8. КОНТРОЛЬ ЯКОСТІ ПРОДУКЦІЇ ТА
ПРЕМІЇ В ОБЛАСТІ ЯКОСТІ
8.1. Організація
контролю якості продукції і
види контролю
Якість продукції - це сукупність властивостей,
що визначають її придатність задовольняти потреби відповідно
до її призначення. Наприклад, для машинобудівного виробництва якість його продукції характеризується тими властивостями, які визначають її експлуатаційну
придатність і проявляються
в процесі використання. Існують наступні показники якості продукції: технологічні, транспортабельні,
стандартизації та уніфікації, патентно-правові, екологічні та безпеки,
надійності, ергономічні, естетичні.
Види контролю:
1) Залежно від місця
проведення: стаціонарний.
2) Візуальний, геометричний, лабораторний (випробування);
3) залежно від кількісного охоплення: суцільний, вибірковий;
4) залежно від моменту проведення: вихідний, вхідний, проміжний.
Технічний контроль (ТК) - це перевірка відповідності продукції або процесу,
від якого залежить якість продукції, встановленим технічним вимогам. У машинобудуванні він являє собою сукупність контрольних операцій на всіх стадіях виробництва.
Основним завданням технологічного контролю є своєчасне
отримання повної і достовірної інформації про якість продукції і стан технологічного процесу з метою попередження неполадок і відхилень,
які можуть призвести до порушень вимог ГОСТів. Технічний
контроль забезпечує стабільність виробничого процесу, стійку повторюваність кожної операції в передбачених технологічних
режимах, нормах і умовах.
Функції ТК: контроль за якістю
і комплектністю випущених виробів, облік і аналіз повернень готової продукції, дефектів, попередження браку і дефектів в виробництві. Виконавці контрольних операцій: представники головного металурга, технолога, енергетика,
механіка.
8.2. Методи
контролю якості, аналізу дефектів і їх причин
Методи контролю якості на підприємстві - це прості у використанні засоби, засновані на графічному зображенні даних, що дозволяють
розпізнати, зрозуміти і вирішити проблему. Вони зазвичай використовуються на виробництві
для обробки числових даних. Сім інструментів
якості можна використовувати в фазах: виявлення
дефектів та аналізу дефектів. До них відносяться:
Гістограма - графічне представлення табличних даних про дефекти, який дозволяє наочно
зобразити і легко виявити
структуру і характер розподілу отриманих
даних, які важко помітити при їх табличному поданні. З таблиці дані переносяться
в колонкову діаграму. По осі «х» вносяться інтервали вимірювань, по осі «у» - значення частоти дефектів. Гістограма допомагає в оцінці того, що відбувається в процесі і дозволяє висловлювати припущення про хід процесу в майбутньому.
Карти регулювання якості - графічна інтерпретація випадкових подій в системі координат. У процесі виробництва працівники самі можуть контролювати якість виробництва, довільно вибирати вироби на лінії і записувати результати перевірки в карту регулювання якості. Дані, внесені в карту, дають можливість визначити, чи знаходяться
відхилення в межах допустимого, які
визначені заздалегідь. До
тих пір, поки відхилення не виходять за межі дозволеного, процес вважається керованим.
Діаграма Парето - це діаграма для графічного зображення причин проблем (дефектів)
в послідовності їх впливів. Оцінка дефектів відбувається за розміром впливу або за сумою викликаних витрат на виправлення дефектів. За принципом Парето 20% видів
дефектів відповідають за
80% проблем (принцип 80-20). Причинно-наслідковий діаграма (діаграма Ішикави) - це графічний спосіб аналізу та формування причинно-наслідкових зв'язків. Причинно-наслідкова діаграма потрібна, щоб дати
групі розпізнати, проаналізувати всі можливі причини, що стосуються проблеми. При такому методі контролю якості можливі причини диференційовано поділяються за своїм впливом на 5 основних причин: людина, машина, методи, матеріал, навколишнє середовище. Кожна з цих п'яти основних
причин може бути в свою чергу
розділена на більш докладні причини, які відповідно можуть розбиватися на ще більш дрібні.
Кореляційна діаграма - це графічне представлення
статистичного відносин між двома або
декількома мінливими факторами, для того щоб
встановити взаємозв'язок їх величин. Діаграма містить точки, які представляють, наприклад, дві ознаки
"температура" і "ширина". Позитивна кореляція
означає: чим вища температура, тим більше ширина. Негативна кореляція
передбачає зворотній взаємозв'язок:
чим вища температура, тим менше ширина.
8.3. Премії
за якістю
В основу моделі премії закладені принципи загального менеджменту якості. Модель премії включає оцінку організації в балах за двома групами універсальних критеріїв, що застосовуються
для оцінки організацій різної величини і видів виробництв.
Міжнародні
премії за якістю
Премія Демінга - Deming Application Prize - DAP (Японія) Національна нагорода за якість Мелкома Болдриджа - Malcom Baldrige National Quality Award - MBNQA (США) Європейська нагорода
за якість - European Quality Award -EQA (для компаній Європи) Премія Демінга.
Премія Демінга за якість (премія Демінга) була заснована в 1951 р в честь великого внеску
Едварда Демінга в розвиток якості в Японії. До цього часу контроль якості широко застосовувався в японській промисловості, а в деяких компаніях навіть трансформувався у Загальний Контроль Якості компанії (Company Wide Quality Control
- CWQC), що базується на статистичному контролі якості (SQC). Компанії, які нагороджувалися премією Деминга за якість, досягали найбільших успіхів саме за рахунок ефективного впровадження CWQC і були визнаними лідерами не тільки японської, але й світової промисловості. Премія Демінга
присуджується
також окремим особам або групам, які
зробили значний внесок у розвиток і популяризацію контролю якості.
Європейська
премія
за якість
Європейська премія за якість (EQA) була заснована
в 1992 р Європейським фондом управління якістю (The European Foundation for Quality Management - EFQM) за підтримки Європейської
Організації Якості (The European Organisation for Quality - EOQ) та Європейської Комісії (The European Commission). Це рішення було
зумовлене самим ходом розвитку
європейського бізнесу.
Інші національні премії за якістю
• Барбадоська національна премія за якість Великобританії для промисловості
• Колумбійска національна премія за якість
• Національна
премія за якість Раджива Ганді
• Малазійскіе
нагороди за перевагу в промисловості
• Премія
за якістю Великобритані
• Премія Ірландської асоціації
за якість
• Европейска
премія за якість для середніх і малих підприємств
8.4. Питання
для самоконтролю.
1. Перерахуйте види контролю якості продукції та охарактеризуйте
їх?
2.
Що таке «дефект», які його критерії
та причини?
3. Який характер можуть мати дефекти?
4.
Назвіть методи контролю якості, аналізу дефектів і їх причин? Охарактеризуйте їх?