Тема 10. СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ
ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ
9.1
Зовнішні та внутрішні чинники розвитку
соціальної відповідальності в Україні
9.2
Активізація діяльності підприємств щодо
розвитку соціально відповідального бізнесу
9.3
Напрямки державної політики сприяння
розвитку соціальної відповідальності бізнесу в Україні
9.4
Мета, завдання і цілі Стратегії сприяння
розвитку соціальної відповідальності бізнесу в Україні на період до 2020 р.
9.1 Зовнішні та
внутрішні чинники розвитку соціальної відповідальності в Україні
Соціальна
відповідальність бізнесу підтримується не лише компаніями в різних країнах, але
й міжнародними організаціями (Глобальний договір ООН, Міжнародна організація праці,
Дитячий фонд Організації Об'єднаних Націй (ЮНІСЕФ), Організація Об'єднаних
Націй з промислового розвитку, Рада Європи, Європейська організація якості,
Міжнародна організація стандартизації тощо) і урядами різних країн (Данія,
Норвегія, Словаччина, Німеччина, Македонія, Франція, Великобританія).
У ряді країн КСВ
інтегрована у державну політику (Данія, Франція, Фінляндія, Швеція), в інших -
є виключно прерогативою компаній (Греція, Ірландія, Нідерланди, Словенія). У
Європейському Союзі основна роль СВБ полягає у підтримці сталого розвитку
компаній, що сприяє покращенню ситуації на ринку праці, а також якості
продуктів і послуг (Комюніке Європейської Комісії, 2006 р.).
КСВ в Україні перебуває
на стадії розвитку, оскільки продовжує орієнтуватися на ближче коло стейкхолдерів - державу, власників та персонал. Більш
широке коло зацікавлених сторін, таких як місцеві громади, постачальники та
інші, поки що, так і не є системною ознакою. КСВ в Україні - це добровільний
внесок приватного сектора у громадський розвиток через благодійність та
механізм соціальних інвестицій. У сфері соціальних інвестицій в Україні помітні
проблеми, пов'язані з інституціональною недосконалістю. Даний підхід погіршує
конкурентоспроможність країни на зовнішніх ринках.
Соціальна відповідальність
українських компаній та організацій спрямовується насамперед на трудові
відносини і заходи із захисту здоров'я, безпеки споживачів. Менш поширеними є
заходи щодо захисту природних ресурсів та взаємодії з громадою: лише третина
компаній здійснює соціальні інвестиції в розвиток громади, половина - не вживає
заходів з охорони довкілля. Найбільш активними в цій сфері є, насамперед,
представництва іноземних суб'єктів господарювання, які переносять
впроваджують сучасні світові практики, а також великі та середні вітчизняні
підприємства, які удосконалюють свою діяльність на засадах концепцій загального
управління якістю.
На формування соціальної відповідальності в
Україні вливає ряд факторів:
структура економіки
(переважання галузей важкої промисловості);
-
іноземні інвестиції (міжнародна практика);
неефективна
система соціального захисту (утримання дитячих садків, будинків відпочинку;
підтримка сфер охорони здоров'я та освіти;
-
важкий регуляторний тягар (приховування
реальних прибутків; «тіньова» зайнятість);
-
відсутність інституційної підтримки
(відсутність урядового органу, який міг би запроваджувати інструменти,
стандарти й методики реалізації політики соціальної відповідальності та
розвиненої мережі
неурядових
організацій, які б могли підтримувати діяльність із соціальної
відповідальності);
-
трудове законодавство (численні порушення
існуючих норм і вимог законодавства; характерний високий рівень безробіття,
незахищений ринок праці, низька зайнятість жінок на ринку праці).
Основними перешкодами впровадження соціальної
відповідальності в Україні є:
-
брак відповідного законодавства;
-
брак фінансів;
-
СВБ діяльність не звільняє від надмірної
уваги контролюючих органів;
-
неможливість контролю цільового
використання коштів реципієнтами;
-
брак часу;
-
брак урядових і неурядових організацій, що
підтримують СВ діяльність;
-
брак досвіду і реалізаційних механізмів
СВБ;
-
неможливість визначення продуктивності
такої діяльності;
-
відсутність необхідної інформації стосовно
соціальних проблем;
-
благодійна та соціальна діяльність, яка
здійснюється державними і недержавними організаціями, є недостатньо розвинутою.
Необхідність розвитку СВБ в Україні зумовлена
низкою чинників:
-
низький рівень корпоративної культури та,
як наслідок, фінансова й економічна слабкість значної частки суб'єктів в
Україні, діяльність яких орієнтована на виживання;
-
правовий нігілізм і деформація правової свідомості,
прагнення оминути закон, а не дотримуватися його;
-
низький рівень усвідомлення суспільством
ролі бізнесу через порівняно нетривалу його сучасну історію та практику
реалізації ним власної соціальної відповідальності;
-
нерозуміння бізнесом та суспільством
основних завдань і механізмів реалізації СВБ через термінологічну (нормативну)
невизначеність;
-
закритість більшості українських суб'єктів
господарювання для широкої громадськості, детальні відомості про діяльність є
закритою інформацією для внутрішнього користування;
-
дисбаланс складових реалізації політики
соціальної відповідальності українськими компаніями.
Перспективи розвитку програм соціальної
відповідальності бізнесу в Україні:
-
формування державних механізмів
стимулювання системного вдосконалення соціальної відповідальності суб'єктів
господарювання;
-
збільшення кількості суб'єктів
господарювання, що розробляють і реалізують власні стратегії соціальної
відповідальності;
-
збільшення кількості суб'єктів
господарювання, що добровільно складають та щорічно оприлюднюють нефінансову
звітність;
-
поширення кращих практик соціальної
відповідальності українського бізнесу щодо етичної та чесної поведінки,
поліпшення умов праці;
-
захист і покращення соціально-трудових прав
працівника;
-
захист прав споживачів;
-
дотримання сучасних стандартів безпеки
праці та розвитку людини;
-
підвищення рівня зайнятості, в тому числі
серед вразливих верств населення;
-
покращення життя громад;
-
розвиток соціальної відповідальності
бізнесу в українському суспільстві як загальноприйнятої тенденції;
-
забезпечення сталого економічного і
соціального розвитку країни;
-
підвищення конкурентоспроможності економіки;
-
зменшення безробіття та зниження соціальної
напруги;
-
підвищення стандартів життя населення та
формування середнього класу;
-
зменшення диспропорцій регіонального
розвитку;
-
більш раціональне використання природних ресурсів
та зниження рівня забруднень;
-
активізація інвестиційних та інноваційних
процесів;
-
полегшена інтеграція до європейського
економічного і соціального простору.
9.2 Активізація діяльності
підприємств щодо розвитку соціально відповідального бізнесу
Результати
соціологічних досліджень виявили, що основними перешкодами становлення та
розвитку соціальної відповідальності бізнесу є наступні: недосконалість
законодавчої й нормативно-правової бази, що регулює можливості участі бізнесу в
соціальних програмах та закладів освіти у формуванні соціально відповідальних
фахівців; відсутність сформованої і дієвої незалежної громадянської експертизи
та оцінки результатів соціальних програм, стандартів і якості підготовки
бізнес-фахівців; відсутність системи заохочення (морального та економічного)
відповідальних суспільних суб'єктів.
Наразі
в Україні, більш як третина комерційних організацій не приймає безпосередньої
участі у підтримці соціального розвитку. Цікавим фактом останніх років є те, що
населення очікує на благодійну допомогу передусім від комерційних структур, а
вже потім від держави та її органів соціальної опіки. Це свідчить про деяку
переорієнтацію настроїв населення та їх відмову від очікувань стосовно держави.
Обмежувальними
факторами розвитку соціальної відповідальності бізнесу є наступні:
1)
відсутність сформованого та впливового
сектору громадянського суспільства, котрий би просував ідеї соціальної
відповідальності і спеціалістів, які професійно б
займалися даною проблемою;
2)
існуючі законодавчі обмеження розмірів і
способів можливої допомоги нужденним;
3)
відсутність регіонального закону про
благодійництво;
4)
відсутність системи інформування
суспільства про соціальні та благодійні проекти, про інвесторів соціальних
програм та системи оцінки суспільством результатів соціальних програм бізнесу;
5)
відсутність зацікавленості в даній сфері
бізнес-структур, що пов'язано з роллю держави та з проблемами у законодавчій
сфері;
6)
відсутність досвіду та успішних прикладів з
соціального підприємництва;
7)
відсутність центру розвитку соціального
підприємництва та донорських організацій, що постійно займаються даним
напрямком.
9.3. Напрямки державної політики сприяння розвитку соціальної
відповідальності бізнесу в Україні
Роль
держави полягає у сприянні розвитку СВБ шляхом поєднання ініціативних заходів
державної політики з застосуванням, у
разі
необхідності, засобів додаткового регулювання, як механізмів стимулюючого
характеру. Виконання вищезазначених завдань може бути забезпечено
організаційними та нормативними заходами за напрямами:
-
забезпечення сприятливих правових,
фінансових, податкових та організаційних умов для розвитку соціального відповідального
бізнесу в українському суспільстві;
-
унормування механізмів стимулювання
добровільних ініціатив суб'єктів господарювання, що запроваджують політику
соціальної відповідальності та реалізують соціально важливі програми;
-
забезпечення державної підтримки проведення
публічних заходів з питань упровадження та результативності СВБ;
-
широке залучення засобів масової
інформації, громадських організацій та академічних кіл до формування і
запровадження механізмів стимулювання СВБ;
-
сприяння проведенню місцевими органами
виконавчої влади, органами місцевого самоврядування просвітницьких заходів з
поширення інформації про СВБ, обміну досвідом і позитивними практиками у сфері
СВБ для суб'єктів господарювання та влади малих міст;
-
організаційна підтримка щорічного
проведення бізнес - конкурсів за тематикою СВБ, у тому числі в рамках
Українського національного конкурсу якості;
-
сприяння оприлюдненню українськими
суб'єктами господарювання добровільної нефінансової звітності, у тому числі
через спеціалізовані портали і бази звітів;
-
участь в підготовці рекомендацій для
суб'єктів господарювання щодо типової структури та показників нефінансового
звіту;
-
сприяння підготовці фахівців за
кваліфікацією «Менеджер із соціальної та корпоративної відповідальності»,
«Експерт із соціальної відповідальності бізнесу», «Соціальний аудитор»
(відповідно до Державного класифікатора професій ДК 003:2010);
-
проведення навчальних семінарів, тренінгів
для підприємців, підвищення рівня обізнаності про СВБ серед державних
службовців центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування;
залучення
державних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування,
громадських об'єднань підприємців до участі в реалізації міжнародних проектів
технічної допомоги з питань розвитку соціальної відповідальності бізнесу;
-
проведення державної інформаційної кампанії
з метою роз'яснення ролі соціальної відповідальності бізнесу в розвитку суспільства
шляхом публікації статей та підготовки тематичних телепрограм в державних
засобах масової інформації.
9.4 Мета, завдання і цілі Стратегії сприяння розвитку соціальної
відповідальності бізнесу в Україні на період до 2020 року
В
Україні триває обговорення проекту
Стратегії сприяння розвитку соціальної відповідальності бізнесу в Україні на
період до 2020 року. Метою
Стратегії є визначення напрямів сприяння розвитку СВБ в Україні, організаційних
механізмів та умов для інтеграції СВБ у діяльність підприємств для забезпечення
сталого розвитку України, зростання суспільного добробуту та вирішення питань,
визначених унаціональних програмних документах.
Основними завданнями
Стратегії є:
-
сприяння розвитку СВБ як чинника
модернізації економіки, підвищення її конкурентоспроможності з метою визнання
українського бізнесу на світовій арені як соціально відповідального, полегшення
його інтеграції на зовнішні ринки;
-
запровадження єдиних підходів до розуміння
соціальної відповідальності бізнесу в Україні всіма групами заінтересованих
осіб;
-
сприяння розвитку системи нефінансового
звітування з метою більшої поінформованості суспільства щодо реалізації
суб'єктами господарювання заходів із СВБ;
-
удосконалення існуючих і розвиток нових
форм державно - приватного партнерства для економічного, соціального й
екологічного розвитку громад та територій;
-
створення передумов для забезпечення прав
людини, етичного виховання та освіти членів суспільства;
-
розвиток програм ресурсозбереження та
енергоефективності;
-
розвиток процесів ділового вдосконалення
підприємств, установ і організацій.
Основні
цілі Стратегії поділяються на економічні, соціальні та екологічні.
Економічними цілями є:
розвиток
внутрішнього ринку і підвищення ефективності його функціонування;
-
формування привабливої національної
інноваційної інфраструктури шляхом спрямування інвестицій у новітні технології;
-
надання сучасного інструментарію для
державного регулювання;
-
підвищення конкурентоспроможності
національної економіки;
-
поширення в Україні систем управління
якістю (180 9000); підвищення бізнес-культури в країні.
Соціальними цілями є:
-
позитивне сприйняття населенням бізнесу як явища;
-
сприяння забезпеченню прав людини,
подоланню бідності, залучення більшої кількості представників з уразливих груп
населення та безперервне навчання працівників;
-
сприяння розвитку інновацій у соціальній
сфері через створення відповідних умов праці;
-
розвиток культури споживання та підвищення
рівня обізнаності споживачів щодо екологічних, економічних та соціальних
аспектів товарів/послуг, репутації виробника;
-
залучення підприємств до реалізації соціальних
проектів, благодійності спонсорства.
Екологічними
цілями є більш
раціональне використання природних ресурсів та зниження рівня викидів, що
досягається за рахунок інвестуванням компаніями в еко-інновації та створення
системи екологічного менеджменту, що передбачає цілеспрямовані екологічні
акції, закупівлю енергоефективного обладнання, перехід на альтернативні джерела
енергії тощо.