ГЛОСАРІЙ

Агенти виробника – представники виробників двох чи більше взаємопов'язаних і не конкуруючих між собою груп товарів, які діють на підставі угоди з виробником, у якій визначаються ціни на товари, територія їх діяльності, рішення стосовно управління замовленнями,  обумовлюється розмір комісійних, умови доставки продукції та сервісного обслуговування клієнтів.

Агенти зі збуту – представники, які оформляють з виробником контракт, набуваючи право на збут усього виробленого обсягу продукції, у збуті якої виробник з певних причин не зацікавлений чи не відчуває себе достатньо кваліфікованим.

Брокери – посередники, які співпрацюють із виробником на тимчасовій основі, організують зустріч покупця і виробника та беруть участь у переговорах. їх послуги оплачує та сторона, яка їх найняла, і вони не можуть завершити операцію без офіційного схвалення замовника (працюють у сфері нерухомості, страхових послуг, торгівлі цінними паперами).

Вертикальна договірна система – це сукупність незалежних компаній, що здійснюють діяльність з виробництва та товароруху, об’єднаних шляхом укладання відповідних угод з метою досягнення кращих результатів господарювання (збільшення обсягів продаж або економії ресурсів), яких неможливо досягти, діючи окремо.

Вертикальний маркетинговий канал – сукупність незалежних юридичних та/або фізичних осіб, які беруть на себе або допомагають передати третій особі право власності на конкретний товар або послугу на їх шляху від виробника до споживача та діють як єдина система, забезпечуючи ефективний контроль над роботою всього каналу та управління конфліктами.

Гуртова торгівля – будь-яка діяльність з продажу партій товарів та послуг тим, хто купує їх для подальшого перепродажу (роздрібна торгівля) або для професійного використання (промислові підприємства, організації, установи).

Гуртовики з повним циклом обслуговування – це торговці  гуртом, які продають товари роздрібним посередникам, надаючи їм повний набір послуг, а також дистриб'ютори товарів промислового призначення. Торговці гуртом відрізняються між собою шириною товарного асортименту: змішаний, спеціалізований, вузько-спеціалізований.

Дворівневий канал – це канал, який передбачає наявність двох посередників, представлених на ринку споживчих товарів підприємствами оптової та роздрібної торгівлі, на ринку товарів виробничого призначення – промисловими дистриб’юторами та дилерами.

Державні закупівлі – це засіб державного регулювання економіки, який передбачає придбання замовником (державною установою) товарів та послуг за державні кошти.

Дилер це незалежний роздрібний підприємець, який займається продажем техніки, на яку існує масовий попит (автомобілі, побутова техніка тощо).

Дистриб’ютор – посередник, який виконує цілий ряд функцій щодо продажу, зберігання, розповсюдження товарів, надання різних видів кредитів у процесі купівлі товарів.

Довжина каналу розподілу – це кількість проміжних рівнів каналу (посередників).

Договірна вертикальна маркетингова система це сукупність незалежних фірм, що пов'язані договірними угодами та координують програми своєї діяльності для сумісного досягнення більшої економії та/або більших комерційних результатів, ніж це можна зробити поодинці.

Економічний розмір замовлення ЕРЗ (EOQ – economic order quantity)  це обсяг замовлення, що передбачає найменшу суму витрат на виконання самого замовлення та зберігання запасів.

Ексклюзивний розподіл – це стратегія збуту,  використовуючи яку, виробник різко обмежує кількість гуртових і роздрібних торговців у географічному регіоні. Виробник використовує один чи два роздрібні магазини у певному географічному регіоні, яким надає виняткове право реалізувати свій товар.

Електронна комерція (е - commerce) – це система продажу товарів і послуг за допомогою мережі електронних комунікацій.

Ефективність – це загальна здатність учасників каналу розподілу забезпечити необхідний для кінцевих споживачів рівень обслуговування за мінімального рівня витрат

Збутова політика сукупність збутових стратегій  (позиціювання товару, стратегії охоплення ринку та ін.) та комплекс заходів, рішень та дій виробника, спрямованих на кінцевих споживачів продукції.

Інтенсивний розподіл передбачає використання численних гуртових і роздрібних торговців з метою охоплення широкого ринку збуту, отримання високих прибутків через масову реалізацію І зручність місця придбання товару для споживача.

Канал постачання – частково впорядкована сукупність юридичних або фізичних осіб – постачальників сировини, матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих тощо, які забезпечують  створення товарів.

Конфлікт у межах каналу розподілу – це неузгодження, які виникають між учасниками каналу стосовно їх цілей і функцій, а також того, хто і що повинен робити і яку винагороду за це отримувати.

Канал товароруху (або маркетинговий чи ринковий канал) – це частково впорядкована сукупність посередників (роздрібних та оптових, транспортно-експедиційних компаній) для доведення товарів від конкретного виробника до його кінцевих споживачів. Тобто це система, де продукція і відповідальність за неї або власність на неї передаються від рівня до рівня (від посередника до посередника), в результаті досягаючи споживача.

Канал збуту – це шлях від виробника товару безпосередньо до кінцевого споживача без посередників.

Канал розподілу (або дистрибуційний канал) – це  шлях, що формується частково впорядкованою сукупністю юридичних або фізичних осіб (постачальників, виробника і посередників), що об’єднані для досягнення спільної мети, і забезпечують створення та доведення товарів до кінцевого споживача.

Комбіновані маркетингові канали це канали, де окремі функції раціонально розподіляються між товаровиробником та його посередниками-партнерами.

Комівояжер – роз’їзний агент торговельної фірми, який пропонує покупцям товари за зразками, каталогами тощо, які є в нього.

Комісіонер (посередник) – будь-яка фізична чи юридична особа, котра знаходиться на шляху руху товару від виробника до кінцевого споживача.

Консигнація це умова продажу товарів через консигнаційні склади посередників, коли право власності на товар, що надійшов на склад посередника, залишається за постачальником до моменту продажу товару споживачеві.

Корпоративна система ВМС – система, у якій послідовні етапи виробництва та розподілу об'єднані у межах єдиного володіння.

Логістика – процес управління рухом та зберіганням сировини, компонентів і готової продукції з моменту сплати грошей постачальником до моменту отримання грошей за доставку готової продукції споживачеві.

Маркетингова політика розподілу – діяльність підприємства з планування. організації, реалізації та контролю за фізичним переміщенням виробленої продукції від місць її виробництва до місць використання чи споживання з метою задоволення потреб споживачів і досягнення цілей підприємства.

Маркетингові посередники – це організації, що допомагають фірмі шукати клієнтів або безпосередньо продавати їм її товари, організатори руху товару.

Однорівневий канал – канал, який містить одного посередника (на ринках споживчих товарів – роздрібний торговець, на ринках товарів промислового призначення – агент із збуту або брокер.

Прямий канал (маркетинговий канал нульового рівня) – канал, який складається з виробника, який реалізує товар безпосередньо споживачам, минаючи проміжні зупинки та зміни права власності.

Рівень каналу розподілу – це посередник, який виконує певні функції з переміщення товару і передання права власності на нього черговій ланці ланцюга посередників у напрямі кінцевого споживача.

Роздрібна торгівля – це сфера підприємницької діяльності, яка пов'язана із продажем товарів і послуг переважно кінцевим споживачам для особистого чи сімейного споживання.

Самообслуговування це метод продажу, за якого покупці мають вільний доступ до всіх товарів, відкрито викладених у торговому залі магазину на пристінному та острівному обладнанні, і повну можливість самостійно оглядати та вибирати товари без допомоги продавця, а оплачувати покупки у вузлі розрахунку, розташованому біля виходу з торгового залу магазину.

Селективний розподіл – це вибір кращих посередників із тих, які готові надати свої послуги.

Співробітництво це форма взаємодії учасників каналу, за якої постачальники, виробники, оптовики та роздрібні торговці допомагають один одному, що приносить більший прибуток для кожного, знижують ризик і значно підвищують ефективність роботи каналу.

Торговці-комісіонери (фірми-комісіонери) – агенти, що мають склади для зберігання товарів, які вони продають за договором комісії від свого імені, але за рахунок комітента (виробника).

Традиційний маркетинговий канал продукції це сукупність окремих незалежних юридичних та/або фізичних осіб, які приймають на себе або допомагають передати третім особам право власності на конкретний товар або послугу на їх шляху від виробника до споживача, тобто вони складаються з незалежного виробника й одного або декількох незалежних посередників.

Транспорт у вузькому розумінні – сукупність технічних засобів, призначених для просторового переміщування продукції та матеріалів; у широкому розумінні – одна з галузей виробничої сфери народного господарства, котра тісно взаємодіє з усіма його галузями щодо фізичного переміщування сировини, матеріалів, готової продукції і виконує роль сполучної ланки, яка забезпечує неперервність процесів матеріального виробництва.

Франчайзинг – вертикальна, договірна маркетингова система збуту товарів, яка передбачає тривалі договірні відносини за якими одна фірма надає іншій право на ведення торгового бізнесу на обмеженій території за умов дотримання встановлених правил і під визначеною маркою.

Цільовий ринок – частина доступного ринку, на якому організація концентрує свої зусилля на групі споживачів, що мають загальні потреби в її продукті.

Ширина каналу розподілу – це  кількість незалежних учасників на кожному рівні каналу розподілу.

Ярмарок – міжнародна економічна виставка зразків, яка відповідно до звичаїв тієї країни, на території якої вона проводиться, становить великий ринок товарів, діє у визначені терміни протягом обмеженого періоду часу в одному і тому самому місці і на якій експонентам дозволяється представляти зразки своєї продукції для укладення торгових угод в національному і міжнародному масштабах (за визначенням Спілки міжнародних ярмарків).