Форма № Н - 3.04

 

 

                             Луцький національний технічний університет                       

(повне найменування вищого навчального закладу)

Кафедра економіки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

«Економіка сталого розвитку»

шифр і назва навчальної дисципліни


спеціальність 051 Економіка

(шифр і назва спеціальності)


Факультет бізнесу

(назва факультету)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1.  Опис навчальної дисципліни

 

 

 

Найменування показників

 

Галузь знань, напрям підготовки (спеціальність), освітньо- кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма

навчання

Кількість кредитів 4

Галузь знань:

05 Соціальні та поведінкові науки

 

Нормативна

 

 

Спеціальність 051 Економіка

Модулів 2

Рік підготовки:

Змістових

модулів 2

5-й

5-й

Семестр

Загальна кількість годин – 120

9-й

9- й

Лекції

 

Тижневих годин для денної форми навчання:

аудиторних 2; самостійної роботи студента – 6

 

 

 

Освітньо-кваліфікаційний рівень: магістр

15 год.

6 год.

Практичні, семінарські

15 год.

4 год.

Лабораторні

-

-

Самостійна робота

90 год.

110 год.

Вид контролю:

екзамен

 

 

2.  Мета та завдання навчальної дисципліни

 

Мета навчальної дисципліни полягає у засвоєнні теоретичних знань та набутті практичних навичок з основ функціонування національної, регіональної та муніципальної економіки в контексті реалізації концепції сталого розвитку, а також виявленні тенденцій соціо-еколого-економічних процесів, що відбуваються в суспільстві.

Завданнями вивчення дисципліни є: надання студентам теоретичних знань, практичних вмінь та навичок, необхідних для їх застосування у вивченні, осмисленні, аналізі й оцінці соціо-еколого-економічних процесів та явищ, що відбуваються в суспільстві; формування у студентської молоді системи знань про сутність та особливостей концепції сталого розвитку а також про основи функціонування національної, регіональної та муніципальної економіки в контексті реалізації концепції сталого розвитку.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен:

       знати сутність й особливості теорій сталого розвитку; основи функціонування й тенденцій соціо-еколого-економічних процесів, що відбуваються в суспільстві; сутність та значення концепції сталого розвитку; особливості функціонування національної, регіональної та муніципальної економіки в контексті реалізації концепції сталого розвитку; особливості


планування та управління соціо-еколого-економічними процесами на мікро-, мезо- та макрорівні;

вміти розуміти економічний зміст і значення основних понять сталого розвитку при вивченні механізму функціонування економіки на мікро-, мезо- та макрорівні; застосовувати критерії та індикатори сталого розвитку; аналізувати основні економічні моделі через призму концепції сталого розвитку; формувати проекти, програми, плани, стратегії сталого розвитку на мікро-, мезо- та макрорівні; характеризувати й прогнозувати новітні тенденції сталого розвитку; системно пристосовувати теоретичні знання з основ сталого розвитку при аналізі та оцінці конкретних соціо-еколого-економічних ситуацій, процесів та явищ.

 

 

3.  Програма навчальної дисципліни Модуль 1

Змістовий модуль 1. Теоретичні аспекти економіки сталого розвитку.

 

Тема 1. Сталий розвиток як економічна категорія. Визначення категорії «сталий розвиток» в економічних концепціях. Сутність і принципи сталого розвитку. Характеристика факторів, що обумовлюють характер і динаміку сталого розвитку.

Тема 2. Генезис теорій сталого розвитку. Еволюція основних теорій сталого розвитку. Порівняльний аналіз основних моделей сталого розвитку в ретроспективі.

Тема 3. Концепція сталого розвитку: суть, мета, завдання, особливості. Теоретичні основи сталого розвитку в умовах глобалізації економіки. Сталий розвиток як новітня універсальна модель економічного розвитку та її концептуальна сутність. Мета, завдання та особливості концепції сталого розвитку. Принципи та складові сталого розвитку.

Тема 4. Економічне зростання на мікро, мезо та макрорівні та сталий розвиток. Сталий розвиток підприємств, установ та організацій різних розмірів та форм власності. Сталий розвиток урбосистем. Регіональна політика сталого розвитку в умовах глобалізації економіки. Основні аспекти економічної глобалізації. Міжнародний регіоналізм глобальної економіки. Регіональна політика сталого розвитку як новий напрям економічної науки та її аспекти.

 

Модуль 2

 

Змістовий модуль 2. Прикладні аспекти економіки сталого розвитку.

 

Тема 5. Індикатори та критерії сталого розвитку. Індикатори та критерії оцінки рівня сталого розвитку підприємств, установ та організацій різних розмірів та форм власності. Індикатори та критерії оцінки рівня сталого розвитку урбосистем, регіонів, держави.


Тема 6. Економічні моделі сталого розвитку. Сутність та види моделей сталого розвитку. Європейська модель екосоціальної ринкової економіки і перспективи сталого розвитку України. Умови та чинники переходу України до моделі сталого розвитку.

Тема 7. Новітні тенденції економіки сталого розвитку: досвід країн ЄС. Стандарти сталого розвитку в країнах ЄС. Пріорітети політики сталого розвитку в країнах ЄС. Роль людського потенціалу в підвищенні економічного зростання.

Тема 8. Проблеми сталого розвитку України. Соціо-еколого-економічні проблеми регіонів та урбосистем України. Сучасна концепція сталого розвитку України та її адміністративно-територіальних одиниць.

Тема 9. Стратегії сталого розвитку України, її регіонів та урбосистем. Стратегія сталого розвитку України: особливості формування та реалізації. Стратегії сталого розвитку регіонів та урбосистем.

 

 

4.  Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

с.р.

л

п

с.р.

Змістовий модуль 1. Теоретичні аспекти економіки сталого розвитку

Тема   1.   Сталий   розвиток   як

економічна категорія

15

2

2

11

15

1

1

13

Тема 2. Генезис теорій сталого

розвитку

15

2

2

11

15

1

-

14

Тема     3.     Концепція            сталого розвитку: суть, мета, завдання,

особливості.

 

15

 

2

 

2

 

11

 

15

 

1

 

1

 

13

Тема 4. Економічне зростання

на мікро, мезо та макрорівні та сталий розвиток.

 

15

 

1

 

1

 

13

 

15

 

-

 

-

 

15

Разом за змістовим модулем 1

60

7

7

46

60

3

2

55

Змістовий модуль 2. Прикладні аспекти економіки сталого розвитку

Тема 5. Індикатори та критерії

сталого розвитку

12

1

1

10

12

1

1

10

Тема    6.     Економічні    моделі

сталого розвитку

12

1

1

10

12

1

1

10

Тема     7.     Новітні    тенденції

економіки    сталого    розвитку: досвід країн ЄС.

 

12

 

2

 

2

 

8

 

12

 

-

 

-

 

12

Тема     8.     Проблеми     сталого

розвитку України

12

2

2

8

12

1

-

11

Тема     9.     Стратегії     сталого

розвитку України, її регіонів та урбосистем.

 

12

 

2

 

2

 

8

 

12

 

-

 

-

 

12

Разом за змістовим модулем 2

60

8

8

44

60

3

2

55

Усього годин

120

15

15

90

120

6

4

110


5.  Теми семінарських занять не передбачено програмою дисципліни.

 

6.  Теми практичних занять

 

 

з/п

 

Назва теми

Кількість годин

денна

форма

заочна

форма

1

2

3

4

 

Модуль 1

7

2

1

Тема 1. Сталий розвиток як економічна категорія.

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи.

 

2

 

1

2

Тема 2. Генезис теорій сталого розвитку.

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи.

 

2

 

-

3

Тема 3. Концепція сталого розвитку: суть, мета, завдання, особливості.

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи.

 

2

 

1

4

Тема 4. Економічне зростання на мікро, мезо та макрорівні та сталий розвиток.

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та

самостійної роботи.

 

1

 

-

 

Модуль 2

8

2

5

Тема 5. Індикатори та критерії сталого розвитку

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи.

Розв’язування задач на тему: Оцінка рівня сталого розвитку за різновидами індикаторів та критеріїв

 

 

1

 

 

1

6

Тема 6. Економічні моделі сталого розвитку

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи.

Розв’язування задач на тему:  Економічне моделювання сталого розвитку на різних ієрархічних рівнях

 

 

1

 

 

1

7.

Тема 7. Новітні тенденції економіки сталого розвитку: досвід країн ЄС

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи

 

2

 

-

8

Тема 8. Проблеми сталого розвитку України

Опитування   студентів    згідно    плану    теоретичного   курсу    та самостійної роботи

 

2

 

-

9

Тема 9. Стратегії сталого розвитку України, її регіонів та урбосистем.

Опитування   студентів    згідно    плану   теоретичного    курсу   та самостійної роботи

 

2

 

-

 

Усього годин

15

4

 

 

7.  Теми лабораторних занять не передбачено програмою дисципліни.


8.  Самостійна робота

 

 

з/п

 

Назва теми

Кількість годин

денна форма

заочна форма

1

2

3

4

 

Модуль 1

46

55

1

Тема 1. Сталий розвиток як економічна категорія.

11

13

2

Тема 2. Генезис теорій сталого розвитку.

11

14

3

Тема 3. Концепція сталого розвитку: суть, мета, завдання,

особливості.

11

13

4

Тема 4. Економічне зростання на мікро, мезо та макрорівні та

сталий розвиток.

13

15

 

Модуль 2

44

55

5

Тема 5. Індикатори та критерії сталого розвитку

10

10

6

Тема 6. Економічні моделі сталого розвитку

10

10

7

Тема 7. Новітні тенденції економіки сталого розвитку: досвід

країн ЄС

8

12

8

Тема 8. Проблеми сталого розвитку України

8

11

9

Тема 9. Стратегії сталого розвитку України, її регіонів та

урбосистем.

 

8

12

 

Всього

90

110

 

 

9.  Індивідуальні завдання не передбачено програмою дисципліни.

 

10.  Методи навчання

1.  Лекції-дискусії.

2.  Аналіз проблемних ситуацій.

3.  Розв’язування задач на основі практичних ситуацій. 4.Ситуативні вправи.

5.  Презентації.

6.  Усний контроль.

7 Самостійна робота.

 

11.  Методи контролю

Специфіка викладання предмету «Економіка сталого розвитку» полягає у використанні трьох видів контролю: поточного, модульного і підсумкового

Поточний контроль включає в себе:

    тестування (т) – така форма контролю дозволяє перевірити підготовку студентів до кожного заняття і проводиться регулярно;

       опитування (о) проводиться з метою виявлення вміння студентами оперувати вичитаним викладачем матеріалом, відповідати на додаткові питання, проводиться регулярно на вибірковій основі;


    самостійна робота (ср) – така форма контролю дозволяє виявити вміння чітко, логічно і послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння працювати самостійно;

     контрольна робота (кр) – проводиться з метою отримання загального уявлення про достатність взаємозв’язку «викладач-студент» з даної дисципліни, а також контролю поточної успішності.

Контроль практичного курсу проводиться після завершення кожного практичного заняття (розв’язання ситуаційних, практичних завдань вдома), написання реферату на вибрану студентом тему відповідно до його інтересів.

Модульний контроль передбачає рейтингове оцінювання знань, умінь і навичок студентів за окремими змістовими модулями та їх елементами, здійснюється під час виконання контрольної роботи.

Підсумковий контроль проводиться у вигляді екзамену за умови проходження студентом усіх етапів поточного і модульного контролю.

Протягом вивчення дисципліни студент зобов’язаний:

  систематично відвідувати заняття;

  вести конспекти лекційних і практичних занять;

  приймати активну участь в роботі на практичних заняттях;

  виконувати тестові завдання.

 

12.  Розподіл балів, які отримують студенти

 

12.  Cеместровий контроль екзамен:

 

Контроль

Змістовий модуль №1

Змістовий модуль №2

Е

С

Поточний контроль

Модул КР

Поточний контроль

Модул КР

 

 

Т1

Т2

Т3

Т4

Т5

Т6

Т7

Т8

Т9

 

 

5

5

5

5

30

4

4

4

4

4

30

60

100

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

 

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену

для заліку

90 – 100

А

відмінно

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю

повторного складання

не зараховано з можливістю

повторного складання

 

0-34

 

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням

дисципліни

не зараховано з

обов’язковим повторним вивченням дисципліни

Критерії оцінювання знань, умінь і навичок студентів з навчальної дисципліни при підсумковому контролі (екзамені) необхідно розробляти, виходячи з таких загальних рекомендацій, за якими виставляти оцінки:


«відмінно» якщо студент демонструє повні і глибокі знання навчального матеріалу, достовірний рівень розвитку умінь і навичок, правильне й обґрунтоване формулювання практичних висновків, уміння приймати необхідні рішення в нестандартних ситуаціях, вільне володіння науковими термінами, високу комунікативну культуру;

«добре» якщо студент виявляє дещо обмежені знання навчального матеріалу, допускає окремі несуттєві помилки та неточності;

«задовільно» якщо студент засвоїв основний навчальний матеріал, володіє необхідними уміннями та навичками для вирішення стандартних завдань, проте, при цьому допускає неточності, не виявляє самостійності суджень, демонструє недоліки комунікативної культури;

«незадовільно» якщо студент не володіє необхідними знаннями, уміннями, навичками, науковими термінами, демонструє низький рівень комунікативної культури.

 

13.  Методичне забезпечення

Методичне забезпечення дисципліни включає: державні стандарти освіти; навчальні плани; підручники і навчальні посібники; інструктивно-методичні матеріали до практичних занять; контрольні завдання до занять; контрольні роботи; текстові варіанти тестів для поточного і підсумкового тестування; методичні матеріали з питань самостійного опрацювання фахової літератури, демонстраційні навчально-методичні матеріали. Зокрема:

1. Економіка сталого розвитку: конспект лекцій для студентів спеціальності 051 «Економіка» денної та заочної форм навчання / укладач О.В. Середа. – Луцьк: Луцький НТУ, 2017. 72 с.

2.    Економіка сталого розвитку: методичні вказівки до практичних занять для студентів спеціальності 051 «Економіка» денної та заочної форм навчання / укладач О.В. Середа. – Луцьк: Луцький НТУ, 2017. – 40 с.

3.         Економіка сталого розвитку: методичні вказівки до виконання самостійної роботи для студентів спеціальності 051 Економіка денної та заочної форм навчання / уклад. О.В. Середа. – Луцьк: Луцький НТУ, 2018.   44 с.

 

14. Рекомендована література Базова

1.     Білорус О.Г. Глобальна перспектива і сталий розвиток / О.Г. Білорус, Ю. М. Мацейко. – К.: МАУП, 2005. 492 с.

2.  Борщук Є.М. Основи теорії стійкого розвитку еколого-економічних систем: [монографія] / Є.М. Борщук. Львів: Растр-7, 2007. 435 с.

3.  Буркинский Б.В. Эколого-экономические основы регионального природоиспользования и развития/ Б.В. Буркинский, В.Н. Степанов, С. К.Харичков // ИПРЭЭИ НАН Украины. Одесса: Фенікс, 2005. 575 с.


4.  Герасимчук З.В. Стратегічне управління сталим розвитком міст: теорія, методологія, практика: [монографія] / З.В. Герасимчук, О. В. Середа. – Луцьк: Вежа-Друк, 2014. 276 с.

5.  Герасимчук З.В. Стимулювання сталого розвитку регіону: теорія, методологія, практика: [монографія] / З.В.Герасимчук, В.Г.Поліщук. – Луцьк: РВВ ЛНТУ, 2011 516 с.

6.  Гринів Л.С. Екологічно збалансована економіка: проблеми теорії: монографія / Л.С.Гринів. Львів: ЛНУ ім. І.Франка, 2001.– 240 с.

7.  Данилишин Б.М. Природно-ресурсний потенціал сталого розвитку України / Б.М. Данилишин, С.І. Дорогунцов. – К., 1999.

8.  Данилишин Б.М. Устойчивое развитие в системе природно-ресурсных ограничений / Б.М.Данилишин, Л.Б. Шостак. К.: СОПС Украины НАНУ, 1999. – 367 с.

9.      Економічні проблеми ХХІ століття: міжнародний та український виміри / за ред. С. І. Юрія, Є.В. Савельєва. – К.: Знання, 2007. –595 с.

10.  Карпінський Б. А. Макроекономіка: зростання і сталий розвиток: навч. посібн./ Б.А.Карпінський, С.М.Божко, О.В. Карпінська. – К.:ВД "Професіонал", 2006. –272 с.

11.      Козак Ю.Г. Міжнародні стратегії економічного розвитку: навч. посібн. / Ю.Г. Козак, Ю.І. Єхануров, В.В. Ковалевський. – К.: Центр навчальної літератури, 2005. – 354 с.

12.    Майєр Дж.М. Основні проблеми економічного розвитку / Дж. М. Майєр, Дж. Е. Раух, А. Філіпенко. –К.: Либідь, 2003. – 688 с.

13.        Наше общее будущее: доклад Международной комиссии по окружающей   среде   и   развитию   (МКОСР)   /   Пер.   с   англ..   /   Под   ред. С. А. Евтеева, Р. А. Перелета/ –М.: Прогресс, 1989. –376 с.

14.     Нуреев Р.М. Экономика развития: модели становления рыночной экономики: учебник / Р.М. Нуреев. М.: Норма; ИНФРА-М, 2010. 640 с.

15.        Основи стійкого розвитку: навч. посібник [заг. ред. проф. Л.Г.Мельника]. – Суми: Університетська книга, 2005. – 654 с

16.             Поліщук В.Г. Понятійно-категоріальний апарат політики стимулювання сталого розвитку регіону / В. Г.Поліщук // Актуальні проблеми економіки.–2009.–No11.– С. 168–173.

17.        Програма дій "Порядок денний на XXI століття": Ухвалена конференцією ООН з навколишнього середовища і розвитку в Ріо-де-Жанейро (Саміт "Планета Земля", 1992 р.); пер. з англ. – К.: Інтелсфера, 2000. – 360 с.

18.      Сталий розвиток: еколого-економічна оптимізація територіально- виробничих систем / Н.В.Караєва, Р.В.Корпан, Т.А.Коцко та ін.; заг. ред. І.В.Недіна. – Суми: Унів. кн., 2008. —383 с.

19.      Шевчук В.О. Національна модель сталого розвитку у контексті глобального призначення України / В.О. Шевчук. Національний вісник. – Вип. 15.6, 2005. С.49-59.

20.   Шевчук В. Я. Макроекономічні проблеми сталого розвитку / В. Я. Шевчук. – К.: Геопринт, 2006.– 200 с.


Допоміжна

1.    Концепція сталого розвитку та проблеми функцій сучасних держав [Електронний  ресурс].     Режим   доступу:   http://uk.wikipedia.org-/wiki/%D0

%A1%D1%85%D1%96%D0%B4_(%D0%B6%D1%83%D1%80%D0%BD%D0%B 0%D0%BB).

2.   Нормативные акты Украины [Электронный ресурс]. Режим доступа : http://search.ligazakon.ua/search/law/npa/.

3.      Проект ПРООН "Муніципальна програма врядування та сталого розвитку" [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://msdp.undp.org.ua.

4.      Cтратегія соціально-економічного розвитку України [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://ukrkniga.org.ua/ukrkniga-text/749/3/.

5.      Human  Development  Report  [Electronic  resource].    Access   mode: http://hdr.undp.org/default.cfm.

 

15. Інформаційні ресурси

1.         http://lib.pu.if.ua      Сайт    наукової   бібліотеки    Прикарпатського національного університету ім. Василя Стефаника.

2.             http://www.nbuv.gov.ua/        Національна     бібліотека     України ім. В.І. Вернадського.

3.  http://zakon.rada.gov.ua/ Веб–сторінка Верховної Ради України.

4.    www.ukrstat.gov.ua/ Веб–сторінка Державного комітету статистики України.