Тема 3.  Бізнес-планування

ЛЕКЦІЯ 3.

1. Сутність бізнес-планування та призначення бізнес-плану

 

Бізнес-план увійшов у практику українського підприємництва як інструмент стратегічного планування, як необхідний документ для ведення ділових переговорів з інвесторами, кредиторами, а також для державних органів управління.

Бізнес-плануванняце специфічна сфера ділових технологій, що є невід’ємною частиною будь-якого бізнесу, засіб залучення зовнішнього капіталу й підвищення ефективності бізнесу.

Бізнес-план – це комплексний плановий документ підприємницької діяльності, в якому передбачені заходи, спрямовані на реалізацію підприємницької ідеї, для одержання прибутку.

Мета бізнес-плану – спланувати й оптимізувати на певний період господарсько-виробничу діяльність підприємства (за обсягами виробництва й реалізації товарів і послуг відповідно до потреб забезпечення ринку ресурсами й прийнятими зобов’язаннями) і виконати фінансово-економічну оцінку її результатів.

Значення бізнес-плану:

- дає можливість визначити життєздатність проекту в умовах конкуренції;

- містить орієнтир, що вказує, як повинен розвиватися проект (підприємство);

- є важливим інструментом одержання фінансової підтримки від зовнішніх інвесторів;

- дозволяє осмислити місце підприємства на ринку;

- допомагає проаналізувати перспективи розвитку галузі, ринку, товару (послуги), по-іншому подивитися на діяльність підприємства, його проблеми й перспективи;

- визначає ступінь життєздатності й майбутньої стійкості підприємства, знижує ризик підприємницької діяльності;

- конкретизує перспективи бізнесу у вигляді системи кількісних і якісних показників розвитку;

- привертає увагу й інтерес, забезпечує підтримку з боку потенційних інвесторів фірми;

- допомагає одержати досвід планування, розвиває перспективний погляд на організацію та її середовище.

Бізнес-план може бути розроблений як для нового, що тільки створюється, підприємства, так і для вже існуючих економічних організацій на черговому етапі їх розвитку.

Бізнес-план, як і стратегічний, охоплює досить тривалий період (3—5 років).

Бізнес-план розробляється з метою:

- техніко-економічного обґрунтування створення й діяльності підприємства, оскільки дає можливість підприємцю охарактеризувати перспективи розвитку його фірми (який товар, якої якості, в якій кількості і за якою ціною продати);

- залучення зовнішніх інвесторів, у тому числі іноземних, оскільки дозволяє інвесторам оцінити доцільність вкладення інвестицій у конкретне виробництво, зацікавити їх співпрацею з даною фірмою;

- приватизації підприємства,  з метою обґрунтування пропозицій її доцільності.

 

2. Зміст бізнес-плану

 

Бізнес-план є основою бізнес-пропозиції у переговорах із майбутніми партнерами й можливими інвесторами. Це визначає певні вимоги до його оформлення, форми, змісту й структури. Він повинен бути представлений у формі, що дозволяє зацікавленій особі одержати чітке уявлення про зміст справи й перспективи своєї участі в ній.

Структура й зміст бізнес-плану суворо не регламентовані, але можна запропонувати такий його макет: резюме (короткий зміст бізнес-плану); місцезнаходження підприємства; мета діяльності; характеристика виду діяльності, характеристика продукції (послуг); оцінка ринку збуту; конкуренція й конкурентна перевага підприємства; зовнішньоекономічна діяльність; стратегія маркетингу; прогнозування обсягу реалізації; план технічної доробки продукту; план виробництва; управління підприємством; характеристика персоналу; матеріально-технічне забезпечення; оцінка ризику; фінансовий план; ефективність проекту.

До складу бізнес-плану інвестиційного проекту, як правило, входять такі пункти:

1 Загальні передумови й історія проекту:

-       дані про організатора проекту: імена, адреси, форма власності, фінансові можливості;

-       передумови для створення проекту;

-       мета проекту; загальні риси маркетингової стратегії проекту;

-       місце розміщення проекту (чи орієнтований проект на місцеві або зовнішні ресурси, на місцевий або зовнішній ринок);

-       державна або регіональна економічна й промислова політика, що сприяє реалізації проекту.

2 Загальний аналіз ринку й концепція маркетингу:

-       аналіз результатів маркетингових досліджень за напрямками: ділове середовище; цільовий ринок і сегментація ринку; канали збуту; конкуренція; життєві цикли продуктів; циклічність сегмента ринку;

-       аналіз річних показників попиту (обсяг попиту, рівень цін) і поставок, а також аналіз тенденцій попиту й поставок;

-       обґрунтування маркетингових стратегій;

-       формулювання загальної концепції маркетингу;

-       розрахунок маркетингових витрат;

-       розрахунок бюджетних показників продажів і надходжень (кількість, ціни, частка ринку й т.д.);

-       визначення впливу проекту на виробничу програму й виробничу потужність підприємства, а також на технологічний рівень виробництва.

3 Сировина й постачальники:

-       розрахунок річної потреби в поставках матеріальних ресурсів;

-       оцінка наявності необхідних матеріальних ресурсів (сировини, напівфабрикатів, допоміжних матеріалів та ін.);

-       аналіз отриманих результатів і розроблення можливих стратегій щодо поставок (маркетинг поставок);

-       виявлення можливостей довгострокового співробітництва з потенційними постачальниками.

4 Місце розміщення  й навколишнє середовище:

-       ідентифікація місця розміщення й характеристика обраного для розміщення підприємства ділянки з урахуванням: впливу на екологічну ситуацію в регіоні; соціально-економічної політики місцевої влади; наявної інфраструктури; природних умов;

-       розрахунок основних витрат, що відносять до місця розміщення;

-       обґрунтування вибору й критичний аналіз аспектів місця розміщення.

5 Проектування й технологія:

-       розрахунок виробничої програми й виробничої потужності підприємства;

-       опис та обґрунтування вибору технології: відповідність технології продукту й виробничому процесу; основні переваги й недоліки;  життєвий цикл технології;  методи передачі технології; витрати щодо  освоєння, навчання, страхування ризиків; розрахунок витрат; юридичні аспекти придбання й передачі технології;

-       опис загальної схеми проекту і його обмежень;

-       розрахунок вартості основних елементів виробництва на підприємстві;

-       визначення складу основних робіт із будівництва;

-       розрахунок витрат стосовно будівництва.

6 Управління й накладні витрати:

-       організаційна структура, схема управління, принципи управління;

-       розрахунок управлінських витрат.

7 Трудові ресурси:

-       соціально-економічне й культурне середовище, його відповідність вимогам проекту;

-       наявність вільних трудових ресурсів;

-       освітні й кваліфікаційні вимоги;

-       необхідність перепідготовки кадрів;

-       причини залучення іноземних фахівців, якщо така необхідність виникає;

-       основні кадри;

-       штатний розпис;

-       розрахунок витрат щодо оплати праці.

8 Схема реалізації проекту:

-       розрахунок тривалості будівництва й монтажу устаткування;

-       розрахунок тривалості пускового й початкового періодів виробництва;

-       складання плану заходів щодо своєчасної реалізації етапів проекту.

9 Фінансовий аналіз і оцінка інвестицій:

-       характеристика критеріїв, що визначають оцінку інвестицій;

-       розрахунок повних інвестиційних витрат, включаючи витрати на: придбання або оренду земельної ділянки; підготовку ділянки; проектування й будівництво будинків і споруджень; придбання основного устаткування; придбання допоміжного й обслуговуючого устаткування; основний акціонерний капітал; предвиробничі витрати й капітальні витрати; потреби в оборотному капіталі;

-       повні витрати на продану продукцію: поточні витрати; амортизаційні відрахування; витрати на маркетинг; транспортні витрати; обігові витрати; витрати фінансування; накладні витрати;

-       фінансування проекту: джерела фінансування; вплив витрат фінансування й витрат з обслуговування боргу на ефективність проекту; наявність податкових, амортизаційних, митних та інших пільг для інвестиційних проектів (державна політика відносно фінансування й інвестування);

-       оцінка інвестицій: розрахунок дисконтованого грошового потоку й пов’язаних з ним показників (чистої поточної вартості й внутрішньої норми прибутковості проекту); розрахунок строку окупності; рентабельність початкового інвестованого капіталу й рентабельність акціонерного капіталу; фінансовий та економічний вплив проекту на регіональне й державне економічне середовище;

-       аналіз невизначеності, включаючи: визначення критичних змінних при аналізі чутливості; оцінку ризиків; визначення можливих сценаріїв розвитку й засобів управління в умовах ризику;  антикризові стратегії; аналіз чутливості проекту до систематичних ризиків;

-       аналіз національної економіки.

10 Висновки:

-       головні достоїнства проекту;

-       основні недоліки проекту;

-       ймовірність виконання проекту;

-       оцінка доцільності реалізації проекту.

 

3. Реалізація бізнес-плану на підприємстві

 

Ефективність бізнес-планування проявляється тільки після реалізації проекту в реальних виробничих або ринкових умовах. Це означає як необхідність підвищення якості планованих показників, так і можливість одержання високих реалізаційних результатів. Бізнес-план дає кожному підприємцеві чіткі орієнтири на період дії проекту. Порівнюючи одержувані результати із запланованими показниками, підприємець або менеджер може робити висновок про те, як йде його бізнес, а за необхідності прийняти організаційно-управлінські рішення для поліпшення своїх справ.

Етап реалізації бізнес-плану охоплює період від ухвалення рішення про інвестування проекту до початку комерційної діяльності фірми. Реалізація плану означає виконання проектних пропозицій і досягнення позитивних економічних результатів. Це передбачає використання лінійних і мережевих моделей, що з’єднують у єдину систему різні види й етапи виконуваних робіт, які мають певну тривалість і вартість. Основні роботи, що передбачають реалізацію конкретного бізнес-плану на вітчизняних підприємствах, полягають у такому:

-       набір і комплектування команди впровадження;

-       створення й реєстрація господарської фірми;

-       придбання або розроблення прогресивної технології;

-       вибір підрядників, консультантів і постачальників;

-       підготовка заявкових документів;

-       формування й виставлення пропозицій;

-       обґрунтування ринкової ціни товару;

-       проведення переговорів і укладання контрактів;

-       придбання або оформлення оренди землі;

-       проведення будівельно-монтажних робіт;

-       закупівля й установлення технологічного устаткування;

-       укладення договорів про закупівлю матеріальних ресурсів;

-       здійснення маркетингових досліджень;

-       навчання й розміщення фахівців фірми;

-       завершення бізнесу-проекту;

-       освоєння виробництва продукції;

-       організація ринку збуту товарів.

У процесі реалізації бізнес-проекту розробляється план-графік виконання основних етапів робіт і складається уточнений кошторис витрат.

Планування й управління ходом робіт з реалізації розробленого бізнес-плану припускають створення системи поточного контролю й аналізу усіх витрат ресурсів. Для цього необхідно насамперед установити контрольні значення витрат ресурсів і строку виконання робіт, за якими можна визначити, як йдуть поточні справи, чи всі намічені плани виконуються. Варто перевіряти з певною періодичністю співвідношення доходів і витрат підприємства, стан готівки, рівень складських запасів, якість робіт та інше.

Коректується бізнес-план на основі отриманих контрольних показників. Коректування бізнес-плану дає можливість, не змінюючи загальної стратегічної мети бізнес-проекту, забезпечити в нових умовах оперативне планування й управління виробництвом і досягнення запланованих кінцевих результатів.