МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ
УНІВЕРСИТЕТ ФАКУЛЬТЕТ БІЗНЕСУ ТА ПРАВА
|
|
РОБОЧА ПРОГРАМА
з дисципліни «ОРГАНІЗАЦІЙНЕ ПРОЕКТУВАННЯ»
ступінь вищої освіти −
бакалавр
галузь знань – 07
Управління та адміністрування
спеціальність – 073 Менеджмент
освітня
програма – «Менеджмент»
Кафедра менеджменту
Форма навчання |
Курс |
Семестр |
Лекції (год.) |
Практичні заняття (год.) |
Самостійна робота студентів (год.) |
Разом (год.) |
Залік (сем.) |
Екзамен (сем.) |
|||
всього |
з них: КПІЗ (год.) |
||||||||||
всього |
з них: тренінг (год.) |
||||||||||
Денна |
2 |
4 |
30 |
45 |
5 |
75 |
18 |
150 |
– |
4 |
|
Заочна |
2 |
4 |
6 |
8 |
1 |
136 |
18 |
150 |
– |
4 |
Луцьк – 2024
Робоча
програма складена на основі освітньої програми підготовки бакалавра галузі знань 07 Управління та
адміністрування, спеціальності 073
Менеджмент, затвердженої Вченою радою ЛНТУ, протокол №__ від ___________ р.
Робочу програму склала д.е.н.,
професор Оксана КОЩІЙ
Робоча програма затверджена на засіданні
кафедри менеджменту, протокол
№__ від _________ р.
Завідувач кафедри ______________ д.е.н., професор
Наталія ВАВДІЮК
Розглянуто та схвалено групою забезпечення освітньої програми
«Менеджмент», протокол №__ від _________ р.
Гарант ОП «Менеджмент»
_______________ к.е.н., доцент Наталія
Корецька
СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«Організаційне проектування»
1. Опис дисципліни «Організаційне проектування»
Навчальна
дисципліна «Організаційне
проектування» |
Галузь знань, спеціальність, СВО |
Характеристика навчальної дисципліни |
|
денна форма навчання |
заочна форма навчання |
||
Кількість
кредитів – 5 |
Галузь знань (шифр, найменування) 07 Управління та адміністрування |
Статус дисципліни: обов’язкова Мова навчання: українська |
|
Кількість
залікових модулів
– 4 |
Спеціальність (шифр, найменування) 073 Менеджмент |
Рік підготовки: 2-й Семестр: 4-й |
|
Кількість змістових модулів – 2 |
Ступінь вищої освіти бакалавр |
Лекції: 30 год. Практичні: 45 год. Тренінг: 5 год. (з практичних) |
Лекції: 6 год. Практичні: 8 год. Тренінг: 1 год. (з практичних) |
Загальна кількість годин – 150 |
|
Самост. роб.: 75 год. в т.ч. КПІЗ: 18 |
Самост. роб.: 136 год. в т.ч. КПІЗ: 18 |
Тижневих годин для денної форми навчання – 10, з них аудиторних
– 5 |
|
Вид підсумкового контролю: екзамен |
2. Мета і завдання дисципліни «Організаційне проектування»
2.1. Мета вивчення дисципліни
Метою викладання навчальної дисципліни є
формування теоретичних знань і практичних навичок організаційного проектування.
Об’єктом навчальної дисципліни є процес організаційного
проектування.
Предметом навчальної дисципліни є вивчення теоретичних, методичних і практичних основ організаційного проектування.
Навчальна дисципліна є професійно-орієнтованою для підготовки бакалавра та спрямована на надання
здобувачам освіти знань з розуміння сутності організаційного
проектування, методів організаційного проектування, чинників формування
організаційних структур управління, вибору раціональної організаційної
структури.
2.2. Завдання вивчення дисципліни
Завданнями навчальної дисципліни є:
– розуміння основних понять,
цілей, завдань та принципів організаційного проектування;
– оволодіти
методами організаційного проектування;
– розуміння
сутності та видів організаційних структур;
– оволодіти
навичками діагностики організаційної структури;
– оволодіти
навичками розробки організаційної структури;
– оволодіти
навичками реорганізації організаційної структури.
2.3. Найменування та опис компетентностей,
формування котрих забезпечує вивчення дисципліни
Інтегральна компетентність
Здатність розв’язувати
практичні завдання у сфері організаційного проектування, що передбачає застосування новітніх теорій,
методів, інструментів, які використовуються підприємствами та організаціями в
процесі своєї діяльності.
Спеціальні компетентності:
СК1. Здатність визначати та описувати
характеристики організації.
СК2. Здатність аналізувати результати
діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та
внутрішнього середовища.
СК3. Здатність визначати перспективи
розвитку організації.
СК4. Вміння визначати функціональні
області організації та зв’язки між ними.
2.4. Передумови
для вивчення освітнього компонента
Передумовами
вивчення навчальної дисципліни є базові знання з
менеджменту.
2.5. Результати навчання
У результаті вивчення навчальної дисципліни
здобувач освіти повинен:
ПРН.7. Виявляти навички організаційного проектування.
3. Програма навчальної дисципліни (тематика)
Тема
1. Організація: сутність, характеристики, розвиток.
Сутність та характеристики організації. Види організацій. Взаємозв’язок і взаємозалежність внутрішніх елементів і чинників
зовнішнього середовища організації. Розвиток організації. Життєвий цикл організації.
Література:18, 21, 23
Тема
2. Сутність організаційного проектування.
Сутність категорії
«організаційне проектування». Цілі організаційного проектування. Завдання
організаційного проектування. Принципи організаційного проектування.
Література: 5, 21, 23, 25
Тема
3. Складові організаційного проектування.
Складові
організаційного проектування та їх роль в проектуванні організації. Розподіл
праці та спеціалізація. Поняття департаментизації,
координації, масштабу контролю, ієрархії. Повноваження та відповідальність.
Види повноважень. Централізація та децентралізація. Внутрішньоорганізаційні
комунікації в проектуванні організації.
Література: 21, 23, 25
Тема
4. Методологічні підходи до організаційного проектування.
Підходи до організаційного проектування.
Бюрократичний (механістичний) та біхевіористичний
(органічний) підходи до організаційного проектування. Характеристики та умови
застосування підходів до організаційного проєктування.
Сутність та види методів організаційного проєктування.
Метод аналогій, експертно-аналітичний метод, метод структуризації цілей, метод
організаційного моделювання. Вибір методів організаційного проєктування.
Література: 7, 9, 21,
25
Тема
5. Структура організації та її роль в системі управління.
Сутність та типи структур організації.
Сутність організаційної структури управління та її роль в системі управління
організацією. Сутність та класифікація управлінських зв’язків.
Принципи формування організаційних структур управління. Чинники формування
організаційних структур управління. Зовнішні та внутрішні чинники формування організаційних структур
управління.
Література: 21, 24, 25, 28, 30
Тема
6. Класифікація організаційних структур управління.
Бюрократичні організаційні структури
управління. Адаптивні організаційні структури управління. Лінійна організаційна структура управління.
Функціональна організаційна структура управління. Лінійно-функціональна організаційна
структура управління. Дивізіональна організаційна
структура управління. Проектна організаційна структура управління. Матрична
організаційна структура управління. Конгломератна організаційна структура
управління. Сучасні тенденції в розвитку організаційних структур управління.
Література: 21, 24, 26, 28,
30, 31
Тема 7. Мережеві, віртуальні та оболонкові організації
Мережеві організації. Переваги та недоліки мережевих організацій. Віртуальні організації. Переваги та
недоліки віртуальних організацій. Оболонкові організації. Переваги та недоліки
оболонкових організацій.
Література: 21, 24,
31
Змістовний модуль 2.
Тема
8. Етапи проектування організаційних структур управління.
Етапи проектування
організаційних структур управління: сутність та призначення. Діагностика
організаційної структури управління. Розробка організаційної структури
управління. Напрями реорганізації організаційних структур управління. Подолання опору організаційним змінам.
Література:
7, 8, 12, 13, 16, 21, 24, 31
Тема
9. Інформаційне забезпечення організаційного проектування.
Сутність та види
інформації. Характерні особливості інформації. Споживачі
інформації в організації. Джерела
інформації. Форми подання інформації. Сучасні автоматизовані системи
управління та їх роль в процесі організаційного проектування.
Література: 1, 10, 15, 17, 19, 21, 22
Тема
10. Управління командами в забезпеченні ефективного функціонування
організаційних структур.
Сутність та роль
команд в організаційному проектуванні. Види команд. Етапи формування команд (teambuilding).
Література: 3, 6, 14, 20, 21, 27
Тема 11. Організаційна
культура як чинник забезпечення ефективності організаційного проектування.
Сутність організаційної культури. Елементи організаційної
культури. Рівні організаційної культури. Види організаційних культур.
Формування організаційної культури. Методи формування, підтримки і зміцнення
організаційної культури.
Література: 2, 4,
11, 29
Тема 12. Оцінка ефективності
організаційних структур управління організацією.
Фактори впливу на
організаційну ефективність. Основні проблеми, які необхідно вирішити в процесі
оцінки організаційної ефективності. Показники оцінки ефективності
організаційних структур управління.
Література: 8, 21, 24
4. Структура залікового кредиту з освітнього компонента
«Організаційне проектування»
Назви
змістових модулів і тем |
Кількість
годин |
Навчальні
та контрольні заходи |
||||||||||||||||||||
денна
форма |
заочна
форма |
|||||||||||||||||||||
усього |
у
тому числі: |
усього |
у
тому числі: |
|||||||||||||||||||
лек. |
прак. (в т. ч.: тренінг) |
сам.
роб. (в т. ч.: КПІЗ) |
лек. |
прак. (в
т. ч.: тренінг) |
сам.
роб. (в т. ч.: КПІЗ) |
|||||||||||||||||
Змістовий модуль 1. |
||||||||||||||||||||||
Тема 1. Організація: сутність, характеристики, розвиток |
10 |
2 |
3 |
1 |
5 |
– |
10 |
1 |
1 |
0,5 |
8 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 2.
Сутність організаційного проектування |
11 |
2 |
3 |
|
6 |
– |
11 |
1 |
1 |
– |
9 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 3. Складові організаційного проектування |
11 |
2 |
4 |
1 |
5 |
– |
11 |
1 |
1 |
– |
9 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 4. Методологічні підходи до організаційного
проектування |
11 |
2 |
3 |
- |
6 |
– |
11 |
1 |
1 |
– |
9 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 5.
Структура організації та її роль в системі управління. |
11 |
2 |
3 |
1 |
6 |
– |
11 |
- |
1 |
– |
10 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 6.
Класифікація організаційних структур управління. |
11 |
3 |
4 |
- |
4 |
- |
11 |
1 |
1 |
- |
9 |
- |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 7. Мережеві, віртуальні та оболонкові організації |
10 |
2 |
3 |
- |
5 |
- |
10 |
- |
- |
- |
10 |
- |
МО2-МО9 |
|||||||||
Разом за змістовим модулем 1 |
75 |
15 |
23 |
37 |
9 |
75 |
5 |
6 |
64 |
9 |
МО4 |
|||||||||||
Змістовий модуль 2. |
||||||||||||||||||||||
Тема 8.
Етапи проектування організаційних структур управління. |
15 |
3 |
4 |
– |
8 |
– |
15 |
1 |
1 |
– |
13 |
- |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 9.
Інформаційне забезпечення організаційного проектування. |
15 |
3 |
4 |
1 |
8 |
– |
15 |
– |
– |
– |
15 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 10.
Управління командами в забезпеченні ефективного функціонування організаційних
структур. |
15 |
3 |
5 |
1 |
7 |
– |
15 |
– |
1 |
0,5 |
14 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 11. Організаційна культура як чинник забезпечення ефективності
організаційного проектування |
15 |
3 |
5 |
– |
7 |
– |
15 |
– |
– |
– |
15 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Тема 12. Оцінка ефективності організаційних структур управління
організацією. |
15 |
3 |
4 |
– |
8 |
– |
15 |
– |
- |
– |
15 |
– |
МО2-МО9 |
|||||||||
Разом за змістовим модулем 2 |
75 |
15 |
22 |
38 |
9 |
75 |
1 |
2 |
72 |
9 |
МО4 |
|||||||||||
Усього
годин |
150 |
30 |
45 |
75 |
18 |
150 |
6 |
8 |
136 |
18 |
МО1 |
|||||||||||
5. Тематика семінарських занять – не передбачено програмою дисципліни
6. Тематика практичних занять
Денна форма навчання
Практичне заняття № 1 (3 год).
Тема: Організація: сутність, характеристики, розвиток
Мета: ознайомитися з сутністю,
характеристиками та особливостями розвитку організації.
Питання для обговорення:
1.Сутність та
характеристики організації
2.Види організацій
3.Взаємозв’язок і взаємозалежність
внутрішніх елементів і чинників зовнішнього середовища організації
4.Розвиток організації
Тренінг: види організацій та їх особливості.
Література: 18, 21, 23
Практичне заняття № 2 (3 год).
Тема: Сутність
організаційного проектування
Мета: ознайомитися з сутністю організаційного
проектування.
Питання для обговорення:
1. Сутність категорії «організаційне проєктування».
2. Цілі та завдання організаційного проєктування.
3.Принципи організаційного проектування
Література: 5, 21, 23, 25
Практичне заняття № 3 (4 год).
Тема: Складові
організаційного проектування.
Мета: ознайомитися з основними елементами організаційного проектування.
Питання для обговорення:
1. Розподіл праці та спеціалізація. Поняття департаментизації, координації, масштабу контролю, ієрархії.
2. Повноваження та відповідальність.
3. Централізація та децентралізація.
4. Внутрішньоорганізаційні комунікації в проектуванні організації.
Тренінг: внутрішньоорганізаційні комунікації в проектуванні організації.
Література: 21, 23, 25
Практичне заняття №4 (3 год).
Тема:
Методологічні підходи до організаційного проектування.
Мета: ознайомитися з методологічними
підходами до організаційного проектування.
Питання для обговорення:
1. Підходи до організаційного
проектування.
2. Сутність та види
методів організаційного проєктування.
3. Вибір методів організаційного проєктування.
Література: 7, 9, 21, 25
Практичне заняття №5 (3 год).
Тема: Структура організації та її роль в системі управління.
Мета: ознайомитися зі структурою організації
та її роллю в системі управління
Питання для обговорення:
1. Сутність та типи структур організації.
2. Сутність організаційної
структури управління та її роль в системі управління організацією.
3. Принципи формування
організаційних структур управління.
4. Чинники формування
організаційних структур управління.
Ситуаційні вправи, групові завдання
Тренінг: чинники формування організаційних структур
управління.
Література: 21, 24, 25, 28, 30
Практичне заняття №6 (4 год).
Тема: Класифікація
організаційних структур управління.
Мета: ознайомитися з видами організаційних
структур управління
Питання для обговорення:
1. Бюрократичні організаційні
структури управління.
2. Адаптивні організаційні
структури управління.
3. Сучасні тенденції
в розвитку організаційних
структур управління.
Література: 21, 24, 26, 28, 30, 31
Практичне заняття №7 (3 год).
Тема: Мережеві, віртуальні
та оболонкові організації
Мета: ознайомитися з проектуванням мережевих, віртуальних та оболонкових організацій
Питання для
обговорення:
1.Мережеві організації.
2.Віртуальні
організації.
3.Оболонкові
організації.
Література: 21, 24, 31
Практичне заняття №8 (4 год).
Тема: Етапи проектування організаційних структур
управління.
Мета: оволодіти
навичками проектування
організаційних структур управління.
Питання для обговорення:
1. Діагностика
організаційної структури управління.
2. Розробка
організаційної структури управління.
3. Напрями реорганізації організаційних
структур управління.
Література: 7, 8, 12, 13, 16, 21, 24, 31
Практичне заняття №9 (4 год).
Тема: Інформаційне
забезпечення організаційного проектування.
Мета: ознайомитись з інформаційним
забезпеченням організаційного проектування
Питання для обговорення:
1. Види інформації.
Джерела інформації.
2. Сучасні
автоматизовані системи управління (ERP-системи) та їх роль в процесі
організаційного проектування.
Тренінг: автоматизовані системи управління.
Література: 1, 10, 15, 17, 19, 21, 22
Практичне заняття №10 (5 год).
Тема: Управління
командами в забезпеченні ефективного функціонування організаційних структур.
Мета: оволодіти
навичками формуванням
та забезпечення ефективного функціонування команд
Питання для обговорення:
1. Сутність та типи команд в організаційному
проектуванні.
2. Етапи формування
команд (teambuilding).
Тренінг: команди в організаційному проектуванні.
Література: 3, 6, 14, 20, 21, 27
Практичне заняття №11 (5 год).
Тема: Організаційна культура як чинник
забезпечення ефективності організаційного проектування
Мета: ознайомитися з роллю організаційної
культури в організаційному проектуванні
Питання для
обговорення:
1.Сутність організаційної
культури
2.Види організаційних культур
3.Формування
організаційної культури
Література: 2, 4, 11, 29
Практичне заняття №12 (4 год).
Тема: Оцінка ефективності організаційних структур управління
організацією
Мета: оволодіти
навичками оцінки ефективності
організаційних структур управління
Питання для
обговорення:
1. Сутність ефективності організаційних структур
2. Показники оцінки
ефективності організаційних
структур управління.
Література: 8, 21, 24
Заочна
форма навчання
Практичне заняття № 1 (1 год).
Тема: Організація: сутність, характеристики, розвиток
Мета: ознайомитися з сутністю,
характеристиками та особливостями розвитку організації.
Питання для обговорення:
1.Сутність та
характеристики організації
2.Види організацій
3.Взаємозв’язок і взаємозалежність
внутрішніх елементів і чинників зовнішнього середовища організації
4.Розвиток організації
Тренінг: види організацій та їх особливості.
Література: 18, 21, 23
Практичне заняття № 2 (1 год).
Тема: Сутність
організаційного проектування
Мета: ознайомитися з сутністю організаційного
проектування.
Питання для обговорення:
1. Сутність категорії «організаційне проєктування».
2. Цілі та завдання організаційного проєктування.
3.Принципи організаційного проектування
Література: 5, 21, 23, 25
Практичне заняття № 3 (1 год).
Тема: Складові
організаційного проектування.
Мета: ознайомитися з основними елементами організаційного проектування.
Питання для обговорення:
1. Розподіл праці та спеціалізація. Поняття департаментизації, координації, масштабу контролю, ієрархії.
2. Повноваження та відповідальність.
3. Централізація та децентралізація.
4. Внутрішньоорганізаційні комунікації в проектуванні організації.
Література: 21, 23, 25
Практичне заняття №4 (1 год).
Тема:
Методологічні підходи до організаційного проектування.
Мета: ознайомитися з методологічними
підходами до організаційного проектування.
Питання для обговорення:
1. Підходи до організаційного
проектування.
2. Сутність та види
методів організаційного проєктування.
3. Вибір методів організаційного проєктування.
Література: 7, 9, 21, 25
Практичне заняття №5 (1 год).
Тема: Структура організації та її роль в системі управління.
Мета: ознайомитися зі структурою організації
та її роллю в системі управління
Питання для обговорення:
1. Сутність та типи структур організації.
2. Сутність організаційної
структури управління та її роль в системі управління організацією.
3. Принципи формування
організаційних структур управління.
4. Чинники формування
організаційних структур управління.
Ситуаційні вправи, групові завдання
Література: 21, 24, 25, 28, 30
Практичне заняття №6 (1 год).
Тема: Класифікація
організаційних структур управління.
Мета: ознайомитися з видами організаційних
структур управління
Питання для обговорення:
1. Бюрократичні організаційні
структури управління.
2. Адаптивні організаційні
структури управління.
3. Сучасні тенденції
в розвитку організаційних
структур управління.
Література: 21, 24, 26, 28, 30, 31
Практичне заняття №7 (1 год).
Тема: Етапи проектування організаційних структур
управління.
Мета: оволодіти
навичками проектування
організаційних структур управління.
Питання для обговорення:
1. Діагностика
організаційної структури управління.
2. Розробка
організаційної структури управління.
3. Напрями реорганізації організаційних
структур управління.
Література: 7, 8, 12, 13, 16, 21, 24, 31
Практичне заняття №8 (1 год).
Тема: Управління командами в забезпеченні ефективного
функціонування організаційних структур.
Мета: оволодіти
навичками формуванням
та забезпечення ефективного функціонування команд
Питання для обговорення:
1. Сутність та типи команд в організаційному
проектуванні.
2. Етапи формування команд (teambuilding).
Тренінг: команди в організаційному проектуванні.
Література: 3, 6, 14, 20, 21, 27
7.
Тематика лабораторних занять – не передбачено програмою навчальної дисципліни.
8. Самостійна робота
Самостійна робота здобувача освіти є одним із способів
активного, цілеспрямованого набуття нових для нього знань та умінь; є основою його
підготовки як фахівця, забезпечує набуття прийомів пізнавальної
діяльності, інтерес до творчої роботи, вирішення наукових та практичних
завдань.
Самостійна робота є формою індивідуальної позааудиторної роботи здобувача освіти, метою якого є самостійне засвоєння частини програмного матеріалу,
систематизація, поглиблення, узагальнення,
закріплення та практичне застосування знань, розвиток навичок самостійної
роботи.
Самостійну роботу здобувач освіти може виконувати у бібліотеці, лабораторіях, комп’ютерних класах тощо. Виконання здобувачем освіти самостійної роботи передбачає, за необхідності, отримання консультацій та/або допомоги відповідного фахівця. Навчальний матеріал для самостійної роботи виноситься на поточний і підсумковий контроль
разом з навчальним матеріалом,
який опрацьовувався під час проведення аудиторних занять.
Основні види самостійної роботи здобувача освіти: опрацювання навчального матеріалу, пошук інформації в бібліотеках, мережі Інтернет, використання баз даних інформаційно-пошукових та довідникових
систем; підготовка до аудиторних
занять, опрацювання інструкцій
і методичних рекомендацій; підготовка доповідей, рефератів; виконання індивідуальних завдань; самооцінювання знань і умінь; наукова робота (написання наукової публікації, тез доповідей, есе тощо) тощо.
Питання та завдання самостійної роботи формуються на початку викладання навчальної дисципліни залежно від мети наукових досліджень здобувача освіти та його індивідуального навчального плану.
Кількість годин самостійної роботи здобувача – 75 год (денна форма навчання),
136 год (заочна форма навчання)
Система оцінювання знань здобувача освіти з виконання
самостійної роботи здійснюється шляхом проведення кредитно-модульних
контрольних заходів, які включають:
Форма контролю |
Форма представлення |
Об’єкти контролю |
Результат |
Оцінювання результатів виконання самостійної роботи |
письмова та/або електронній формі відповідно до рекомендованих вказівок
та пропонованого варіанту |
Пізнавальна діяльність, їх творчість, аналітичність, критичність і самостійність; формування навичок первинної обробки інформації, роботи із
документами; уміння узагальнювати
та інтегрувати отриману інформацію; робота із першоджерелами; рівень оволодіння навичками самостійної роботи тощо |
Оцінка за 100-бальною шкалою згідно з критеріями виконання теоретичного або практичного завдання |
9. Індивідуальне завдання.
Виконання
індивідуального завдання (КПІЗ) є одним із обов’язкових складових модулів
залікового кредиту з навальної
дисципліни «Організаційне проектування».
КПІЗ виконується самостійно
кожним здобувачем освіти. Підготовка завдання здійснюється на основі опрацьованої літератури та зібраної інформації, її аналізу та формування
висновків. КПІЗ оформляється відповідно
до встановлених вимог.
При виконанні індивідуального завдання здобувач освіти повинен показати:
– правильне розуміння поставленого завдання;
– висловлювати свої думки з актуальних питань і робити обґрунтовані висновки;
– вміння працювати з літературними джерелами;
– можливість використовувати теоретичні знання, отримані на лекціях, застосовувати сучасні методи дослідження.
Тема КПІЗ:
1.Організаційна структура
підприємства в умовах нестабільності.
2.Оптимізація організаційної структури.
3.Організаційний розвиток вітчизняних підприємств.
4.Сутність та моделі
організаційного розвитку організації.
5.Еволюція організаційних
структур управління.
6. Організаційна культура.
7.Чинники проектування
організаційних структур.
8.Елементи організаційної
структури управління та відносини між ними.
9.Бюрократичні організаційні
структури управління.
10.Адаптивні організаційні
структури управління.
11.Організаційне проектування
виробничих систем.
12.Організаційне проектування
служби управління персоналом.
13.Організаційне проектування в
малому бізнесі.
14.Організаційне проектування на
багатопрофільних підприємствах.
15.Оцінювання ефективності
організаційних структур управління організацією.
16.Організаційні проблеми та їх
розв’язання.
17.Організаційні структури в
управлінні маркетингом.
18.Організація як система.
19.Комунікаційні процеси в
організації.
20.Життєвий цикл організації.
21.Сутність та види
організаційних структур.
22.Організаційний дизайн.
23.Вплив організаційної структури
на ефективність функціонування організації.
24.Сучасні
автоматизовані системи управління та їх роль в процесі організаційного
проектування.
25.Діагностика організаційної
структури управління.
26.Мережеві організації.
27.Віртуальні організації.
28.Оболонкові організації.
29.Методи організаційного проєктування.
30. Подолання опору організаційним змінам.
10. Тренінги з дисципліни
«Організаційне проектування» (5/1 год.)
Метою проведення тренінгів з дисципліни «Організаційне проектування» є створення неформального, невимушеного спілкування, яке відкриває перед групою
здобувачів освіти варіанти розвитку та розв’язання проблеми з питань
щодо особливостей, закономірностей та тенденцій у сфері організаційного
проектування.
Порядок проведення тренінгів:
1. Вступна частина: ознайомлення з темою
тренінгового заняття.
2. Організаційна частина:
створення робочого клімату у групі здобувачів освіти, визначення правил проведення тренінгового заняття.
3. Практична частина: виконання завдань у
групах здобувачів освіти у кількості 3–5 осіб згідно теми тренінгового заняття
та їх представлення.
4. Завершальна частина: підведення підсумків,
обговорення результатів виконаних завдань у групах; обмін думками з питань, які
виносилися на тренінгові заняття
Тематика для здобувачів освіти денної форми
навчання:
1.Види організацій та їх особливості.
2.Внутрішньоорганізаційні комунікації в
проектуванні організації.
3.Чинники формування організаційних структур управління.
4.Автоматизовані системи управління.
5.Команди в організаційному проектуванні.
Тематика для здобувачів освіти заочної
форми навчання:
1.Види організацій та їх особливості.
2. Команди в організаційному
проектуванні.
11. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів
навчання
Методи навчання:
МН1 – словесний метод
(лекція, дискусія, співбесіда тощо);
МН2 – практичний метод
(практичні заняття);
МН3 – наочний метод (метод
ілюстрацій і метод демонстрацій);
МН4 – робота з
навчально-методичною літературою (конспектування, тезування, анотування,
рецензування, складання реферату);
МН5 – відеометод
у сполученні з новітніми інформаційними технологіями та комп’ютерними засобами
навчання (дистанційні, мультимедійні, веб-орієнтовані тощо);
МН6 – самостійна робота
(розв’язання завдань).
Методи оцінювання:
МО1 – екзамен;
МО2 – усне або письмове
опитування;
МО4 – тестування;
МО5 – командні проєкти;
МО6 – есе;
МО7 – презентації результатів
виконаних завдань та досліджень;
МО8 – презентації та виступи
на наукових заходах;
МО9 – захист практичних
робіт.
12. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю
Видами
оцінювання навчальних досягнень здобувача освіти є поточний та підсумковий
контролі. 100 балів може отримати здобувач освіти за виконання конкретних
завдань за кожним із видів контролю.
Перед
початком вивчення навчальної дисципліни здобувача освіти повинні ознайомити із тривалістю вивчення навчального матеріалу
(кількість занять); кількістю й тематикою обов’язкових робіт, термінами
їх проведення; умовами оцінювання.
Поточний
контроль – оцінювання роботи здобувача освіти під час проведення аудиторних
занять, тематичних робіт, самостійної роботи (оцінюється в балах, максимальний
– 100 балів).
Об’єкт поточного контролю – процес встановлення
рівня досягнень програмних результатів в оволодінні змістом предмету,
уміннями та навичками.
Поточне
оцінювання здійснюється у процесі вивчення тем навчальної дисципліни. Його
основними завданнями є: встановлення й оцінювання рівнів розуміння і первинного
засвоєння окремих елементів змісту теми,
встановлення зв’язків між ними та засвоєним змістом
попередніх тем, закріплення знань, умінь і навичок.
Критерії
оцінки теоретичних завдань:
90–100 балів отримує здобувач освіти, який повно та ґрунтовно
розкриває теоретичне питання; вільно висловлює власні думки і відчуття;
визначає програму особистої пізнавальної діяльності; самостійно оцінює
різноманітні життєві явища і факти, виявляючи особисту позицію щодо них;
переконливо аргументує відповіді на додаткові питання;
85–89 балів отримує
здобувач освіти, який розкриє теоретичне питання з неточностями;
припускається окремих незначних помилок, але самостійно виправляє їх; оцінює
окремі нові факти, явища, ідеї; обґрунтовує та аргументує свою думку;
75–84 балів отримує здобувач освіти, який відтворює значну
частину теоретичного матеріалу; виявляє знання і розуміння основних положень;
припускається помилок, серед яких є суттєві, виправляє їх з допомогою
викладача; неповно обґрунтовує власну думку;
65–74 балів отримує
здобувач освіти, який правильно
визначає сутність питання, але недостатньо або поверхнево розкриває більшість
його окремих положень і допускає при цьому помилки, які частково впливають на
загальне розуміння проблеми;
60–64 балів отримує здобувач освіти, який володіє теоретичним
матеріалом на рівні фрагментів, що
становлять незначну його частину; частково та поверхово розкриває лише окремі
положення питання; допускає значних суттєвих помилок, котрі значно
вплинули на загальне розуміння проблеми;
35–59 балів отримує здобувач освіти, який володіє теоретичним
матеріалом на елементарному рівні засвоєння, викладає його уривчастими
реченнями; не дає відповіді на додаткові питання (навіть з допомогою
викладача);
0–34 балів отримує
здобувач освіти, який володіє теоретичним матеріалом на рівні елементарного
розпізнавання і відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів або взагалі не
дає відповіді на питання.
Критерії
оцінки практичних завдань:
90–100 балів отримує здобувач освіти, який застосовує системні
знання практичного матеріалу, передбачені навчальною програмою;
85–89 балів отримує здобувач освіти, який застосовує
узагальнені знання практичного матеріалу, передбачені навчальною
програмою;
75–84 балів отримує
здобувач освіти, який виконує практичні завдання в цілому правильно, але з
незначними неточностями;
65–74 балів отримує здобувач освіти, який припускається помилок
через недостатнє розуміння програмного матеріалу;
60–64 балів отримує здобувач освіти, який припускається значних
помилок; виконання завдань викликає значні труднощі; потребує допомоги
викладача;
35–59 балів отримує
здобувач освіти, який має фрагментарні знання щодо виконання практичного
завдання.
0–34 балів отримує
здобувач освіти, який не може виконати практичні завдання.
Критерії
оцінки тестових завдань:
90–100 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив більше, чим 90% із запропонованого набору
тестових завдань;
85–89 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив 85-89% із запропонованого набору тестових завдань
різного рівня складності;
75–84 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив 75-84% із запропонованого набору тестових завдань
різного рівня складності;
65–74 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив 65-74% із запропонованого набору тестових завдань
різного рівня складності;
60-64 балів отримує здобувач освіти, який вирішив 60-64% із
запропонованого набору тестових завдань різного рівня складності;
35–59 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив 35-59% із запропонованого набору тестових завдань
різного рівня складності;
0–34 балів отримує
здобувач освіти, який вирішив менше, аніж 34% із запропонованого набору
тестових завдань різного рівня складності.
Модульний контроль – це оцінювання засвоєння
здобувачем освіти навчального матеріалу, винесеного на цей контрольний захід (оцінюється в балах, максимальний –
100 балів). Об’єкт модульного контролю – тестові завдання різного рівня
складності.
Семестровий
контроль проводиться у формі екзамену у терміни, передбачені графіком
освітнього процесу, і оцінюється за 100-бальною шкалою.
Критерії
підсумкового оцінювання:
90–100 балів отримує
здобувач освіти, який вільно володіє програмним обсягом матеріалу, виявляє і демонструє особисті творчі здібності,
вміє самостійно здобувати нові знання, демонструє ґрунтовні знання,
вміння та практичні навички; без допомоги вміє викладача знаходить та опрацьовує необхідну інформацію, використовувати
набуті знання і вміння для прийняття рішень у нестандартних ситуаціях,
переконливо аргументує відповіді, вміє використовувати методи наукового
обґрунтування власних рішень, самостійно розкриває власні обдарування й нахили.
85–89 балів отримує
здобувач освіти, який вільно володіє програмним обсягом матеріалу, застосовує
його на практиці, вільно розв’язує завдання (вправи і задачі тощо) у стандартних ситуаціях, самостійно
виправляє допущені помилки, кількість яких незначна, вміє обґрунтувати на
аргументувати свою думку.
75–84 балів отримує здобувач освіти, який вміє зіставляти, узагальнювати,
систематизувати інформацію під керівництвом викладача, в
цілому, самостійно застосовувати її на практиці; контролювати власну
діяльність; виправляти помилки, серед яких є суттєві, добирати окремі аргументи
для підтвердження думок.
65–74 балів отримує здобувач освіти, який відтворює значну
частину теоретичного матеріалу, демонструє знання і розуміння основних
положень з допомогою викладача може поверхнево відтворювати і аналізувати
навчальний матеріал, виправляти помилки, серед яких є значна кількість
суттєвих.
60–64 балів отримує здобувач освіти, який володіє навчальним
матеріалом на рівні, вищому за початковий, значну частину його відтворює
на репродуктивному рівні або володіє матеріалом на рівні окремих фрагментів, шо
становлять незначну частину навчального матеріалу.
35–59 балів отримує здобувач освіти, який володіє матеріалом на
рівні окремих фрагментів, шо становлять незначну частину навчального
матеріалу.
0–34 балів отримує
здобувач освіти, який володіє матеріалом на рівні елементарного розпізнавання і
відтворення окремих фактів, елементів, об’єктів.
Шкала
оцінювання:
За шкалою ЛНТУ |
За національною
шкалою |
За шкалою ECTS |
90–100 |
Відмінно |
А (відмінно) |
85–89 |
Добре |
В (дуже добре) |
75–84 |
С (добре) |
|
65–74 |
Задовільно |
D (задовільно) |
60–64 |
E (достатньо) |
|
35–59 |
Незадовільно |
FX (незадовільно з можливістю
повторного складання) |
1–34 |
F (незадовільно з обов’язковим повторним курсом) |
Підсумковий
бал (за 100-бальною шкалою) з навчальної дисципліни визначається як
середньозважена величина, залежно від питомої ваги кожної складової залікового
кредиту (відповідно до вагового коефіцієнта):
Заліковий модуль 1 |
Заліковий модуль 2 |
Заліковий
модуль 3 (КПІЗ) |
Заліковий
модуль 4 (екзамен) |
Разом (підсумкова семестрова
оцінка) |
25% |
25% |
10 % |
40% |
100% |
13. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення,
використання яких передбачає дисципліна
№ п/п |
Найменування |
Номер теми |
1. |
Електронний варіант лекцій,
мультимедійне забезпечення,
ватмани, маркери, стікери |
1-12 |
2. |
Індивідуальні завдання для самостійного
виконання (електронний варіант) |
14. Методичне забезпечення
1. Організаційне проектування :
методичні вказівки до практичних занять для здобувачів першого (бакалаврського)
рівня вищої освіти освітньої програми «Менеджмент» спеціальності 073 Менеджмент
галузі знань 07 Управління та адміністрування денної та заочної форм навчання / уклад. О. В. Кощій.
Луцьк: Луцький НТУ, 2022. 44 с.
2. Організаційне проектування :
методичні вказівки до виконання самостійної роботи для здобувачів першого (бакалаврського)
рівня вищої освіти освітньої програми «Менеджмент» галузі знань 07 Управління
та адміністрування спеціальності 073
Менеджмент денної та заочної форм навчання / уклад. О. В. Кощій. Луцьк: ВІП ЛНТУ, 2023. 40 с.
15.Рекомендовані джерела
інформації
1.Адлер О.О.
Організаційно-інформаційне забезпечення аналізу господарської діяльності
підприємства. Актуальність та особливості. URL: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/
123456789/34192/89952. pdf?sequence=2&isAllowed=y
2.Ареф’єва О.В. & Ареф’єв С.О. (2020). Управління організаційною культурою та розвитком як основа стабільної
діяльності підприємства. Економічний
вісник, №3, 109-117.
3.Бєляєва С.С. (2019). Концептуальні основи організації тимбілдінгу як інструменту сприяння комунікативним зв’язкам
у колективі. Молодий вчений, № 1(2), 417-422.
4.Гайдученко
С.О. (2020). Організаційна культура : конспект лекцій для студентів бакалаврату
всіх форм навчання спеціальності 281 Публічне управління та адміністрування.
Харків. нац. ун-т міськ.
госп-ва ім. О. М. Бекетова. Харків :
ХНУМГ ім. Бекетова, 75.
5.Георгіаді Н.Г., Вільгуцька Р.Б. & Когут У.І. Застосування підприємствами принципів побудови
організаційних структур управління. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/3_2018/5.pdf
6.Гуцуляк Н.П. & Синиченко
А.В. Сучані технології командоутворення: формування
«суперкоманд» для підвищення ефективності
персоналу в період невизначеності.
URL: https://economyandsociety.in.ua/index.php/journal/issue/view/34
7.Дудкіна О. & Чикало І. (2021). Сучасні технології організаційного проектування діяльності органу місцевого самоврядування. Регіональні аспекти
розвитку продуктивних сил України, Вип. 26, 55-61.
8.Задорожний І.С. & Задорожний
В.І. (2021). Проектування результативних систем
менеджменту : монографія. Черкаси. СУРА, 239.
9.Зайченко К.С. (2019). Методи і моделі формування організаційної структури інноваційно-активного
малого підприємства: сутність
та практичне значення. Економiка та держава, № 2, 135-140.
10.Каут О.В., Шпортько
А.Ю. & Бігун О.О. Управління
інформаційним забезпеченням
діяльності підприємства. URL: http://www.market-infr.od.ua/journals/2019/37_2019_ukr/38.pdf
11. Копчак Ю.С. & Дорошенко Т.М. (2022). Формування організаційної культури підприємства в умовах нестбільного внутрішнього середовища. Наукові перспективи, № 4(22), 156-167.
12.Кощій О.В. (2021). Оптимізація
організаційних структур вітчизняних
підприємств. Економічний форум,
№ 4, 70-78.
13. Кощій О.В. (2022). Розвиток
організаційних структур управління
логістикою на вітчизняних підприємствах. Економічний форум,
№ 1, 49-57.
14. Кощій О.В.
(2022). Управління людськими ресурсами у бірюзових організаціях. Економічний форум, № 3, 63-69
15.Лисак В.М. (2019). Вплив зовнішніх
та внутрішніх факторів на побудову ефективних автоматизованих систем управління
підприємством. Вісник Хмельницького національного
університету, № 1, 28-32.
16.Ляхович
Л.А. (2020). Стратегії подолання
опору персоналу змінам на підприємстві.
Економічний простір, №
161, 54-58.
17.Миколюк О.А. & Бобровник В.М. (2021). Особливості інформаційного
забезпечення управління підприємством. Вісник Хмельницького національного університету, № 3, 48-52.
18. Монастирський
Г.Л. (2019). Теорія організації:
підручн. Тернопіль: «Крок», 368.
19.Нечипуренко
Д.С. (2019). Модернізація систем автоматизації управління підприємствами машинобудування: дис. … канд. екон. наук:
08.00.04. Запоріжжя, 243.
20.Оленич
А.В. & Шацька
З.Я. Формування та розвиток
проектної команди в сучасних умовах. URL:
https://knutd.edu.ua/publications/pdf/Ukrainian_editions/Shatskaya2015060403.pdf
21.Організаційне проєктування: навч. посібн. для студ. спеціальності 073 «Менеджмент», освітньо-професійної програми «Менеджмент і бізнес-адміністрування» першого бакалаврського рівня вищої освіти / КПІ ім. Ігоря Сікорського; уклад.: М.В. Шкробот, С.В. Салоїд. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського,
2020, 166.
22.Орлик О.В. Інформаційні системи в сфері управління організацією. URL:
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/bitstream/123456/.pdf
23.Скорик О.О. Концептуальні засади організаційного
проектування в публічному управлінні. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/pdf/6_2019/34.pdf
24.Шершньова З.Є. & Гісем С.І. (2022). Організаційно-економічні основи
удосконалення організаційних
структур бізнес-організацій. Вісник Хмельницького національного
університету, № 1, 78-81.
25.Яковенко О.І. & Степанова К.В. (2021). Дослідження змісту організаційного проектування, підходів та
методів його реалізації на підприємстві. Вчені
записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Економіка і управління, Т. 32
(71), № 2, 65-70.
26. Sorokin David. An Example of a Company Conglomerate. URL: http://smallbusiness.chron.com/example-companyconglomerate-14699.html.
27.Kramskyi, S., Zakharchenko, O., Darushin, A. & Bileha, O. (2019) The Method of project team formation on the example of the ship’s crew. International Journal of Innovative Technology and Exploring
Engineering, № 8 (10), 521-526.
28.Ligonenko, L. & Mysyliuk, V. (2021) The development of corporate entrepreneurship and its organizational
design. Global Trends of Data Analytics in Business Management, Social Sciences,
Medical Sciences and Decision making: Conference Proceedings of the 24th FAI
International Conference, Lucknow, 117-119.
29.Polyanska, A., Zapukhliak, I. & Duyk, O. (2019) Culture
of organization in conditions of changes as an ability of efficient
transformations: the case of gas transportation companies in Ukraine. Oeconomia Copernicana, 10 (3), 561-580.
30.Types
of Organisational Structure Business Management. URL: https://www.businessmanagementideas.com/management/organisationalstructure-management/types-of-organisational-structure-businessmanagement/18516
31.Zaichenko, K. & Filyppova, S. (2019) Innovative development of small industrial
enterprise in conditions of informatization of economy: organizational
component: monograph. Schweinfurt: Time Realities Scientific Group UG (haftungsbeschränkt), 218.