5.4. Послуги та
служби Інтернет
Інформаційні послуги – це
послуги доступу до інформації:
·
доступ до інформаційних
ресурсів мережі. Можна отримати інформацію, що міститься на серверах мережі,
наприклад, сайти, документи, файли, інформацію з різних баз даних тощо;
·
розміщення власної інформації
в мережі. Якщо інформація розміщується для загального користування, то
любий користувач Інтернету може доступитися до цієї інформації.
Комунікаційні послуги – це
послуги обміну інформацією та спілкування:
· обмін
інформацією у відстроченому режимі. Так працює, наприклад,
електронна пошта. Відправник надсилає лист до одержувача, який його може почитати
у зручний для нього час;
· обмін
інформацією в режимі реального часу. Наприклад, розмови в мережі
у текстовому, звуковому чи відео форматі. Спілкування може бути як між двома
учасниками, так і в межах певної групи учасників.
Послуги, які надаються
користувачам Інтернету називаються службами або сервісами. Для того, щоб користувач міг
користуватися певною службою, він має встановити на своєму комп’ютері
відповідну до служби програму-клієнт. З боку Інтернету на
відповідному до служби сервері має бути встановлена програма-сервер, яка спроможна обробляти запити від
програми-клієнта користувача і надсилати йому результати обробки.
Існують універсальні і
спеціалізовані служби Інтернет. Спеціалізовані служби є доступними лише для вузького кола фахівців, а універсальною
службою може скористатися будь-який користувач Інтернету.
1. Веб-служба.
Інформаційна служба Інтернет. Базовим поняттям служби є
гіперпосилання, які містяться у тексті сторінки і дозволяють користувачеві
мандрувати як у межах конкретного веб-сайту, так й переходити до інших сайтів.
Програмою-клієнтом для служби Веб є браузер.
2. Служби комунікацій
· Електронна пошта.
Служба електронної пошти дає змогу користувачам всього світу обмінюватися
текстовими повідомленнями, до яких можна прикріплювати різноманітні файли.
Програмою-клієнтом може бути як браузер, так і спеціалізовані поштові клієнти.
·
Служби миттєвих повідомлень,
месенджери.
· Інтернет чати. Призначені для спілкування
багатьох учасників в реальному часі. В основному чати призначені для розваг,
знайомства, серйозні питання тут, зазвичай, не обговорюються. Програмою-клієнт
служить браузер.
3. Пошукові системи
4.
Служби новин та розсилок
· Поштові розсилки.
Користувач обирає тематику і робить підписку на цикл статей (розсилок), що
будуть надходити до нього з певною періодичністю.
· Технології RSS. Служба новин з обраних
сайтів. Миттєве відображення будь яких нових надходжень, стрічка новин.
5. Файлові служби
· FTP-сервери. Служба
пересилання файлів дозволяє акумулювати
на власному комп’ютері файлову структуру віддаленого комп’ютера і
працювати з нею як з локальною директорією, наприклад завантажувати файли з
FTP-сервера на свій комп’ютер і навпаки. Програмою-клієнтом можуть бути браузер, файловий менеджер чи спеціалізований FTP-клієнт.
· Файлові хостинги.
· Файлообмінні мережі.
6. Служби мовлення
· Інтернет радіо.
Служба, що дозволяє прослуховувати сотні
радіостанцій, які віщають в Інтернеті. Існує можливість вибору радіостанцій з
врахуванням мови та тематики віщання (наприклад, новини). Музичні радіостанції можна фільтрувати за
музичними стилями (популярна, класична чи ретро музика). Чисельність радіостанцій
в Інтернеті безперервно зростає.
·
Інтернет-телебачення. Служба, що дозволяє вести
прийом багатьох телевізійних каналів. Розповсюдження цієї послуги поки що
обмежено відносно невисокою пропускною здатністю сучасних каналів зв’язку.
7. Служби віддаленого
доступу. Забезпечують
доступ клієнта до іншого віддаленого комп’ютера і надає можливості працювати на
ньому як на власному.
8. Електронні платіжні
системи
Перелік служб в Інтернеті
постійно поповнюється. Основним завданням розробників є забезпечення надійності
та зручності користування відповідною службою.