Тема 4. ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ

ЛЕКЦІЯ 4.

1. Зміст і порядок розроблення плану виробництва

 

Важливим розділом поточного плану підприємства є виробнича програма або план виробництва.

План виробництва визначає обсяг випуску продукції в плановому періоді відповідної номенклатури, асортименту та встановленої якості згідно з планом продажу в натуральному та вартісному вираженнях.

Виробнича програма складається з двох основних розділів:

1)план виробництва продукції в натуральному вираженні;

2)план виробництва продукції у вартісному вираженні.

Основним завданням плану є створення на стадії виробництва передумов для одержання максимального прибутку внаслідок оптимального обсягу випуску продукції при найкращому використанні виробничих ресурсів.

 

Розроблення плану відбувається у такій послідовності:

1)  визначаються номенклатура й асортимент продукції, що випускається; потреба в ній та обсяги поставок (портфель замовлень і господарські договори, за окремими видами продукції, держзамовлення);

2)  на основі обсягу поставок визначається обсяг виробництва кожного виробу в натуральному вираженні;

3)  обсяг випуску за окремими виробами обґрунтовується виробничою потужністю;

4)  за номенклатурними групами розраховується загальний обсяг виробництва у вартісному вираженні.

 

Вимірники плану:

-       натуральні (штуки, тонни, метри тощо) – дозволяють визначити обсяг тільки однорідної продукції;

-       умовно-натуральні – дозволяють всі види продукції звести до одного вигляду, прийнятого за базу (умовні метри, умовні тонни та ін.). Переведення натуральних показників в умовно-натуральні здійснюється за допомогою коефіцієнтів, що враховують трудомісткість виробів;

-       вартісні (грн). Необхідні для узагальненої оцінки обсягів діяльності підприємства, яке виробляє широкий асортимент продукції;

-       трудові – визначають сумарну трудомісткість програми в нормативній (нормо-годин) і фактичній (людино-годин) трудомісткості.

 

 

 

2. Планування виробничої програми в натуральному вираженні

 

 

Номенклатуру, асортимент і обсяг поставок підприємство визначає самостійно шляхом вивчення ринків збуту, державних замовлень, діючих прямих тривалих зв’язків з підприємствами-споживачами, інших укладених господарських угод.

За обсягом поставок визначається плановий обсяг виробництва:

,

де  - обсяг виробництва j-го виду продукції в натуральному вираженні;

 - обсяг поставок j-ї продукції;

,  - запаси на складі j-ї продукції на кінець і початок планового періоду.

 

Запаси готової продукції на кінець планового періоду визначаються за їх фактичною величиною на початок планового (кінець звітного) періоду за формулою

,

де  - середній термін зберігання j-го виду продукції на складі, днів;

 - тривалість планового періоду.

 

У разі виробництв з неминучими технологічними втратами продукції (неминучий технологічний брак) обсяг виробництва у натуральних показниках коригується на коефіцієнт цих втрат () за формулою

,

де  - обсяг виробництва j-го виду продукції в натуральному вираженні з урахуванням неминучого технологічного браку.

 

Якщо продукція користується підвищеним попитом, а можливості її випуску обмежені, то вихідним у розрахунках є максимальний обсяг виробництва, на основі якого визначається обсяг поставок, тобто

,

де  - максимальний обсяг виробництва j-го виду продукції.

За окремими видами продукції плановані обсяги випуску обґрунтовуються виробничою потужністю.

 

3. Планування виробничої програми у вартісному вираженні

 

Узагальнюючими плановими показниками є вартісні показники товарної, реалізованої, валової й чистої продукції.

Товарна продукція у загальному вигляді містить вартість продукції підприємства, що буде випущена у плановому періоді й підготовлена до реалізації.

До товарної продукції належать:

-  готові вироби, запасні частини, напівфабрикати свого виробництва й продукція допоміжних цехів, що поставляється на сторону;

-  роботи промислового характеру, що виконані на сторону й для непромислових господарств свого підприємства;

-  капітальний ремонт і модернізація устаткування, виконані робітниками підприємства;

-  тара, яка не враховується в оптову ціну виробу;

-  роботи промислового характеру, пов’язані з освоєнням і впровадженням нової техніки;

-  послуги капітального будівництва;

-  монтажні роботи, виконані штатними працівниками;

-  інша продукція.

Не включаються в товарну продукцію:

-  послуги заводського транспорту;

-  капітальний ремонт будинків і споруджень;

-  роботи з усунення дефектів продукції, виявлені після поставки замовникові;

-  вартість конструкційних робіт, виконаних на сторону;

-  науково-дослідницькі та проектні роботи на сторону;

-  відпускання на сторону купованої енергії;

-  продукція непромислових господарств;

-  реалізація відходів, товарно-матеріальних цінностей та інше.

 

Товарна продукція розраховується на основі плану виробництва у натуральному вираженні () за формулою

,

де  - обсяг товарної продукції;

 - обсяг виробництва j-го виду продукції;

 - оптова ціна підприємства на одиницю j – го виду продукції;

 - вартість запчастин, напівфабрикатів власного виробництва, що реалізуються на сторону;

      - вартість робіт і послуг на сторону;

n – кількість найменувань продукції, що виготовляється на підприємстві.

 

Реалізована продукція – це товарна продукція, яка відвантажена споживачеві, за яку надійшли кошти на розрахунковий рахунок підприємства-постачальника або мають надійти в зазначений термін. Згідно з чинним законодавством реалізованою продукцією вважається продукція, що відвантажена замовникові незалежно від того, оплачена вона чи ні.

За складом товарна й реалізована продукція однакові. Кількісно товарна й реалізована продукція відрізняються на величину залишків нереалізованої продукції на початок і кінець планового періоду:

,

де  - запас готової продукції у грошовому вираженні на складі підприємства на початок і кінець планового періоду;

 - вартість продукції, відвантаженої замовникам, але не оплаченої, на початок і кінець планового періоду.

 

Валова продукція  - вартість всієї промислової продукції незалежно від ступеня її готовності.

 

,

де  - залишки незавершеного виробництва у вартісному вираженні на кінець і початок планового періоду;

 - залишки спеціального технологічного оснащення у вартісному вираженні на кінець і початок планового періоду;

 - вартість сировини й матеріалів замовників.

 

         Валова продукція розраховується замість показника товарної продукції, якщо вироби мають тривалі виробничі цикли.

При обчисленні валової продукції в масштабі галузі виникає так званий «повторний рахунок» (подвійний рахунок), бо проміжна продукція враховується як самостійно, так і в складі тієї продукції, до якої вона належить як складова частина.

 

Чиста продукція є найбільш об’єктивним показником, відображає наново створену на підприємстві вартість.

,

де М – матеріальні витрати на виробництво продукції;

А – амортизаційні відрахування основних фондів, перенесені на вартість товарної продукції.

Чиста продукція підприємства може бути також обчислена як сума основної і додаткової заробітної плати працівників підприємства та прибутку.

Чиста продукція формує суму національного доходу суспільства, що являє собою загальну суму чистого доходу, створену всіма галузями виробництва.

 

Функції різних показників обсягу виробництва:

Реалізована продукція відображає обсяг продукції, що надійшов у споживання; застосовується для розрахунку прибутку й аналізу виконання зобов’язань із постачання;

Товарна (валова) продукція відображає обсяг виготовленої продукції; застосовується для аналізу витрат на 1 гривню товарної продукції, динаміки й структури виробництва, матеріаломісткості продукції;

Чиста продукція відображає обсяги власних робіт, застосовується для розрахунку продуктивності праці, фондовіддачі.

 

4. Валовий і внутрішньозаводський оборот

 

Для характеристики обсягу виробництва заводу також використовують показники валового й внутрішньозаводського обороту.

Валовий оборот (ВО) – це обсяг валової продукції незалежно від того, де вона буде використана, у межах підприємства чи поза ним.

Валовий оборот охоплює:

-         усі готові вироби;

-         продукцію, виготовлену основними, допоміжними й обслуговуючими цехами заводу;

-         взаємні послуги цехів;

-         зміни залишків незавершеного виробництва.

Внутрішньозаводський оборот (ВЗО) – сума продукції й послуг, що використовуються в межах заводу. Внутрішньозаводський оборот дорівнює різниці між валовим оборотом і валовою продукцією:

.

До складу внутрішньозаводського обороту належать:

-         вартість напівфабрикатів власного виробництва, використаних для виробничих і господарських цілей підприємства;

-         вартість витраченого інструменту й усіх видів енергії власного виготовлення;

-         послуги заводського транспорту й ремонтних цехів.