4.1. Поняття
та класифікація економічної інформації
Інформація (з латинської
означає роз’яснення, виклад) – це відомості, повідомлення стосовно осіб,
предметів, фактів, подій, явищ і процесів незалежно від форми їх подання.
Інформація –
це сукупність відомостей про факти, об’єкти, події та ідеї, які в даному
контексті мають цілком певне значення, її можна створювати, передавати,
зберігати, приймати, розмножувати, обробляти, знищувати і т.д.
Водночас
інформацію можна визначити як сукупність символів-образів, які несуть змістове
навантаження.
Інформація є
одним і вдів ресурсів, які використовуються людиною в трудовій діяльності і
побуті. Як ресурс вона має всі властивості товару: її можна продавати, купувати
і т.д.
Інформаційний
ресурс – це
особливий вид ресурсу, що ґрунтується на ідеях і знаннях, нагромаджених у
результаті науково-технічної діяльності людей і поданий у формі, придатній для
збору, реалізації та відтворення.
Інформаційний
ресурс має низку характерних особливостей. Зокрема, на відміну від інших
(матеріальних) ресурсів інформаційний ресурс практично невичерпний; з розвитком
суспільства і зростанням обсягу знань, що використовуються, цей ресурс не
зменшується, а навпаки, – зростає. Застосування нового інформаційного ресурсу
замість застарілого потенційно може привести до підвищення продуктивності
праці, ефективного використання нових видів ресурсів тощо.
Основні джерела, види
та права на інформацію висвітлені в Законі України «Про інформацію».
Залежно від сфери використання інформація може
бути політичною, економічною, соціальною, технічною, правовою тощо.
Економічна інформація – це
інформація, яка характеризує виробничі відносини в суспільстві. Це дані про
функціонування економічної системи, про процеси виробництва, матеріальні
ресурси, процеси управління виробництвом, фінансові процеси, а також відомості
економічного характеру, якими обмінюються між собою різні систем управління.
Економічна інформація
має відповідати наступним основним вимогам:
точність – забезпечує
однозначне сприйняття інформації всіма споживачами;
оперативність –
означає своєчасність надходження інформації, що використовуються для прийняття
оправних управлінських рішень в умовах, які змінюються;
повнота –
інформація повинна містити максимум даних необхідних користувачу;
об’єктивність
– вимагає правильної методики збору інформації, всебічне висвітлення об’єкта
дослідження.
Інформація
невіддільна від процесу інформування користувачів, а тому відомості стають
інформативними, тобто перетворюються на інформацію лише в разі її новизни й
достовірності, коли вони зменшують невизначеність з того чи іншого питання.
Економічну
інформацію класифікують за рядом ознак:
· за способом передачі економічна
інформація поділяється на усну, письмову, електронну.
· за функціями управління – планова,
нормативна, облікова, цінова, звітно-статистична і т.д.
Планова інформація пов’язана з функцією
планування, описує господарські процеси, які мають відбутися у відповідному
часовому періоді.
Облікова інформація пов’язана з
функціями оперативного, бухгалтерського, статистичного обліку, відображає
господарські процеси, які вже здійснилися, їх фактичний стан.
Нормативна інформація пов’язана з
функцією підготовки виробничих процесів, регламентує витрати матеріальних і
трудових ресурсів, рівень запасів, послідовність технологічних операцій і т.д.
Цінова інформація – це ціни,
розцінки,тарифи на матеріал, продукцію, роботу, яка виконується, послуги, які
надаються.
Звітно-статистична інформація відображає
результати фактичної діяльності організації; збирається для вищих органів
управління, органів державної статистики, податкової інспекції і т.д.
· за технологією обробки економічна
інформація поділяється на вхідну та вихідну.
Вхідна інформація – це інформація, яка
надходить в організацію (структурний підрозділ) ззовні і використовується як
первинна інформація для реалізації економічних та управлінських функцій.
Вихідна інформація - це інформація, яка переходить з однієї системи управління в іншу. Одна і та ж інформація може бути вхідною для одного структурного підрозділу як її споживача і вихідною для підрозділу який її виробляє.