Практичне заняття №5
Тема: Якість дизельних палив.
Мета:проаналізувати вимоги до якості ДП.
Хід роботи
Завдання
1. Ознайомитися
з нормативно-технічною документацією на ДП.
Порядок виконання:
1.
Законспектувати таблицю 1.
2.
Зробити висновок про, чи дизельне паливо, яке виробляється в Україні відповідає
вимогам ринку за кордоном.
За фізико-хімічними
показниками дизельне паливо повинно відповідати вимогам і нормам, які наведені
в таблиці 1.
Таблиця 1
Технічні вимоги
нормативних документів до якості дизельних палив
Назвапоказника |
Значення для марок |
Методиконтролю |
|
Л (літнє) |
З (зимове) |
||
Цетанове число, не менше |
45 |
45 |
ДСТУ 3868-99 |
Фракційний склад: - 50
% переганяється за температури, °С,
не вище - 96
% переганяється за температури, °С, не вище |
280 370 |
280 370 |
ГОСТ 2177-99 |
Кінематичнав'язкість за температури 40 °С, мм2/с |
3,0-6,0 |
1,8-6,0 |
ДСТУ33-00 |
Температура застигання,
°С, не вище |
- 10 |
-25 |
ГОСТ 20287-91 |
Температура спалаху в закритомутиглі. °С, не нижче |
62 |
40 |
ГОСТ 6356 |
Масовачасткасірки, %,
не більше |
0,05 |
0,05 |
ГОСТ 13380-81 |
Випробування на міднійпластинці |
витримує |
витримує |
ГОСТ 6321 |
Концентраціяфактичнихсмол, мг на 100
см3 дизельного палива, не більше |
40 |
30 |
ГОСТ 8489 |
Кислотність, мг КОН на 100 см3 дизельного палива, не більше |
5 |
5 |
ГОСТ 5985-79 |
Зольність, %,
не більше |
0,01 |
0,01 |
ГОСТ 1461 |
Коксівність 10 %
залишку, %, не більше |
0,30 |
0,30 |
ГОСТ 19932 |
Вмістмеханічнихдомішок |
відсутність |
відсутність |
ГОСТ 6370 |
Вміст води |
сліди |
сліди |
ГОСТ 2477 |
Густина за
температури20
°С, кг/м3, не більше |
860 |
840 |
ДСТУ 31072-99 |
Гранична температура фільтрованості, °С, не вище |
-5 |
-15 |
ГОСТ 22254-92 |
Завдання
2. Вивчити
вимоги до транспортування, маркування, зберігання ДП.
Порядок виконання:
1. Ознайомитися з ДСТУ 4454.
2. Законспектувати відповідні вимоги.
Рідке паливо
відвантажується споживачам партіями, які супроводжуються
єдиним документом (паспортом) про якість.
У документі зазначається: найменування підприємства-постачальника,
вид нафтопродукту, марка, номер партії
і транспортної одиниці, а також показники якості даної продукції,
нормовані встановленим
стандартом, і результати випробування
даного нафтопродукту. Рідкепаливоперевозятьусіма видами транспорту: трубопровідним, річковим, залізничним, автомобільним і, в особливихвипадках, повітряним.
На ємностях ставлять попереджувальні написи: «Вогненебезпечно», «Етиловий
бензин» — для світлих нафтопродуктів
і «Отрута» — для отрутних нафтопродуктів.
Приймання рідкого палива здійснюється за масою чи зважуванням за об'ємом і щільністю. Привідсутності паспорта на паливо,
що надійшло, вантажоодержувач зобов'язаний визначити його якість у лабораторії.
Для зберіганняпаливавикористовуютьметалевічизалізобетоннірезервуари, горизонтальні чи вертикальні, підземного чи надземного типу. Заповнення
резервуару повинно бути максимальним для зменшеннявитрат на випар. Заправлення повинно здійснюватись
тільки закритим способом
(через шланг).
Гарантійні терміни зберігання для автомобільного бензину і дизельного палива
— 5 років, авіаційного
бензину — 2 роки з дня виготовлення, а після закінчення цього терміну варто
знову перевірити якість нафтопродукту на відповідність вимогам стандартів. Бензин, мазут та інші
рідкі палива є вибухонебезпечними, легкозаймистими
пальними рідинами, їхні пари отруйні для людини. Тому в місцях їхнього зберігання потрібно суворе дотримання правил безпеки. До роботи з рідким паливом допускаються тільки особи, що пройшли інструктаж з техніки безпеки. Нафтобази і склади повинніматисправну і безпечну електропроводку й бути обладнані необхідними засобами пожежогасіння, резервуари для зберігання повинні бути заземлені. На їх території категорично забороняється
палити, користуватися відкритим вогнем чи інструментом, що дає при ударі іскру.
При низьких температурах в'язкість
рідкого палива значно зростає, тому перекачування його з ємностей по трубопроводах вимагає
підігріву.
Маркування дизельного палива виконують відповідно до ДСТУ 4454. Для продукції,
що пройшла сертифікацію, в текстімаркування
повинен бути вказаний знак відповідності
згідно з ДСТУ 2296 згідно з
порядком сертифікації, встановленим
у системі УкрСЕПРО.
Транспортне маркування
- проводиться згідно з ДСТУ 4500-5 з нанесенням маніпуляційного
знаку Б.3.2, згідно з ГОСТ 14192 з нанесенням маніпуляційного
знаку № 2, згідно з ГОСТ 19433 (клас 3, підклас 3.3, класифікаційний шифр 3313,
номер 00Н 9933) - маркування, що
характеризує транспортну небезпеку вантажу.
Для пакування дизельного
палива використовують наступну тару: металевібочки місткістю 200 дм3. Для транспортного пакування
використовують всі види тари, передбачені для продуктів групи 7
ДСТУ 4454:залізничні вагони-цистерни
згідно з ДСТУ 3445, автотранспортні
засоби відповідно до ГОСТ
27352. Допускається, за погодженням
зі споживачем, використовувати аналогічну тару згідно з чинною нормативною документацією
та яка дозволена до використання центральним
органом виконавчої влади у сфері охорони здоров’я
України.
Ступінь
заповнення тари повинен відповідати вимогам ДСТУ
4454.Допустимівідхиливідномінальноїмаси не повинні перевищувати ±0,5 %.
Транспортування та
зберігання дизельного палива здійснюється згідно з ДСТУ 4454 з дотриманням
вимог пожежної безпеки згідно з ГОСТ 12.1.004, ГОСТ 12.1.010 і НАПБ А.01.001, а
також інструкцій, розроблених на кожному підприємстві, з урахуванням його
специфіки та за правилами перевезень небезпечних вантажів, чинними для
залізничного, автомобільного та інших видів транспорту.
Питання для самоперевірки та контролю знань
1.Що
таке ДП?
2.Які
стандарти використовують для оцінки якості ДП?
3.Вимоги
до до транспортування, маркування, зберігання ДП?