3.1 Система
торгівлі автомобілями. Дистриб’ютор і дилер
Практика автомобільно розвинутих країн виробила ефективні
методи торгівлі автомобілями, яка передбачає дві схеми її організації:
– перша схема
– через посередників;
– друга –
самостійно фірмою-продуцентом (мова про “сірих” і “чорних” дилерів тут не йде).
В обох випадках вона поєднується з торгівлею запасними
частинами і матеріалами, а також технічним обслуговуванням і ремонтом
автомобілів. У будь-якому випадку фірми-виробники намагаються створити систему
автосервісу, що забезпечує продаж автомобілів і їх конкурентоспроможність на
ринку.
В усьому
світі продаж автомобілів, запасних частин, а також технічне обслуговування та
ремонт організовуються через незалежних дистриб’юторів та дилерів. У США,
Японії, Франції, Німеччині автомобільні фірми-продуценти мають 30...40% своїх
автосалонів і СТО, рештА – незалежні дистриб'ютори і
дилери.
Хто ж такі
“дистриб’ютори” і “дилери”?
Дистриб’ютор
– це порівняно велика незалежна посередницька фірма, що здійснює збут на основі
оптових закупок готової продукції у крупних промислових фірм-виробників, має
власні склади, встановлює довгострокові контрактні відносини з промисловцями.
Іншими словами дистриб’ютор – це монопольний торговий агент заводу, який
утримує регіональний склад продукції і забезпечує реалізацію, гарантійне,
післягарантійне технічне обслуговування і ремонт автомобілів через свою
дилерську мережу в узгодженому регіоні.
Дилер – це
монопольний агент дистриб’ютора або заводу, який уклав з ним дилерську угоду,
утримує склад продукції і здійснює реалізацію, гарантійне, післягарантійне
технічне обслуговування та ремонт продукції через свої підприємства, а також
через своїх субдилерів, сервісних і торгових агентів
на узгодженій території. Інше визначення дилера – це незалежний дрібний
підприємець, який займається продажем транспортної та
іншої техніки, що користується масовим попитом (автомобілів, тракторів,
сільськогосподарських машин, аудіо-, відеоапаратури і т. д).
Сервісний
агент – автосервісне підприємство, яке уклало
сервісну угоду з дистриб’ютором або дилером про виконання гарантійних,
післягарантійних ремонтів і обслуговування автомобілів.
Торговий
агент – торгівельне підприємство, яке купує у дилера запасні частини і продає
їх кінцевому споживачу. Структуру дилерської мережі і взаємозв’язок
перерахованих операторів автомобільного ринку показано схематично на рисунку
3.1.
Завдання
дистриб’ютора (імпортера, генерального представника) полягає у тому, щоб
представляти інтереси заводу на території ринкової
Рисунок 3.1 – Структура дилерської
мережі
відповідальності
(у регіоні торгівлі). Він створює на цій території дилерську мережу і
організовує діяльність у відповідності з вимогами заводу. Дистриб’ютори
формуються на певній території, розміри якої дозволяють розвивати дилерську
мережу із відстанями між дилерами не більше 100 кілометрів.
Продуцент
заключає з дистриб’ютором дистриб’юторський договір, який розробляється на
основі контрактного права. У відповідності з цим договором дистриб’ютор
наділений ексклюзивними правами продажу товару на території ринкової
відповідальності. В якості дистриб’ютора може виступати сам продуцент.
Наприклад, ЗАЗ має виробничий підрозділ “АвтоЗАЗ-Сервіс”,
до завдань якого відноситься розвиток і організація дилерської мережі на
території ринкової відповідальності. Чеська ŠKODA має в Україні створеного
заводом-виробником імпортера Eurocar, який розвиває
її дилерську мережу авторизованого (фірмового) сервісу.
Однак у
більшості випадків сам виробник не може організовувати мережу післяпродажного
обслуговування і виступати у якості дистриб’ютора зважаючи на географічну
віддаленість ринків. Адже він має забезпечити таку систему сервісу і систему
управління запасами, при якій запасна частина має бути доставлена споживачу у термін, що не перевищує 24
години. Тому більшість автомобільних фірм користується послугами посередників.
Подібна практика зумовлена наступними факторами:
– по-перше,
це виробнича спеціалізація; той, хто виробляє автомобілі, спеціалізується на
виробництві, хто продає – на торгівлі. І один і другий види діяльності
вимагають достатньої кваліфікації, а маркетингові можливості автомобілебудівної
індустрії поступаються маркетинговим можливостям торговельної сфери;
– по-друге,
розвиток мережі автосалонів і СТО вимагає значних інвестицій та обігових
коштів, якими не завжди володіють у достатній кількості фірми-продуценти. В
зв'язку з цим, вони вважають за доцільне здійснювати продаж і сервіс через
незалежних дистриб'юторів чи дилерів на договірній основі. Так, TOYOTA MOTORS
продає свої автомобілі через торгову корпорацію “Сумітома
корпорейшен” та інші, які представляють ці автомобілі
у багатьох країнах світу, в тому числі й Україні. Натомість фірма DAIMLER AG реалізує транспортні засоби на
основі безпосередніх договорів з незалежними дистриб’юторами. Тому, наприклад,
корпорація “УкрАвто” продає і обслуговує автомобілі
TOYOTA за договором з торговою корпорацією “Сумітома”,
а MERCEDES-BENZ – безпосередньо з концерном-продуцентом.
Дистриб’ютори,
як правило, самі безпосередньо не продають техніку, вони займаються
організацією продажу. Дистриб’ютор створює дилерську мережу та організовує її
роботу, зокрема:
1) сертифікує
продукцію заводу у відповідності з вимогами місцевого законодавства;
2) забезпечує
постачання техніки, запасних частин;
3) отримує
від заводу інформацію, каталоги запчастин, спецінструмент,
а також відомості про конструкційні зміни в автомобілях;
4) отримує
нормативи трудомісткості на операції технічного обслуговування і ремонту;
5) здійснює маркетингову діяльність, проводить
рекламні компанії і навчає персонал;
6) дотримується ринкової, сервісної,
маркетингової, технічної і гарантійної політики заводу, має символіку бренду;
7) забезпечує
рекламне оформлення підприємства у відповідності до фірмового стилю.
Для продажу
продукції заводу (автомобілів і запасних частин) дистриб’ютор купляє її на
договірних умовах та створює власні склади. Продукцію він реалізовує вже від
свого імені і за власний рахунок.