Практична робота 5

Тема: Розрахунок циклу світлофорного регулювання

Мета: набути практичні навички з розрахунку циклу світлофорного регулювання на перехресті.

Вихідні дані: представлено в додатках 1,2

Завдання

1.   Розрахувати потоки насичення напрямків руху на перехресті.

2.   Розрахувати фазові коефіцієнти.

3.   Розрахувати тривалість проміжних тактів і час циклу регулювання.

4.   Розрахувати тривалість основного такту регулювання.

5.   Розрахувати час необхідний для пропуску пішохідного потоку.

Вказівки до виконання роботи

1.    Потоки насичення розраховують окремо для кожного напрямку руху транспортних потоків на перехресті. Оскільки перехрестя є проектованим, потоки насичення визначають не шляхом натурних спостережень, а за емпіричними залежностями:

,                                   (1)

де M Hij  - потік насичення j -го напрямку руху в і-й фазі регулювання, авт/год;

Впч - ширина проїзної частини, м.;

Ki - коефіцієнт, що враховує вплив поздовжнього ухилу дороги на потік насичення;

KR - коефіцієнт, що враховує вплив радіусу кривизни траєкторії руху поворотних потоків на потік насичення;

K C - коефіцієнт, що враховує вплив складу транспортних потоків на потік насичення.

Потік насичення розраховують за даною формулою, якщо ширина проїзної частини для відповідного напрямку руху не менше 5,4 м. Якщо менше 5,4 м, значення (525 В ПЧ ) у формулі приймають за даними табл. 1

 

 

Таблиця 1.

Залежність потоку насичення від ширини проїзної частини

 

Ширина

проїзної

частини, м

3,0

3,3

3,6

4,2

4,8

5,1

Значення

(525 ВПЧ),

авт/год

1850

1875

1950

2075

2475

2700

 

Коефіцієнт Ki визначають за формулою:

,                                           (2)

де і – поздовжній ухил, %.

Напрямок і значення поздовжнього ухилу вибирають довільно.

Коефіцієнт Kr визначають за формулою:

                                           (3)

де R - радіус кривизни траєкторії руху поворотних потоків, м. Значення R встановлюють за планом перехрестя, накресленому в масштабі.

Якщо з якоїсь смуги транспортні засоби рухаються в різних напрямках, потік насичення зменшується через взаємні перешкоди автомобілів. У цьому випадку коефіцієнт Kr не використовується у формулі (1). Замість цього застосовують коефіцієнт Kc :

                                (4)

де a, b, c - частки інтенсивності руху транспортних засобів відповідно прямо, ліворуч і праворуч від загальної інтенсивності руху по смузі, %.

Впливом Kc можна знехтувати при частці поворотних потоків менше 10%. Перед розрахунком Kc слід визначити інтенсивність руху по смугах відповідно до обраної схеми пофазного роз’їзду.

2.     Для напрямку руху в кожній фазі регулювання визначають фазові коефіцієнти:

,                                              (5)

де  - фазовий коефіцієнт j -го напрямку руху в і-й фазі регулювання;

  - інтенсивність руху в j -му напрямку і-ї фази регулювання, авт/год.

Якщо розрахункові фазові коефіцієнти для кожної фази, приймають найбільші значення  в кожній фазі. Якщо якийсь транспортний потік пропускається протягом двох фаз, то для нього окремо розраховують фазовий коефіцієнт. Якщо цей фазовий коефіцієнт більше суми розрахункових фазових коефіцієнтів тих фаз, протягом яких він пропускається, то розрахункові фазові коефіцієнти збільшують.

3. Тривалість проміжних тактів у кожній фазі розраховують за формулою:

,                                 (6)

де - середня швидкість руху транспортних засобів у зоні перехрестя, км/год;

 - середнє уповільнення транспортного засобу при вмиканні сигналу,

що забороняє рух, м/с2;

- відстань від стоп-лінії до самої дальньої конфліктної точки перетинання з транспортними засобами, які починають рух у наступній фазі, м;

- довжина транспортного засобу, що найбільш часто зустрічається у потоці, м.

Уповільнення приймають  = 3...4,м/с.

Виходячи з вимог безпеки руху, приймають  = 3...4 с, незалежно від розрахункового значення.

Оскільки інтервали між послідовно прибуваючими транспортними засобами до перехрестя, як правило, неоднакові, тривалість циклу світлофорного регулювання розраховують за формулою Вебстера:

,                                   (7)

                                                                                                               

де Тп - сума тривалості проміжних тактів tп, с;

Y - сума розрахункових фазових коефіцієнтів.

,                                             (8)

,                                               (9)

де k - число фаз регулювання.

Виходячи з вимог безпеки руху, незалежно від розрахункового значення приймають ТЦ = 25...120 с.

4. Тривалість основного такту в і-й фазі регулювання розраховують за формулою:

,                                          (10)

 приймають не менше 7 с для забезпечення вимог безпеки руху.

5. Час, необхідний для пропускання пішоходів по якомусь напрямку руху, розраховують за формулою:

,                                      (11)

де        - швидкість руху пішоходів, м/с.

Для практичних розрахунків можна прийняти = 1,3 м / с . Якщо які-небудь значення  більше тривалості відповідних основних тактів, то приймають . Тривалість циклу в цьому випадку також необхідно збільшити.

Контрольні запитання

1.  З яких елементів складається час циклу регулювання?

2.  Що розуміється під фазовим коефіцієнтом?

3.        За яких умов після розрахунків часу циклу проводять його коригування?

4.  За яке значення приймають час проміжного такту регулювання?

5.  Що розуміється під дальньою конфліктною точкою?

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Рис. 1. Варіант 1-ї схеми перехрестя

 

 

 

Рис. 2. Варіант 2-ї схеми перехрестя

 

 

Рис. 3. Варіант 3-ї схеми перехрестя

 

 

 

Рис. 4. Варіант 4-ї схеми перехрестя

 

 

 

Рис. 5. Варіант 5-ї схеми перехрестя

 

 

 

Рис. 6. Варіант 6-ї схеми перехрестя

 

 

 

Рис. 7. Варіант 7-ї схеми перехрестя

 

 

Рис. 8. Варіант 8-ї схеми перехрестя

 

 

Рис. 9. Варіант 9-ї схеми перехрестя

 

 

Рис. 10. Варіант 10-ї схеми перехрестя

 

 

 

 

 

Додаток Б

Таблиця 1.

 Інтенсивність пішохідних потоків на перехресті, піш/год

Пішохідний потік

Варіант

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Nn1

720

1070

630

700

630

1100

700

780

750

650

Nn2

850

700

920

1270

1200

650

680

650

650

600

Nn3

650

830

1150

600

840

820

250

530

650

650

Nn4

770

600

700

900

600

690

750

900

540

1240

Примітка: Варіант визначається за останньою цифрою номеру залікової книжки

Таблиця 2

Інтенсивність транспортних потоків на перехресті, авт/год

Транспортний потік

Варіант

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

N1

720

600

650

700

800

510

480

750

550

620

N2

770

640

580

670

600

590

480

720

800

680

N3

550

440

750

800

640

730

750

500

600

650

N4

830

800

780

900

710

850

840

640

560

530

N5

80

140

70

100

70

150

50

130

90

70

N6

60

80

40

160

40

90

100

80

70

150

N7

150

100

130

40

140

60

130

90

110

60

N8

70

80

100

70

90

80

90

60

140

80

N9

50

70

90

60

100

110

100

90

60

60

N10

70

90

60

90

100

80

80

70

90

90

N11

90

100

100

80

70

90

90

90

100

80

N12

80

110

110

100

80

60

100

100

80

110

Примітка: Варіант визначається за останньою цифрою номеру залікової книжки

 

Таблиця 3

Характеристика обсягів вантажного руху

 

Варіант

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Питома вага вантажних автомобілів у потоці,%

15

10

35

25

30

20

35

15

35

20

Примітка: Варіант визначається за останньою цифрою номеру залікової книжки