Лекція 1.

Поняття «книга» . ринок книг в Україні

 

 

1.1.         Поняття «книга» та його трансформації

1.2.         Ринок друкованих видань та книг в Україні

 

Ключові слова: книга, друковане видання, споживні властивості, ринок книг, тираж, друкований аркуш, функції книги

1.1.         Поняття «книга» та його трансформації

Точне і повне визначення поняття «книга» й досі залишається темою для дискусій. Десятки тлумачень «книги» як терміна не є досі загальноприйнятими, оскільки не змогли в короткій, місткій та переконливій формі окреслити ні глибинної її сутності, ні меж, які відрізня­ють її від інших засобів збереження і пере­дачі інформації. Пояснюється це, з одного боку, еволюцією матеріальної форми книги в історичному розрізі, а з іншого – її універсальними особливостями та багато­функціональним призначенням.

Складною і багатозначною є етимологія слова «книга» в різних мовах. Доведено, що в слов'янських народів воно походить від ко­реня кна (киен), що означало обрубок або вирізку з дерева. Правдоподібність такої етимології підсилює зв'язок цього слова з буковим деревом у ряді романо-германських мов (англійське book, німецьке buch, голландське boek). Саме на вирізках з цього де­рева писали перші в Європі книги. У най­давнішій українській рукописній пам'ятці «Остромирова Євангелія» слово «книга» вживається в значенні письмо, буква. Існу­ють припущення, що в слов'янські мови це слово могло прийти через тюркські від китайського ку ен – буквально сувій паперу, шовку. Отож, у всіх випадках у багатьох народів первинним значенням для поняття «книга» ставав або матеріал для нанесення на нього письма, або якийсь писемний еле­мент, або пристрій, із допомогою якого цей елемент наносився. Віддавна формувалася і головна функція книги як засобу збереження та поширення в часі та просторі інформації певного змісту.

Важ­ливо розуміти подвійну природу книги. З одного боку, це матеріальний предмет, товар, що має свою форму і конструкцію, з іншого – це носій зафіксованої людиною писемної чи графічної інформації, це своєрідний світ знань, поглядів і образів її творців.

Відповідно до рекомендацій ЮНЕСКО у сфері культури, поширених для книговидавничого світу, книга – це друкована неперіодична публікація, яка містить не менше 49 сторінок, не враховую­чи обкладинки, і призначена для читацької аудиторії. Відповідно друкований текст обсягом до 5 сторінок називається листівкою, а від 5 до 48 сторінок – брошурою.

Чітко окреслене поняття книги і в Дер­жавному стандарті України. Книга – це видання у вигляді блоку скріплених у корінці аркушів друкованого матеріалу будь-якого формату в обкладинці чи оправі обсягом по­над 48 сторінок.

Проте, сучасні досягнення науки, інформатики вносять зміни в усталені поняття та визначення. З появою нових носіїв інформації – електронних – змінилося і визначення самого поняття «книга». Так   В.Й. Коссов запропонував таке визначення: книга – це самостійно існуючий, зафіксований у будь-якій матеріальній формі твір наукового, прикладного або художнього характеру, який має суспільне значення, призначений для читання, обсягом не менше 48 сторінок або 120000 друкованих знаків, або 125 кілобайтів інформації.  Книгознавець      М.А. Низовий пропонує до використання товарознавцям та книгознавцям дещо інше визначення: книга – це історично сформований блок-кодекс неперіодичного видання обсягом понад 3 друковані аркуші (або відповідна кількість кілобайтів в комп’ютерному еквіваленті) для закріплення, зберігання та передачі інформації у часі та просторі.

Як матеріальний предмет і як культурна цінність, книга просторово та змістовно ор­ганізована. Іншими словами, вона має свою внутрішню й зовнішню конструкцію, ієрархічно підпорядковані великі й малі складові, численні художні й шрифтові елементи, вироблені століттями її творцями неписані закони творення.

1.2.         Ринок друкованих видань та книг в Україні

Книжка – як товар потребує уваги уряду кожної цивілізованої країни. Нижче наведено дані Державної наукової установи «Книжкова палата імені І. Федорова» та Українського центру культурних досліджень Міністерства культури в Україні щодо стану українського книговидання за 2012 р. за асортиментом видавничої продукції, її мовною та територіальною ознаками.

Попри позитивну динаміку, наша книжкова галузь ще далека від того, щоб забезпечити всі потреби вітчизняного споживача. Досвід європейських країн показує, що для повноцінного забезпечення ринку книжкова номенклатура повинна складати протягом року близько 100 тисяч назв книжок з усіх тематичних напрямків. Крім того, тиражі ринкових видань повинні відповідати середньоєвропейським нормам – 4–5 книжок на душу населення на рік. Недостатній рівень виробництва вітчизняних книжок компенсується за рахунок імпорту. За висновками Українського центру культурних досліджень Міністерства культури  України, українську видавничу індустрію можна розглядати лише як додаток до книжкового імпорту, який домінує на ринку (рис 1.1).

 

Рис 1.1.  Розподіл ринкової книжки в Україні за походженням

 

Причини такого стану галузі – ринкові переваги російських видавців, які склалися як історично, так і через пасивну позицію держави у питаннях захисту вітчизняного ринку книжки.

Станом на грудень 2017 року в Книжкову палату України надійшло та зареєстровано 20 885 назв книг і брошур тиражем 45 666,0 тис. пр., що  порівняно  з  аналогічними даними 2011 року становить: за назвами – 110,8%, за тиражами – 131,0% (табл. 1. 1). Зазначимо, що за період незалежності України найвищий показник випуску книг і брошур на рівні 24 040 друк. од. зафіксований у 2008 році, у 2009 – 22 491 друк. од., у 2010 – 22 557 друк. од., у 2011 – 22 826 друк. од.

Що стосується тиражних  показників, то у 2009 – 2010 роках спостерігається тенденція до їхнього зниження, а у 2011 році, порівняно  з  попереднім 2010 роком,  випуск  видань  збільшився  і  за  назвами, і  за  тиражами, хоча  рівня 2008-го  не вдалось досягнути (у 2008 році тираж книг і брошур становив 58 158,1 тис. пр., у 2009 – 48 514,4 тис. пр., у 2010 – 45 058,3 тис. пр., у 2011 – 46 565,7 тис. пр.).

Таблиця 1.1

Загальні дані про випуск неперіодичних видань у 2011–2012 рр.

Види видання

2011

2012

% до 2011 року

К-сть видань, тис.пр.

Тираж тис.пр.

К-сть видань, тис.пр.

Тираж тис.пр.

Книги,

брошури:

22 826

46 565,7

26 036

62 120,5

131,0

українською

мовою

14 962

23 509,9

16 342

31 569,6

110,7

російською

мовою

5 420

19 764,9

7 034

26 544,9

172,6

Автореферати

дисертацій

7 920

807,5

7 765

791,1

91,4

 

Книг і брошур,  надрукованих саме у 2012 році, надійшло 14 591 друк. од. тиражем 36 459,5 тис. пр., що  становить 69,9 % загальної кількості  назв  і 79,8 % загального  тиражу. Видань  інших  років (за 1997 – 2011 роки) отримано 6294 друк. од. (30,1 %) тиражем 9206,5 тис. пр. (20,2 %).

Основні статистичні показники випуску книг і брошур наведені в таблицях, що містять  детальну  інформацію  про  весь  асортимент друкованої продукції.

Дані про випуск книг і брошур в Україні за назвами та тиражами за 1991–2012 роки (станом на грудень) подано в табл. 1.2.

Таблиця 1.2

Випуск книг і брошур в Україні (2000 – 2012)

Рік видання

К-сть книг і брошур, др.од

Річний тираж, тис.прим.

Друковані аркуші-відбитки, тис.

Середній тираж одного видання, тис.прим.

К-сть книг і брошур на одного жителя України, прим.

2000

7749

43562,9

754082,7

5,6

0,90

2001

10614

50324,5

1054363,5

4,7

1,00

2002

12444

47862,9

1051852,1

3,8

1,00

2003

13805

39462,9

613062,6

2,9

0,80

2004

14790

52804,7

780210,5

3,6

1,10

2005

15720

54059,8

1274562,2

3,4

1,15

2006

15867

54209,6

931320,8

3,4

1,16

2007

17987

56111,7

878025,8

3,1

1,21

2008

24040

58158,1

961957,4

2,4

1,26

2009

22491

48514,4

798130,6

2,2

1,05

2010

22557

45058,3

721613,0

2,0

1,00

2011

22826

46565,7

849119,9

2,0

1,02

2012 (грудень)

20885

45666,0

776439,3

2,2

1,00

Аналіз випуску книг і брошур свідчить, що у 2012 році, порівняно з минулим роком, спостерігається  збільшення випуску як за назвами, так і за тиражами. Кількість книг, порівняно  з  аналогічним  періодом  минулого  року, збільшилась на 1330 друк. од., або на 7,8%, тиражі – 8531,5 тис. пр., або на 26,7%; брошур випущено більше на 701 друк. од., або на 37,3%, тиражі зросли на 2238,2 тис. пр. (77,9%); видань у палітурці більше на 1080 тис. пр., або на 16,6%, а тиражі зросли на 5744,5 тис. пр., або на 31,1%; видань в обкладинці більше на 952 тис. пр., або на 7,7%, тиражі збільшились на 5056,8 тис. пр., або на 30,9%; нових видань випущено більше на 1957 друк. од. (11%), тиражі зросли на 8449,7 тис. пр. (27,2%); перевидань надруковано більше на 74 друк. од. (6,5%), тиражі збільшились на 2350,7 тис. пр. (62,5%); серійних видань більше на 1263 друк. од. (48,5%), тиражі  збільшились на 4646,8 тис. пр. (79%); перекладних видань більше на 309 друк. од., або на 25,1%, тиражі зросли на 1903,7 тис. пр. (37,6%).

Дані щодо випуску книг і брошур за тиражними групами вказують, що наймасовішою є група до 500 примірників. За назвами домінують видання тиражем до 0,5 тис. пр., вони становлять 53,1% загальної кількості назв і 6,7% загального тиражу. Найпопулярнішими за кількістю випущених найменувань у цій групі залишаються наукові видання – 34,2%, навчальні та методичні видання – 33,7%, художня література – 14,5%

Видань тиражем від 0,5 до 1,0 тис. пр. випускається 11% загальної  кількості  назв  і 4,9% загального  тиражу. У цій групі домінують навчальні та методичні видання (30,9%), літературно-художні видання для дорослих (21,6%), наукові та науково-популярні видання (17,9%).

Видань тиражем  від 1,0 до 5,0 тис. пр. випускається 21,3% від загальної кількості назв книг і брошур, що становить 28% загального тиражу. У  цій  групі  переважають  навчальні  та  методичні видання для вищих навчальних закладів (35,7%), література для  дітей  та юнацтва (20,4%) і науково-популярна (17,2%). 3,9% книг і брошур випущено тиражем від 5 до 10 тис. пр.

Видання тиражем від 10,0 до 50,0 тис. пр. становлять 2,7% загальної  кількості  назв  і 25,7% загального  тиражу; у цій групі домінують художня  зарубіжна література (31,2%), довідкові видання (20,6%), видання для дозвілля (19%). До 100,0 і більше 100,0 тис. пр. випущено 75 друк. од. тиражем  8915,7 тис. пр., що становить 0,4% загальної кількості назв і 19,5% загального тиражу. У цій групі переважають підручники і посібники для загальноосвітньої школи (72%).

Дані щодо випуску книг за тематичними розділами та цільовим призначенням подано в табл. 1.3 та 1.4.

Таблиця 1.3

Випуск книг і брошур у 2012 році

 за укрупненими тематичними розділами

 

Тематичні розділи

Кількість видань,

друк. од.

Тираж,

тис. пр.

Всього:

26 036

62 120,5

Політична і соціально-економічна література

6 492

6 653,3

Природничо-наукова література

1 758

917,0

Технічна література

2 853

6 786,8

Сільськогосподарська література

612

715,5

Охорона здоров'я. Медична література

1069

1 935,5

Література з фізичної культури і спорту

184

310,1

Література з освіти і культури

4 474

26 157,1

Друк у цілому. Книгознавство. Преса. Поліграфія

362

182,0

Мистецтво. Мистецтвознавство

381

763,7

Література з філологічних наук

1 210

928,8

Художня література. Фольклор

4 044

9 348,4

Дитяча література

2 554

7 297,5

Література універсального змісту

43

124,8

Таблиця 1.4

Випуск книг і брошур у 2012 році за цільовим призначенням

 

Розділи цільового призначення

Кількість видань, друк. од

Тираж,

тис. пр.

Всього:

26 036

62 120,5

Наукові видання

5 303

1 814,9

Науково-популярні видання

1 504

2 191,1

Нормативні та виробничо-практичні видання

665

1 425,6

Офіційні видання

883

499,2

Громадсько-політичні видання

62

67,7

Навчальні та методичні видання

8 611

27 864,1

Літературно-художні видання

4 044

9 348,4

Видання для дітей та юнацтва

2 554

7 297,5

Довідкові видання

705

1 721,1

Інформаційні видання

59

25,2

Видання для видавців та книго- розповсюджувачів

1

0,1

Бібліографічні видання

185

36,7

Література релігійного змісту

588

1 401,9

Видання для організації дозвілля

868

8 425,6

Рекламні видання

4

1,4

 

Випуск художньої літератури здійснюється дванадцятьма мовами народів світу, у тому числі 1474 друк. од. тиражем 5259,3 тис. пр. мовами національних меншин (табл. 1.5). Порівняно з аналогічним періодом минулого року кількість назв збільшилась  на 19,4%, тиражі – на 92,7%. Українською мовою випущено 1536 друк. од., або 47,7% загальної кількості назв художньої літератури, тиражем 1620,6 тис. пр. – це 23,2% загального тиражу, порівняно з 2011 роком кількість назв збільшилась на 11,1%, тиражі – на 36,8%; російською мовою – 1455 друк. од. (45,2%) тиражем 5251,2 тис. пр. (75%), порівняно з відповідним торішнім періодом кількість видань збільшилась на 19,7%, тиражі – на 93,1%. Творів українських авторів випущено 2054 друк. од. тиражем 2298,4 тис. пр., у тому числі українських класиків – 71 друк. од. тиражем 154,1 тис. пр.; зарубіжних письменників – 512 друк. од. тиражем 3814,9 тис. пр.

Таблиця 1.5

Випуск художньої літератури  у 2012 році мовами народів світу

Мова видання

2011 (грудень)

2012 (грудень)

Кількість видань, друк. од.

 

Тираж, тис. пр.

Кількість видань, друк. од.

 

Тираж, тис. пр.

Всього

2841

5013,3

3221

6998,8

Українська

1382

1184,7

1536

1620,6

Російська

1216

2719,9

1455

5251,2

Англійська

7

0,5

7

2,9

Болгарська

1

0,5

Вірменська

1

0,2

Грузинська

2

0,3

Італійська

1

0,1

Кримськотатарська

8

2,9

9

4,9

Молдавська

1

0,5

Німецька

2

1,1

1

0,1

Польська

1

0,1

Румунська

2

3,0

2

1,0

Русинська

1

0,3

1

1,0

Угорська

6

1,3

2

1,0

Французька

1

0,3

 

Серед  українських  та  зарубіжних  літературно-художніх видань (для дорослих) верхні позиції як за кількістю назв, так і за  тиражами займають детективи, фентезі та любовні романи. Імена авторів цих творів повторюються з року в рік із незначними варіаціями. В українській літературі – Сімона Вілар, авторка історичних романів, яка працює в жанрі «жіночого  роману», – кількість  випущених  книг  становить 15 друк. од. тиражем 181,0 тис. пр., Ірен  Роздобудько – 15 друк. од. тиражем 34,0 тис. пр., Люко Дашвар – 13 друк. од. тиражем 119,0 тис. пр., Лада Лузіна – 12 друк. од. тиражем 46,5 тис. пр. Серед класиків української літератури найбільше видаються  твори  Тараса Шевченка (10 друк. од. тиражем 26,0 тис. пр.), Ліни Костенко (10 друк. од. тиражем 36,0 тис. пр.), Івана Котляревського (5 друк. од. тиражем 6,3 тис. пр.). Із зарубіжних  авторів  лідерство  утримують  Борис Акунін – 11 друк. од. тиражем 90,0 тис. пр., Ніколь Джордан – кількість видань її творів становить 9 друк. од., тираж – 77 тис. пр.

Серед  видавництв, які  займаються  випуском  художньої  літератури, пальма  першості  належить  харківським: «Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля»» (353 друк. од. тиражем 4641,5 тис. пр.), «Фоліо» (231 друк. од. тиражем 458,6 тис. пр.); одеському «Астропринт» (45 друк. од. тиражем 12,8 тис. пр.), дніпропетровському  «Гамалія» (40 друк. од. тиражем 5,5 тис. пр.).

У ході аналізу випуску дитячої літератури з'ясувалось, що кількість назв книг у 2012 році порівняно з відповідним періодом минулого року збільшилась на 967 друк. од., тиражі – на 2598,6 тис. пр. Середній тираж дитячої літератури становить 2,7 тис. пр., українською мовою  видано 62% загальної  кількості  назв  і 57,6% загального тиражу дитячої літератури. Порівняно з аналогічним періодом минулого року кількість назв збільшилась на 57,9%, тиражі – на 58,4%. Російською випущено 36,2% загальної кількості назв і 41,8% загального тиражу, порівняно  з минулим роком  кількість назв  зросла на 155,9%, а тиражі – на 133%.

Найбільшими тиражами видаються твори українських дитячих письменників Ольги Золочевської (33 друк. од. тиражем 97,5 тис. пр.) та Всеволода Нестайка (23 друк. од. тиражем 95,5 тис. пр.); зарубіжних: Шарля Перро (21 друк. од. тиражем 121,1 тис. пр.), братів Грімм (18 друк. од. тиражем 125,5 тис. пр.), Ганса Крістіана Андерсена (15 друк. од. тиражем 70,5 тис. пр.) та класика російської дитячої літератури Корнія Чуковського (25 друк. од. тиражем 78,9 тис. пр.) Серед  видавництв, які  займаються  випуском  цього асортименту літератури, найбільше її випустили: ТОВ «Видавництво «ПЕГАС» – 230 друк. од. тиражем 406,3 тис. пр., ТОВ «Видавничо-книготорговельний  центр «Кредо» – 120 друк. од. тиражем 309,0 тис. пр., ПП фірма «АЙЛЕС» – 113 друк. од. тиражем 321,6 тис. пр., ТОВ «Видавництво «Країна мрій»» – 90 друк. од. тиражем 309,0 ти. пр., ТОВ «Фірма «Веско»» – 89 друк. од. тиражем 91,0 тис. пр., «Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля»» – 88 друк. од. тиражем 1017,0 тис. пр., хоча  варто  зазначити, що  дитячий  асортимент не головний у їхній книжковій продукції.

Видавництвами і видавничими організаціями з державною формою власності випущено 6044 друк. од. загальним тиражем 2335,4 тис. пр., що у процентному відношенні до загальної кількості назв становить 28,9% і 5,1% загального тиражу, порівняно з аналогічним періодом 2011 року кількість назв зменшилась на 658 друк. од., або на 9,8%, а тиражі на 1431,9 тис. пр., або на 38%, у тому числі видавництвами у сфері управління Держкомтелерадіо України випущено 239 друк. од. тиражем 274,2 тис. пр., тобто 1,7% загальної кількості назв і 0,6% загального тиражу, порівняно з аналогічним періодом минулого року кількість назв зменшилась на 84 друк. од., або на 26%, тиражі – на 290,7 тис. пр.,або на 49,1%. Видавництва і видавничі організації з іншими формами  власності  випустили 14 841 друк. од. (71,1%) тиражем 43 330,6 тис. пр. (94,9%), порівняно  з  аналогічним періодом минулого року кількість назв збільшилась на 2689 друк. од., тиражі – на 12 232,3 тис. пр.

Згідно з дослідженням COMCONTrendsTM читають книги 89% наших співвітчизників. Причому відсоток жінок, які читають книги або слухають аудіокниги набагато вищий (94%), ніж чоловіків (84%). Вік населення також впливає на структуру аудиторії читачів. Частка читачів книг серед молоді 16–24 років становить 79%. До 25–34 років цей показник досягає 84% і у віці від 45 років і старше фіксується на рівні 93–95%. За результатами маркетингового дослідження COMCONTrendsTM українці надають перевагу друкованим книжкам: їх вважають за краще читати 82% українців, електронні книги читають 20%, а аудіокниги слухають 11% українців.

Книжковий ринок, на жаль, не належить до тих сегментів сучасної економіки України, які мають розвинену аналітичну інфраструктуру. Маркетингові дослідження українського бібліоринку практично не проводяться, а наукові прогнози розвитку книговидання в Україні не складаються. Навіть якщо щось з переліченого і робиться, то вкрай рідко, ситуативно і у вузьких рамках конкретного видавця чи торговця. Економісти чомусь не звикли дивитися на книгу як на поважний національний бізнес зі всіма характерними складовими цього явища, хоча за масштабами фінансових вкладень та матеріальних зисків, книговидання і книготоргівля нічим не поступаються будь-якій іншій галузі економіки.

Передбачається, що поступово важливою складовою світового книжкового ринку стане електронна книга. Мережа Інтернет вже є доконаним фактом нашого існування. Переживаючи свої злети та падіння, вона у перспективі матиме істотний вплив на світовий книжковий ринок і стане його повноправним учасником.

 

Питання для самопідготовки

 

1.       У чому полягає подвійна природа книги?

2.       У чому полягає правовий аспект книги?

3.       Охарактеризуйте тенденції світового ринку книг.

4.       Назвіть особливості ринку книг в Україні.