Page 12

Тема 8. Планування діяльності системи цивільного захисту

 

8.1. Планування діяльності єдиної державної системи цивільного захисту.

8.2. Документи з питань цивільного захисту суб’єкта господарювання.

8.3. Планування евакуації населення.

 

 

8.1. Планування діяльності єдиної державної системи цивільного захисту

 

Кодекс цивільного захисту України регламентує основні вимоги щодо планування діяльності єдиної державної системи цивільного захисту

Для організації діяльності єдиної державної системи цивільного захисту Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральними органами виконавчої влади, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб’єктами господарювання розробляються та затверджуються:

1) план реагування на надзвичайні ситуації (розробляється у масштабі України, галузі, Автономної Республіки Крим, області, міста, району, району у місті, суб’єкта господарювання), а суб’єктами господарювання з чисельністю працюючого персоналу 50 осіб і менше розробляється та затверджується інструкція щодо дій персоналу суб’єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;

2) план локалізації і ліквідації наслідків аварій на об’єктах підвищеної небезпеки;

3) план цивільного захисту на особливий період (розробляється у масштабі України, галузі, Автономної Республіки Крим, області, міста, району, району у місті, а також суб’єкта господарювання, який продовжує роботу у воєнний час та який віднесено до категорії цивільного захисту);

4) план основних заходів цивільного захисту України на рік;

5) план основних заходів цивільного захисту функціональних і територіальних підсистем та їх ланок на рік;

6) план проведення цільової мобілізації для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій державного рівня у мирний час або відповідні заходи в мобілізаційних планах щодо проведення такої цільової мобілізації (розробляється на всіх рівнях).

Порядок розроблення планів визначається Кабінетом Міністрів України.

 

 

8.2. Документи з питань цивільного захисту суб’єкта господарювання

 

Відповідно до примірного переліку документів з питань цивільного захисту, визначених для розроблення та використання органами виконавчої влади, на підприємствах, в установах та організаціях затвердженого наказом МНС України від 28.12.2010 № 96 суб’єкти господарювання розробляють такі документи цивільного захисту:

1. План реагування на надзвичайні ситуації з додатками:

- календарний план основних заходів цивільного захисту в надзвичайних ситуаціях;

- план термінової евакуації із приміщень;

- схема зв’язку та оповіщення;

- розрахунок укриття в захисних спорудах;

- забезпечення засобами індивідуального захисту;

- матеріально-технічне забезпечення;

- карта-схема регіону з позначенням на ній місцями розташування об’єкта цивільного захисту, піднятими місцями можливої техногенної, природної, екологічної небезпеки та наслідків використання воєнних засобів враження, графічними елементами плану евакуації (розосередження) та необхідними розрахунками;

- план евакуації в заміську зону.

2. План цивільного захисту на особливий період (для об’єктів, що продовжують діяльність в особливий період).

3. План локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій) тільки для ПНО і ОПН).

4. Плани захисту персоналу на об’єктах, які потрапляють у зону надзвичайної ситуації від потенційно небезпечних об’єктів (ПНО) або об’єктів підвищеної небезпеки (ОПН).

5. Розпорядчий акт про затвердження Положення про спеціальну комісію з ліквідації надзвичайної ситуації (формалізований документ).

6. Розпорядчий акт про затвердження Статуту (положення) про аварійно-рятувальні служби (формування).

7. Розпорядчий акт про створення позаштатних (невоєнізованих) формувань цивільного захисту.

8. Розпорядчий акт про організацію роботи штабу з ліквідації надзвичайних ситуацій.

9. Розпорядчий акт про створення відомчого (регіонального, місцевого, об’єктового) резерву для запобігання, ліквідації надзвичайних ситуацій та їх наслідків.

10. Розпорядчий акт про створення постів радіаційного і хімічного спостереження (ПРХС).

11. План евакуації населення (працівників) у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

12. Розпорядчий акт про створення евакуаційних органів.

13. План приведення сховища (протирадіаційного укриття) у готовність до прийому людей, яких необхідно укривати.

14. Паспорт потенційно небезпечного об’єкта.

15. Розпорядчий акт про призначення відповідальних керівників з ліквідації надзвичайних ситуацій на рівнях "А" і "Б".

16. Розпорядчий акт про призначення особи, відповідальної за роботу із забезпечення пожежної безпеки.

17. Розпорядчий акт про організацію навчання з питань цивільного захисту на рік.

18. Розпорядчий акт про підготовку і проведення "Дня цивільного захисту" та "Тижня безпеки дитини" (тільки для освіти).

19. Розпорядчий акт про підготовку та проведення комплексних об'єктових навчань, тренувань з цивільного захисту.

20. Графік роботи консультаційного пункту та журнал обліку проведення консультацій (тільки для ЖКП).

21. Наказ «Про організацію цивільного захисту на суб’єкті господарювання».

22.Наказ “Про підсумки підготовки з цивільного захисту за минулий рік і завдання на новий рік”.

23.План підготовки цивільного захисту суб’єкта господарювання.

24.План розвитку і вдосконалення цивільного захисту.

25. Особисті плани дій (папки робочих документів) розробляються для Начальника і відповідального працівника ЦЗ об’єкта, керівників (начальників) структурних підрозділів об’єкта ЦЗ, начальників (командирів) служб і формувань, оперативної групи, евакуаційної комісії, групи зв’язку та оповіщення, поста радіаційної і хімічної розвідки, поста медичної допомоги, групи видачі засобів ЗІЗ та спеціальних приладів, ланки протипожежних заходів, групи охорони громадського порядку, групи утримання сховищ   тощо.

Зміст папки робочих документів посадової особи:

Функціональне завдання посадової особи (служби, формування, структурного підрозділу), витяг із наказу про призначення, функціональні обов’язки керівника і особового складу формування, план-графік особистих дій керівника і окремо - формування (структурного підрозділу), схема оповіщення, іменний список особового складу формування (структурного підрозділу), відомість забезпечення їх матеріально-технічними засобами, необхідні довідкові дані тощо.

26. Розклад занять з кожним формуванням згідно з Типовою програмою – 15 годин на рік.

27. Журнал обліку занять з особовим складом формувань.

28. Розклад занять з працівниками, що не включені до складу формувань – 12 годин на рік.

29. Журнал обліку занять з працівниками, що не включені до складу формувань.

30. Плани, плани-конспекти проведення занять з формуваннями та працівниками, що не включені до складу формувань.

31. Куточок цивільного захисту.

32. Положення про комісію з надзвичайних ситуацій.

З метою забезпечення достатнього рівня готовності ЦЗ об’єкта до дій у надзвичайних ситуаціях розробляються довгострокові документи і документи підготовки цивільного захисту в поточному році.

Довгостроковими документами є:

- План реагування на НС;

- Наказ (розпорядження) про організацію ЦЗ;

- Перспективний план розвитку і удосконалення ЦЗ.

Щорічно розробляються:

- Наказ про стан ЦЗ в минулому році та основні завдання на наступний рік;

- Основні заходи підготовки ЦЗ об’єкту в наступному році;

- (в освіті розробляються документи щодо підготовки і проведення «Дня ЦЗ» та «Тижня безпеки дитини».

           Додатки:

           1. Зразок плану реагування на НС ЗОШ з  додатками.

           2. План реагування на НС промислового об’єкта.

           3. Розрахунок укриття робочого персоналу у ЗС ЦЗ.

           4. Календарний план проведення основних заходів ЦЗ.

           5. Розрахунок забезпечення і порядок видачі засобів ЗІЗ, приладів радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного контролю.

           6. Список оповіщення та інформування керівного складу та працівників суб’єкту господарювання.

            7. Витяги з Кодексу цивільного захисту України.

 

 

8.3. Планування евакуації населення

 

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2013 р. № 841 затверджено Порядок проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру.

Залежно від обстановки, що склалася під час надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру, проводиться загальна або часткова евакуація населення тимчасового або безповоротного характеру.

Обов’язковій евакуації підлягає населення у разі виникнення загрози аварії з викидом радіоактивних і небезпечних хімічних речовин, катастрофічного затоплення місцевості та землетрусів, масових лісових і торф’яних пожеж, зсувів, інших геологічних та гідрогеологічних явищ і процесів, збройних конфліктів.

Загальна евакуація населення проводиться із зон радіоактивного та хімічного забруднення, катастрофічного затоплення населених пунктів у разі руйнування гідротехнічних (гідрозахисних) споруд, хвиля прориву яких може досягнути зазначених населених пунктів менше ніж за чотири години.

Часткова евакуація населення проводиться на підставі рішення місцевої держадміністрації або посадової особи, яка має повноваження щодо прийняття такого рішення.

Для проведення загальної евакуації населення залучаються наявні транспортні засоби відповідної адміністративної території, а в разі виникнення безпосередньої загрози життю або здоров’ю населення - додатково транспортні засоби суб’єктів господарювання та громадян.

Часткова евакуація населення проводиться з використанням транспортних засобів, що експлуатуються згідно з графіком роботи.

Залучення додаткових транспортних засобів під час проведення часткової евакуації населення здійснюється за рішенням місцевої держадміністрації або посадової особи, яка має повноваження щодо прийняття такого рішення.

Суб’єктові господарювання або громадянину, транспортні засоби яких залучалися для здійснення заходів з евакуації населення, компенсується вартість наданих послуг і розмір фактичних (понесених) витрат за рахунок коштів, що виділяються з відповідного бюджету на ліквідацію загрози виникнення надзвичайної ситуації або наслідків надзвичайної ситуації у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Працівник суб’єкта господарювання, власник, користувач, водій транспортного засобу, які відмовилися від надання послуг з перевезення населення, яке підлягає евакуації, несуть відповідальність відповідно до закону.

Евакуація матеріальних і культурних цінностей проводиться у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, які можуть заподіяти їм шкоду, за наявності часу на її проведення, що визначається на підставі інформації суб’єктів моніторингу, спостереження, лабораторного контролю та прогнозування надзвичайних ситуацій.

Перелік, обсяги та черговість проведення евакуації матеріальних і культурних цінностей визначаються органами державної влади, суб’єктами господарювання, громадськими об’єднаннями та/або громадянами, у віданні або власності яких перебувають зазначені цінності, та враховується під час планування заходів з евакуації відповідно до методики, що затверджується Міноборони.

Приймання, перевезення, розміщення, облік та зберігання евакуйованих матеріальних і культурних цінностей здійснюється органом, відповідальним за організацію проведення евакуації, у визначеному законодавством порядку.

Рішення про проведення евакуації приймають на:

державному рівні - Кабінет Міністрів України;

регіональному рівні - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації;

місцевому рівні - районні, районні у м. Києві та Севастополі держадміністрації, відповідні органи місцевого самоврядування;

рівні конкретного суб’єкта господарювання - його керівник.

Планування заходів з евакуації населення здійснюється за методикою, затвердженою Міноборони.

Евакуація населення із зон радіоактивного забруднення навколо атомних електростанцій проводиться для АЕС потужністю:

що не перевищує 4 ГВт, - у радіусі 30 кілометрів;

більш як 4 ГВт - у радіусі 50 кілометрів.

При цьому територія, з якої проводиться евакуація, повинна бути не менше зони спостереження атомної електростанції, розміри якої визначені згідно із законодавством.

Евакуація населення із зон небезпечного радіоактивного забруднення навколо інших ядерних установок та об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, проводиться із зон спостереження таких установок та об’єктів, визначених згідно із законодавством.

План евакуації населення розробляється комісією з питань евакуації, підписується її головою, затверджується керівником органу, який утворив таку комісію, та погоджується органом, на території якого планується розміщення евакуйованого населення.

Комісія з питань евакуації, утворена Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою держадміністрацією, органом місцевого самоврядування, на території якого планується розміщення евакуйованого населення, розробляє план його приймання і розміщення у безпечному районі, який затверджується керівником органу, що утворив відповідну комісію.

Списки громадян, які підлягають евакуації, складаються у трьох примірниках, один з яких залишається в особи, яка здійснює управління об’єктом господарювання, будинком, другий - після уточнення списків надсилається на збірний пункт евакуації (у разі одержання рішення про проведення евакуації), третій - на приймальний пункт евакуації. Такі списки коригуються щороку особами, які здійснюють управління об’єктами господарювання та будинками.