6.2. Бухгалтерський апарат, його структура та функції

 

Згідно Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» бухгалтерський облік на підприємстві може здійснюватись:

·   бухгалтерською службою на чолі з головним бухгалтером;

·   спеціалістом з бухгалтерського обліку, який зареєстрований як підприємець;

·   на договірних засадах централізованою бухгалтерією або аудиторською фірмою;

·   власником або засновником підприємства.

Структура бухгалтерського апарату залежить від обсягу господарської діяльності; чисельності працюючих; кількості основних засобів, виробничих запасів і т.д.

Як правило в структурі бухгалтерії виділяють:

·   бухгалтера (групу) з обліку основних засобів;

·   бухгалтера (групу) з обліку виробничих запасів;

·   бухгалтера (групу) з обліку заробітної плати;

·   бухгалтера (групу) з обліку готової продукції та її реалізації;

·   бухгалтера (групу) з обліку фінансово-розрахункових операцій;

·   головного бухгалтера та його заступників.

Група з обліку основних засобів здійснює облік надходження, внутрішнього переміщення і вибуття основних засобів; нараховує знос основних засобів; веде облік ремонту та переоцінки основних засобів; приймає участь під час проведення інвентаризації.

Група з обліку виробничих запасів веде облік надходження виробничих запасів; контролює і веде облік їх використання на виробництві; приймає участь під час проведення інвентаризації.

Група з обліку заробітної плати здійснює нарахування заробітної плати, відпускних, допомоги з тимчасової втрати працездатності; проводить утримання податків та зборів з нарахованої заробітної плати; проводить нарахування єдиного внеску.

Група з обліку готової продукції та її реалізації веде облік витрат, понесених підприємством на виробництво продукції; здійснює облік готової продукції, яка надійшла з виробництва на склад; веде облік реалізації продукції.

Група з обліку фінансово-розрахункових операцій здійснює облік грошових коштів в касі підприємства, на рахунках в банку; веде облік розрахунків з постачальниками, покупцями; здійснює облік інших розрахункових операцій.

Усі облікові працівники на підприємстві підпорядковуються головному бухгалтеру.

Головний бухгалтер несе відповідальність за роботу бухгалтерії; приймає участь у керівництві підприємством щодо укладання договорів, контрактів. Заступник головного бухгалтера здійснює зведений облік, оформляє та подає звітність.