Лекція 12. Ткацьке виробництво
Зміст лекції
1.Підготовка основи.
Підготовка піткання.
2. Загальна схема виробництва
тканин.
1.Тканина — це текстильний
виріб, що являє собою полотно, отримане внаслідок ткання (Додаток 2).Процес ткання називають ткацтвом, поздовжні нитки — основою, а
поперечні — пітканням. Переплетення ниток основи та піткання відбувається на ткацькому верстаті.
Текстильні пряжа, нитки надходять у ткацьке виробництво в котушках,
мотках, бобінах. Для отримання
тканини спочатку готують вихідну сировину і лише потім розпочинають ткання. Отже, ткацьке виробництво передбачає
підготовчі операції (підготовка основи, піткання) і ткацтво.
Підготовка основи. Для
того, щоб сформувати систему ниток основи у вигляді навою (вал-котушка, що
містить велику кількість паралельно намотаних ниток певної довжини) і
забезпечити їх здатність до ткання, нитки основи проходять певні операції,
зокрема:
-
перемотування виконують на мотальних машинах для отримання
пакувань однакової форми й довжини ниток та усунення дефектів, розривів у разі
їх наявності.
-
снування — процес перемотування ниток з малих пакувань (бобін, котушок) на
снувальний валик. При виробництві тонких
шовкових тканин основа може містити до 9000 паралельних ниток.
-
шліхтування полягає
у проклеюванні основи. З метою підвищення міцності,
стійкості до витирання, зменшення ворсистості, нитки
основи проклеюють апретом або шліхтою.
Шліхта — це суміш муки, крохмалю, гліцерину та клейких речовин, або хімічні
речовини — поліакриламід, натрій силікат. Після висушування нитки основи
стають міцнішими, стійкішими до витирання та зношування.
Підготовка піткання. На
стадії підготовки нитки піткання перемотують для усунення можливих дефектів,
перевірки довжини та отримання пакувань потрібної форми. Зволоження відбувається
шляхом запарювання ниток або їх витримування в спеціальних приміщеннях з
підвищеною вологістю повітря. Деякі види ниток замість зволоження обробляють
емульсіями з метою надання м’якості, еластичності.
2.Тканину отримують на ткацькому верстаті,
найпростішу схему якого зображено на рис. 5.
Рис. 5. Схема ткацького верстата
1-
грудниця; 2 - човник; 3 - нитка
піткання; 4 - бердо; 5, 6 – ремізки;
7 – нитки
основи; 8 – ламелі; 9 – задній валик; 10 – ткацький навій;
11 – вантаж; 12,
13 – ексцентрики головного вала; 14, 15 – важелі;
16 – вісь
важеля; 17 – ляда; 18 – брус ляди; 19,
20 - валик; 21 - вальян
Під
час підготовки верстата до ткання нитки основи, що знаходяться на ткацькому
навої, послідовно пропускають між поперечними планками. Потім кожну нитку
основи послідовно засилюють у вічка ламелів (8), ділять навпіл (парні,
непарні) і перетягують у вічка ремізки. Ремізка (5, 6) має текстильні
шнурки однакової довжини, якими з'єднано дві планки (верхню й нижню). Кожен
шнурочок посередині має вічко, в яке перетягуються нитки. Після ремізок нитки
основи заводять між зубцями берда (4), вони огинають грудницю (І),
надходять під вальян (21) і
через натяжний валик (19) прикріплюються до товарного (20).
Найпростіша схема виробництва
тканин: при обертанні головного вала верстата ексцентрики (12, 13) поперемінно
змінюють положення важелів-підніжок (14, 15), що з'єднані ремінцями з
двома ремізками (5, 6). При піднятті першої
ремізки (непарні нитки) і опусканні другої (парні нитки) утворюється
ткацький простір — кут, у який за допомогою човника (2) прокладають
нитку піткання (3). Після цього ляду (17) з бердо (4)
ексцентрики головного вала приводять у рух, і нитка піткання прибивається до
краю тканини. Нитка піткання вводиться в структуру тканини з одночасним
утворенням нового кута для прокладання наступної нитки. Процес ткання
безперервний. Готова тканина періодично намотується на товарний вал. Човники
містяться в човникових коробках, прикріплених до брусу ляди (18). Спеціальний
важільний пристрій прокладає човник у новоутворений кут. У випадку обривання
ниток основи чи піткання ламелі (8) автоматично зупиняють ткацький верстат. Одні тканини мають досить просту будову, інші – складну. Складність
будови тканини, її візерунок залежать від порядку переплетення ниток основи та
піткання. Збільшуючи кількість ремізок, застосовуючи спеціальні важільні
механізми для їх підйому забезпечують складність переплетень, змінюють візерунок переплетень. Ткацькі
верстати бувають ручні та механічні. Ручними верстатами користуються переважно
майстри художньо-декоративного мистецтва. Механічні верстати постійно
вдосконалюються.
Питання для самоконтролю
1.Подайте характеристику операцій підготовки основи.
2.Поясніть процес виробництва тканини.