Лекція 1.
Поняття «книга» . ринок книг в Україні
1.1.
Поняття «книга» та його
трансформації
1.2.
Ринок друкованих видань
та книг в Україні
Ключові слова: книга, друковане видання, споживні
властивості, ринок книг, тираж, друкований аркуш, функції книги
1.1.
Поняття «книга» та його
трансформації
Точне і повне
визначення поняття «книга» й досі залишається темою для дискусій. Десятки
тлумачень «книги» як терміна не є досі
загальноприйнятими, оскільки не змогли в короткій, місткій та переконливій
формі окреслити ні глибинної її сутності, ні меж, які відрізняють її від інших
засобів збереження і передачі інформації. Пояснюється це, з одного боку,
еволюцією матеріальної форми книги в історичному розрізі, а з іншого – її
універсальними особливостями та багатофункціональним призначенням.
Складною і
багатозначною є етимологія слова «книга» в різних мовах. Доведено, що в
слов'янських народів воно походить від кореня кна (киен), що означало обрубок або
вирізку з дерева. Правдоподібність такої етимології підсилює зв'язок цього
слова з буковим деревом у ряді романо-германських мов
(англійське book,
німецьке buch,
голландське boek).
Саме на вирізках з цього дерева писали перші в Європі книги. У найдавнішій
українській рукописній пам'ятці «Остромирова
Євангелія» слово «книга» вживається в
значенні письмо, буква. Існують припущення, що в слов'янські мови це слово
могло прийти через тюркські від китайського ку
ен – буквально сувій паперу, шовку. Отож, у всіх
випадках у багатьох народів первинним значенням для поняття «книга» ставав або
матеріал для нанесення на нього письма, або якийсь писемний елемент, або
пристрій, із допомогою якого цей елемент наносився. Віддавна формувалася і
головна функція книги як засобу збереження та поширення в часі та просторі
інформації певного змісту.
Важливо розуміти
подвійну природу книги. З одного боку, це матеріальний предмет, товар, що має
свою форму і конструкцію, з іншого – це носій зафіксованої людиною писемної чи
графічної інформації, це своєрідний світ знань, поглядів і образів її творців.
Відповідно до
рекомендацій ЮНЕСКО у сфері культури, поширених для книговидавничого світу,
книга – це друкована неперіодична
публікація, яка містить не менше 49 сторінок, не враховуючи обкладинки, і
призначена для читацької аудиторії. Відповідно друкований текст обсягом до
5 сторінок називається листівкою, а від 5 до 48 сторінок – брошурою.
Чітко окреслене поняття
книги і в Державному стандарті України. Книга – це видання у вигляді блоку скріплених у корінці аркушів друкованого
матеріалу будь-якого формату в обкладинці чи оправі обсягом понад 48 сторінок.
Проте, сучасні
досягнення науки, інформатики вносять зміни в усталені поняття та визначення. З
появою нових носіїв інформації – електронних – змінилося і визначення самого
поняття «книга». Так В.Й. Коссов запропонував таке визначення: книга – це самостійно
існуючий, зафіксований у будь-якій матеріальній формі твір наукового,
прикладного або художнього характеру, який має суспільне значення, призначений
для читання, обсягом не менше 48 сторінок або 120000 друкованих знаків, або 125
кілобайтів інформації. Книгознавець М.А. Низовий пропонує до використання
товарознавцям та книгознавцям дещо інше визначення: книга – це історично
сформований блок-кодекс неперіодичного видання обсягом понад 3 друковані аркуші
(або відповідна кількість кілобайтів в комп’ютерному еквіваленті) для
закріплення, зберігання та передачі інформації у часі та просторі.
Як матеріальний предмет
і як культурна цінність, книга просторово та змістовно організована. Іншими
словами, вона має свою внутрішню й зовнішню конструкцію, ієрархічно
підпорядковані великі й малі складові, численні художні й шрифтові елементи,
вироблені століттями її творцями неписані закони творення.
1.2.
Ринок друкованих видань
та книг в Україні
Книжка – як товар
потребує уваги уряду кожної цивілізованої країни. Нижче наведено дані Державної
наукової установи «Книжкова палата імені І. Федорова» та Українського центру
культурних досліджень Міністерства культури в Україні щодо стану українського
книговидання за 2012 р. за асортиментом видавничої продукції, її мовною та територіальною ознаками.
Попри позитивну
динаміку, наша книжкова галузь ще далека від того, щоб забезпечити всі потреби
вітчизняного споживача. Досвід європейських країн показує, що для повноцінного
забезпечення ринку книжкова номенклатура повинна складати протягом року близько
100 тисяч назв книжок з усіх тематичних напрямків. Крім того, тиражі ринкових
видань повинні відповідати середньоєвропейським нормам – 4–5 книжок на душу
населення на рік. Недостатній рівень виробництва вітчизняних книжок
компенсується за рахунок імпорту. За висновками Українського центру культурних
досліджень Міністерства культури
України, українську видавничу індустрію можна розглядати лише як додаток
до книжкового імпорту, який домінує на ринку (рис 1.1).
Рис 1.1. Розподіл
ринкової книжки в Україні за походженням
Причини такого стану
галузі – ринкові переваги російських видавців, які склалися як історично, так і
через пасивну позицію держави у питаннях захисту вітчизняного ринку книжки.
Станом на грудень 2017
року в Книжкову палату України надійшло та зареєстровано 20 885 назв книг і
брошур тиражем 45 666,0 тис. пр., що порівняно
з аналогічними даними 2011 року
становить: за назвами – 110,8%, за тиражами – 131,0% (табл. 1. 1). Зазначимо,
що за період незалежності України найвищий показник випуску книг і брошур на
рівні 24 040 друк. од. зафіксований у 2008 році, у 2009 – 22 491 друк. од., у
2010 – 22 557 друк. од., у 2011 – 22 826 друк. од.
Що стосується тиражних показників, то у 2009 – 2010 роках
спостерігається тенденція до їхнього зниження, а у 2011 році, порівняно з
попереднім 2010 роком,
випуск видань збільшився
і за назвами, і
за тиражами, хоча рівня 2008-го
не вдалось досягнути (у 2008 році тираж книг і брошур становив 58 158,1
тис. пр., у 2009 – 48 514,4 тис. пр., у 2010 – 45 058,3 тис. пр., у 2011 – 46
565,7 тис. пр.).
Таблиця 1.1
Загальні дані про
випуск неперіодичних видань у 2011–2012 рр.
Види
видання |
2011 |
2012 |
%
до 2011 року |
||
К-сть
видань, тис.пр. |
Тираж
тис.пр. |
К-сть
видань, тис.пр. |
Тираж
тис.пр. |
||
Книги, брошури: |
22
826 |
46
565,7 |
26
036 |
62
120,5 |
131,0 |
українською мовою |
14
962 |
23
509,9 |
16
342 |
31
569,6 |
110,7 |
російською мовою |
5
420 |
19
764,9 |
7
034 |
26
544,9 |
172,6 |
Автореферати дисертацій |
7
920 |
807,5 |
7
765 |
791,1 |
91,4 |
Книг і брошур, надрукованих саме у 2012 році, надійшло 14
591 друк. од. тиражем 36 459,5 тис. пр., що становить 69,9 % загальної кількості назв і
79,8 % загального тиражу. Видань інших
років (за 1997 – 2011 роки) отримано 6294 друк. од. (30,1 %) тиражем 9206,5 тис. пр. (20,2 %).
Основні статистичні
показники випуску книг і брошур наведені в таблицях, що містять детальну
інформацію про весь
асортимент друкованої продукції.
Дані про випуск книг і
брошур в Україні за назвами та тиражами за 1991–2012 роки (станом на грудень)
подано в табл. 1.2.
Таблиця 1.2
Випуск книг і брошур в
Україні (2000 – 2012)
Рік
видання |
К-сть
книг і брошур, др.од |
Річний
тираж, тис.прим. |
Друковані
аркуші-відбитки, тис. |
Середній
тираж одного видання, тис.прим. |
К-сть
книг і брошур на одного жителя України, прим. |
2000 |
7749 |
43562,9 |
754082,7 |
5,6 |
0,90 |
2001 |
10614 |
50324,5 |
1054363,5 |
4,7 |
1,00 |
2002 |
12444 |
47862,9 |
1051852,1 |
3,8 |
1,00 |
2003 |
13805 |
39462,9 |
613062,6 |
2,9 |
0,80 |
2004 |
14790 |
52804,7 |
780210,5 |
3,6 |
1,10 |
2005 |
15720 |
54059,8 |
1274562,2 |
3,4 |
1,15 |
2006 |
15867 |
54209,6 |
931320,8 |
3,4 |
1,16 |
2007 |
17987 |
56111,7 |
878025,8 |
3,1 |
1,21 |
2008 |
24040 |
58158,1 |
961957,4 |
2,4 |
1,26 |
2009 |
22491 |
48514,4 |
798130,6 |
2,2 |
1,05 |
2010 |
22557 |
45058,3 |
721613,0 |
2,0 |
1,00 |
2011 |
22826 |
46565,7 |
849119,9 |
2,0 |
1,02 |
2012
(грудень) |
20885 |
45666,0 |
776439,3 |
2,2 |
1,00 |
Аналіз випуску книг і
брошур свідчить, що у 2012 році, порівняно з минулим роком,
спостерігається збільшення випуску як за
назвами, так і за тиражами. Кількість книг, порівняно з
аналогічним періодом минулого
року, збільшилась на 1330 друк. од., або на 7,8%, тиражі – 8531,5 тис.
пр., або на 26,7%; брошур випущено більше на 701 друк. од., або на 37,3%,
тиражі зросли на 2238,2 тис. пр. (77,9%); видань у палітурці більше на 1080
тис. пр., або на 16,6%, а тиражі зросли на 5744,5 тис. пр., або на 31,1%;
видань в обкладинці більше на 952 тис. пр., або на 7,7%, тиражі збільшились на
5056,8 тис. пр., або на 30,9%; нових видань випущено більше на 1957 друк. од.
(11%), тиражі зросли на 8449,7 тис. пр. (27,2%); перевидань надруковано більше на
74 друк. од. (6,5%), тиражі збільшились на 2350,7 тис. пр. (62,5%); серійних
видань більше на 1263 друк. од. (48,5%), тиражі
збільшились на 4646,8 тис. пр. (79%); перекладних видань більше на 309
друк. од., або на 25,1%, тиражі зросли на 1903,7 тис. пр. (37,6%).
Дані щодо випуску книг
і брошур за тиражними групами вказують, що наймасовішою є група до 500
примірників. За назвами домінують видання тиражем до
0,5 тис. пр., вони становлять 53,1% загальної кількості назв і 6,7% загального
тиражу. Найпопулярнішими за кількістю випущених найменувань у цій групі
залишаються наукові видання – 34,2%, навчальні та методичні видання – 33,7%,
художня література – 14,5%
Видань тиражем від 0,5 до 1,0 тис. пр. випускається 11%
загальної кількості назв і
4,9% загального тиражу. У цій групі
домінують навчальні та методичні видання (30,9%), літературно-художні видання
для дорослих (21,6%), наукові та науково-популярні видання (17,9%).
Видань тиражем від 1,0 до
5,0 тис. пр. випускається 21,3% від загальної кількості назв книг і брошур, що
становить 28% загального тиражу. У
цій групі переважають
навчальні та методичні видання для вищих навчальних
закладів (35,7%), література для
дітей та юнацтва (20,4%) і
науково-популярна (17,2%). 3,9% книг і брошур випущено тиражем
від 5 до 10 тис. пр.
Видання тиражем від 10,0 до 50,0 тис. пр. становлять 2,7%
загальної кількості назв і
25,7% загального тиражу; у цій групі
домінують художня зарубіжна література
(31,2%), довідкові видання (20,6%), видання для дозвілля (19%). До 100,0 і
більше 100,0 тис. пр. випущено 75 друк. од. тиражем 8915,7 тис. пр., що становить 0,4% загальної
кількості назв і 19,5% загального тиражу. У цій групі переважають підручники і
посібники для загальноосвітньої школи (72%).
Дані щодо випуску книг
за тематичними розділами та цільовим призначенням подано в табл. 1.3 та 1.4.
Таблиця 1.3
Випуск книг і брошур у 2012 році
за укрупненими
тематичними розділами
Тематичні
розділи |
Кількість
видань, друк.
од. |
Тираж, тис.
пр. |
Всього: |
26
036 |
62
120,5 |
Політична
і соціально-економічна література |
6
492 |
6
653,3 |
Природничо-наукова
література |
1
758 |
917,0 |
Технічна
література |
2
853 |
6
786,8 |
Сільськогосподарська
література |
612 |
715,5 |
Охорона
здоров'я. Медична література |
1069 |
1
935,5 |
Література
з фізичної культури і спорту |
184 |
310,1 |
Література
з освіти і культури |
4
474 |
26
157,1 |
Друк
у цілому. Книгознавство. Преса. Поліграфія |
362 |
182,0 |
Мистецтво.
Мистецтвознавство |
381 |
763,7 |
Література
з філологічних наук |
1
210 |
928,8 |
Художня
література. Фольклор |
4
044 |
9
348,4 |
Дитяча
література |
2
554 |
7
297,5 |
Література
універсального змісту |
43 |
124,8 |
Випуск книг і брошур у
2012 році за цільовим призначенням
Розділи
цільового призначення |
Кількість видань,
друк. од |
Тираж,
тис.
пр. |
Всього: |
26
036 |
62
120,5 |
Наукові
видання |
5
303 |
1
814,9 |
Науково-популярні
видання |
1
504 |
2
191,1 |
Нормативні
та виробничо-практичні видання |
665 |
1
425,6 |
Офіційні
видання |
883 |
499,2 |
Громадсько-політичні
видання |
62 |
67,7 |
Навчальні
та методичні видання |
8
611 |
27
864,1 |
Літературно-художні
видання |
4
044 |
9
348,4 |
Видання
для дітей та юнацтва |
2
554 |
7
297,5 |
Довідкові
видання |
705 |
1
721,1 |
Інформаційні
видання |
59 |
25,2 |
Видання
для видавців та книго- розповсюджувачів |
1 |
0,1 |
Бібліографічні
видання |
185 |
36,7 |
Література
релігійного змісту |
588 |
1
401,9 |
Видання
для організації дозвілля |
868 |
8
425,6 |
Рекламні
видання |
4 |
1,4 |
Випуск художньої
літератури здійснюється дванадцятьма мовами народів світу, у тому числі 1474
друк. од. тиражем 5259,3 тис. пр. мовами національних
меншин (табл. 1.5). Порівняно з аналогічним періодом минулого року кількість
назв збільшилась на 19,4%, тиражі – на
92,7%. Українською мовою випущено 1536 друк. од., або 47,7% загальної кількості
назв художньої літератури, тиражем 1620,6 тис. пр. –
це 23,2% загального тиражу, порівняно з 2011 роком кількість назв збільшилась
на 11,1%, тиражі – на 36,8%; російською мовою – 1455 друк. од. (45,2%) тиражем 5251,2 тис. пр. (75%), порівняно з відповідним
торішнім періодом кількість видань збільшилась на 19,7%, тиражі – на 93,1%.
Творів українських авторів випущено 2054 друк. од. тиражем
2298,4 тис. пр., у тому числі українських класиків – 71 друк. од. тиражем 154,1 тис. пр.; зарубіжних письменників – 512 друк.
од. тиражем 3814,9 тис. пр.
Таблиця 1.5
Випуск художньої літератури
у 2012 році мовами народів світу
Мова
видання |
2011
(грудень) |
2012
(грудень) |
||
Кількість
видань, друк. од. |
Тираж,
тис. пр. |
Кількість
видань, друк. од. |
Тираж,
тис. пр. |
|
Всього |
2841 |
5013,3 |
3221 |
6998,8 |
Українська |
1382 |
1184,7 |
1536 |
1620,6 |
Російська |
1216 |
2719,9 |
1455 |
5251,2 |
Англійська |
7 |
0,5 |
7 |
2,9 |
Болгарська |
1 |
0,5 |
– |
– |
Вірменська |
– |
– |
1 |
0,2 |
Грузинська |
– |
– |
2 |
0,3 |
Італійська |
1 |
0,1 |
– |
– |
Кримськотатарська |
8 |
2,9 |
9 |
4,9 |
Молдавська |
– |
– |
1 |
0,5 |
Німецька |
2 |
1,1 |
1 |
0,1 |
Польська |
– |
– |
1 |
0,1 |
Румунська |
2 |
3,0 |
2 |
1,0 |
Русинська |
1 |
0,3 |
1 |
1,0 |
Угорська |
6 |
1,3 |
2 |
1,0 |
Французька |
1 |
0,3 |
– |
– |
Серед українських
та зарубіжних літературно-художніх видань (для дорослих) верхні
позиції як за кількістю назв, так і за
тиражами займають детективи, фентезі та
любовні романи. Імена авторів цих творів повторюються з року в рік із
незначними варіаціями. В українській літературі – Сімона
Вілар, авторка історичних романів, яка працює в жанрі
«жіночого роману», – кількість випущених
книг становить 15 друк. од. тиражем 181,0 тис. пр., Ірен Роздобудько – 15 друк. од. тиражем 34,0 тис. пр., Люко Дашвар – 13 друк. од. тиражем
119,0 тис. пр., Лада Лузіна – 12 друк. од. тиражем
46,5 тис. пр. Серед класиків української літератури найбільше видаються твори
Тараса Шевченка (10 друк. од. тиражем 26,0
тис. пр.), Ліни Костенко (10 друк. од. тиражем 36,0
тис. пр.), Івана Котляревського (5 друк. од. тиражем
6,3 тис. пр.). Із зарубіжних авторів лідерство
утримують Борис Акунін – 11 друк. од. тиражем
90,0 тис. пр., Ніколь Джордан – кількість видань її
творів становить 9 друк. од., тираж – 77 тис. пр.
Серед видавництв, які займаються
випуском художньої літератури, пальма першості
належить харківським: «Книжковий
клуб «Клуб сімейного дозвілля»» (353 друк. од. тиражем
4641,5 тис. пр.), «Фоліо» (231 друк. од. тиражем
458,6 тис. пр.); одеському «Астропринт» (45 друк. од.
тиражем 12,8 тис. пр.), дніпропетровському «Гамалія» (40 друк. од. тиражем
5,5 тис. пр.).
У ході аналізу випуску
дитячої літератури з'ясувалось, що кількість назв книг у 2012 році порівняно з
відповідним періодом минулого року збільшилась на 967 друк. од., тиражі – на
2598,6 тис. пр. Середній тираж дитячої літератури становить 2,7 тис. пр.,
українською мовою видано 62%
загальної кількості назв і
57,6% загального тиражу дитячої літератури. Порівняно з аналогічним періодом
минулого року кількість назв збільшилась на 57,9%, тиражі – на 58,4%.
Російською випущено 36,2% загальної кількості назв і 41,8% загального тиражу,
порівняно з минулим роком кількість назв зросла на 155,9%, а тиражі – на 133%.
Найбільшими тиражами
видаються твори українських дитячих письменників Ольги Золочевської
(33 друк. од. тиражем 97,5 тис. пр.) та Всеволода
Нестайка (23 друк. од. тиражем 95,5 тис. пр.);
зарубіжних: Шарля Перро (21 друк. од. тиражем 121,1 тис. пр.), братів Грімм (18 друк. од. тиражем 125,5 тис. пр.), Ганса Крістіана Андерсена (15
друк. од. тиражем 70,5 тис. пр.) та класика російської
дитячої літератури Корнія Чуковського (25 друк. од. тиражем
78,9 тис. пр.) Серед видавництв,
які займаються випуском
цього асортименту літератури, найбільше її випустили: ТОВ «Видавництво
«ПЕГАС» – 230 друк. од. тиражем 406,3 тис. пр., ТОВ «Видавничо-книготорговельний
центр «Кредо» – 120 друк. од. тиражем 309,0
тис. пр., ПП фірма «АЙЛЕС» – 113 друк. од. тиражем
321,6 тис. пр., ТОВ «Видавництво «Країна мрій»» – 90 друк. од. тиражем 309,0 ти. пр., ТОВ «Фірма «Веско»»
– 89 друк. од. тиражем 91,0 тис. пр., «Книжковий клуб
«Клуб сімейного дозвілля»» – 88 друк. од. тиражем
1017,0 тис. пр., хоча варто зазначити, що
дитячий асортимент не головний у
їхній книжковій продукції.
Видавництвами і
видавничими організаціями з державною формою власності випущено 6044 друк. од.
загальним тиражем 2335,4 тис. пр., що у процентному
відношенні до загальної кількості назв становить 28,9% і 5,1% загального
тиражу, порівняно з аналогічним періодом 2011 року кількість назв зменшилась на
658 друк. од., або на 9,8%, а тиражі на 1431,9 тис. пр., або на 38%, у тому
числі видавництвами у сфері управління Держкомтелерадіо України випущено 239
друк. од. тиражем 274,2 тис. пр., тобто 1,7%
загальної кількості назв і 0,6% загального тиражу, порівняно з аналогічним
періодом минулого року кількість назв зменшилась на 84 друк. од., або на 26%,
тиражі – на 290,7 тис. пр.,або на 49,1%. Видавництва
і видавничі організації з іншими формами
власності випустили 14 841 друк.
од. (71,1%) тиражем 43 330,6 тис. пр. (94,9%),
порівняно з аналогічним періодом минулого року кількість
назв збільшилась на 2689 друк. од., тиражі – на 12 232,3 тис. пр.
Згідно з дослідженням COMCONTrendsTM читають книги 89% наших співвітчизників.
Причому відсоток жінок, які читають книги або слухають аудіокниги
набагато вищий (94%), ніж чоловіків (84%). Вік населення також впливає на
структуру аудиторії читачів. Частка читачів книг серед молоді 16–24 років
становить 79%. До 25–34 років цей показник досягає 84% і у віці від 45 років і
старше фіксується на рівні 93–95%. За результатами маркетингового дослідження COMCONTrendsTM українці надають перевагу друкованим
книжкам: їх вважають за краще читати 82% українців, електронні книги читають
20%, а аудіокниги слухають 11% українців.
Книжковий ринок, на жаль, не належить до тих сегментів сучасної
економіки України, які мають розвинену аналітичну інфраструктуру. Маркетингові
дослідження українського бібліоринку практично не
проводяться, а наукові прогнози розвитку книговидання в Україні не складаються.
Навіть якщо щось з переліченого і робиться, то вкрай рідко,
ситуативно і у вузьких рамках конкретного видавця чи торговця. Економісти
чомусь не звикли дивитися на книгу як на поважний національний бізнес зі всіма
характерними складовими цього явища, хоча за масштабами фінансових вкладень та
матеріальних зисків, книговидання і книготоргівля нічим не поступаються
будь-якій іншій галузі економіки.
Передбачається, що поступово важливою складовою світового
книжкового ринку стане електронна книга. Мережа Інтернет вже є доконаним фактом
нашого існування. Переживаючи свої злети та падіння, вона у перспективі матиме
істотний вплив на світовий книжковий ринок і стане його повноправним учасником.
Питання для
самопідготовки
1.
У чому полягає подвійна
природа книги?
2.
У чому полягає правовий
аспект книги?
3.
Охарактеризуйте
тенденції світового ринку книг.
4.
Назвіть особливості
ринку книг в Україні.