Практична робота № 6

Тема:  Класифікація моторних масел

Мета: вивчити класифікацію мастил, їх маркування

 

Хід роботи

 

Завдання 1. Ознайомитися з ГОСТом 17479.1-85

Порядок виконання:

1.                Законспектувати теоретичні дані.

2.                Занотувати таблицю 1.

Класифікація моторних масел згідно ГОСТ 17479.1-85 «Масла моторные». Классификация и обозначение підрозділяє їх на класи по в’язкості і групи за значенням і рівнем експлуатаційних властивостей. Нижче приведений опис вітчизняної класифікації моторних масел з врахуванням ГОСТ 17479.1-85 передбачено позначення моторних масел, що повідомляє споживачеві основну інформацію про їх властивості і області застосування. Стандартна марка включає наступні знаки:

- літеру М (моторне), цифру або дріб, що вказують на клас чи класи в’язкості (останнє для всесезонних масел), одну або дві із перших шести літер алфавіту, що позначають рівень експлуатаційних властивостей й область застосування даного масла.

Універсальні масла позначають літерою без індексу або двома різними літерами з не однаковими індексами (таблиця 1)

Так, марка М-6з/10В вказує, що це моторне масло всесезонне, універсальне для середньофорсованих дизелів і бензинових двигунів (група В).
-
М-4з/8-В2Г1- моторне масло всесезонное, універсальне для середньофорсованих дизелів (група В2) і високофорсованих бензинових двигунів (група Г1).

 

 

 

Завдання 2. Ознайомитися з методами аналізу пластичних мастил.

Порядок виконання:

1.     Законспектувати теоретичні дані.

 

При проведенні повного аналізу пластичних мастил в лабораторіях ПММ визначають наступні показники якості: зовнішній вигляд, вміст води, вміст механічних домішок, температура крапання, вміст вільних лугів та органічних кислот, колоїдна стабільність.

Зовнішній вигляд кожної марки мастила регламентується державним стандартом на неї. Проби пластичних мастил відбирають за ГОСТ 2517-80. З поверхні випробовуваного зразка пластичного мастила шпателем знімають верхній шар завтовшки 25 мм, потім не менше як у трьох місцях беруть проби приблизно в рівних кількостях, але не поблизу стінок ємності. Проби ретельно перемішують. Пробу наносять шпателем на скло 1-2 мм і розглядають її в проникаючому світлі неозброєним оком.

Метод кількісного визначення води в пластичних мастилах здійснюється за ГОСТ 2177-85. Метод визначення механічних домішок – за ГОСТ 6370-83, 6479-73, 9270-59. Метод визначення температури крапання-мінімальної температури, при якій падає перша крапля пластичного мастила, яке нагрівається в стандартних умовах, визначається за ГОСТ 6793-74. Метод визначення вмісту вільних лугів та органічних кислот визначається за ГОСТ 6707-86. Метод визначення колоїдної стабільності (характеризує здатність пластичних мастил протистояти виділенню з них оливи в умовах температурних і механічних дій) визначається за ГОСТ 7142-74.

Таблиця 1

Групи моторних масел за призначенням

Група масла за експлуатаційними властивостями

Область рекомендована для застосування

А

-

Нефорсовані бензинові двигуни і дизелі

Б

Б1

Малофорсовані бензинові двигуни, що працюють в умовах, які сприяють утворенню високотемпературних відкладень і корозії підшипників

Б2

Малофорсовані дизелі

В
 

В1

Середньофорсовані бензинові двигуни, що працюють в умовах, які сприяють окисленню масла і утворенню відкладень всіх видів

В2

Середньофорсовані дизелі, що пред’являють підвищені вимоги до антикорозійних, протизносних властивостей масел і здатності запобігати утворенню високотемпературних відкладень

Г

Г1

Високофорсовані бензинові двигуни, що працюють в тяжких експлуатаційних умовах, які сприяють окисленню масла, утворенню відкладень всіх видів і корозії

Г2

Високофорсовані дизелі без наддуву чи з помірним наддувом, що працюють в експлуатаційних умовах, які сприяють утворенню високотемпературних відкладень

Д

Д1

Високофорсовані бензинові двигуни, що працюють в експлуатаційних умовах, більш тяжчих, ніж для масел групи Г1

Д2

Високофорсовані дизелі з наддувом, що працюють в тяжких експлуатаційних умовах або коли вживане паливо потребує використання масел з високою нейтралізуючою здатністю, антикорозійними і протизносними властивостями, низькою схильністю до утворення всіх видів відкладень

Е

Е1

Високофорсовані бензинові двигуни і дизелі, що працюють в експлуатаційних умовах, більш тяжчих, ніж для масел груп Д1 і Д2

Е2

Відрізняються підвищеною диспергуючою здатністю, кращими протизносними властивостями

 

Питання для самоперевірки та контролю знань

1.За якими стандартами визначають якість мастил?

2.Які ознаки класифікації мастил?

3.Які показники якості мастил?

4.Маркування мастил.