5 ВИЗНАЧЕННЯ ЧИСЕЛЬНОСТІ
ПЕРСОНАЛУ
Визначення необхідної
кількості водіїв та ремонтних робітників за
видами
виконуваних робіт та
змінами
Штати АТП визначаються за наступними категоріями
працюючих:
– експлуатаційний персонал (водії рухомого складу);
– виробничий персонал (робітники з
ТО і ПР рухомого складу);
– допоміжний персонал;
– адміністративно-службовий персонал.
Згідно Кодексу законів про працю України та Норм технологічного проектування
ПАТ – ОНТП-01-91, для всіх категорій працюючих в АТП (крім малярів)
встановлена тривалість робочого тижня – 40 год. Для малярів, як працівників, що
мають шкідливі умови праці – не більше як 36 годин на тиждень. Робочий тиждень
– 5 або 6 днів. Тривалість відпустки не менше 24 календарних днів. Виходячи із
цього, для п’ятиденного тижня тривалість робочої зміни становить: для
виробничого персоналу ПАТ – 40/5=8 годин, для малярів – 36/5=7,2 години.
Аналогічно, у шестиденний тиждень: для малярів – 36/6=6 годин, для всіх інших –
40/6=6,7 години.
Розрахунок кількості експлуатаційного персоналу необхідно
проводити за залежністю:
де ФВР
– річний фонд часу водія (див. додаток
А.16)
Виробничий персонал АТП («штатні» ремонтні робітники) розраховується за
залежністю:
РШ
= ТР / (ФРРШ· КПН) , (5.2)
де ТР – річний
об’єм робіт кожного виду;
ФРРШ – річний фонд часу штатного робітника певної професії;
КПН –
коефіцієнт перевиконання норм виробки, який дорівнює КПН =1,02...1,05.
Річний фонд часу технологічно-необхідного виробничого
персоналу однієї зміни («явочних» ремонтних робітників) можна визначити за
однією з формул:
ФРР =
(ДРК – ДВ – ДС )· (Гт/птр)
– ДПС·1, (5.3)
де ДРК = 365(366) днів –
кількість календарних днів у році (високосний);
ДВ = 104
або 52 дні – кількість вихідних днів у році відповідно п’яти і шести
денний робочий тиждень;
ДС = 10
днів –
кількість святкових днів у році;
Гт =
40(36) годин – тривалість тижня і
зміни в годинах;
nтр = 5 або 6 днів – відповідно кількість робочих днів у тижні;
ДПС – кількість передсвяткових днів у році, наприклад 4 (у 2015 році); 5 (у високосному 2016 році).
Отже річний фонд часу виробничого персоналу («штатних»
ремонтних робітників) менший за фонд часу робітників, необхідних технологічно,
через надання працівникам відпусток і невиходів на роботу з поважних причин і
може бути визначений з врахуванням виразу (5.3) за формулою:
ФРРШ =
ФРР – (ДВід + ДПП) · (Гт/птр), (5.4)
де ДВід = 24 днів –
кількість календарних днів відпустки у рік;
ДПП = 3…5 днів – кількість днів у рік невиходу на роботу з поважних причин;
Коефіцієнт штатності ηШ, що враховує дні
невиходу працівника на роботу через хворобу і інші поважні причини (4–5%)
розраховується:
ηШ
= ФРРШ / ФРР = Р / РШ, (5.5)
де Р = ТР / (ФРР ·
КПН) – кількість працівників однієї зміни, необхідних
технологічно.
Допоміжний персонал АТП виконує роботи з
самообслуговування підприємства:
– ремонт і обслуговування технологічного обладнання,
реманенту та інструменту;
– ремонт і обслуговування інженерних мереж і комунікацій;
– транспортування агрегатів, вузлів і матеріалів по
території АТП;
– зберігання і видачу матеріальних цінностей;
– переміщення рухомого складу для ТО і ремонту;
– прибирання виробничих приміщень і території
підприємства.
Визначення чисельності допоміжних робітників проводиться
у відсотках (30–20%) від чисельності основного виробничого персоналу. Після
визначення кількості допоміжних робітників їх необхідно розподілити за видами
робіт.
Чисельність адміністративно-службового персоналу АТП,
крім експлуатаційної та виробничо-технічної служб, а також кількість молодшого
обслуговуючого персоналу і пожежно-сторожової охорони необхідно визначати в
залежності від кількості і типу рухомого складу та з врахуванням інших нормативів
[10, 12].