Глосарій

Активна система маніпулятивної поведінки

маніпулятор прагне очолювати і панувати за будь-яку ціну, за допомогою активних методів, користаючись більш високим положенням у відносинах. Спирається на безсилля інших і домагається контролю над ними

Активне рефлексивне слухання

за цього виду слухання здійснюється така організація комунікації, в якій партнери краще розуміють один одного: всі осмислено висловлюються, перевіряють і уточнюють власне розуміння, спільно з’ясовують ступінь його адекватності

Активний захист від маніпуляції

не соромлячись, сказати, що вас турбує у пропозиції партнера. Після цього психологічна перевага переходить до вас

Актуалізатор (комунікатор)

прагне взаємодіяти з людьми

Асертивність

практичний метод в галузі міжособистісної комунікації. Цей метод дозволяє висловлювати свою думку, не боячись заперечень. Цей метод є тактикою задоволення справедливих вимог і відмови від неправомірних домагань у відповідь так, щоб при цьому не уражалися права інших людей. Асертивність однозначно відкидає усі форми маніпуляцій. Вона учить спокійно, без агресії протидіяти маніпуляторам. Асертивна поведінка припускає відмову і від агресивної, і від пасивної поведінки

Аудиторська палата України (АПУ)

юридична особа, яка здійснює професійне самоврядування аудиторської діяльності та не має на меті отримання прибутку, та утворена з метою забезпечення реалізації завдань аудиторського самоврядування

Аутокомунікація

спілкування на самоті, з самим собою

Байдужна система маніпулятивної поведінки

відкидання турботи; маніпулятор грає в байдужність, індиферентність. Намагається піти, відсторонитися від контактів. Йому ніби на все «наплювати»

Безконфліктний (тип конфліктних особистостей)

особистість, що свідомо тікає від кон­флікту, перекладає відповідальність в ухваленні рішення на інших, безпринципна. Тим часом конфлікт наростає

Вербальна комунікація

використовує мову як знакову систему

Відкрита (дружня) позиція у спілкуванні

виражаючи дружнє відношення, ми повертаємося обличчям до іншої людини, злегка розводимо руки в сторони, долоні звертаємо до партнера. При цьому ноги звичайно на ширині плечей, голова нахилена убік

Вирішення проблеми (співробітництво)

один із стилів розв’язання конфлікту, за якого учасники визнають право один одного на власну думку і готові її зрозуміти, що дає їм можливість проаналізувати причини розбіжностей і знайти прийнятний для усіх варіант рішення проблеми. Людина, орієнтована на співробітництво, не намагається домогтися своєї цілі за рахунок інших, а шукає вирішення проблеми

Вітання (елемент мовного етикету)

елемент етикету мовного спілкування, що містить в собі похвалу, комплімент, виявлення заслуг і якостей співрозмовника, підкреслення його позитивних рис, успіху, нагадування про знаменну дату в його житті або виробничої й творчої біографії. У вітанні застосовуються ті ж самі вимоги, що і у компліменті. Але, на відміну від нього, вітання завжди прив’язане до певної події, дати, явища. Тому вітання повинно бути, перш за все, своєчасним, доречним. Коректна тональність вітання – добрий стиль службової субординації

Врівноважування успіхів і помилок (self-handicapping)

техніка самопрезентації, яка полягає у створенні перешкод і обґрунтуванні виправдань для поганих результатів і невдач

«Грітися в променях чужої слави» (basking in reflected glory)

техніка самопрезентації, яка полягає у вибудові свого образу через підкреслення тісного зв’яз­ку з успішними, знаменитими, видатними людьми

Гуманістичне спілкування

це найбільшою мірою особистісне спілкування, що дозволяє задовільнити людську потребу в розумінні, співчутті, співпереживанні. Цілі гуманістичного спілкування пов’язані з партнером, визначаються ним, прояснюються в ході спілкування, вони не закріплені, не заплановані до початку спілкування, до того ж можуть гнучко змінюватися. Важливою особливістю гуманістичного спілкування є те, що очікуваним результатом спілкування є не підтримка соціальних зв’язків, як у ритуальному, не зміна партнера, як у маніпулятивному, а спільні переміни уявлень обох партнерів, зумовлені глибиною спілкування. Ситуації гуманістичного – це інтимне, сповідальне, психотерапевтичне спілкування, а іноді просто розмова в купе потягу чи лікарняній палаті.

Демонстративний тип конфліктних особистостей

найчастіше це холерики і сангвініки, яким притаманна бурхлива діяльність у найрізноманітніших напрямах. Для них конфлікт, як для риби вода, це життя, середовище існування. Вони люблять увесь час бути на виду, мають завищену самооцінку

Державна служба

публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави

Державний службовець

громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов’язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби

Ділове спілкування

процес взаємозв’язку і взаємодії, у якому відбувається обмін діяльністю, інформацією і досвідом, що припускає досягнення певного результату, вирішення конкретної проблеми чи реалізацію певної мети

Діловий етикет

результат тривалого відбору правил і форм найбільш доцільної поведінки, що сприяє успіху в ділових стосунках

Додаткова трансакція

взаємодія, у якій партнери адекватно сприймають позиції один одного, розуміють ситуацію однаково і спрямовують свої дії саме в тому напрямі, що очікується й приймається партнером, і якого він також дотримується

Доброчесність

один з фундаментальних принципів згідно Кодексу етики професійних бухгалтерів, який означає бути щирим та чесним в усіх професійних та ділових стосунках

Емпатичне слухання

за такого виду слухання учасник ділової взаємодії приділяє велику увагу «зчитуванню» почуттів, а не слів, розумінню того, як людина ставиться до того, що говорить

Емпатія

спосіб розуміння без осмислення, коли емоційне розуміння та сприйняття почуттів, позиції іншого відразу ж приводить до відповідних власних дій. Розуміння партнера досягається в емпатії, що припускає велику чутливість, сензитивність до станів партнера. Емпатія – це не тільки і не стільки техніка, скільки певна позиція стосовно партнера – зацікавлена, довірча, відкрита

Етика

наука про моральні та духовні принципи поведінки людини, якими вона керується в житті

Етикет

(з французької – ярлик, етикетка, церемоніал, надпис) – це правила поведінки і спілкування людей у суспільстві; зовнішній прояв відносин між людьми, культури особистості

«Ефект ореолу» (галоефект)

означає вплив загального враження про іншу людину на сприйняття й оцінку часткових властивостей його особистості. Якщо загальне враження про людину сприят­ливе, її позитивні якості переоцінюються, а негативні або при­меншуються, або так чи інакше виправдуються. І навпаки: якщо загальне враження про людину негативне, то навіть шляхетні її вчинки не помічаються чи витлумачуються як своєкорисливі

«Ефект поблажливості»

щедра, зайва доброзичливість у сприйнятті й оцінюванні іншої людини – найчастіше спостерігається в тих, хто має сильну емоційну підтримку з боку інших людей і не піддається тривогам

«Ефект послідовності

полягає в тому, що на судження про людину найбільше впливає (за суперечливої інформації) та інформація, що пред’явлена у першу чергу, а якщо справа стосується знайомої людини, – остання інформація про неї. Іноді, відповідно, виділяють «ефект попередження» й «ефект новизни»

Жест

зовнішній прояв внутрішнього емоційно-психоло­гічного стану людини

Загроза власного інтересу

фінансовий інтерес клієнта або наявність спільного з клієнтом фінансового інтересу

Загроза власної оцінки

одна з категорій загроз для професійних бухгалтерів, коли професійному бухгалтеру доводиться переглядати своє попереднє рішення

Загроза захисту

одна з категорій загроз для професійних бухгалтерів, коли професійний бухгалтер захищає позицію або думку такою мірою, яка може ставити під сумнів його об’єктивність

Загроза особистих стосунків

одна з категорій загроз для професійних бухгалтерів, коли внаслідок тісних стосунків професійний бухгалтер переймається інтересами інших третіх осіб

Загроза тиску

одна з категорій загроз для професійних бухгалтерів, коли професійний бухгалтер утримується від об’єктивних дій внаслідок фактичних або відчутних загроз

Закрита (замаскована, негативна) позиція у спілкуванні

Якщо руки в людини складені на грудях, а голова опущена і повернена у бік, протилежний від співрозмовника, виходить, цю людину щось мучить чи їй просто не хочеться з вами розмовляти

Запрошення (елемент мовного етикету)

елемент мовного етикету, який пов’язаний з пропозицією зустрітися, налагодити співпрацю, взаємодію, визначення рамок стосунків, бажання зняти конфліктне напруження. Тому запрошення має бути завжди прямим, відкритим, де висловлюються мотиви зустрічі чи розмови, місце час (який, до речі, іде в погоджувальному варіанті)

Звертання (елемент мовного етикету)

наймасовіша та найбільш яскрава ознака етикету. За допомогою звертання здійснюється адресація до співрозмовника з іменем, прізвищем, посадою чи професійною приналежністю. Звертання, як елемент культури спілкування, є проявом ввічливості, поваги до людини. Водночас воно засвідчує той факт, що розмова стосується саме того, до кого спрямоване звертання. Д. Карнегі стверджує, що звучання власного імені – найприємніша мелодія для власного вуха

Змагальна система маніпулятивної поведінки

маніпулятор прагне виграти за будь-яку ціну. Життя – постійний турнір, а люди – суперники чи вороги. Пильний боєць. Сполучення активної і пасивної системи

Знайомство (елемент мовного етикету)

акт самовизначення у спілкуванні між людьми, які раніше не були знайомими. Це ще й інформація кожного із учасників комунікативного процесу. Сам процес знайомства залежить від ситуації, від бажання розкрити ті аспекти особи, які потрібні в даній ситуації і на даному етапі контакту

Імідж

(від англ. Image – образ) – це візуальна привабливість особистості, це розповідь про себе. Центральну частину іміджу складає осмислений зовнішній вигляд, що повинен сигналізувати про професійно-ціннісні властивості особистості і сприяти формуванню репутації

Імперативна стратегія

психіка й людина в цілому розглядаються як пасивний об’єкт впливу зовнішніх умов і продукт цих умов. Використання імперативних методів впливу приводить найчастіше лише до зовнішнього короткочасного підпорядкування з боку об’єкта впливу і не торкається глибинних структур його психічної організації. Імперативна стратегія найбільш доречна й ефективна в екстремальних ситуаціях, де потрібним є оперативне прийняття й виконання важливих для збереження системи рішень в умовах дефіциту часу, а також при регламентації ієрархічних відносин у системах «закритого» типу

Інграціація (ingratiation)

техніка самопрезентації, яка полягає у прикрашанні, самовихвалянні, прагненні зробити себе привабливим, особливо для тих, хто має високий статус

Інтерактивна сторона спілкування

умовний термін, який позначає характеристику тих компонентів спілкування, що пов’язані зі взаємодією людей, з безпосередньою організацією їхньої спільної діяльності

Інтимна зона

(15-45 см) – у цю зону допускаються лише близькі, добре знайомі люди; для неї характерна довіра, тихий голос у спілкуванні, тактильний контакт, дотик

Кодекс етики професійних бухгалтерів

основа для етичних вимог (кодексу етики, детальних правил, рекомендацій, норм поведінки) до професійних бухгалтерів у кожній країні, який повною мірою стосується і аудиторів

Комплімент (елемент мовного етикету)

цей елемент несе в собі певне перебільшення позитивних якостей людини. Використання компліментарного прийому сприяє створенню позитивних емоцій у співрозмовника, а відтак і позитивної реакції на людину, яка робить комплімент, і викликає бажання зробити цій людині щось приємне. Крім того, навіть нейтральний комплімент є добрим початком для розмови

Компроміс

один із стилів розв’язання конфлікту, який характеризується прийняттям поглядів іншої сторони, але лише до певної міри. Здатність до компромісу високо цінується, тому що зменшує недоброзичливість, і це дозволяє відносно швидко розв’язати конфлікт. Але через якийсь час можуть виявлятися і дисфункціональні наслідки компромісного рішення, наприклад, незадоволеність половинчатими рішеннями. Крім того, конфлікт у трохи зміненій формі може виникнути знову, тому що залишилася невирішеною проблема, яка породила протиріччя

Комунікативна компетентність

сукупність  знань, умінь і навичок, що включають: функції спілкування й особливості комунікативного процесу; види спілкування й основні його характеристики; засоби спілкування (вербальні і  невербальні); репрезентативні системи і ключі доступу до них; види слухання і техніки його використання; «зворотний зв’язок» (питання і відповіді); психологічні і комунікативні типи партнерів, специфіку взаємодії з ними; форми і методи ділової взаємодії; технології і прийоми впливу на людей; методи генерування ідей і інтеграції персоналу для конструктивної комунікації;  самопрезентацію і стратегії успіху

Комунікативна сторона спілкування

обмін інформацією між учасниками спілкування

Контрманіпуляція

зміст контрманіпуляції – зробити вигляд, що не розумієш, що тобою намагаються маніпулювати, почати зустрічну гру і завершити її раптовим питанням, яке показує маніпулятору вашу психологічну перевагу. Але в цьому випадку наростає конфлікт­на ситуація

Конфіденційність

один з фундаментальних принципів згідно Кодексу етики професійних бухгалтерів, який означає поважати конфіденційність інформації, отриманої в результаті професійних та ділових стосунків, і тому не розголошувати таку інформацію третім сторонам без належного та спеціального дозволу, якщо немає юридичного чи професійного права розкривати її; не використовувати цю інформацію для особистої вигоди професійного бухгалтера або третіх сторін

Конфлікт

зіткнення протилежно спрямованих, несумісних одна з одною тенденцій в окремо взятому епізоді у свідомості, у міжособистісних взаємодіях чи міжособистісних відносинах індивідів або груп людей, пов’язані з негативними емоційними переживаннями

Координація

пошук таких засобів спілкування, що найкраще відповідають намірам і можливостям партнерів. Результатом координації є спільність у діях, погодженість в операціях

Маніпулятор

прагне використовувати людей для досягнення своїх прихованих цылей

Маніпулятивна стратегія

суб’єкт сам впливає на психологічну інформацію, що надходить ззовні. Маніпулятивна стратегія реалізується головним чином за допомогою прийомів підсвідомого стимулювання, що «діють в обхід» психічного контролю

Маніпулятивне спілкування

таке спілкування, за якого до партнера ставляться як до засобу досягнення зовнішніх стосовно нього цілей. Партнер в такому спілкуванні розглядається не як цілісна людина, а скоріше як сукупність функціональних якостей, що можуть стати при нагоді для досягнення своєї мети

Міжнародна федерація бухгалтерів (МФБ)

всесвітня організація бухгалтерів-професіоналів, заснована 7 жовтня 1977 року в Мюнхені Німеччина), на 11-му Всесвітньому конгресі бухгалтерів, створена з метою зміцнення бухгалтерської професії в усьому світі в інтересах суспільства

Міжособистісна взаємодія

взаємні дії учасників спілкування, спрямовані на співвіднесення цілей кожної зі сторін і організацію їхнього досягнення в процесі спілкування

Міжособистісне сприйняття (сприйняття іншої людини)

процес, у якому відбувається відображення її зовнішніх ознак, співвіднесення їх з особистісними властивостями індивіда, якого сприймають, і здійснення на цій основі розуміння його внутрішнього світу і поведінки

Міжособистісний простір

організація всіх елементів між­особистісної взаємодії у певному порядку, що припускає: 1) вибір позиції у відношенні до іншого, прибудову до позицій один одного; 2) чітке визначення просторових і часових меж ситуації взаємодії, поза яким обрана позиція стає недоречною; 3) оформлення зайнятої позиції за допомогою вербальних і невербальних засобів комунікації

Міміка

рух м’язів обличчя, що відбиває внутрішньо-емоційний стан

Мова

система фонетичних, лексичних, граматичних оди­ниць, що є засобом спілкування людей, висловлення ними своїх думок, почуттів, бажань і намірів

Мовний етикет

синонім культури спілкування. Це сукупність форм ввічливості, прийнятих у діловому суспільстві

Мораль

сукупність усвідомлених людьми принципів, правил, норм поведінки, характерних для певного суспільства та певної епохи

Набутий імідж

те, як інші бачать вас насправді

Невербальна комунікація

являє собою обмін невербальними повідомленнями між людьми, а також їхню інтерпретацію. Це комплексний процес, що задіює людину в цілому, при цьому мають значення тон голосу, а також рухи тіла

Нерефлексивне слухання

цей вид слухання припускає мінімальне використовуються різні немовні знакові системи втручання у мовлення співрозмовника за максимальної зосередженості на ньому

Об’єктивність

один з фундаментальних принципів згідно Кодексу етики професійних бухгалтерів, який означає не допускати упередженості, конфлікту інтересів або неправомірного впливу з боку інших осіб на професійні або ділові судження

Особиста, чи персональна зона

(45-120 см) – для повсякденної бесіди з друзями і колегами, припускає тільки візуально-зоровий контакт між співрозмовниками

Пасивна система маніпулятивної поведінки

маніпулятор ніколи не виявляє роздратування; млявий і пасивний. Прикидається безпомічним і дурним. Дозволяє іншим думати і працювати за себе. Виграє, терплячи поразку

Пасивний захист від маніпуляції

рекомендується використовувати, якщо людина не знає, що робити, як відповісти маніпулятору. У цьому випадку не треба нічого говорити. Можна зробити вигляд, що ви не розчули, не зрозуміли або взагалі перевести розмову на щось інше

Педагогічна техніка

сукупність використовуваних педагогом прийомів. Її засобами є мова і невербальні засоби спілкування

Педагогічне спілкування

спілкування педагога з вихованцями в педагогічних цілях

Педагогічний такт

міра педагогічно доцільного впливу педагога на тих, хто вчиться, уміння встановлювати продуктивний стиль спілкування

Педант (тип конфліктних особистостей)

особистість «надточного» типу, що завжди пунктуальна, причеплива, нудотна, хоч є добрим виконавцем, відштовхує людей від себе

Перехресна трансакція

це «неправильна» взаємодія. «Неправильність» її полягає в тому, що партнери не розуміють чи не бажають зважати на те, до якої позиції звертається партнер, відповідають йому з іншої позиції, тим самим виявляючи, з одного боку, неадекватність розуміння позиції та дій партнера, а з іншого – яскраво виявляючи свої власні наміри і дії

Перцептивна сторона спілкування

означає процес сприйняття один одного партнерами по спілкуванню і встановлення на цій основі взаєморозуміння

Поза

положення, що приймає людина, і рухи, що змінюють це положення чи впливають на нього, як, наприклад, переміщення центра тяжіння при погойдуванні взад-вперед, з носка на п’яту й ін.

Порушення міжособистісного спілкування

двостороннє ускладнення спілкування і відносин, зумовлене егоїзмом, підозрілістю, авторитарністю, нещирістю та ін.

Привітання (елемент мовного етикету)

це початок комунікативного процесу. Це елемент мовного етикету, з якого починається будь-який процес спілкування, незалежно від того, були чи не були до цього представлені один одному співрозмовники. Вітатися при зустрічі – добра традиція. Це давній звичай – вияв уваги, дружелюбності, поваги до людей

Примус

один із стилів розв’язання конфлікту, за якого людина намагається змусити прийняти свою думку будь-що-будь; її не цікавить думка інших. Даний стиль пов’язаний з агресивною поведінкою; для впливу на інших людей тут використовується влада, заснована на примусі, і традиційна влада. Цей стиль може бути ефективним у ситуаціях загрозливих чи тих, які перешкоджають досягненню цілей

Принцип дотримання прав людини (філософський принцип прийняття етичних рішень)

спрямований на захист честі та гідності кожної людини. Етичний підхід до цього поняття означає, що ви будете поважати права інших людей на відкрите висловлювання своєї думки, їх право на збереження таємниці, на вибір релігії і т.п. В останні роки поняття індивідуального права окремої людини дуже розширилось і охоплює захист землі, води, повітря, природи, навколишнього середовища і т.п.

Принцип правової впевненості в діяльності ДПС

означає визначеність прав та обов’язків як платника податків, так і ДПС; надання платникам податків достовірної та повної інформації, передбаченої правовими актами; чіткість розподілу обов’язків та персональної відповідальності серед працівників податкової служби; належну оперативність розгляду справ (своєчасну підготовку та видачу платникам податків передбачених законодавством довідок, посвідчень, інших документів); усвідомлене ставлення до своїх повноважень у відносинах з платниками податків

Принцип правомірності в діяльності ДПС

означає правильне застосування законів; гарантію бездоганності адміністративних процедур та доброчесності працівників; чітке обґрунтування рішень за скаргами та апеляціями платників податків

Принцип рівності перед законом в діяльності ДПС

вимагає від ДПС чіткості у проведенні податкової політики

Принцип справедливості (філософський принцип прийняття етичних рішень)

заснований на забезпеченні рівних прав при розподілі відповідальності та благ. Принцип справедливості полягає в тому, що до всіх людей слід ставитись однаково, а встановлені правила треба виконувати. Ті ж, хто заподіяв шкоду іншим, повинні нести відповідальність і компенсувати збитки. Таким чином, справедливе рішення – це рішення чесне, безпристрасне, розумне. Воно відповідає тим правилам, які застосовуються в даній ситуації

Пристосування

один із стилів розв’язання конфлікту, за якого людина намагається не виявляти ознак конфлікту, конфронтації, закликає до солідарності і терпимості. При цьому часто забувається проблема, що лежить в основі конфлікту. У результаті може тимчасово наступити спокій, негативні емоції не виявляються, але вони накопичуються. Рано чи пізно залишена без уваги проблема і негативні емоції, що нагромадилися, призведуть до вибуху, наслідки якого будуть дисфункціональні

Приховані трансакції

такі взаємодії, що містять одночасно два рівні: явний, виражений словесно, соціальний і прихований, психологічний

Проекційний імідж

те, як, на вашу думку, вас сприймає навколишній світ

Професійна етика

визначає загальні приписи щодо ідеальних форм поведінки, та конкретні правила, в яких зазначені неприпустимі форми поведінки працівників відповідних професій

Професійна компетентність та належна ретельність

один з фундаментальних принципів згідно Кодексу етики професійних бухгалтерів, який означає підтримувати професійні знання та навички на рівні, потрібному для забезпечення отримання клієнтом чи роботодавцем компетентних, професійних послуг, що базуються на сучасних тенденціях практики, законодавстві та методиках, а також діяти сумлінно і відповідно до застосовних технічних та професійних стандартів

Професійна поведінка

один з фундаментальних принципів згідно Кодексу етики професійних бухгалтерів, який означає дотримуватися відповідних законів та нормативних актів та утримуватись від будь-яких дій, які дискредиють професію

Прощання (елемент мовного етикету)

елемент мовного етикету, яким завершується будь-який вид мовного спілкування. Форми прощання, як і форми вітання, можуть бути вербальними («до побачення», «на все добре» і т. п.) і невербальними – дотиковими (легкий уклін, жест руки). Гарним стилем прощання педагога (працівника) є його увага до людини, і він підніметься при завершенні розмови чи навіть проведе до дверей (якщо це літня жінка, людина похилого віку чи інвалід). Прощання є виявом певного завершення комунікативного контакту. В ньому підбивається підсумок і дається певна гарантія того, що сказане є предметом подальшого розгляду. За будь-якої умови прощання повинно бути доброзичливим, неспішним, іноді компліментарним

Психотип

модель поведінкової структури особистості і її взаємодій з навколишнім середовищем

Публічна зона

(понад 400 см) має на увазі спілкування з великою групою людей – у лекційній аудиторії, на мітингу й ін

Репрезентативна система (сенсорний канал)

система, за допомогою якої суб’єктом сприймається й переробляється інформація, що надходить із зовнішнього світу

Ригідний (млявий, відсталий) тип конфліктних особистостей

люди цього типу не вміють пристосовуватися, тобто враховувати у своїй поведінці зміни ситуації та обставин, брати до уваги думки оточуючих. Вони честолюбні. Виявляють хворобливу вразливість, підозріливість

Розвиваюча стратегія

Психіка виступає як відкрита система, що знаходиться у постійній взаємодії, яка має внутрішній і зовнішній контури регулювання. Діалог і відкритість. Діалог, як відкритий з обох боків процес, припускає не тільки досить високий рівень психологічної культури суб’єкта, але і той факт, що діалогу треба учитися, й учитися постійно

Ритуальне спілкування

індивідуальний стиль спілкування, притаманний дуже багатьом людям. Головною задачею партнерів є підтримка зв’язку із соціумом, підкріплення уявлення про себе як про члена суспільства. Відзначені риси цього спілкування – неспрямованість, неінформативність, беззмістовність, незалученість чи мала залученість партнерів у спілкування – багато в чому є характерними ознаками ритуального спілкування. Метою ритуального спілкування є не зміна іншого, не вплив на нього, а підтвердження себе – своїх думок, своїх уявлень

 

Самопідтримка (self-promotion)

техніка самопрезентації, яка полягає у прагненні справити вра­ження, описуючи свої таланти і видатні знання

Самопрезентація

короткочасний, специфічно мотивований і організований процес пред’явлення інформації про себе у вербальній і невербальній поведінці

Соціальна зона

(120-400 см) звичайно витримується під час офіційних зустрічей у кабінетах, як правило, з тими, кого не дуже знають

Спілка аудиторів України (САУ)

всеукраїнська професійна громадська організація, яка об’єднує сертифікованих аудиторів України

Спілкування

багатогранний процес, що реалізується в різноманітних формах і вивчається різними науками (філософія, психологія, соціологія, педагогіка та інші)

Спрямоване, критичне слухання

за такого виду слухання учасник спілкування спочатку здійснює критичний аналіз повідомлення, а потім робить спробу його розуміння

Стан «его»

відносно незалежні й відокремлені у внутрішньому світі людини сукупності емоцій, настанов і схем поведінки, що ніби дискретні і можуть виявлятися в поведінці кожна окремо. Таких відокремлених комплексів настанов і способів поведінки Е. Берн виділяє три: Батько, Дорослий і Дитина (Б, Д, Дт). Ніякого відношення до реального віку людини ці позиції не мають

Стереотип

деякий стійкий образ будь-якого явища чи людини, який використовують як певне «скорочення» у разі взаємодії з цим явищем

Стиль педагогічного спілкування

усталена система способів та прийомів, які використовує вчитель у взаємодії. Вона залежить від особистісних якостей педагога і параметрів ситуації спілкування

Стиль спілкування

це образ дій, що ніби «витягається» з якогось одного типу ситуацій, і виявляється в складних (з погляду певного типу ситуації) випадках

Стратегія спілкування

характеризує основні моменти, глобальні цілі і принципи спілкування

Тактика спілкування

реалізація конкретної комунікативної стратегії на основі знання технік і правил спілкування

Техніка спілкування

сукупність конкретних комунікативних умінь, що дозволяють використовувати різноманітні, придатні для конкретної ситуації взаємодії прийоми і методи спілкування

Толерантність

терплячість, витривалість особи стосовно поведінки інших. Толерантність лежить в основі взаємної довіри і розуміння. Вона допомагає попереджати конфлікти і переборювати їхні несприятливі наслідки. Толерантність сприяє прояву доброзичливості, допомагає налагодженню «психологічного клімату» у колективах і групах

Трансакція

одиниця взаємодії партнерів по спілкуванню, що супроводжує визначення позицій кожного

Узгодження

механізм взаємодії, що стосується, в основному, сторони мотивів та потреб спілкування. Його результатом є відносна згода з метою, змістом, намірами, що задає основний тон міжособистісним відносинам, визначає їхнє емоційне забарвлення

Утилітаризм

(від лат. – користь, вигода) – принцип оцінки всіх явищ тільки з точки зору їх корисності, можливості служити засобом будь-яких цінностей. Концепція утилітаризму передбачає, що правильне рішення – це таке рішення, яке приносить максимальну користь більшості людей

Ухилення

один із стилів розв’язання конфлікту, за якого людина, що дотримується цієї стратегії, прагне піти від конфлікту. Ця стратегія може бути доречною, коли: а) предмет розбіжностей не становить для людини великої цінності; б) ситуація може розв’язатися сама собою (це, хоч і рідко, але буває); в) у даний момент немає умов для ефективного розв’яза­ння конфлікту, але пізніше вони з’являться

Федерація аудиторів, бухгалтерів і фінансистів АПК України (ФАБФ)

всеукраїнська професійна громадська організація, створена 11 липня 2003 року на базі науково-методичної Ради з питань обліку, звітності та аудиту в АПВ, що діяла при Міністерстві сільського господарства і продовольства України з 1992 року. Головною метою ФАБФ є об’єднання зусиль членів Федерації для сприяння розвитку та підвищення статусу професій бухгалтера та фінансиста, сприяння розробці нових і вдосконаленню діючих механізмів організації та методології фінансів, бухгалтерського обліку, контролю та аудиту в агропромисловому виробництві

Федерація професійних бухгалтерів та аудиторів України (ФПБАУ)

громадська професійна саморегулівна, некомерційна організація, створена в червні 1996 року на першому З`їзді бухгалтерів та аудиторів України, з метою відстоювання інтересів представників бухгалтерської та аудиторської професій. Серед пріоритетів ФПБАУ: підвищення рівня професіоналізму фахівців-обліковців, поліпшення їх іміджу в суспільстві та покращення якості послуг, що надаються ними