ТЕМА 12. ДИСКУСІЯ ЯК МЕТОД АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ
ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ
12.1. Поняття дискусії
12.2. Суть та правила дискусії
12.3. Форми організації дискусії
12.4. Організація дискусії
12.1. Поняття дискусії
Дискусія (вiд лат.
discussio – дослідження, розгляд) – дiалоговий метод творчої дiяльностi групи
осіб, побудований на публічному, відкритому, доброзичливому обговоренні
актуального, але спірного питання i спрямований на певний позитивний результат.
У даному визначенні можна розрізнити чотири важливі характеристики дискусії.
По-перше, дискусія –
не внутрiшнiй діалог, а зовнiшнiй – відкритий.
По-друге, предметом
дискусії не може бути другорядне, випадкове для даної аудиторії питання, воно
має бути проблемним, важливим у даній ситуації й водночас викликати
неоднозначні думки та пропозиції.
По-третє, справжня
дискусія – це не суперечка, не з’ясовування стосунків, вона передбачає
об’єктивне й доброзичливе обговорення питання з обов’язковою повагою як до
своїх прихильників, так i до опонентів з опорою на особистiсно-дiалоговий стиль
спілкування. Тому за результатами дискусії не може бути переможців i
переможених.
По-четверте, дискусія
як метод вирішення проблеми включає конструктивність, тобто спрямованість на
певний позитивний результат, на просування вирушення спірного питання.
Полеміка, хоча й
подібна до дискусії, але вiдрiзняється від неї своєю метою i засобами її
досягнення.
12.2. Суть та правила дискусії
Наше життя так чи інакше містить різні форми прояву суперечок та дискусій.
Особливе значення мають професійні дискусії, які приводять до вирішення певних
професійних питань. У зв’язку з цим виникає питання правильного ведення
дискусій. Це, в першу чергу, стосується психології ведення дискусії, логічної
та мовної культури дискусії.
Важливе місце в
організації дискусії має культура мовлення. Адже не так вже й багато людей у
ході суперечки вміють дотримуватися елементарної культури мовлення. Це
стосується використання необразливих, дипломатичних формулювань; лаконічного
висловлення своєї думки; недопущення двохзначного трактування своїх
висловлювань і позицій.
Важливе місце слід
приділяти часу виступів сторін, які ведуть дискусію. Не можна, щоб одна сторона
мала більше часу для виступів.
Не можна, щоб хтось
зі сторін переходив на силові методи ведення дискусії. Сила голосу – це ще не
вирішення проблеми, це не наближення до найкращого розв’язання суперечки.
Не можна у жодному
разі під час дискусій використовувати недозволені методи ведення суперечок:
ображати один одного, натякати на якісь певні негативні сторони один одного, не
маючи конкретних доказів та відносити до суперечки інформацію, яка немає
логічного відношення до розглядуваних питань.
Основні правила дискусії.
1. Відкрите
висловлювання своїх думок.
2. Повага до всіх
точок зору.
3. Слухати інших, не
перебивати.
4. Не говорити
занадто довго та занадто часто.
5. Водночас може
говорити лише одна особа.
6. Дотримання
позитивних ідей та стосунків.
7. Відсутність
критики себе та інших.
8. Не спрямовувати
конфлікти відносно ідей на конкретну особу. Примітки:
1. Дуже важливо, щоб
всі погодились з кожним пунктом правил, «ратифікували» їх. Це дозволить далі
посилатися на ці правила як на «закон поведінки» під час дискусій.
2. Зауваження щодо
порушень не повинні бути брутальними або образливими. Можуть бути застосовані
будь-які форми.
3. Перелік правил не є сталим і непорушним. Учасники можуть змінювати та
доповнювати його. Але важливо написати його разом. Це спочатку створить
атмосферу спільних зусиль, а не продиктованих настанов.
12.3.
Форми організації
дискусії
Основні форми
організації дискусії.
«Дерево рішень» (метод усіх можливих варіантів). Цей метод
застосовується при аналізі ситуацій і допомагає досягнути повного розуміння
причин, які призвели до прийняття того чи іншого важливого рішення в минулому.
Учасники дискусії
розуміють механізм прийняття складних рішень, а викладач з великою точністю
заносить у колонки переваги і недоліки кожного з них. В ході обговорення
учасники дискусії заповнюють таблицю.
Методика проведення
обговорення:
1. Ведучий
(головуючий) ставить завдання для обговорення.
2. Учасникам
надається основна інформація з проблеми, історичні факти, дати, події тощо (це
може бути частиною домашнього завдання).
3. Ведучий
(головуючий) ділить колектив на групи по 4–6 осіб. Кожній групі роздаються
таблиці. Час на виконання завдання (10–15 хв.).
4. Учасники дискусії
заповнюють таблицю й приймають рішення з проблеми.
5. Представники
кожної групи розповідають про результати. Викладач може порівняти отримані
результати, відповісти на питання учасників дискусії.
Дискусія в стилі
телевізійного ток-шоу. Ця форма
дискусії сполучає в собі переваги лекції і дискусії в групі. Група з 3–5
чоловік веде дискусію на раніше обрану тему в присутності аудиторії. Глядачі
вступають в обговорення пізніше: вони висловлюють свою думку або задають
питання учасникам бесіди.
Ток-шоу дає
можливість чітко виразити різні точки зору за заданою темою, але для цього
основні учасники обговорення повинні бути добре підготовлені. У всіх рівні
умови – 3–5 хвилин. Ведучий повинен слідкувати, щоб учасники не відхилялись від
заданої теми. Ток-шоу добре проводити спареними уроками (1,5 год.)
Методика проведення
дискусії.
1. Ведучий визначає
тему, запрошує основних учасників, виробляє основні правила проведення
дискусії, регламент виступів.
2. Учасників дискусії
потрібно розсадити так, щоб «глядачі» були навколо стола основних діючих осіб.
3. Ведучий починає
дискусію: представляє основних учасників і оголошує тему.
4. Першими виступають
основні учасники (20 хв.), після чого ведучий запрошує «глядачів» прийняти
участь у обговоренні.
5. По закінченню
дискусії ведучий підводить підсумки, дає короткий аналіз висловлювань основних
учасників.
Дискусія «Мозковий штурм». «Мозковий штурм» – це
ефективний метод колективного обговорення, пошук рішення, при цьому вільно
висловлюються думки всіх учасників.
Принцип «мозкового
штурму» простий. Ви збираєте групу учасників дискусії, ставите їм завдання і
просите всіх учасників висловити свої думки з приводу рішення цієї задачі:
ніхто немає права висловити на цьому етапі свої думки про ідеї інших або давати
їм оцінку.
За декілька хвилин
можна отримати велику кількість ідей, які служитимуть основою для вироблення
найбільш розумного рішення.
«Мозковий штурм»
можна вважати вдалим, якщо висловлені під час I етапу 5 або 6 ідей служитимуть
основою для вирішення проблеми.
12.4. Організація дискусії
Організація дискусії
має три основні етапи: підготовчий, основний, заключний.
Підготовчий етап
передбачає такі завдання:
– сформулювати тему
дискусії;
– визначити основні
питання, які будуть обговорюватися;
– підготувати основну
літературу з проблеми, яка виноситься на дискусію;
– визначити місце та
час проведення дискусії.
На другому етапі –
основному – обговорюються питання, які внесені до порядку денного. Якщо в
процесі обговорення або ж осмислення деяких моментів дискусії виникає невелика
пауза, то головуючому не рекомендується її переривати, даючи можливість
учасникам дискусії трохи поміркувати, оскільки це може сприяти новому повороту
дискусії.
Третій етап –
заключний – це підбиття підсумків. Як правило, це робить ведучий – головуючий,
проте можна доручити цю справу одному із спеціалістів – учасників дискусії.
За нормами етикету
дискусія не повинна тривати більше, ніж три години, оскільки зловживання часом
призводить до втоми учасників дискусії, до їхнього роздратування і неприйняття
всього, що відбувається довкола. Дуже важливим у дискусії є дотримання часового
регламенту: повідомлення – 15–20 хв, виступ – 3–5 хв.
Наше життя містить
різні форми прояву суперечок та дискусій. Особливе значення мають професійні
дискусії, результатом яких може стати успішна угода і прибуток, але лише за
умови правильного ведення дискусії, яка полягає в урахуванні багатьох факторів
(психології ведення дискусії, логічній та мовній культурі дискусії).
Питання для самоконтролю:
1. Дайте визначення дискусії.
2. Скільки виділяють характеристик дискусій? Назвіть їх.
3. Охарактеризуйте 1-шу і 2-гу
характеристику дискусії.
4. Як ви розумієте 3-тю характеристику дискусії?
5. Поясніть 4-ту характеристику дискусії.
6. Скільки існує правил проведення дискусії?
9. Охарактеризуйте правила дискусії.
10. Які ви знаєте примітки до правил дискусії?
11. Назвіть основні форми організації дискусії.
12. Охарактеризуйте форму організації дискусії «Дерево рішень».
13. Охарактеризуйте форму організації дискусії ток-шоу.
14. Охарактеризуйте форму організації дискусії «Мозковий штурм».
15. Запропонуйте свої форми організації дискусії.
16. Скільки існує етапів дискусії? Назвіть їх.