9. ДІАГНОСТУВАННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ТРАНСМІСІЇ ТА ХОДОВОЇ ЧАСТИНИ

При діагностуванні трансмісії на більшості автотранспортних підприємств обмежуються загальним оглядом з прослуховуванням роботи трансмісії  на ходу автомобіля.

При виконанні діагностичних дій при технічному обслуговуванні ТО-1 перевірці підлягає вільний хід педалі зчеплення, кріплення картеру коробки передач, карданної та головної передачі.

При ТО-2 перевіряють роботу зчеплення, стан коробки передач, люфти карданів і биття карданних валів, стан головної передачі. В цілому трансмісія оцінюється по загальному люфту, сумарним втратам потужності на прокручування трансмісії і величиною вибігу при відключеному двигуні.

Діагностування зчеплення

В елементах зчеплення і коробки передач можуть виникати пробуксовування і неповне виключення зчеплення, самовиключення передач, що робить неможливою  подальшу експлуатацію автомобіля.

зовнішні ознаки

Структурні зміни

необхідні діагностичні дії

Зчеплення виключається неповністю, передачі переключаються з шумом

великий вільний хід педалі

перевірити вільний хід педалі

Зчеплення пробуксовує

відсутність вільного хода педалі

перевірити вільний хід педалі

зчеплення пробуксовує при нормальному вільному ході педалі

замаслювання накладок веденого диску зчеплення, послаблення наживних пружин або їх поломка

розбирання зчеплення, огляд

Шум при або свист при виключенні зчеплення

зношення або пошкодження вижимного підшипника

прослуховування під включення або виключення зчеплення

різке виключення зчеплення

поломка демпферних пружин або втрата пружності секторів веденого диску

розбирання, огляд

зчеплення веде, незважаючи на зменшення вільного ходу педалі

короблення поверхні ведучого диску або ведучого валу коробки передач

розбирання, огляд

різке виключення зчеплення

зношення шліців маточини веденого диску або валу коробки передач

розбирання огляд

 

Пробуксовування  та неповнота виключення зчеплення залежать від вільного ходу педалі зчеплення, який можливо визначити за допомогою лінійки. Допустима величина вільного ходу зчеплення знаходиться в межах 20...50 мм , на легкових – 25...35 мм (в залежності від марки автомобіля).

Пробуксовування зчеплення може бути визначене за допомогою стробоскопічного приладу на стенді для перевірки тягово-економічних показників автомобіля.

Технологічна послідовність перевірки пробуксовування зчеплення наступна:

перевірити та відрегулювати вільний хід педалі зчеплення;

поставити автомобіль на стенд;

перевірити повноту виключення зчеплення, для чого запустити двигун, загальмувати автомобіль стоян очним гальмом, до відказу вижати педаль зчеплення і включити першу передачу. Якщо при виключенні передачі чути шум шестерень в коробці передач і двигун глохне то зчеплення веде (виключається неповністю), передачу відразу виключити;

підключити стробоскопічний прилад для перевірки зчеплення до системи запалювання автомобіля (до провода розподільника і до свічки першого циліндра двигуна);

включити передачу і повільно повністю відкрити дросельну заслінку; включити стенд та навантажити автомобіль до частоти обертання барабанів 830 хв-1 ;

включити прилад, лампу-ліхтар встановити навпроти хрестовини кардана кардана автомобіля біля головної передачі. Якщо зчеплення не пробуксовує, то хрестовина кардана повинна видаватися нерухомою, при наявності пробуксовування  хрестовина повільно плине.