МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

ФАКУЛЬТЕТ АГРАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА  ЕКОЛОГІЇ

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ                                                      ЗАТВЕРДЖУЮ

Декан ФАТЕ                                                            Голова НМР

_____________Р. Кірчук                                 ______________О. Ляшенко

«        » ________2021 р.                                «      »   __________ 2021 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА

 

 

з дисципліни  “Лісівництво”

ступінь вищої освіти – бакалавр

галузь знань    20 Аграрні науки та продовольство

спеціальність  – 205 Лісове господарство

освітня програма – Лісове господарство

 

 

 

 

 

кафедра лісового господарства

 

Форма

навчання

Курс

Семестр

Лекції

(год.)

Практ.

 (год.)

Лаборат.

(год.)

Самост.

робота

студ.

(год.)

Разом

(год.)

Залік

(сем.)

Екз.

(сем.)

Денна

2

3

30

30

-

60

120

-

3

Денна

2

4

30

30

-

60

120

-

4

Заочна

2

3

6

6

-

108

120

-

3

Заочна

2

4

6

6

-

108

120

-

4

 

 

          

Луцьк –2021

 

 

 

Робоча програма складена на основі освітньої програми підготовки бакалавра галузі знань 20 «Аграрні науки та продовольство» спеціальності 205 «Лісове господарств», затвердженої Вченою радою Луцького НТУ (протокол № 10 від 27.04.2021 р.)

 

 

Робочу програму склав професор кафедри лісового господарства, доктор сільськогосподарських наук, професор Мазепа Василь Григорович

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри лісового господарства, протокол № 1 від 24.09.2021 р.

 

Завідувач кафедри,

кандидат сільськогосподарських наук,

доцент                                                             ___________Волянський В.О.                                         

 

 

Розглянуто та схвалено групою забезпечення освітньої програми Лісове господарство, протокол № 4 від 12.06.2021 р.

 

 

Гарант ОП, 

кандидат сільськогосподарських наук,

доцент                                                     _____________    Волянський В.О.

                                                                              


СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

“ЛІСІВНИЦТВО”

 

1.   Опис дисципліни “Лісівництво”

 

Дисципліна

“Лісівництво”

 

Галузь знань, спеціальність, ОП, СВО

Характеристика навчальної дисципліни

Кількість кредитів – 8

галузь знань (шифр, найменування) –

20 Аграрні науки та продовольство 

Статус дисципліни –обовязкова

Мова навчання –

українська

Кількість залікових

модулів

4 семестр – 3

4 семестр – 4

спеціальність

(шифр, найменування) – 205 Лісове господарство

Рік підготовки:

Денна – 2

Заочна ­– 2

Семестр:

Денна – 3, 4

Заочна ­­– 3,4

 

Кількість  змістових модулів – 8

Ступінь вищої освіти  – бакалавр

 

Лекції:

Денна – 60 год.

Заочна ­– 12 год.

 

Практичні заняття:

Денна –60 год.

Заочна ­– 12 год.

 

Лабораторні заняття:

 

Загальна кількість

годин – 240

 

Самостійна робота:

Денна – 120 год.

Заочна ­– 216 год.

 

 

Тижневих годин – 8,

з них аудиторних – 4

 

Вид підсумкового контролю – екзамен

 

 

 

 


2.   Мета і завдання дисципліни “Лісівництво”

3.  

2.1. Мета вивчення дисципліни

Лісівництво (загальне лісівництво) є профілюючою дисципліною в підготовці бакалаврів лісового господарства. підготовити майбутніх спеціалістів лісового господарства, які володітимуть глибокими теоретичними знаннями природи лісу, законів і закономірностей його росту і розвитку, а також вміння застосувати їх на практиці. Повинні самостійно вирішувати питання, пов’язані з доглядом за лісом, відновлення лісоутворюючих порід, підвищення продуктивності лісів та їх природоохоронної ролі. Метою вивчення дисципліни є глибоке засвоєння природи лісу, законів і закономірностей його життєдіяльності, щоб грамотно здійснювати свою практичну діяльність у будь-якій сфері лісогосподарського виробництва. Знання з лісознавства та практичного лісівництва потрібні не тільки для планування рубок головного користування, переформування чистих одновікових деревостанів у змішані різновікові тощо, але й для вирішення питань штучного відновлення лісу, лісорозведення та створення захисних лісових насаджень, з метою реалізації системи заходів щодо підвищення продуктивності та якості лісових насаджень, багатофункціонального ведення лісового господарства і наближеного до природи лісівництва.

Метою дисципліни (практичне лісівництво) є вивчення специфіки ведення лісового господарства, особливостей застосування різних категорій, систем, способів та видів рубок з метою підвищення ефективності використання лісових ресурсів і зростання продуктивності та якості лісів України.

 

2.2. Завдання вивчення дисципліни

Опанувати структурні компоненти лісу, вивчити закони і закономірності формування лісостанів на засадах факторів лісоутворення, аналізувати природні ті штучні напрямки зміни порід, а також її регуляції. Необхідно також глибоко засвоїти лісівничі та екологічні властивості аборигенних деревних і чагарникових порід, закони природного лісовідновлення деревних порід в відповідних лісорослинних умовах, пізнати біологію лісу та вивчити основи лісової типології.

В результаті вивчення лісівництва необхідно знати:

- біологію лісових порід;

- взаємозв’язок деревних порід з навколишнім середовищем;

- закономірності формування природних деревостанів;

- знання законів зміни деревних порід;

- особливості процесів природного поновлення лісу;

- сутність класифікації лісів, як основи розподілу насаджень на однорідні ділянки;

- засади багатофункціонального ведення лісового господарства та наближеного до природи лісівництва;

- системи рубок головного користування, сучасну класифікацію способів головних рубок та їх застосування у відповідності з вимогами Правил рубок у рівнинних та гірських лісах;

- природозберігаючі технологічні схеми проведення головних рубок на базі сучасної техніки;

- способи сприяння відновленню лісу, їх використання в умовах України;

- техніку і технологію переформування чистих одновікових насаджень у змішані різновікові;

- теоретичні основи рубок догляду за лісом, їх види, методи, способи і технології проведення у насадженнях різних деревних порід,

- теорію і практику ландшафтних рубок;

- способи і технологію хімічного догляду за лісом, види санітарних рубок та критерії для призначення дерев до санітарної вирубки;

- поняття про продуктивність лісу та шляхи її підвищення.

 

Вміти:

-   дати лісівничу та екологічну оцінку типотвірним і супутнім деревним породам;

-   пояснити причини і наслідки зміни деревних порід;

-   провести в натурі облік природного поновлення і дат и йому оцінку;

-   визначити на практиці типологічні одиниці відповідної лісової ділянки;

-         провести лісівничий опис насадження;

-         виявити успішність природного відновлення;

-         призначити спосіб головної рубки у відповідності з Правилами рубок та виконати відвід і таксацію ділянки з оформленням необхідних документів;

-         призначити спосіб відтворення лісів, розробити і провести для цього комплекс лісівничих та агротехнічних заходів;

-         обґрунтувати і призначити способи поліпшення якісного складу лісів;

-         провести аналіз сучасного стану насадження і зробити прогноз динаміки його розвитку;

-         призначити рубки формування та оздоровлення лісів, виконати опис ділянки, зробити відбір дерев у рубку з оформленням необхідної документації;

-         встановити потребу в рубках догляду, виконати необхідні натурні і камеральні роботи з підготовки ділянок до проведення рубок догляду;

-         запроектувати виконання комплексних  рубок лісу;

-         здійснювати огляд місць рубок та складати акт про якість виконання рубок та стан очистки ділянок.

 

 

2.3. Найменування та опис компетентностей, формування котрих забезпечує вивчення дисципліни

Інтегральна компетентність

Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у галузі лісового і мисливського господарства або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів лісівничої науки і характеризується комплексністю та відповідністю природних зональних умов.

Загальні компетентності

ЗК07. Знання та розуміння предметної області та розуміння професії.

ЗК08. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

Фахові компетентності спеціальності

СК01. Здатність застосовувати знання й уміння лісівничої науки й практичний досвід ведення лісового господарства

СК04. Здатність аналізувати стан дерев, лісостанів, особливості їх росту і розвитку на основі вивчення дослідних даних, літературних джерел та нормативно-довідкових матеріалів.

СК05. Здатність вирішувати поставлені завдання зі створення насаджень, їх вирощування та формування на основі вивчення літературних та нормативних джерел передового виробничого досвіду.

СК07. Здатність вирішувати поставлені завдання з інвентаризації лісів, оцінювати лісові ресурси та продукцію.

СК09. Здатність розробляти проектну документацію, зокрема описи, положення, інструкції та інші документи.

СК11. Здатність планувати й реалізовувати ефективні заходи з організації господарства, підвищення продуктивності насаджень та їх біологічної стійкості, ощадливого, на екологічних засадах, використання лісових ресурсів.

СК14. Здатність оцінювати сучасний стан лісового фонду і перспективи його розвитку.

СК15. Здатність виокремлювати і враховувати регіональні фактори, що впливають на технологічні процеси  та технологічне устаткування лісозаготівель та лісового господарства (кліматичні  умови, рельєф місцевості, заболоченість ґрунтів тощо).

2.4. Передумови для вивчення дисципліни

Вивчення курсу “Лісівництво” базується на матеріалі, що входить до курсів дисциплін: ботаніка, дендрологія, лісове грутознавство, загальна екологія, фізіологія рослин.

2.5. Результати навчання.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен 

знати:

ПР03. Проводити літературний пошук українською та іноземними мовою і аналізувати отриману інформацію.

ПР04. Володіти базовими гуманітарними, природничо-науковими та професійними знаннями для вирішення завдань з організації та ведення лісового господарства.

ПР05. Розуміти і застосовувати особливості процесів росту і розвитку лісових насаджень, теорії та принципи ведення лісового і мисливського господарства для вирішення завдань професійної діяльності

ПР07. Застосовувати законодавчі акти, нормативно-довідкові матеріали, організаційно-управлінську документацію з організації та ведення лісового і мисливського господарства, знання з економіки та права для забезпечення ефективної виробничої діяльності.

уміти:

ПР06. Здійснювати підбір і використання необхідного обладнання, інструментів для організації виробничого процесу з урахуванням екологічних, технічних та технологічних можливостей.

ПР08. Проектувати та організовувати ведення лісового та мисливського господарства відповідно до встановлених вимог.

ПР09. Застосовувати лісівничі загальновідомі методи збору дослідного матеріалу та його статистичного опрацювання.

ПР10. Аналізувати результати досліджень лісівничо-таксаційних показників дерев, деревостанів, їх продуктивності, стану насаджень та довкілля, стану мисливських тварин та їх кормової бази.

ПР11. Оцінювати значимість отриманих результатів досліджень дерев, деревостанів, насаджень, лісових масивів і стану довкілля, стану мисливських тварин та їх кормової бази і робити аргументовані висновки.

ПР12. Інтегрувати та удосконалювати виробничі процеси ведення лісового господарства відповідно до чинних вимог.

ПР14. Виконувати чітко та якісно професійні завдання, удосконалювати технологію їх виконання та навчати інших.

ПР15. Впроваджувати розроблені проектні рішення у виробництво та забезпечувати ведення лісового господарства на засадах наближеного до природи лісівництва.

ПР18. Виконувати оцінку сучасного стану лісового фонду та перспективи його розвитку.

ПР19. Враховувати регіональні фактори, що впливають на технологічні процеси та технологічне устаткування лісозаготівель та лісового господарства (кліматичні  умови, рельєф місцевості, заболоченість ґрунтів тощо).

 

3. Програма навчальної дисципліни:

Лісознавство

Змістовий модуль 1

Тема 1. Предмет і метод лісознавства. Ліс як природне явище

Зв'язок з іншими дисциплінами. Методологія лісознавства. Дія єдності закону і боротьби протилежностей, прояв закону взаємного переходу кількісних змін в якісні.

Поняття про ліс. Визначення лісу. Особливості лісових дерев. Диференціація дерев я к результат боротьби за існування в лісі. Класифікація дерев як результат боротьби за існування в лісі. Класифікація дерев. Лісовий біогеоценоз. Ліс як біологічна саморегулююча система.

 

Тема 2. Компоненти лісу. Лісівничо-таксаційні показники деревостану

Поняття про насадження. Компоненти насадження та зв'язок між ними (деревостан, підріст, підлісок, підгін, живий надґрунтовий покрив, лісова підстилка, ризосфера). Лісівничо-таксаційні ознаки деревостану (походження, форма, вік, склад, бонітет, повнота, зімкнутість, густота, клас товарності).

 

Тема 3. Фактори лісоутворення. Ліс і світло

Ліс як явище географічне і історичне. Поняття про екологічні фактори. Класифікація екологічних факторів середовища (за П.С.Погребняком). Фактори лісоутворення (за Г.Ф.Морозовим). Сутність єдності організму і середовища. Зв’язок біотичних факторів з абіотичними. Ліс і клімат. Горизонтальна зональність. Вертикальна поясність.

Ліс і світло. Світло як екологічний фактор. Поняття про ФАР (фізіологічно-активну радіацію). Види освітлення в лісі (за Візнером). Методи визначення відношення деревних порід до світла (за зовнішніми ознаками, фотометричний, анатомічний, фізіологічний, таксаційний, Турського, Візнера, Сурожа, Мєдвєдєва, Іванова)

Шкали відношення деревних порід до світла. Зміна потреби деревних порід у світлі з віком, грунтовими та кліматичними умовами.

Вплив світла на приріст, будову і якість деревини. Роль світла в відновленні лісу. Регулювання світлового режиму в лісі як основа підвищення продуктивності лісів.

 

Тема 4. Ліс і тепло. Атмосферне повітря і ліс

Тепловий баланс і його компоненти: прихід тепла, складові витрат тепла: транспірація, випаровування з крон і грунту, фотосинтез. Турбулентний обмін. Вегетаційний період. Види заморозків і їх дія. Явище обмерзання, витискання  сіянців і морозобійні тріщини. Дія і збитки від високих температур.

Відношення деревних порід до тепла. Шкали теплолюбності і морозостійкості деревних порід. Лісівнича оцінка несприятливих проявів температурних коливань і заходи боротьби з ними.

Склад повітря. Екологічне значення складу повітря. Роль СО2 у житті лісу, приклади його регулювання в лісі. Відношення деревних порід до шкідливих газів. Шляхи підвищення газостійкості насаджень. Фітонциди та їх значення. Оздоровче значення лісу. Ліс і вітер. Фізична і фізіологічна роль дії вітру на деревну рослинність. Вітровали і буреломи. Вітростійкість деревних порід (механічна і біологічна). Турбулентність повітря. Заходи по підвищенню вітростійкості насаджень.

 

Тема 5. Ліс і вологість. Водний баланс в лісі

Ліс і вологість клімату (повітря) як екологічний фактор (корелятив Висоцького, показник вологості клімату Воробйова). Відношення деревних порід до вологості клімату. Гідрокліматична роль лісу.

Ліс і вологість ґрунту. Джерела ґрунтової вологи. Зв'язок ґрунтової вологи з кліматом і рельєфом. Екологічне значення ґрунтової вологи.

Відношення деревних порід до вологи. Потреби деревних порід до ґрунтової вологи та вимогливості до вологи ґрунту. Шкали вологолюбивості і засухостійкості деревних порід.

Водний баланс в лісі за М.С.Нестеровим і Г.М.Висоцьким. Зміна лісом статей водного балансу в порівняні з іншими категоріями земель. Способи регулювання водного балансу в лісі (лісова меліорація,зміна густоти насаджень та його видового складу, стимулювання транспірації насаджень, тощо). Вплив лісу та лісової підстилки на парозподіл випадаючих опадів. Трансгресивна роль лісу. Гідрологічна і водоохоронна роль лісу. Гідрологічна роль лісу на рівнинах та в горах. Положення Г.М.Висоцького «Ліс сушить рівнини та зволожує гори», та його сучасне трактування П.С.Погребняком «Ліси зволожують клімат і ґрунти, та висушують болота»

 

Тема 6. Ґрунт і ліс. Вплив лісу на грунт

Родючість ґрунту і ліс. Екологічне значення родючості ґрунту. Значення мінеральних елементів живлення в житті рослин. Розподіл зольних елементів і азоту в різних частинах дерев. Типи кореневого живлення. Вплив ґрунтових умов на формування кореневих систем. Відношення деревних порід до багатства ґрунту. Потреба деревних порід в поживних речовинах, їх вимогливість до родючості ґрунту. Шкали відношення деревних порід до багатства ґрунту.

Органічний опад в лісі. Лісова підстилка. Типи лісового гумусу. Сезонний ритм споживання поживних речовин. Шляхи інтенсифікації малого біологічного кругообігу. Роль мікроорганізмів і грибів у розкладанні лісової підстилки. Методи регулювання мінерального і азотного живлення деревних порід. Ґрунтоутворююча роль лісу. Шляхи підвищення родючості лісових ґрунтів: заболочених, кислих, слабо лужних. Вплив лісогосподарських заходів на ґрунт

 

Тема 7. Ріст і розвиток лісу. Взаємодія деревних порід

Швидкість росту деревних порід, чинники які її обумовлюють. Формування складу і структури лісостанів. Поняття про динаміку і генезис лісостанів. Формування лісу, його періоди, фази, етапи. Вікова структура лісових насаджень.

Поняття про взаємодію деревних порід. Класифікація типів взаємодії (М.В.Колісніченко). Взаємодія між окремими породами першого і другого ярусів, між породами першого ярусу і чагарниками. Прояв лісівничих і екологічних властивостей деревних порід в процесі лісо утворення. Біосоціальні взаємовідносини між деревною, чагарниковою і трав’янистою рослинністю. Зміна взаємовідносин між деревною і трав’янистою рослинністю з віком. Лісівнича оцінка взаємодії деревних порід.

 

Тема 8. Природне поновлення лісу

Види природного поновлення. Вік змужнілості деревних порід. Особливості цвітіння, запилення і зав’язування плодів. Дозрівання і способи поширення насіння. Періодичність плодоношення деревних порід. Умови середовища для появи нового покоління лісу. Методи прогнозування та обліку плодоношення дерев і насаджень. Насіннєві роки (періодичність плодоношення), їх практичне значення. Вплив окремих факторів на появу і збереження самосіву: лісової підстилки, трав’яного і мохового покриву, підліску, зімкнутості материнського намету, мікрорельєфу.

Проростання насіння і формування сходів. Умови виживання сходів. Розвиток підросту під наметом лісу і на зрубах. Вегетативне відновлення лісу. Види вегетативного розмноження. Лісівнича оцінка насіннєвого і вегетативного (порослевого) відновлення. Методи обліку природного відновлення. Шкали успішності природного відновлення лісу. Сприяння природного відновлення.

Змістовий модуль 2

 

Тема 9. Вчення про зміни порід (лісозміни).

Загальні положення про природу зміни порід. Заслуга Г.Ф.Морозова у розробці вчення про зміну порід. Види зміни деревних порід. Роль лісівничих заходів у зміні порід. Природні та антропогенні причини зміни типотвірних порід іншими породами в різних підгрупах типів лісу (дуб, бук, сосна, смерека, ялиця, вільха).

 

Тема 10. Витоки та теоретичні засади лісівничо-екологічної типології.

Лісова типологія, її зародження та значення. Витоки лісової типології. Завдання лісової типології. Типологи – лісовпорядники Н.К.Генко, І.І. Гуторович, П.П.Серебрянников. Вчення про типи насаджень Г.Ф.Морозова і його значення для розвитку лісової типології. Класифікація дібров за Г.Ф.Морозовим. Класифікація типів насаджень А.А.Крюденера. Схеми класифікації типів насаджень

 

Тема 11. Лісівничо-екологічна типологія П.С.Погребняка та Д.В.Воробйова

Принципи лісівничо-екологічної типології Є.В.Алєксєєва. Внесок П.С. Погребняка у розвиток лісівничо-екологічної типології. Теоретичні основи побудови едафічної сітки Алексєєва-Погребняка та практичне значення.

Вчення про порівняльну екологію рослин. Класифікаційна система лісівничої типології. Трофогенний ряд. Гігрогенний ряд.

Поняття про типи лісу Д.В.Воробйова.

 

Тема 12. Класифікаційні одиниці лісівничо-екологічної типології

Типи лісорослинних умов, фактори для їх визначення. Тип лісу як класифікаційна одиниця. Принципи найменування типів лісу. Тип деревостану. Діапазон варіабельності типологічних одиниць. Підтипи лісорослинних умов, варіанти, морфи.

 

Тема 13. Ознаки для визначення типологічних одиниць

 

Керівні і допоміжні ознаки. Типи лісу і рослинність (деревна, чагарникова і трав’яниста). Типи лісу і клімат. Едафо-кліматична сітка Погребняка-Воробйова. Типи лісу і бонітети. Лісотипологічні закономірності. Вертикальна поясність.

 

Тема 14. Типологічна оцінка деревних порід

Типологічна оцінка аборигенних порід (дуба, смереки, ялиці, сосни, бука, вільхи). Класифікація типів лісу типоутворюючих порід. Лісівничо-господарське групування типів лісу.

 

Тема 15. Типологічна характеристика лісів рівнинної території України

Ліси Полісся. Ліси Лісостепу. Ліси Північного Байрачного та Південного Степу. Заплавні типи лісу.

 

Практичне лісівництво

 

Змістовий модуль 3

Тема 16. Завдання лісівництва та основні принципи його організації

Економічні та біологічні завдання практичного лісівництва. Поняття про користування лісом, види користування. Класифікація рубок лісу за їх призначенням. Розподіл лісів України на лісорослинні зони. Рівнинні та гірські ліси. Особливості ведення господарства в лісах різних лісорослинних зон.

 

Тема 17. Класифікація рубок лісу

 Категорії та системи рубок. Рубки, пов’язані з формуванням і оздоровленням деревостанів. Рубки догляду за лісом. Санітарно-оздоровчі заходи. Інші рубки, пов’язані з формуванням і оздоровленням деревостанів. Рубки головного користування.

 

Тема 18. Рубки догляду, їх мета і завдання. Техніко-організаційні показники рубок догляду

Загальні відомості про догляд за лісом. Природне зрідження деревостанів з віком та доцільність зміни його на штучне зрідження. Економічні, біологічні та технологічні передумови рубок догляду за лісом. Регулювання світлового потоку рубками догляду та його вплив на зміну інших екологічних факторів життя лісу і на продуктивність фотосинтезу.

Загальні завдання рубок догляду. Техніко-організаційні показники рубок догляду.

Види рубок догляду залежно від віку насадження (освітлення, прочищення, проріджування, прохідна рубка). Мета кожного виду рубок догляду. Класифікація дерев при рубках догляду.

 

Тема 19. Рубки догляду в деревостанах різного складу.

 

Особливості догляду за чистими і мішаними лісостанами. Догляд за насадженнями в різних лісорослинних зонах. Рубки догляду в сосняках, що зростають в умовах Полісся, Лісостепу та Степу. Рубки догляду в ялинниках, що зростають на рівнині і в горах. Догляд за насадженнями ялиці. Рубки догляду в дубових насадженнях. Особливості догляду за дубом в умовах Правобережжя, Лівобережжя та Степу України. Рубки догляду в чорновільхових типах лісу. Особливості рубок догляду за буком в умовах гірських лісів Карпат. Рубки догляду в березняках та осичниках. Рубки догляду в насадженнях інших листяних порід.

 

Тема 20. Санітарні рубки та інші заходи з формування й оздоровлення лісів.

 

Екологічна спрямованість санітарних рубок на оздоровлення та посилення біологічної стійкості лісів, запобігання їх захворюванню і пошкодженню. Призначення санітарних рубок. Особливості призначення санітарних рубок в лісах різних категорій. Ознаки дерев хвойних і листяних порід, за якими вони призначаються до рубки. Вибіркові та суцільні санітарні рубки. Терміни відводу та проведення санітарних рубок.

Інші заходи з формування й оздоровлення лісів: догляд за підростом, підліском, узліссям, за формою стовбура та крони дерев; прокладання квартальних просік і створення протипожежних розривів.

 

Тема 21. Лісовідновні та ландшафтні рубки.

Лісовідновні рубки як різновид комплексних рубок, що поєднують елементи рубок головного користування та рубок догляду для поновлення захисних, водоохоронних та інших корисних властивостей лісів, збереження біорізноманіття, підтримання і формування складної породної, ярусної і вікової структури деревостанів. Особливості призначення лісовідновних рубок і застосування відповідних способів і технологій розробки лісосік.

Ландшафтні рубки. Види ландшафтних рубок: ландшафтні рубки догляду; ландшафтні реконструктивні рубки малоцінних лісів; ландшафтні рубки регулювання співвідношення типів ландшафтів; пейзажні рубки; ландшафтні рубки планування території. Відмінність ландшафтних рубок від звичайних рубок догляду за лісом. Способи ландшафтних рубок. Класифікація дерев при ландшафтних рубках. Формування узлісь. Особливості формування лісопаркових ландшафтів у лісах різного породного складу та в різних лісорослинних зонах України. Заходи щодо підвищення рекреаційної стійкості лісів зелених зон.

 

Тема 22. Рубки переформування та рубки, пов’язані з реконструкцією.

 

Рубки переформування як комплексні рубки, спрямовані на поступове перетворення одновікових чистих у різновікові мішані багатоярусні лісові насадження. Мета і завдання рубок переформування. Умови і засадничі принципи призначення рубок переформування. Основні організаційно-технічні показники рубок переформування. Інтенсивність і повторюваність окремих етапів рубок. Облікова картка та технологічна схема рубок переформування.

Мета і завдання реконструктивних рубок. Особливості призначення реконструктивних рубок.

 

 

Змістовий модуль 4

 

Тема 23. Рубки головного користування.

Поняття про спосіб рубки в лісівництві. Призначення рубок головного користування. Термінологія, пов’язана з головними рубками лісу. Класифікація рубок головного користування. Лісівничі та лісоексплуатаційні вимоги до способів рубок.

 

Тема 24. Суцільні рубки

Умови появи і розвитку системи суцільних рубок. Класифікація суцільних рубок. Екологічні зміни в лісових екосистемах в результаті проведення суцільних рубок. Вплив суцільних рубок на поновлення і ріст лісу.

Основні організаційно-технічні показники суцільно-лісосічних рубок: напрям лісосіки, напрям рубки, ширина і розмір лісосіки, термін і способи примикання лісосік, довжина лісосічного ряду, їх лісівниче значення. Розрахунок ширини лісосіки. Технологічні показники суцільних рубок в лісах різних лісорослинних зон та переважаючих деревних порід. Поняття про концентровані рубки. Умови їх появи. Застосування концентрованих рубок у лісах Росії, інших зарубіжних країн. Вплив концентрованих рубок на зміну мікроклімату лісів та хід поновлення на вирубках. Умовно-суцільні рубки, їх поява, застосування та лісівнича оцінка.

Поновлення лісу на суцільних вирубках та заходи щодо його сприяння. Застосування і перспективи вдосконалення технології суцільно-лісосічних рубок. Переваги та недоліки суцільно-лісосічних рубок.

 

 

Тема 25. Поступові рубки

Класифікація поступових рубок. Елементи поступових рубок. Рівномірні та нерівномірні поступові рубки. Способи поступових рубок та умови їх застосування.

Способи поступових рубок у соснових, ялинових, букових і змішаних твердолистяно-шпилькових лісах. Основні організаційно-технічні показники поступових рубок: термін вирубки деревостану, кількість прийомів рубки, ступінь зрідження деревостану при різних прийомах рубки, принципи відбору дерев у рубку. Рубки Д.М. Кравчинського та рубки Бузулукського бору. Умови застосування класичних нерівномірно-поступових рубок у різних типах лісу. Заходи сприяння природному поновленню при поступових рубках з врахуванням типів лісу. Оцінка поступових рубок та перспективи їх застосування в сучасних умовах.

 

Тема 26. Вибіркові рубки

Характерні особливості вибіркових рубок. Виникнення і розвиток вибіркових рубок. Класифікація вибіркових рубок. Способи вибіркових рубок і умови їх застосування. Пошукові, підневільно-вибіркові та добровільно-вибіркові рубки. Система Дауервальд та її застосування.

Позитивні сторони і недоліки різних способів вибіркової системи рубок. Перспективи застосування добровільно-вибіркових рубок у лісах України.

 

Тема 27. Комбіновані рубки.

Особливості комбінованої системи рубок. Способи і варіанти комбінованих рубок. Механізовані улоговинні рубки ЛЛТІ. Вибірково-вузькосмужні рубки Вагнера. Вузькосмугові поступові рубки Каутца. Поступово-клиновидні рубки Ебергарда і Філіпа. Вибірково-поступові рубки Орлова. Вибірково-лісосічні рубки Лейбундгута та інші. Доцільність застосування комбінованих рубок у лісах України.

 

Тема 28.  Сприяння процесу природного поновлення лісу. Очистка місць рубок

   Заходами сприяння природному поновленню лісу.  Лісогосподарські заходи та супутні головним рубанням стиглого лісу. Спеціальний обробіток ґрунту;  догляд за підростом цінних порід; обгороджування лісосік і зрубів з природним поновленням;  заборону випасу худоби;  створення часткових лісових  культур в місцях, де відсутні головні породи.) Застосування екологічно прийнятних способів і технологій головних рубань, що забезпечують природне відновлення  та високу збереженість підросту на зрубах. місць рубок.

              Лісівниче значення очистки місць рубок. Способи очистки місць рубок та їх застосування при різних способах головних рубок і в різних лісорослинних умовах.

 

Тема 29. Особливості рубок головного користування в різних лісорослинних умовах

Рубки головного користування в лісовій, лісостеповій і степовій зонах. Рубки в гірських районах, їх особливості та лісівнича ефективність. Особливості рубок у лісах зелених зон міст та промислових центрів. Перспективи розширення несуцільних способів рубок у лісах України.

 

Тема 30. Підвищення продуктивності та якості лісу

Поняття про продуктивність лісу та її види. Деревна продуктивність: фактична і потенціальна.

Система заходів щодо підвищення продуктивності та якості лісів за І.С. Мелеховим та М.М. Горшеніним. Заходи, що впливають на продуктивність та якість деревостанів: реконструктивні рубки та введення швидкорослих і цінних деревних порід, інтенсивні рубки

догляду з метою поліпшення складу насаджень. Вплив рубок догляду на підвищення загальної продуктивності лісостанів.

Заходи, які впливають на лісорослинні умови. Лісоосушення і його вплив на ріст лісу. Внесення добрив як захід з підвищення продуктивності лісу. Біологічна меліорація лісових земель. Дослідження проф. Г.Д. Жилкіна і його послідовників з використання люпину для покращення лісорослинних умов. Попередження ерозії лісових ґрунтів.

 

4. Структура залікового кредиту з дисципліни “Лісівництво”

 

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усьо-

го

у тому числі

усьо-

го

у тому числі

лек.

лаб.

пр.

с.р.

лек.

лаб.

пр.

с.р.

1

2

3

5

6

7

8

9

10

11

12

3 семестр

Змістовий модуль 1

 Тема 1. Предмет і метод лісознавства. Ліс як природне явище

6

2

 

2

2

6

 

 

 

6

Тема 2. Компоненти лісу. Лісівничо-таксаційні показники деревостану

8

2

 

2

4

8

1

 

1

6

 Тема 3. Фактори лісоутворення. Ліс і світло

8

2

 

2

4

6

 

 

 

6

Тема 4. Ліс і тепло. Атмосферне повітря і ліс

8

2

 

2

4

6

 

 

 

6

Тема 5. Ліс і вологість. Водний баланс в лісі

8

2

 

2

4

10

1

 

1

8

Тема 6. Ґрунт і ліс. Вплив лісу на грунт

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема 7. Ріст і розвиток лісу. Взаємодія деревних порід

8

2

 

2

4

6

 

 

 

6

Тема 8. Природне поновлення лісу

6

2

 

2

2

8

1

 

1

8

Разом за змістовим модулем 1

60

16

 

16

28

60

3

 

3

54

Змістовий модуль 2

 Тема 9. Вчення про зміни порід (лісо-зміни).

8

2

 

2

4

9

1

 

 

8

Тема 10.   Витоки та теоретичні засади лісівничо-екологічної типології.

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема11. Лісівничо-екологічна типологія П.С.Погребняка та Д.В.Воробйова

 

8

2

 

2

4

9

1

 

 

8

 

Тема 12. Класифіка-ційні одиниці лісівничо-екологічної типології

 

10

 

2

 

 

2

 

6

 

10

 

1

 

1

 

8

Тема 13. Ознаки для визначення типоло-гічних одиниць

10

2

 

2

6

10

 

 

2

8

Тема 14. Типологічна оцінка деревних порід

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема 15. Типологічна характеристика лісів рівнинної території України

8

2

 

2

4

6

 

 

 

6

Разом за змістовим модулем 2

60

14

 

14

32

60

3

 

3

54

Всього за семестр

120

30

 

30

60

120

6

 

6

108

4 семестр

Змістовий модуль 3

Тема 16. Завдання лісівництва та основні принципи його організації

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема 17. Класифікація рубок лісу

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема 18. Рубки догляду, їх мета і завдання. Техніко-організаційні показ-ники рубок догляду

8

2

 

2

4

10

1

 

1

8

Тема19. Рубки догляду в деревостанах різного складу

10

2

 

2

6

11

1

 

2

8

Тема 20. Санітарні рубки та інші заходи з формування й оздоровлення лісів

8

2

 

2

4

9

1

 

 

8

Тема 21. Лісовідновні та ландшафтні рубки

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема 22. Рубки перформування та рубки, пов’язані з реконструкцією

10

2

 

2

6

6

 

 

 

6

Разом за змістовим модулем 3

60

14

 

14

32

60

3

 

3

54

 

Змістовий модуль 4

Тема 23. Рубки голов-ного користування.

6

2

 

2

2

8

1

 

1

6

Тема 24. Суцільні рубки

8

2

 

2

4

6

 

 

 

6

Тема 25. Поступові рубки

8

2

 

2

4

8

1

 

1

6

Тема 26. Вибіркові рубки

8

2

 

2

4

9

 

 

1

8

Тема 27. Комбіновані рубки

8

2

 

2

4

6

 

 

 

6

Тема 28. Сприяння процесу природного поновлення лісу. Очистка місць рубок

8

2

 

2

4

9

1

 

 

8

Тема 29. Особливості рубок головного користування в різних лісорослинних умовах

8

2

 

2

4

8

 

 

 

8

Тема 30. Підвищення продуктивності та якості лісу

6

2

 

2

2

6

 

 

 

6

Разом за змістовим модулем 4

60

16

 

16

28

60

3

 

3

54

Всього за семестр

120

30

 

30

60

120

6

 

6

108

Разом

240

60

 

60

120

240

12

 

12

216

 


 

 

5. Тематика практичних  занять

з/п

 

Назва теми

Кількість годин,

 денна форма/заочна форма

Змістовий модуль 1 (лісознавство)

1

Практичне заняття № 1. Основні компоненти та морфологія лісу 

Головна порода. Підгін. Підріст. Підлісок.

2/1

2

Практичне заняття № 2. Лісівничо-таксаційні показники деревостану.

Склад, повнота,густота, бонітет.

4/1

3

Практичне заняття № 3. Вимоги деревних порід до світла

Методи визначення світлолюбності і тіневитривалості.

2/-

4

Практичне заняття № 4.

Визначення показників вологості клімату за Г.Т. Селяниновим та Д.В. Воробйоим.

2/-

5

Практичне заняття № 5. Вплив лісу на грунт та формування лісової підстилки.

Визначення коефіцієнта нагромадження підстилки.

2/-

6

Практичне заняття № 6. Методи обліку природного поновлення та оцінка успішності відновних процесів.

Оцінювання успішності природного поновлення у рівнинних і гірських лісах України.

4/1

Змістовий модуль 2

7

Практичне заняття № 7. Рослини-індикатори гігротопів та трофотопів.

 Рослини-індикатори гігрогенного ряду (ксерофіти, мезофіти, гігрофіти).

2/1

8

Практичне заняття № 8. Рослини-індикатори гігротопів та трофотопів.

Рослини-індикатори трофогенного  ряду (оліготрофи, мезотро-фи, мегатрофи).

2/1

9

Практичне заняття № 9. Екологічні фігури основних лісоутворюючих порід України.

Екологічні фігури сосни, дуба, вільхи, бука, ялини.

2/-

10

Практичне заняття № 10. Визначення типів лісу за керівними та допоміжними ознаками.

2/1

11

Практичне № 11. Типологічна оцінка основних типоутворюючих порід України.

Типологічна оцінка сосни, дуба, вільхи, ялини, бука, ялиці.

2/-

12

Практичне № 12. Природна продуктивність типів лісу України.

Методи типологічного аналізу лісів.

2/-

13

Практичне № 13. Лісівничо-господарське групування типів лісу.

2/-

Всього за семестр

30/6

Змістовий модуль 3 (практичне лісівництво)

14

Практичне заняття № 14. Принципи організації лісового господарства України. Поділ лісів на категорії. Ліси природо-охоронного, наукового, історико-культурного призначення. Рекреаційно-оздоровчі ліси. Захисні ліси. Експлуатаційні ліси.

2/-

15

Практичне заняття № 15. Класифікація рубок лісу.

Рубки формування та оздоровлення лісів, категорії та види рубок.  Рубки головного користування. Рубки догляду, санітарні рубки, комплексні рубки.

2/1

16

Практичне заняття № 16. Організація і планування рубок догляду. Організаційно технічні показники рубок догляду. Технологічні схеми освоєння лісосік.

2/1

17

Практичне заняття № 17. Проектування  рубок догляду в соснових, дубових та інших деревостанах різного складу.

4/ 1

18

 Практичне заняття №18. Санітарно-оздоровчі заходи та їх проектування у лісах України. Оцінка санітарного стану насаджень та проектування рубок.

2/-

19

Практичне заняття № 19. Комплексні рубки формування та оздоровлення лісів. Проектування лісовідновних, реконструктивних та рубок переформування у лісостанах.

2/-

Змістовий модуль 4

20

Практичне заняття № 20. Категоризація рубок головного користування.

 

2/-

21

Практичне заняття № 21. Проектування суцільних рубок у рівнинних лісах.

ОТП суцільно лісосічних рубок.

2/1

22

Практичне заняття 22. Проектування поступових рубок

Оцінка рубок, їх позитивні та негативні сторони.

2/1

23

Практичне заняття №23. Проектування вибіркових рубок

Рівномірно-поступові та нерівномірно поступові рубки. Оцінка рубок, їх позитивні та негативні сторони.

4/1

24

Практичне заняття № 24. Комбіновані рубки головного користування.

Оцінка механізованих улоговинних рубок.

2/-

25

Практичне заняття № 25. Технології рубок головного користування.

Технологій рубок у рівнинних та гірських лісах.

2/-

26.

Практичне заняття № 26. Заходи сприяння природному поновленню лісу.

Заходи сприяння та очистка місць рубок.

2/-

Всього за семестр

30/6

Разом

60/12

 

 

6. Самостійна робота

 

з/п

Назва теми

Кількість

годин

денна

форма

заочна

форма

Змістовий модуль 1

1

Ліс як природна система.

2

6

2

Фотоперіодизм рослин. Світло і плодоношення лісових дерев.

4

6

3

Вплив вологи на лісову рослинність.

4

6

4

Вплив тепла на формування лісу. Характеристика лісів світу.

4

6

5

Лісові грунти та вплив лісу на грунт.

4

8

6

Біотичні фактори лісу. Значення і використання біотичних факторів у лісівництві.

4

8

7

Ріст і розвиток лісу. Взаємодія деревних порід.

4

6

8

Природне поновлення у лісостанах та його облік

2

8

 

 

 

 

Змістовий модуль 2

9

Вчення Г.Ф.Морозова про лісозміни, їх класифікація.

4

8

10

Витоки лісової типології.

4

8

11

Лісівничо-екологічна типологія лісів України.

4

8

12

Класифікація лісів. Лісотипологічні одиниці.

6

8

13

Керівні та допоміжні ознаки визначення типологічних одиниць.

6

8

14

Лісова типологія у зарубіжних країнах.

4

8

15

Типи лісу рівнинних та гірських лісів України.

4

6

 

Всього за семестр

60

108

Змістовий модуль 3

16

Ліси  України та їх розподіл за цільовим призначенням.

4

8

17

Багатофункціональне ведення лісового господарства в Україні.

4

8

18

Рубки догляду за лісом.

4

8

19

Рубки догляду в лісостанах різного складу.

6

8

20

Санітарно-оздоровчі заходи в лісах України.

4

8

21

 

Лісовідновні та реконструктивні рубки формування та оздоровлення лісів.

4

8

22

Рубки переформування малоцінних насаджень. Інші рубки не пов’язані з веденням лісового господарства.

6

6

Змістовий модуль 4

23

Категоризація рубок головного користування.

2

6

24

Суцільнолісосічні рубки та їх застосування в лісах України.

4

6

25

Рівномірні та нерівномірні поступові рубки.

4

6

26

Вибіркові рубки, їх застосування  та  оцінка.

4

8

27

Комбіновані способи рубок та їх застосування в лісостанах України.

4

6

28

Заходи сприяння природному поновленню лісів.

4

8

29

Технологічні способи головних рубок.

4

8

30

Стан лісів України та резерви для підвищення їх продуктивності.

6

6

 

Всього за семестр

60

108

 

Разом

120

216

 

7. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання

У процесі вивчення дисципліни “Лісівництво” використовуються наступні засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання:

- стандартизовані тести;

- поточне опитування;

- залікове модульне тестування та опитування;

- презентації результатів виконаних завдань та досліджень;

- студентські презентації та виступи на наукових заходах;

- розрахункові роботи;

- завдання на лабораторному обладнанні, реальних об’єктах тощо;

- екзамен.

 

 

8. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю

 

Розподіл балів, які отримують студенти на екзамені

Підсумковий бал (за 100-бальною шкалою) з дисципліни “Лісівництво” визначається як середньозважена величина, залежно від питомої ваги кожної складової залікового кредиту:

 

Заліковий

модуль 1

Заліковий

модуль 2

Заліковий модуль 3 (підсумкова оцінка за лабораторні та практичні заняття)

Заліковий

модуль 4 (екзамен)

30%

30%

20%

20%

 

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

 

За шкалою Луцького НТУ

За національною шкалою

За шкалою ECTS

90–100

відмінно

А (відмінно)

85–89

добре

В (дуже добре)

75-84

С (добре)

65-74

задовільно

D (задовільно)

60-64

E (достатньо)

35-59

незадовільно

FX (незадовільно з можливістю повторного складання)

1-34

F (незадовільно з обов’язковим

повторним курсом)

 

9. Інструменти, обладнання та програмне забезпечення, використання яких передбачає навчальна дисципліна

 

 Найменування

Номер теми

1.

Вимірювальні прилади, мультимедійний проектор, комп’ютер, програмне забезпечення Microsoft PowerPoint, Internet.

1-30

 


 

РЕКОМЕНДОВАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

 

1.             Генсірук С.А. Ліси України / Наук. тов. ім. Шевченка, Укр. держ. Лісотехнічний університет. – Львів, 2002. – 496 с.

2.             Заячук В.Я. Дендрологія: Підручник. – Львів: Апріорі, 2008. – 656 с.

3.             Гірс О.А., Новак Б.І., Кашпор С.М. Лісовпорядкування: Підручник. – 2-ге видання. – К.: Арістей, 2005. – 384 с.

4.             Лісовий Кодекс України. – К., 2006. – 30 с. 

5.             Міхович А.Г., Пастернак П.С., Ананьєв П.П. Водоохоронні лісонасадження. – К.: Урожай, 1986. – 144 с.

6.             Молотков П. І. Порадник з рубок догляду в лісах Карпат. – Ужгород: Карпати, 1965.  – 79 с.

7.             Настановлення по рубках догляду в лісах Української РСР. – К.: Урожай, 1971. – 76 с.

8.             Свириденко В.Є., Бабіч О.Г., Киричок Л.С. Лісівництво: Підручник/ За ред. В.Є. Свириденка. – К.: Арістей, 2005. – 544 с.

9.             Свириденко В.Є. Лісівництво. Цикл лекцій. Навчальний посібник. – К.: Арістей, 2007. – 391 с.

10.         Свириденко В. Є. Швиденко А. Й. Лісівництво. – К.: Сільгоспосвіта, 1995. – 364 с.

11.         Правила рубок головного користування в лісах України [Текст]:  Затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2007 р. № 761. – 9 с.

12.         Правила поліпшення якісного складу лісів [Текст]: Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007 р. № 724 // Урядовий кур'єр,    2007. - № 89. С. 12– 14.

13.         Санітарні правила в лісах України [Текст] : Затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2016 р. № 756. – 31 с.

14.         Електронний навчальний посібник з дисципліни: “Основи лісової екології і лісівництва”/ Волянський В.О. – Луцьк: ЛНТУ, 2013.

15.         Нормативно-довідкові дані для працівників державної лісової охорони. – Харків, 2004. – 90 с.

16.         Універсальний довідник лісника та майстра лісу. – Харків, 2004. – 300 с.

17.         Українська енциклопедія лісівництва. – Львів: НАН України, наукове товариство ім. Шевченка, 1999. – Т.1. – 464 с.

18.         Українська енциклопедія лісівництва. – Львів: НВФ “Українські технології”, 2007. – Т.2. – 422 с.

19.         Ткач В. П. Заплавні ліси України. – Харків: Право, 1999. – 368 с.

20.          Фурдичко О. І., Гладун Г. Б., Лавров В. В. Ліс у Степу: Основи сталого розвитку: Монографія. – К.: Основа, 2006. – 496 с.