APPENDIX
РЕФЕРУВАННЯ ТА
АНОТУВАННЯ ТЕКСТУ
Документальні
джерела наукової інформації
Найважливішим джерелом інформації та засобом її
передачі в просторі і часі є науковий документ. За своєю формою книги, журнали,
статті належать до письмових наукових документів. Вони можуть бути первинними
та вторинними. До первинних документів належать монографії, збірники,
матеріали наукових конференцій, журнали, статті, газети та інші видання.
Реферат та анотація належать до вторинних
документальних джерел наукової інформації. Це ті документи, в яких повідомляють
про первинні документи. Трансформація інформації полягає у вивченні кожного
первинного документа або певної їх сукупності та в підготовці інформації, яка
відображає більш суттєві елементи цих статей чи текстів.
На основі використання вторинних документів
комплектуються інформативні видання: реферативні журнали, довідкова література,
наукові переклади та ін. Реферати та анотації становлять основний зміст
реферативних журналів.
Реферат (abstract, synopsis, paper, essay) (від лат.
refero —
повідомляю) — короткий виклад у письмовій формі або у вигляді доповіді. Серед
численних різновидів рефератів виділяють спеціалізовані реферати, в яких
виклад зорієнтований на спеціалістів певного фаху. Функції реферату такі:
• відповідає на питання, яка основна інформація
закладена в цьому документі чи статті;
• подає опис
первинного документа;
• повідомляє
про вихід та про наявність відповідних первинних документів;
• є джерелом
для збереження довідкових даних.
Реферат є також одним із самостійних
засобів інформації і може бути виконаний у формі усної доповіді. За всієї
різноманітності реферати мають деякі спільні риси. В рефераті не використовують
докази та історичні екскурси. Матеріал подається у формі консультацій або опису
фактів. Інформація викладається точно, коротко, без перекручувань та
суб'єктивних оцінок. Стислість досягається в основному за рахунок використання
комунікативних кліше, лексичного мінімуму, а також іноді й використання
нетекстових засобів ла-конізації мови (таблиці, ілюстрації). Реферат, як
правило, містить такі частини:
•
бібліографічний опис первинного документа (статті, доповіді, тексту);
• сам текст
реферату;
• довідкові
дані та примітки.
Текст реферату рекомендують будувати за таким
планом:
а) мета та методика вивчення;
б) конкретні дані про предмет вивчення;
в) часові характеристики;
г) результати та висновки.
Заголовок реферату не повинен повторюватися в
тексті, так само як і в анотації, потрібно уникати вживання зайвих слів та
фраз. Приблизний обсяг реферату — 10-15 відсотків обсягу статті, але в разі
потреби цей обсяг може бути більшим, ніж зазначено в нормативах.
Анотація (annotation) (від лат. annotatio — примітка) — коротка
характеристика друкованого чи рукописного тексту. Анотації за своїм змістом та
кінцевим призначенням можуть бути довідкові, тобто такі, що розкривають
тематику документа та повідомляють деякі дані про нього, але при цьому не
висловлюють критичної оцінки; рекомендовані, тобто такі, які містять оцінку
документа з точки зору його значущості для певної категорії читачів.
За обсягом анотації поділяються на загальні, які
характеризують документ у цілому і розраховані на широке коло читачів, та спеціалізовані,
ті, які розкривають документ виключно для вузького кола фахівців. Для наших
цілей найбільш цікаві загальні анотації газетних та журнальних статей. Вони
можуть бути короткими (декілька фраз) та більш розгорнутими, але і в цьому разі
вони подають у стислій формі лише найголовніші висновки та положення
документів. В анотації вказують лише суттєві ознаки змісту статті, тобто такі,
що дають змогу виявити його новизну та практичне значення, вирізнити його серед
інших, близьких за тематикою та призначенням.
При написанні анотації не варто переказувати зміст
статті (висновки, рекомендації, фактичний матеріал). Слід звести до мінімуму
використання складних зворотів, особових та вказівних займенників. Обсяг
анотації не повинен перевищувати 600 друкованих знаків. Анотація містить:
•
бібліографічний опис;
• дані про
автора (вчений ступінь, звання, наукова школа);
• конкретну
форму анотованого документа;
• предмет
викладу (тема, основні поняття, процеси, місце, час, протягом якого
відбуваються ці процеси).
Інформація про зміст та характер статті є завданням
не тільки анотації, а й реферату. Вимоги до змісту анотації та реферату
пов'язані з різним призначенням цих документів. Анотація — це лише повідомлення
про існування документа певного змісту, а в рефераті подається зміст документа
з характеристикою методів дослідження, з фактичними даними та висновками. В
анотуванні основне завдання полягає в умінні лаконічно узагальнити зміст
документа чи статті. Реферування ж має на меті володіння майстерністю
скорочення тексту первинного документа.
Резюме (abstract, summary) — короткий виклад найважливіших
фактів (питань, проблем, досліджень), які обговорюються у статті, засоби їх
вирішення (реалізації), результати досліджень, підсумки, зроблені на базі цих
досліджень, і рекомендації щодо застосування того чи іншого методу (одержаних даних
тощо).
Як правило, термін "abstract" застосовується, коли резюме подається до статті, а
термін "summary" — коли резюме подається після
статті.
Рецензія (review) складається з таких розділів:
і. Характеристика роботи (опис того, що являє собою
робота).
2. Структура
роботи (розділи, глави та їх зміст).
3. Вихідні дані. Історична довідка.
4. Основні переваги і недоліки.
5. Оцінка роботи. Рекомендації. Закінчення.
Будова параграфів досить стандартна. У них
використовуються прості і складні речення. Часова форма підмета, як правило, Present Indefinite. Переважає активний стан.
Examples of the annotation
and the abstract to the text.
The
problems of environment
1. One of the greatest
problems of all modern cities is the environment pollution. Every year people
consume more goods. Production of goods and services use up energy and natural
resources (oil, gas, coal, wood, etc.). All these things are used faster than
they can be replaced. Natural resources and energy are getting more expensive,
and air and water are becoming seriously polluted. The problem of environmental
pollution is well-known to most people. We have heard about it on television
and radio, and have read in newspaper and magazines.
2. The worst environment
pollution is done by the manufacturer who put chemical wastes into rivers and
seas. Another problem is ai pollution. The air is polluted by traffic and smog
from industrial enter prises.
3. The word smog comes from
smoke and fog. Smog is a sort of fog with other substances mixed in it. Smog,
chemicals and other substances in it, can be harmful, even deadly. Such
diseases as eczema and asthma are linked to air pollution.
4. Materials like paper and
glass can be reused, but, unfortunately, many materials, especially plastics
cannot be reused and cannot be absorbed by the earth again. Some plastics can't
even be destroyed. As a result of these activities people face the problem of
preservation of our environment.
5. All these things are very
serious and people must realize what will happen if they don't do everything
possible to reduce man-made atmospheric pollutants and smog.
Annotation
This article deals with the
problem of environment pollution. Special attention is paid to air, rivers and
seas pollution, which takes place as a result of human activities and leads to
some deceases.
Abstract, summary
This paper is devoted to
the problem of environment pollution. The most environment pollution is done by
manufactures, when wastes are put into rivers and seas, and air is polluted by
traffic and smog from industrial enterprises.
Also many materials cannot
be reused and absorbed by the earth. As a result of these activities people
face the problem of preservation of environment and must do everything possible
to reduce man-made pollutants.
Sample 1.
My scientific investigation
The theme of my research is «FORMATION OF INNOVATION CLUSTERS UNDER CONDITIONS OF
REGIONAL CROSS-BORDER COOPERATION». The research is
supervised by : Doctor of
Economics, professor Z.V.Herasymchuk.
Topicality of research. Participation of Ukraine
in the European integrative processes has actualized during last years. This
processes are caused by the development of cross-border cooperation. Nowadays
the processes of formation of innovation clusters are extremely actual, because
they develop new ways for actualization of economic activity at the remote
areas and rise their competitive ability.
The object of the
investigation is processes of the formation of innovation clusters under
conditions of regional cross-border cooperation.
The subject of my investigation is theoretical and methodological, organizational
and legal, financial and material foundations of the formation of innovation
clusters.
Purpose of the research is
improvement of innovation clusters mechanism formation. The tasks of research are: to elucidate the nature of
clusters; cluster connection with cross-border cooperation and others.
To achieve the goals and
objectives in the work the following methods
of research are used:
synthesis, analysis and synthesis, questioning, modeling and others.
Problems of stimulation
of innovative clustering which we showed in the work are very important because
their solution is the real way to improve the level of development of the
regions of our country.
Practical value of the work is intended
for professionals in the field of productive forces and regional economy,
representatives of central and local government and business.
Novelty of the research. In the research the
author's definition of innovation cluster is suggested. The classification of
clusters is given. The benefits of placing clusters in conditions of
cross-border cooperation are analyzed. Mechanism of stimulation clustering in
Ukraine is presented too.
Sample 2.
My scientific investigation
The theme of my research is:
"Strength, Crack Resistance and Deformability of Thin Shells
"Hyperbolic Paraboloid" Using Steel Fiber Concrete". The
research is supervised by Ph.D, associate professor O. Sunak.
The topicality of the
research is
that the increase of the durability and inflexibility using steel fiber
concrete is perspective direction of improvement of steel fiber concrete (SFC)
constructions. SFC has the range of advantages above reinforced concrete
constructions.
The object of
my research is a work of SFC thin shells under influence of
loadings.
The subject of
my investigation is the distribution of efforts in SFC thin shells, and methods
of their calculation.
The purpose of
my work is the defining of features of performance of SFC thin shells
"hypar", and development of calculative methods of these
constructions.
Tasks of
research:
•
to set the features of joint, steel fiber
concrete and reinforced concrete SFC thin shells under influence of loadings;
•
to set character of redistribution of
efforts in hypars (supporting reactions, bend moments in the cuts);
•
to learn the stress-strain state of normal
cuts taking into account the repeated loadings.
In the scientific investigation we apply
such theoretical and practical methods as
analysis, structuring, generalization, planning and modeling, experiment,
comparison and others.
The theoretical
significance of the research is the possibility to use the results
of the thesis for preparing special theoretical courses as well as for
composing manuals and lecture courses.
The practical
importance of the results"of the investigation is to use the
results
of this work in the design of the new roofing structures. Basic principles of
research can be used to make changes to existing regulations.
Scientific novelty lies in obtaining new information
about performance of SFC thin shells "hypar" under influence
of loadings, because such cases in operating normative documents are not
examined.
Sample 3.
MY SCIENTIFIC INVESTIGATION
The theme of my research is
“Training of students in higher educational establishments for individual
physical exercises”.
The research is supervised by
DSc, professor Tsyos’ A.V.
The increase of informative and mental loadings on students of higher
educational establishments caused the problems of deterioration in their
physical condition. That is why development of physical training is extreemly
important and actual nowadays.
The object of my research is
physical training of students in higher educational establishments.
The subject of the research
is students’ training for individual physical exercises.
The purpose of the
investigation is to ground theoretically and to prove experimentally the
efficiency of the students’ training technology for individual physical
exercises.
The tasks of the research
are:
-
to estimate the students’
physical condition;
-
to work out the technology
of students’ training for individual physical exercises;
-
to perform experimental
control of the efficiency of the developed technology.
In the research we are going to apply such methods as theoretical analysis, comparison, generalisation,
modelling, observation, and scientific experiment.
The theoretical significance
of the investigation lies in the possibility to use the results of the research
in the lecture courses ‘Theory and methods of physical training’, ‘Pedagogics’
and ‘Psychology’.
The practical value of the work lies in the grounding of the choice and
means of physical training according to the students’ physical condition.
The scientific novelty of the
research lies in the development of the technology of students’ training for
individual physical exercises.
Sample 4.
Анотація статі
Фізкультура і спорт у житті людини
Антон Лунін. The Epoch Times
07.01.2011
Фізкультура
і спорт – невід'ємна частина життя людини. Але як показує час, з розвитком
науково-технічного прогресу людство стає фізично менш активним. Основну роботу
за людину робить «машина», «робот». Зараз, як у літніх, так і у молодих людей
спостерігається недолік рухових і фізичних навантажень, що призводить до
уповільнення обміну речовин і зниження активності клітин людського організму. У
результаті – у людей слабка фізична витривалість і зайва вага. Вирішити ці
проблеми можна за допомогою фізкультури і спорту.
Який би різновид фізичного
навантаження ви не вибрали – плавання, біг або щось інше, головне в процесі
тренування – довести організм до стану легкої втоми. У процесі занять
фізкультурою і спортом також важливо для досягнення максимального ефекту
періодично, наприклад, 1 раз на місяць змінювати вправи, внести різноманітність
у тренування. Це необхідно для того, щоб уникнути звикання організму до якихось
одних певних навантажень.
Якщо ж ви задалися метою
скинути зайву вагу, то рекомендації у цьому випадку будуть наступні: кількість
енергії, яка витрачається організмом за добу, має бути трохи більшою тієї, що
отримана з їжею. Іншими словами, по можливості необхідно харчуватися
низькокалорійною їжею (кількість калорій більшості продуктів харчування вказана
на упаковці), більше рухатися, займатися фізкультурою і спортом. Скидання
зайвої ваги призведе до меншої задухи при ходьбі, зниження навантаження на
серце, і навіть, подовжить термін життя людини. За підрахунками медиків, люди,
які страждають ожирінням, живуть у середньому на 10 років менше худорлявих.
Зрештою, ви почнете подобатися самі собі, що теж важливо.
Регулярні заняття фізкультурою
і спортом, за результатами досліджень лікарів, підвищують настрій і загальну
фізичну активність людини, покращують опір до психологічних стресів,
нормалізують окисно-відновні процеси, а також активізують процеси кровообігу.
Ступінь фізичного навантаження під час занять фізкультурою і спортом має
відповідати можливостям людини, її віку і стану здоров'я. Для інтенсифікації
тренувань зазвичай удаються до збільшення кількості вправ, зростання навантаженнь
і збільшення загального темпу тренувань, тобто до скорочення пауз між
вправами.
Заняття фізкультурою або
спортом можуть уважатися правильними, якщо після них відчувається приплив
бадьорості, енергії, а також відсутнє почуття втоми, бажання відпочити, які
зазвичай свідчать про передозування навантаженнь. Навантаження слід поступово
збільшувати від початку до середини тренувань, після чого поступово знижувати
від середини до кінця. Фізичні вправи, зазвичай, закінчують водними
процедурами: обтиранням або душем.
У чому ж різниця між
фізкультурою і спортом? Можна сказати, що фізична культура – це вид фізичної
діяльності людини, спрямований на збереження і зміцнення здоров'я, розвиток
фізичних і психологічних здібностей людини. Фізкультура носить індивідуальний
характер, через те, що відсутня змагальна сторона між двома і більше особами.
Вона грає важливу роль у формуванні здорового способу життя людини і його
соціальної адаптації.
Спорт (англ.: гра, розвага),
на відміну від фізкультури, часто носить характер змагання між спортсменами.
Тут присутні аспекти слави, отримання морального і матеріального задоволення.
Заняття спортом – це підготовка і проведення за певними правилами змагань
людей, з метою зіставлення їх фізичних і розумових здібностей.
Історичні знахідки говорять
про те, що люди проводили фізичні змагання з глибокої давнини. Наприклад,
знайдені предмети і залишки будівель, свідчать про те, що в Китаї 4000 років до
нашої ери популярністю користувалася гімнастика. У Стародавній Персії зародилися
такі види спорту, як поло і змагання кінних лицарів на списах. У Древній Греції
масовий розвиток одержали боротьба, біг, метання дисків і змагання на
колісницях.
Чим займатися, фізкультурою
або спортом, вирішувати все ж вам. Головне, щоб від цього була користь і
досягалася поставлена мета. Також важливо, як і в будь-якій іншій справі, не
перестаратися – все добре у міру.
Summary
The title of the article is
‘Physical training and sports in the human life’. It was published on the 7-th
of January this year in the magasine ‘The Epoch Times’ by Anton Lunin. The
article is devoted to the problem of differentiation between the terms
‘physical training’ and ‘sports’.
The author considers
physical exercises as an important component of healthy life and fitness. He
points out that there are different recommendations for physical training
according to the human requirements and needs.
The author stresses that
there is a great difference between physical training and sports. He writes,
that the purpose of physical training is to strengthen human body and to
improve the human health. It should be also noted that physical training has no
competitive features, whereas sports is aimed on competition and achieving the
best results.
To the author’s opinion,
the distinctive features of sports are glory, moral and material satisfaction.
But according to historical data, sport has played an important role in the
human life since ancient times.
As for me, I support the
main idea of the article, that the choice between sports and physical training
is a personal choice of each individual.
Sample 5.
Анотація до
автореферату
SUMMARY 1
Komarenska Z.M. The
epoxidation of ethylallylethylacrylate and 1-octene with tert-butyl
hydroperoxide in the presence of Mo2B. – Manuscript.
Thesis for a candidate’s
degree by speciality 02.00.04. – Physical chemistry. –
The epoxidation of
ethylallylethylacrylate and 1-octene with tert-butyl hydroperoxide in the
presence of Mo2B was studied.
The process of epoxidation of
ethylallylethylacrylate and 1-octene with tert-butyl hydroperoxide in the
presence of Mo2B, was shown to occur with an induction period, which stems from
the catalyst surface activation processes. The catalyst activation takes place
with tert-butyl hydroperoxides and olefins.
The mechanism and kinetic
regularities of catalysts activation and epoxidation of ethylallylethylacrylate
and 1-octene with tert-butyl hydroperoxide in the presence of Mo2B were
investigated. The kinetic model of the process which includes primary formation
of the catalyst-olefin intermediate was proposed and the kinetic equation for
the reaction rate derived, considering expenditure of tert-butyl hydroperoxide
on the unactivated catalyst surface. The epoxidation process on the catalyst
surface is completely activated. Kinetic constants of this process were
calculated.
Keywords: molybdenum catalyst,
olefin, hydroperoxide, epoxidation, kinetics.
Summary 2 Batog O.P. Single-stage
synthesis of poly(epoxy acrylate)s by photochemically induced polymerization.
– Manuscript. Thesis submitted for a
scientific grade of the candidate of sciences, field 02.00.06 –
macromolecular chemistry. Institute of Macromolecular Chemistry, Combination of epoxy and
acrylate moieties in the chain backbone is the main reason for the excellent
performance of epoxy acrylates and polymers based thereon and for their wide
use in the industry. The industrial production of epoxy acrylates involves
the esterification of epoxy compounds by б-,в- unsaturated acids and subsequent synthesis of corresponding
(co)polymers, mainly by radical mechanism. One of the basic
possibilities to synthesize epoxy acrylates with subsequent simultaneous
curing in the same vessel is the photochemically induced polymerization by
photoinitiators which ensure a simultaneous activation of ionic and radical
polymerization mechanisms. This makes possible to tailor the properties of
resulting polymer materials without intermediate stages, and to significantly
reduce the reaction time. The aims of this work were
the development of a single-stage synthesis of poly(epoxy acrylate)s by
photochemically induced polymerization, as well as the studies of its
mechanism and of features of structural organization and properties of
polymers derived therefrom. For this purpose, photochemical polymerization of
the systems, epoxies/hydroxyl-containing acrylate monomers, was induced by
tri(phenyl)-sulfonium hexafluorophosphate. Due to this method, the
heterochain cationic polymerization of epoxies concomitant to their
etherification and/or esterification runs simultaneous to the radical
homopolymerization of unsaturated groups of the acrylates. This offers a
possibility to simplify the current technology of poly(epoxy acrylate)s
synthesis by eliminating the synthesis of starting epoxy acrylates at the
intermediate stage. Kinetics of the
photochemically induced reaction between epoxies of different chemical nature
and methacrylic acid and monomethacrylic ester of ethylene glycol at
different molar ratios of reagents and the photoinitiator was studied by
dilatometry and functional analysis. After switching-off the UV-irradiation
of a reaction mixture, the “dark” polymerization effect was observed. The
structure and properties of the obtained polymers proved to depend on
irradiation regime and inhibitors content. Physical and mechanical properties
were shown to be controlled by the structure of reaction products. Key words: photoinitiator,
photopolymerization, epoxy acrylates, kinetics,
triphenylsulfoniumhexafluorophosphate, UV-irradiation, single-stage method. Sample 6. Анотація до наукової статті у фаховому виданні СУЧАСНІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА
ОБЛАДНАННЯ ФОРМОУТВОРЕННЯ ДЕТАЛЕЙ З
ДЕРЕВИННО-ПОЛІМЕРНИХ КОМПОЗИТНИХ МАТЕРІАЛІВ Іскович-Лотоцький Р.Д.,
Мовчанюк М.О., Розглянуто процеси та обладнання
для формоутворення деталей з деревинно-полімерних композитних матеріалів.
Проаналізовано переваги та недоліки існуючих процесів формоутворення
(екструзивного, інжекційного, лиття під тиском, ротаційного, пресового)
Запропоновано високоефективний спосіб отримання деталей складної конфігурації
– вібропрасування. Processes and equipment
for getting form of details from wood-polymeric materials of compositions are
considered. Advantages and lacks of existent processes of getting form are
analyzed (extrusion, injection, and casting under pressure, rotary, press).
The high-performance method of receipt of details of the complicated
configuration is offered - vibropressing. Questions
you may be asked at the exam: 1. Have you chosen your dissertation topic? 2. Have you defined the subject of your thesis? 3. When did you start working at your Candidate of science thesis on this
subject? 4. How long will it take you to complete the thesis? 5. Have you got any scientific publications? 6. How many published works have you got? 7. Have you decided on the structure and contents of your thesis yet? 8. How many chapters will there be in your thesis? 9. When are you supposed to submit your thesis? 10. When will you have to give in the author's abstract? 11. Have you passed any of your Candidate's degree exams yet ? 12. Which of the subjects (philosophy, English, speciality) do you find
more difficult? 13. What mark did you get in English at your state exam? 14. Will you go on learning
English on passing your Candidate' exam? 15. How long have you been studying for your English Candidate's exam? 16. Who helped you in your studies? 17. What foreign periodicals do you use in your work? 18. Do you work in a research
team or do you carry on individual research? Who do you work under? 19. Do you combine activities
in research with experimental work Where do you carry out your experiments? 20. When are you going to
complete the research program? Have you succeeded in obtaining any
interesting results yet? When are you supposed to report on the results
obtained? The
example of the answers to the questions. I have passed an exam in philosophy and 1 am taking an exam in
English now. I started working on my thesis about a year ago. But in fact I
continue studying the subject of my mater's research work. I study the
acceleration of the charged particles by counter waves. I have four articles
on the topic of the thesis published in research journals. They are joint
papers, my coauthors are the members of our research team. I submitted my
article to scientific journal. If you like, you can read it in one of the
latest issues. Besides I presented some papers at scientific conferences held
in our Academy. I'm supposed to submit my thesis in two years. I have completed the
introductory and the first part of the work, which considers the history of
the problem. The initial chapter will outline the experimental techniques
used and the subsequent sections will deal with the methods of investigation
and present a detailed account of the experimental data. The last section
will be devoted to the conclusions drawn and will also include a list of
references. LEXICS for writing scientific
papers and reports
|