Тема 3. Бізнес-планування
ЛЕКЦІЯ 3.
1. Сутність
бізнес-планування та призначення бізнес-плану
Бізнес-план увійшов у практику українського
підприємництва як інструмент стратегічного планування, як необхідний документ
для ведення ділових переговорів з інвесторами, кредиторами, а також для
державних органів управління.
Бізнес-планування – це специфічна сфера ділових
технологій, що є невід’ємною частиною будь-якого бізнесу, засіб залучення
зовнішнього капіталу й підвищення ефективності бізнесу.
Бізнес-план – це комплексний плановий документ
підприємницької діяльності, в якому передбачені заходи, спрямовані на
реалізацію підприємницької ідеї, для одержання прибутку.
Мета бізнес-плану – спланувати й оптимізувати на певний
період господарсько-виробничу діяльність підприємства (за обсягами виробництва
й реалізації товарів і послуг відповідно до потреб забезпечення ринку ресурсами
й прийнятими зобов’язаннями) і виконати фінансово-економічну оцінку її
результатів.
Значення бізнес-плану:
- дає можливість визначити життєздатність
проекту в умовах конкуренції;
- містить орієнтир, що вказує, як повинен
розвиватися проект (підприємство);
- є важливим інструментом одержання
фінансової підтримки від зовнішніх інвесторів;
- дозволяє осмислити місце підприємства на
ринку;
- допомагає проаналізувати перспективи
розвитку галузі, ринку, товару (послуги), по-іншому подивитися на діяльність
підприємства, його проблеми й перспективи;
- визначає ступінь життєздатності й
майбутньої стійкості підприємства, знижує ризик підприємницької діяльності;
- конкретизує перспективи бізнесу у вигляді
системи кількісних і якісних показників розвитку;
- привертає увагу й інтерес, забезпечує
підтримку з боку потенційних інвесторів фірми;
- допомагає одержати досвід планування,
розвиває перспективний погляд на організацію та її середовище.
Бізнес-план може бути розроблений як для нового,
що тільки створюється, підприємства, так і для вже існуючих економічних
організацій на черговому етапі їх розвитку.
Бізнес-план, як і
стратегічний, охоплює досить тривалий період (3—5 років).
Бізнес-план розробляється з метою:
- техніко-економічного обґрунтування
створення й діяльності підприємства, оскільки дає можливість підприємцю
охарактеризувати перспективи розвитку його фірми (який товар, якої якості, в
якій кількості і за якою ціною продати);
- залучення зовнішніх інвесторів,
у тому числі іноземних, оскільки дозволяє інвесторам оцінити доцільність
вкладення інвестицій у конкретне виробництво, зацікавити їх співпрацею з даною
фірмою;
- приватизації підприємства, з метою обґрунтування пропозицій її
доцільності.
2. Зміст бізнес-плану
Бізнес-план є основою
бізнес-пропозиції у переговорах із майбутніми партнерами й можливими
інвесторами. Це визначає певні вимоги до його оформлення, форми, змісту й
структури. Він повинен бути представлений у формі, що дозволяє зацікавленій
особі одержати чітке уявлення про зміст справи й перспективи своєї участі в
ній.
Структура й зміст
бізнес-плану суворо не регламентовані, але можна запропонувати такий його
макет: резюме (короткий зміст бізнес-плану); місцезнаходження підприємства;
мета діяльності; характеристика виду діяльності, характеристика продукції
(послуг); оцінка ринку збуту; конкуренція й конкурентна перевага підприємства;
зовнішньоекономічна діяльність; стратегія маркетингу; прогнозування обсягу
реалізації; план технічної доробки продукту; план виробництва; управління
підприємством; характеристика персоналу; матеріально-технічне забезпечення;
оцінка ризику; фінансовий план; ефективність проекту.
До складу бізнес-плану інвестиційного проекту, як
правило, входять такі пункти:
1 Загальні передумови й історія проекту:
- дані про організатора проекту:
імена, адреси, форма власності, фінансові можливості;
- передумови для створення проекту;
- мета проекту; загальні риси
маркетингової стратегії проекту;
- місце розміщення проекту (чи
орієнтований проект на місцеві або зовнішні ресурси, на місцевий або зовнішній
ринок);
- державна або регіональна
економічна й промислова політика, що сприяє реалізації проекту.
2 Загальний аналіз
ринку й концепція маркетингу:
- аналіз результатів маркетингових
досліджень за напрямками: ділове середовище; цільовий ринок і сегментація
ринку; канали збуту; конкуренція; життєві цикли продуктів; циклічність сегмента
ринку;
- аналіз річних показників попиту
(обсяг попиту, рівень цін) і поставок, а також аналіз тенденцій попиту й
поставок;
- обґрунтування маркетингових
стратегій;
- формулювання загальної концепції
маркетингу;
- розрахунок маркетингових витрат;
- розрахунок бюджетних показників
продажів і надходжень (кількість, ціни, частка ринку й т.д.);
- визначення впливу проекту на
виробничу програму й виробничу потужність підприємства, а також на
технологічний рівень виробництва.
3 Сировина й
постачальники:
- розрахунок річної потреби в
поставках матеріальних ресурсів;
- оцінка наявності необхідних
матеріальних ресурсів (сировини, напівфабрикатів, допоміжних матеріалів та
ін.);
- аналіз отриманих результатів і
розроблення можливих стратегій щодо поставок (маркетинг поставок);
- виявлення можливостей
довгострокового співробітництва з потенційними постачальниками.
4 Місце
розміщення й навколишнє середовище:
- ідентифікація місця розміщення й
характеристика обраного для розміщення підприємства ділянки з урахуванням:
впливу на екологічну ситуацію в регіоні; соціально-економічної політики
місцевої влади; наявної інфраструктури; природних умов;
- розрахунок основних витрат, що
відносять до місця розміщення;
- обґрунтування вибору й критичний
аналіз аспектів місця розміщення.
5 Проектування й
технологія:
- розрахунок виробничої програми й
виробничої потужності підприємства;
- опис та обґрунтування вибору
технології: відповідність технології продукту й виробничому процесу; основні
переваги й недоліки; життєвий цикл
технології; методи передачі технології;
витрати щодо освоєння, навчання,
страхування ризиків; розрахунок витрат; юридичні аспекти придбання й передачі
технології;
- опис загальної схеми проекту і
його обмежень;
- розрахунок вартості основних
елементів виробництва на підприємстві;
- визначення складу основних робіт
із будівництва;
- розрахунок витрат стосовно
будівництва.
6 Управління й
накладні витрати:
- організаційна структура, схема управління,
принципи управління;
- розрахунок управлінських витрат.
7 Трудові ресурси:
- соціально-економічне й культурне
середовище, його відповідність вимогам проекту;
- наявність вільних трудових
ресурсів;
- освітні й кваліфікаційні вимоги;
- необхідність перепідготовки
кадрів;
- причини залучення іноземних
фахівців, якщо така необхідність виникає;
- основні кадри;
- штатний розпис;
- розрахунок витрат щодо оплати
праці.
8 Схема реалізації
проекту:
- розрахунок тривалості будівництва
й монтажу устаткування;
- розрахунок тривалості пускового й
початкового періодів виробництва;
- складання плану заходів щодо
своєчасної реалізації етапів проекту.
9 Фінансовий аналіз
і оцінка інвестицій:
- характеристика критеріїв, що
визначають оцінку інвестицій;
- розрахунок повних інвестиційних
витрат, включаючи витрати на: придбання або оренду земельної ділянки;
підготовку ділянки; проектування й будівництво будинків і споруджень; придбання
основного устаткування; придбання допоміжного й обслуговуючого устаткування;
основний акціонерний капітал; предвиробничі витрати й
капітальні витрати; потреби в оборотному капіталі;
- повні витрати на продану
продукцію: поточні витрати; амортизаційні відрахування; витрати на маркетинг;
транспортні витрати; обігові витрати; витрати фінансування; накладні витрати;
- фінансування проекту: джерела
фінансування; вплив витрат фінансування й витрат з обслуговування боргу на
ефективність проекту; наявність податкових, амортизаційних, митних та інших
пільг для інвестиційних проектів (державна політика відносно фінансування й інвестування);
- оцінка інвестицій: розрахунок дисконтованого грошового потоку й пов’язаних з ним
показників (чистої поточної вартості й внутрішньої норми прибутковості
проекту); розрахунок строку окупності; рентабельність початкового інвестованого
капіталу й рентабельність акціонерного капіталу; фінансовий та економічний
вплив проекту на регіональне й державне економічне середовище;
- аналіз невизначеності, включаючи:
визначення критичних змінних при аналізі чутливості; оцінку ризиків; визначення
можливих сценаріїв розвитку й засобів управління в умовах ризику; антикризові стратегії; аналіз чутливості
проекту до систематичних ризиків;
- аналіз національної економіки.
10 Висновки:
- головні достоїнства проекту;
- основні недоліки проекту;
- ймовірність виконання проекту;
- оцінка доцільності реалізації
проекту.
3. Реалізація
бізнес-плану на підприємстві
Ефективність бізнес-планування проявляється тільки
після реалізації проекту в реальних виробничих або ринкових умовах. Це означає
як необхідність підвищення якості планованих показників, так і можливість
одержання високих реалізаційних результатів. Бізнес-план дає кожному
підприємцеві чіткі орієнтири на період дії проекту. Порівнюючи одержувані
результати із запланованими показниками, підприємець або менеджер може робити
висновок про те, як “йде” його бізнес, а за необхідності прийняти організаційно-управлінські рішення
для поліпшення своїх справ.
Етап реалізації бізнес-плану охоплює період від
ухвалення рішення про інвестування проекту до початку комерційної діяльності
фірми. Реалізація плану означає виконання проектних пропозицій і досягнення
позитивних економічних результатів. Це передбачає використання лінійних і
мережевих моделей, що з’єднують у єдину систему різні види й етапи виконуваних
робіт, які мають певну тривалість і вартість. Основні роботи, що передбачають
реалізацію конкретного бізнес-плану на вітчизняних підприємствах, полягають у
такому:
- набір і комплектування команди
впровадження;
- створення й реєстрація
господарської фірми;
- придбання або розроблення
прогресивної технології;
- вибір підрядників, консультантів
і постачальників;
- підготовка заявкових документів;
- формування й виставлення
пропозицій;
- обґрунтування ринкової ціни
товару;
- проведення переговорів і
укладання контрактів;
- придбання або оформлення оренди
землі;
- проведення будівельно-монтажних
робіт;
- закупівля й установлення
технологічного устаткування;
- укладення договорів про закупівлю
матеріальних ресурсів;
- здійснення маркетингових
досліджень;
- навчання й розміщення фахівців
фірми;
- завершення бізнесу-проекту;
- освоєння виробництва продукції;
- організація ринку збуту товарів.
У процесі реалізації бізнес-проекту розробляється
план-графік виконання основних етапів робіт і складається уточнений кошторис
витрат.
Планування й управління ходом робіт з реалізації
розробленого бізнес-плану припускають створення системи поточного контролю й
аналізу усіх витрат ресурсів. Для цього необхідно насамперед установити
контрольні значення витрат ресурсів і строку виконання робіт, за якими можна
визначити, як йдуть поточні справи, чи всі намічені плани виконуються. Варто
перевіряти з певною періодичністю співвідношення доходів і витрат підприємства,
стан готівки, рівень складських запасів, якість робіт та інше.
Коректується бізнес-план на основі отриманих
контрольних показників. Коректування бізнес-плану дає можливість, не змінюючи
загальної стратегічної мети бізнес-проекту, забезпечити в нових умовах
оперативне планування й управління виробництвом і досягнення запланованих
кінцевих результатів.