Тема 3. ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УПРАВЛІННЯ
КОРПОРАТИВНОЮ СОЦІАЛЬНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ
3.1. Історія
становлення та розвитку корпоративної соціальної відповідальності
3.2. Сутність
концепції корпоративна соціальна відповідальність
3.3. Організація
діяльності з соціальної відповідальності підприємства
3.4. Сучасні моделі корпоративної соціальної відповідальності
3.1 Історія становлення та
розвитку корпоративної соціальної відповідальності
Теоретичне підґрунтя концепції соціальної відповідальності
бізнесу було закладене у XVIII ст., коли відбувалися індустріальні революції та
формувалося сучасне уявлення про підприємництво. Власники окремих підприємств
брали на себе відповідальність за своїх працівників, керуючись при цьому
власними релігійними чи етичними переконаннями.
На початку ХХ ст. у США зароджується доктрина капіталістичної
благодійності, згідно якої прибуткові організації повинні жертвувати частиною
своїх коштів на користь суспільства, тобто фінансувати суспільні потреби. В цей
час відбувається різке зростання тиску з боку суспільства та його інституцій,
від підприємств почали вимагати дотримання певних стандартів та контроль над їх
впровадженням. Підприємства були змушені будувати свої відносини з державою та
суспільством за новими правилами і розвивати нові адресні програми, перш за
все, в галузі екології і захисту праці, що забезпечувало підприємству необхідні
умови для ведення власної діяльності. В економіці отримали розвиток ідеї
етичного фактору, недопустимості зведення відповідальності підприємств лише до
економічного інтересу та визначення рівня етичності в залежності від потреб,
які породжує система.
Однак, І етапом розвитку КСВ вважається 1920-1950 рр. У цей час з'являється відома робота Пітера Друкера
«Практики менеджменту», у якій він розглядав громадську відповідальність як
один з восьми ключових чинників досягнення бізнес-цілей. Друкер
зазначив, що компанії виступили в якості основних соціоекономічних
інститутів, які заклали інші методи та способи майбутнього існування суспільства.
Визначним здобутком цього періоду стала наукова робота Г. Боуена «Соціальна відповідальність бізнесмена»,
опублікована в 1953 р. На думку автора, соціальна відповідальність бізнесмена
полягає в «реалізації такої політики, прийняття таких рішень чи слідування
такій лінії поведінки, які були б бажаними для цілей та цінностей суспільства».
В своїй роботі автор сформулював доктрину соціальної відповідальності як
зобов'язання бізнесменів здійснювати щоденну ділову практику з дотриманням
цілей та цінностей суспільства.
ІІ етап. В 60-х рр. ідея корпоративної соціальної
відповідальності отримала подальший розвиток та поширила свою популярність
здебільшого завдяки роботам прогресивних науковців, поширеним в той час
соціальним рухам на захист цивільних прав, прав жінок та споживачів, а також на
захист навколишнього середовища. У світі зросла увага різних груп суспільства,
в тому числі і підприємців, до таких соціальних проблем, як забруднення
навколишнього середовища, боротьба за громадянські права, почали посилюватись
вимоги держави до екологічної відповідальності компаній, зросли вимоги до
бізнесу з боку профспілок та споживачів. В Західній Європі, під тиском
громадськості та неурядових організацій, уряди багатьох країн прийняли більш
суворі стандарти у сфері трудового законодавства та охорони природи.
ІІІ етап. Зв'язок між КСВ та сталим
розвитком.80-ті роки стали визначальними у контексті розвитку КСВ. У цей
період розвивається теорія стейкхолдерів Фрідмана,
розпочинається розроблення організаційної структури для управління КСВ і вперше
з'являється концепція сталого розвитку.
Найпоширеніше
на сьогодні
визначення поняття «сталого розвитку» було запропоноване у звіті
комісії Брундтланд (ВгипЛІапф
«Наше спільне майбутнє» у 1987 р. Згідно з ним сталим є такий розвиток, «що задовольняє потреби
сьогодення і не перешкоджає можливості прийдешніх поколінь задовольняти свої
власні потреби». Він передбачає забезпечення високого рівня життя
для нинішнього та наступних поколінь. Загальноприйнятим вважається твердження про
те, що Концепція сталого розвитку охоплює, як мінімум, дві важливі ідеї:
ІV етап. Становлення
бізнес-кейсу для КСВ. 90-ті роки відзначалися розвитком концепції
КСВ, більшою кількістю наукових робіт. Виникає теорія мотивацій компаній щодо
реалізації КСВ. Так, Дебра Вуд
виділяє 3 мотиваційні причини: управління охороною навколишнього середовища,
різноманітними питаннями та стейкхолдерами.
Набула
поширення концепція сталого розвитку, оскільки у 1992 р. було прийнято
Декларацію Саміту Землі в Ріо-де-Жанейро.
У 90-х роках виникло кілька нових
визначень КСВ, які привнесли в це поняття нові
характеристики. В цей період Елкінгтоном (засновником
компанії 8и§1аіп ЛЬіііїу) у книзі «Канібали з
вилками: потрійний критерій бізнесу ХХІ ст.» була запропонована концепція потрійного
критерію, що передбачає рівновагу між економічними, соціальними та екологічними
цілями розвитку. Концепція базується на таких трьох категоріях, як: Люди,
Планета, Прибуток. Дана концепція передбачає, що все те, що зроблено добре для
суспільства, для навколишнього середовища також позитивно впливає на фінансові
показники компанії.
V етап. Інституалізація КСВ на національному рівнях, поява
міжнародних стандартів. КСВ до 2003 р. була концепцією, яка мала
близько 80 дефініцій: корпоративне громадянство, благодійність, соціальна
відповідальність бізнесу тощо. У 2010 р. було прийнято «Міжнародне керівництво
із соціальної відповідальності 180 26000М. Близько 450 експертів з 99 країн
світу розробляли цей стандарт, який є першим всесвітньо узгодженим керівництвом
для реалізації СВ будь-якою організацією.
За
визначенням, що наведено у 180 26000, «соціальна відповідальність» - це
відповідальність підприємства за вплив його рішень та дій на суспільство,
навколишнє середовище, шляхом прозорої та етичної поведінки, яка:
-
сприяє
сталому розвитку, а також здоров'ю та добробуту суспільства;
-
враховує
очікування зацікавлених сторін;
відповідає чинному законодавству та міжнародним нормам
поведінки.
На європейському рівні прийнято Зелену книгу «Просування
Європейської рамкової концепції задля корпоративної соціальної
відповідальності» і розроблено Глобальний договір ООН.
3.2.
Сутність концепції корпоративна соціальна відповідальність
Відповідно до класифікації Ф. Котлера
соціально-відповідальну діяльність організації можна звести до шести основних ініціатив:
1.
Благодійні справи - залучення уваги суспільства до
певної соціальної потреби або допомога у зборі коштів, залучення учасників та
волонтерів;
2.
Благодійний маркетинг - зобов'язання робити внески або
відраховувати відсотки від обсягів продажу на благодійну справу;
3. Корпоративний
соціальний маркетинг- підтримка кампаній з покращення суспільного
здоров'я або безпеки, та сприяння захисту навколишнього середовища;
4.
Корпоративна філантропія- пожертви безпосередньо
благодійній організації, як правило у вигляді грошових грантів, подарунків
та/або товарів і послуг;
5. Волонтерська робота в інтересах суспільства-
підтримка і заохочення працівників допомагати місцевим громадським організаціям
та ініціативам;
6. Соціально-етичні підходи до ведення бізнесу-
впровадження практики ведення бізнесу і інвестиції, що сприяють росту добробуту
суспільства та збереженню навколишнього середовища.
Основними
принципами корпоративної соціальної відповідальності є:
1)
налагодження
тісних та довгострокових відносин зі споживачами, робітниками, постачальниками
та іншими діловими партнерами;
2)
отримання
репутації надійної організації, яка відповідально
відноситься до соціальних та екологічних проблем;
3) орієнтація
на споживача, лідерство у якості, сервісному обслуговуванні та надійності;
4)
прискорення
розробки високоякісних товарів і послуг та скорочення термінів їх просування на
світовий ринок;
5) новаторство, безперервне
удосконалення;
6) формування
банку кваліфікованої та мотивованої на високу продуктивність робочої сили.
Однак, визначення поняття «КСВ» формується залежно від галузі, в
якій працює підприємство, а також має вплив місцезнаходження, цілі діяльності
організації. Наприклад, у США корпоративна соціальна відповідальність досить
часто асоціюється із волонтерством компаній та
благодійністю. У Європі під поняттям «корпоративна соціальна відповідальність»
розуміють саме ведення бізнесу в соціально- відповідальний спосіб.
3.3
Організація діяльності з соціальної відповідальності підприємства
Структура управління СВ на підприємстві зазвичай складається з
трьох рівнів - управлінського, стратегічного і практичного:
- Голова
правління (відповідає за розроблення, впровадження та затвердження політики і
програм СВ на підприємстві);
- Група
Стратегічного планування (розглядає питання стратегічного характеру та
результати впровадження політики і програм СВ, погоджує їх);
- Група з
Соціальної відповідальності (розроблення політики і програм СВ, надання звітів
щодо їх виконання).
Етапи впровадження системи КСВ в практику українських
підприємств являє собою сукупність взаємопов'язаних складових та їх елементів,
кожна з яких виконує певний склад процедур, спільний вплив яких за певних умов
забезпечує досягнення мети даного механізму (рис. 3.1).
Щоб
розробити стратегію з КСВ слід необхідно:
- мати
сталу підтримку вищого менеджменту та власників, провідних працівників
компанії;
- здійснити
аналіз відповідної діяльності аналогічних компаній;
- підготувати
матрицю програм, що пропонуються;
- розробити
варіанти можливих заходів/ партнерів/ресурсів;
- виробити,
сформулювати, обґрунтувати ключові сфери у внутрішній та зовнішній КСВ, які
збігаються з бізнес стратегією конкретної компанії.
Стратегія з КСВ має базуватися на врахуванні специфіки
зовнішнього бізнес оточення та соціального середовища (велике місто або селище
тощо), напрямку діяльності та масштабі компанії. Вона може містити заходи з
підтримки освіти, інвестицій у людський капітал безпосередньо у компанії або підвищення
кваліфікації для тих, хто не є працівниками, проте є важливими групами для
організації. Також це можуть бути екологічні програми, заходи у сфері
збереження здоров'я, співпраця з місцевими/локальними громадськими
організаціями, місцевим самоврядуванням тощо.
Організація КСВ може здійснюватися через створені на
підприємстві Центри соціальних програм. Для цього у структурі підприємстві
необхідно здійснити зміни. На деяких підприємствах створюється головний офіс з
метою контролю заходів із соціальної відповідальності. Можливо призначити
виконавчого директора з програм КСВ, який нестиме загальну відповідальність за
розробку, розвиток, управління програмами та персоналом.
3.4
Сучасні моделі корпоративної соціальної відповідальності
Історичні,
культурні, політичні й соціальні відмінності, характерні для розвитку різних
країн, сформували значні розбіжності в сферах прояву, об'єктах і заходах
соціальної відповідальності бізнесу.
Основні розбіжності, на разі, визначаються на рівні
взаємозв'язків підприємство-держава. Так, якщо діяльність американського
бізнесу споконвічно формується власниками і менеджерами, то у Європі державні
органи влади і професійні об'єднання жорстко регламентують мінімальні вимоги
щодо ведення справ. Внаслідок цього відрізняються і підходи до реалізації
інструментарію соціальної відповідальності бізнесу.
Сьогодні
експертами та провідними науковцями прийнято виділяти три моделі соціальної відповідальності:
1) американська;
2) європейська;
3) японська.
Однак,
варто наголосити, що в науковій літературі можна зустріти й інші моделі,
наприклад британську, англо-саксонську, континентальну, які, на нашу думку, є
похідними від зазначених трьох моделей та базуються на них.
Американська модель соціальної відповідальності
сформувалася у ХІХ ст.; вона акцентована на поведінку підприємства в умовах
ринку, розвиток позитивних відносин з регіональною і місцевою владою.
Традиційно в США соціальна відповідальність заснована на максимальній свободі
суб'єктів і орієнтована на філантропічну модель. Історично бізнес мав
зобов'язання лише по сплаті податків, тому певну частку прибутку віддавав на
доброчинні цілі. У Сполучених Штатах загальна сума внесків у доброчинні
організації дорівнює близько 1,7% ВВП.
Вирішення
багатьох соціальних проблем (професійна освіта, страхування персоналу) в США
реалізовується численними напрацьованими механізмами участі бізнесу в
соціальній підтримці суспільства через корпоративні фонди. Також соціальна
відповідальність часто пов'язується з програмами волонтерства
персоналу підприємств і організацій в робочий час. Відповідальна соціальна
діяльність і доброчинність стимулюються певними податковими пільгами, які
встановлені на законодавчому рівні для організацій, що працевлаштовують
інвалідів, пенсіонерів, молодь і ветеранів. Так, в Сполучених Штатах існують
три види податкових пільг, які відшкодовують вартість робочих місць
працівників-інвалідів і дозволяють зробити їх доступнішими:
- щорічне кредитування малого
бізнесу з метою зробити його більш доступним для інвалідів;
- всі підприємства і організації
можуть розраховувати на знижки для подолання перешкод різного характеру на
робочому місці для осіб-інвалідів;
- податковий кредит для
роботодавців, які працевланітовують певні групи осіб,
тобто молодь, інвалідів, пенсіонерів, ветеранів.
Доброчинні
організації в США також мають податкові пільги, зокрема, вони звільнені від
податку на нерухомість і податку з продажів.
Європейська модель формування соціальної відповідальності. У Європі
історично сформувалася дещо інша модель. Європейське розуміння принципів
соціальної відповідальності формується з соціально-відповідальних механізмів
ведення бізнесу при значному впливі держави. Вагомим чинником наразі є
партнерські відносини: держава нерідко має представників в управлінні та пакети
акцій у всіх структурах бізнесу.
Отже,
європейська модель соціальної відповідальності бізнесу принципово відрізняється
від американської прямим впливом держави. Європейський бізнес розцінює державу
як інституцію, яка виконує прийняті в суспільстві правила поведінки, тоді як в
США подібне втручання держави трактується як порушення свободи бізнесу. Згідно
з американською моделлю прибутковість бізнесу є фундаментальною метою
соціальної відповідальності, проте європейська відносить до неї додаткові
аспекти: зобов'язання перед персоналом і територіальними громадами.
Таким
чином, враховуючи специфіку системи перерозподілу цінностей і вплив держави,
розповсюдження ідей соціальної відповідальності в європейських країнах має
незначні темпи. Імпульсом становлення ідей соціальної відповідальності в
країнах Європейського Союзу стала зустріч у Лісабоні у 2000 р. представників
влади і бізнесу. Ключовою темою дискусій зустрічі була нагальна потреба
постійного підвищення конкурентоспроможності бізнесу. Було відмічено,
що соціальна відповідальність нині розглядається як один з механізмів
підвищення конкурентоспроможності й, разом з тим, як дієвий інструмент
покращання стандартів життя громадян.
Японська модель формування соціальної відповідальності. Японська
модель соціальної відповідальності бізнесу актуальна також для Республіки
Корея. Дослідження японської моделі соціальної відповідальності засвідчують
значний вплив інституту держави, але слід зазначити, що японський бізнес
історично зосереджений на внутрішніх програмах, завдяки яким компанія стає для
працівника сім'єю. У бідній на природні ресурси країні традиційно культивується
принцип «Наше багатство - людські ресурси», згідно з яким створюються умови
найбільш ефективного використання персоналу. В рамках відповідальності перед
працівниками бізнес надає житло фахівцям, стимулює сімейні династії, оплачує
навчання тощо. Шляхом реорганізації структури управління виділяються
департаменти соціальної відповідальності, які інформують громадськість щодо
соціальних програм і заходів, публікують звіти та беруть на себе
відповідальність за комунікації із стейкхолдерами.
Одночасно простежується підвищена увага уряду, фундацій і бізнесу до зовнішньої
складової соціальної відповідальності.
Отже,
поділ моделей корпоративної соціальної відповідальності ґрунтується на принципі
поділу компаній на ті, які в добровільному порядку вирішують актуальні
соціальні проблеми і ті, які змушені проводити таку політику відповідно до
вимог держави. Таким чином виділяють відкриту та закриту форми КСВ.