10.    ДІАГНОСТУВАННЯ КОРОБКИ ПЕРЕДАЧ, КАРДАННОЇ ТА ГОЛОВНОЇ ПЕРЕДАЧІ

В елементах коробки передач та роздавальної коробки найбільшому зношуванню піддаються вилки переключення передач по поверхням щік, що приводить до неповного виключення поверхні щік. Що приводить до неповного виключення шестерень або муфт синхронізаторів. У цьому випадку робочі поверхні зубів отримують підвищені навантаження, інтенсивно зношуються. Після тривалої роботи зубів в такому режимі шестерні самовиключаються.

В якості діагностичних параметрів у цьому випадку можуть бути величини кутових люфтів та вібрацій.

Люфт і вібрації спостерігаються також і при збільшенні спрацювання шарнірних і шліцьових з’єднань виникають і в елементах карданної передачі, де в результат ті ексцентриситету спостерігається биття валів.

Для визначення сумарного люфта трансмісії використовують кутові люфтоміри.

Визначення сумарного люфта виконується в наступній послідовності:

- встановити автомобіль на стенд;

- встановити люфтомір на вилку кардана, яка ближча до заднього мосту, затягнути стоян очний гальмівний механізм, визначити сумарний кутовий люфт карданної передачі. Допустимий люфт складає не більше 2º, граничний 5...6º;

- виключити гальмівний механізм, вмикати та вимикати за вимогою оператора почергово всі передачі в коробці;

- визначити люфтоміром кутові люфти в зачепленні шестерень всіх передач коробки, виключаючи з люфтів, що визначаються, сумарний люфт карданної передачі. Допустимі значення люфтів у градусах для всіх вантажних автомобілів складають на 1-й передачі  2,5º,  2 – й -3,5, 3-й 4, 4-й – 6, 5-й – 6, на передачі заднього ходу – 2,5 º.

- загальмувати задній міст автомобіля колісними гальмівними механізмами;

- визначити люфтоміром люфт головної передачі, який складає для автомобілів різних марок  35...65º.

Биття та погнутість карданного валу визначаэться за допомогою індикаторного пристосування. Для вимірювання биття труби виконують наступне

- встановити автомобіль на стенд;

- закріпити пристосування для перевірки карданного валу на лонжероні рами або на канаві посередині основного карданного валу, включити першу передачу і підтримувати мінімальну частоту обертання.

Допустиме биття складає для вантажних автомобілів 0,8…1,2 мм.

Для загальної діагностики трансмісії також використовуються автостетоскопи та віброміри з пьєзокристалічними датчиками.

Ознаки порушень нормальної коробки передач, роздавальної коробки і необхідні технічні дії

зовнішні ознаки порушення нормальної роботи

структурні зміни

необхідні діагностичні дії

робота коробки супроводжується шумом та підвищеним нагріванням

1.         недостатній рівень масла в коробці

2.         зношення підшипників веденого та ведучого валів

3.          Зношення шестерень

перевірити рівень масла

підтікання масла з місць виходу валів з коробки передач або роздавальної коробки

порушення герметичності сальникових ущільнень

перевірити рівень масла підтягнути болти кріплення кришок підшипників, при необхідності замінити сальники

підтікання масла з під кришки картера коробки

порушення герметичності прокладок кришок картера

огляд, підтягнути болти кріплення або замінити прокладку

Само виключення передач

1.         ослаблення або поломка пружин фіксаторів механізму

2.          Ослаблення або поломка пружини фіксатора механізму виключення переднього мосту

3.         послаблення кріплення кришки підшипників валу приводу переднього мосту

4.          Зношення штоку або муфти включення переднього мосту

розбирання, контроль жорсткості пружини або її заміна

передачі включаються з різким тріском

зношення синхронізаторів

розбирання заміна синхронізаторів

передній міст включається з заїданням

послаблення кріплення вилки включення

огляд, підтягнути болти кріплення

Ускладнене включення або само виключення передач

зношення вилок переключення

розбирання, контроль товщини та геометрії вилок

самодовільне включення або виключення переднього мосту

1.    невірне регулювання регулювального болта тяги керування включенням переднього мосту

2.         невірне регулювання тяги керування включенням переднього мосту

1.перевірити та відрегулювати положення установочного болта на важелі включення мосту

2. Змінити довжину тяги