Тема 4. ПЛАНУВАННЯ ВИРОБНИЧОЇ ПРОГРАМИ
ЛЕКЦІЯ 4.
1.
Зміст і порядок розроблення плану виробництва
Важливим розділом
поточного плану підприємства є виробнича програма або план виробництва.
План виробництва визначає обсяг
випуску продукції в плановому періоді відповідної номенклатури, асортименту та
встановленої якості згідно з планом продажу в натуральному та вартісному
вираженнях.
Виробнича програма
складається з двох основних розділів:
1)план виробництва продукції в натуральному
вираженні;
2)план виробництва продукції у вартісному
вираженні.
Основним завданням
плану є створення на стадії виробництва передумов для одержання максимального
прибутку внаслідок оптимального обсягу випуску продукції при найкращому
використанні виробничих ресурсів.
Розроблення плану
відбувається у такій послідовності:
1) визначаються
номенклатура й асортимент продукції, що випускається; потреба в ній та обсяги
поставок (портфель замовлень і господарські договори, за окремими видами
продукції, держзамовлення);
2) на основі обсягу
поставок визначається обсяг виробництва кожного виробу в натуральному
вираженні;
3) обсяг випуску за
окремими виробами обґрунтовується виробничою потужністю;
4) за номенклатурними
групами розраховується загальний обсяг виробництва у вартісному вираженні.
Вимірники плану:
-
натуральні (штуки, тонни, метри
тощо) – дозволяють визначити обсяг тільки однорідної продукції;
-
умовно-натуральні – дозволяють всі
види продукції звести до одного вигляду, прийнятого за базу (умовні метри,
умовні тонни та ін.). Переведення натуральних показників в умовно-натуральні
здійснюється за допомогою коефіцієнтів, що враховують трудомісткість виробів;
-
вартісні (грн). Необхідні для узагальненої
оцінки обсягів діяльності підприємства, яке виробляє широкий асортимент
продукції;
-
трудові – визначають сумарну
трудомісткість програми в нормативній (нормо-годин) і фактичній (людино-годин)
трудомісткості.
2. Планування
виробничої програми в натуральному вираженні
Номенклатуру,
асортимент і обсяг поставок підприємство визначає самостійно шляхом вивчення ринків
збуту, державних замовлень, діючих прямих тривалих зв’язків з
підприємствами-споживачами, інших укладених господарських угод.
За обсягом поставок
визначається плановий обсяг виробництва:
,
де - обсяг виробництва j-го виду продукції в натуральному
вираженні;
- обсяг поставок j-ї продукції;
,
- запаси на складі j-ї продукції на кінець і початок планового періоду.
Запаси готової
продукції на кінець планового періоду визначаються за їх фактичною величиною на
початок планового (кінець звітного) періоду за формулою
,
де - середній термін зберігання j-го виду продукції на
складі, днів;
- тривалість планового періоду.
У разі виробництв з
неминучими технологічними втратами продукції (неминучий технологічний брак)
обсяг виробництва у натуральних показниках коригується на коефіцієнт цих втрат
() за
формулою
,
де - обсяг виробництва j-го виду продукції в натуральному
вираженні з урахуванням неминучого технологічного браку.
Якщо продукція
користується підвищеним попитом, а можливості її випуску обмежені, то вихідним
у розрахунках є максимальний обсяг виробництва, на основі якого визначається
обсяг поставок, тобто
,
де - максимальний обсяг виробництва j-го виду
продукції.
За окремими видами
продукції плановані обсяги випуску обґрунтовуються виробничою потужністю.
3. Планування виробничої програми у
вартісному вираженні
Узагальнюючими
плановими показниками є вартісні показники товарної, реалізованої, валової й
чистої продукції.
Товарна продукція у загальному вигляді
містить вартість продукції підприємства, що буде випущена у плановому періоді й
підготовлена до реалізації.
До товарної продукції
належать:
- готові вироби,
запасні частини, напівфабрикати свого виробництва й продукція допоміжних цехів,
що поставляється на сторону;
- роботи промислового
характеру, що виконані
на сторону й для непромислових господарств свого підприємства;
- капітальний ремонт і
модернізація устаткування, виконані робітниками підприємства;
- тара, яка не
враховується в оптову ціну виробу;
- роботи промислового
характеру, пов’язані з освоєнням і впровадженням нової техніки;
- послуги капітального
будівництва;
- монтажні роботи,
виконані штатними працівниками;
- інша продукція.
Не включаються в товарну продукцію:
- послуги заводського
транспорту;
- капітальний ремонт
будинків і споруджень;
- роботи з усунення
дефектів продукції, виявлені після поставки замовникові;
- вартість
конструкційних робіт, виконаних на сторону;
- науково-дослідницькі
та проектні роботи на сторону;
- відпускання на сторону купованої енергії;
- продукція непромислових
господарств;
- реалізація відходів,
товарно-матеріальних цінностей та інше.
Товарна продукція
розраховується на основі плану виробництва у натуральному вираженні () за
формулою
,
де - обсяг товарної продукції;
- обсяг виробництва j-го виду продукції;
- оптова ціна підприємства на одиницю j – го виду продукції;
- вартість запчастин, напівфабрикатів власного
виробництва, що реалізуються на сторону;
- вартість робіт і послуг на сторону;
n – кількість найменувань продукції, що виготовляється на підприємстві.
Реалізована продукція – це товарна продукція, яка відвантажена
споживачеві, за яку надійшли кошти на розрахунковий рахунок
підприємства-постачальника або мають надійти в зазначений термін. Згідно з
чинним законодавством реалізованою продукцією вважається продукція, що
відвантажена замовникові незалежно від того, оплачена вона чи ні.
За
складом товарна й реалізована продукція однакові. Кількісно товарна й
реалізована продукція відрізняються на величину залишків нереалізованої
продукції на початок і кінець планового періоду:
,
де
- запас готової продукції у грошовому
вираженні на складі підприємства на початок і кінець планового періоду;
- вартість продукції, відвантаженої
замовникам, але не оплаченої, на початок і кінець планового періоду.
Валова продукція - вартість всієї
промислової продукції незалежно від ступеня її готовності.
,
де
- залишки незавершеного виробництва у
вартісному вираженні на кінець і початок планового періоду;
- залишки спеціального технологічного
оснащення у вартісному вираженні на кінець і початок планового періоду;
- вартість сировини й матеріалів замовників.
Валова продукція розраховується замість
показника товарної продукції, якщо вироби мають тривалі виробничі цикли.
При обчисленні валової
продукції в масштабі галузі виникає так званий «повторний рахунок» (подвійний
рахунок), бо проміжна продукція враховується як самостійно, так і в складі тієї
продукції, до якої вона належить як складова частина.
Чиста продукція є найбільш об’єктивним показником, відображає наново
створену на підприємстві вартість.
,
де
М – матеріальні витрати на виробництво продукції;
А – амортизаційні відрахування основних фондів, перенесені на вартість
товарної продукції.
Чиста
продукція підприємства може бути також обчислена як сума основної і додаткової
заробітної плати працівників підприємства та прибутку.
Чиста
продукція формує суму національного доходу суспільства, що являє собою загальну
суму чистого доходу, створену всіма галузями виробництва.
Функції різних показників обсягу виробництва:
Реалізована продукція відображає обсяг
продукції, що надійшов у споживання; застосовується для розрахунку прибутку й
аналізу виконання зобов’язань із постачання;
Товарна (валова) продукція відображає обсяг
виготовленої продукції; застосовується для аналізу витрат на 1 гривню
товарної продукції, динаміки й структури виробництва, матеріаломісткості
продукції;
Чиста продукція відображає обсяги власних робіт, застосовується для розрахунку
продуктивності праці, фондовіддачі.
4. Валовий і внутрішньозаводський оборот
Для характеристики
обсягу виробництва заводу також використовують показники валового й
внутрішньозаводського обороту.
Валовий оборот (ВО) – це обсяг валової
продукції незалежно від того, де вона буде використана, у межах підприємства чи
поза ним.
Валовий оборот
охоплює:
-
усі готові вироби;
-
продукцію, виготовлену основними, допоміжними й
обслуговуючими цехами заводу;
-
взаємні послуги цехів;
-
зміни залишків незавершеного виробництва.
Внутрішньозаводський
оборот (ВЗО) – сума продукції й послуг, що використовуються в межах
заводу. Внутрішньозаводський оборот дорівнює різниці між валовим оборотом і
валовою продукцією:
.
До складу
внутрішньозаводського обороту належать:
-
вартість напівфабрикатів власного виробництва,
використаних для виробничих і господарських цілей підприємства;
-
вартість витраченого інструменту й усіх видів енергії
власного виготовлення;
-
послуги заводського транспорту й ремонтних цехів.