Тема 4. Аналіз релевантної інформації для прийняття управлінських рішень.

 

Основні поняття: релевантна інформація, релевантні доходи (витрати), нерелевантні доходи (витрати), дійсні витрати, альтернативні витрати, диференціальний аналіз, релевантна собівартість, маржинальний дохід на одиницю обмеженого ресурсу, ціноутворення.

Контрольні запитання:

1. Що таке релевантна інформація?

2. В якій послідовності здійснюють процес прийняття управлінських рішень?

3. Як класифікують управлінські рішення?

4. Що таке релевантні доходи  і витрати?

5. Яка інформація є релевантною для прийняття рішення «виробляти чи купувати»?

6. Що таке маржинальний прибуток на одиницю обмеженого ресурсу?

7. Яка інформація є релевантною для прийняття рішення «продавати чи переробляти далі»?

8. Чи є релевантними фактичні показники?

 

Практичні завдання.

 

Практичне завдання 1.

 

Підприємство «АНКО» має два центри витрат: А і Б. Центр А виготовляє 10000 виробів, з яких 7000 використовуються для внутрішніх потреб підприємства, а решту реалізує  зовнішнім  покупцям за ціною 37,0 грн. за одиницю. Витрати підприємства включають: змінні виробничі витрати 10 грн/од., змінні витрати на збут 3,5 грн/од., постійні виробничі витрати 40000 грн. на місяць, постійні витрати на збут 50000 грн. на місяць.

Необхідно: прийняти рішення щодо ціноутворення, використовуючи  за основу ціни витратний підхід, а саме визначення ціни на продукції  на основі:

1)         виробничої собівартості

2)         змінних прямих витрат

3)         змінних виробничих витрат і невиробничих витрат

4)         повної собівартості

5)         ринкової ціни.

 

Практичне завдання 2.

 

Підприємство виготовляє лак для підлоги за ціною 50 грн. за 1л. Виробнича потужність підприємства 50000 л. лаку в рік. Собівартість лаку складається із змінних і постійних витрат. Змінні витрати на 1л становлять:  матеріальні витрати – 21 грн; заробітна плата – 8 грн; загальновиробничі витрати – 5 грн. Постійні витрати становлять 350000 грн. Підприємство отримало додаткове одноразове замовлення на виробництво 15000л. лаку за ціною 41 грн за 1л. Виробнича потужність підприємства дозволяє виконати замовлення. Сума постійних витрат не зміниться із виконанням замовлення.

Необхідно: прийняти рішення щодо спеціального замовлення та визначити мінімальну ціну реалізації 1л. лаку та фінансовий результат від виконання замовлення.