6.2. Бухгалтерський
апарат, його структура та функції
Згідно
Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік на підприємстві може
здійснюватись:
· бухгалтерською службою на чолі з головним
бухгалтером;
· спеціалістом з бухгалтерського обліку, який
зареєстрований як підприємець;
·
на договірних
засадах централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;
·
власником або
засновником підприємства.
Структура
бухгалтерського апарату залежить від обсягу господарської діяльності;
чисельності працюючих; кількості основних засобів, виробничих запасів і т.д.
Як правило
в структурі бухгалтерії виділяють:
·
бухгалтера (групу)
з обліку основних засобів;
·
бухгалтера (групу)
з обліку виробничих запасів;
·
бухгалтера (групу)
з обліку заробітної плати;
·
бухгалтера (групу)
з обліку готової продукції та її реалізації;
·
бухгалтера (групу)
з обліку фінансово-розрахункових операцій;
·
головного
бухгалтера та його заступників.
Група з
обліку основних засобів здійснює облік надходження, внутрішнього переміщення і
вибуття основних засобів; нараховує знос основних засобів; веде облік ремонту
та переоцінки основних засобів; приймає участь під час проведення
інвентаризації.
Група з
обліку виробничих запасів веде облік надходження виробничих запасів; контролює
і веде облік їх використання на виробництві; приймає участь під час проведення
інвентаризації.
Група з обліку заробітної плати здійснює нарахування заробітної плати, відпускних, допомоги з тимчасової втрати працездатності; проводить утримання податків та зборів з нарахованої заробітної плати; проводить нарахування єдиного внеску.
Група з
обліку готової продукції та її реалізації веде облік витрат, понесених
підприємством на виробництво продукції; здійснює облік готової продукції, яка
надійшла з виробництва на склад; веде облік реалізації продукції.
Група з
обліку фінансово-розрахункових операцій здійснює облік грошових коштів в касі
підприємства, на рахунках в банку; веде облік розрахунків з постачальниками,
покупцями; здійснює облік інших розрахункових операцій.
Усі
облікові працівники на підприємстві підпорядковуються головному бухгалтеру.
Головний
бухгалтер несе відповідальність за роботу бухгалтерії; приймає участь у
керівництві підприємством щодо укладання договорів, контрактів. Заступник головного
бухгалтера здійснює зведений облік, оформляє та подає звітність.