Тема 5. ФОРМУВАННЯ ВІДНОСИН БІЗНЕСУ ІЗ ЗОВНІШНІМИ ОРГАНІЗАЦІЯМИ НА
ЗАСАДАХ СОЦІАЛЬНОЇ відповідальності
5.1 Складові зовнішньої відповідальності бізнесу
5.2 Соціальна відповідальність бізнесу у розрізі об'єктів
відповідальності
5.3 Новітні інструменти стратегічної корпоративної
філантропії
5.4 Соціально відповідальний маркетинг
5.5 Відповідальне управління ланцюгом постачання
5.6 Відповідальність компаній щодо партнерів по бізнесу
5.1. Складові зовнішньої відповідальності
бізнесу
Зовнішня складова соціальної
відповідальності бізнесу викликає найбільшу кількість суперечок щодо формування
відносин бізнесу на засадах соціальної відповідальності. Деякі експерти
вважають, що діяльність компанії у сфері, що належить до зовнішньої соціальної
відповідальності, як правило, не регулюється чинним законодавством, а
відбувається на основі існуючих в країні традицій.
До зовнішньої соціальної відповідальності
бізнесу можна віднести такі складові як:
1) сприяння
охороні навколишнього середовища (визнання
та впровадження організацією в свою діяльність екологічних принципів.
Перевагами соціально відповідального ставлення до екологічних проблем стане
підвищення ефективності використання ресурсів, зниження витрат на споживання
води й електроенергії, одержання переваг від переробки вторинної сировини);
2) готовність
брати участь в кризових ситуаціях (надання
допомоги постраждалим в результаті стихійного лиха - надання теплих речей,
можливості зв'язку з родичами, надання транспортних засобів, надання
матеріальної допомоги через перерахування грошових коштів до спеціального фонду
та ін.);
3) спонсорство
і корпоративна благодійність (всі
експерти відзначають, що благодійність є однією із складових соціальної
відповідальності бізнесу);
4) взаємодія
з місцевим співтовариством і місцевою владою;
5) відповідальність
перед споживачами товарів і послуг (випуск
якісних товарів, розумні та доступні ціни, якість обслуговування);
6) охорона
праці та здоров 'я працівників;
7) інформування
про ризики, пов'язані з діяльністю компанії;
8) допомога
при катастрофах та стихійних лихах;
9) встановлення
та дотримання більш високих стандартів діяльності ніж вимагають закони.
Теорія розподілу СВБ за рівнями
запропонована В.І. Спіранським дуже вдало демонструє
прояви соціальної відповідальності бізнесу у зовнішньому оточенні.
На першому рівні соціальної відповідальності бізнесу розташовується
діяльність бізнесу, що характеризує його базову соціальну відповідальність.
Відповідно до вимог базової соціальності бізнесу роботодавці піклуються про
розвиток бізнесу, дотримання вимог податкового законодавства, про якість
продукції і відповідних послуг, створення нових технологій, дотримання етичних
норм у конкуренції, розширення робочих місць, забезпечення гідної заробітної
плати і нормальних умов праці працівникам. Працівники беруть активну участь у
підвищенні прибутку підприємства (компанії, корпорації), відповідально
ставляться до якості продукції та послуг, здійснюють пошук нових промислових
технологій і форм організації праці. Держава забезпечує умови для розвитку
бізнесу, удосконалює податкову політику, захищає від тиску корупційних структур
тощо.
Другий рівень -
нормативна соціальна відповідальність бізнесу, що включає участь у вирішенні
значущих соціально-економічних проблем суспільства відповідно до напрямків
діяльності. Держава регулює цю діяльність, створює умови для її розвитку та
вдосконалення. Як базова, так і нормативна соціальна відповідальність належать
до кола обов'язкових вимог до бізнесу. Це не добровільна, а свідома
відповідальність, що передбачає підвищену активність, ініціативність
роботодавців і працівників.
Третій рівень соціальної
відповідальності бізнесу - це філантропія, ситуаційна благодійність, надання
допомоги тим, хто перебуває в скрутних обставинах тощо. Філантропія і
благодійність - це форми прояву індивідуальної соціальної відповідальності
бізнесменів. Важлива роль належить засобам масової інформації: необхідно відокремлювати
справжню добродійність від показної. Державна підтримка філантропії регулюється
Законом України «Про благодійну діяльність», що передбачає можливість
пільгового податкового режиму для благодійників.
Четвертий рівень соціальної
відповідальності бізнесу - наднормативна соціальна відповідальність. Рівень
включає участь у національних проектах з вирішення найгостріших
соціально-економічних проблем суспільства, надання допомоги при стихійних лихах
і катастрофах тощо.
П'ятий рівень соціальної
відповідальності характеризує відповідальність бізнесу за майбутнє суспільства,
за духовний і культурний розвиток громадян. Рівень включає ініціативи, різні
проекти бізнесу в галузі науки, освіти, культури, дозвілля тощо.
5.2. Соціальна відповідальність бізнесу у
розрізі об'єктів відповідальності
Якщо людина розглядається як об'єкт соціальної
відповідальності, то відповідальність перед ним можна деталізувати за такими
напрямами (залежно від того, яка грань людини береться до уваги - працівника
або споживача):
І. Відповідальність щодо людини
як потенційного або реального працівника:
Споживачем природи. Соціальна відповідальність бізнесу виражається в
ощадному відношенні до природних ресурсів, раціональному їх використанні з
застосуванням сучасних технологій; в екологічно чистому виробництві; в
наявності сучасних очисних споруд; у проведенні заходів з очищення
навколишнього середовища. З боку держави відповідальність полягає у створенні
відповідних законів і контролі за їх виконанням, зі сторони суспільства
(людини) - в особистому прояві турботи про природу;
Споживачем культури. Соціальна відповідальність бізнесу виражається в
посильній допомозі при збереженні культурних цінностей, в проведенні культурних
заходів (спонсорство), допомоги культурним організаціям, через оподаткування та
ін. З боку суспільства (людини) відповідальність полягає в зацікавленості
збереження культурних цінностей кожної людини, в прагненні до культурного
збагачення, а також у передачі відповідних традицій молодшому поколінню.
Відповідальність з боку держави проявляється у створенні необхідних умов для
збереження та примноження об'єктів культури, а також в обмеженні показу на
телебаченні фільмів та програм, що не приносять культурного збагачення або
порушують морально-етичні засади, психіку людей.
2. Якщо людина не зайнята трудовою діяльністю
(визначається причинами незайнятості):
а) з
не залежних від неї причин (фізичні обмеження і ін.). Соціальна відповідальність
бізнесу проявляється через оподаткування, посильну допомогу таким людям, в тому
числі через некомерційні організації. З боку суспільства - в підтримці цих
людей. З боку держави - у наданні мінімальних державних гарантій (допомоги,
пенсії, пільги та ін.);
б) за
залежних від неї причин (небажання працювати). В такому разі соціальна
відповідальність не проявляється.
II. Відповідальність перед
людиною як :
1)
Споживачем продукції,
виготовленої на цьому підприємстві. Соціальна відповідальність бізнесу
виражається у виробництві якісної продукції, достовірній рекламі.
Відповідальність з боку держави проявляється у контролі якості продукції та
послуг, стандартизації, припиненні недобросовісної реклами на телебаченні;
5.3. Новітні інструменти стратегічної корпоративної філантропії
Стрімкий розвиток стратегічної філантропії обумовив появу
нових інструментів, які допомагають її розвивати. Наразі у світовому бізнес-
середовищі активно застосовуються такі інструменти стратегічної корпоративної
філантропії:
1) соціально відповідальне
інвестування. Головною ідеєю якого є можливість для груп
громадян впливати на політику та діяльність компаній через ринкові механізми.
Не купуючи або продаючи акції певних фірм, політику яких окремий акціонер
вважає неприйнятною, він не може помітно впливати на неї. Але багато
акціонерів, діючи разом, мають великий вплив. Це можна порівняти з голосуванням
на загальнонаціональних виборах – хоча один голос нічого не змінює, сума
голосів окремих громадян має велике значення.
Сьогодні соціально відповідальне інвестування є складним
процесом. Соціально відповідальне інвестування може дотримуватися однієї з
трьох загальних стратегій, зокрема:
- сканування – є основою діяльності окремих фондів соціальних
інвестицій. Такі компанії, як Міііег, ІВМ, ТітЬегіапгї і 8іагЬиск§, посідають провідні місця в списках
соціально відповідальних фірм, які запроваджують у свою щоденну діяльність
використання негативних або позитивних фільтрів;
- соціальне адвокатування.
Складається з понад 60 інвестиційних організацій та інвестиційних фондів, які
зацікавлені у вирішенні проблеми зміни клімату;
- інвестування в громаду –
увага приділяється інвестуванню в неприбуткові організації, кооперативи, малий бізнес,
школи, лікарні, культурні центри та дешеве житло. Провідною метою цих
інвестицій є зміцнення та посилення місцевих громад.
2) соціальне підприємництво - це застосування основних принципів ведення бізнесу та
підприємництва до соціальних проблем. Одним із найвідоміших соціальних
підприємців є професор Мохаммед Юнус, який заснував
галузь мікрокредитування.
3) соціальні венчурні фонди. Вони не лише надають стартовий капітал соціальним
венчурним проектам, а також багато уваги приділяють складному процесу навчання
майбутніх соціальних підприємців.
5.4 Соціально відповідальний маркетинг
Відповідальний маркетинг є важливою складовою
корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) по відношенню до споживачів,
громади і суспільства в цілому.
Концепція відповідального маркетингу виникла в третій
чверті ХХ століття. Здебільшого принципи відповідального маркетингу більш
активно впроваджуються на ринку з великою конкуренцією та відносно однаковими
маркетинговими зусиллями різних компаній. Тому конкурентну перевагу отримує
компанія, пропозиція якої найкращим чином відповідає потребам споживача,
враховує і задовольняє його інтереси.
Відповідальний маркетинг – це
комплексна діяльність, яка спрямована на задоволення потреб цільового ринку і
водночас враховує соціальні та етичні потреби суспільства загалом. Її метою є
збереження людських, матеріальних, енергетичних та інших ресурсів, охорона
довкілля. Це відповідальне просування товарів і послуг на ринку, яке гарантує,
що всі комунікації та діяльність є законними, справедливими, чесними, прозорими
і чутливими до поглядів та потреб зацікавлених сторін. І діючи таким чином,
компанія досягає позитивного соціального й екологічного впливу.
Соціальний маркетинг –
діяльність суспільних організацій, спрямована на задоволення існуючої
соціальної потреби шляхом ознайомлення людей з необхідним продуктом, послугою
чи програмою. А також надання інформації про те, хто цим займається, як і де
вони можуть це отримати, як це використовується та як допомагає.
5.5 Відповідальне управління ланцюгом
постачання
Поняття «відповідальне управління ланцюгами постачань»
(ВУЛП) або «8иррІу Скаіт КехротіЬіІіІу»
(8СК) є відносно новим, особливо для вітчизняних
підприємств.
Керівники великих підприємств і транснаціональних
корпорацій розуміють, що наразі недостатньо просто управляти ланцюгами
постачать, зводячи цей процес лише до підвищення організаційної та фінансової
ефективності усього процесу. Більшість цих підприємств нині активно
впроваджують концепцію корпоративної соціальної відповідальності, яка має
знаходити своє відображення безпосередньо і у виробничій діяльності
підприємств. Тому керівники зосереджують свою увагу на питаннях відповідального
підходу до процесу управління ланцюгами постачань (використовуючи концепцію
ВУЛП), що дає змогу унеможливити руйнування набутих конкурентних позицій
підприємства та сприяє зростанню конкурентного потенціалу підприємства не
тільки на внутрішньому ринку, а й у системі міжнародних економічних відносин.
ВУЛП – це комплексний процес
управління, що покликаний знизити негативний вплив виробничого процесу на
навколишнє середовище, сприяти дотриманню прав та умов праці для персоналу, а
також спрямований на збереження і підвищення якості продукції відповідно до
міжнародних стандартів. Серед основних причин, що призвели до виділення цієї
управлінської концепції в окремий функціональний напрям діяльності
підприємства, є зростання уваги бізнес-спільноти до провадження «зеленого
бізнесу» та основ корпоративної соціальної відповідальності (КСВ).
5.6. Відповідальність компаній щодо партнерів
по бізнесу
Працюючи в тісному співробітництві з бізнес-партнерами,
компанії можуть зменшувати складність і вартість продукції та підвищувати її
якість. Вибір постачальників не завжди відбувається виключно через конкурсні
тендерні процедури. Взаємини з партнерами з бізнес-об'єднань, спільних та
торговельних підприємств, які зайняті збутом товарів компанії за угодою
франшизи, не менш важливі. Врешті-решт, результатом установлення партнерських
відносин можуть стати справедливі ціни, очікування й умови, а також якість і
надійність постачання. Втім, запроваджуючи практики соціальної й екологічної
відповідальності, всі підприємства повинні дотримуватися відповідних правил та
законів про захист економічної конкуренції.
Великі компанії є бізнес-партнерами для менших
підприємств, що виступають у ролі клієнтів, постачальників, субпідрядників,
конкурентів. На показники соціальної відповідальності можуть впливати дії всіх
партнерів. Ефект від заходів корпоративної соціальної відповідальності не обмежується
межами самої компанії, а поширюється на її партнерів. Це характерно для великих
компаній, які частину своєї діяльності передають зовнішнім підрядним
організаціям і в такий спосіб можуть набувати додаткової відповідальності щодо
цих постачальників та їх персоналу.
Деякі великі компанії демонструють корпоративну соціальну
відповідальність бізнесу, підтримуючи підприємницькі ініціативи в регіоні, де
вони здійснюють діяльність. Прикладами таких практик є: програми наставництва,
впроваджені великими компаніями для новостворених малих підприємств і місцевого
малого та середнього бізнесу; допомога невеликим фірмам з питань соціального
звітування та інформування про заходи у сфері соціальної відповідальності
бізнесу.
Від соціально відповідальних компаній очікують, серед
іншого, що вони надаватимуть ті продукти і послуги, яких споживачі потребують.
Очікується, що більш прибутковими є компанії, котрі будують міцні
взаємовідносини з клієнтами, зосереджуючи увагу всієї своєї організації на
прагненні зрозуміти, чого потребують клієнти, та надаючи їм найвищу якість,
безпечність, надійність і сервіс. Застосування принципу «продукція доступна
кожному» (вироблення продуктів і послуг, придатних для якомога більшої
кількості людей, зокрема й споживачів з особливими потребами) - це важливий
приклад корпоративної соціальної відповідальності.