Самостійна робота №3

Споживчий ринок та ринок підприємств

1. Поняття споживчого ринку.

2. Фактори, які впливають на поведінку споживача.

3. Особливості ринку підприємств.

 

1. Поняття споживчого ринку

Споживчий ринок – сукупність окремих осіб і домогосподарств, які закуповують товари для особистого споживання.

Споживчий ринок – це ринок товарів масового попиту. На споживчому ринку купляють товари і послуги для особистого споживання, сімейного і домашнього користування. Головне завдання маркетингу ринку споживчих товарів – вивчити поведінку покупця на ринку, сформувати модель прийняття ним рішення про покупку.

 

2. Фактори, які впливають на поведінку споживача

На вибір покупця мають відчутний вплив культурні, соціальні, особистісні та психологічні фактори.

Культурні фактори здійснюють найбільш сильний і глибокий вплив на купівельну поведінку споживачів. Покупець може належати до певної культури, субкультури та соціального класу. Кожному суспільству притаманна певна система цінностей, понять, потреб та стереотипів поведінки. Кожне суспільство має власну культуру і це впливає на купівельну поведінку споживача.  Маркетологи завжди намагаються виявити культурні зрушення, щоб дізнатись, на які нові товари у споживачів буде попит.

Купівельна поведінка індивідуального споживача зазнає також значного впливу соціальних факторів, серед яких групи споживачів (наприклад, колектив організації, де працює споживач), сім’я (члени сім’ї значною мірою впливають на купівельну поведінку людини), соціальні ролі та статуси (наприклад, займаючи посаду менеджера в компанії, людина буде купувати одяг, який підкреслить її роль та статус).

На поведінку покупця також впливають його особисті характеристики, такі як:

-                       вік – люди різного віку купляють різні товари;

-                       етап життєвого циклу сім’ї (молоді подружжя, подружжя з дітьми тощо);

-                       вид діяльності (наприклад, робітники більше купляють робочу одежу, службовці – більше костюмів і краваток);

-                       економічне положення (особисті прибутки, заощадження);

-                       стиль життя – обрана людиною індивідуальна модель повсякденної поведінки, яка включає такі показники, як діяльність (робота, хобі, участь у суспільному житті), інтереси (мода, сім’я, відпочинок) та погляди (на самого себе, на соціальні питання, на роботу, на товари);

-                       особливості характеру та самооцінка (впевненість в собі, товариськість, незалежність тощо).

На поведінку покупців впливають чотири основні психологічні фактори:

-                       мотивація. Мотив – це потреба, яка досягла такого рівня, що спонукає людину вчиняти дії, спрямовані на її задоволення. На поведінку споживача можуть впливати мотиви економії, якості товару, здоров’я, фантазії, переваги над іншими тощо;

-                       сприйняття – це процес, завдяки якому люди відбирають, організовують та інтерпретують інформацію, створюючи в своїй свідомості картину оточуючого світу. Кожній людині притаманна вибіркова увага  (людина звертає увагу на незначну кількість інформації, яка її оточує), вибіркове викривлення (прагнення людини інтерпретувати інформацію таким чином, щоб вона підтверджувала вже існуючу думку), вибіркове запам’ятовування (схильність людей запам’ятовувати лише те, що співпадає з їхніми поглядами та думками);

-                       засвоєння досвіду – характеризується змінами у поведінці людини, що відбувається в результаті накопичення життєвого досвіду (наприклад, досвіду користування товарами певної торгової марки в минулому);

-                       погляди і переконання (наприклад, переконання в тому, що продукти з ГМО можуть бути шкідливими для здоров’я стримує попит на ці продукти).

 

3. Особливості ринку підприємств

Підприємства – це величезний ринок сировини, комплектуючих виробів, пристроїв, допоміжного обладнання, предметів постачання і ділових послуг.

Ринок підприємств складається з:

- ринку товарів промислового призначення;

- ринку проміжних продавців;

- ринку державних установ.

Ринок товарів промислового призначення – сукупність осіб і організацій, що закуповують товари і послуги, які використовуються при виробництві інших товарів і послуг, що продаються, здаються в оренду або поставляються іншим споживачам.

Цей ринок має певні особливості:

-     на цьому ринку значно менше покупців, ніж на споживчому ринку;

-     покупці є значно крупнішими, вони здійснюють разові закупівлі у великих обсягах;

-     покупці сконцентровані географічно;

-     попит на товари у значній мірі обумовлюється попитом на товари широкого вжитку;

-     попит на товари нееластичний;

-     покупці – великі професіонали.

Ринок проміжних продавців – сукупність осіб і організацій, які купляють товари для перепродажу або здачі їх в оренду іншим споживачам з вигодою для себе.

Проміжний продавець повинен зробити вибір постачальників, цін, асортименту. У дрібних фірмах рішення про закупівлю товарів для перепродажу ­приймає сам власник, у великих фірмах – спеціальні працівники.

Ринок державних установ включає центральний уряд, регіональні органи влади, які закуповують товари, необхідні для виконання ними своїх основних функцій.

Особливістю державних закупівель є скорочення витрат платників податків, тобто придбання товарів за найнижчими цінами. Від імені держави у прийнятті рішень про закупівлю беруть участь державні закупівельні органи країни і місцева влада. Особливістю здійснення державних закупівель є необхідність оформлення великої кількості документів, у результаті чого затягується процес видачі замовлення.