Тема 7.
Фінансове та матеріально-технічне забезпечення цивільного захисту
7.1. Фінансове
забезпечення цивільного захисту.
7.2. Матеріально-технічне забезпечення цивільного захисту.
7.1. Фінансове забезпечення цивільного захисту
Кодекс цивільного
захисту України регламентує вимоги щодо фінансування заходів у сфері цивільного
захисту. Зокрема, фінансування заходів у сфері цивільного захисту здійснюється
за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів
суб’єктів господарювання, інших не заборонених законодавством джерел.
Обсяг фінансування, що виділяється потенційно
небезпечними об’єктами та об’єктами підвищеної небезпеки для проведення
необхідних заходів цивільного захисту, має становити не менше ніж 0,5 відсотка
обсягу валового доходу такого об’єкта.
Фінансове забезпечення діяльності
центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері цивільного захисту, інших центральних органів
виконавчої влади, що здійснюють державний нагляд у сфері техногенної та
пожежної безпеки, реалізацію державної політики у сфері промислової безпеки,
охорони праці та державного гірничого нагляду, управління зоною відчуження і
зоною безумовного (обов’язкового) відселення, здійснюється за рахунок коштів
Державного бюджету України.
Фінансове забезпечення діяльності підрозділів
з питань цивільного захисту, що функціонують у складі центральних органів
виконавчої влади, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Фінансове забезпечення діяльності підрозділів
з питань цивільного захисту суб’єктів господарювання здійснюється за рахунок
коштів таких суб’єктів господарювання.
Фінансове забезпечення діяльності сил
цивільного захисту здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих
бюджетів, коштів суб’єктів господарювання, інших не заборонених законодавством
джерел.
Фінансування медико-психологічної
реабілітації рятувальників органів та підрозділів цивільного захисту
здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Обсяги фінансування медико-психологічної
реабілітації рятувальників органів та підрозділів цивільного захисту
визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері цивільного захисту.
Медико-психологічна реабілітація рятувальників
інших аварійно-рятувальних служб, медичних працівників служби медицини
катастроф здійснюється відповідно за рахунок коштів, які виділяються на
утримання таких служб з державного або місцевих бюджетів чи за рахунок коштів
суб’єктів господарювання.
Фінансування медико-психологічної
реабілітації постраждалих, а також громадян, які залучалися до проведення робіт
з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, здійснюється за рахунок коштів,
що виділяються на ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій з Державного
бюджету України, в обсязі, що визначається центральним органом виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони
здоров’я.
Фінансування заходів медико-психологічної
реабілітації неповнолітніх осіб, постраждалих у надзвичайній ситуації місцевого
або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок надзвичайної ситуації загинув
один із батьків або обоє батьків, здійснюється за рахунок коштів державного або
місцевих бюджетів, коштів суб’єктів господарювання, інших джерел. Для
ефективного планування та забезпечення медико-психологічної реабілітації
зазначених неповнолітніх осіб Рада міністрів Автономної Республіки Крим,
місцеві державні адміністрації щороку розробляють і забезпечують затвердження
та виконання відповідних регіональних програм.
Фінансування робіт із запобігання та
ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється у порядку,
встановленому Кабінетом Міністрів України.
7.2.
Матеріально-технічне забезпечення цивільного захисту
Центральні органи виконавчої влади, Рада
міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи
місцевого самоврядування та суб’єкти господарювання забезпечують
підпорядковані їм підрозділи з питань цивільного захисту, сили цивільного
захисту та інші організації, діяльність яких спрямована на виконання завдань і
заходів з питань цивільного захисту, засобами цивільного захисту, іншим
майном, службовими, навчальними, господарськими та підсобними приміщеннями,
іншими об’єктами та спорудами (пожежними депо, сховищами для техніки,
тренувальними залами, спортивними майданчиками), складськими площами в обсягах,
необхідних для їх діяльності, а також надають у встановленому порядку земельні
ділянки для їх розташування.
Земля, вода, інші
природні ресурси, а також майно, що належать центральному органу виконавчої
влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері
цивільного захисту, центральним органам виконавчої влади, що здійснюють
державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізацію державної
політики у сфері промислової безпеки, охорони праці та державного гірничого
нагляду, управління зоною відчуження і зоною безумовного (обов’язкового)
відселення, є державною власністю та закріплюється за їх силами цивільного
захисту, навчальними закладами та науковими установами, іншими підрозділами та
об’єктами, що належать до сфери їх управління, на праві оперативного
управління.
Створення
та використання матеріальних резервів для запобігання і ліквідації
наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до вимог Кодексу
цивільного захисту України згідно Порядку створення та використання
матеріальних резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних
ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня
2015 року № 775.
Матеріальний резерв - запас будівельних
і пально-мастильних матеріалів, лікарських засобів та виробів медичного
призначення, продовольства, техніки, технічних засобів та інших матеріальних
цінностей, призначених для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних
ситуацій, надання допомоги постраждалому населенню, проведення невідкладних
відновлювальних робіт і заходів.
Матеріальні
резерви для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
створюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та
реалізує державну політику у сфері цивільного захисту (оперативний
матеріальний резерв), іншими центральними органами виконавчої влади (відомчий
матеріальний резерв), місцевими державними адміністраціями, органами місцевого
самоврядування (регіональний та місцевий матеріальні резерви) та
суб’єктами господарювання (об’єктовий матеріальний резерв).
Матеріальні резерви
створюються:
ДСНС - оперативний матеріальний резерв для
запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та надання термінової
невідкладної допомоги постраждалому населенню;
Мінагрополітики (через Держлісагентство),
Мінекономрозвитку, Міненерговугіллям, МОЗ, Мінприроди (через Держводагентство)
- відомчий матеріальний резерв для запобігання і ліквідації наслідків
надзвичайних ситуацій у відповідній галузі економіки;
Радою міністрів Автономної Республіки Крим,
обласними, Київською і Севастопольською міськими, районними держадміністраціями
та органами місцевого самоврядування - регіональний та місцевий матеріальні
резерви для здійснення заходів, спрямованих на запобігання і ліквідацію
наслідків надзвичайних ситуацій та надання термінової допомоги постраждалому
населенню;
суб’єктами господарювання, у власності або
користуванні яких є об’єкт (об’єкти) підвищеної небезпеки або потенційно
небезпечний об’єкт (об’єкти) (далі - підприємства), - об’єктовий матеріальний
резерв для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та проведення
невідкладних відновлювальних робіт.
Номенклатура та обсяги матеріальних резервів
визначаються та затверджуються відповідними органами виконавчої влади, органами
місцевого самоврядування та керівниками підприємств.
Номенклатура та обсяги матеріальних резервів
визначаються з урахуванням прогнозованих для конкретної території, галузі,
об’єкта підприємства видів та рівня надзвичайних ситуацій, обсягів робіт з
ліквідації їх наслідків, розмірів заподіяних збитків, обсягів забезпечення
життєдіяльності постраждалого населення.
Створення, утримання та поповнення
матеріальних резервів здійснюється:
оперативного - за рахунок коштів державного
бюджету через ДСНС;
відомчого - за рахунок коштів державного
бюджету через відповідні центральні органи виконавчої влади;
регіонального та місцевого - за рахунок
коштів бюджету Автономної Республіки Крим і місцевих бюджетів;
об’єктового - за рахунок власних коштів
підприємств.
Створення, утримання та поповнення
матеріальних резервів може здійснюватися також за рахунок добровільних
пожертвувань фізичних і юридичних осіб, благодійних організацій та об’єднань
громадян, інших не заборонених законодавством джерел.
Місця розміщення матеріальних резервів
визначаються і затверджуються рішеннями відповідних органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування та керівників підприємств.
Матеріальні резерви розміщуються на об’єктах,
призначених або пристосованих для їх зберігання, за рішенням керівників
відповідних органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та підприємств
з урахуванням оперативної доставки таких резервів до можливих зон надзвичайних
ситуацій.
Матеріальні цінності, що поставляються до
матеріальних резервів, повинні мати сертифікати відповідності на весь
нормативний строк їх зберігання.
Керівники підприємств, на балансі яких
перебувають матеріальні резерви, повинні щороку проводити перевірку наявності,
якості, умов зберігання, готовності до використання матеріальних цінностей.
Придбання матеріальних цінностей, що
поставляються до оперативного, відомчого, регіонального та місцевого
матеріальних резервів, здійснюється відповідно до вимог Закону
України “Про здійснення державних закупівель”.
Зберігання та облік матеріальних резервів здійснюється
в установленому законодавством порядку.
Створення та накопичення матеріальних
резервів здійснюється відповідно до річних графіків, затверджених відповідними
органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та керівниками
підприємств.
Матеріальні резерви використовуються виключно
для:
здійснення запобіжних заходів у разі загрози
виникнення надзвичайних ситуацій;
ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
проведення невідкладних відновлювальних робіт
і заходів;
надання постраждалому населенню необхідної
допомоги для забезпечення його життєдіяльності;
розгортання та утримання тимчасових пунктів
проживання і харчування постраждалого населення;
забезпечення пально-мастильними та іншими
витратними матеріалами транспортних засобів підприємств та громадян, залучених
для евакуації постраждалого населення із зони надзвичайної ситуації та
можливого ураження.
Матеріальні резерви використовуються
відповідно до рівня надзвичайної ситуації, зокрема:
оперативний - для запобігання і ліквідації
наслідків надзвичайних ситуацій на території держави за рішенням Голови ДСНС;
відомчий - для запобігання і ліквідації
наслідків надзвичайних ситуацій на об’єктах відповідних галузей економіки;
регіональний, місцевий та об’єктовий - для
запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідних
територіях та об’єктах.
У разі недостатності матеріального резерву
(регіонального, місцевого та об’єктового) чи його використання у повному обсязі
залучається матеріальний резерв вищого рівня.
Залучення матеріальних резервів вищого рівня
здійснюється за рішенням відповідних органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування та керівників підприємств.
Відпуск матеріальних цінностей з матеріальних
резервів для запобігання і ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій
здійснюється за рішенням відповідних органів виконавчої влади, органів
місцевого самоврядування та керівників підприємств.
Відпуск матеріальних цінностей з матеріальних
резервів (крім об’єктового), що підлягають освіженню (поновленню), здійснюється
за рішенням зазначених керівників на конкурсних засадах. Кошти, отримані
внаслідок реалізації матеріальних цінностей, спрямовуються на придбання і
закладення до матеріальних резервів аналогічних матеріальних цінностей.
Відповідальність за створення та використання
матеріальних резервів, здійснення контролю за їх наявністю несуть посадові
особи органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та підприємств
відповідно до закону.
ДСНС здійснює методичне керівництво та
контроль за створенням та використанням матеріальних резервів.