9. ДІАГНОСТУВАННЯ
ЕЛЕМЕНТІВ ТРАНСМІСІЇ ТА ХОДОВОЇ ЧАСТИНИ
При діагностуванні трансмісії на більшості автотранспортних підприємств обмежуються загальним оглядом з прослуховуванням роботи трансмісії на ходу автомобіля.
При виконанні діагностичних дій при технічному обслуговуванні ТО-1 перевірці підлягає вільний хід педалі зчеплення,
кріплення картеру коробки передач, карданної та головної передачі.
При ТО-2 перевіряють роботу зчеплення,
стан коробки передач, люфти карданів
і биття карданних валів, стан головної передачі. В цілому трансмісія оцінюється по загальному люфту, сумарним втратам потужності на прокручування трансмісії і
величиною вибігу при відключеному
двигуні.
Діагностування зчеплення
В елементах зчеплення і коробки
передач можуть виникати пробуксовування і неповне виключення зчеплення, самовиключення передач, що робить неможливою подальшу
експлуатацію автомобіля.
зовнішні ознаки |
Структурні зміни |
необхідні діагностичні дії |
Зчеплення виключається неповністю, передачі переключаються з шумом
|
великий вільний хід педалі
|
перевірити вільний хід педалі |
Зчеплення пробуксовує |
відсутність вільного хода педалі |
перевірити вільний хід педалі |
зчеплення пробуксовує при нормальному вільному ході педалі |
замаслювання накладок веденого диску зчеплення, послаблення наживних пружин або їх поломка |
розбирання зчеплення, огляд |
Шум при або
свист при виключенні зчеплення
|
зношення або пошкодження вижимного підшипника |
прослуховування під включення або виключення зчеплення |
різке виключення зчеплення |
поломка демпферних пружин або втрата пружності секторів веденого диску |
розбирання, огляд |
зчеплення веде, незважаючи на зменшення вільного ходу педалі |
короблення поверхні ведучого
диску або ведучого валу
коробки передач |
розбирання, огляд |
різке виключення зчеплення |
зношення шліців маточини
веденого диску або валу коробки передач |
розбирання огляд |
Пробуксовування та неповнота виключення
зчеплення залежать від вільного ходу педалі зчеплення, який можливо визначити
за допомогою лінійки.
Допустима величина вільного ходу зчеплення
знаходиться в межах 20...50 мм ,
на легкових – 25...35 мм (в залежності
від марки автомобіля).
Пробуксовування зчеплення може
бути визначене за допомогою
стробоскопічного приладу на
стенді для перевірки
тягово-економічних показників
автомобіля.
Технологічна послідовність перевірки пробуксовування зчеплення наступна:
– перевірити та відрегулювати вільний хід педалі
зчеплення;
– поставити автомобіль на стенд;
– перевірити повноту виключення
зчеплення, для чого запустити двигун, загальмувати автомобіль стоян очним гальмом,
до відказу вижати педаль зчеплення і включити першу
передачу. Якщо при виключенні
передачі чути шум шестерень в коробці передач і двигун глохне то зчеплення веде (виключається неповністю),
передачу відразу виключити;
– підключити стробоскопічний прилад для перевірки зчеплення до системи запалювання автомобіля (до
провода розподільника і до свічки
першого циліндра двигуна);
– включити передачу і повільно повністю відкрити дросельну заслінку; включити стенд та навантажити автомобіль до частоти обертання барабанів 830 хв-1
;
– включити прилад, лампу-ліхтар встановити навпроти хрестовини кардана кардана автомобіля біля головної передачі.
Якщо зчеплення не пробуксовує, то хрестовина
кардана повинна видаватися нерухомою,
при наявності пробуксовування хрестовина повільно плине.