6.3 НАВАНТАЖУВАЛЬНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ

 

 Навантажувальною характеристикою називається залежність годинної і питомої витрат палива та інших показників від навантаження двигуна при сталій частоті обертання колінчастого вала.

 За навантажувальними характеристиками двигуни працюють при руху автомобіля із сталою швидкістю по дорозі із змінним опором. Тому оцінка економічності двигуна за таких умов становить значний інтерес.

Рис. 6.6. Навантажувальні характеристики двигунів:

а бензинового;   б — дизеля

 

 На рис. 6.6 показано приблизний вигляд навантажувальних характеристик бензинового (а) і дизельного (б) двигунів.

 У разі збільшення навантаження бензинового двигуна треба для підтримки сталого швидкісного режиму збільшувати  відкривання дросельної заслінки. При цьому зростає годинна витрата палива . Підвищення потужності двигуна веде до збільшення індикаторного і механічного к. к. д., а це призводить до зниження питомої ефективної витра­ти палива  (рис. 6.6, а).

 Приблизно при 80% номінального навантаження  в роботу включається економайзер. Це веде до деякого зниження коефіцієнта надлишку повітря (збагачення суміші), а за рахунок цього збільшуються як годинна, так і питома витрати палива.

 У дизелях підвищення годинної витрати палива  із збільшенням навантаження при незмінному швидкісному режимі відбувається внаслідок збільшення подачі палива за цикл (рис.6.6, б).

 Якщо навантаження на двигун збільшується, то збільшується індикаторний та механічний ККД, внаслідок чого зменшується питома витрата палива. Коли навантаження наближається до , то індикаторний ККД починає зменшуватися, в результаті чого зниження питомої витрати палива відбувається плавніше.

 У точці 1 внаслідок надмірного зменшення коефіцієнта надлишку повітря появляється димний вихлоп. Якщо й далі збільшувати циклову подачу палива (до точки 3 і більше), то потужність може дещо зрости, а потім почне знижуватися внаслідок незадовільних умов згоряння палива, що супроводжується збільшенням питомої витрати палива (за точкою 2), інтенсивним утворенням диму і перегріванням двигуна. Тому експлуатація двигуна з перевантаженням недопустима.

 За навантажувальними характеристиками встановлюють найбільш прийнятну з точки зору економічності частоту обертання двигуна, а отже, найбільш економічну швидкість руху автомобіля.