МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І
НАУКИ УКРАЇНИ
ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
ФАКУЛЬТЕТ ЕКОЛОГІЇ, ТУРИЗМУ ТА ЕЛЕКТРОІНЖЕНЕРІЇ
ЗАТВЕРДЖУЮ Декан факультету екології, туризму та
електроінженерії _________________
Волинець В.І. «__» _________________
2020 р. |
ЗАТВЕРДЖУЮ Голова НМР ______________
Ляшенко О.М. «__»
_________________ 2020 р. |
РОБОЧА ПРОГРАМА
з дисципліни «Метеорологія
та
кліматологія»
ступінь вищої освіти − бакалавр
галузь знань – 10 «Природничі науки»
спеціальність – 101 «Екологія»
освітня програма – «Екологія»
Кафедра екології та агрономії
Форма навчання |
Курс |
Семестр |
Лекції (год.) |
Практ. (семін.) (год.) |
Лаб.роб. (год.) |
Тренінг (год.) |
Самост. робота студ. (год.) |
Разом (год.) |
Залік (сем.) |
Екз. (сем.) |
Денна |
2 |
3 |
45 |
30 |
15 |
- |
90 |
180 |
- |
3 |
Заочна |
2 |
3 |
8 |
8 |
- |
- |
164 |
180 |
- |
3 |
Луцьк – 2020
Робоча програма складена на основі ОП підготовки бакалавра
галузі знань – 10 «Природничі науки», спеціальність – 101 «Екологія», затвердженої
Вченою радою Луцького НТУ (протокол № _______ від _________20___ р.).
Робочу програму склала
доцент кафедри екології та агрономії, кандидат географічних наук, доцент Федонюк Віталіна Володимирівна
Робоча програма
затверджена на засіданні кафедри екології та агрономії, протокол № 1 від 31.08.2020 р.
Завідувач кафедри,
кандидат історичних наук,
доцент _____________________
Іванців В.В.
Розглянуто та схвалено групою забезпечення ОП
«Екологія», протокол № 1 від 31.08.2020 р.
Гарант ОП,
кандидат географічних наук,
доцент __________________ Федонюк В.В.
СТРУКТУРА РОБОЧОЇ
ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«МЕТЕОРОЛОГІЯ
ТА КЛІМАТОЛОГІЯ»
1. Опис дисципліни «Метеорологія та кліматологія»
Дисципліна «Метеорологія та
кліматологія» |
Галузь знань,
спеціальність, СВО |
Характеристика
навчальної дисципліни |
Кількість кредитів – 6 |
галузь знань (шифр, найменування) – 10 «Природничі науки» |
Статус дисципліни нормативна Мова навчання Українська |
Кількість залікових модулів – 2 |
Спеціальність (шифр, найменування) – 101 «Екологія» |
Рік підготовки: Денна – 2-й Заочна – 2-й Семестр: Денна – 3-й Заочна – 3-й |
Кількість змістових модулів – 2 |
Ступінь вищої освіти – бакалавр |
Лекції: Денна – 45 год. Заочна – 8 Практичні заняття: Денна – 30 год. Заочна – 8 год. Лабораторні роботи: Денна – 15 год. |
Загальна кількість годин – 180 |
|
Самостійна робота: Денна – 90 год. Заочна – 164 год. |
Тижневих годин – 12, з них аудиторних – 6 |
|
Вид підсумкового контролю –
екзамен |
2. Мета і завдання
дисципліни «Метеорологія та кліматологія».
2.1. Мета
вивчення
дисципліни – оволодіння майбутніми фахівцями
основами знань щодо найсуттєвіших явищ і процесів, що протікають у атмосфері
Землі, ознайомлення з методами виміру основних метеорологічних параметрів і
характеристик, проникнення у зміст загальнопланетарних закономірностей
формування погоди і клімату та вплив їх на екологічну рівновагу природних
оболонок Землі.
2.2.
Завдання вивчення дисципліни - це вивчення
структури , складу і будови атмосфери
Землі, кліматоутворюючих процесів, що впливають на
погоду і клімат в цілому, характеру змін основних метеорологічних величин і
параметрів, практичних навиків по їх визначенню згідно сучасних методик.
На сучасному етапі метеорологія і кліматологія
розглядаються не лише як галузі, що сформувалися на стику фізичної географії і
фізики атмосфери, але і як складові у системі загально-екологічних знань
стосовно закономірностей розвитку і формування єдиної екосистеми нашої планети.
Процеси, що протікають у атмосфері Землі, відіграють вирішальну роль у міграції
аерозольних і газових домішок, твердих частинок та радіонуклідів, усіх основних
видів забруднювачів антропогенного і природного походження, що впливають на
екологічну рівновагу окремих екосистем і всієї біосфери в цілому. Тому у
системі підготовки спеціалістів-екологів відводиться важливе місце вивченню даної
дисципліни, при цьому особлива увага звертається на оволодіння студентами
знаннями щодо закономірностей загальної циркуляції атмосфери, основних баричних
утворень, баричних характеристик, характеристик метеорологічних полів
температури, тиску, вітру, вологості і ін. Елементів повітряної оболонки землі, а також ознайомленню з приладами і апаратурою для вимірювання цих характеристик.
2.3.
Найменування та опис компетентностей, формування
котрих забезпечує вивчення дисципліни.
Інтегральна компетентність:
Здатність
розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в ході
професійної роботи у галузі природоохоронної діяльності, або у процесі
навчання, що передбачає застосування окремих методів і положень метеорології та
кліматології на практиці у сфері екологічної діяльності.
Загальні компетентності:
К01.
Знання та критичне розуміння предметної області та професійної діяльності.
К02.
Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
К03.
Здатність до адаптації та дії в новій ситуації.
К04.
Здатність до професійного спілкування державною та іноземною мовами.
К05.
Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня
для донесення інформації та власного досвіду.
К06.
Здатність діяти соціально відповідально та свідомо.
К07.
Здатність до участі у проведенні досліджень на відповідному рівні.
К08.
Здатність працювати в команді, використовуючи навички міжособистісної
взаємодії.
К09.
Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.
Спеціальні (фахові,
предметні) компетентності:
К11.
Здатність до критичного осмислення основних теорій, методів та принципів
природничих наук.
К16.
Здатність проводити моніторинг та оцінювати поточний стан навколишнього
середовища.
К19.
Здатність до використання сучасних інформаційних ресурсів для екологічних
досліджень.
К20.
Здатність інформувати громадськість про стан
екологічної безпеки та збалансованого природокористування.
К21.
Здатність до опанування міжнародного та вітчизняного досвіду вирішення
регіональних та транскордонних екологічних проблем.
К22.
Здатність до участі в управлінні природоохоронними діями та/або екологічними
проектами.
ПР03.
Розуміти основні концепції, теоретичні та практичні проблеми в галузі
природничих наук, що необхідні для аналізу і прийняття рішень в сфері екології,
охорони довкілля та оптимального природокористування.
ПР05.
Знати концептуальні основи моніторингу та нормування антропогенного
навантаження на довкілля.
ПР08.
Проводити пошук інформації з використанням відповідних джерел для прийняття
обґрунтованих рішень.
ПР09.
Демонструвати навички оцінювання непередбачуваних екологічних проблем і
обдуманого вибору шляхів їх вирішення.
ПР10.
Застосовувати програмні засоби, ГІС-технології та ресурси Інтернету для інформаційного забезпечення
екологічних досліджень.
ПР11.
Прогнозувати вплив технологічних процесів та виробництв на навколишнє
середовище.
ПР12.
Брати участь у розробці та реалізації проектів, направлених на оптимальне
управління та поводження з виробничими та муніципальними відходами.
ПР14.
Формувати тексти, робити презентації та повідомлення для професійної аудиторії
та широкого загалу з дотриманням професійної сумлінності та унеможливлення
плагіату.
ПР17.
Усвідомлювати відповідальність за ефективність та наслідки реалізації комплексних
природоохоронних заходів.
ПР18.
Поєднувати навички самостійної та командної роботи задля отримання результату з
акцентом на професійну сумлінність та відповідальність за прийняття рішень.
ПР21.
Обирати оптимальні методи та інструментальні засоби для проведення досліджень,
збору та обробки даних.
ПР23.
Впроваджувати природоохоронні заходи та проекти.
2.4. Передумови для
вивчення дисципліни.
Пререквізити дисципліни:
·
Загальна
екологія та неоекологія;
·
Вступ до
фаху;
·
Геоекологія;
·
Хімія
загальна та неорганічна;
·
Екологічна географія;
·
Основи загального землезнавства.
2.5. Результати навчання.
В результаті вивчення дисципліни студенти повинні оволодіти основами знань щодо:
- будови і загальних особливостей атмосфери Землі, основних
фізичних процесів, що у ній протікають;
- фізичних процесів і географічних факторів, що формують клімат
Землі як у цілому, так і в конкретних ландшафтних природних умовах
- зв’язків між характером атмосферних явищ та атмосферних процесів та природними процесами, що протікають на поверхні землі;
- методів дослідження атмосфери, моніторингу процесів і явищ у повітряній оболонці планети;
-
причин формування погодних
умов і прогнозування погоди;
-
причин і розвитку парникового ефекту,
утворення озонових дір і інших явищ;
- тісних зв’язків між атмосферними, гідрологічними,екзогенними геологічними і біологічними процесами.
В результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти:
-
застосовувати при оцінці міграцій забруднень дані про розвиток атмосферних процесів і явищ;
-
проводити обробку і аналіз кліматологічних спостережень;
-
проводити оцінку кліматичних ресурсів і пов’язувати їх з іншими ресурсами екосистеми Землі.
- застосовувати
при оцінці міграцій забруднень дані про розвиток атмосферних процесів;
-
проводити обробку й аналіз метеорологічних і кліматологічних спостережень;
-
навчитися аналізувати, обробляти і використовувати в процесі практичної діяльності статистичні, картографічні, інформаційні комп’ютерні джерела, що характеризують основні параметри атмосфери, їх зміни
та вплив на екологічні процеси.
3.
Програма навчальної дисципліни
Змістовний модуль 1: Атмосфера Землі,
її склад, будова, властивості.
Тема 1. Предмет, структура, завдання і методи сучасної науки про атмосферу.
Тема 2. Історія розвитку знань про атмосферу.Формування
сучасної метеорологічної науки.
Тема 3. Атмосфера - повітряна оболонка Землі.Значення,
будова.
Тема 4. Хімічний склад атмосфери, його вплив на процеси
в ній.
Тема 5. Основні фактори формування клімату і погоди.
Тема 6. Тепловий режим атмосфери, його зміни та значення для біосфери
Землі.
Тема 7. Вода у атмосфері.
Волого-адіабатичні процеси у атмосфері Землі. Умови конденсації водяної
пари. Класифікація продуктів конденсації водяної пари. Основні характеристики
вологості повітря. Гідрометеори. Тумани. Хмари.
Атмосферні опади, їх види. Умови утворення, класифікація, методи передбачення.
Екологічна роль кругообігу вологи в довкіллі та участь атмосферної вологи у
ньому. Зміна режиму зволоження території України в умовах глобального
потепління клімату та його екологічні наслідки.
Тема 8. Баричний режим атмосфери.
Атмосферний тиск. Баричні процеси в атмосфері.Поняття
геопотенціалу.Карти баричної топографії та їх роль у прогнозі
атмосферних процесів.Загальні принципи та особливості
розподілу атмосферного тиску на земній кулі.
Змістовний
модуль 2: Основні фізико-хімічні та
екологічні процеси, що протікають в атмосфері
Тема 9. Атмосферна циркуляція та її значення у кліматичних процесах.
Атмосферна
циркуляція та фактори, що на неї впливають. Загальна циркуляція атмосфери
Землі, історія її дослідження, основні складові. Системи місцевих вітрів, їх
основні типи та умови утворення. Геострофічний і
градієнтний вітер. Струмінні течії, їх синоптичне значення.
Тема 10. Циклони, антициклони, їх вплив на формування погоди і клімату.
Основні
баричні системи, умови їх утворення та особливості атмосферної циркуляції в них.Циклони і антициклони. Будова, особливості розподілу
повітряних течій. Погодні умови в системах циклонів та антициклонів.
Тема 11. Фронтальні
системи в атмосфері.
Фронтальні
системи, їх типи, будова, особливості погоди при проходженні по даній
території. Висотні фронтальні зони. Теплі і холодні фронти, фронти оклюзії.
Особливості фронтальної діяльності на території України.
Тема 12. Основи кліматології. Класифікація кліматів
Землі.
Кліматологія та методи її досліджень. Основні завдання, проблематика, зв’язок з іншими дисциплінами. Історичні
етапи становлення кліматології. Найвідоміші класифікації кліматів
Землі. Генетико-циркуляційна класифікація кліматів Б.Алісова, її особливості, роль та значення. Характеристика
основних кліматичних поясів та зон.
Тема
13. Методи виміру основних
параметрів атмосфери.
Методика визначення,
прилади і обладнання, основна апаратура, що застосовується при неавтоматизованому і автоматизованому
зборі і обробці метеорологічної інформації. Метеорологічні
прилади, інструментарій, обладнання та їх практичне застосування. Обладнання і
робота стандартної метеорологічної станції.
Тема 14. Клімат України та його динаміка.
Основні
кліматичні особливості території України. Історія досліджень.Районування,
географічні особливості зміни. Характеристика окремих поясів, областей, зон та
провінцій. Закономірності зміни основних метеорологічних величин та
характеристик по сезонах в окремих природних зонах України.
Тема 15. Кліматичні особливості території Волині.
Клімат Волині: географічне районування, області, провінції. Характеристика основних
закономірностей сезонних змін метеорологічних величин і
характеристик на території області.
Вплив кліматичних умов на формування і особливості господарчого комплексу Волині, їх взаємозв’язок з рядом загальноекологічних проблем регіону.
4.
Структура
залікового кредиту з дисципліни «Метеорологія та кліматологія»
Назви змістових модулів і тем |
Кількість годин |
|||||||||
денна форма |
Заочна форма |
|||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
|||||||
л |
п |
лаб |
сам.р. |
л |
п |
лаб |
сам.р. |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
6 семестр |
||||||||||
Змістовий модуль 1. Атмосфера Землі, її склад, будова, властивості. |
||||||||||
1. Предмет, структура, завдання і методи науки про атмосферу. |
12 |
2 |
2 |
2 |
6 |
13 |
2 |
2 |
- |
11 |
2. Історія розвитку знань про атмос-феру. Формування сучасної метеоро-логічної
науки. |
14 |
4 |
2 |
2 |
6 |
12 |
2 |
- |
- |
11 |
3. Атмосфера – повітряна оболонка Землі.
Значення. Будова. |
12 |
2 |
2 |
2 |
6 |
12 |
- |
- |
- |
12 |
4. Хімічний склад атмосфери, його вплив на
процеси, що в ній протікають. |
14 |
4 |
2 |
2 |
6 |
9 |
- |
- |
- |
11 |
5. Основні фактори формування клімату і
погоди. |
10 |
2 |
- |
2 |
6 |
11 |
- |
2 |
- |
11 |
6. Тепловий режим атмосфери, його зміни та
значення для біосфери Землі. |
12 |
4 |
- |
2 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
11 |
7. Вода у атмосфері. |
10 |
2 |
- |
2 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
11 |
8. Баричний режим атмосфери. |
12 |
4 |
- |
2 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
11 |
Разом за змістовим модулем 1 |
96 |
24 |
8 |
16 |
48 |
87 |
4 |
4 |
- |
90 |
Змістовий
модуль 2. Основні фізико-хімічні та екологічні процеси,
що протікають в атмосфері |
||||||||||
9. Атмосферна циркуляція та її значення у кліма-тичних процесах. |
12 |
2 |
2 |
2 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
11 |
10. Циклони, антициклони. Їх вплив
на формуван-ня погоди і клімату. |
14 |
4 |
2 |
2 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
11 |
11. Фронтальні системи у атмосфері |
12 |
2 |
2 |
2 |
6 |
12 |
- |
2 |
- |
11 |
12. Методи виміру основних параметрів атмосфери. |
13 |
4 |
1 |
2 |
6 |
12 |
2 |
- |
- |
11 |
13. Основи кліма-тології.Класифікація
кліматів Землі. |
10 |
2 |
- |
2 |
6 |
10 |
- |
- |
- |
10 |
14. Клімат України. |
12 |
4 |
- |
2 |
6 |
12 |
- |
2 |
- |
10 |
15. Кліматичні особливості Волині. |
11 |
3 |
- |
2 |
6 |
12 |
2 |
- |
- |
10 |
Разом за змістовним модулем 2 |
84 |
21 |
7 |
14 |
42 |
78 |
4 |
4 |
- |
74 |
Всього за семестр |
180 |
45 |
15 |
30 |
90 |
180 |
8 |
8 |
- |
164 |
5. Тематика практичних занять
№ з/п |
Тема заняття,
мета, питання до обговорення |
Кількість годин, денна форма/заочна
форма |
МОДУЛЬ 1 |
||
1 |
Тема практичного заняття № 1: Вертикальна будова атмосфери Землі та її хімічний
склад. Мета: проаналізувати
та вивчити принципи поділу атмосфери на вертикальні шари та їх екологічні
особливості. Питання до обговорення: 1. Види
поділу атмосфери по вертикалі. 2. Вертикальна
температурна стратифікація атмосфери. 3. Тропосфера,
її особливості та метеорологічні процеси. 4. Мезосфера,
її особливості та метеорологічні процеси. 5. Тропосфера,
її особливості та метеорологічні процеси. 6. Термосфера,
її особливості та метеорологічні процеси. 7. Екзосфера,
її особливості та метеорологічні процеси. |
2/2 |
2 |
Тема практичного заняття № 2: Добовий і річний хід температури повітря. Мета: оволодіти
методикою оцінки добового та річного ходу температурних показників. Питання до обговорення: 1. Поняття «температура повітря». 2. Добовий хід температури. 3. Річний хід температури. 4. Побудова графіків динаміки метеорологічного
показника та їх аналіз. |
2/- |
3 |
Тема практичного заняття № 3: Складові сонячної радіації і взаємозв’язки між
ними. Мета: оволодіти методикою
розрахунку та оцінки складових спотоку сонячної
радіації в атмосфері Землі. Питання до обговорення: 1. Поняття «сонячна радіація». 2. Складові потоку сонячної радіації. 3. Спектральний розподіл потоку сонячної радіації. 4. Радіаційний баланс. 5. Побудова графіків динаміки метеорологічних
показників сонячної радіації та їх аналіз. |
2/- |
4 |
Тема практичного заняття № 4: Барометричні формули і їх практичне застосування. Мета: оволодіти
методикою використання основних барометричних формул (Бабіне, Лапласа). Питання до обговорення: 1. Барометричні формули: види, призначення. 2. Завдання, що вирішуються за допомогою
барометричних формул. 3. Розв’язування задач. |
2/- |
5 |
Тема практичного заняття № 5: Вітер і його характеристики. Роза вітрів. Мета: вивчити
основні показники, що характеризують вітровий режим атмосфери, оволодіти
методикою побудови рози вітрів. Питання до обговорення: 1. Поняття «вітер». Чинники формування. 2. Швидкість та напрямок вітру. 3. Сила вітру. 4. Методика побудови «рози вітрів».Екологічне
значення графіка та його застосування. 5. Розв’язування задач. |
2/2 |
6 |
Тема практичного заняття № 6: Типи баричних систем у атмосфері. Мета: оволодіти
методикою аналізу впливу окремих типів баричних систем на динаміку
екологічних процесів. Питання до обговорення: 1. Типи баричних систем: класифікація. 2. Циклони, будова, екологічний вплив. 3. Антициклони, будова, екологічний вплив. 4. Баричні улоговини та гребені. 5. Побудова графіків динаміки метеопоказників
та їх аналіз. |
2/- |
7 |
Тема практичного заняття № 7: Погодні процеси у системах теплого і холодного фронту. Мета: оволодіти
методикою оцінки розвитку екологічних процесів у атмосфері в системах теплого
фронту, холодного фронту, фронту оклюзії. Питання до обговорення: 1. Поняття
та історія вивчення атмосферних фронтів. 2. Висотні
фронтальні зони (ВФЗ). 3. Особливості
протікання ряду екологічних процесів в системах холодного, теплого фронту та
фронту оклюзії. 4. Розв’язування задач. |
2/- |
8 |
Тема практичного заняття № 8: Характеристики погодних процесів у різних
кліматичних поясах. Мета: вивчити
основні характерні особливості кліматичних поясів світу. Питання до обговорення: 1. Класифікація типів клімату. 2. Кліматичні пояси за Б.П.Алісовим. 3. Особливості погодних процесів у системі помірного
кліматичного поясу. 4. Побудова графіків динаміки метеорологічних
показників та їх аналіз. |
2/- |
|
МОДУЛЬ 2 |
|
9 |
Тема практичного заняття
№ 9: Методика визначення
температури грунту та грунтові
мікрометеорологічні дослідження.
Мета: оволодіти
методикою здійснення грунтових мікрометеорологічних
досліджень. Питання до обговорення: 1. Теплопровідність
грунту. 2. Теплоємність
грунту. 3. Особливості
теплового режиму грунту в різні сезони року. 4. Розв’язування задач. |
2/- |
10 |
Тема практичного заняття
№ 10: Методи вимірювання температури повітря. Термометри, термографи, температурні
датчики.
Мета: оволодіти методикою
вимірювання та аналізу температурних показників атмосферного повітря. Питання до обговорення: 1. Поняття
«температура повітря» (повторення). 2. Типи
термометрів. 3. Температурні
шкали. 4. Будова
основних приладів для контролю термічного режиму атмосфери. |
2/2 |
11 |
Тема практичного заняття
№ 11: Характеристики
вологості повітря і методика їх визначення
Мета: оволодіти
методикою визначення та аналізу показників вологості атмосферного повітря. Питання до обговорення: 1. Поняття
«вологість повітря». 2. Характеристики
вологості повітря: -
Парціальний тиск; -
Відносна вологість; -
Абсолютна вологість; -
Точка роси; -
Питома вологість; -
Дефіцит вологості; -
Дефіцит точки роси; -
Рівень конденсації. 3. Побудова графіків
динаміки метеорологічних показників та їх
аналіз. |
2/2 |
12 |
Тема практичного заняття
№ 12: Психрометричний
метод у метеорології та його практичне застосування
Мета: оволодіти
методикою застосування психрометричного методу. Питання до обговорення: 1. Поняття
психрометричного методу. 2. Види
психрометрів. Їх застосування. 3. Розв’язування
задач. |
2/- |
13 |
Тема практичного заняття
№ 13: Методика
визначення параметрів вітру, турбулентності та їх розподілу в атмосфері з висотою.
Мета: оволодіти
методикою аналізу вітрових показників у вільній атмосфері. Питання до обговорення: 1.
Аерологічні спостереження та їх значення. 2.
Робота аерологічних метеостанцій. 3.
Метод куль-пілотів. 4.
Побудова графіків динаміки вітрових
показників вільної атмосфери та їх аналіз. |
2/- |
14 |
Тема практичного заняття
№ 14: Атмосферний
тиск, методи його визначення. Барометричне нівелювання, приведення тиску до
рівня моря.
Мета: оволодіти
методикою аналізу показників баричного режиму атмосфери Землі. Питання до обговорення: 1. Поняття
атмосферного тиску. 2. Види
барометрів та їх застосування. 3. Приведення
тиску до рівня моря. 4. Розв’язування задач. |
2/- |
15 |
Тема практичного заняття
№ 15: Визначення
хімічного складу атмосферного повітря та вмісту у ньому окремих активних
домішок
Мета: оволодіти
методикою хімічного аналізу проб повітря. Питання до обговорення: 1. Хімічний склад чистого, сухого повітря. 2. Основні типи речовин-полютантів
у повітрі. 3. Методи експрес-аналізу відібраних проб повітря. |
2/- |
|
ВСЬОГО ЗА СЕМЕСТР |
30/8 |
6. Тематика лабораторних занять
№ з/п |
Назва теми |
Кількість годин, денна форма/заочна
форма |
МОДУЛЬ 1 |
||
1 |
Розробка хронологічної таблиці
основних етапів становлення науки про атмосферу. Аналітично-описова лабораторна робота. |
2/- |
2 |
Вивчення структури та функцій
основних підрозділів гідрометеослужби України. Аналітично-описова лабораторна робота. |
2/- |
3 |
Аналіз динаміки добового та річного
ходу показників сонячної радіації на метеостанціях України. Розрахунково-графічна лабораторна робота. |
2/- |
4 |
Аналіз динаміки добового та річного ходу
показників температурного режиму на метеостанціях України. Розрахунково-графічна лабораторна робота. |
2/- |
|
МОДУЛЬ 2 |
|
5 |
Аналіз динаміки добового та річного
ходу показників баричного режиму. Розрахунково-графічна лабораторна робота. |
2/- |
6 |
Аналіз динаміки добового та річного
ходу показників режиму зволоження на метеостанціях України. Розрахунково-графічна лабораторна робота. |
2/- |
7 |
Аналіз динаміки добового та річного
ходу показників вітрового режиму на метеостанціях України. Розрахунково-графічна лабораторна робота. |
2/- |
8 |
Вивчення основних метеорологічних
параметрів та їх сезонної динаміки в кліматичних поясах і зонах України. Аналітично-описова лабораторна робота. |
1/- |
|
ВСЬОГО ЗА СЕМЕСТР |
15/- |
7. Самостійна робота
№ т е м |
Назва теми |
Кількість годин, денна/заочне |
МОДУЛЬ 1 |
||
1 |
Структура та напрямки сучасної науки про атмосферу. Окремі галузі
і методи їх досліджень. |
6/12 |
2 |
Вклад вітчизняних вчених у формування
метеорологічної науки. |
6/12 |
3 |
Гідрометеорологічна
служба України. Екскурсія у Волинський гідрометеоцентр. |
6/11 |
4 |
Історія формування сучасної атмосфери Землі
за її хімічним складом |
6/11 |
5 |
Вплив антропогенної діяльності на хімічний
склад атмосфери. |
6/11 |
6 |
Сонячна радіація і її роль у
формуванні клімату земної атмосфери. |
6/11 |
7 |
Тепловий баланс земної поверхні і
його вплив на температурний режим атмосфери |
6/11 |
8 |
Вологоадіабатичні процеси в атмосфері.Утворення
хмар та опадів . |
6/11 |
9 |
Атмосферний тиск і його
характеристики |
6/11 |
МОДУЛЬ 2 |
||
10 |
ЗЦА, її формування, принципова схема.Місцеві вітри. |
6/11 |
11 |
Циклонічна діяльність на території України. |
6/11 |
12 |
Вплив фронтальних систем на погоду і клімат
України. |
6/11 |
13 |
Обладнання і апаратура для проведення мікро метеорологічних досліджень. |
6/10 |
14 |
Історія класифікацій кліматів
земної кулі.Класифікація Б.Алісова. |
6/10 |
15 |
Сезонні особливості погодних процесів на
території України. |
6/10 |
|
Всього за
семестр |
90 /164 |
8. Тренінг з дисципліни, індивідуальні роботи – не передбачено програмою дисципліни.
9. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів
навчання
У
процесі вивчення дисципліни «Метеорологія та кліматологія». використовуються
наступні засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання:
Ø поточне
опитування;
Ø захист виконаних
практичних та лабораторних робіт;
Ø залікове
модульне тестування та опитування;
Ø презентації результатів
виконаних завдань, практичних і лабораторних робіт, досліджень;
Ø оцінювання
результатів виконання завдань самостійної роботи (презентації, реферати);
Ø студентські
презентації та виступи на наукових заходах;
Ø ректорська
контрольна робота;
Ø екзамен.
10. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю
При
вивченні
студентами дисципліни передбачається три види контролю: поточний, модульний і підсумковий.
Поточний контроль
здійснюється
під час виконання студентами
позааудиторних та аудиторних розрахунково-аналітичних
та графічних робіт. На виконання позааудиторних робіт встановлюються відповідні терміни. Найвищим числом балів оцінюється робота,
яка виконана у встановлений термін, без помилок і на високому графічному рівні згідно вимог діючих державних стандартів. Оцінка знижується при помилках в розрахунках, недостатній
якості графіки, невідповідності вимогам державних стандартів, недостатньої якості знань із даної теми. Роботи із значними помилками повертаються студенту
для виправлення на термін до одного
тижня
без зниження оцінки. Оцінка за роботу,
виконану
після встановленого терміну, перераховується із коефіцієнтом 0,7.
Виконання аудиторних практичних та лабораторних
робіт супроводжується необхідними консультаціями викладача. На оцінку аудиторної роботи впливає наявність помилок, графічний рівень і відповідність державним стандартам
в оформленні роботи.
Модульний контроль
здійснюється
у вигляді виконання контрольних завдань або відповіді на тестові запитання. У тестах
для кожного запитання подані декілька відповідей, із яких лише одна вірна.
Семестровий контроль
здійснюється:
–
у вигляді
екзамену в кінці 3-го семестру (при умові проходження студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом письмової відповіді на теоретичні запитання та розв’язку практичних
задач. Під
час екзамену оцінюються теоретичні знання та вміння володіти набутими навиками при розв’язанні метеорологічних задач. На оцінку впливає наявність помилок у розв’язанні практичних
задач і повнота відповіді на теоретичні запитання.
11. Розподіл балів, які отримують студенти
на іспиті (3 семестр)
Контроль |
|||||||||||||||||||
Змістовий модуль
№1 |
Змістовий модуль
№2 |
Е |
С |
||||||||||||||||
Поточний контроль |
Модул КР |
Поточний контроль |
Модул КР |
|
|
||||||||||||||
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
Т6 |
Т7 |
Т8 |
|
Т9 |
Т10 |
Т11 |
Т12 |
Т13 |
Т14 |
Т15 |
|
|
||
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
30 |
2 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
3 |
30 |
60 |
100 |
|
Шкала оцінювання: національна та ECTS
За шкалою Луцького НТУ |
За національною шкалою |
За шкалою ECTS |
90–100 |
відмінно |
А (відмінно) |
85–89 |
добре |
В (дуже добре) |
75-84 |
С (добре) |
|
65-74 |
задовільно |
D (задовільно) |
60-64 |
E (достатньо) |
|
35-59 |
незадовільно |
FX (незадовільно з можливістю
повторного складання) |
1-34 |
F (незадовільно з обов’язковим повторним курсом) |
12. Рекомендовані джерела інформації
Методичне забезпечення дисципліни
№ |
Назва бібліографічного
джерела |
К-сть примірників у бібліотеці |
Назва бібліотеки |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Метеорологія і кліматологія. КОНСПЕКТ ЛЕКЦІЙ для студентів спеціальності
6.040106 “Екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування”
денної та заочної форми навчання /Упорядн. Федонюк В.В.- Луцьк: ЛНТУ, 2017. |
30 |
Бібліотека каф. Бібліотека університету, сайт університету |
2. |
Метеорологія і кліматологія. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт для студентів спеціальності 6.070800
“Екологія та охорона
навколишнього середовища” денної та заочної форм навчання / Федонюк В.В., Федонюк М.А. - Луцьк: Луцький НТУ, 2016. – 80
с . |
20 |
Бібліотека каф. Бібліотека університету, сайт університету |
3. |
Метеорологія і кліматологія. Методичні вказівки до практичних робіт для студентів спеціальності
6.070800 “Екологія
та охорона навколишнього середовища” денної та заочної форми навчання/ Федонюк В.В., Федонюк М.А. - Луцьк: Луцький НТУ, 2016. |
50 |
Бібліотека каф. Бібліотека університету, сайт університету |
5. |
Метеорологія
і кліматологія. Методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів спеціальності 6.070800 “Екологія та охорона навколишнього
середовища” денної та заочної форм
навчання /Федонюк В.В., Федонюк
М.А. - Луцьк: Луцький НТУ, 2018. – 24 с . |
50 |
Бібліотека каф. Бібліотека університету, сайт університету |
6. |
ЕЛЕКТРОННИЙ
ПОСІБНИК з курсу «МЕТЕОРОЛОГІЯ І КЛІМАТОЛОГІЯ» (опорний конспект лекцій,
практичні заняття, лабораторні роботи, самостійна робота, контрольні роботи
заочників) / укл.Федонюк В.В. – Луцьк: 2015. |
- |
Бібліотека каф. Бібліотека університету, сайт університету (репозитарій) |
Основна навчальна література:
1. Антонов В.С. Короткий курс загальної
метеорології [Текст] : / В.
С. Антонов. – Чернівці: Рута, 2018. – 356 с.
2. Біловол О.В. Метеорологія
і кліматологія [Текст] : Навчальний посібник / О. В. Біловол. – Харків: ХНАДУ, 2016. – 312 с.
3. Врублевська О.О. Кліматологія [Текст] : підручник / О. О. Врублевська, Л.
Д. Гончарова, Г. П. Катеруша // [під
ред. Є.П. Школьного]. – Одеса: Екологія, 2015. – 346
с.
4. Гончаренко С.У. Физика атмосферы [Текст]
: / Гончаренко С.У. – К. : Техника, 1991. – 154 с.
5. Гончарова Л.Д. Клімат і загальна циркуляція атмосфери [Текст] : навч. посібник / Л. Д. Гончарова, Е. М. Серга,
Є. П. Школьний. – К. : КНТ,
2015. – 251 с.
6. Долгілевич М.Й. Метеорологія і кліматологія
[Текст] : навчальний посібник / М. Й. Долгілевич. –
Житомир, 2011. – 243 с.
7. Ефимова В.М. Основы антропоклиматологии
[Текст] : / В.М. Ефимова, А.М. Ярош.
– Сімферополь : Таврия-Плюс, 2003. – 201 c.
8. Исаев А.А. Экологическая климатология [Текст] : / А. А. Исаев. – М.: Научный мир, 2003. – 472 с.
9. Захаревская Н.Н. Метеорология и
климатология [Текст] : / Н.Н. Захаревская
– М. : Колос, 2005. – 128 с.
10.
Клімат України [Текст] : /За ред.
В. М. Ліпінського, В. А. Дячука,
В. М. Бабіченко. – Київ:
Вид-во Раєвського, 2003. – 343 с.
11.
Метеорологія і кліматологія
[Текст] : навчал. посібник / В.М. Кобрін, В.В. Вамболь, В.Л. Клеєвська, Л.Б. Яковлєв. – Харків: Націонал. аерокосм.
університет «Харківський авіаційний інститут», 2006. – 84
с.
12.
Метеорологія та кліматологія
[Текст] : текст лекцій / [укладач: М.В. Сарапіна]. – НУЦЗУ,
2016. – 207 с.
13.
Проценко Г.Д. Метеорологія і кліматологія
[Текст] : навчал. посібник / Г. Д. Проценко. – К.: НПУ ім.
М.П.Драгоманова, 2008. – 266 с.
14.
Чернюк Г.В. Метеорологія і кліматологія [Текст] : / Г.В. Чернюк, В.Л. Лихолат. – Тернопіль : «Підручники і посібники», 2005. –
112 с.
Додаткова навчальна література:
1. Алисов Б.П. Курс климатологии [Текст] : / Б.
П. Алисов и др. – Л. : Гидрометеоиздат, 1952. – 320
с.
2. Атмосфера. Справочник (справочные данные, модели) [Текст] : – Л.: Гидрометеоиздат, 1991.
– 510 с.
3. Атлас облаков [Текст] : / Федер.
служба по гидрометеорологии и мониторингу окружающей среды (Росгидромет), Гл. геофиз. Обсерватория им. А.И. Воейкова
// [Д.П. Беспалов и др. ; ред.: Л.К. Сурыгина]. – Санкт-Петербург :
«Д'АРТ», 2011. – 248 с.
4. Баландин Р.К. Цивилизация против природы:
что происходит с погодой и климатом [Текст] : / Р.К. Баландин. – М. : Вече, 2004. – 378
с.
5. Борисова С.В. Озон в атмосфері. [Текст] : нав. посібник. – Одеса :
СМИЛ, 2001. – 184 с.
6. Ґуральник И.И. Метеорология [Текст] : / И.И. Ґуральник, Г.П. Дубинський, В.В. Ларин. – Л. : Гидрометеоиздат, 1982. – 334 с.
7. Беттен Г. Погода в нашей жизни [Текст] : / Г. Беттен. – М. : Мир, 1985. – С. 40-85.
8. Будыко М. И. Климат в прошлом и будущем
[Текст] : / М. И. Будыко –
Л. : Гидрометеоиздат, 1981. – 350 с.
9. Будыко М. И. Климат и жизнь [Текст] : / М. И. Будыко. – Л.: Гидромет., 1971. – 472 с.
10. Бучинский И. Е. Климат Украины в прошлом,
настоящем и будущем [Текст] : / И. Е. Бучинский. – К. :
Госсельхозиздат,1963. – 250 с.
11. Вернадский В.И. Биосфера [Текст] : / В. И.
Вернадский. – М.: Мысль, 1967. – 376 с
12. Грингоф И. Г. Агрометеорология. [Текст] : / И. Г. Грингоф, В. В. Попова,
В. Н. Страшный. – Л. : Гидрометеоиздат,
1987. – 380 с.
14. Дроздов О. А. Климатология [Текст] : / О. А.
Дроздов, В. А. Васильев, Н. В. Кобышева и др. – Л. : Гидрометеоиздат, 1989. – 568 с.
15. Израэль Ю. А. Кислотные дожди. [Текст] : / Ю. А. Израэль, И. М.
Назаров, А. Я. Прессман. – Л. :
Гидрометеоиздат, 1983. – 206 с.
16. Исаев А. А. Прикладная климатология [Текст] :
/ А. А. Исаев. – М.: МГУ, 1989. – 88 с.
17. Колесник П.И. Метеорология [Текст] : практикум.
/ П. И. Колесник. – К. : «Вища
школа», 1986. – 175 с.
18. Матвеев П. Т. Курс общей метеорологи [Текст] :
/ П. Т. Матвеев. – Л. : Гидрометеоиздат,
1984. – 450 с.
19. Стихійні метеорологічні
явища на території України за останнє двадцятиріччя (1986 – 2005 р.) [Текст] :
/ [за ред. В.М.Ліпінського та ін.]. – К.: Ніка-Центр, 2006. – 312 с.
20. Хромов С.П. Метеорология и климатология для географических
факультетов [Текст] : / С. П. Хромов и др. – Л.: Гидрометеоиздат, 1983 – 456 с.
21. Школьний Є.П. Фізика
атмосфери [Текст] : / Є. П. Школьний. – Одеса : Видавництво Одеського гідрометеоінституту,
1997. – 698 с.
Навчальні інтернет-ресурси:
1. Кліматичний кадастр України [Електронний ресурс] –
Режим доступу: http://www.cgo.kiev.ua/index.php?dv=pos-klim-kadastr
2. Стихійні метеорологічні
явища [Електронний ресурс]
– Режим доступу: http://opogode.ua/ua/article/2014-04-16-shcho-takie-ghroza-i-iak-vid-nieyi-khovatisia.
3. Як виникають грози і зливи. [Електронний ресурс] –
Режим доступу: http://demisroussos.net/jak-vinikajut-grozi-i-zlivi/
4. Регіональні природоохоронні
програми [Електронний
ресурс]. – Режим доступу: http://menr.gov.ua/content/article/5973
5. Екологічний паспорт Волинської області [Електронний
ресурс].–Режим доступу: http://www.menr.gov.ua /protection/protection1/volynska.
6. Метеорологія. Електронний підручник [Електронний ресурс].–Режим
доступу: http://esu.com.ua/search_articles.php?id=42594
13. Інструменти,
обладнання та програмне забезпечення, використання яких передбачає навчальна
дисципліна
Програмне
забезпечення, яке використовується в навчальному процесі, розташовано на 15-и
персональних комп’ютерах (ПК) в ауд.263, 331 (кафедра екології та агрономії).
№ п/п |
Назва |
Наявність |
Місце знаход-ження |
|||
Навча-ння |
Конт-роль |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1 |
«Еол +» (побудова діаграм розсіювання) |
є |
5 сем. |
(лаб.
263, 331) |
||
2 |
MatCAD 15 |
є |
5 сем. |
|||
3 |
“Surfer 7.0” |
є |
5 сем. |
|||
4 |
«Экомастер» (база кодів полютантів) |
є |
5 сем. |
|||
|
Навчальні
програми |
|
||||
1. |
Навчальні програми і посібники з використання у складі пакетів
MatCAD15, “Surfer 7.0”. |
є |
На ПК в лабораторії
263 |
|
||
|
ПРИЛАДИ,
АПАРАТУРА, ОБЛАДНАННЯ |
|
||||
1 |
Комплекти термометрів для визначення температури повітря та грунту, комплект термометрів Савінова,
психрометр електричний, психрометр аспіраційний,
барометр-анероїд, гігрограф-самописець, термограф-самописець, гідрограф
психрометричний, анеморумбометр крильчатий, анеморумбометр чашковий, опадомір, метеорологічна станція
автоматична, гігрограф волосяний |
є |
Кафедра |
|
||