МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ФАКУЛЬТЕТ БІЗНЕСУ ТА ПРАВА

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Декан факультету бізнесу та права

_______________ Ковальська Л.Л.

«­­__» ___________________ 2023 р.

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

Голова НМР, Перший проректор

______________ Ковальчук Н.В.

«__» _______________ 2023 р.

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА

з дисципліни

«СТАТИСТИКА»

 

ступінь вищої освіти − бакалавр

 

Галузь знань – 05 Соціальні та поведінкові науки:

спеціальність – 051 Економіка

освітня програма – «Управління персоналом»

Галузь знань – 07 Управління та адміністрування:

спеціальність – 072 Фінанси, банківська справа та страхування

освітня програма – «Фінанси, банківська справа та страхування»

освітня програма – «Фінансовий менеджмент»

спеціальність – 075 Маркетинг

освітня програма – «Маркетинг»

Галузь знань – 23 Соціальна робота:

спеціальність – 232 Соціальне забезпечення

освітня програма – «Соціальне забезпечення»

Галузь знань – 29 Міжнародні відносини:

спеціальність – 292 Міжнародні економічні відносини

освітня програма – «Міжнародні економічні відносини»

 

Кафедра фінансів, банківської справи та страхування

 

Спеціальність

Курс

Семестр

Лекції

(год.)

Практ.

(семін.)

(год.)

Тренінг

(год.)

Самост.

робота

студ.

(год.)

Разом

(год.)

Залік

(сем.)

Екз.

(сем.)

Денна форма навчання

ФБС

ІІ

3

30

60

90

180

3

МЕВ

3

30

60

90

180

3

МК

ІІ

3

30

60

90

180

3

ЕК

II

3

30

60

90

180

3

СЗ

II

3

30

30

90

150

3

Заочна форма навчання

ФБС

3

6

6

168

180

3

МЕВ

3

6

6

168

180

3

МК

ІІ

3

6

6

168

180

3

ЕК

II

3

6

6

168

180

3

СЗ

II

3

6

6

138

150

3

 

 

 

Луцьк – 2023


 

Робоча програма складена на основі освітньо-професійних програм підготовки бакалаврів: галузі знань 07 Управління та адміністрування, спеціальностей 072 Фінанси, банківська справа та страхування, 075 Маркетинг; галузі знань 23 Соціальна робота спеціальності 232 Соціальне забезпечення; галузі знань 05 Соціальні та поведінкові науки спеціальностей 051 Економіка та галузі знань 29 Міжнародні відносини спеціальність 292 Міжнародні економічні відносини, затверджених Вченою радою Луцького НТУ  (протокол № 8 від 28.06.2023 р.).

 

Робочу програму склав доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування, кандидат економічних наук Талах Валентин Іванович

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри фінансів, банківської справи та страхування, протокол № 11 від 07.06.2023 р.

 

Завідувач кафедри,

кандидат економічних наук, доцент        _____________________В.Ю. Дорош                       

 

 

Гарант ОП «Фінанси, банківська справа та страхування»

кандидат економічних наук, доцент            _____________________В.Ю. Дорош

 

Гарант ОП «Фінансовий менеджмент»

кандидат економічних наук, доцент            _____________________Л.І. Іщук

 

Гарант ОП «Маркетинг»

кандидат економічних наук, професор       _____________________В.О. Морохова

 

Гарант ОП «Соціальне забезпечення»

кандидат філософ наук, доцент _____________________О.Ю. Сільвестрова

 

Гарант ОП «Управління персоналом»

кандидат економічних наук, доцент _____________________       О.В. Потьомкіна

 

Гарант ОП «Міжнародні економічні відносини»

доктор економічних наук, професор  _____________________     О.М. Лютак


 

СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

«СТАТИСТИКА»

 

1.      Опис дисципліни «Статистика»

Назва показника

Галузь знань, спеціальність, СВО

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів – 5

 

Галузь знань: 23 Соціальна робота

Спеціальність – 232 Соціальне забезпечення

 

 

Статус дисципліни:

 обов’язкова

Мова навчання:

 українська

Рік підготовки:

Денна  – 2-й

Заочна – 2-й

Семестр:

Денна  – 3-й

Заочна – 3-й

Кількість залікових модулів – 3

Лекції:

Денна – 30 год.

Заочна – 6 год.

Практичні заняття:

Денна – 30 год.

Заочна – 6 год.

Кількість змістових

модулів – 2

Загальна кількість годин – 150

Самостійна робота:

Денна – 90 год.

Заочна – 138 год.

Тижневих годин – 10, з них аудиторних – 4

Ступінь вищої освіти:

бакалавр

Вид підсумкового контролю –

екзамен

Назва показника

Галузь знань, спеціальність, СВО

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість

кредитів – 6

Галузь знань: 05 Соціальні та поведінкові науки

Спеціальність – 051 Економіка

Освітня програма – Управління персоналом

 

Галузь знань: 07 Управління та адміністрування

Спеціальності:

072 Фінанси, банківська справа та страхування

Освітні програми:

 «Фінанси, банківська справа та

страхування»

Освітня програма:

 «Фінансовий менеджмент»

075 Маркетинг

 

Галузь знань: 29 Міжнародні відносини

Спеціальність – 292 Міжнародні економічні відносини

Статус дисципліни

 обов’язкова

Мова навчання

 українська

Рік підготовки:

Денна – 2-й

Заочна – 2-й

Семестр:

Денна – 3-й

Заочна – 3-й

Кількість залікових модулів – 3

Лекції:

Денна – 30 год.

Заочна – 6 год.

Практичні заняття:

Денна – 60 год.

Заочна – 6 год.

Кількість змістових

модулів – 2

Загальна кількість годин – 180

Самостійна робота:

Денна – 90 год.

Заочна – 168 год.

Тижневих годин – 12 з них аудиторних – 6

Ступінь вищої освіти:

бакалавр

Вид підсумкового контролю –

екзамен

 

 


 

2. Мета і завдання дисципліни «Статистика».

2.1. Мета вивчення дисципліни.

Метою викладання навчальної дисципліни «Статистика» є розширення та  поглиблення  теоретичних знань студентів з статистики, навчити методично правильно користуватись прийомами та методами статистики на практиці, кваліфіковано складати та аналізувати форми статистичної звітності.

2.2. Завдання вивчення дисципліни

Основні завдання навчальної дисципліни «Статистика»:

‒ розробка програм статистичного обстеження, обробки та зведення даних;

– обчислення узагальнюючих характеристик структури сукупностей;

– вимірювання інтенсивності динаміки та цільності зв’язку;

– визначення факторів, які формують рівень, варіацію та розвиток суспільних явищ, оцінка сили їхнього впливу;

– використання системи національних рахунків у ході розрахунків статистичних показників та їх аналізу;

– аналіз тенденцій розвитку та взаємозв’язків секторів ринкової економіки;

– оцінка життєвого рівня населення, його змін під впливом окремих факторів та прогнозування розвитку.

2.3. Найменування та опис компетентностей, формування котрих забезпечує вивчення дисципліни.

Спеціальність – 072 Фінанси, банківська справа та страхування

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в ході професійної діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування або у процесі навчання, що передбачає застосування окремих методів і положень фінансової науки та характеризується невизначеністю умов і необхідністю врахування комплексу вимог здійснення професійної та навчальної діяльності.

Загальні компетентності

ЗК01. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК02. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК06. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК08. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

СК01. Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища.

СК03. Здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування).

СК06. Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування.

Спеціальність – 075 Маркетинг

Інтегральна компетентність

Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері маркетингової діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування відповідних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності

ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК7. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК8. Здатність проведення досліджень на відповідному рівні.

ЗК9. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

СК2. Здатність критично аналізувати й узагальнювати положення предметної області сучасного маркетингу.

СК3. Здатність використовувати теоретичні положення маркетингу для інтерпретації та прогнозування явищ і процесів у маркетинговому середовищі.

СК6. Здатність проводити маркетингові дослідження у різних сферах маркетингової діяльності.

Спеціальність – 232 Соціальне забезпечення

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі професійної діяльності соціального забезпечення або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності

2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.

9. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

11. Здатність приймати обґрунтовані рішення.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

1. Здатність аналізувати суспільні процеси пов’язані з соціальним розвитком держави.

9. Здатність до планування та реалізації заходів з проведення моніторингу і інспектування.

12. Здатність до організації та управління процесами в соціальному забезпеченні

Спеціальність – 051 Економіка

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в економічній сфері, які характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, що передбачає застосування теорій та методів економічної науки.

Загальні компетентності

ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

ЗК7. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.

ЗК8. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.

ЗК11. Здатність приймати обґрунтовані рішення.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

СК8. Здатність аналізувати та розв’язувати завдання у сфері економічних та соціально-трудових відносин.

СК9. Здатність прогнозувати на основі стандартних теоретичних та економетричних моделей соціально-економічні процеси.

СК11. Здатність обґрунтовувати економічні рішення на основі розуміння закономірностей економічних систем і процесів та із застосуванням сучасного методичного інструментарію.

Спеціальність – 292 Міжнародні економічні відносини

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері міжнародних відносин у цілому та міжнародних економічних, зокрема, а також у процесі навчання, що передбачає застосування новітніх теорій та методів при здійсненні комплексних досліджень світогосподарських зв’язків, характеризується комплексністю та невизначеністю умов.

Загальні компетентності

7. Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій.

8. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.

Спеціальні (фахові, предметні) компетентності

1. Здатність виокремлювати характерні ознаки та тенденції розвитку світового господарства, особливості реалізації економічної політики та світових інтеграційних/дезінтеграційних процесів, у тому числі євроатлантичної інтеграції.

5. Здатність здійснювати комплексний аналіз та моніторинг кон’юнктури світових ринків, оцінювати зміни міжнародного середовища та вміти адаптуватися до них.

6. Здатність аналізувати міжнародні ринки товарів і послуг, інструменти та принципи регулювання міжнародної торгівлі.

11. Здатність проводити дослідження економічних явищ та процесів у міжнародній сфері з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків.

 

2.4. Передумови для вивчення дисципліни

Для освоєння студентами програмно-необхідних теоретичних знань та отримання планових практичних навичок з дисципліни «Статистика», попередньо їм необхідно опрацювати такі дисципліни як «Макроекономіка», «Мікроекономіка», «Математична статистика», «Теорія ймовірності».

 

2.5. Результати навчання.

Спеціальність – 072 Фінанси, банківська справа та страхування

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен 

знати:

ПР01. Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем.

ПР02. Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем.

вміти:

ПР03. Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури.

ПР06. Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач.

ПР09. Формувати і аналізувати фінансову звітність та правильно інтерпретувати отриману інформацію.

ПР10. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем.

ПР12. Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності.

ПР14. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.

ПР16. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати.

ПР18. Демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні.

ПР19. Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань.

ПР20. Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані фінансові рішення.

володіти:

ПР05. Володіти методичним інструментарієм діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у т. ч. бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування).

ПР11. Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування.

ПР13. Володіти загальнонауковими та спеціальними методами дослідження фінансових процесів.

Спеціальність – 075 Маркетинг

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен 

знати:

Р1. Демонструвати знання і розуміння теоретичних основ та принципів провадження маркетингової діяльності.

вміти:

Р2. Аналізувати і прогнозувати ринкові явища та процеси на основі застосування фундаментальних принципів, теоретичних знань і прикладних навичок здійснення маркетингової діяльності.

Р3. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу.

Р4. Збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та маркетингові показники, обґрунтовувати управлінські рішення на основі використання необхідного аналітичного й методичного інструментарію.

Р5. Виявляти й аналізувати ключові характеристики маркетингових систем різного рівня, а також особливості поведінки їх суб’єктів.

Р7. Використовувати цифрові інформаційні та комунікаційні технології, а також програмні продукти, необхідні для належного провадження маркетингової діяльності та практичного застосування маркетингового інструментарію.

Р11. Демонструвати вміння застосовувати міждисциплінарний підхід та здійснювати маркетингові функції ринкового суб’єкта. Р12. Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань, бути критичним і самокритичним.

Спеціальність – 232 Соціальне забезпечення

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен:

2. Ідентифікувати причинно-наслідкові зв’язки розвитку суспільства та прояви соціально-економічних проблем у різних категорій населення.

3. Застосовувати методи збору інформації: аналіз документів, опитування та спостереження.

4. Вміння застосовувати статистичну, методичну та нормативну базу системи соціального захисту населення.

11. Визначати соціальні проблеми та потреби і причини їх виникнення, тенденції розвитку, наслідки, соціальний стан певних категорій населення.

12. Аналізувати ефективність соціально-економічної підтримки населення та здійснювати відповідну корекцію в межах компетентності.

13. Аналізувати та оцінювати рівень матеріально-економічного захисту різних категорій населення.

20. Демонструвати уміння креативно вирішувати проблеми та приймати інноваційні рішення, мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей.

Спеціальність – 051 Економіка

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен: 

5. Застосовувати аналітичний та методичний інструментарій для обґрунтування пропозицій та прийняття управлінських рішень різними економічними агентами (індивідуумами, домогосподарствами, підприємствами та органами державної влади).

8. Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення економічних задач.

10. Проводити аналіз функціонування та розвитку суб’єктів господарювання, визначати функціональні сфери, розраховувати відповідні показники які характеризують результативність їх діяльності.

11. Вміти аналізувати процеси державного та ринкового регулювання соціально-економічних і трудових відносин.

13. Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання соціально-економічних даних, збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та соціальні показники.

16. Вміти використовувати дані, надавати аргументацію, критично оцінювати логіку та формувати висновки з наукових та аналітичних текстів з економіки.

21. Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик економічних систем різного рівня, а також особливостей поведінки їх суб’єктів.

Спеціальність – 292 Міжнародні економічні відносини

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен: 

3. Використовувати сучасні інформаційні та комунікаційні технології, програмні пакети загального і спеціального призначення.

4. Систематизувати й упорядковувати отриману інформацію щодо процесів і явищ у світовому господарстві; оцінювати та пояснювати вплив ендогенних і екзогенних факторів на них; формулювати висновки і розробляти рекомендації з урахуванням особливостей національного і міжнародного середовища.

5. Володіти навичками самоаналізу (самоконтролю), бути зрозумілим для представників інших бізнес-культур та професійних груп різного рівня (з фахівцями з інших галузей знань/видів діяльності) на засадах цінування різноманітності, мультикультурності, толерантності та поваги до них.

6. Планувати, організовувати, мотивувати, оцінювати та підвищувати результативність колективної праці, здійснювати дослідження в групі під керівництвом лідера, з урахуванням вимог та особливостей сьогодення в умовах обмеженості часу.

12. Здійснювати комплексний аналіз складних економічних систем, зіставляти та порівнювати їх складові, оцінювати й аргументувати оцінки результативності їх функціонування.

13. Підбирати і вміло застосовувати аналітичний інструментарій дослідження стану та перспектив розвитку окремих сегментів міжнародних ринків товарів і послуг з використанням сучасних знань про методи, форми й інструменти регулювання міжнародної торгівлі.

18. Досліджувати економічні явища та процеси у міжнародній сфері на основі розуміння категорій, законів; виділяючи й узагальнюючи тенденції, закономірності функціонування та розвитку світового господарства з урахуванням причинно-наслідкових та просторово-часових зв’язків.

24. Обґрунтовувати вибір і застосовувати інформаційно-аналітичний інструментарій, економіко-статистичні методи обчислення, складні техніки аналізу та методи моніторингу кон’юнктури світових ринків.

25. Презентувати результати дослідження на базі яких, розробляються рекомендації та заходи з адаптації до змін міжнародного середовища.

 

3. Програма навчальної дисципліни:

 

Змістовний модуль 1. Описова статистика:

Тема 1. Методологічні засади вивчення дисципліни «Статистика».

Особливості статистики як самостійної суспільної науки. Статистична сукупність. Статистичні ознаки та їх класифікація. Варіація ознак. Статистичні закономірності та форми їх прояву. Закон великих чисел та його роль у статистиці. Методологічні підвалини статистики. Етапи статистичного дослідження.

Література: [1-6].

Тема 2. Статистичне спостереження

Суть, джерела та організаційні форми статистичного спостереження. План статистичного спостереження. Види статистичного спостереження. Помилки спостереження та методи контролю зібраних даних.

Література: [1-6].

Тема 3. Зведення та групування статистичних даних

Поняття та основні елементи статистичного зведення. Ряди розподілу, їх види та графічне зображення. Групування. Види та основні питання методології побудови статистичних групувань.

Література: [1-6].

Тема 4. Узагальнюючі статистичні показники

Суть та значення статистичних показників. Абсолютні статистичні величини та одиниці їх вимірювання. Види відносних величин та методологія їх обчислення.

Суть середньої величини у статистиці. Поняття середньої арифметичної та її властивості. Середня гармонійна та умови її застосування. Особливості обчислення середніх величин. Розподільчі середні.

Суть варіації масових суспільних явищ. Статистичні характеристики варіації.  Методи обчислення та математичні властивості дисперсії. Дисперсія альтернативної ознаки та згрупованих даних. Характеристика форм розподілу.

Література: [1-6].

 

Змістовний модуль 2. Аналітична статистика:

Тема 5. Аналіз інтенсивності динаміки та тенденцій розвитку

Передумови та об'єктивні умови для побудови рядів динаміки. Види рядів динаміки та їх особливості. Статистичні характеристики динамічних рядів. Методи обчислення середніх в рядах динаміки. Аналіз структурних зрушень. Вивчення основної тенденції розвитку. Поняття про рівняння тренду. Порівняльний аналіз рядів динаміки.

Література: [1-6].

Тема 6. Індексний метод

Суть індексів. Агрегатна форма індексів як основна. Система взаємозалежних індексів. Розкладання загального абсолютного приросту за факторами. Середньозважені індекси. Індекси з постійною та змінною базою порівняння. Аналіз динаміки середнього рівня інтенсивного показника. Територіальні індекси.

Література: [1-6].

Тема 7. Статистичні методи вимірювання зв’язку

Поняття про функціональну та стохастичну залежність між окремими явищами. Кореляційний зв’язок. Метод аналітичного групування. Кореляційно-регресійний аналіз та його етапи. Вибір форми рівняння регресії. Обчислення параметрів рівняння регресії та їх економічна інтерпретація. Оцінка тісноти зв’язку та перевірка суттєвості у кореляційно-регресійному аналізі. Побудова довірчого інтервалу коефіцієнта регресії.

Література: [1-6].

Тема 8. Вибіркове спостереження

Суть вибіркового спостереження. Причини й умови його застосування. Переваги вибіркового методу порівняно з іншими методами статистичного спостереження. Репрезентативність вибірки. Способи відбору, що забезпечують репрезентативність вибірки. Види вибірки. Визначення меж дворічних інтервалів та необхідної чисельності вибірки.

Література: [1-6].

 

4. Структура залікового кредиту з дисципліни «Статистика»

(денна форма навчання)

 

Кількість годин

Лекції

Практичні заняття

Самостійна робота

Індивідуальна робота

Контрольні заходи

Змістовий модуль 1. Описова статистика

Тема 1:  Методологічні засади вивчення дисципліни «Статистика».

3

3/6

-

-

Поточне опитування

Тема 2: Статистичне спостереження

3

3/6

3

-

Поточне опитування,

розв’язання практичних задач

Тема 3: Зведення та групування статистичних даних

3

3/6

4

-

Поточне опитування

Тема 4: Узагальнюючі статистичні показники

6

6/12

20

-

Поточне опитування,

розв’язання практичних задач

Змістовий модуль 2. Аналітична статистика

Тема 5: Аналіз інтенсивності динаміки та тенденцій розвитку

3

3/6

9

-

Поточне опитування,

розв’язання практичних задач

Тема 6: Індексний метод

3

3/6

9

-

Поточне опитування

Тема 7: Статистичні методи вимірювання зв'язку

6

6/12

18

-

Поточне опитування, розв’язання практичних задач

Тема 8: Вибіркове спостереження

3

3/6

9

-

Поточне опитування

Разом

30

30/60

90

-

 

(заочна форма навчання)

 

Кількість годин

 

Лекції

Практичні заняття

Самостійна робота

Індивідуальна робота

Контрольні заходи

Змістовий модуль 1. Описова статистика

Тема 1:  Методологічні засади вивчення дисципліни «Статистика».

0,5

-

-

-

Поточне опитування

Тема 2: Статистичне спостереження

0,5

0,5

10/18

-

Поточне опитування,

розв’язання практичних задач

Тема 3: Зведення та групування статистичних даних

0,5

0,5

10/18

-

Поточне опитування

Тема 4: Узагальнюючі статистичні показники

1,0

2,0

36

-

Поточне опитування,

розв’язання практичних задач

Змістовий модуль 2. Аналітична статистика

Тема 5: Аналіз інтенсивності динаміки та тенденцій розвитку

1

1

18

-

Поточне опитування,

розв’язання практичних задач

Тема 6: Індексний метод

1

1

18

-

Поточне опитування

Тема 7: Статистичні методи вимірювання зв'язку

1,0

1,0

36

-

Поточне опитування, розв’язання практичних задач

Тема 8: Вибіркове спостереження

0,5

-

10/24

-

Поточне опитування

Разом

6

6

138/168

-

 

 

5. Тематика практичних занять.

Практичне заняття № 1

Тема. Методологічні засади вивчення дисципліни «Статистика».

Мета: оволодіти категоріальним апаратом дисципліни, з’ясувати сутність статистики, визначити та охарактеризувати складові елементи та логіку вивчення курсу.

Питання для обговорення:

1. Особливості статистики як самостійної суспільної науки.

2. Статистичні ознаки та їх класифікація.

3. Варіація ознак.

4. Статистичні закономірності та форми їх прояву.

5. Закон великих чисел та його роль у статистиці.

6. Методологічні підвалини статистики.

7. Етапи статистичного дослідження.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 2

Тема. Статистичне спостереження

Мета: засвоїти сутність та оволодіти методичними засадами проведення першого етапу статистичного дослідження.

Питання для обговорення:

1. Суть, джерела та організаційні форми статистичного спостереження.

2. План статистичного спостереження.

3. Види статистичного спостереження.

4. Помилки спостереження та методи контролю зібраних даних.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 3

Тема. Зведення та групування статистичних даних

Мета: зрозуміти глибинну сутність та важливість другого етапу статистичного дослідження та оволодіти методичними засадами його проведення.

Питання для обговорення:

1. Поняття та основні елементи статистичного зведення.

2. Ряди розподілу, їх види та графічне зображення.

3. Групування та класифікації.

4. Основні питання методології побудови статистичних групувань.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 4

Тема. Узагальнюючі статистичні показники

Мета: засвоїти сутність та значення абсолютних, відносних та середніх величин, показників варіації. Оволодіти практичними навиками їх застосування на конкретних соціально-економічних прикладах.

Питання для обговорення:

1. Суть та значення статистичних показників.

2. Абсолютні статистичні величини та одиниці їх вимірювання.

3. Види відносних величин та методологія їх обчислення.

4. Поняття середньої арифметичної та її властивості.

5. Середня гармонійна та умови її застосування.

6.Розподільчі середні.

7. Статистичні характеристики варіації. 

8. Дисперсія альтернативної ознаки та згрупованих даних.

9. Характеристика форм розподілу.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 5

Тема. Аналіз інтенсивності динаміки та тенденцій розвитку

Мета: засвоїти сутність та значення рядів динаміки, як різновиду статистичних рядів. Оволодіти методикою їх побудови, аналізу та прогнозування.

Питання для обговорення:

1. Передумови та об'єктивні умови для побудови рядів динаміки.

2. Види рядів динаміки та їх особливості.

3. Статистичні характеристики динамічних рядів.

4. Методи обчислення середніх в рядах динаміки.

5. Аналіз структурних зрушень.

6. Вивчення основної тенденції розвитку.

7. Поняття про рівняння тренду.

8. Порівняльний аналіз рядів динаміки.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 6

Тема. Індексний метод

Мета: засвоїти сутність та значення індексного методу дослідження соціально-економічних явищ та процесів. Оволодіти методикою його проведення.

Питання для обговорення:

1. Суть індексів. Агрегатна форма індексів як основна.

2. Система взаємозалежних індексів.

3. Розкладання загального абсолютного приросту за факторами.

4. Середньозважені індекси.

5. Індекси з постійною та змінною базою порівняння.

6. Аналіз динаміки середнього рівня інтенсивного показника.

7. Територіальні індекси.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 7

Тема. Статистичні методи вимірювання зв’язку

Мета: засвоїти сутність факторного аналізу, як важливого апарату статистичного дослідження соціально-економічних явищ. Оволодіти методикою його проведення.

Питання для обговорення:

1. Поняття про функціональну та стохастичну залежність між окремими явищами.

2. Кореляційний зв’язок.

3. Метод аналітичного групування.

4. Кореляційно-регресійний аналіз та його етапи. Вибір форми рівняння регресії.

5. Обчислення параметрів рівняння регресії та їх економічна інтерпретація.

6. Оцінка тісноти зв’язку та перевірка суттєвості у кореляційно-регресійному аналізі.

7. Побудова довірчого інтервалу коефіцієнта регресії.

Література: [1-6].

 

Практичне заняття № 8

Тема. Вибіркове спостереження

Мета: засвоїти сутність та значення вибіркового спостереження, як методу статистичного дослідження. Оволодіти практичними навиками його застосування на конкретних соціально-економічних прикладах .

Питання для обговорення:

1. Суть вибіркового спостереження.

2. Причини й умови його застосування.

3. Переваги вибіркового методу порівняно з іншими методами статистичного спостереження.

4. Репрезентативність вибірки.

5. Способи відбору, що забезпечують репрезентативність вибірки.

6. Види вибірки.

7. Визначення меж дворічних інтервалів та необхідної чисельності вибірки.

Література: [1-6].

 

6. Комплексне практичне індивідуальне завдання

Індивідуальне завдання з дисципліни «Статистика» виконується самостійно кожним студентом згідно методичних рекомендацій. Підготовка завдання здійснюється на основі опрацьованої літератури та зібраної інформації в мережі Інтернет, її аналізу та формулювання висновків. КПІЗ оформляється у відповідності з встановленими вимогами.

Завдання виконання комплексного практичного індивідуального завдання полягає у виявленні, аналізі та оцінці соціально-економічного явища чи процесу (на вибір студента).

В індивідуальній роботі студенти повинні показати:

– правильне розуміння поставленого завдання;

– вміння працювати з літературними джерелами та використовувати законодавчі й інструктивні матеріали;

– висловлювати свої думки з актуальних питань і робити обґрунтовані висновки на основі проведеного аналізу;

– можливість використовувати теоретичні знання, отримані на лекціях, застосовувати сучасні методи дослідження з використанням таблиць, графіків, діаграм та інших графічних зображень.

 

7. Самостійна робота

з/п

Тематика

Кількість годин

денна форма

заочна форма

1

Тема 2: Статистичне спостереження

1. Джерела та організаційні форми статистичного спостереження.

2. Помилки спостереження та методи контролю зібраних даних.

3

10/18

2

Тема 3: Зведення та групування статистичних даних

1. Ряди розподілу, їх види та графічне зображення.

2. Групування та класифікації.

4

10/18

3

Тема 4: Узагальнюючі статистичні показники

4.1. Абсолютні та відносні величини

1. Абсолютні статистичні величини .

2. Види відносних величин та методологія їх обчислення.

4.2. Середні величини

1. Середня гармонійна та інші види середніх.

2. Властивості середніх величин.

4.3. Показники варіації

1. Характеристики форм розподілу.

2. Особливості прояву закону великих чисел для різних видів економічної діяльності.

10

 

 

 

10

 

 

9

18

 

 

 

18

 

 

18

4

Тема 5. Аналіз інтенсивності динаміки та тенденцій розвитку

1. Вивчення основної тенденції розвитку.

2. Поняття про рівняння тренду.

3. Порівняльний аналіз рядів динаміки.

9

18

5

Тема 6: Індексний метод

1. Індекси з постійною та змінною базою порівняння.

2. Аналіз динаміки середнього рівня інтенсивного показника.

3. Територіальні індекси.

9

18

6

Тема 7: Статистичні методи вимірювання зв'язку

1. Обчислення параметрів рівняння регресії та їх економічна інтерпретація.

2. Оцінка тісноти зв’язку та перевірка суттєвості у кореляційно-регресійному аналізі.

27

18

7

Тема 8: Вибіркове спостереження

1. Способи відбору, що забезпечують репрезентативність вибірки.

2. Види вибірки.

3. Визначення меж дворічних інтервалів та необхідної чисельності вибірки.

9

10/24

 

Усього годин

90

138/168

 

Самостійна робота студентів з дисципліни «Статистика» охоплює такі форми:

вивчення лекційного матеріалу;

робота з опрацювання та вивчення рекомендованої літератури;

підготовка до практичних занять, дискусій, кейсів, тестування;

– вивчення окремих питань, що передбачені для самостійного опрацювання;

– пошук (підбір) джерел інформації для підготовки презентаційних матеріалів виступів з доповіддю;

написання рефератів, тез, статей;

розробка кросвордів за темою.

Студент має право самостійно обрати тему та зміст рефератів, тез, статей з обов’язковим узгодженням з викладачем. Варіанти тем рефератів та вимоги до їх написання наведено в методичних вказівках до виконання самостійної роботи з дисципліни «Статистика» для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти освітньо-професійної програми «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07 Управління та адміністрування спеціальності 072 Фінанси, банківська справа та страхування денної та заочної форм навчання. Навчальний матеріал, передбачений для засвоєння під час самостійної роботи, виноситься на підсумковий контроль поряд з навчальними матеріалами, який опрацьовується на навчальних заняттях.

 

8. Тренінг з дисципліни – не передбачено програмою дисципліни.

 

9. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання

У процесі вивчення дисципліни «Статистика» використовуються наступні засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання:

– стандартизовані тести;

– поточне опитування;

– кейси;

– реферати;

– залікове модульне тестування та опитування;

– презентації результатів виконаних завдань та досліджень;

– студентські презентації та виступи на наукових заходах;

– інші види індивідуальних та групових завдань;

– екзамен.

 

10. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю

Підсумковий бал (за 100-бальною шкалою) з дисципліни «Статистика» визначається як середньозважена величина, залежно від питомої ваги кожної складової залікового кредиту:

Заліковий модуль 1

(1-4 теми)

Заліковий модуль 2

(5-8 теми)

Заліковий модуль 3

Заліковий модуль 4

поточний контроль

модульний контроль

разом

поточний контроль

модульний контроль

разом

ІНДЗ або КПІЗ

екзамен

40

60

100

40

60

100

100

100

Вагові коефіцієнти

х

х

0,2

х

х

0,2

0,2

0,4

9-й тиждень

17-й тиждень

17-й тиждень

За розкладом

Порядок оцінки складових елементів залікових кредитів:

1. Поточний контроль:

– усне опитування – 20% (впродовж вивчення навчальної дисципліни);

– тестування – 15% (впродовж вивчення навчальної дисципліни);

– навчальна дискусія – 10% (впродовж вивчення навчальної дисципліни);

– розв’язок практичних задач – 30% (впродовж вивчення навчальної дисципліни);

– обговорення ситуаційних завдань (кейсів) – 20% (впродовж вивчення навчальної дисципліни);

– участь у наукових конференціях, написання есе, підготовка наукових публікацій, участь у конкурсах студентських наукових робіт – 5% (впродовж вивчення навчальної дисципліни);

2. Модульний контроль передбачає теоретичні питання, тести, практичні завдання. Бальна оцінка представлена у кожному варіанті модульного завдання.

3. КПІЗ виконується та оцінюється згідно методичних вказівок до виконання самостійної роботи студента [2].

4. Екзамен:

Критерії оцінки теоретичних завдань:

90-100 балів отримує здобувач вищої освіти, який повно та ґрунтовно розкриває теоретичне питання; вільно висловлює власні думки і відчуття; визначає програму особистої пізнавальної діяльності; самостійно оцінює різноманітні життєві явища і факти, виявляючи особисту позицію щодо них; переконливо аргументує відповіді на додаткові питання;

85-89 балів отримує здобувач вищої освіти, який розкриє теоретичне питання з неточностями; припускається окремих незначних помилок, але самостійно виправляє їх; оцінює окремі нові факти, явища, ідеї; обґрунтовує та аргументує свою думку;

75-84 балів отримує здобувач вищої освіти, який відтворює значну частину теоретичного матеріалу; виявляє знання і розуміння основних положень; припускається помилок, серед яких є суттєві, виправляє їх з допомогою викладача; неповно обґрунтовує власну думку;

65-74 балів отримує здобувач вищої освіти, який правильно визначає сутність питання, але недостатньо або поверхнево розкриває більшість його окремих положень і допускає при цьому помилки, які частково впливають на загальне розуміння проблеми;

60-64 балів отримує здобувач вищої освіти, який володіє теоретичним матеріалом на рівні фрагментів, що становлять незначну його частину; частково та поверхово розкриває лише окремі положення питання; допускає значних суттєвих помилок, котрі значно вплинули на загальне розуміння проблеми;

35-59 балів отримує здобувач вищої освіти, який володіє теоретичним матеріалом на елементарному рівні засвоєння, викладає його уривчастими реченнями; не дає відповіді на додаткові питання (навіть з допомогою викладача);

1-34 балів отримує здобувач вищої освіти, який володіє теоретичним матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів або взагалі не дає відповіді на питання.

Критерії оцінки практичних завдань:

90-100 балів отримує здобувач вищої освіти, який застосовує системні знання практичного матеріалу, передбачені навчальною програмою;

85-89 балів отримує здобувач вищої освіти, який застосовує узагальнені знання практичного матеріалу, передбачені навчальною програмою;

75-84 балів отримує здобувач вищої освіти, який виконує практичні завдання в цілому правильно, але з незначними неточностями;

65-74 балів отримує здобувач вищої освіти, який припускається помилок через недостатнє розуміння програмного матеріалу;

60-64 балів отримує здобувач вищої освіти, який припускається значних помилок; виконання завдань викликає значні труднощі; потребує допомоги викладача;

35-59 балів отримує здобувач вищої освіти, який має фрагментарні знання щодо виконання практичного завдання.

1-34 балів отримує здобувач вищої освіти, який не може виконати практичні завдання.

Шкала оцінювання:

За шкалою Луцького НТУ

За національною шкалою

За шкалою ECTS

90–100

відмінно

А (відмінно)

85–89

добре

В (дуже добре)

75-84

С (добре)

65-74

задовільно

D (задовільно)

60-64

E (достатньо)

35-59

незадовільно

FX (незадовільно з можливістю повторного складання)

1-34

F (незадовільно з обов’язковим

повторним курсом)

 

11. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення, використання яких передбачає навчальна дисципліна

Найменування

Номер теми

1

Мультимедійний проектор, комп’ютер, програмне забезпечення Microsoft PowerPoint, Internet

1-10

2

Індивідуальні завдання для самостійного  виконання (електронний варіант)

2-10

 

РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

1. Методичне забезпечення

1. Статистика: конспект лекцій для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної, скороченої та заочної форм навчання / уклад. В.І. Талах, Л.І. Іщук. Луцьк: Луцький НТУ, 2019. 59 с.

2. Статистика: методичні вказівки до виконання самостійної роботи для здобувачів першого (бакалаврського) рівня освітньо-професійної програми «Економіка», «Облік і оподаткування», «Фінанси, банківська справа та страхування», «Менеджмент», «Маркетинг», «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», «Туризм», «Міжнародні економічні відносини» галузь знань 05 Соціальні та поведінкові науки, 07 Управління та адміністрування, 24 Сфера обслуговування, 29 Міжнародні відносини спеціальності 051 Економіка, 071 Облік і оподаткування, 072 Фінанси, банківська справа та страхування, 073 Менеджмент, 075 Маркетинг, 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність, 242 Туризм, 292 Міжнародні економічні відносини денної і заочної форм навчання / уклад. В.І. Талах, Л.І. Іщук. Луцьк: Луцький НТУ, 2019. 56 с.

3. Статистика: методичні вказівки до практичних занять для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти денної, заочної та скороченої форм навчання / уклад. В.І. Талах, Л.І. Іщук. Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2019. 70 с.

2. Рекомендована література

4. Щурик М.В. Статистика: навч. посіб. для вузів усіх рівнів акредитації / М.В. Щурик. Львів: Магнолія, 2016. 547 с.

5. Бек В.Л., Капленко Г.В. Практикум з теорії статистики. К.: Новий світ-2000, 2020. 288 с.

6. Горкавий В. К. Статистика: Підручник. К.: Алерта, 2020. 644 с. 

3. Інформаційні ресурси

7. Сайт Державної служби статистики України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ukrstat.gov.ua/

8. Сайт статистичного відділу ООН [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://data.un.org/Default.aspx

9. Офіційне бюро статистики Європейського Союзу (Eurostat) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://epp.eurostat.ec.europa.eu