Тема 1. Сутність маркетингу та його сучасна концепція

1. Сутність і завдання маркетингу.

2. Концепції здійснення маркетингової діяльності.

3. Поняття маркетингового комплексу.

 

1. Сутність і завдання маркетингу

Погляди вчених-маркетологів у визначенні маркетингу дуже відрізняються. Один із провідних дослідників маркетингу – Ф. Котлер дає таке означення: "Маркетинг це соціальний та управлінський процес, за допомогою якого окремі особи та групи осіб задовольняють свої потреби, створюючи товари та споживчі цінності та обмінюючись ними".

Маркетинг виконує ряд стратегічних, тактичних і оперативних завдань. Найважливіші стратегічні завдання маркетингу – це визначення стратегії поведінки фірми на ринку, створення власних товарів, налагодження комунікацій, збутових систем тощо.

Основними тактичними завданнями маркетингу є:

-     виявлення існуючих і потенційних споживачів товару (послуги), вивчення їхніх побажань, смаків;

-     організація науково-дослідних робіт для створення продукції, яка б позитивно відрізнялась своєю якістю, конкурентоспроможністю, зручністю для споживача від тієї, яка вже є на ринку;

-     організація і удосконалення системи і методів збуту продукції;

-     реалізація маркетингової політики цін;

-     аналіз маркетингової діяльності фірми тощо.

Основним оперативним завданням маркетингу є регулювання і спрямування всієї діяльності фірми, включаючи оперативне керівництво виробництвом, транспортуванням, упаковкою, реалізацією продукції, рекламою, сервісом для досягнення поставленої мети.

 

2. Концепції здійснення маркетингової діяльності

Для збалансування інтересів підприємств споживачів та суспільства, які часто конфліктують між собою, підприємства керуються такими концепціями здійснення маркетингової діяльності:

-     концепція вдосконалення виробництва ґрунтується на тому, що споживач буде і надалі задоволений товаром, який вже є в продажу і ціна якого влаштовує споживача. В цьому випадку необхідно вдосконалювати виробництво і покращувати форми та методи збуту;

-     концепція вдосконалення товару ґрунтується на припущенні, що споживач віддасть перевагу товару, який має виший рівень якості, максимальну продуктивність та нові можливості;

-     концепція інтенсифікації комерційних зусиль (концепція продажу) в основу покладено уявлення про те, що споживачі не купуватимуть товар, якщо не докласти спеціальних зусиль для просування товару на ринок та широкомасштабного продажу;

-     концепція маркетингу передбачає, що досягнення підприємством своїх цілей залежить від визначення потреб та запитів цільових ринків, а також від ефективнішого, у порівнянні з конкурентами, задоволення споживача;

-     концепція соціально-етичного маркетингу визначає, що спочатку підприємство визначає потреби, вимоги та інтереси цільових ринків, а потім забезпечує клієнтам найвищу споживчу цінність шляхами, які підгримують добробут клієнта та суспільства.

 

3. Поняття маркетингового комплексу

Маркетинговий комплекс  – це сукупність маркетингових засобів, що піддаються контролю, які підприємство використовує з метою одержання бажаної реакції цільового ринку.

У маркетинговий комплекс входить все, що підприємство може використати для впливу на попит на свій товар. Всі можливості можна розділити на чотири групи:

-         товар  – комбінація власне товарів і обслуговування, які підприємство пропонує цільовому ринку (асортимент товару, якість, дизайн, властивості, торгова марка, упаковка, обслуговування, гарантії);

-         ціна  – це кількість грошей, які повинні сплатили покупці, щоб одержати товар (прейскурантна ціна, знижки, зустрічний продаж, термін оплати, умови кредиту);

-         методи розповсюдження товару  – включають дії підприємства, які роблять товар доступним цільовим споживачам (канали збуту, асор­тимент, місце розта­шування, складські послуги, транспорту­вання, товарорух);

-         методи просування товару – дії, за допомогою яких підприємства поширюють інформацію про переваги товару та переконують цільових споживачів його купувати (реклама, особистий продаж, стимулювання збуту, зв’язки з громадськістю, прямий маркетинг).