3.1. Державне підприємство «УкрНДНЦ»,
головні та базові організації, їх задачі,
правила та обов'язки
У межах своїх повноважень ДП «УкрНДНЦ» організовує
виконання актів законодавства та здійснює систематичний контроль за їх
реалізацією, узагальнює практику застосування законодавства з питань, що
належать до його компетенції щодо вдосконалення цього законодавства та в
установленому порядку вносить їх на розгляд Президентові України і Кабінету
Міністрів України. Основними завданнями ДП «УкрНДНЦ» є:
Ø
здійснення у межах своєї компетенції державного нагляду
за додержанням законодавства у сфері стандартизації, підтвердження
відповідності, захист прав споживачів, рекламу у цій сфері та метрологічного
контролю;
Ø ефективна координація всіх видів технічної нормотворчості, яка визначає вимоги до якості і безпечності
продукції, робіт та послуг;
Ø забезпечення міжгалузевої координації, функціонального
регулювання, формування та реалізація державної політики у сфері захисту прав
споживачів, стандартизації, метрології, сертифікації, підтвердження
відповідності, управління якістю;
Ø узгодження програм
і планів розроблення нормативних документів, які приймаються згідно з
визначеною законодавством компетенцією іншими державними органами виконавчої
влади.
Державне підприємство «УкрНДНЦ» відповідно до покладених на нього завдань у сфері
стандартизації:
Ø вживає заходи для гармонізації розроблюваних національних
стандартів із відповідними міжнародними (регіональними) стандартами;
Ø бере участь у розробленні і узгодженні технічних
регламентів та інших нормативно-правових актів з питань стандартизації;
Ø установлює правила розроблення, схвалення, прийняття,
перегляду, зміни та втрати чинності національних стандартів, їх позначення,
класифікації за видами та іншими ознаками, кодування та реєстрації;
Ø
схвалює та приймає національні стандарти згідно
законодавства;
Ø здійснює реєстрацію документів;
Ø вживає заходів до виконання зобов’язань, зумовлених
участю України в міжнародних (регіональних) організаціях зі стандартизації;
Ø формує програму робіт із стандартизації та координує її
виконання;
Ø
приймає рішення щодо створення та припинення діяльності
технічних комітетів стандартизації, вивчає їх повноваження і порядок утворення;
Ø організовує створення і ведення національного фонду
нормативних документів та національного центру міжнародної мережі ISONET WTO;
Ø організовує надання інформаційних послуг з питань
стандартизації;
Ø
здійснює відповідно до законодавства державний нагляд за
додержанням стандартів, норм і правил, інших вимог щодо безпеки та якості
продукції;
Ø здійснює координацію робіт щодо створення і
функціонування державної системи кодифікації продукції [21].
Науково-дослідні інститути Державного підприємства «УкрНДНЦ»
разом з вирішенням питань науково-методичного характеру повинні:
Ø
зосередити
зусилля на організації робіт із гармонізації фонду національних стандартів з
міжнародними стандартами.
Територіальний орган (ЦСМС) системи ДП «УкрНДНЦ» разом із вирішенням питань
державного контролю і нагляду (в т.ч. метрологічного)
повинен:
Ø
активізувати
свою участь у взаємодії з суб'єктами господарської діяльності в організації
розроблення державних стандартів, необхідних цим суб’єктам для підвищення
якості та конкурентоспроможності їх продукції.
Національному органу стандартизації України також
підпорядковані:
v Державний науково-дослідний інститут «Система» (ДНДІ
“Система”). На ДНДІ «Система» покладена розробка основоположних стандартів.
v Державне
підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації,
метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (Укрметртестстандарт).
На Укрметртестстандарт покладено здійснення:
Ø
загальної
централізованої інформації організацій і підприємств про чинні стандарти,
технічні умови і іншу нормативну документацію, а також забезпечення їх цією
документацією;
Ø
реєстрації
стандартів та іншої нормативної документації зі стандартизації державного і
галузевого значення;
Ø
підготовку
кадрів, підвищення їх кваліфікації та видання нормативних документів зі
стандартизації.
Рада
стандартизації –
колегіальний консультативно-дорадчий орган при Кабінеті Міністрів України, який
налагоджує взаємодію між виробниками, споживачами продукції та органами
державної влади, узгоджує інтереси у сфері стандартизації та сприяє її
розвитку.
Основною функцією Ради
технічного регулювання є аналіз та розроблення пропозицій щодо
вдосконалення діяльності у сфері стандартизації стосовно:
Ø
створення
технічних комітетів стандартизації та визначення напрямів їх діяльності;
Ø
прийняття
міжнародного, регіонального чи іншого стандарту як національного стандарту;
Ø
проведення
експертиз проектів технічних регламентів та інших нормативних документів з
питань технічного регулювання (перегляд, прийняття чи відхилення пропозицій);
Ø
визначення
пріоритетів розроблення стандартів та технічних регламентів на основі
соціальних, економічних потреб і потреб споживачів;
Ø
розгляд
спірних питань щодо проектів технічних регламентів та їх відповідності основній
меті технічного регулювання;
Ø
програм
робіт з стандартизації.
·
Рада формується з представників
Кабінету Міністрів України, відповідних центральних органів виконавчої влади,
зокрема центрального органу виконавчої влади з питань технічного регулювання,
центрального органу виконавчої влади з питань стандартизації, а також суб’єктів
господарювання, виробників та споживачів. До складу Ради входять 17 членів. Не
менше половини складу Ради стандартизації повинні становити представники
об'єднань суб’єктів господарювання, об’єднань споживачів, а також представники
наукових установ. Діяльність Ради ґрунтується на засадах відкритості та
гласності. Положення про Раду затверджує Кабінет Міністрів України. Рада
проводить засідання за потреби, але не рідше ніж один раз на півроку.
Центральний орган виконавчої влади з питань технічного регулювання виконує функції
секретаріату Ради.
Рада стандартизації має
право:
Ø одержувати від органів виконавчої влади інформацію і
матеріали з питань, що належать до її компетенції;
Ø залучати в разі потреби у встановленому законодавством
порядку до роботи в Раді спеціалістів органів виконавчої влади,
науково-дослідних установ та закладів як експертів.
Технічні комітети із стандартизації (ТК) є найважливішою ланкою в розробленні державних
стандартів, які створює національний орган стандартизації. На них покладаються
функції з розроблення, розгляду та погодження міжнародних (регіональних) та
національних стандартів.
До
роботи в технічних комітетах залучаються на добровільних засадах провідні науковці та фахівці, уповноваженні
представники зацікавлених підприємств, установ
та організацій замовників (споживачів), розробників, виробників продукції,
органів і організацій зі стандартизації, метрології, сертифікації, товариств
(спілок) споживачів, науково-технічних та інженерних товариств, інших
громадських організацій. Організацію діяльності ТК
здійснюють їх секретаріати. Для підвищення ефективності їх роботи
доцільно:
§ наблизити загальну структуру вітчизняних ТК до структури
ТК в рамках ІSО та ІЕС;
§ розширити повноваження ТК в роботах з міжнародної
стандартизації, а також з ведення галузевих стандартів;
§
використовувати практику створення спільних ТК та їх
робочих груп для організації розроблення стандартів, що знаходяться на «межі»
інтересів різних ТК.
·
Нині в Україні функціонує близько
139 ТК, з безпосередньою участю яких було розроблено близько 3000 державних
стандартів України. З них 60% гармонізовано з відповідними Міжнародними
стандартами (ІSО, ІЕС). Вітчизняні ТК брали участь у роботі 241 технічного
комітету та підкомітетів ІSО. 25 українських ТК брали участь у роботі 96 ТК та
підкомітетів ІSО як активні члени, а 52 українських ТК – в роботі 145 ТК та
підкомітетів ІSО як члени-спостерігачі.
·
Протягом останнього часу ТК України
виконали роботи щодо прямого впровадження 27 стандартів міжнародних організацій
із стандартизації ІSО та ІЕС. Зокрема, ТК – 93 підготовлені і впроваджені в
1996 році стандарти на системи управління якістю ІSО серії 9000 (сьогодні вже
діє друга редакція цих стандартів 2001 р.) в якості національних, а в 1997 році
завершена підготовка до прямого впровадження в Україні міжнародних стандартів з
управління навколишнім середовищем ІSО серії 14000. Останні впроваджені у 1998
році як добровільні державні стандарти України. Політика України спрямована на
інтеграцію до Європейського Союзу (ЄС). У вересні 2000 р. Указом Президента
України № 1072/2000 схвалено підготовлену Кабінетом Міністрів Програму
інтеграції України до ЄС, якою передбачено до 2007 року запровадити близько 80
% європейських стандартів.
Національній системі стандартизації
притаманні плановість, оптимальність, динамізм та системність. Планування робіт
зі стандартизації проводиться на основі аналізу обґрунтованих замовлень ТК
стандартизації, міністерств (відомств), базових організацій та підприємств.
Існують і інші суб’єкти, що займаються стандартизацією (територіальні центри). Центральні органи виконавчої
влади та організації мають право у відповідних сферах діяльності та в межах
повноважень з урахуванням своїх господарських та професійних інтересів
організовувати і виконувати роботи із стандартизації, зокрема:
Ø розробляти, схвалювати, приймати, переглядати, змінювати
стандарти відповідного рівня та припиняти їх дію, встановлювати правила їх
розроблення, позначення та застосування;
Ø представляти Україну у відповідних спеціалізованих
міжнародних та регіональних організаціях стандартизації, виконувати
зобов’язання, передбачені положеннями про ці організації;
Ø
створювати і вести реєстри нормативно-правових актів та
нормативних документів для забезпечення своєї діяльності та інформаційного
обміну;
Ø видавати і розповсюджувати свої стандарти, документи
спеціалізованих відповідних міжнародних та регіональних організацій
стандартизації, членами яких вони є чи з якими співпрацюють на підставі
положень про ці організації або відповідних договорів, а також делегувати ці
повноваження іншим організаціям.
Центральні органи
виконавчої влади та організації повинні інформувати центральний орган
виконавчої влади з питань стандартизації про роботи із стандартизації за своїми
напрямами для виконання Кодексу доброчинної практики з розроблення, прийняття
та застосування стандартів відповідно до Угоди СОТ про технічні бар’єри в
торгівлі, що є додатком до Марракеської угоди про
заснування Світової організації торгівлі 1994 року.
Міністерство оборони
України, враховуючи особливості цієї сфери, визначає порядок застосування
стандартів для задоволення потреб оборони України відповідно до покладених на
нього функцій.
На територіальні центри стандартизації,
метрології та сертифікації покладено контроль за впровадженням і
додержанням стандартів і технічних умов.
До органів галузевої служби стандартизації відносяться:
Ø служба стандартизації міністерства або відомства;
Ø головні (базові) організації зі стандартизації;
Ø служба стандартизації підприємства (організації).
Служба стандартизації міністерства або відомства здійснює:
Ø
керівництво
і координацію діяльності з питань стандартизації в галузях народного
господарства.
Для цього при міністерстві
чи відомстві організовується відділ
стандартизації, на який покладено організацію і планування:
Ø
робіт по створенню проектів державних і
галузевих стандартів на проектування і виготовлення продукції;
Ø
важливих
наукових досліджень зі стандартизації для забезпечення виготовлення продукції
високої якості.
Головні (базові) організації зі стандартизації здійснюють:
проведення
науково-дослідних робіт і розробку нормативних документів з стандартизації, як
правило, галузевого рівня.
Служба стандартизації на
підприємстві (організації) здійснює організацію і проведення робіт з
стандартизації. Це може бути відділ (на великому підприємстві або об’єднанні),
група або навіть відповідальний за стандартизацію.
Керівник служби
стандартизації несе відповідальність на рівні з керівником підприємства за
додержанням стандартів і технічних умов в технічній документації, що
розробляється підприємством, за якість і техніко-економічне обґрунтування
розроблених підприємством стандартів і технічних умов, за відповідність їх
показників сучасному рівню техніки, за своєчасний перегляд стандартів і
технічних умов з метою приведення їх у відповідність зі зростаючими вимогами
народного господарства.
В обов’язки цієї служби
входить:
Ø
організація і планування робіт з стандартизації та
контроль за їх виконанням;
Ø розробка проектів стандартів підприємства і технічних
умов;
Ø систематичний контроль за впровадженням і додержанням
стандартів і технічних умов при проектуванні та виробництві продукції;
Ø визначення фактичного рівня уніфікації та стандартизації
виробів і розрахунок економічної ефективності робіт з стандартизації;
Ø забезпечення всіх служб підприємства необхідною
нормативною документацією з стандартизації;
Ø організація обліку, зберігання і внесення змін в усі
екземпляри стандартів та технічних умов;
Ø організація і здійснення нормоконтролю
технічної документації, що розробляється підприємством, допомога всім службам
підприємства з усіх питань стандартизації і уніфікації.
До системи служб стандартизації також входять обласні та міські центри стандартизації та
метрології, спеціалізовані в галузі стандартизації науково-дослідні
інститути, науково-виробничі об’єднання та навчальні центри.
Для впорядкування і класифікації стандартів та інших нормативних документів
зі стандартизації створено Український класифікатор нормативних
документів (Державний класифікатор ДК 004:2008) [23]. УКНД відповідає міжнародній класифікації стандартів (ICS), розробленою ІSО для
організації фондів нормативних документів зі стандартизації і подання каталогів
міжнародних, регіональних і національних стандартів та інших нормативних
документів за єдиною структурою. На основі ICS функціонує інформаційна система ISONET.
Через використання числових кодів ICS забезпечує
легкість спілкування між користувачами та розробниками стандартів у всьому
світі незалежно від мови. ICS забезпечує також модельну структуру каталогів
стандартів та систем із встановленим порядком.
Для інформаційного забезпечення ДП «УкрНДНЦ»
щорічно формує каталоги нормативних документів у
сфері стандартизації на національному рівні. Крім того, вітчизняні та іноземні
користувачі забезпечуються інформацією у сфері стандартизації через національний
інформаційний фонд нормативних документів та національний центр міжнародної
інформаційної мережі ISONET WTO, який діє згідно з чинним
законодавством України, вимогами Угоди TBT WTO, Статуту ISO та Настанов ISONET
[3, 4, 19].
Електронні зв’язки між національними інформаційними центрами забезпечує Світова
мережа з послуг щодо стандартів (WSSN). Ця мережа є відкритою для
світової громадськості, веб-сайтів організацій з стандартизації та суміжних
видів діяльності. Її мета – спрощення
доступу через веб-сайти зазначених організацій до інформації про наявні
міжнародні, регіональні й національні стандарти та інші НД.
·
У багатьох країнах національний інформаційний центр
ISONET і національний пункт запиту WTO об’єднуються під назвою «Національний інформаційний
центр ISONET WTO». За виконанням обов’язкових вимог стандартів встановлено
державний нагляд. Він проводиться згідно Декрету Кабінету Міністрів від 8
квітня 1993 року «Про державний нагляд за дотриманням стандартів, норм і правил
та відповідальність за їх порушення» та КНД 50-001-93 «Інструкція. Порядок
здійснення державного нагляду». Цими документами встановлено проведення
державного нагляду за дотриманням нормативних вимог на підприємствах, установах
та організаціях усіх форм власності, а також у громадян, які є суб’єктами
підприємницької діяльності. Періодичний контроль здійснюється у вигляді
інспекційних перевірок за планами державного нагляду територіальних органів ДП
«УкрНДНЦ» або за зверненнями громадян. Постійний
державний нагляд застосовується у випадку систематичних претензій щодо якості
продукції. Об’єктами державного нагляду є продукція (товари народного
споживання, продукти харчування, продукція науково-технічного призначення тощо)
як вітчизняного виробництва для внутрішнього ринку чи експорту, так і імпортна,
а також атестовані виробництва.