Форма № Н - 3.04

 

__________________Луцький національний технічний університет________________

(повне найменування вищого навчального закладу)

 

Кафедра_____________ підприємництва, торгівлі та біржової діяльності______________

         

ЗАТВЕРДЖУЮ

 

Завідувач кафедри____________Л.Л.Ковальська

 

«03»   червня  2017 року

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

«ПОТЕНЦІАЛ І РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВА»

шифр і назва навчальної дисципліни

 

напрям підготовки 6.030504 «Економіка   підприємства», спеціальності 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»

(шифр і назва напряму підготовки)

 

                                                (назва спеціалізації)                                               

Факультет бізнесу

(назва факультету)

 

2017 – 2018 навчальний рік


Робоча програма з дисципліни «Потенціал і розвиток підприємства» для студентів за напрямом підготовки 6.030504 «Економіка  підприємства», спеціальністю 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»

 

 

 

Розробники: Ковальська Л.Л., д.е.н., професор кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності

 

Робочу програму схвалено на засіданні кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності

 

Протокол від 03 червня 2017 року № 10

                                                                 

Завідувач кафедри

підприємництва, торгівлі та біржової діяльності______________ Л.Л.Ковальська

 

Перезатверджено:

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності_______

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності_______

 

 

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності_______

 

    

Протокол від «____» _____________ 201__ року № ____

 

Завідувач кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності_______

Ó д.е.н., професор Ковальська Л.Л.                                           

Ó Луцький НТУ, 2017 рік

 

1.    Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

скорочена форма навчання

Кількість кредитів    5

0305 Економіка і підприємництво» 6.030504 “Економіка підприємства”,

07 “Управління та адміністрування”

Спеціальність 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»

Нормативна

Модулів – 2

Змістових модулів – 2

Рік підготовки:

Курсовий проект “Оцінка потенціалу підприємства»

2017-2018 н.р.

Семестри

7-й

7-й

3-й

Загальна кількість годин – 150, з них:

- лекцій

30

8

8

- практичних

30

4

4

- самостійних

90

138

138

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних – 4,

самостійної роботи студента - 6

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

бакалавр

Вид контролю: екзамен, курсовий проект

 

 

2.     Мета та завдання навчальної дисципліни

2.1. Мета дисципліни – надання знань про закономірності, принципи і особливості забезпечення конкурентоспроможності потенціалу підприємства.

 

2.2. Основні завдання вивчення дисципліни: вивчення новітніх методів і засобів ефективного формування потенціалу підприємства, забезпечення його конкурентоспроможності в сучасних умовах господарювання; набуття практичних навичок оціночної діяльності як необхідної складової раціонального управління розвитком потенціалу підприємства.

 

2.3. Вимоги до вмінь і знань студентів:

В результаті вивчення дисципліни студент повинен знати:

- сутність та види потенціалу підприємства;

- особливості формування та розвитку потенціалу підприємства;

- методи оцінки потенціалу підприємства;

- здійснювати по-елементну оцінку потенціалу підприємства.

Студент повинен уміти: застосовувати одержані теоретичні навики у практичній діяльності щодо оцінки потенціалу підприємства та пошуку напрямів його розвитку.

 

Студент повинен мати навички:

-     конспектування літературних джерел;

-     публічного виступу;

-     самостійної роботи з вивчення матеріалів навчальної дисципліни;

-     вільного володіння понятійним апаратом;

-           оперування термінологією під час виконання навчальних завдань та виступів на семінарах, конференціях тощо.

 

 Програма навчальної дисципліни

 

Змістовий модуль 1. Сутність, формування та основи оцінки потенціалу підприємства

 

Тема 1. Сутнісна характеристика потенціалу підприємства

 

Наукова сутність поняття «потенціал», генезис його становлення та використання в економічних дослідженнях і бізнес-практиці. Видові прояви потенціалу. Теоретичне позиціонування категорії «потенціал підприємства» у системі наукових понять. Розкриття основних відмінностей категорії «потенціал підприємства» від суміжних понять: виробнича потужність, економічні ресурси, ефективність діяльності, вартість бізнесу. Основні підходи до вивчення потенціалу підприємства: їхні переваги та недоліки за конкретних умов застосування.

Концептуальне значення й формування системного підходу до аналізу потенціалу підприємства. Системне визначення основних складових елементів потенціалу підприємства. Системні зв’язки та характерні особливості окремих складових. Основний зміст поняття «потенціал підприємства». Теоретична модель формування потенціалу підприємства.

Основні типи структуризації потенціалу підприємства. Визначення та взаємозв’язок об’єктних і суб’єктних складових потенціалу підприємства.

Сутнісно-змістовна характеристика об’єктних складових потенціалу підприємства: інноваційного, виробничого, фінансового та відтворювального. Виробничий потенціал підприємства, його елементна структура: потенціал землі та природно-кліматичні умови, потенціал основних та оборотних фондів, потенціал нематеріальних активів, технологічний потенціал підприємства. Елементи фінансового потенціалу підприємства. Просте й розширене відтворення потенціалу підприємства.

Сутнісно-змістовна характеристика суб’єктних складових потенціалу підприємства: науково-технічного, управлінського, маркетингового та потенціалу організаційної структури управління. Маркетинговий потенціал підприємства та його структура: збутовий, логістичний та інші елементи.

Агреговані прояви потенціалу підприємства та їхня характеристика: трудовий, інфраструктурний та інформаційний потенціали. Системоутворююча роль трудового, інфраструктурного та інформаційного потенціалів.

Методологічні основи використання графоаналітичної технології для дослідження потенціалу сучасних підприємств. Функціональна класифікація бізнесу як передумова побудови графоаналітичних моделей потенціалу підприємств: виробництво, розподіл і збут продукції; організаційна структура та менеджмент; маркетинг; фінанси. Критерії та показники аналізу кожного функціонального блоку бізнесу. Алгоритм графоаналітичної оцінки потенціалу підприємства. Методика інтерпретації результатів графоаналітичного дослідження.

 

Тема 2. Формування потенціалу підприємства

 

Визначення процесів формування та розвитку потенціалу сучасних підприємств. Комплексний підхід до аналізу та системні особливості соціально-економічних систем мікрорівня. Загальнотеоретична модель формування потенціалу підприємства. Синергічні ефекти в розвитку потенціалу підприємства (операційна, управлінська та фінансова синергії). Алгоритм оптимізації потен­ціалу підприємства. Основні типи закономірностей формування потенціалу підприємства: формуючі та регулюючі. Виділення та аналіз домінуючого чинника розвитку підприємства як основи управління процесами формування його потенціалу. Сучасні тенденції формування потенціалу підприємств.

Основні типи сегментування сучасних сфер бізнесу: галузевий та ресурсний розподіли. Специфіка аналізу окремих галузей національної економіки та підприємств. Особливості структури потенціалу підприємств залежно від галузевої специфіки. Особливості формування потенціалу підприємств добувної (гірни­чорудної, вугільної, нафтогазової), металургійної (чорної, кольорової), хімічної, легкої промисловості, машинобудівних та енергогенеруючих компаній, будівельних, сільськогосподарських та транспортних організацій. Ключові фактори ефективного формування й використання потенціалу підприємств різних сфер бізнесу.

 

Тема 3. Конкурентоспроможність потенціалу підприємства

 

Взаємозв’язок економічних категорій: ринок, конкуренція, конкурентоспроможність і потенціал підприємства. Системні характеристики потенціалу з функціональних та організаційних позицій, що визначають ефективність його використання та конкурентоспроможність.

Порівняльна оцінка потенціалів підприємств через ринок як передумова оцінки їх конкурентоспроможності. Рівні та особливості прояву конкурентоспроможності потенціалу підприємства.

Методологія оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства: принципи та підходи. Класифікація методів оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства.

Діагностика факторів, що визначають конкуренцію на різних ринках. Основні сили конкуренції за М. Портером. Потенційні конкуренти, аналіз імовірності входження в галузь. Економічні можливості постачальників ресурсів і покупців (споживачів) продукції підприємства.

Стратегічний аналіз конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Оцінка конкурентного статусу фірми. Оцінка привабливості стратегічних зон господарювання. Класифікація конкурентоспроможності потенціалу залежно від рівня глобалізації цілей дослідження (світове лідерство, світовий стандарт, національне лідерство, національний стандарт, галузеве лідерство, галузевий стандарт, пороговий рівень), відповідно до рівня фокусу­вання на функції управління.

Можливі моделі планування в різних стратегічних зонах господарювання. STEP-аналіз підприємства. SWOT-аналіз підприємства. SPACE-аналіз підприємства. Метод аналізу GAP. Метод аналізу LOTS. Метод аналізу PIMS. Метод вивчення профілю об’єкта. Аналіз конкурентоспроможності за системою 111-555.

Прикладні методики оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства: індикаторний метод оцінки конкурентоспро­можності потенціалу підприємства за економічними і соціальними стандартами, метод експертних оцінок, метод набору конкурентоспроможних елементів.

 

 

Тема 4. Теоретичні основи оцінки потенціалу підприємства

 

Мета і завдання вартісної оцінки потенціалу підприємства. Сутність та механізм реалізації процедури оцінки потенціалу під­приємства. Концепція вартісної оцінки потенціалу підприємства: теоретичні постулати, методологічні передумови, різновиди вартості бізнесу та принципи її визначення. Структурно-логічна схема формування вартості потенціалу підприємства та її складових.

Сучасна методологія оцінки вартості бізнесу та потенціалу підприємства. Сутнісно-змістовна характеристика вартості в обміні: ринкової, ліквідаційної, заставної, страхової та орендної вартості. Особливості прояву вартості потенціалу в користуванні: інвестиційна, балансова, податкова та вартість заміщення (відтворення).

Загальна класифікація принципів оцінки вартості потенціалу підприємства. Сутнісно-змістовна характеристика принципів оцін­ки, які базуються на уявленнях користувача: принцип корисності, принцип заміщення, принцип очікування. Розкриття принципів оцін­ки, пов’язаних з ринковим середовищем: принцип залежності, прин­цип попиту і пропонування, принцип відповідності, принцип конкуренції, принцип заміщення (відтворення). Принципи, пов’язані з земельною ділянкою, будинками та спорудами: принцип залиш­кової продуктивності, принципи вкладу (внеску) та віддачі, принципи збалансованості та оптимальності, принцип поділу та поєднання майнових прав. Принцип найліпшого і найефективнішого викорис­тання як єдиний базис інтегральної оцінки потенціалу підприємства.

 

Тема 5. Методичні підходи до оцінки потенціалу підприємства

 

Сутність та необхідність системного підходу до оцінки вартості потенціалу підприємства. Три основні теоретичні концепції оцінки вартості бізнесу та потенціалу підприємства: результатна (дохідна), ресурсна (витратна) та ринкова (порівняльна); їх специфічні особливості. Система чинників, які визначають вартість потенціалу підприємства. Методологія вартісної оцінки потенціалу підприємства.

Загальна характеристика витратних методів оцінки та особливостей їх використання за сучасних умов господарювання: метод порівняльної одиниці, метод поділу за компонентами, метод кількісної діагностики, метод обліку витрат на інфраструктуру, метод вартості заміщення (відтворення), метод індексації даних проектно-кошторисної документації.

Загальна методологія порівняльних методів оцінки. Ознайомлення з методами ринкової концепції: метод парного продажу, метод статистичних коригувань, експертні методи порівняння, метод мультиплікаторів порівняння. Класифікація мультиплікаторів порівняння за різними ознаками.

Основи результатної оцінки вартості потенціалу підприємства. Функції грошової одиниці: економічна сутність, призначення та використання в розрахунках вартості потенціалу підприємства. Загальна характеристика результатних методів для оцінки потенціалу підприємства: метод дисконтування грошових потоків, метод капіталізації доходу, метод залишкового доходу.

Методи визначення ставки приведення грошових потоків: метод кумулятивної побудови, метод співставного продажу, метод капітальних активів, метод сполучених інвестицій, метод середньозваженої вартості капіталу, метод внутрішньої норми дохідності, метод ставки LIBOR.

Економічна логіка побудови та розрахунку коефіцієнта капіталізації. Різновиди коефіцієнтів капіталізації. Методи розрахунку коефіцієнта капіталізації: за ставкою дисконту, на основі спів­ставного продажу, метод сумування, метод вирахування, метод сполучених інвестицій, метод Елвуда, метод фінансових показників схожих підприємств, метод ринкового мультиплікатора, метод внутрішньої ставки дохідності.

Порівняльна характеристика переваг і недоліків різних підходів до оцінки вартості потенціалу підприємства.

 

 

МОДУЛЬ 2.

Змістовий модуль 2. Особливості по-елементної оцінки потенціалу підприємства

 

Тема 6. Оцінка вартості земельної ділянки, будівель і споруд

 

Сучасні особливості підприємницького використання забудованих і незабудованих ділянок. Основні передумови визнання земельних ділянок та об’єктів нерухомості частиною потенціалу підприємства згідно з ресурсним та організаційно-функціональ­ним підходами. Принципи визначення вартості земельної ділянки та об’єктів нерухомості. Перелік і зміст документів, необхідних для проведення оцінки вартості нерухомих об’єктів.

Оцінка вартості земельних ділянок промислового й непромислового призначення. Різновиди експертної та нормативної оцінки земель, їх порівняльна характеристика. Передумови проведення нормативної та експертної оцінки вартості земель.

Базові методичні підходи до оцінки вартості земельних ділянок: метод залишку для землі, метод капіталізації земельної ренти, метод порівняльного продажу, метод переносу (співвідношення), метод витрат на освоєння. Види земельної ренти: диференціальна, абсолютна та монопольна ренти.

Класифікація об’єктів нерухомості у цілях оцінки. Змістовна характеристика методів оцінки об’єктів нерухомості: метод порів­няльної одиниці, метод поділу за компонентами, метод мультиплікаторів та ін. Особливості використання різних методів оцінки об’єктів нерухомості за сучасних умов діяльності. Визначення зносу об’єктів нерухомості: по-елементний метод, метод Брендта, на основі технічного огляду.

 

Тема 7. Оцінка ринкової вартості машин та обладнання

 

Ідентифікація машин та обладнання як об’єкта оцінки й складової потенціалу підприємства. Оцінка машин та обладнання відокремлено, групами й системно. Типові ситуації, що потребують вартісної оцінки машин та обладнання. Характерні особливості машин та обладнання як елементу потенціалу підприємства.

Способи групування машин та обладнання як об’єкта оцінки: за належністю до основних фондів, за роллю у виробничому процесі, за правом власності, за способом придбання та походження, за етапом життєвого циклу, за рівнем універсальності. Джерела інформації та етапи ідентифікації об’єкта оцінки.

Види зносу та його вплив на вартість машин та обладнання: фізичний знос, технологічне, функціональне та економічне старіння. Непрямі методи визначення фізичного зносу об’єкта: метод ефективного віку, метод експертизи стану, метод зниження споживчих якостей, метод зниження дохідності. Оцінка техніко-економічного старіння машин та обладнання.

Особливості використання витратних методів оцінки потенціалу машин та обладнання підприємства: метод розрахунку за ціною однорідного об’єкта, метод аналізу й індексації витрат, метод по-елементного розрахунку витрат, метод визначення собівартості за укрупненими нормативами.

Порівняльний підхід до оцінки вартості потенціалу машин та обладнання. Методика вибору об’єкта порівняння. Змістовна характеристика найбільш поширених методів порівняльної групи, які використовуються для оцінки машин та обладнання: метод прямого порівняння, метод статистичного моделювання ціни, метод розрахунку за питомими ціновими показниками, методи кореляційних залежностей, метод процента відновної вартості, метод рівновеликого аналога.

Методологія результатної оцінки машин та обладнання. Особливості використання методів результатної групи для оцінки вартості машин та обладнання: метод дисконтування чистих грошових потоків, метод прямої капіталізації доходів.

 

Тема 8. Нематеріальні активи підприємства та методи їх оцінки

 

Понятійно-категоріальний апарат, який використовується в оціночній практиці нематеріальних активів підприємства. Специфічні риси нематеріальних активів як складової потенціалу підприємства. Класифікація нематеріальних активів за різними ознаками: за правовою ознакою, за ознакою цілісності та ін. Типові господарські ситуації, які вимагають оцінки вартості нематеріальних активів підприємства.

Функціональний підхід до менеджменту нематеріальних активів підприємства. Процес перетворення продукту інтелектуальної праці в нематеріальний актив.

Особливості господарського використання нематеріальних активів у діяльності сучасних підприємств. Принципи обліку нематеріальних активів підприємства як передумова їхньої оцінки. Оцінка та аналіз нематеріальних активів підприємства.

Методологія оцінки вартості нематеріальних активів підприємства. Основні підходи до вирішення проблеми ідентифікації нематеріального об’єкта оцінки. Види оцінок вартості нематеріальних активів: за фактичною собівартістю, за поточною відновною вартістю, за поточною ринковою вартістю, за чистою вартістю реалізації. Методи оцінки вартості потенціалу нематеріальних активів (метод приведення грошових потоків, метод умовної економії, метод отриманих переваг у доходах, метод надлишкових прибутків, метод надлишкових грошових потоків, метод звільнення від роялті, метод виграшу в собівартості, метод прямої капіталізації грошового потоку) та особливості їх використання за сучасних умов господарювання.

Витратний підхід до оцінки вартості потенціалу нематеріальних активів: основні передумови та принципи. Сутнісна характеристика витратних методів оцінки нематеріальних активів: метод початкових витрат, метод відновної вартості, метод вартості заміщення.

Аналітичний огляд існуючих методик до оцінки науково-технічної продукції, об’єктів промислової власності, ліцензій, науково-технічної інформації, програмного забезпечення та інформаційних продуктів, товарного знака й фірмового найменування.

 

Тема 9. Трудовий потенціал підприємства та його оцінка

 

Визначення поняття «трудовий потенціал»: рівні прояву, види, характерні риси. Одиниці виміру вартості трудового потенціалу підприємства, їх використання в прикладному аналізі. Мета, цілі та завдання оцінки трудового потенціалу в господарській практиці.

Трудовий потенціал працівника і характеристика окремих його складових. Фактори, що визначають трудовий потенціал працівника. Зв’язок та відмінності трудового потенціалу організації у співставленні з трудовим потенціалом її співробітників. Основні складові трудового потенціалу організації.

Теоретичні передумови побудови методик оцінки трудового потенціалу: сучасні підходи та моделі. Методологічні основи визначення трудового потенціалу підприємства. Загальна логіка оцінки вартості трудового потенціалу. Система чинників, які визначають розмір і вартість управлінського потенціалу. Модель оцінки трудового потенціалу технологічного персоналу підприємства.

Витратні методики вартісної оцінки трудового потенціалу та особливості їх практичного використання. Методика оцінки потенціалу за Н. В. Авдєєнком та В. А. Котловим: сутність, показники, переваги та недоліки. Методика оцінки трудового потенціалу на основі одиниці живої праці: показники та алгоритм розрахунку.

Методики порівняльної оцінки потенціалу підприємства: анкетування, описовий метод, порівняння парами, рейтинговий метод, метод визначеного розподілу, оцінка за вирішальною ситуацією, шкала спостереження за поведінкою, метод інтерв’ю, метод «360 градусів», тестування, моделі компетентності та ін. Коефіцієнтна методика оцінки трудового потенціалу підприємства: групи показників та алгоритм їх розрахунку. Результатна оцінка потенціалу управлінського та технологічного персоналу.

Необхідність управління трудовим потенціалом підприємства. Управління трудовим потенціалом на основі коефіцієнтів заміщення економічних ресурсів. Алгоритм управління трудовим потенціалом підприємства на основі трифакторної моделі оцінки.

 

Тема 10. Оцінка вартості бізнесу

 

Визначення поняття «вартість бізнесу». Загальна внутрішня модель оцінки вартості бізнесу. Структурно-логічний алгоритм оцінки вартості бізнесу. Витратні, порівняльні та результатні методи оцінки вартості бізнесу: їх сутність та особливості практичного використання.

Простий балансовий метод оцінки вартості бізнесу: алгоритм розрахунку та ключовий показник. Метод регулювання балансу. Метод вартості заміщення. Метод ліквідаційної вартості. Метод чистих активів. Методики накопичення активів.

Метод прямої капіталізації: ключові особливості та алгоритм визначення. Метод дисконтування грошового потоку. Метод оцін­ки вартості бізнесу на основі опціонів. Метод економічного прибутку. Метод додаткових прибутків.

Метод мультиплікаторів: різновиди мультиплікаторів та їх використання в оціночній практиці. Метод галузевих співвідношень. Метод аналогового продажу (ринку капіталу). Основні методи аналізу бізнесу з метою оцінки його вартості. Особливості оцінки гудвілу (репутації) підприємства: німецький метод, швейцарський метод, англосаксонський метод, дисконтний метод, метод щорічного визначення, метод Грефа, комбінований метод оцінки.


 

3.     Структура навчальної дисципліни.

Теми лекційних занять.

 

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

Денна форма навчання

Заочна форма навчання

Скорочена форма навчання

усього

у тому числі

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

пр

сам

л

пр

сам

л

пр

сам

Змістовний модуль 1. Сутність, формування та основи оцінки потенціалу підприємства

ТЕМА 1. Сутнісна характеристика потенціалу підприємства

Сутнісно-змістова еволюція терміну «потенціал». Потенціал підприємства. Структура потенціалу підприємства. Графоаналітична модель потенціалу підприємства

15

3

3

9

14

-

-

14

14

-

-

14

ТЕМА 2. Формування потенціалу підприємства

Потенціал підприємства як інтегрована економічна система. Формування потенціалу підприємства. Ефект синергії та оптимізація структури потенціалу підприємства. Сучасні тенденції формування потенціалу підприємства. Особливості формування потенціалу підприємства залежно від специфіки підприємницької діяльності

15

3

3

9

16

1

1

14

16

1

1

14

ТЕМА 3. Конкурентоспроможність потенціалу підприємства

Конкурентоспроможність потенціалу підприємства. Методи оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Прикладні моделі оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства

15

3

3

9

16

1

1

14

16

1

1

14

ТЕМА 4. Теоретичні підходи до оцінки потенціалу підприємства

Оцінка потенціалу підприємства: основні цілі та сфери застосування. Поняття вартості та її модифікації. Принципи та основні етапи оцінки потенціалу підприємства.

15

3

3

9

16

1

1

14

16

1

1

14

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

ТЕМА 5. Методичні підходи до оцінки потенціалу підприємства

Методологія визначення вартості. Процес та коефіцієнт капіталізації. Функції грошової одиниці. Ставка дисконту та норма відшкодування капіталу

15

3

3

9

16

1

1

14

16

1

1

14

Змістовний модуль 2. Особливості по-елементної оцінки потенціалу підприємства

ТЕМА 6. Оцінка вартості земельної ділянки, будівель і споруд

Цілісний земельно-архітектурний комплекс. Поліпшення земельної ділянки. Види зносу будівель і споруд та методи їх визначення. Потенціал земельної ділянки. Юридичний статус. Земельна рента

15

3

3

9

15

1

-

13

15

1

-

14

ТЕМА 7. Оцінка ринкової вартості машин та обладнання

Об'єкт, цілі й особливості оцінки машин та обладнання

підприємства та методи їх оцінки. Класифікація й ідентифікація машин та обладнання. Вплив зносу на вартість машин та обладнання. Методичні особливості оцінки машин та обладнання

15

3

3

9

14

1

-

13

15

1

-

14

ТЕМА 8. Нематеріальні активи підприємства та методи їх оцінки

Інтелектуальна власність. Нематеріальні активів. Портфель нематеріальних активів підприємств. Менеджмент нематеріальних активів.

15

3

3

9

15

1

1

13

15

1

1

13

Тема 9. Трудовий потенціал підприємства та його оцінка

Трудовий потенціал. Психофізіологічний, кваліфікаційний потенціал. Одиниця виміру трудового потенціалу

15

3

3

9

15

1

-

13

15

1

-

13

ТЕМА 10. Оцінка вартості бізнесу

Мультиплікатори оцінки вартості бізнесу. Оцінка вартості бізнесу. Методи оцінки гудвілу.Модель оцінки вартості бізнесу

15

3

3

9

15

1

-

13

15

1

-

13

Всього

150

30

30

90

150

8

4

138

150

8

4

138

 

                                                                                                            

4.     Теми практичних занять

№ з/п

Назва теми

Кількість

годин д/з(с)

Модуль 1Змістовий модуль1. Сутність, формування та основи оцінки потенціалу підприємства

1.

ТЕМА 1. Сутнісна характеристика потенціалу підприємства

1. Загальнонаукова сутність терміна «потенціал» та еволюція його використання в економічних дослідженнях.

2. Поняття, характерні риси та модель потенціалу підприємства.

3.  Структура потенціалу підприємства.

4.    Графоаналітичний метод оцінки потенціалу підприємства.

3/-

2.

ТЕМА 2. Формування потенціалу підприємства

1. Потенціал підприємства як інтегрована економічна система. Властивості економічної системи.

2. Постулати формування потенціалу підприємства.

3. Процес та загальнотеоретична модель формування потенціалу підприємства.

4. Ефект синергії та оптимізація структури потенціалу підприємства.

5. Сучасні тенденції формування потенціалу підприємства.

3/1

3.

ТЕМА 3. Конкурентоспроможність потенціалу підприємства

1. Конкурентоспроможність потенціалу підприємства: визначення та природа виникнення.

2.Рівні конкурентоспроможності потенціалу підприємства.

3.Класифікація методів оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства.

4. Індикаторний метод оцінки конкурентоспроможності потенціалу підприємства за економічними і соціальними стандартами.

5. Метод експертних оцінок.

3/1

4.

ТЕМА 4. Теоретичні основи оцінки потенціалу підприємства

1. Оцінка потенціалу підприємства: змістова характеристика механізм та цілі проведення.

2. Поняття вартості та її модифікації.

3. Структурно-логічна схема формування вартості потенціалу підприємства.

3/1

5.

ТЕМА 5. Методичні підходи до оцінки потенціалу підприємства

1. Загальна методологія оцінки потенціалу підприємства.

2. Витратна концепція оцінки потенціалу підприємства.

3. Порівняльний підхід до оцінки потенціалу підприємства.

4. Оцінка потенціалу підприємства за доходом.

5. Функції грошової одиниці.

6. Методи розрахунку ставки дисконту.

3/1

Модуль 2 Змістовий модуль2. Особливості по-елементної оцінки потенціалу підприємства

6.

ТЕМА 6. Оцінка вартості земельної ділянки, будівель і споруд

1. Теоретичні аспекти визнання земельних ділянок та інших об'єктів складовими частинами потенціалу.

2. Особливості оцінки земельних ділянок, будівель і споруд.

3. Методичні основи оцінки вартості земельних ділянок, будівель і споруд.

3/-

7.

ТЕМА 7. Оцінка ринкової вартості машин та обладнання.

1. Об’єкт, цілі та особливості оцінки машин та обладнання.

2. Класифікація та ідентифікація машин та обладнання.

3. Вплив зносу на вартість машин та обладнання.

Методологічні особливості оцінки машин та обладнання.

3/-

8.

ТЕМА 8. Нематеріальні активи підприємства та методи їх оцінки.

1. Теоретичні аспекти аналізу нематеріальних активів підприємства.

2. Роль, значення та характер участі нематеріальних активів господарській діяльності підприємства.

3. Методологічні основи оцінки нематеріальних активів підприємства.

3/

9.

ТЕМА 9. Трудовий потенціал підприємства та його оцінка.

1. Роль і значення трудового потенціалу в економічних відносинах.

2. Методологія оцінки трудового потенціалу підприємства.

3. Методики оцінки трудового потенціалу підприємства.

3/

10

ТЕМА 10. Оцінка вартості бізнесу.

1. Особливості методів оцінки вартості бізнесу.

2. Методи витратного підходу до оцінки вартості бізнесу.

3. Методи результатного підходу до оцінки вартості бізнесу.

3/

 

Всього

30/4

 

                                                  


                                                        

5.     Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кількість

Годин с/з(с)

1

ТЕМА 1. Сутнісна характеристика потенціалу підприємства

1. Природа категорії «потенціал» та історія її виникнення

2. Методичні підходи до визначення сутності потенціалу підприємства

Різновиди структуризації елементів, що формують потенціал підприємства

9/14

2

ТЕМА 2. Формування потенціалу підприємства

1. Закономірності формування та розвитку потенціалу підприємства

2. Структурно-функціональні характеристики потенціалу сучасних підприємств

Взаємозв'язок структурних елементів потенціалу підприємства

9/14

3

ТЕМА 3. Конкурентоспроможність потенціалу підприємства

1.  Конкуренція та конкурентоспроможність

2.  Природа виникнення конкурентоспроможності потенціалу підприємства

Конкурентоспроможність потенціалу промислових підприємств України: стан і шляхи підвищення

9/14

4

ТЕМА 4. Теоретичні основи  оцінки  потенціалу підприємства

1.  Якісні та кількісні методи оцінки потенціалу підприємства

2. Системні та інтегральні методи оцінки потенціалу підприємства

 Модифікації вартості, що використовуються в оціночній діяльності

9/14

5

ТЕМА 5. Методичні підходи до оцінки потенціалу підприємства

1.Порівняльна характеристика методичних підходів до оцінки потенціалу підприємства

2.Кошторисна основа методів витратного підходу

3.Вплив зносу на вартість об'єкта

4.Різновиди та сфера використання мультиплікаторів

Методологія визначення норми відшкодування

9/14

6

ТЕМА 6. Оцінка вартості земельної ділянки, будівель і споруд

1.Роль, місце і значення земельних ділянок, об'єктів нерухомості у виробничому процесі підприємств (організацій) різ сфер діяльності

2.Нормативно-правове поле та сучасна практика господарської оцінки земельних ділянок підприємств України

3.Основні фактори, які визначають вартість земельних ділянок сучасних підприємств

Механізми відведення та оренди земельних ділянок на регіональному рівні

9/14

7

ТЕМА 7. Оцінка ринкової вартості машин та обладнання

1. Міжнародні підходи до вирішення проблеми ідентифікації об’єкта оцінки при визначенні вартості машин та обладнання

2. Формування моделі оцінки техніко-технологічного потенціалу сучасних вітчизняних підприємств

3. Переваги та недоліки одиничної, групової та системної оцінки вартості машин та обладнання

Методи визначення ефективного строку служби машин та обладнання

9/13

8

ТЕМА 8. Нематеріальні активи підприємства та методи їх оцінки

1. Взаємозв'язок понять «інтелектуальна власність», «нематеріальні ресурси» та «нематеріальні активи»

2. Формування та оцінка ефективності функціонування інформаційної системи підприємства

3.  Управління інтелектуальною власністю підприємства

Визначення вартості ноу-хау та інших видів нематеріальних активів підприємства

9/13

9

ТЕМА 9. Трудовий потенціал підприємства та його оцінка

1. Розвиток економічної категорії «трудовий потенціал»

2. Вітчизняні методики оцінки трудового потенціалу персоналу підприємства та сфери їх застосування

3. Вплив системи мотивації на величину трудового потенціалу підприємства

Використання сучасних моделей корисності при оцінці трудового потенціалу співробітників

9/14

10

ТЕМА 10.Оцінка вартості бізнесу

1. Аналітичні технології структуризації б для цілей оцінки його вартості

2. Особливості створення цільових систем посередників підприємств різних сфер діяльності

3. Сучасні альтернативні підходи до оцінки вартості гудвілу підприємства: їх переваги та недоліки

Використання вітчизняної звітності підприємств у якості інформаційної бази оцінки вартості бізнесу

9/14

8

Всього

90/138

 

6.     Курсовий проект

Мета курсового проекту – поглибити теоретичні знання, набуті студентами у процесі вивчення курсу, і виробити вміння застосовувати їх на практичному вирішенні питань економіки та організації промислового виробництва. В розрахунковій частині курсової роботи необхідно обґрунтувати розв’язок конкретних задач.

Виконання курсової роботи має сприяти глибшому засвоєнню студентами дисципліни “Потенціал і розвиток підприємства”, спонукати ґрунтовно вивчати законодавчі акти з питань економічних відносин, спеціальні наукові видання , у яких розглядаються окремі  питання цих відносин за умов ринкової економіки.

В процесі виконання курсової роботи студенти повинні самостійно знайти та вивчити літературу з обраної теми, показати уміння зіставляти різні підходи до вирішення тих чи інших проблем, самостійно робити висновки на основі вивченої літератури.

 

8. Методи навчання

Дисципліна “Потенціал і розвиток підприємства” для напрямку 6.030504 “Економіка підприємства” читається протягом одного семестру. Курс передбачає:

-  лекції ;

-  практичні  заняття;

-  самостійну  роботу студентів;

-  написання курсового проекту.

По  закінченню  вивчення  дисципліни  у  кінці  семестру    екзамен.

Дисципліна „Потенціал і розвиток підприємства” є базовою загальноекономічною дисципліною для майбутніх фахівців – бакалаврів з економіки підприємства. Засвоєння дисципліни базується на вивченні таких дисциплін як мікроекономіка, макроекономіка, маркетинг, фінанси, гроші й кредит, економіка підприємства, статистика, менеджмент, фінанси підприємства, економічний ризик і методи його вимірювання. Курс є продовженням вивчення ринку та управління маркетингом, ризиками, інвестиційними процесами; охоплює практику ціноутворення, економічного аналізу, техніко-економічного обґрунтування проектів, оцінку ефективності проектних рішень.

                                               

9. Методи контролю

 

При  вивченні  студентами  дисципліни  передбачається  три  види  контролю:  поточний,  модульний  і  підсумковий.

Поточний  контроль  здійснюється  під час виконання  студентами  позааудиторних  та  аудиторних завдань. На  виконання  позааудиторних  робіт встановлюються  відповідні  терміни. Найвищим  числом балів  оцінюється  завдання,  яке  виконане  у  встановлений  термін,  без  помилок  і  на  високому  теоретико-методологічному рівні згідно  вимог  діючих  державних  стандартів.  Оцінка  знижується  при  недостатній  якості виконаного завдання,  невідповідності  вимогам  державних стандартів,  недостатньої  якості  знань  із  даної  теми.  Роботи  із  значними  помилками  повертаються  студенту  для  виправлення  на  термін  до  одного  тижня  без  зниження  оцінки.  Оцінка  за  роботу,  виконану  після  встановленого  терміну,  перераховується  із  коефіцієнтом  0,7.

Виконання  аудиторних завдань супроводжується  необхідними  консультаціями  викладача.  На  оцінку  аудиторної  роботи  впливає  наявність  помилок,  теоретичнийй рівень  і  відповідність  державним  стандартам  в  оформленні  роботи.

Модульний  контроль  здійснюється  у  вигляді  виконання контрольних завдань або відповіді на  тестові  запитання.  У  тестах  для  кожного  запитання  подані  декілька  відповідей,  із  яких  лише  одна  вірна.

Семестровий  контроль  здійснюється:

  у вигляді екзамену в кінці семестру (при умові проходження студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом письмової відповіді на теоретичні запитання та  розв’язку практичних  задач.  Під  час  екзамену  оцінюються  теоретичні  знання  та  вміння  володіти  набутими  навиками  при  розв’язуванні задач.  На  оцінку  впливає  наявність  помилок  у  розв’язанні  практичних  завдань  і  повнота  відповіді  на теоретичні запитання.

 

10. Розподіл балів, які отримують студенти

 

Розподіл балів між видами контролю при рейтинговій системі оцінювання за 100-бальною шкалою наведено в таблиці

 

Семестр

Модулі

Кількість

балів за модуль

Кількість балів за видами

робіт

Семестровий контроль

Лекції

Практичні заняття

Самостійна робота 

Модульний контроль

7

1

30

1,5

15

3,5

30

-

2

30

1,5

15

3,5

30

8

 

Рейтингова оцінка з навчальної дисципліни визначається як сума у балах рейтинговий оцінок з модулів та рейтингової екзаменаційної оцінки. Рейтингова оцінка у балах за шкалою навчального закладу може бути переведена до п’ятибальної шкали оцінювання (національної шкали).

 

За національною шкалою

За шкалою навчального закладу

5 (відмінно)

90-100

4 (добре)

74-89

3 (задовільно)

60-73

2 (незадовільно) з можливістю повторного складання екзамену

35-59

2 (незадовільно) з обов’язковим повторним курсом навчання

1-34

 

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів з навчальної дисципліни при підсумковому контролі необхідно розробляти, виходячи з таких загальних рекомендацій, за якими виставляти оцінки:

„відмінно” – якщо студент демонструє повні і глибокі знання навчального матеріалу, достовірний рівень розвитку умінь і навичок, правильне й обґрунтоване формулювання практичних висновків, уміння приймати необхідні рішення в нестандартних ситуаціях, вільне володіння науковими термінами, високу комунікативну культуру;

„добре” – якщо студент виявляє дещо обмежені знання навчального матеріалу, допускає окремі несуттєві помилки та неточності;

„задовільно” – якщо студент засвоїв основний навчальний матеріал, володіє необхідними уміннями та навичками для вирішення стандартних завдань, проте, при цьому допускає неточності, не виявляє самостійності суджень, демонструє недоліки комунікативної культури;

„незадовільно” – якщо студент не володіє необхідними знаннями, уміннями, навичками, науковими термінами, демонструє низький рівень комунікативної культури.

 

11. Методичне забезпечення

 

 

Назва бібліографічного джерела

К-сть примірників у бібліотеці

Назва бібліотеки

1.

Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни “Потенціал і розвиток підприємства”. / Ковальська Л.Л. – ЛНТУ, 2012.

50

ЛНТУ, бібл.каф.

2.

Потенціал і розвиток підприємства. Методичні вказівки для проведення практичних занять для студентів економічних спеціальностей денної та заочної форми навчання /Л.Ковальська- ЛНТУ, 2012. - 32 с.

50

ЛНТУ, бібл.каф.

 

3.

Потенціал і розвиток підприємства. Конспект лекцій для студентів економічних спеціальностей денної і заочної форм навчання /Л.Ковальська.- ЛНТУ, 2011. - 84 с.

50

ЛНТУ, бібл.каф.

 

12. Рекомендована література

Базова

 

№п/п

Назва бібліографічного джерела

Кількість примірникіу бібліотеці

Назва бібліотеки

1

Авдеенко В.Н., Котлов В.А. Производственный потенциал промышленого предприятия. – М.: Экономика, 1989. – 240 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

2

Ожегов С.И. Словар русского языка / Под ред. Н.Ю. Шведовой. – М.: Советская энциклопедия, 1972. – 846 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

3

Великий тлумачний словник української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. – К.; Ірпінь: ВТФ “Перун”, 2003. – 1440 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

4

Герасимчук З.В., Ковальська Л.Л. Виробничий потенціал регіону: методика оцінки та механізми нарощення. Монографія. – Луцьк: ЛДТУ, 2003. – 242 с.

3

ЛНТУ

5

Федонін О.С. Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навч. посібник. – К.: КНЕУ, 2006. – 316 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

6

Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 208 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

7

Герасимчук З.В., Вахович І.М. Фінансовий менеджмент: Навчальний посібник // Видання друге, перер. і доп. – Луцьк: Надстиря, 2007. – 412 с.

5

ЛНТУ

8

Вахович І.М., Герасимчук З.В., Камінська І.М, Ковальська Л.Л. та ін. Економіка підприємства: Навчальний посібник. – Луцьк: Надстир’я, 2010. – 632 с.

2

ЛНТУ, ВОНБ

9

Економіка та менеджмент. /Під ред. Кузьміна О.Є. – Львів: Львівська політехніка, 2009.

1

ЛНТУ, ВОНБ

10

Федонін О.С., Рєпіна І.М., Олексюк О.І. Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навч. посібник. – К.: КНЕУ, 2004. – 316 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

11

Федонін О.С., Рєпіна І.М., Олексюк О.І. Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навч. посібник. – К.: КНЕУ, 2004. – 316 с.

1

 

ЛНТУ,

ВОНБ

12

Шумська С.С. Фінансовий потенціал України: методологія визначення та оцінки // Фінанси України . – 2007. – № 5. – С.55-64.

1

ВОНБ

13

Краснокутська Н.С. Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навч. посібник. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 352 с.

1

ЛНТУ,

ВОНБ

14

Воронкова А.Э. Стратегическое управление конкурентоспособным потенциалом предприятия: диагностика и организация: Монография. – Луганск: Изд-во Восточно-украинского национального университета, 2000. – 315 с.

1

ВОНБ

15

Добикіна О.К., Рижиков В.С., Касьянюк С.В., Кокотко М.Є., Костенко Т.Д., Герасимов А.А. Потенціал підприємства: формування та оцінка: Навчальний посібник. – К.: Центр учбової літератури, 2007. – 208 с.

1

 

ЛНТУ,

ВОНБ

16

Круш П.В., Тульчинська С.О. та ін. Національна економіка /  Кривда О.В., Тульчинська С.О. – Київ: Каравела, 2008. – С. 96 – 113.

1

ЛНТУ

17

Іванченко С.І. Оцінка експортного потенціалу підприємства. // Економіка та держава. №4. – квітень – 2006.- С. 55–57

1

ВОНБ

18

Бузько И.Р., Дмитренко И.Е., Сущенко Е.А. Стратегический потенциал и формирование приоритетов в развитии предприятий: Монография. – Алчевск: Изд-во ДГМИ, 2002. – 216 с.

1

ВОНБ

19

Стец І.І. Потенціал і розвиток підприємства: Навчальний посібник. – Тернопіль: Економічна думка, 2010. – 674 с.

1

ЛНТУ, ВОНБ

Допоміжна

20

Березін О.В. Економіка підприємства: Навч.посіб. / О.В.Березін, Л.М.Березіна, Н.В.Бутенко. – К.: Знання, 2009. – 390 с.

1

ЛНТУ

21

Мойсеєнко І.П. Управління інтелектуальним потенціалом: Монографія. – Львів: Аверс, 2007. – 304 с.

1

ЛНТУ

22

Крушельницька О.В., Мельничук Д.П. Управління персоналом: Навчальний посібник. – К.: Кондор, 2003. – 296 с.

1

ЛНТУ

23

Кобиляцький Л.С. Управління конкурентоспроможністю: навчальний посібник – К.: Зовнішня торгівля, 2003. – 304 с.

1

ЛНТУ

24

Юданов А. Конкуренция: теория и практика / Юданов А. – М.: АКАЛИС, 1996. – 179 с.

1

ВОНБ

25

Єресько І. Формування конкурентоспроможної регіональної економіки як мета стратегічного планування комплексного розвитку регіону //  Конкуренція. – 2006. – №3. – С.19–25.

1

ВОНБ

 

13. Інформаційні ресурси

Рекомендовані Інтернет-ресурси:

Аналітичні центри та дослідницькі організації України

1.    Верховна Рада  www.rada.gov.ua

2.    Кабінет Міністрів України – www.kmu.gov.ua

3.    Міністерство економіки – www.me.gov.ua

4.    Міністерство праці та соціальної політики – www.mlsp.kiev.ua

5.    Міністерство фінансів – www.minfin.gov.ua

6.    Міністерство промислової політики – www.industry.gov.ua

7.    Державний комітет статистики – www.ukrstat.gov.ua

8.    Фонд державного майна – www.spfu.gov.ua

9.    Державна податкова адміністрація – www.sta.gov.ua

10. Агентство гуманітарних технологій – http://www.aht.org.

11. Міжнародний інститут бізнесу – http://www.iib.com.ua

12. Міжнародний інститут порівняльного аналізу – http://www.icai.org.ua

13. Міжнародний центр перспективних досліджень – www.icps.kiev.ua

14. Національна Академія наук України – http://www.nas.gov.ua

15. Торгово-промислова палата України – http://www.ucci.org.ua

16. Український центр економічних і політичних досліджень ім. Олександра Разумкова – http://www.uceps.com.uа

17. Український центр післяприватизаційної підтримки підприємств – http://www.ucpps.kiev.ua

18. Центр антикризових досліджень – http://www.anticrisis.come.to

19. Центр інновацій та розвитку – http://www.ngoukraine.kiev.uaids/

20. Центр стратегічних розробок – http://www.ln.com.ua

21. Національна бібліотека ім. В.І. Вернадського – www.nbvu.gov.ua

22. Державна науково-технічна бібліотека України – www.gntb.n-t.org/

23. «Голос України» Газета Верховної Ради України – www.uamedia.visti.net/golos

 


Зарубіжні та міжнародні центри та дослідницькі організації

1. Аналитический центр «Онлайн Россия» – http://www.ancentr.ru

2. Бюро економического анализа (Россия) – http://www.beafnd.org/russian

3. Експертный институт (Россия) – http://www.exin.ru

4. Институт мировой економики и международных отношенийwww.isn.rsuh.ru/imemo/index2.htm

5. Світовий банк – http://www.worldbank.org/

6. Європейська комісія (ЕU) – http://www.europa.eu.int/

7. Українсько-європейський консультативний центр (UEPLAC); Ukrainian Economic Trends - http://www.ueplac.kiev.ua/

8. Світові Web-ресурси з економіки, Steve Gardner, Baylor University – hsb.baylor.edu/html/gardner/RESORS.HTM

9. Centre for Social and Economic Research (CASE) – http://www.case.com.pl/indexen.html

10. Український медіа-сервер (ЗМІ - преса, радіо, телебачення, органи законодавчої та виконавчої влади) – http://www.vlada.kiev.ua/usm