ПРАКТИЧНА РОБОТА №3
«Інструментальні
засоби Загального УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ (TQM)»
Мета
роботи: Розгляд інструментів контролю та управління якістю,
набуття практичних навичок побудови причинно-наслідкової діаграми з
використанням методу «мозкової атаки».
Підготовка
до роботи
Студенти самостійно готуються до
практичного заняття, використовуючи ці методичні вказівки, аналізуючи ДСТУ ISO
9000:2007, ДСТУ ISO 9001:2009, вивчаючи
теоретичний матеріал звернути увагу на
наступні моменти:
– основні принципи загального управління якості (TQM);
– керування
процесами;
– моніторинг і вимірювання процесів і продукції,
аналізування даних;
– загальна характеристика статистичних методів
контролю.
Виконання роботи
1.
Перш ніж приступити до виконання завдання,
необхідно ознайомитися з правилами побудови причинно-наслідкової діаграми. Цей
статистичний метод має декілька назв: діаграма Ісікави, діаграма «риб’ячий
скелет», метод шести «М», діаграма аналізу кореневих причин.
Діаграма
Ісікави – графічний спосіб дослідження та визначення найбільш суттєвих
причинно-наслідкових взаємозв’язків між факторами та наслідками у досліджуваній
ситуації чи проблемі. Діаграма названа в честь одного з найбільших японських
теоретиків менеджменту професора Ісікави Каору, який запропонував її у 1952
році.
За
допомогою діаграми Ісікави можна не тільки визначити склад та взаємозалежність
факторів, які впливають на об’єкт аналізу, але й виявити відносну значущість
цих факторів.
Для
побудови даної діаграми необхідно визначити проблему для наступного аналізу.
Точне її формулювання записується в рамці в центрі правої сторони листа –
«голова риби» (рисунок 3.1). Потім до неї проводиться горизонтальна лінія («хребет
риби»). Далі до «хребта» приєднуються «великі кістки», які означають головні
фактори (причини), що впливають на об’єкт аналізу.
Рис.3.1 – Принцип побудови
причинно-наслідкової діаграми
На кожній з
«великих кісток» записуються більш конкретні фактори у вигляді «середніх
кісток», до яких приєднуються «дрібні кістки», які характеризують менш значущі
фактори. Кожна з «кісток», нанесених на схему, являє собою в залежності від її
положення або причину, або наслідок: попередня кістка по відношенню до
наступної завжди є причиною, а наступна – наслідком.
Для
побудови причинно-наслідкової діаграми необхідно підібрати максимальне число
факторів, які мають відношення до характеристики, яка вийшла за межі допустимих
значень. При цьому рекомендується використовувати формули:
«4М» = material (сировина) + machine (обладнання) + manpower (персонал) + method (технологія
виробництва);
C = «4М» +milieu (виробниче та оточуюче
середовище);
«6М» = «5М»
+ monitoring (засоби вимірювання та методи контролю).
Побудувати
причинно-наслідкову діаграму технологічного процесу необхідно:
–визначити головні та вторинні фактори, які
впливають на процес;
–розподілити фактори за ступенем важливості.
Після
аналізу факторів навести шляхи рішення проблеми. Для продукції, вибрати
будь-яку проблему якості. Розглянути можливі причини обраної про-блеми. Побудувати діаграму причин і результатів для
визначення причин. Дати рекомендації виробництву. Результат роботи оформити у
вигляді діаграми, ступінь деталізації якої студенти вибирають самостійно.
Зробити висновки по роботі.
Етапи
побудови діаграм
1. Визначте всі
фактори, що мають відношення до даної проблеми, шляхом спостереження і
опитування людей. З усіх факторів, зазначених на діаграмі, потрібно відокремити
ті, які мають найбільший вплив на показник якості. Якщо на початковій стадії ще
до побудови діаграми з вашого поля зору випав якийсь фактор, він не з'явиться
на більш пізній стадії. Тому надзвичайно важливо на стадії підготовки діаграми
додати до обговорення якнайбільше людей, щоб діаграма була повною і в ній
нічого не було упущено. 2. Сформулюйте показник якомога точніше. Якщо показник
сформульований абстрактно, то побудована діаграма буде заснована на загальних
міркуваннях. І хоча вона буде правильною у випадку причина - результат, в ній
буде мало користі при вирішенні конкретних проблем. 3. Побудуйте стільки
діаграм причин і результатів, скільки показників Ви хочете дослідити.
Відхилення у масі і в розмірах одного і того ж виробу потрібно аналізувати за
допомогою різних діаграм, так як їх структури в цьому випадку будуть різними.
Спроба все включити в одну діаграму призведе до того, що вона буде великою і
складною, практично марною, що тільки ускладнить процес прийняття рішень. 4.
Виберіть такі показники якості і такі фактори, які можна виміряти. Після
складання діаграми причин і результатів треба за допомогою об'єктивних даних
оцінити силу відношень причина - результат.
5. Відшукайте фактори, за якими слід вжити заходів. Якщо з виявленої
причини не можна зробити ніяких дій, проблема нерозв'язна.
Питання для самоконтролю
1. Для чого служить діаграма Ісікави?
2. Які ще назви має діаграма Ісікави?
3. Хто і за яких обставин запропонував виконати діаграму
причин і результатів?
4. Структура діаграми Ісікави.
5. Етапи побудови діаграми причин і результатів.
6. Для чого служить метод «мозкова атака»?
7. Хто запропонував «метод мозкової атаки»?
8. Які поради даються з побудови діаграми Ісікави?
9. Поради щодо використання діаграми причин та
результатів.