ТЕМА 8. МЕТОДИЧНІ ВИМОГИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАКТИЧНИХ ТА СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ З ЕКОНОМІКИ

 

8.1. Види практичних занять

8.2. Методика проведення семінарських занять

8.3. Методика проведення практичних занять і підвищення їх ефективності

 

8.1. Види практичних занять

 

Практичні заняття – одна із найефективніших форм проведення занять, так як поглиблюють, розширюють і деталізують основи наукових теоретичних знань, одержаних на лекції. Вони виробляють у студентів навички використання їх на практиці, розвивають ініціативу студентів до самостійної роботи.

Види практичних занять:

– семінарське – обговорення студентами теми навчальної програми під керівництвом викладача;

– практичне – виконання вправ та завдань з метою формування навиків і вмінь;

– лабораторне – застосування розумових та фізичних зусиль для розв’язання наукових та життєвих завдань.

Практичні заняття тісно пов’язані з лекційним курсом певного предмету і сприяють виробленню у студентів вмінь та навиків самостійно та систематично здобувати знання з навчальних курсів (конспектування, підготовка рефератів, доповідей), що активізує педагогічний процес, робить його більш ефективним.

Необхідно встановити оптимальне співвідношення годин між лекціями та практичними заняттями, передбачити їх чергування з метою всебічного охоплення питань курсу в логічній послідовності. Доцільно проводити практичні заняття після лекційного викладення теми.

Практичні заняття виконують наступні функції: пізнавальну (розподіл окремих тем між лекціями та практичними заняттями); виховну (перетворення знань у стійкі особисті переконання студентів); контрольну (можливість систематичного аналізу та оцінки рівня роботи групи і кожного студента зокрема).

Практичні заняття згуртовують студентський колектив, виховують демократичний стиль спілкування.

8.2. Методика проведення семінарських занять

 

Семінарські заняття забезпечують розвиток творчого професійного мислення, пізнавальної мотивації та професійного використання знань у навчальних умовах. Професійне використання знань – це вільне володіння мовою відповідної науки, наукова точність оперування формулюваннями, поняттями, визначеннями. Студенти повинні навчитись виступати в ролі доповідачів і опонентів, володіти вміннями і навичками постановки й розв’язання завдань та проблем інтелектуального характеру, доведення і спростування, відстоювання власної точки зору, демонстрації досягнутого рівня теоретичної підготовки.

Семінар повязаний зі всіма видами навчальної роботи, в першу чергу з лекційним викладенням та самостійною роботою студентів. Ефективність семінару багато в чому залежить від якості лекцій та самопідготовки студентів.

Семінар передбачає самостійне здобуття студентами знань з різних джерел з наступним колективним обговоренням результатів цієї роботи. На підготовку семінару відводиться від одного тижня до одного місяця.

Методика проведення семінарського заняття залежить від його виду. Розглянемо ті, які найчастіше використовуються при викладанні економічних дисциплін.

Просемінари направлені на практичну підготовку студентів до самостійної роботи шляхом опрацювання першоджерел, складання конспектів, тез доповідей, обговорення письмових рефератів. Особлива увага звертається на розвиток навиків роботи з літературою.

Семінар-бесіда передбачає знання фактичного матеріалу з того чи іншого питання, вміння викласти ці знання в усній формі перед аудиторією: відповідати може конкретний студент або бажаючі. питання не повинні дослівно повторювати план лекції та програми курсу.

Семінар-коментоване читання проводиться шляхом зачитування окремих тез першоджерел з паралельним коментарем. Науковий коментар може здійснювати викладач або окремі студенти, яким завдання видається заздалегідь.

Семінар-конференція передбачає більш повну та детальну підготовку, проводиться не з однією групою студентів, а з цілим потоком. Виступи студентів мають не лише навчальний, а й дослідницький характер. Конференцію проводять як заключне заняття з вивченої теми. Для повного висвітлення питання один студент доповідає, а один (два) виконують роль опонентів.

Семінар-екскурсія проводиться безпосередньо на підприємстві.

Семінар-дискусія застосовується при обговоренні проблемних питань, з яких ведеться дискусія в науковій літературі. Необхідно знайти такі дискусійні питання, обговорення яких під силу студентам.

Семінар-контрольна проводиться у вигляді самостійної письмової роботи  студентів за окремими питаннями (темами) з наступним обговоренням. Такий семінар проводиться за раніше вивченим матеріалом або за запланованою на даний семінар темою. Кожному студенту може надаватись окреме питання. По закінченні контрольної (80% часу семінару) проводиться обговорення питань семінару.

Спецсемінар проводиться з метою поглибленого вивчення окремих науково-практичних проблем, з якими може зіткнутися майбутній спеціаліст. Спецсемінар проводиться, як правило, під керівництвом фахівця з даного питання. Семінар набуває характеру наукової школи, де студенти самостійно реферують спеціальну літературу, виступають з доповідями і повідомленнями в своїй групі.

Семінар-колоквіум представляє собою співбесіду викладачів зі студентами, метою якої є з’ясування рівня знань та їх поглиблення.

Колоквіум – це форма контролю за самостійною роботою студентів над першоджерелами, форма перевірки їх знань, метод поглиблення і закріплення знань студентів. В ході колоквіуму викладач пояснює складні питання, що виникали у студентів.

Вміле використання різних видів семінарів робить їх цікавішими, дозволяє поєднувати переваги кожного з них: наприклад, перша частина семінару присвячується обговоренню реферату, а в другій проводиться обговорення за методом «малих груп».

Важливо організувати заняття так, щоб студенти постійно відчували підвищення складності виконаних завдань, що позитивно мотивує студента, адже він бачить результати власних досягнень.

 

8.3. Методика проведення практичних занять і підвищення їх ефективності

 

Практичні заняття покликані навчити студентів застосовувати теоретичні знання на практиці, використовувати технічні прийоми у вирішенні практичних питань, різноманітних економічних розрахунків.

Практичне заняття містить у собі наступні елементи:

– назва заняття;

– дата проведення;

– цілі заняття;

– питання та основні завдання;

– хід заняття (текстовий зміст);

– допоміжні матеріали з теми заняття;

– список рекомендованої літератури.

Проведення практичного заняття складається з таких етапів:

1) вступ (оголошення теми, звязок з лекцією, з попередньою темою);

2) перевірка присутності студентів;

3) перевірка домашнього завдання, пояснення незрозумілих питань;

4) практичне заняття з вивчення матеріалу (виклад нової інформації; інструктаж з подальшої роботи над темою; завдання для самостійної роботи);

5) підведення підсумків;

6) оголошення домашнього завдання.

Обов’язок викладача на практичних заняттях – активно продовжувати процес навчання.

Ефективність роботи викладача проявляється через заняття. Ефективність заняття проявляється через оволодіння студентами певними знаннями та навиками.

До основних критеріїв ефективності відносяться витрачання часу, мета кожного окремого виду робіт, емоційне спрямування, чисельність та склад групи.

На заняттях з економічних дисциплін допускається вкрай неефективне використання часу:

1) диктування умов задач;

2) налаштування та підготовка до наступного виду роботи;

3) оцінювання.

На ефективність заняття впливає мета (ціль) кожного окремого виду роботи. Студенти набагато ефективніше працюють тоді, коли вони знають, для чого виконується те чи інше завдання.

Важливою рисою ефективного заняття є його емоційне спрямування. Воно може здійснюватись в двох напрямках: «викладач-студент» і «студент-викладач». Викладач повинен заохочувати студентів, не допускати диктату, бути доброзичливим. Для об’єктивних і довірливих взаємин з студентами викладач повинен вибрати співробітництво, доброзичливий контроль, продумане спілкування, зацікавлений діалог.

На ефективність проведеного заняття впливає чисельність групи та її склад.

 

Питання для самоконтролю:

1. Практичні заняття – це…

2. Охарактеризуйте види практичних занять.

3. Які функції охоплюють практичні заняття?

4. Від чого залежить ефективність семінару?

5. Перечисліть та охарактеризуйте види семінарських занять.

6. Елементи, які містить у собі практичне заняття.

7. Етапи проведення практичного заняття.

8. Що впливає на ефективність проведення заняття?