10.2. Документальне
забезпечення операцій з руху основних засобів та їх інвентарний облік
Рух
основних засобів, пов’язаний з їх надходженням, внутрішнім переміщення та
вибуттям, оформляються типовими формами первинної облікової документації, які
затверджені Наказом Міністерства статистики України №352 від 29.12.1995 р. «Про
затвердження типових форм первинного обліку»
Акт
прийманпя-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів застосовується для:
-
оформлення
зарахування до складу основних засобів окремих новопридбаних об’єктів;
-
обліку
введення їх в експлуатацію;
-
оформлення
внутрішнього переміщення основних засобів з одного цеху (відділу, дільниці) до
іншого;
- виключення їх зі складу основних засобів
при передачі іншому підприємству.
Акт
складається комісією, яка призначена розпорядженням (наказом) керівника
підприємства, в одному примірнику на кожний окремий об’єкт.)
Після
оформлення акт разом з технічною документацією передається до бухгалтерії, де
його підписує головний бухгалтер і завіряє керівник підприємства. У бухгалтерії
на основі акту відкривають інвентарну
картку обліку основних засобів.
Інвентарна
картка обліку основних засобів використовується для аналітичного обліку та
узагальнення інформації про наявність та рух всіх типів основних засобів на
підприємстві. Картки заводяться на кожен інвентарний об'єкт або групу
однотипних об’єктів, які мають однакові вартості, введені в експлуатацію в один
і той же час та знаходяться в одному підрозділі (цеху).
Кожна картка ведеться у одному екземплярі і
знаходиться у картотеці бухгалтерії. До цієї картки заносять дані про об’єкт
основних засобів та подальші зміни, які відбулися при його використанні
(величину нарахованої амортизації, вартість модернізації, модифікації,
дообладнання об’єкта тощо).
Інвентарні
картки реєструють у описі
інвентарних карток, який зберігається у головного бухгалтера і
використовується при втраті інвентарної картки для відтворення зазначеної в ній
інформації.
Кожному
прийнятому об'єкту присвоюється інвентарний номер, який наноситься на об'єкт і
вказується в первинних документах та реєстрах обліку основних засобів.
Акт
приймання-здачі відремонтованих, реконструйованих і модернізованих об'єктів застосовують для оформлення приймання-
здачі основних засобів з капітального ремонту, реконструкції та модернізації.
Якщо ремонт, реконструкцію та модернізацію виконує інше підприємство, то акт
складається в двох примірниках (другий примірник передається підприємству, що
здійснило ремонт основних засобів).
При виконанні ремонту, реконструкції та модернізації господарським способом,
акт складається в одному примірнику.
Акт
на списання основних засобів застосовується для оформлення вибуття окремих
об’єктів основних засобів при повній або частковій їх ліквідації. Акт
складається в двох примірниках комісією, що затверджена наказом керівника
підприємства. Один примірник акту передається до бухгалтерії, а другий
залишається у матеріально-відповідальної особи.
При
списанні автотранспортних засобів оформляється «Акт на списання автотранспортних засобів». Порядок складання даного документу
аналогічний до заповнення акту на списання основних засобів.
Інвентарний
список основних засобів
застосовується для пооб’єктного обліку основних засобів у місцях їх знаходження
(експлуатації) за матеріально відповідальними особами. Інвентарні списки
підлягають періодичному (не менше двох разів на рік) звірянню із записами в
інвентарних картках обліку основних засобів.
Відомість розрахунку амортизації використовуються для нарахування амортизації основних засобів.
Реалізація
основних засобів здійснюється на підставі укладеного договору купівлі-продажу.
Первинним документом при цьому є «Акт прийому-передачі (внутрішнього
переміщення) основних засобів». У інвентарній картці обліку основних засобів робиться
відмітка про реалізацію даного об’єкта, а сам документ передається у архів.
При
безоплатній передачі оформляється товарно-транспортна накладна та акт прийому -
передачі основних засобів у двох примірниках.