РОЗДІЛ 1 НАУКОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ В ГАЛУЗІ ТА
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ВЛАСНІСТЬ
Тема
1 Наука та її роль у розвитку суспільства
1
Поняття науки
Поняття
«наука» має кілька основних значень. По-перше, під наукою (грецьк. episteme,
лат. scientia) ми розуміємо сферу людської діяльності, спрямовану на вироблення
й теоретичну схематизацію об'єктивних знань про дійсність. У другому значенні
наука виступає як результат цієї діяльності - система отриманих наукових знань. По-третє, термін
"наука" вживається для
позначення окремих галузей наукового знання. По-четверте, науку можна розглядати як галузь культури, що
існувала не за всіх часів і не у всіх
народів. У ході історичного розвитку наука
перетворилася у продуктивну силу суспільства й найважливіший соціальний інститут.
Безпосередні
цілі науки - це одержання знань про навколишній світ, пророкування процесів і
явищ дійсності на основі законів, що відкриваються нею. У широкому змісті
її мета - теоретичне відображення
дійсності. Наука створена для
безпосереднього виявлення істотних сторін уіх явищ природи, суспільства
й мислення. До основних завдань науки можна
віднести: 1) відкриття законів руху природи, суспільства, мислення й
пізнання; 2) збір, аналіз, узагальнення фактів;
3) систематизація отриманих знань; 4) пояснення сутності явищ і
процесів; 5) прогнозування подій, явищ і процесів; 6) встановлення напрямків і
форм практичного використання отриманих знань.
Не
всяке знання можна розглядати як наукове. Не можна визнати науковими ті знання, які отримує
людина лише на основі простого
спостереження. Ці знання відіграють у житті людей важливу роль, але вони не
розкривають сутності явищ, взаємозв'язку
між ними, що дозволило б пояснити, чому дане явище відбувається так чи інакше,
і спрогнозувати подальший його розвиток.
Правильність
наукового знання визначається не тільки
логікою, але насамперед обов'язковою перевіркою його на практиці. Наукові знання принципово
відрізняються від сліпої віри, від
беззаперечного визнання правдивим того або іншого положення, без якого-небудь логічного його
обґрунтування й практичної перевірки.
Розкриваючи закономірні зв'язки
дійсності, наука виражає їх в абстрактних поняттях і схемах, що строго відповідають цій дійсності.
Будучи
невід'ємною від практичного способу освоєння світу, наука як виробництво знання
являє собою досить специфічну форму діяльності, відмінну як від діяльності у
сфері матеріального виробництва, так і від інших видів духовної діяльності. Якщо в матеріальному виробництві
знання використовуються лише як ідеальні
засоби, то в науці їхнє отримання
утворить головну й безпосередню мету незалежно від того, у якому вигляді
втілюється ця мета - чи у вигляді теоретичного опису, схеми технологічного
процесу, зведення експериментальних
даних або формули якого-небудь препарату.
На відміну від видів діяльності, результат яких найчастіше відомий
заздалегідь або заданий до початку діяльності, наукова діяльність правомірно
називається такою лише тому, що вона дає приріст нового знання, тобто її
результат принципово нетрадиційний. Саме тому наука виступає як сила, що
постійно революціонізує інші види діяльності.
Від
естетичного (художнього) способу освоєння дійсності, носієм якого є мистецтво,
науку відрізняє прагнення до знеособленого, максимально узагальненого
об'єктивного знання, у той час як у мистецтві результати художнього
пізнання невіддільні від
індивідуально-неповторного особистісного елемента. Часто мистецтво
характеризують як «мислення в образах», а науку - як «мислення в поняттях»,
маючи на меті підкреслити, що перше
розвиває переважно чуттєво-образну сторону творчої здатності людини, а наука -
в основному інтелектуально-понятійну.
Розвитку
науки притаманний кумулятивний характер: на кожному історичному етапі вона
підсумовує в концентрованому вигляді свої минулі досягнення, і кожен результат
науки входить невід'ємною частиною в її загальний фонд, не перекреслюючись
наступними успіхами пізнання, а лише уточнюючись і переробляючись.
Спадковість
науки приводить до єдиної лінії її поступального розвитку й необоротного
характеру. Вона забезпечує також функціонування науки як особливого виду «соціальної
пам'яті» людства, що теоретично кристалізує минулий досвід пізнання дійсності й
оволодіння її законами.
Процес
розвитку науки знаходить своє вираження не тільки у зростанні «суми»
накопичених позитивних знань. Він стосується також усієї структури науки. На
кожному історичному етапі наукове пізнання використовує певну сукупність
пізнавальних форм - фундаментальних категорій і понять, методів, принципів і
схем пояснення, тобто всього того, що поєднують поняттям стилю мислення.
Наприклад, для античного стилю мислення характерним було спостереження як
основний спосіб одержання знання; наука нового часу спирається на експеримент і
на панування аналітичного підходу, що спрямовує мислення до пошуку
найпростіших, далі не розкладених першоелементів досліджуваної реальності.
Сучасна наука характеризується прагненням до цілісного й багатобічного
охоплення досліджуваних об'єктів. Кожна конкретна структура наукового мислення після свого затвердження
відкриває шлях до екстенсивного розвитку пізнання, до його поширення на нові
сфери реальності. Однак нагромадження нового матеріалу, що не піддається
поясненню на основі існуючих схем, змушує шукати нові, інтенсивні шляхи
розвитку науки, що іноді приводить до наукових революцій, тобто радикальної
зміни основних компонентів змістовної структури науки, до висування нових принципів пізнання, категорій і методів
науки. Чергування екстенсивних і революційних періодів розвитку, характерне як для науки в цілому, так і для
окремих її галузей, рано чи пізно знаходить своє вираження також і у
відповідних змінах форм організації
науки.
Науку
можна розглядати як систему, що складається з: теорії; методології, методики й
техніки досліджень; практики
впровадження отриманих результатів. Якщо науку розглядати з погляду взаємодії суб'єкта й об'єкта
пізнання, то вона містить у собі такі
елементи: об'єкт - те, що вивчає конкретна наука, суб'єкт - конкретний
науковець, фахівець, дослідник, наукова організація; наукова діяльність
суб'єктів, що застосовують певні прийоми, методи для виявлення законів
дійсності.
Розвиток
науки йде від збору фактів, їхнього вивчення й систематизації, узагальнення й
розкриття окремих закономірностей до логічно стрункої системи наукових знань,
що дозволяє пояснити вже відомі факти і спрогнозувати нові.
Шлях
пізнання визначається від живого споглядання до абстрактного мислення й від
останнього до практики.
Процес
пізнання включає нагромадження фактів. Без систематизації й узагальнення, без логічного осмислення
фактів не може існувати жодна наука. Але
хоча факти - це необхідний матеріал для
вченого, самі по собі вони ще не наука. Факти
стають складовою частиною наукових знань, коли вони виступають у систематизованому,
узагальненому вигляді.
Факти
систематизують і узагальнюють за допомогою
найпростіших абстракцій - понять (визначень), що є важливими структурними елементами науки.
Найбільш
високою формою узагальнення й систематизації
знань є теорія. Під теорією розуміють вчення про узагальнений досвід (практику), що формулює наукові
принципи й методи, які дозволяють узагальнити й пізнати існуючі процеси і
явища, проаналізувати дію на них різних факторів і запропонувати рекомендації з
використання їх у практичній діяльності людей.
2
Базові поняття
Науки
розрізняються за предметом і об'єктом дослідження.
Предмет
науки - це сторона, якою об'єкт представлений у науці. Об'єкт дослідження - це
сторона реальності, на вивчення якої
спрямована дана наука. Кожній науці властиві свої поняття, засоби й
методи.
Природничі
науки вивчають поведінку об'єктів
навколишнього світу. Суспільні науки мають справу з поведінкою людини й суспільних інститутів.
Основу
науки складають закони - відкриті сталі зв'язки між явищами. Сукупність законів становить теорію
- систематизований опис і пояснення явищ
у певній області. Розвиток науки являє собою розвиток і зміну теорій. Теорія
існує до того часу, поки не накопичаться факти, що суперечать її положенням. Неможливість пояснити нові факти
в рамках діючої теорії породжує
необхідність аналізу й вироблення нової
сукупності гіпотез.
Наукова
(науково-дослідна) діяльність – діяльність, спрямована на одержання й
застосування нових знань, у тому числі:
-
фундаментальні наукові дослідження – експериментальна або теоретична
діяльність, спрямована на отримання нових
знань про основні закономірності побудови, функціонування й розвитку людини, суспільства, навколишнього
природного середовища;
-
прикладні наукові дослідження - дослідження, спрямовані переважно на
застосування нових знань для досягнення практичних цілей і вирішення конкретних
завдань.
Фундаментальні
науки пізнають світ безвідносно до можливостей практичного застосування, а
прикладні науки орієнтовані на
застосування знань, отриманих
фундаментальними дослідженнями. Однак фундаментальна й прикладна науки існують тільки у
взаємозв'язку. Вони доповнюють і
розвивають одна одну. Наукове дослідження спрямоване на виявлення властивостей
і особливостей досліджуваного об'єкта, встановлення його істотних ознак, властивостей і особливостей.
Науково-технічна
діяльність – діяльність, спрямована на отримання, застосування нових знань для
вирішення технологічних, інженерних,
економічних, соціальних, гуманітарних та інших проблем, забезпечення
функціонування науки, техніки й виробництва як єдиної системи.
Експериментальні
розробки - діяльність, що базується на знаннях, набутих у результаті
проведення наукових досліджень або на основі практичного досвіду, і спрямована
на збереження життя й здоров'я людини,
створення нових матеріалів, продуктів, процесів, пристроїв, послуг, систем або
методів і їхнє подальше вдосконалювання.
Науковий
і науково-технічний результат - продукт
наукової або науково-технічної діяльності, що містить нові знання або
рішення, зафіксований на будь-якому
інформаційному носієві.
Державна
науково-технічна політика - система цілей, напрямків, способів і
форм впливу держави на отримання нових наукових результатів, створення й освоєння
нової техніки й технологій. Держава розглядає науку і її науковий потенціал як
національне надбання, що визначає майбутнє нашої країни, у зв'язку з чим
підтримка розвитку науки стає пріоритетним державним завданням.
Науково-технічна
політика як самостійна особлива галузь діяльності держави за історичними
мірками дуже молода. У цій галузі жодна країна поки не володіє традиціями й
великим досвідом, неодноразово перевіреними на практиці.
3
Класифікація наук
Наукові
дисципліни, що утворюють у своїй сукупності систему наук у цілому, досить
умовно можна розділити на 3 великі групи
(підсистеми) – природні, суспільні й технічні, що розрізняються за своїми
предметами і методами. Різкої грані між
цими підсистемами немає – ряд наукових дисциплін займає проміжне
положення. Так, наприклад, на стику технічних і суспільних наук перебуває
технічна естетика, між природними й
технічними наука – біоніка, між природними й суспільними науками –
економічна географія.
За
своєю спрямованістю, за безпосереднім відношенням до практики окремі науки
розділяють на фундаментальні і прикладні. Завданням фундаментальних наук є
пізнання законів, що керують поведінкою і взаємодією базисних структур природи,
суспільства й мислення. Безпосередня мета прикладних наук – застосування
результатів фундаментальних наук для
вирішення не тільки пізнавальних, але й соціально-практичних проблем. Тому тут
критерієм успіху служить не тільки
досягнення істини, але й міра задоволення соціального замовлення. На стику прикладних наук і
практики розвивається особлива область
досліджень – розробки, що переводять результати прикладних наук у форму
технологічних процесів, конструкцій,
промислових матеріалів тощо.
Прикладні
науки можуть розвиватися з перевагою як теоретичної, так і практичної
проблематики. Наприклад, у сучасній фізиці фундаментальну роль відіграють електродинаміка і квантова механіка, додаток
яких до пізнання конкретних предметних
областей утворить різні галузі
теоретичної прикладної фізики – фізику металів, фізику напівпровідників
і т.п. Подальший додаток їхніх результатів до практики породжує різноманітні
практичні прикладні науки – металознавство, напівпровідникову технологію тощо,
прямий зв'язок яких із виробництвом здійснюють відповідні конкретні розробки.
Усі технічні науки є прикладними.
Як
правило, фундаментальні науки випереджають у своєму розвитку прикладні,
створюючи для них теоретичний заділ. У сучасній науці на частку прикладних
припадає до 80-90% усіх досліджень і асигнувань. Одна з нагальних проблем
сучасної організації науки – встановлення міцних, планомірних взаємозв'язків і
скорочення строків руху в рамках циклу «фундаментальні дослідження – прикладні
дослідження – розробки – впровадження».
Тема
2 Наукове дослідження
1
Наукове дослідження. Етапи наукового дослідження
Формою
існування й розвитку науки є наукове дослідження. Мета наукового дослідження –
визначення конкретного об'єкта і всебічне, достовірне вивчення його структури,
характеристик, зв'язків на основі розроблених у науці принципів і методів пізнання, а також
отримання корисних для діяльності людини
результатів, впровадження у виробництво з
подальшим ефектом.
Результати
наукових досліджень оцінюються тим вище, чим вища науковість зроблених
висновків і узагальнень, чим достовірніше вони й ефективніше. Вони повинні
створювати основу для нових наукових розробок.
Однією
з найважливіших вимог, що висуваються до наукового дослідження, є наукове
узагальнення, що дозволить встановити
залежність і зв'язок між досліджуваними явищами і процесами і зробити наукові висновки. Чим
глибші висновки, тим вищий науковий рівень дослідження.
Наукові
дослідження розділяються на фундаментальні й прикладні. Під фундаментальними
науковими дослідженнями розуміють експериментальну або теоретичну діяльність,
спрямовану на отримання нових знань про основні закономірності побудови,
функціонування й розвитку людини, суспільства, навколишнього природного
середовища. Прикладні наукові дослідження визначаються як дослідження,
спрямовані переважно на застосування нових знань для досягнення практичних цілей і вирішення конкретних
завдань. За джерелом фінансування
розрізняють наукові дослідження: бюджетні, госпдоговірні і нефінансовані.
Бюджетні дослідження фінансуються з
коштів бюджету України. Госпдоговірні дослідження фінансуються організаціями –
замовниками з господарських договорів.
Нефінансовані дослідження можуть виконуватися з ініціативи вченого,
індивідуального плану викладача. За тривалістю наукові дослідження можна
розділити на довгострокові, короткострокові й експрес-дослідження.
У
науці можна виділити емпіричний і теоретичний рівні дослідження й організації
знання. Теоретичний рівень наукового знання припускає наявність особливих
абстрактних об'єктів і поєднуючих їх теоретичних законів, що створюються з
метою ідеалізованого опису й пояснення
емпіричних ситуацій, тобто з метою
пізнання сутності явищ. Їх мета – розширити знання суспільства й допомогти більш глибоко
зрозуміти закони природи. Такі розробки
використовують в основному для
подальшого розвитку нових теоретичних досліджень, які можуть бути
довгостроковими, бюджетними й ін.
Елементами
емпіричного знання є факти, що отримуються
за допомогою спостережень і експериментів і констатуючі якісні й кількісні характеристики об'єктів і явищ.
Стійка повторюваність і зв'язки між емпіричними характеристиками виражаються за допомогою емпіричних законів,
що часто мають імовірнісний характер.
Теоретичний рівень дослідження характеризується перевагою логічних методів пізнання. На цьому
рівні отримані факти досліджуються, обробляються за допомогою логічних понять,
законів та інших форм мислення. Тут досліджувані об'єкти подумки аналізуються,
узагальнюються, осягаються їхня сутність, внутрішні зв'язки, закони розвитку.
Структурними компонентами теоретичного пізнання є проблема, гіпотеза й теорія.
Під проблемою розуміють складне теоретичне або
практичне завдання, способи рішення якого невідомі або відомі не повністю. Гіпотеза – це припущення про
причину, що потребує перевірки і доказу, що викликає певні наслідки, про структуру досліджуваних об'єктів і характер
внутрішніх і зовнішніх зв'язків структурних елементів. Гіпотеза є науковою лише
в тому випадку, якщо вона підтверджується фактами і може існувати лише до того
часу, поки не суперечить безсумнівним
фактам досвіду, у протилежному разі вона стає
просто фікцією. Таким чином, наукова гіпотеза повинна відповідати таким вимогам:
1)
релевантності, тобто відносності до фактів, на які вона опирається;
2)
перевірюваності дослідним шляхом (виняток становлять гіпотези, що не
перевіряються);
3)
сумісності з існуючим науковим знанням;
4)
володіння пояснювальною силою, тобто з гіпотези
повинна
виводитися деяка кількість підтверджуючих її фактів, наслідків. Більшу
пояснювальну силу буде мати та гіпотеза, з якої виводиться найбільша кількість
фактів;
5)
простоти, тобто вона не повинна містити ніяких довільних припущень,
суб'єктивістських нашарувань.
Факти
досвіду якої-небудь обмеженої наукової сфери разом зі здійсненими, строго
доведеними гіпотезами утворять теорію. Теорія являє собою цілісну систему
достовірних знань. Вона є найбільш високою формою узагальнення й систематизації знань. Теорія – це вчення про
узагальнений досвід (практику), що формулює наукові принципи й методи, які
дозволяють узагальнити й пізнати існуючі процеси і явища, проаналізувати дію на
них різних факторів і запропонувати рекомендації з використання їх у практичній
діяльності людей. Теорія не тільки описує сукупність фактів, але й пояснює
їх, тобто виявляє походження й розвиток
явищ і процесів, їх внутрішні і зовнішні
зв'язки, причинні й інші залежності. Усі положення і висновки, що містяться в
теорії, обґрунтовані й доведені.
Структуру
теорії утворюють поняття, судження, закони,
наукові положення, навчання, ідеї й інші елементи.
Поняття
– це думка, що відображає істотні й необхідні ознаки певної безлічі предметів
або явищ.
Категорія
– загальне, фундаментальне поняття, що відбиває найбільш істотні властивості й
відносини предметів і явищ.
Науковий
термін – це слово або сполучення слів, що позначає поняття, що застосовується в
науці. Сукупність понять (термінів), які використовуються в певній науці,
утворює її понятійний апарат.
Судження
– це думка, у якій затверджується або заперечується що-небудь.
Принцип
– це подібні положення якої-небудь галузі науки. Вони є початковою формою
систематизації знань (аксіоми евклідової геометрії, постулат Бора у квантовій
механіці тощо).
Аксіома
– це положення, що є вихідним, недоказовим, з якого за встановленими правилами
виводяться інші положення. Логічними аксіомами є, наприклад, закон тотожності,
закон протиріччя, закон виключення
третього.
Закон
– положення, що виражає загальний хід речей у певній області; висловлення щодо
того, яким чином що-небудь є необхідним або відбувається з необхідністю. Закони
об'єктивні й виражають найбільш істотні, стійкі, змістовно обумовлені зв'язки і
відносини між явищами й процесами.
Положення
– наукове твердження, сформульована думка. Вчення – сукупність теоретичних
положень про яку-небудь область явищ дійсності.
Концепція
– це система теоретичних поглядів, об'єднаних науковою ідеєю (науковими
ідеями); основна думка.
Емпіричний рівень дослідження характеризується перевагою
почуттєвого пізнання (вивчення зовнішнього світу за допомогою органів чуттів).
На цьому рівні форми теоретичного пізнання наявні, але мають підпорядковане
значення.
Формування
теоретичного рівня науки приводить до якісної зміни емпіричного рівня. Якщо до
формування теорії емпіричний матеріал, що послужив її передумовою, утворювався
на базі повсякденного досвіду й природної мови, то з виходом на теоретичний
рівень він «бачиться» крізь призму змісту теоретичних концепцій, які починають
спрямовувати постановку експериментів і спостережень – основних методів
емпіричного дослідження.
Структуру
емпіричного рівня дослідження становлять факти, емпіричні узагальнення й закони
(залежності).
Поняття
«факт» вживається у декількох значеннях:
а)
об'єктивна подія, результат, що відноситься до об'єктивної реальності або до
сфери свідомості й пізнання;
б)
знання про яку-небудь подію, явище, вірогідність якого доведена;
в)
пропозиція, що фіксує знання, отримане в ході спостережень і
експериментів.
Для
успіху наукового дослідження його необхідно правильно організувати, спланувати
й виконувати в певній послідовності. Ці
плани й послідовність дій залежать від виду, об'єкта й цілей наукового
дослідження. Так, якщо воно проводиться на технічні теми, то спочатку
розробляється основний документ – техніко-економічне обґрунтування, а потім здійснюються
теоретичні й експериментальні дослідження, складається науково-технічний звіт і
результати роботи впроваджуються у
виробництво.
2
Ефективність наукових досліджень
Під
економічною ефективністю наукових досліджень в цілому розуміють зниження витрат
суспільної й живої праці на виробництво
продукції в тій галузі, де впроваджують закінчені науково-дослідні роботи й
дослідно-конструкторські розробки (НДР та ДКР). Основні види ефективності
наукових досліджень:
а)
економічна ефективність - зростання національного доходу, підвищення продуктивності праці,
якості продукції, зниження витрат на
наукові дослідження;
б)
зміцнення обороноздатності країни;
в)
соціально-економічна ефективність - ліквідація тяжкої праці, поліпшення санітарно-гігієнічних умов
праці, очищення навколишнього середовища
тощо;
г)
престиж вітчизняної науки.
Наука
є найбільш ефективною сферою капіталовкладень. У світовій практиці прийнято
вважати, що прибуток від
капіталовкладень у неї становить 100-200% і набагато вищий прибутків будь-яких галузей. За даними
закордонних економістів, на один долар
витрат на науку прибуток за рік
становить 4-7 доларів і більше.
З
кожним роком наука обходиться суспільству усе дорожче. На неї витрачають величезні
суми. Тому в економіці науки виникає й
інша проблема – систематичне зниження народногосподарських витрат на
дослідження при зростаючому ефекті від їхнього впровадження. У зв'язку з цим
під ефективністю наукових досліджень розуміють також по можливості більш
ощадливе проведення НДР.
Добре
відомо, яке велике значення нині надається питанням прискореного розвитку науки
та НТП. Робиться це з глибоких стратегічних причинах, які зводяться до того
об'єктивного факту, що наука й система її додатків стали реальною продуктивною силою, найбільш
потужним фактором ефективного розвитку
суспільного виробництва.
Є
два кардинально різних шляхи ведення справ в економіці: екстенсивний шлях
розвитку й інтенсивний. Шлях екстенсивного розвитку – це розширення заводських
площ, збільшення числа верстатів тощо. Інтенсивний шлях припускає, щоб кожен
завод з кожного працюючого верстата,
сільськогосподарське підприємство з кожного гектара посівних площ отримували усе більше й більше продукції.
Це забезпечується використанням нових науково-технічних можливостей: нових
засобів праці, нових технологій, нових знань. До інтенсивних факторів належить
і зростання кваліфікації людей, і вся сукупність організаційних і
науково-технічних рішень, якими озброюється сучасне виробництво.
Сьогодні
приблизно кожна гривня, вкладена в науку, у НТП й освоєння нововведень (нової
техніки, нових технологій) у виробництві, дає в чотири рази більший ефект, ніж
та сама гривня, вкладена в екстенсивні фактори. Це дуже істотна обставина. З
цього випливає, що й надалі українська господарська політика повинна бути
спрямована на те, щоб у всіх сферах суспільного виробництва вирішувалися
проблеми подальшого розвитку переважно за рахунок інтенсивних факторів. При цьому особлива роль
приділяється науці, а на саму науку поширюється та сама вимога. Пошлемося на
характерні цифри. За останні 40-50 років у світі кількість нових знань збільшилася приблизно у два-три рази, у
той самий час обсяг інформації
(публікацій, різної документації) збільшився у
вісім-десять разів, а обсяг коштів, що відпускають на науку, більш ніж у
100 разів. Ці цифри змушують замислитися. Адже зростання ресурсів, затрачуваних
на науку, не є самоціллю. Отже, наукову
політику треба змінювати, необхідно рішуче
підвищити ефективність роботи наукових установ.
Однак
головний інтерес полягає не тільки в прирості нових знань, а й прирості ефекту у виробництві.
Необхідний аналіз пропорцій між
отриманням знань і їхнім застосуванням на виробництві. А для цього необхідно
високими темпами збільшувати вкладення в заходи щодо освоєння результатів НТП у
виробництві.
Існує
деяка теоретична модель, побудована з міркувань найбільш повного використання
нових знань, нових наукових даних. Відповідно до цієї моделі, якщо асигнування
в галузі фундаментальних досліджень взяти за одиницю, то відповідні показники складуть: щодо прикладних
досліджень – 4, щодо розробок – 16, щодо освоєння нововведень у виробництво –
250. Ця модель побудована академіком В.М. Глушковим, виходячи з того, що все розумне (з нових ідей,
відомостей, можливостей), отримане у сфері фундаментальних досліджень, буде
використано. Для цього буде досить наявних потужностей прикладних наук. Потім можливості практичного
застосування будуть реалізовані у вигляді нових технологій, нових конструкцій і
т.п., тими, хто проектує, веде розробки. І в них, у свою чергу, буде досить
потужностей, щоб усе це прийняти й повністю запустити в діло. Нарешті,
необхідно мати досить капіталовкладень і
вільних потужностей, призначених для
освоєння нововведень на виробництві, щоб освоїти й реалізувати усі
необхідні нововведення.
Якщо
сумарні витрати на фундаментальні й прикладні дослідження, а також на
дослідно-конструкторські розробки прийняти за одиницю, то відношення між
вкладеннями у виробництво нових знань і вкладеннями в освоєння цих знань народним господарством складе 1:12. А в
дійсності таке співвідношення 1:7. Це свідчить про те, що в народному
господарстві найчастіше немає вільних потужностей, не вистачає можливостей для маневру (у США таке
співвідношення 1:11).
У
сучасній науці кожен четвертий – керівник. Це дійсний факт. Керівників у науці
більше, ніж фізиків, хіміків, математиків й ін., окремо взятих. Але
математиків, фізиків, хіміків та інших готують ВНЗ (і професійний рівень їхніх
знань, як правило, дуже високий). Керівництву ж науковою діяльністю їх не
навчали. Цього вони вчаться самі і найбільш непродуктивний спосіб – на своїх
помилках. Рішення цього питання теж зможе підняти ефективність наукових
досліджень.
Одним
зі шляхів підвищення ефективності наукових досліджень є використання так званих
попутних або проміжних результатів, які найчастіше зовсім не використовуються
або використовуються пізно й недостатньо повно. Наприклад, космічні програми.
Чим вони виправдовуються економічно? Звичайно, у результаті їхнього розроблення
був покращений радіозв'язок, з'явилася можливість далеких передач телевізійних
програм, підвищена точність пророкування погоди, отримані більші наукові
фундаментальні результати в пізнанні світу тощо. Усе це має або буде мати економічне
значення. На ефективність дослідницької праці прямо впливає оперативність наукових видань, насамперед
періодичних. Аналіз строків знаходження статей у редакціях вітчизняних журналів
показав, що вони затримуються вдвічі довше, ніж в аналогічних закордонних виданнях.
Відомо,
що темпи зростання інструментальної озброєності сучасної науки повинні
приблизно в 2,5-3 рази перевищувати темпи зростання кількості працюючих у цій
сфері. У цілому по країні цей показник ще недостатньо високий, а в деяких наукових
організаціях він помітно менший одиниці, що
призводить до фактичного зниження ККД інтелектуальних ресурсів науки.
Сучасні
наукові прилади морально зношуються настільки швидко, що за 4-5 років, як
правило, безнадійно застарівають. При нинішніх темпах НТП абсурдний вигляд має
так звана дбайлива (по декілька годин на
тиждень) експлуатація приладу.
Раціональним
було б купувати приладів менше, але найдосконаліших, і завантажувати їх
максимально, не боячись зношування, а через 2-3 роки інтенсивної експлуатації
замінювати на нові, більш сучасні. Вітчизняна промисловість, оновлюючи свою
продукцію кожні п'ять і більше років, лише
10-13% її випускає на рівні світових показників. Серед причин цього
явища важливе місце займає розпорошеність і слабість наукового потенціалу
відповідних підприємств, що роблять їх непідготовленими до сприйняття істотно
нового, а тим більше до розробки його силами своїх учених та інженерів.
У
сучасній науці основним питанням є кадри. Варто визнати, що в цілому
індустріальний сектор науки ще дуже слабко забезпечений висококваліфікованими
кадрами дослідників. На кожну сотню центральних заводських лабораторій припадає
лише один кандидат наук. Більшість заводських наукових підрозділів за
масштабами робіт, порівняних зі звичайними НДІ, мають у кілька разів менше
число докторів і кандидатів наук. На особливу увагу заслуговує проблема
цільової підготовки кадрів для індустріального сектора науки. Для оцінки
ефективності досліджень застосовують різні критерії, що характеризують ступінь
їхньої результативності. Фундаментальні дослідження починають віддавати
капіталовкладення лише через значний період після початку розроблення.
Результати їх, як правило, широко застосовують у різних галузях, іноді в тих,
де їх зовсім не очікували. Тому часом нелегко планувати результати таких
досліджень. Фундаментальні теоретичні дослідження важко оцінити кількісними
критеріями ефективності. Зазвичай можна
встановити тільки якісні критерії:
-
можливість широкого застосування результатів досліджень у різних галузях
народного господарства країни;
-
новизну явищ, що дає значний поштовх для принципового розвитку найбільш
актуальних досліджень; істотний внесок в обороноздатність країни;
-
пріоритет вітчизняної науки;
-
галузь, де можуть бути початі прикладні дослідження;
-
широке міжнародне визнання робіт;
-
фундаментальні монографії з теми й цитування їх вченими різних країн.
Ефективність
прикладних досліджень оцінити значно простіше. У цьому випадку застосовують
різні кількісні критерії. Про ефективність будь-яких досліджень можна робити
висновки лише після їхнього завершення й впровадження, тобто тоді, коли вони
починають давати віддачу для народного господарства. Великого значення набуває
фактор часу. Тому тривалість розроблення прикладних тем по можливості повинна
бути коротшою. Кращим є такий варіант, коли тривалість їхньої розробки не
перевищує трьох років. Для більшості прикладних досліджень імовірність
отримання ефекту в народному господарстві у цей час перевищує 80%.
Як
оцінити ефективність дослідження колективу (відділу, кафедри, лабораторії тощо)
і одного науковця? Ефективність роботи науковця оцінюють різними критеріями:
публікаційним, економічним, новизною
розробок, цитуванням робіт та ін.
Публікаційним
критерієм характеризують загальну діяльність – сумарну кількість друкованих
праць, загальний обсяг їх у друкованих аркушах, кількість монографій,
підручників, навчальних посібників. Цей критерій не завжди об'єктивно
характеризує ефективність науковця. Можуть бути випадки, коли при меншій
кількості друкованих праць віддача
значно більше, ніж від більшої кількості дрібних друкованих праць.
Економічну оцінку роботи окремого науковця
застосовують рідко. Частіше як економічний критерій використовують показник продуктивності праці
науковця. Критерій новизни НДР – це кількість авторських посвідчень і патентів.
Критерій цитування робіт вченого являє собою число посилань на його друковані
праці. Це другорядний критерій. Ефективність роботи науково-дослідної групи або
організації оцінюють декількома критеріями: середньорічним виробленням НДР, кількістю впроваджених тем,
економічною ефективністю від
впровадження НДР та ДКР, загальним
економічним ефектом, кількістю отриманих авторських посвідчень і патентів, кількістю проданих
ліцензій або валютним виторгом.
Економічний
ефект від впровадження – основний показник ефективності наукових досліджень –
залежить від витрат на впровадження, обсягу впровадження, строків освоєння
нової техніки та багатьох інших факторів. Ефект від впровадження розраховують
за весь період, починаючи від часу розроблення теми до одержання віддачі.
Звичайно тривалість такого періоду прикладних досліджень становить кілька
років. Однак наприкінці його можна отримати повний народногосподарський ефект.
Рівень
новизни прикладних досліджень і розробок колективу характеризують числом
завершених робіт, з яких отримані авторські посвідчення й патенти. Даний
критерій характеризує абсолютну кількість свідоцтв і патентів. Більш
об'єктивними є відносні показники, наприклад, кількість свідоцтв і патентів,
віднесених до певної кількості працівників даного колективу або до числа тем,
що розробляються колективом, які
підлягають оформленню свідоцтвами та патентами.
Розрізняють
три види економічного ефекту: попередній, очікуваний і фактичний.
Попередній
економічний ефект встановлюється при обґрунтуванні теми наукового дослідження
та включенні її до плану робіт. Розраховують його за орієнтовними,
укрупненими показниками з урахуванням
прогнозованого обсягу впровадження результатів досліджень у групу підприємств
даної галузі.
Очікуваний
економічний ефект обчислюють у процесі виконання НДР. Його умовно відносять
(прогнозують) до певного періоду (року) впровадження продукції у виробництво.
Очікувана економія – більш точний економічний критерій порівняно з попередньою
економією, хоча в деяких випадках вона є
також орієнтовним показником, оскільки обсяг впровадження можна визначити лише
орієнтовно. Очікуваний ефект обчислюють не тільки на один рік, але й на більш
тривалий період (інтегральний результат). Орієнтовно такий період становить до
10 років від початку впровадження для нових матеріалів і до 5 років для
конструкцій, приладів, технологічних процесів.
Фактичний
економічний ефект визначається після впровадження наукових розробок у
виробництво, але не раніше, ніж через рік. Розрахунок його роблять за
фактичними витратами на наукові дослідження й впровадження з обліком конкретних
вартісних показників даної галузі (підприємства), де впроваджені наукові
розробки. Фактична економія майже завжди трохи нижча очікуваної: очікувану
визначають НДІ орієнтовно (іноді із
завищенням), фактичну – підприємства, на
яких здійснюється впровадження. Найбільш достовірним критерієм
економічної ефективності наукових досліджень є фактична економія від впровадження.
3
Впровадження завершених наукових досліджень у виробництво
Впровадження
– це досягнення практичного використання прогресивних ідей, винаходів,
результатів наукових досліджень (інновацій). Впровадження інновацій вимагає
перебудови сформованого виробництва, перепідготовки працівників, капітальних
витрат і одночасно пов'язано з ризиком не отримати необхідний результат і
зазнати збитків.
Замовниками
на виконання НДР можуть бути технічні управління міністерств, управління
підприємства, НДІ. Підрядниками є науково-дослідні організації, що виконують
НДР відповідно до підрядної обопільної угоди. Вони зобов'язані сформулювати
пропозицію щодо впровадження розробок. Пропозиції повинні містити технічні
умови, технічне завдання, проектну
документацію, тимчасову інструкцію, вказівки тощо.
Процес
впровадження складається із двох етапів: дослідно-виробничого впровадження й
серійного впровадження (впровадження досягнень науки, нової техніки, нової
технології).
Як
би ретельно не проводилися НДР у науково-дослідних організаціях, все-таки вони
не можуть всебічно врахувати різні фактори, що діють в умовах виробництва. Тому
наукове розроблення на першому етапі впровадження вимагає дослідної перевірки у
виробничих умовах. Пропозицію про закінчені НДР
розглядають на науково-технічних радах, а у випадках особливо коштовних пропозицій – на колегіях міністерства,
і направляють на виробництво для практичного застосування.
Після
дослідно-виробничого випробування нові матеріали, конструкції, технології,
рекомендації, методики впроваджують серійне виробництво як елементи нової
техніки. На цьому, другому, етапі науково-дослідні організації не беруть участі
у впровадженні. Вони можуть на прохання впроваджувальних організацій давати
консультації або робити незначну науково-технічну допомогу.
Після
впровадження досягнень науки у виробництво складають пояснювальну записку, до
якої додають акти впровадження й експлуатаційних випробувань, розрахунок
економічної ефективності, довідки про річний обсяг впровадження, протокол
участі на паях організацій у розробленні й впровадженні, розрахунок фонду
заробітної плати й інші документи.
Впровадження досягнень науки й техніки фінансують організації, які його
здійснюють.
Тема 3 Методологічні
основи наукового знання
1 Методологія
наукових досліджень
Методологія
в широкому значенні являє собою систему принципів і способів організації й
побудови теоретичної й практичної діяльності, а також вчення про цю систему.
Існує інше визначення методології як «навчання про метод наукового пізнання і
перетворення світу». Методологія науки дає характеристику компонентів наукового
дослідження, його об'єкта, предмета, завдань, сукупності засобів, необхідних
для вирішення завдань дослідження, а також формує уявлення про послідовності
дій дослідника у процесі вирішення завдання.
Метод,
або по-іншому, шлях дослідження являє собою спосіб досягнення певної мети,
сукупність прийомів і операцій практичного або теоретичного освоєння дійсності.
У галузі науки метод є шляхом пізнання, що прокладається дослідником до свого
предмета. Таким чином, метод наукового дослідження – це спосіб пізнання
об'єктивної дійсності.
До
методів емпіричного рівня належать: спостереження, опис, порівняння,
розрахунок, вимірювання, анкетне опитування, співбесіда, тестування,
експеримент, моделювання тощо.
До
методів теоретичного рівня належать: аксіоматичний, гіпотетичний, формалізація,
абстрагування, загальнологічні методи (аналіз, синтез, індукція, дедукція,
аналогія) й інші.
Спосіб
– це дія або система дій, що застосовуються під час виконання будь-якої роботи,
при здійсненні чого-небудь.
Методику
можна визначити як сукупність способів і прийомів пізнання. Будь-яке наукове
дослідження здійснюється певними прийомами і способами, за певними правилами.
2
Загальнонаукова й філософська методологія:
сутність, загальні принципи
Серед
філософських методів найбільш відомими є діалектичний і метафізичний. Ці методи
можуть бути пов'язані з різними філософськими системами.
Під
час вивчення предметів і явищ діалектика рекомендує виходити з таких принципів:
1.
Розглядати об'єкти, що досліджуються у світлі діалектичних законів: єдності й
боротьби протилежностей; переходу кількісних змін у якісні; заперечення
заперечення.
2.
Описувати, пояснювати і прогнозувати досліджувані явища й процеси, спираючись
на філософські категорії: загального, особливого й одиничного; змісту й форми;
сутності і явища; можливості й дійсності; необхідного й випадкового; причин та
наслідків.
3.
Ставитися до об'єкта дослідження як до об'єктивної реальності.
4.
Розглядати досліджувані предмети і явища: всебічно; у загальному зв'язку і
взаємозалежності; у безперервній зміні,
розвитку; історично.
5.
Перевіряти отримані знання на практиці.
Метафізика
розглядає речі і явища ізольовано, окремо, незалежно одне від одного.
Метафізична думка спрямована до простого, єдиного й цілісного.
Усі
загальнонаукові методи для аналізу доцільно розподілити на три групи:
загальнологічні, теоретичні й емпіричні. Загальнологічними методами є аналіз,
синтез, індукція, дедукція, аналогія.
Аналіз
– метод дослідження, за допомогою якого досліджуване явище або процес подумки
розчленовуються на складові елементи з метою вивчення кожного окремо.
Різновидами аналізу є класифікація й періодизація.
Синтез
– метод дослідження, що припускає уявне поєднання складових частин або
елементів досліджуваного об'єкта, його вивчення як єдиного цілого.
Методи
аналізу й синтезу взаємозв'язані, їх однаково використовують у наукових
дослідженнях.
Індукція
– це рух думки (пізнання) від фактів, окремих випадків до загального положення.
Індукція приведе до загальних понять і законів, які можуть бути покладені в
основу дедукції.
Дедукція
– це виведення одиничного, частки з будь-якого загального положення; рух думки
(пізнання) від загальних тверджень до
тверджень про окремі предмети або явища. За
допомогою дедуктивних висновків «виводять» певну думку з інших думок.
Аналогія
– це спосіб отримання знань про предмети і явища на підставі того, що вони
мають подібність із іншими; міркування, у якому з подібності досліджуваних
об'єктів у деяких ознаках робиться висновок про їхню подібність і в інших
ознаках.
До
методів теоретичного рівня належать аксіоматичний, гіпотетичний, формалізація,
абстрагування, ранжирування, узагальнення, історичний, метод системного
аналізу.
У
наукових дослідженнях широко застосовується спосіб абстрагування, тобто
відволікання від другорядних фактів з метою зосередитися на найважливіших
особливостях досліджуваного явища. Наприклад, при дослідженні роботи будь-якого
механізму аналізують розрахункову схему, що відображає основні, істотні
властивості механізму.
Іноді
при аналізі явищ і процесів виникає потреба розглянути велику кількість фактів
(ознак). Тут важливо вміти виділити головне. У цьому випадку може бути
застосований спосіб ранжирування, за допомогою якого виключають все другорядне,
що істотно не впливає на розглянуте явище.
Аксіоматичний
метод полягає в тому, що деякі твердження (аксіоми, постулати) приймаються без
доказів потім за певними логічними правилами з них виводяться інші знання.
У
ряді випадків використовують спосіб формалізації. Сутність його полягає в тому,
що основні положення процесів і явищ подають у вигляді формул і спеціальної
символіки. Шляхом операцій з формулами штучних мов можна отримати нові формули,
доводити правдивість будь-якого положення. Формалізація є основою для
алгоритмізації і програмування, без яких не може обійтися комп'ютеризація
знання й процесу дослідження. Застосування символів та інших знайомих систем
дозволяє встановити закономірності між досліджуваними фактами.
Гіпотетичний
метод базується на розробленні гіпотези, наукового припущення, що містить
елементи новизни й оригінальності. Гіпотеза повинна повніше й краще пояснити
явища й процеси, підтверджуватися експериментально й відповідати загальним
законам діалектики й природознавства. Цей метод дослідження є основним і
найпоширенішим у прикладних науках.
Узагальнення
- встановлення загальних властивостей і відносин предметів і явищ; визначення
загального поняття, у якому відбиті істотні, основні ознаки предметів або явищ
даного класу. Разом з тим узагальнення може виражатися у виділенні не істотних,
а будь-яких ознак предмета або явища. Цей метод наукового дослідження
опирається на філософські категорії загального, особливого й одиничного.
Історичний
метод дозволяє досліджувати виникнення, формування й розвиток процесів і подій
у хронологічній послідовності з метою виявлення внутрішніх й зовнішніх
зв'язків, закономірностей й протиріччя. Даний метод дослідження використовується переважно в
суспільних і, головним чином, в історичних науках. У прикладних же науках він
застосовується, наприклад, при вивченні розвитку й формування тих або інших галузей науки й
техніки.
Первинним
у пізнанні сутності процесів є спостереження. Спостереження – це спосіб
пізнання, що ґрунтується на
безпосередньому сприйнятті властивостей предметів і явищ за допомогою органів чуттів. Кожне спостереження
може зафіксувати лише деякі фактори. Для того щоб найбільш повно зрозуміти
процес, необхідно мати велику кількість спостережень. Якщо спостереження
проводилося в природній обстановці, то
його називають польовим, а якщо умови
навколишнього середовища були спеціально створені дослідником, то воно
буде вважатися лабораторним. Результати спостереження можуть фіксуватися в
протоколах, щоденниках, картках, на
електронних носіях й інших способах.
Найбільш
важливою складовою частиною наукових досліджень є експерименти. Це один з
основних способів отримати нові наукові знання. Від звичайного, повсякденного,
пасивного спостереження експеримент відрізняється активним впливом дослідника
на досліджуване явище.
Основною
метою експерименту є перевірка теоретичних
положень (підтвердження робочої гіпотези), а також більш широке й
глибоке вивчення теми наукового дослідження.
Експеримент
повинен бути проведений по можливості в найкоротший строк з мінімальними
витратами при найвищій якості отриманих
результатів.
Розрізняють
експерименти природні й штучні.
Природні
експерименти характерні при вивченні
соціальних
явищ (соціальний експеримент) в обстановці, наприклад, виробництва, побуту
тощо.
Штучні
експерименти широко застосовуються в багатьох природничонаукових дослідженнях.
У цьому випадку вивчають явища,
ізольовані до необхідного ступеня, щоб оцінити їх у кількісному і якісному
відношеннях.
Експериментальні
дослідження бувають лабораторні й виробничі.
Лабораторні
дослідження проводять із застосуванням типових приладів, спеціальних
моделювальних установок, стендів, обладнання тощо. Ці дослідження дозволяють
найбільш повно і якісно, з необхідною повторюваністю, вивчити вплив одних
характеристик при варіюванні інших. Лабораторні дослідження у випадку досить
повного наукового обґрунтування експерименту (математичне планування)
дозволяють отримати гарну наукову інформацію з мінімальними витратами. Однак
такі експерименти не завжди повністю моделюють реальний хід досліджуваного процесу, тому виникає потреба
у проведенні виробничого експерименту.
Виробничі
експериментальні дослідження мають на меті вивчити процес у реальних умовах з
урахуванням впливу різних випадкових
факторів виробничого середовища.
Опис
– це фіксація ознак досліджуваного об'єкта, які встановлюються, наприклад,
шляхом спостереження, вимірювання або
експерименту. Опис буває:
а)
безпосереднім, коли дослідник безпосередньо сприймає і зазначає ознаки об'єкта;
б)
опосередкованим, коли дослідник відзначає ознаки об'єкта, які сприймалися
іншими особами.
Рахунок
(кількісний метод) – це визначення кількісних співвідношень об'єктів дослідження
або параметрів, що характеризують їхні
властивості.
Порівняння
– це порівняння ознак, властивих двом або декільком об'єктам, встановлення
розбіжностей між ними або знаходження в
них загального.
Виділити
головне й потім глибоко досліджувати процеси
або явища за допомогою великої, але несистематизованої інформації важко.
Тому таку інформацію прагнуть «згустити» у деяке абстрактне поняття – «модель».
Під
моделлю розуміють штучну систему, що відображає основні властивості
досліджуваного об'єкта-оригіналу. Модель – це зображення у зручній формі
чисельної інформації про досліджуваний об'єкт. Вона перебуває в певній
відповідності з останнім, може замінити його при дослідженні й дозволяє
отримати інформацію про нього.
Метод
моделювання – вивчення явищ за допомогою моделей один з основних у сучасних
дослідженнях.
Розрізняють
фізичне й математичне моделювання. При фізичному моделюванні фізика явищ в
об'єкті й моделі і їхніх математичних залежностях однакова. При математичному
моделюванні фізика явищ може бути різною, а математичні залежності однаковими.
Математичне моделювання набуває особливої цінності, коли виникає необхідність
вивчити дуже складні процеси.
При
побудові моделі властивості й сам об'єкт звичайно спрощують, узагальнюють. Чим
ближча модель до оригіналу, тим вдаліше вона описує об'єкт, тим ефективніше
теоретичне дослідження і тим ближче отримані результати до прийнятої гіпотези
дослідження.
Моделі
можуть бути фізичні, математичні, натурні.
Фізичні
моделі дозволяють наочно представляти процеси, що відбуваються у натурі. За
допомогою фізичних моделей можна вивчати
вплив окремих параметрів на перебіг фізичних
процесів.
Математичні
моделі дозволяють кількісно досліджувати явища, що важко піддаються вивченню на
фізичних моделях.
Натурні
моделі являють собою масштабно змінювані об'єкти, що дозволяють найбільш повно
досліджувати процеси, що відбуваються у натурних умовах.
Стандартних
рекомендацій з вибору й побудови моделей не існує. Модель повинна відображати
істотні явища процесу. Дрібні фактори, зайва деталізація, другорядні явища тощо,
лише ускладнюють модель, ускладнюють теоретичні дослідження, роблять їх
громіздкими, нецілеспрямованими. Тому модель повинна бути оптимальною за своєю
складністю, бажано наочною, але головне –
досить адекватною, тобто описувати
закономірності досліджуваного явища з необхідною точністю.
Для
побудови найкращої моделі необхідно мати глибокі й всебічні знання не тільки з теми і суміжних
науках, але й добре знати практичні аспекти досліджуваного завдання.
Тема
4 Наукова інформація: пошук, накопичення та її
обробка
1
Наукова інформація та її джерела
Розумова
праця в будь-якій його формі завжди пов'язана з пошуком інформації. Той факт,
що цей пошук стає зараз усе складнішим й складнішим, доказів не потребує. Ускладнюється
сама система пошуку, поступово вона перетворюється у спеціальну галузь знань.
Знання й навички в цій області стають усе більш обов'язковими для будь-якого
фахівця.
Поняття
підготовленості щодо цього складається з таких основних елементів:
-
чіткого уявлення про загальну систему інформаційних ресурсів і тих можливостей,
які дає використання інформаційних
джерел своєї області;
-
знання усіх можливих джерел інформації зі своєї спеціальності;
-
уміння вибрати найбільш раціональну схему пошуку відповідно до його завдань і
умов;
-
наявності навичок у використанні допоміжних бібліографічних та інформаційних
матеріалів.
Характерною
рисою розвитку сучасної науки є бурхливий потік нових наукових даних, що
отримуються в результаті досліджень.
Щорічно у світі видається понад 500 тисяч книг з різних питань. Ще більше
видається журналів. Але, незважаючи на
це, величезна кількість наукової інформації залишається неопублікованою.
Інформація
має властивість «старіти». Це пояснюється
появою нової друкованої й неопублікованої інформації або зниженням
потреби в даній інформації. За зарубіжними даними, інтенсивність падіння
цінності інформації («старіння»)
орієнтовно становить 10% за день для газет, 10% на місяць для журналів і
10% за рік для книг.
Таким
чином, відшукати нове, передове, наукове у вирішенні даної теми – складне
завдання не тільки для одного науковця, але й для великого колективу.
Недостатнє
використання світової інформації приводить до дублювання досліджень. Кількість
повторно отримуваних даних досягає в різних сферах науково-технічної творчості
60 і навіть 80 %. А це втрати, які оцінюються багатьма мільярдами доларів
щорічно.
Наукова
інформація – це логічна інформація, що отримується в процесі пізнання, яка адекватно відображає
закономірності об'єктивного світу й використовується в суспільно-історичній
практиці. З визначення випливає, що науковою можна вважати тільки ту
інформацію, що задовольняє декілька серйозних вимог. По-перше, наукова
інформація отримується людиною у процесі пізнання і, отже, нерозривно пов'язана з її практичною, виробничою
діяльністю, оскільки остання є основою
пізнання. По-друге, наукова інформація – це логічна інформація, що утворюється
шляхом обробки інформації, яка надходить до людини через органи чуттів, за
допомогою абстрактно-логічного мислення. Вона повинна адекватно відображати об'єктивний світ. Однак
виконання цих умов не є достатнім.
Щоб
інформація вважалася науковою, вона повинна задовольняти ще одну, четверту
умову: вона повинна неодмінно
використовуватися в суспільно-історичній практиці. Саме тому до наукової інформації не можуть бути
віднесені науково-фантастичні літературні твори. Не може вважатися науковою
адекватна й логічно оброблена інформація, отримана кимось у результаті
багаторічних спостережень за погодженням лише з тією метою, щоб вибрати собі
найбільш підходящий час для відпустки.
Цей приклад показує, що не всяке використання інформації робить її науковою.
Під
«джерелом наукової інформації» розуміється не бібліотека або інформаційний
орган, звідки отриманий документ, а саме
документ, що містить якесь повідомлення. Це часто плутають. Документальні
джерела містять у собі основний обсяг
відомостей, що використовуються у науковій,
викладацькій і практичній діяльності. До документів відносять різного
роду видання, що є основним джерелом наукової
інформації. Видання – це документ, призначений для поширення інформації, що міститься в ньому, який
пройшов редакційно-видавничу обробку, отриманий друкуванням або тисненням,
поліграфічно самостійно оформлений та має вихідні відомості.
Документи
створюють величезні інформаційні потоки, темпи яких щорічно зростають.
Розрізняють
висхідний і спадний потоки інформації.
Висхідний – це потік інформації від користувачів у реєстраційні органи.
Виконавець наукової праці (НДІ, ВНЗ й ін.) після затвердження плану робіт
зобов'язаний у місячний строк представити інформаційну карту у відповідні
інститути. До висхідного потоку відносять також статті, направлені в різні
журнали.
Спадний
– це потік інформації у вигляді бібліографічних оглядових реферативних та інших
даних, що направляється в низові організації за їхніми запитами.
Усі
документальні джерела наукової інформації діляться на первинні й вторинні.
Первинні документи містять вихідну інформацію, безпосередні результати наукових
досліджень (монографії, збірники наукових праць, автореферати дисертацій тощо),
а вторинні документи є результатом аналітичної й логічної переробки первинних
документів (довідкові, інформаційні,
бібліографічні й інші тому подібні видання).
Нижче
представлені видання, з яких може бути почерпнута необхідна для
науково-дослідної роботи інформація. Це наукові, навчальні, довідкові й
інформаційні видання.
Під
науковим розуміють видання, що містить результати теоретичних й/або
експериментальних досліджень, а також науково підготовлені до публікації
пам'ятники культури й історичні документи. Наукові видання можна розділити на
такі види: монографія, автореферат, дисертація, препринт, збірник наукових
праць, матеріали наукової конференції, тези доповідей наукової конференції, науково-популярне
видання.
Монографія
– наукове або науково-популярне книжкове видання:
-
містить повне і всебічне дослідження однієї проблеми або теми;
-
належить одному або декільком авторам.
Автореферат
дисертації – наукове видання у вигляді брошури, що містить складений автором
реферат проведеного ним дослідження, що
подається на здобуття наукового ступеня.
Препринт
- наукове видання, що містить матеріали
попереднього характеру, опубліковані до виходу у світ видання, у якому
вони можуть бути розміщені.
Збірник
наукових праць – збірник, що містить дослідницькі матеріали наукових установ,
навчальних закладів або товариств. Тези доповідей наукової конференції – науковий
неперіодичний збірник, що містить опубліковані до початку конференції матеріали
попереднього характеру: анотації, реферати доповідей й/або повідомлень.
Матеріали
наукової конференції – науковий неперіодичний збірник, що містить підсумки
наукової конференції (програми, доповіді, рекомендації, рішення).
Науково-популярне
видання – видання, що містить відомості:
-
про теоретичні або експериментальні дослідження в галузі науки, культури й
техніки;
-
викладені у формі, доступній читачеві-неспеціалісту. Навчальне видання - це
видання, що містить систематизовані відомості наукового або прикладного
характеру, викладені у формі, зручній для вивчення й викладання, і розраховане
на учнів різного віку й ступеня навчання. До навчальних видань належать: підручник,
навчальний посібник, навчальний наочний посібник, навчально-методичний
посібник, хрестоматія тощо.
Підручник
– навчальне видання, що містить систематичне викладення навчальної дисципліни,
її розділу або частини, що відповідає навчальній програмі і офіційно
затверджене як підручник.
Навчально-методичний
посібник – навчальне видання, що містить матеріали за методикою викладання
навчальної дисципліни або за методикою виховання.
Навчальний
посібник – це навчальне видання, що доповнює або частково заміняє підручник й
офіційно затверджене як навчальний посібник.
Хрестоматія
– навчальний посібник, що містить літературно-художні, історичні й інші твори
або уривки з них, що становлять об'єкт вивчення навчальної дисципліни.
Навчальний
наочний посібник – навчальне видання, що містить матеріали для
допомоги вивченню, викладанню або вихованню.
Довідково-інформаційне
видання – видання, що містить короткі відомості наукового або прикладного
характеру, розташовані в порядку, зручному для їхнього швидкого відшукання, не
призначене для суцільного читання.
Інформаційне
видання – видання, що містить систематизовані відомості про опубліковані, не
публіковані або неопубліковані документи або результат аналізу й узагальнення
відомостей, представлених у першоджерелах. Інформаційні видання випускаються
організаціями, що здійснюють науково-інформаційну діяльність. Інформаційні
видання можуть бути бібліографічними, реферативними, оглядовими.
Бібліографічне
видання – бібліографічний посібник, випущений у вигляді окремого документа.
Реферативне
видання – це інформаційне видання, що містить упорядковану сукупність
бібліографічних записів, що включають реферати.
Видання
можуть бути неперіодичними, періодичними й триваючими.
Неперіодичні
видання – це видання, що виходять однократно і не мають продовження. До них
належать: книги, брошури, листівки тощо.
Періодичне
видання – серійне видання, що виходить через певні проміжки часу, з постійним
для кожного року числом номерів (випусків) і не повторюється за змістом. До
періодичних друкованих видань належать: газети, журнали, альманахи, бюлетені,
інші видання, що мають постійну назву, певний номер і виходять у світ не рідше
одного разу на рік.
2
Особливості патентних досліджень
Кількість
запатентованих об'єктів прямо пов'язана з отримуваним прибутком і в остаточному
підсумку із процвітанням підприємства. Патентні дослідження є тим самим
інструментом, за допомогою якого менеджери вищої ланки підприємства можуть оцінювати поточну
ситуацію й прогнозувати розвиток
ситуації навколо науково-технічних нововведень. Проведення патентних
досліджень, з одного боку, дозволяє реально оцінювати патентоспроможність
розроблювальних об'єктів техніки, і з іншого – запобігти порушенню чужих прав,
зберігши патентну чистоту об'єкта. Патентні дослідження проводяться
високопрофесійними
фахівцями-патентознавцями в тісній взаємодії з інженерно-технічним
персоналом фірм-розробників об'єкта техніки. Саме патентні дослідження є
потужним маркетинговим інструментом,
здатним в умовах сучасного ринку періоду інформаційної революції
запобігти повторенню вже раніше створених іншими розроблювачами нововведень, а
також направити творчу активність винахідників на створення зовсім нових
об'єктів. Особливо це важливо для підприємств, що працюють на ринках високих
технологій та орієнтованих на закордонні ринки.
Під
патентними дослідженнями розуміють дослідження технічного рівня й тенденцій
розвитку об'єктів техніки, їхньої патентоспроможності й патентної чистоти на
основі патентної інформації й
патентно-асоційованої літератури.
Патентна
чистота – юридична властивість технічного об'єкта, що полягає в тому, що він
може бути вільно використаний у певній країні без небезпеки порушення діючих на
території цієї країни патентів, що належать третім особам. До переліку робіт з
патентних досліджень входять:
-
дослідження технічного рівня об'єктів техніки;
-
аналіз науково-технічної діяльності провідних фірм;
-
аналіз тенденцій розвитку даного виду техніки;
-
аналіз патентно-ліцензійної діяльності провідних фірм на світовому ринку даного
виду техніки;
-
техніко-економічний аналіз технічних рішень (винаходів), що відповідають
завданням розробки;
-
дослідження новизни розробленого об'єкта техніки і його складові частини;
-
дослідження патентної чистоти об'єкта і його складових
частин;
-
підстава доцільності правового захисту об'єкта промислової власності.
Усі
види робіт з патентних досліджень за змістовною спрямованістю поєднуються в 4
групи:
1.
Аналіз тенденцій і перспектив розвитку техніки, дослідження світового й
національного науково-технічного рівня у
відповідних галузях техніки.
2.
Дослідження новизни технічних рішень, що були заявлені, або тих, що не були
заявлені як винаходи, і промислові зразки.
3.
Дослідження патентної чистоти об'єкта техніки.
4.
Дослідження патентно-ліцензійної ситуації при визначенні доцільності
патентування і продажу ліцензій, а також операцій по експорту.
Патентні
дослідження дозволяють на основі аналізу опису винаходів визначити вимоги
споживачів до продукції даного виду,
виявити фірми-конкуренти й фірми – потенційні партнери.
Патентні
дослідження відіграють важливу роль у процесі розроблення й поставки продукції
на виробництво. Результати патентних досліджень оформлюються у вигляді звіту,
довідки про пошук.
Нижче
наведена послідовність роботи при проведенні патентних досліджень. Для початку
необхідно сформулювати тему пошуку.
Точне формулювання теми дозволить правильно визначити пошукове поле.
Пошук
починається з алфавітно-предметного покажчика Міжнародної патентної
класифікації (МПК). МПК являє собою ефективний інструмент для патентних
відомств та інших споживачів, що
здійснюють пошук патентних документів з
метою встановлення новизни й оцінки внеску винахідника в заявлене технічне рішення (включаючи оцінку
технічної прогресивності й корисного
результату або корисності).
Основним
призначенням МПК є:
-
бути інструментом для впорядкованого зберігання патентних документів, що
полегшує доступ до технічної й правової
інформації, яка міститься в них;
-
бути основою для виборчого розподілу інформації серед споживачів патентної
інформації;
-
бути основою для визначення рівня техніки в окремих галузях;
-
бути основою для отримання статистичних даних в галузі промислової власності,
що, у свою чергу, дозволить визначати
рівень розвитку різних галузей техніки.
Міжнародна
патентна класифікація винаходів розділяє всю сукупність винаходів на 8
розділів, позначених літерами
латинського алфавіту від А до Н, кожний з яких ділиться на класи (01,
02, 03 тощо), які, у свою чергу розділені на підкласи (приголосні букви
латинського алфавіту), а ті на групи й підгрупи.
Після
визначення класифікаційної рубрики МПК, патентний пошук доцільно почати з
перегляду описів винаходів. Пошук за описами винаходів дозволяє визначити
бібліографічні дані, опис винаходу в статиці й динаміці, формулу винаходу.
Пошук
можна провести за офіційним бюлетенем «Винаходи» або «Корисні моделі». Кожен
номер бюлетеня містить систематичний і нумераційний покажчики, які значно
скорочують час пошуку. Пошук за бюлетенем дозволяє визначити бібліографічні дані винаходу й
формулу винаходу. Пошук можна також провести за реферативним журналом «Винаходи
країн світу». У журналі опубліковані патенти, отримані в США, Великобританії,
Франції, Німеччині, Японії. Реферативний журнал має систематичний і
нумераційний покажчик. Пошук за реферативним журналом дозволяє визначити
бібліографічні дані, реферат винаходу, невелике
креслення (схему). По закінченні пошуку необхідно заповнити підсумковий документ – «Довідка про пошук».
Тема 5 Інтелектуальна
власність
1
Поняття інтелектуальної власності
З
переходом від планової до ринкової економіки в умовах входження України в
світове співтовариство зросла роль в економічному і соціальному розвитку
суспільства результатів розумової (творчої) праці людини: винаходи, корисні
моделі, промислові зразки,
торговельні марки, географічні зазначення,
сорти рослин і породи тварин, комерційні таємниці, твори літератури і
мистецтва, бази даних, комп'ютерні програми, фонограми, відеограми тощо. Ці та
інші результати розумової праці мають
назву «об'єкти права інтелектуальної власності» або «ІВ».
Основою
інноваційного шляху розвитку економіки України є ІВ. ІВ використовується у всіх
без винятку видах економічної діяльності, тому з її основами повинен бути
ознайомлений кожен громадянин (здобувач вищої освіти).
Правовий
механізм захисту прав творця має за мету стимулювати подальші творчі пошуки,
гарантувати право на справедливе винагородження праці творця, створити
фінансові передумови реалізації нових ідей. Творча діяльність або просто
творчість – це діяльність, внаслідок якої народжується щось якісно нове, що
відзначається неповторністю, оригінальністю і суспільно-історичною
унікальністю.
Результатом творчої діяльності є щось таке, чого ще
не було – суспільноісторична унікальність. Цей результат має бути новим,
оригінальним, він не може бути повторенням уже відомого. У цьому аспекті
специфічною рисою творчості є саме те, що творча діяльність не може бути
повторенням відомого, її результату завжди властива новизна.
Інтелектуальна власність – це
результати творчої діяльності будь-якої фізичної особи. Її об'єктом, проте, є
не матеріальні носії, в яких реалізовані результати творчості, а саме ті ідеї,
думки, міркування, образи, символи тощо, які реалізуються чи втілюються у
певних матеріальних носіях. Норма ст. 418 ЦК України визначає право
інтелектуальної власності як право особи на результат інтелектуальної творчої
діяльності або на іншій об’єкт права інтелектуальної власності, визначений цим
Кодексом та іншими законами.
Особливістю
інтелектуальної власності є те, що вона складається з двох половин (рис.1):
-
особистого немайнового права творця на створений ним конкретний результат
інтелектуальної праці;
-
майнового права на цей результат (об’єкт права).
Особисте
немайнове право належить тільки
творцю, тобто
фізичній
особі. До нього відносяться:
-
право на визнання людини творцем (автором, виконавцем,
винахідником
і таке інше);
-
право перешкоджати будь якому зазіханню на право інтелектуальної власності,
здатному нанести збиток честі і репутації творцю об’єкта права інтелектуальної
власності;
-
другі особисті немайнові права інтелектуальної власності, встановлені законом
відносно певного об’єкта права
інтелектуальної власності.
Особисте
немайнове право невід’ємне від автора і діє без
обмежень в часі.
Рисунок 1 – Права інтелектуальної власності
До
майнового права відносяться:
-
право на використання об’єкта права інтелектуальної власності;
-
виключне право перешкоджати неправомірному використанню об’єкта права
інтелектуальної власності, в тому числі
забороняти таке використання;
-
другі майнові права інтелектуальної власності, встановлені законом.
На
відміну від особистого немайнового права, майнове право може належати як творцю
(автору), так і другій фізичній або юридичній особі. Окрім того, воно має
обмеження в часі і території.
Інтелектуальна
власність означає закріплення законом права на результати інтелектуальної
діяльності у виробничій, науковій, літературній та художній областях.
Інтелектуальна діяльність – це творча діяльність,
а творчість – це цілеспрямована розумова робота людини, результатом якої є щось
якісно нове, що відрізняється неповторністю, оригінальністю, унікальністю.
Для
людини характерні два види творчості: художня і технічна. Результатом художньої
творчості є літературні та художні витвори. Результатом технічної творчості –
винаходи, торгові марки, комерційні таємниці тощо.
2
Класифікація об’єктів права інтелектуальної
власності
На
рисунку 2 наведена класифікація об'єктів
інтелектуальної власності.
До
об'єктів права промислової власності належать: винаходи, корисні моделі;
зовнішній вигляд промислових виробів (промислові зразки – малюнки чи моделі);
символи чи позначення, що проставляються на промислових виробах,
використовуються при наданні послуг (торгівельні марки, або знаки для товарів
та послуг); географічні зазначення місць походження товарів; найменування фірм,
під якими вони виступають у
господарському обороті (фірмові або комерційні найменування); сорти рослин;
породи тварин; топографії інтегральних мікросхем тощо. До права промислової
власності включено також право на припинення недобросовісної конкуренції, тобто
на використання прийомів, що суперечать усталеним у промисловій і торговельній
практиці чесним звичаям. Авторське право і суміжні права охороняють права автора твору, створеного в результаті творчої
інтелектуальної праці. Вони стосуються
особливих форм творчості, що мають відношення головним чином до засобів масових
комунікацій – не лише до друкованих публікацій, а й до радіо- та телепередач, прокату фільмів, комп'ютерних систем
збереження та відтворення інформації. Авторське право охороняє форму вираження
ідей, а не самі ідеї.
Рисунок
2 – Класифікація об’єктів інтелектуальної власності
Як тільки ідеї втілюються в матеріальний носій,
виникає правова охорона форми твору –
розташування слів, нот, знаків. В об'єктивному змісті авторське право являє
собою сукупність правових норм, що регулюють відносини з приводу створення і використання творів науки, літератури,
мистецтва. У суб'єктивному змісті авторське право – це особисті немайнові та
майнові права, що належать особам, які створили твори науки, літератури,
мистецтва.
Права, які стосуються виконавців, виробників
фонограм, відеограм і організацій
мовлення, прийнято називати «суміжними
правами», тобто правами в галузях, суміжних з авторським правом.
Таким чином, у цивільному праві і в
цивільному законодавстві склалося два
самостійних правових інститути – авторське право і патентне право або право
промислової власності.
3
Об’єкти науково-технічної інформації
Технічна
інформація в умовах ринкової економіки – це дуже цінний товар.
Той,
хто володіє інформацією – той володіє світом.
Об’єктом науково-технічної інформації (НТІ) є документована на
будь-яких носіях або публічно оголошена вітчизняна
або закордонна НТІ.
Науково-технічна інформація – це продукт інтелектуальної, творчої праці і тому він
може бути об’єктом ІВ. Закон України «Про науково-технічну документацію:
«НТІ – це документовані або публічно
оголошені відомості про вітчизняні або
закордонні досягнення науки, техніки і виробництва, отриманні при
науково-дослідницькій, дослідницько-конструкторській, проектно-технологічній,
виробничій або соціальній діяльності».
Інформація
може бути розкрита та нерозкрита. Розкрита інформація захищається охоронним
документом (патентом). На нерозкриту інформацію охоронні документи не
видаються, але все ж таки вона підлягає правовій охороні.
Недоліки
патенту – в описі повинний бути повний опис винаходу; можна ввести будь-які
зміни у винахід і використовувати на свій розсуд. Тому заявнику зазвичай не
розкриває суть винаходу до кінця, а одну з ознак не включає до формули винаходу.
В
ЦК України: «Технічна, організаційна, комерційна, виробнича та інша інформація, яка сприяє
підвищенню ефективності виробництва або інший позитивний ефект, невідома третім
особам, внаслідок чого має комерційну цінність, є комерційною таємницею».
Державні
таємниці підпадають під поняття нерозкритої
інформації. Міри захисту не визначаються в законі, так як способи охорони конфіденційності можуть бути
найрізноманітнішими.
4
Суб’єкти права інтелектуальної власності
Згідно
закону України «Про власність» суб’єктами права ІВ є громадяни, юридичні особи
і держава. Але в ЦК держави як суб’єкта прав немає.
Суб’єктами
права ІВ можуть бути:
-
автори в області науки, літератури та мистецтва;
-
заявники;
-
роботодавці;
-
право спадкоємці.
Суб’єктом
права може бути людина (юридична особа) незалежно від громадянства, постійного
місця проживання, роду занять, віку, психічного стану.
Малолітні
та неповнолітні фізичні особи володіють немайновими правами на об’єкти ІВ.
Майнові права (патентні права, право на авторський або ліцензійний договір,
право на нагороду тощо) виникають з 14
років.
Авторів
може бути декілька (співавторів). Існує нероздільне співавторство і роздільне.
Винагорода
за використання об’єкту ІВ належить всім авторам і рівних долях, але інше не
передбачене договором між авторами.
Заявники – це нове поняття в законах України.
Заявником може бути фізична або юридична особа.
Визнання
права на твір в області науки, літератури та мистецтва не вимагає виконання
формальностей. Право на П признається самим фактом його створення і надання
йому об’єктивної форми, тобто для визнання права на твір не потрібно подавати
заявку в органи держвлади. Про те бажаючі автори мають право певним чином
зафіксувати свої права на створення
твору, шляхом реєстрації в держреєстрі.
Особа,
яка має авторське право, може використовувати знак охорони твору:
-
ім’я особи;
-
рік першої публікації (на кожному екземплярі твору).
Спадкоємці є суб’єктами права ІВ можуть бути спадкоємці,
інші фізичні та юридичні особи, до яких право ІВ переходить за законом або
договору, держава.
Спадкоємці
стають суб’єктами ІВ за законом або заповіту. Спадкоємцем може бути фізична або
юридична особа, якій власник патенту на винахід (корисну модель) передає на
основі договору право власності.
Також
і майнові права авторів на П науки, літератури та мистецтва можуть бути
передані по договору юридичній або
фізичній особі (ліцензійні договори).
Спадкоємцем
може бути і держава. По закону України «Про авторське право і суміжні права»
після закінчення строку їх правової охорони становляться власністю
суспільства (зазвичай це контролюють
творчі спілки).
Отже, основою інноваційного шляху розвитку економіки України є інтелектуальна власність. Інтелектуальна власність означає закріплення законом права на результати інтелектуальної діяльності у виробничій, науковій, літературній і художній областях. Під інтелектуальною власністю розуміють не результат інтелектуальної діяльності людини як такий, а право на цей результат.