1.6 Парк і продаж легкових автомобілів в Україні

 

Дослідити тенденції забезпечення вітчизняного ринку легковими автомобілями виявилося так само складно, як і тенденції їх виробництва. У 1992 році постановою КМ України була засекречена і не підлягала опублікуванню інформація про кількість автомобілів в Україні загалом, а також за типами, марками і моделями, структура і технічний стан автомобільного парку. Не було можливості оцінити точно ринок легкових автомобілів, оскільки була закритою статистика реєстрацій транспортних засобів.

У серпні 1995 року в результаті прийняття нового переліку відомостей, які складають державну таємницю України, заборона була знята. Незважаючи на це, у засобах масової інформації, спеціалізованих і фахових виданнях продовжували друкуватися і друкуються суперечливі дані про чисельність і склад парку дорожніх транспортних засобів.

Лише у 1998 році в ЗМІ чи не вперше з’явилися офіційні дані ДАІ УМВС України про те, скільки і яких легкових автомобілів нараховується в державі. За оприлюдненою інформацією, станом на 1 січня 1998 року загальний автопарк легковиків складав близько 5 млн. одиниць, з яких 11% були зібрані у країнах так званого далекого зарубіжжя.

Структура парку за терміном експлуатації не подавалася, однак відомо, що на той час середній вік автомобіля складав 15,5 року і тенденція до його оновлення  не проглядалася, що зрештою і підтвердилося. Значна частина легковиків була випущена з 1970 по 1990 роки – найуспішнішого періоду радянської автомобільної промисловості.

На початок 2016 року загальний парк легковиків і легких комерційних автомобілів в Україні склав 9,121 млн. одиниць, а їх середній вік – 19,6 роки. Авто віком 3-5 років охоплювали лише 12% автопарку, 6-10 років – 33%,    11-15 років – 19%, а старші 16 років – 30% – йшлося у результатах дослідження компанії Research&Branding Group.

Найпопулярнішими серед українців автомобілями є легковики з кузовом типу “седан” (45%), далі з великим відставанням ідуть “хетчбек” (12%) і “універсал” (11%), а замикають п’ятірку найбільш популярних – мікроавтобуси (6%) і мінівени (5%).

Згідно з дослідженням, найпоширенішими серед країн-виробників є радянські/російські авто (34%); за ними – німецькі (16%), українські (14%), французькі (7%) японські і корейські (по 5%), а також китайські (4%) автомобілі. Серед найбільш поширених в Україні на першому місці залишається марка LADA (ВАЗ) – 27,1% власників авто. Другими з істотним відставанням йдуть автомобілі українського автовиробника ЗАЗ (7,9%). У десятку також ввійшли: продукція нині неіснуючого радянського автозаводу Москвич/АЗЛК (4,4%), німецької фірми AUDI (4,2%), корейської DAEWOO і французького RENAULT (по 3,9%), радянського/російського ГАЗ (ВОЛГА) (3,7%), FORD (3,5%), MERCEDES-BENZ (3,3%) і OPEL (2,8%).

 Динаміку розвитку автомобільного парку України у 2005-2018 роках можна прослідкувати за графіком, який показаний на рисунку 1.15.

Як вже зазначалося, до середини 90-х років левова частка українського ринку забезпечуватися шляхом імпорту старих і дешевих автомобілів. Наприкінці 90-х років намітилася ще одна особливість національного автомобільного ринку. Почала фіксуватися значна кількість автомобілів, що проходили  другу,  третю і  подальші  реєстрації,  тобто  перепродувалися  по декілька разів. У різні роки це число сягало 450…500 і більше тисяч трансакцій. Зокрема, у “піковому” 2008-му, сума операцій купівлі-продажу перевищила 1 млн і зафіксувала максимум, так званого, потенційного обсягу ринку легкових автомобілів.

Рисунок 1.15 – Динаміка обсягу парку легкових автомобілів

в Україні за роками, млн. одиниць

 

Тільки на межі століть, на думку експертів, відбувся злам, який засвідчив появу в Україні  цивілізованого ринку легкових автомобілів та започаткував тенденцію зростання частки продажу нових легковиків і зменшення кількості тих, що були в експлуатації. Ріст обсягів реалізації нових автомобілів обумовлений був державними заходами з регулювання ринку, ініціативами автовиробників і їх представників та деякими іншими чинниками.

Перший рік нового століття став в Україні особливо “урожайним” на прийняття нормативно-правових актів. Зокрема в кінці лютого 2001 року почав діяти закон про регулювання ринку автомобілів, який остаточно перекрив канал тимчасового ввезення і частково – такий спосіб безмитного ввезення як конфіскація через суди. Були збільшені розміри митних платежів залежно від віку автомобіля, запроваджена обов’язкова сертифікація транспортних засобів ввезених фізичними особами.

Наступний кроком став закон про порядок ввезення в Україну, митного оформлення й оподаткування особистих речей, товарів та транспортних засобів, що ввозяться громадянами на митну територію, який вступив у дію в листопаді, суттєво обмежив пільгове тимчасове ввезення автомобілів.

У квітні 1999 року була створена Всеукраїнська асоціація автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД), головною метою якої стала організація цивілізованого автомобільного ринку в Україні, задоволення потреб громадян у забезпеченні їх автотранспортними засобами та створення сервісної мережі. Асоціація представляє інтереси імпортерів і дилерів у державних органах влади, різноманітних громадських організаціях. Довірені особи асоціації беруть участь у підготовці законопроектів і підзаконних актів (у тому числі альтернативних), які стосуються сфери діяльності ВААІД та її учасників. Окрім того, вона координує різноманітні спільні проекти, представляє інтереси імпортерів за кордоном, займається інформаційним забезпеченням, проводить переговори, консультації, наради.

За роки діяльності Асоціації шляхом запровадження важливих норм у різні регуляторні документи було перекрито ряд схем “сірого” імпорту нових і уживаних автомобілів. Автомобільний ринок України був практично виведений з тіньової економіки. Покупці частіше стали звертатися до офіційних операторів, розуміючи, що, зекономивши порівняно невелику суму грошей при купівлі у “сірого” дилера, вони ризикують отримати неадаптований до місцевих умов автомобіль, відсутність гарантії виробника і, що найгірше, – транспортний засіб, який розшукується Інтерполом.

Ще однією причиною зростання продажу легкових автомобілів стало перенесення їх складання в Україну. Це дозволило знизити ціни на 4...10% порівняно з імпортованими аналогами.

Нарешті, зростанню попиту на нові автомобілі сприяли нормалізація економічного стану в державі, зміцнення національної валюти, зростання доходів громадян. Підвищення платоспроможності населення призвело до збільшення купівельної активності, насамперед, у ціновому сегменті 6500…22000 ЄВРО. Продажі легковиків виготовлених у країнах СНД і іномарок утворили співвідношення приблизно 30% до 70%, а кількість брендів перших у 2008 році склала 5-ть проти 60-ти у других.

Основними країнами-виробниками автомобілів з СНД були Росія і Україна, а далекого зарубіжжя – країни ЄС, Туреччина, Південна Корея, Японія, Північна Америка, Китай та інші. Як наслідок, у 2008 році на українському автомобільному ринку склалася сприятлива ситуація, що призвела  до рекорду продаж, який до сьогодні не вдалося перевершити – 623252 нових легкових авто (див. рис. 1.14).

Такий величезний статистичний масив дозволяє встановити певні закономірності. Як видно з рисунка 1.16, у 2008 році за популярністю переважали моделі В і С класів. Автомобілі особливо малого класу В – це ЗАЗ “Таврія” і “Славута”, Škoda Fabia, Hyundai Getz, Chevrolet Aveo; нижнього   середнього   класу   С    задньоприводні   Lada-2107,   Lada-2104, передньоприводні ВАЗи  9-го і 10-го сімейств, Mitsubishi Lancer, Opel Astra Classic. Зростанню С-класу посприяв також активний продаж корейських моделей українського складання Daewoo Lanos (Сенс) та Chevrolet Lacetti.

 

Рисунок 1.16 – Структура продажу нових легкових автомобілів

в Україні у 2008 році за класами

 

Структура продажу автомобілів за марками у 2008 році наведена в таблиці 1.15, а рейтинг популярності моделей – у таблиці 1.16.

 

Таблиця 1.15 – Структура продажу легкових автомобілів

в Україні за марками у 2008 році

№ з/п

Марка

Кількість, одиниць

Доля продажу, %

1

ВАЗ

105103

16,86

2

CHEVROLET

51970

8,34

3

DAEWOO

50530

8,11

4

HYUNDAI

45625

7,32

5

MITSUBISHI

44849

7,19

6

TOYOTA

32946

5,29

7

ЗАЗ

32416

5,20

8

ŠKODA

28435

4,56

9

CHERY

27718

4,45

10

KIA

24881

3,99

11

NISSAN

21680

3,48

12

HONDA

16313

2,62

13

DACIA

14238

2,28

14

VOLKSWAGEN

13917

2,23

15

GEELY

13403

2,15

16

OPEL

13140

2,11

17

FORD

11874

1,91

18

MAZDA

10386

1,67

19

SUZUKI

6728

1,08

20

SUBARU

6227

1,00

21

LEXUS

5328

0,85

22

MERCEDES-BENZ

4988

0,80

23

SSANG YONG

4275

0,69

Інші

36250

5,82

Разом

623252

100

 

У  2008 році Україна займала сьоме місце у Європі з продажу нових автомобілів, пропустивши вперед лише Німеччину, Росію, Францію, Великобританію, Італію та Іспанію, а за динамікою зростання продажів впевнено лідирувала.

 

Таблиця 1.16 – Моделі-лідери українського ринку у 2008 році

Позиція

Марка,

 модель

Продано, одиниць

Позиція

Марка, модель

Продано, одиниць

1

Daewoo Lanos

35581

21

Mitsubishi Outlander XL

7570

2

Chevrolet Aveo

33253

22

Škoda Fabia

7260

3

ЗАЗ Lanos

20202

23

Toyota Corolla

7108

4

Lada-21099

15334

24

Mitsubishi Lancer

6887

5

Lada-2107

14669

25

Škoda Octavia A5

6875

6

Hyundai Accent

14593

26

Lada-1118

6872

7

Chery Amulet

14492

27

Opel Astra Classic

6669

8

Dacia Logan

14019

28

Honda Civic

6529

9

Lada-2170

12506

29

Daewoo Matiz

6495

10

Hyundai Tucson

12473

30

Kia Cerato

6054

11

Chevrolet Lacetti

11567

31

Mitsubishi Pajero

5313

12

Mitsubishi Lancer X

11316

32

Honda CR-V

5176

13

ЗАЗ-1103

11294

33

Geely MK

4789

14

Lada-2115

11234

34

Volkswagen Passat

4467

15

Škoda Octavia Tour

10552

35

Lada-2112

4399

16

Daewoo Nexia

8432

36

Lada-1117

4324

17

Lada-2111

8243

37

Ford Fiesta

4284

18

Geely CK

8142

38

Lada-1119

4283

19

Toyota Camry

7774

39

Hyundai Getz

4237

20

Kia cee’d

7592

40

Lada-2110

4228

Натомість рік 2015-й і три наступні стали провальним і вийти з кризи не вдалося (див. рис 1.14). За підсумками 2018 року український ринок з показником 78386 авто зайняв 23-е місце серед ринків європейських країн. За обсягами продажів нових автомобілів Україна розмістилася вище Словенії, однак поступилася Словаччині, Греції, Фінляндії та Ірландії, де число жителів в рази відрізняється від нашої країни.

Причина такого спаду лежить на поверхні: девальвація національної валюти і як наслідок, зниження купівельної здатності населення.  До того ж Україна, не з власної волі втратила значну частку ринку (25% обсягу всіх продажів) через анексію Криму та проведення бойових дій у Донецькій і Луганській областях. Практично повністю зупинилося автокредитування.

Попитом користувалися дешеві і преміальні авто, які традиційно купуються за готівку. Моделі середнього класу в минулі роки оформлялися в кредит, а так як автомобільне кредитування зійшло нанівець то розраховувати на його відновлення найближчим часом не варто. Цей тренд простежувався ще з 2014 року і підтверджується статистикою.

У таблиці 1.17 показана структура продажу легкових автомобілів в Україні за марками, а в таблиці 1.18 – моделями-лідерами у 2018 році.

 

Таблиця 1.17 – Структура продажу легкових автомобілів

в Україні за марками у 2018 році

№ з/п

Марка

Кількість, одиниць

№ з/п

Марка

Кількість, одиниць

1

TOYOTA

9631

11

FORD

2577

2

RENAULT

8691

12

MERCEDES-BENZ

2401

3

VOLKSWAGEN

6185

13

PEUGEOT

2190

4

ŠKODA

5393

14

MITSUBISHI

2129

5

NISSAN

5190

15

BMW

1980

6

HYUNDAI

4877

16

LEXUS

1472

7

KIA

4811

17

CITROEN

1366

8

MAZDA

3033

18

RAVON

1296

9

AUDI

2790

19

CHERY

1209

10

SUZUKI

2618

20

FIAT

900

Інші

7648

Разом

78387

 

У листопаді 2018 року вступили у дію нові положення щодо правил ввезення в Україну транспортних засобів. Раніше легальний імпорт частини автомобілів був неможливий через заборону на митне оформлення автомобілів старше 8 років. Обмеження за віком, відповідності екологічним стандартам не нижче Євро-5” та висока вартість розмитнення авто призвели до появи в Україні, так званих, “євроблях”. Це автомобілі на іноземній реєстрації, які українці ввозили в режимі тимчасового ввезення та в режимі транзиту. За офіційними оцінками таких автомобілів нараховувалося близько півмільйона, за неофіційними – у три рази більше.

    Найбільше змін до податкового та митного законодавства про випуск у вільний обіг вживаних автомобілів з іноземною реєстрацією було передбачено для легковиків. Так, дозволено  ввозити авто, що відповідають екостандарту, не нижчому за “Євро-2”.

Такі платежі, як мито і ПДВ та їх формування залишились незмінними.  Зокрема мито на авто з країн ЄС та Європейської асоціації вільної торгівлі (ЄАВТ) продовжує зменшуватися щорічно з 10% до 0% (окрім автомобілів з Канади для яких мито нульове), а ПДВ складає 20% (див. п. 3.5.4). Натомість, розрахунок акцизного збору зазнав радикальних змін.

 

Таблиця 1.18 – Моделі-лідери українського ринку у 2018 році

Позиція

Марка,

 модель

Продано, одиниць

Позиція

Марка, модель

Продано, одиниць

1

Renault Duster

3465

6

Hyundai Tucson

2229

2

Kia Sportage

3128

7

Nissan Qashqai

2197

3

Toyota RAV4

2653

8

Škoda Octavia

2138

4

Toyota Camry

2404

9

Volkswagen Polo

1812

5

Renault Logan

2385

10

Nissan X-Trail

1812

 

Базова ставка акцизу при розмитненні ввезеного в Україну автомобіля склала 50 євро для бензинових двигунів з об’ємом до 3000 см3. Якщо об’єм двигуна “євробляхи” три і більше літрів, то базова ставка буде 100 євро. Для дизельних авто з об’ємом двигуна до 3500 см3 базова ставка акцизу становить 75 євро, понад 3500 см3 – 150 євро.

Далі базова ставка акцизу множиться на коефіцієнти двигуна та віку. Коефіцієнт двигуна розраховується так: об’єм двигуна ділиться на 1000. Коефіцієнт віку – це кількість повних календарних років автомобіля до року визначення ставки податку. Для нових автомобілів, у тому числі, віком до одного року коефіцієнт дорівнює одиниці. Для легковиків, яким на час вступу закону у дію 15 і більше років, коефіцієнт віку становить 15.

Якщо автомобіль розмитнили протягом 90 днів з початку дії закону, то до нього застосовано пільговий коефіцієнт 0,5, тобто знижка на акциз становитиме 50%.

“Чисті” електромобілі, такі як Nissan Leaf, чи усі моделі TESLA розмитнюються із застосуванням нульового мита та без сплати ПДВ. Залишився лише акциз, розмір якого 1 євро за 1 кВт·год ємкості тягового акумулятора.

На гібридні легкові авто ПДВ справляється у повному обсязі, а акциз зафіксовано у вигляді єдиної ставки 100 євро за один транспортний засіб. Мито – це повна ставка 10%, або ж 0% на авто з ЄАВТ чи Канади, та 5%  – з Євросоюзу.

Запропоновані зміни, на думку законодавців, мають усі шанси врегулювати проблему ввезення з Європи вживаних автомобілів і їхньої подальшої легалізації. Також зміни торкнулися нових легковиків, які постачаються  в Україну офіційними дилерами і імпортерами. Як наслідок, залежно від класу авто, вартість їх зменшилася на кілька сотень, а то і тисяч євро.

 

Питання для самоперевірки за темою 1

 

1. Мета викладання дисципліни ”Інфраструктура та ринок ДТЗ”.

2. Світове виробництво легкових автомобілів.

3. Автомобільні об’єднання і альянси.

4. Критерії функціонування автомобільних об’єднань.

5. Виробництво легкових автомобілів в Україні.

6. Класифікація легкових автомобілів у Європі, США, Японії.

7. Продаж легкових автомобілів у світі. Світовий парк.

8. Парк і продаж легкових автомобілів в Україні.