ТЕМА 8. ОРГАНІЗАЦІЯ
УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ ПРОДУКЦІЇ
8.1.Поняття якості
продукції, показники її вимірювання
Основним завданням кожного промислового підприємства, його виробничих підрозділів у сучасних умовах є випуск якісної конкурентоспроможної продукції.
Якість продукції – це сукупність властивостей продукції, що зумовлюють її здатність задовольнити потреби споживача у відповідності до призначення. Систематичне поліпшення якості продукції забезпечує значне підвищення ефективності підприємства, знижує собівартість і збільшує величину доходу.
Для оцінки якості продукції застосовують показники – кількісні характеристики однієї чи декількох властивостей продукції, які становлять її якість. Показники встановлюються на основі:
- вивчення потреб, вимог замовника і споживачів;
- аналізу умов виробництва продукції;
- співставлення з діючими вимогами стандартів.
Показники якості можуть бути одиничні, комплексні, загальні.
Одиничні показники характеризують окремі властивості виробу, наприклад, продуктивність, потужність, швидкість.
Комплексні показники характеризують сукупність декількох об’єднаних властивостей виробу, наприклад, надійність, довговічність, ремонтопридатність і ін.
Під надійністю розуміють властивість виробу виконувати свої функції та зберігати початкові характеристики протягом встановленого проміжку часу. Недостатня надійність виробів приводить до необхідності їх заміни або постійних ремонтів, що збільшує витрати виробництва під час їх експлуатації.
Ремонтопридатність техніки характеризує її можливості до швидкого попередження, виявлення і усунення технічних несправностей і пошкоджень.
Довговічність машин – це термін її служби, який визначається моральним і фізичним зношуванням.
Корисний ефект від експлуатації або споживання даної продукції визначається за допомогою загальних показників, основними серед яких є:
- коефіцієнт оновлення асортименту;
- частка продукції, призначеної для експорту;
- частка сертифікованої продукції.
Коефіцієнт оновленняасортименту продукції визначається за формулою:
,
де Nнов– кількість нових видів продукції, шт. або грн.;
N – загальна кількість продукції, що випускається,
шт. або грн.
Основним завданням кожного підприємства є забезпечення випуску високоякісної продукції за ефективного використання основних і оборотних засобів, трудових і матеріальних ресурсів. Оновлення асортименту продукції і підвищення її якості значно впливає на ефективність виробництва. Постійний і зростаючий випуск конкурентоспроможної продукції є умовою виходу підприємства на міжнародний ринок.