ПРАКТИЧНА РОБОТА №3

«Інструментальні засоби Загального УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ (TQM)»

 

Мета роботи:   Розгляд  інструментів контролю та управління якістю, набуття практичних навичок побудови причинно-наслідкової діаграми з використанням методу «мозкової атаки».

 

Підготовка до роботи

 

Студенти самостійно готуються до практичного заняття, використовуючи ці методичні вказівки, аналізуючи ДСТУ ISO 9000:2007, ДСТУ ISO 9001:2009,  вивчаючи теоретичний матеріал  звернути увагу на наступні моменти:

      основні принципи загального управління якості (TQM);

      керування процесами;

      моніторинг і вимірювання процесів і продукції, аналізування даних;

      загальна характеристика статистичних методів контролю.

 

                                                 Виконання роботи

1.                      Перш ніж приступити до виконання завдання, необхідно ознайомитися з правилами побудови причинно-наслідкової діаграми. Цей статистичний метод має декілька назв: діаграма Ісікави, діаграма «риб’ячий скелет», метод шести «М», діаграма аналізу кореневих причин.

Діаграма Ісікави – графічний спосіб дослідження та визначення найбільш суттєвих причинно-наслідкових взаємозв’язків між факторами та наслідками у досліджуваній ситуації чи проблемі. Діаграма названа в честь одного з найбільших японських теоретиків менеджменту професора Ісікави Каору, який запропонував її у 1952 році.

За допомогою діаграми Ісікави можна не тільки визначити склад та взаємозалежність факторів, які впливають на об’єкт аналізу, але й виявити відносну значущість цих факторів.

Для побудови даної діаграми необхідно визначити проблему для наступного аналізу. Точне її формулювання записується в рамці в центрі правої сторони листа – «голова риби» (рисунок 3.1). Потім до неї проводиться горизонтальна лінія («хребет риби»). Далі до «хребта» приєднуються «великі кістки», які означають головні фактори (причини), що впливають на об’єкт аналізу.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/7/7a/Figure_Ishikava_Charts.jpg

Рис.3.1 – Принцип побудови причинно-наслідкової діаграми

 

На кожній з «великих кісток» записуються більш конкретні фактори у вигляді «середніх кісток», до яких приєднуються «дрібні кістки», які характеризують менш значущі фактори. Кожна з «кісток», нанесених на схему, являє собою в залежності від її положення або причину, або наслідок: попередня кістка по відношенню до наступної завжди є причиною, а наступна – наслідком.

Для побудови причинно-наслідкової діаграми необхідно підібрати максимальне число факторів, які мають відношення до характеристики, яка вийшла за межі допустимих значень. При цьому рекомендується використовувати формули:

«4М» = material (сировина) + machine (обладнання) + manpower (персонал) + method (технологія виробництва);

C = «4М» +milieu (виробниче та оточуюче середовище);

«6М» = «5М» + monitoring (засоби вимірювання та методи контролю).

Побудувати причинно-наслідкову діаграму технологічного процесу необхідно:

–визначити головні та вторинні фактори, які впливають на процес;

–розподілити фактори за ступенем важливості.

Після аналізу факторів навести шляхи рішення проблеми. Для продукції, вибрати будь-яку проблему якості. Розглянути можливі причини обраної про-блеми.  Побудувати діаграму причин і результатів для визначення причин. Дати рекомендації виробництву. Результат роботи оформити у вигляді діаграми, ступінь деталізації якої студенти вибирають самостійно. Зробити висновки по роботі.

 

Етапи побудови діаграм

1. Визначте всі фактори, що мають відношення до даної проблеми, шляхом спостереження і опитування людей. З усіх факторів, зазначених на діаграмі, потрібно відокремити ті, які мають найбільший вплив на показник якості. Якщо на початковій стадії ще до побудови діаграми з вашого поля зору випав якийсь фактор, він не з'явиться на більш пізній стадії. Тому надзвичайно важливо на стадії підготовки діаграми додати до обговорення якнайбільше людей, щоб діаграма була повною і в ній нічого не було упущено. 2. Сформулюйте показник якомога точніше. Якщо показник сформульований абстрактно, то побудована діаграма буде заснована на загальних міркуваннях. І хоча вона буде правильною у випадку причина - результат, в ній буде мало користі при вирішенні конкретних проблем. 3. Побудуйте стільки діаграм причин і результатів, скільки показників Ви хочете дослідити. Відхилення у масі і в розмірах одного і того ж виробу потрібно аналізувати за допомогою різних діаграм, так як їх структури в цьому випадку будуть різними. Спроба все включити в одну діаграму призведе до того, що вона буде великою і складною, практично марною, що тільки ускладнить процес прийняття рішень. 4. Виберіть такі показники якості і такі фактори, які можна виміряти. Після складання діаграми причин і результатів треба за допомогою об'єктивних даних оцінити силу відношень причина - результат.  5. Відшукайте фактори, за якими слід вжити заходів. Якщо з виявленої причини не можна зробити ніяких дій, проблема нерозв'язна.

 

 

Питання для самоконтролю

 

1. Для чого служить діаграма Ісікави?

2. Які ще назви має діаграма Ісікави?

3. Хто і за яких обставин запропонував виконати діаграму причин і результатів?

4. Структура діаграми Ісікави.

5. Етапи побудови діаграми причин і результатів.

6. Для чого служить метод «мозкова атака»?

7. Хто запропонував «метод мозкової атаки»?

8. Які поради даються з побудови діаграми Ісікави?

9. Поради щодо використання діаграми причин та результатів.