1.
Філософія в системі сучасної освіти та духовної культури людства.
2.
Філософія і світогляд. Структура і функції світогляду людини.
3.
Основні історичні типи світогляду: міфологія, релігія, філософія.
4.
Функції філософії.
5.
Історія філософії та її методи. Джерела філософії
Основні категорії: філософія, світогляд, світосприйняття, світорозуміння, самовизначення,
міфологія, релігія, наука, теорія, практика, буття, дух, мислення, культура,
категорія, рефлексія, гуманізм, альтернатива, людина, світ.
1. Філософія в системі сучасної освіти та духовної культури людства
Термін «філософія» має давньогрецьке коріння. Він походить від двох
грецьких слів: «філео» – любов (у деяких трактуваннях
– від «філос» приязний, друг) і «софія»
мудрість
і означає любов до глибоких теоретичних міркувань, а в дослівному перекладі –
«любов до мудрості» Українські філософи XVIII–XIX ст., і передусім Г.
Сковорода, позначали філософію словом «любомудріє»
Вперше термін «філософія» з’явився у вжитку відомого давньогрецького мислителя
Піфагора (прибл. 570–497 р. до н. е.), який вважав,
що «мудрість» – це якість, притаманна лише богам, а люди здатні тільки до неї
прагнути, поважати, любити її. А як назву специфічної галузі знань його вперше
вжив славетний давньогрецький філософ Платон (429–347 р. до н. е.). Спочатку
філософія охоплювала увесь комплекс людських знань про світ, оскільки ці знання
на той час не мали дисциплінарної диференціації. Знання були
синкретичними, тобто єдиними, такими, що концентрували
в собі всю інформацію про світ, його будову і сутність,
про людину та її місце в світі, про щастя, сенс людського буття тощо.
Філософія (грец.
рhіlоsорhіа – любов до
мудрості) – теоретичний світогляд, вчення, яке прагне осягнути всезагальне
у світі, в людині і суспільстві.
Як універсальний спосіб самоусвідомлення людиною самої себе, сутності світу
і свого призначення в ньому філософія започатковується у VII–VI ст.
до н. е. в таких осередках людської цивілізації, як Давні Індія та Китай, досягнувши
своєї класичної форми у Давній Греції.
Предмет філософії. Питання, що вивчає філософія, є одним з найпроблематичніших
для неї, оскільки предмет її історично змінювався. У різні
епохи у філософії домінували то вчення про буття, то вчення про пізнання, то
політичні чи етичні проблеми. Крім того, в Європі до XVII ст. філософія охоплювала
все знання про світ, тобто зародки всіх наук, окрім хіба що математики й
медицини. Навіть у XX ст. все ще тривав процес відокремлення від філософії
певних галузей знання, які інституціалізувалися в
окремі наукові дисципліни (психологія, соціологія,
політологія).
Еволюція предмета філософії не є чимось винятковим в історії
науки: предмет вивчення конкретних наук, наприклад, математики, також історично
змінювався. Тому при визначенні предмета філософії слід брати до уваги
не тільки те, яких історичних форм набувала філософія, а й загальну тенденцію,
що пронизує конкретні її формоутворення. Якщо виходити із загальної
спрямованості філософії, то її можна трактувати як осягнення всезагального
розумом чи інтуїцією.
Найбільш загальні засади сущого (буття – небуття, простір – час,
причинність, сенс людського існування, істина, добро,
свобода тощо), з яких «конструюється» світ, і є предметом філософії. При
цьому філософія намагається звести всі ці різноманітні загальності до одного
принципу – Бога, матерії тощо, пояснювати їх, виходячи із цього принципу.
Філософія передбачає здатність підноситись до всезагального. Вона є певною
настановою на всезагальне. На основі всезагального (ідей, принципів) філософія
намагається
пізнати і пояснити світ. А оскільки система ідей є не що інше, як теорія, то
філософію можна вважати теоретичним світоглядом.
Філософські проблеми і
дисципліни. Відомо,
що серцевиною світогляду і, відповідно, філософії як теоретичного світогляду є
трактування відношення людини і світу. Воно є джерелом основних філософських
проблем та філософських дисциплін. До найпоширеніших належать проблеми, що таке
світ, буття, що насправді існує, а що не існує. Вченням про буття є онтологія.
Онтологія (грец.
ontos – єство i logos – слово, вчення) – вчення про першооснови буття, сфери буття і категорії. Вона виділяє різні сфери буття –
неживу і живу природу, соціальний світ, сферу ідеальних предметів тощо, зводячи
у певні галузі та види все, що становить буття. Онтологія також
розглядає найзагальніші характеристики різних видів буття
(просторово-часові, причинні та ін.). Вона охоплює вчення про категорії. Щодо
проблеми, що є основою світу, у філософії сформувалися дві основні течії – матеріалізм,
прихильники якого виводили все суще з матерії, природи, різних матеріальних
утворень, та ідеалізм, який проголошував сутністю всього сущого ідею,
дух, Бога. Друга проблема, яка бере свій початок із центрального світоглядного
відношення, – що таке людина? Це запитання належить до сфери філософської
антропології.
Філософська антропологія – вчення про сутність людини, про співвідношення в людині природи та
культури. На відміну
від антропології як медикобіологічної дисципліни,
вона вивчає людину під особливим кутом зору – з позиції поєднання в ній
біологічного і культурного начал. Оскільки людина живе в суспільстві, що має
свою культуру й історію, філософська антропологія є засадничою (формує
фундамент) для філософії історії, філософії культури, соціальної філософії. Окремі
філософські дисципліни вивчають і типи світоглядних відношень
– пізнавальний, оціночний, практичний.
Проблема пізнаванності світу, способу пізнання та істинності знання
вивчається теорією пізнання, або гносеологією. Гносеологія (грец. gnosis
– пізнання і logos – слово, вчення) – теорія пізнання, одна з головних
філософських дисциплін, яка досліджує закономірності процесу пізнання.
Із гносеологією тісно пов’язана логіка, що вивчає закони
і форми правильного мислення.
Оціночне відношення людини до світу є предметом вивчення аксіології
– філософської дисципліни, яка досліджує
закономірності побудови сфери цінностей. Аксіологія є підґрунтям етики, естетики, філософії релігії, які мають справу з цінностями, але в конкретнішому
аспекті, ніж аксіологія. Етика вивчає моральне
ціннісне відношення, естетика – естетичне, а філософія релігії –
релігійне. Аксіологічною дисципліною вважають і філософію права, яка вивчає
такі цінності, як справедливість, легітимність тощо.
Практичне відношення людини до світу є предметом теорії практики, або
праксеології, дисципліни, яка ще остаточно не
сформувалась. У межах практичного відношення виділяють філософію
техніки – дисципліну, яка привертає дедалі більше уваги.
Закономірності розвитку філософських ідей, чинники, які
зумовлюють його, з’ясовує історія філософії.
Вищезазначене не вичерпує всієї сукупності філософських проблем і,
відповідно, дисциплін. Філософія може вивчати будь-який феномен, якщо він
посідає вагоме місце в культурі. Саме цим зумовлена поява філософії науки,
філософії мови, філософії мистецтва, філософії спорту та ін., які
зосереджуються на вивченні цих феноменів під найзагальнішим кутом зору: в чому
їх суть, що породило їх, які функції вони виконують у культурі.
Така конфігурація філософських дисциплін не є універсальною та
загальноприйнятою. Вона сформувалася в останній період
історичного розвитку філософії. До XVII ст. основною філософською
дисципліною вважалась метафізика – вчення про світ, Бога і душу. Термін
«метафізика» давньогрецькою означає буквально «після»,
або «над фізикою» Так, послідовники Аристотеля назвали твір учителя, в якому
розглядалися найзагальніші проблеми, які за критерієм загальності вивищувалися
над фізикою. Іммануїл Кант (1724–1804) та деякі інші
філософи піддали сумніву правомірність метафізики. І за нею
закріпилось значення спекулятивного, тобто суто інтелектуального, відірваного
від дійсності знання. У філософії Гегеля, а згодом у марксизмі термін «метафізика»
тлумачився як антидіалектика. Нині у філософській
літературі термін «метафізика» вживається у трьох значеннях: 1) як
найбільш загальна філософія, вихідна філософська дисципліна;
існують намагання відродити метафізику в такому сенсі; 2) як відірване від
дійсності філософське знання (яке піддається критиці); 3) як антидіалектика.
Філософські проблеми є найзагальнішими, їх важко ранжувати
(розташувати, співставити) за ступенем загальності.
Скажімо, розгляд філософії можна починати з проблеми буття. Бо,
справді, буття стосується всього: матеріальних речей, людини,
істини, цінностей. У зв’язку з цим онтологію можна вважати вихідною,
універсальною дисципліною. Але з не меншим успіхом
такою можна вважати філософську антропологію, проблему людини. Адже людину
цікавить тільки той світ, який стосується насамперед її. Зрештою, вона
визначає, що таке буття і небуття. В певній ситуації ідеали, мрії для людини
мають більше буття, більше значать, ніж реальні речі. Це дає
підстави починати визначення буття з людини. А відповідно, філософську антропологію
можна розглядати як вихідну та універсальну дисципліну. Існують філософські
течії, які вихідними вважають аналіз пізнання (гносеологія),
мову (філософія мови) тощо. Однак нині домінуючою є
тенденція, згідно з якою вихідною філософською дисципліною є онтологія.
Загалом в історії філософії в різні часи на першому плані фігурували різні
філософські проблеми та дисципліни. Серед головних були онтологія,
гносеологія, етика, що зумовлювалось не так структурою побудови філософського
знання, як соціальними потребами, актуальністю певних філософських проблем.
Специфіка філософського знання. Філософія є світоглядом, але світоглядом особливим –
теоретичним, тобто заснованим на розумі. Однак філософія наділена
властивістю, яка виводить її за межі світогляду. Вона не обмежується поясненням
світу, а й пізнає його, її пояснення ґрунтуються на пізнанні. Релігія,
наприклад, не займається спеціально пізнанням світу, щоб потім давати йому своє
пояснення, її вихідні засади пояснення задані у священних книгах
(Біблія, Коран та ін.). Для філософії світ завжди є проблемою. Вона постійно
перебуває в пошуках істини, націлена на пізнання невідомого, просякнута
пафосом пізнання. Зрештою, світ як невідоме, як проблема постав лише перед
філософією. Для незрілого мислення проблем не існувало. Виникнення філософії
засвідчило зрілість духу, його мужність не тільки порушувати проблеми, а й
утримувати їх протягом певного часу нерозв’язаними. На цій
підставі можна стверджувати, що однією з особливостей
філософського знання є його спрямованість на подолання проблем, усвідомлення
незавершеності процесу пізнання.
Пізнавальний пафос споріднює філософію і науку. Існує кілька
поглядів на спільне та відмінне між цими сферами знання. При
розв’язанні цієї проблеми у філософії намітились дві тенденції: одна
максимально зближує філософію і науку, навіть проголошує
філософію наукою, друга відстоює думку, що філософія не є
наукою. Філософію і науку споріднює, як уже зазначалось, націленість на пізнання
світу, на істину. Обидві вони засновані на розумі, тобто передбачають аргументи
і сумніви. Наука також є теоретичним, загальним знанням. Більше того, історично
деякий час філософія і наука існували як єдина система знання. Отже, і
філософське, і наукове знання є теоретичним, тобто побудованим
на узагальненнях, правилах логіки, що дає підстави розглядати
філософію як науку.
Однак між філософським і науковим знанням існує і принципова відмінність.
Філософія має справу з найбільш загальними поняттями, які, по-перше,
застосовуються у всіх науках, а часто і за межами наук (поняття простору і часу
функціонують не лише в науці, а й у мистецтві, техніці, юриспруденції);
по-друге, зміст цих понять, хоч вони і використовуються в науках, не є
предметом їх спеціального дослідження (природознавство
оперує поняттями «закон», «причина», «істина’;
гуманітарні науки поняттями «прогрес», «культура» та
іншими, не досліджуючи їх змісту); по-третє, ці загальні
поняття не можна звести до емпіричного досвіду (фактів) чи зв’язати математичною
формулою, що властиво науковим поняттям. Поняття «причина», «матерія», «ідеал»
не мають фактичних відповідників. Якби однозначно
на фактах можна було довести, що економіка для розвитку суспільства важить
більше, ніж моральні цінності, чи навпаки, що закони науки притаманні самій
природі, а не є конструкціями нашого розуму, то філософія була б наукою, як й
інші науки, лише з тією відмінністю, що вона оперує найбільш загальними
поняттями. Однак усі спроби такого обґрунтування
філософського знання зазнають краху. І по-четверте, цей надзагальний характер філософських понять надає їм ще одну
особливість: в їх інтерпретації може виражатись і виражається ціннісне
відношення людини до світу. Скажімо, в розумінні причини можна стверджувати,
що у світі все запрограмоване і від людини нічого не залежить, а можна
доводити, що світ – це різні можливості, реалізація яких залежить від людини.
Отже, розуміння причинності уже включає ціннісне
ставлення до світу. Іншими словами, наукове знання є
об’єктивним, воно не залежить від переконань та ідеалів
вченого, а філософське – пройняте суб’єктивністю. Воно, будучи світоглядним,
охоплює
оцінювальне і практичне ставлення людини до світу. Це є знання певного
суспільства і певної особи, яка сповідує певні цінності.
Філософське знання неоднорідне. Вчення про простір і час, про закони і
правила мислення максимально наближене до наукового, а такі поняття, як
«свобода», «ідеал», «Бог», «добро» і «зло», виходять за межі науки. Це дає
підстави стверджувати, що філософія не відповідає всім вимогам науковості, вона
принаймні відхиляється від того зразка науки, яким є, наприклад,
природознавство. Філософію можна вважати наукою, якщо її
розглядати як засноване на розумі знання.
Нестрогість, надзагальний характер
філософських понять, їх незводимість
до фактів становлять сутність філософського мислення. В ньому є свої
недоліки, але є й переваги. Філософське мислення є більш
вільним, ніж жорстко прив’язане до фактів природничо-наукове. Ця «вільність»
змісту філософських понять дає змогу їм бути теоретичною базою, до якої
звертається і наука при переосмисленні своїх термінів (наприклад, нове
розуміння простору і часу, сформульоване в теорії відносності, в загальних рисах
присутнє у філософії Лейбніца, Маха). Вона допомагає
філософському знанню виконувати оціночну функцію – фіксувати відношення до
світу певної епохи, народу, соціальної групи і навіть особи.
У XX ст. актуальною стала проблема співвідношення філософії та ідеології.
Марксизм, наприклад, однозначно зводив філософію до ідеології, інші течії
перебувають на протилежних позиціях. Для з’ясування суті проблеми необхідно
з’ясувати сутність ідеології, яку можна розглядати у вузькому та
широкому значеннях. У вузькому розумінні
ідеологія – сукупність ідей, цінностей і практичних
настанов, які виражають і захищають інтереси певних соціальних
спільнот – націй, класів, груп. За ідеологією приховані інтереси певних
соціальних сил. Ідеологія в цьому розумінні є фактично
світською релігією, де віра й відданість ідеалам домінують над розумом. Основні
завдання такої ідеології полягають в об’єднанні соціальних спільнот і націленні їх на певні практичні, переважно політичні дії.
Зрозуміло, що філософія має мало спільного з ідеологією в цьому розумінні, її
суб’єктом є окрема особа, а не спільноти і розум, а не віра
в ідеали чи вождя. Проте ідеї філософії, як, зрештою, і наукові ідеї, можуть
використовуватися в ідеологічній боротьбі. Іншими словами, філософія не є
ідеологією нації, класу чи партії, вона не ставить собі за мету виражати і
захищати їх інтереси. Зведення філософії до ідеології в цьому
сенсі, як свідчить практика функціювання марксистської
філософії в СРСР, призводило до виродження філософії як такої.
У ширшому розумінні ідеологія
– це дух епохи, нації, залежність ідей від соціального буття, тобто
залежність, яка складається об’єктивно, поза інтересами людей. За такого
розуміння ідеологію значно важче відмежувати від філософії. Справді,
філософські ідеї виникають за певних соціальних умов і є
їхнім відображенням, їх розуміння передбачає знання умов,
у яких вони формувались. Однак було б невиправдано зводити філософію до
ідеології і в широкому тлумаченні. Філософські ідеї завжди вкорінені в певний
соціум, тому говорять про індійську, китайську, німецьку, українську філософію.
Вони визначаються і етапами розвитку суспільства. При цьому
аксіологічний і праксеологічний аспекти філософського
світогляду однозначно передбачають соціальну залежність, а отже, ідеологічність. У пізнавальному ж
аспекті, згідно з яким філософія виступає як освоєння світу розумом, вона
фактично втрачає ідеологічний характер. Філософське
розуміння простору, часу, логіки мислення тощо не є відтворенням
соціальних відносин даного суспільства. Філософія охоплює широкий діапазон
ідей, і якщо одні з них, наприклад, вчення про суспільство, відображають
суспільство, в якому живе мислитель, а отже, є ідеологічними у широкому
розумінні, то зміст багатьох інших ідей не можна виводити із соціального буття.
Філософії
притаманна апеляція до наукового пізнання, що виводить її за межі ідеології і в
цьому значенні.
Ціннісне відношення до світу споріднює філософію з релігією, про що вже
йшлося, і мистецтвом. Мистецтво оперує художніми образами, які, як і поняття
філософії, відтворюють дійсність. У художньому образі злилися сам предмет і
спосіб його бачення митцем. Немає нічого суперечливого в тому,
що один і той самий пейзаж різні художники можуть відтворити в однаково
прекрасних картинах по-різному. Подібні ситуації
траплялися і в історії філософії, коли різні філософи одне й те ж поняття тлумачили
по-різному. Один, наприклад, акцентував увагу на необхідності, що панує у
світі, другий, всупереч йому, стверджував про випадковість, третій
вважав, що і необхідність, і випадковість існують не у світі, а вносяться у
світ нашим мисленням, четвертий намагався встановити діалектичний зв’язок між
необхідністю та випадковістю. При цьому аргументи кожної
концепції були вагомими. Одна акцентувала увагу на моментах, які
недооцінювала друга, третя знайшла інший підхід, іншу перспективу бачення. Тому
філософські теорії, містячи в собі оцінювальний момент, співвідносяться не
просто за принципом «істина – хибність», як це буває в науці, де
істина однієї концепції виключає всі інші як хибні, а за
принципом взаємодоповнення і поглиблення, який
притаманний відношенню творів мистецтва.
Однак філософія, будучи багато в чому спорідненою з мистецтвом, суттєво
відрізняється від нього. Мистецтво оперує художніми, чуттєвими образами.
Художній образ -це загальне в чуттєвій формі, це узагальнення на рівні
відчуттів (типові образи з художньої літератури). Це загальне в чуттєвому
художньому образі подане особливо, воно лише «проглядається», а не чітко
фіксується. Якщо в науці загальне (теорія) чітко прив’язане до фактів (конкретного,
чуттєвого), то у філософії цей зв’язок характеризується більшою
свободою. У мистецтві ступінь свободи між загальним і чуттєвістю в
художньому образі значно більший. Тут часто взагалі важко
виявити загальне за чуттєвістю. Тому художні твори і мають такий широкий
діапазон інтерпретацій.
Отже, філософське мислення «вільніше» (від фактів, чуттєвості), ніж
наукове, а художнє – «вільніше», ніж філософське. Це
означає, що за характером відношення загального і сфери
чуттєвості філософія посідає проміжне місце між наукою і мистецтвом. Більша
«прив’язаність» науки до фактів порівняно з філософією і мистецтвом не свідчить
про її перевагу над останніми. Кожне з них виконує свою функцію. Наприклад,
першими загрозу екологічної кризи відчули митці, вони в певному одиничному
несприятливому
факті «побачили» загальне – чорну перспективу людства.
Відтак, коли чіткіше проступили деякі закономірності, за цю
проблему взялися філософи, і тільки тоді, коли криза стала реальним фактом,
який можна було емпірично вивчати, вона стала предметом
наукового дослідження. Звичайно, художникам багато
що «примарюється», але саме вони найбільш відкриті
для нового. А раціонально скрупульозні науковці часто
беруть до уваги факт в останню чергу.
Філософське світобачення, на відміну від художнього, засноване на розумі, в
ньому особа філософа все-таки перебуває на задньому плані порівняно з
мистецтвом. Даючи різне тлумачення світу, філософи
логікою розуму змушені прийти або до взаємозаперечення, або до різних форм консенсусу, що
характерно і для науки, їхні побудови не можуть байдуже співіснувати, як це
буває в мистецтві. Цим зумовлена боротьба шкіл і напрямів у філософії.
Отже, специфіка філософського знання полягає в тому, що, будучи надзагальним, воно, на відміну від наукового, не має
чіткого укорінення у факти. А на відміну від мистецтва, з яким його споріднює
оцінювальне відношення до дійсності, філософія все-таки ґрунтується на засадах
розуму, передбачає певну, хоч і не чітку, відповідність дійсності.
Філософські методи. Оскільки філософія зорієнтована
на пізнання і пошук істини, її слід трактувати як процес філософування (міркування,
роздумування на філософські теми), як уміння філософувати. Для філософа процес
пошуку істини важить не менше, ніж сама істина.
Навчання філософії полягає не в засвоєнні десятка філософських думок, висловлювань,
хоч і це важливо, а у виробленні вмінь підніматись до
філософських узагальнень. Таке вміння набувається в процесі читання
філософських творів. Однак його можна формувати і свідомо, засвоюючи
філософські методи мислення.
Метод (грец. methodos – спосіб пізнання) – сукупність правил дії (наприклад, набір і
послідовність певних операцій), спосіб, знаряддя, які сприяють
розв’язанню теоретичних чи практичних проблем.
Метод ґрунтується на знанні, він, зрештою, і є знанням, трансформованим у
певні правила дії. Оскільки філософія є найбільш загальним знанням, то
своїми методами вона намагається з’ясувати спосіб, яким набивається це знання,
розкрити механізм його формування. Йдеться саме про методи, а
не про один метод філософування, оскільки різна
інтерпретація (тлумачення) вихідних принципів,
найзагальніших понять передбачає різні методи. І в цьому теж виявляється
схожість філософії та мистецтва. Філософи, як і митці, мають різне бачення
загального і формують різні методи його осягнення.
Філософія, як відомо, оперує найзагальнішими поняттями (матерія,
закон, прогрес, живе, техніка тощо), сутність яких не є предметом дослідження
конкретних наук. Якщо вона використовує готові поняття науки чи інших сфер
життєдіяльності людини, тоді вона не привносить нічого нового, і закономірно
постає питання доцільності такої філософії.
Насправді філософ виробляє свої методи пізнання, свої способи бачення
загального, які відкривають нові смислові горизонти
загальних понять, дають їм особливу інтерпретацію. Все
відбувається, звичайно, з урахуванням наукових та інших
даних.
Філософи ще з часів Френсіса Бекона (1561–1626) і Рене
Декарта (1596–1650) намагалися досліджувати проблему методів
наукового пізнання – індукцію, дедукцію, аналіз, синтез та ін.
Часто ці методи вони вважали і методами самої філософії. Однак багато з них
розробляли особливі філософські методи, відмінні від методів конкретних наук:
діалектика (Гегель, Маркс), метод трансцендентального аналізу (Іммануїл Кант, неокантіанці), феноменологія (Гуссерль та ін.), герменевтика (Вільгельм Дільтей (1833–1911), Мартін Гайдеггер (1889–1976).
Діалектика. Це один з методів філософії, згідно з яким будь-яке явище перебуває у
процесі зміни, розвитку, в основі якого – взаємодія (боротьба)
протилежностей. Він найпоширеніший серед філософських методів. Термін походить
від давньогрецького dialektike – мистецтво вести
бесіду, полеміку, діалог. Ще давні греки розглядали діалог (зіткнення різних,
навіть протилежних думок) як плідний спосіб досягнення істини. А сам термін
змінював свій зміст, але з часів Гегеля за ним міцно закріпилося значення
філософського методу, який визнає єдність протилежностей, розглядає
поняття і предмети в розвитку. Спосіб мислення попередніх
філософів, який будувався на незмінності понять і виключенні суперечностей,
Гегель назвав метафізикою. Зрештою, особливого
метафізичного методу мислення не існує, тому що не існує
особливих метафізичних прийомів, підходів. Метафізика – це недіалектичний, а
точніше, за Гегелем, нефілософський спосіб мислення. В цьому розмежуванні суто
філософського методу в філософії і методу, який не піднявся до
філософського рівня, і полягає суть протиставлення діалектики і метафізики у
Гегеля.
Недолік марксистської інтерпретації діалектики і метафізики, яка, по
суті, мало чим відрізняється від гегелівської, полягає в
тому, що вона, по-перше, ставила метафізику як метод на
одну площину з діалектикою, а по-друге, не визнавала права на існування
будь-яких інших філософських методів, крім діалектики.
Філософія, як відомо, намагається сформулювати зміст найбільш загальних
понять («необхідність», «живе», «прогрес», «добро» тощо), який неможливо
строго послідовно вивести з досвіду чи іншим способом. Використовуючи принцип
єдності протилежностей, діалектика стверджуватиме, що
«необхідність – це не випадковість», «живе – не мертве»,
«прогрес не є регрес», «добро є запереченням зла» Завдяки такому
протиставленню ці поняття набули певної змістовності. А
взявши до уваги твердження, що кожне з цих понять містить у собі свою
протилежність, що в необхідному є випадкове, в живому – мертве, у
прогресі – регрес, у добрі – зло, розкривши особливості перетворень одного
на інше, можна побачити діалектичний метод в усій його незвичайності для буденного
мислення і плідності для філософського.
Діалектика плідна при аналізі таких найзагальніших понять мислення, які
відтворюють універсальні властивості речей, тобто категорій. До них
належать категорії «необхідність – випадковість», «простір
– час», «кількість – якість», «явище – сутність»,
«одиничне – загальне», «частина – ціле» та ін. Вони
функціонують як протилежні пари, в яких зміст однієї протилежності розкривається
через іншу.
Однак цьому методу властиві й деякі вади. Діалектика намагається з’ясувати
зміст найзагальніших понять, залишаючись у сфері самих понять
(визначаючи поняття через його протилежність), реальна дійсність не береться
нею до уваги. Тому Гегеля і Маркса діалектика часто приводила до
висновків, неадекватних дійсності. Діалектичний метод плідний
на завершальному етапі пізнання, коли зміст понять уже більш-менш сформований і
потрібно лише показати їх взаємозалежність, взаємоперехід,
рух. А для формування первісного змісту понять діалектиці не вистачає
необхідних засобів.
Феноменологічний метод. Головним своїм завданням вбачає
формування понять, якими оперує філософія. На думку його прихильників, це
відбувається шляхом інтуїтивного вбачання (охоплення)
сутностей (загального) в одиничному. Наприклад, феноменолог визначатиме сутність живого, споглядаючи
конкретну живу істоту; він змінюватиме в ній все можливе; те, що не
піддаватиметься варіації (чого не можна буде
змінити або відкинути) і складатиме сутність живого. Рослини, тварини,
бактерії, гриби можуть набувати найрізноманітніших зовнішніх форм, однак усьому
живому притаманні інстинкт самозбереження (обмін речовин із
середовищем, доцільна поведінка, розмноження), певні фази
розвитку і смертність. Якщо не знайдеться живої істоти, яка б у нормальному
стані відхилялась від цих ознак, то сутність живого схоплено.
Феноменологічний метод найбільш плідно спрацьовує в естетиці, філософії
культури, філософській антропології, психології – там, де загальні поняття,
типи, види не виводяться логічно одне з одного і не
мають чіткої, як у науці, залежності від фактів. Вадою цього методу є
довільність інтуїції. Часто його прихильники на основі інтуїції вбачають
відмінні сутності.
Трансцендентальний метод. Запроваджений у філософію німецьким
мислителем І. Кантом. Суть його полягає в тому, що визначення сущого
дається через розкриття суб’єктивних умов (засад) його конституювання (формоутворення).
Наприклад, коло в геометрії визначають як неперервну сукупність точок,
рівновіддалених від центра, але його суть можна розкрити і через спосіб його
побудови
людиною (суб’єктом). Художній твір можна трактувати як щось
об’єктивне, як певну гармонію частин тощо, але його можна аналізувати і як
витвір художнього смаку (суб’єктивна передумова) творця і глядача. Оскільки людина
(суб’єкт) певною мірою причетна до існування будь-якого сущого, є своєрідним
співтворцем його, цей метод також може мати універсальне значення. Але він
передбачає
певний ракурс бачення: суб’єкт виступає «творцем» сущого, що
часто межує із суб’єктивізмом.
Якщо звернутись, наприклад, до визначення суті «живого» з позиції
цього методу, можна зазначити, що «живе» дане людині (сприймається нею як щось
відмінне від неживого) завдяки такій суб’єктивній
здатності, як симпатія (співчуття). При сприйманні вона
ніби відчуває біль і радість живого саме тому, що вона сама жива. Механічний
робот не здатний відчути живе. Отже, «живе» як щось відмінне від неживого
конституюється в сприйманні за участю симпатії.
Це оригінальний, незвичний ракурс, під яким людина аналізує суще. А сам
метод плідно застосовується в дослідженні діяльності свідомості. Його
вади полягають у тому, що, повернувши суще до суб’єкта,
він залишає поза увагою об’єктивний зв’язок, який існує
між сущим і сущим, не бачить логіки розвитку сущого.
Герменевтика. Цей метод набув значного поширення останнім часом. Він передбачає
проникнення в смисл деяких феноменів на основі з’ясування
їх місця та функції в культурі, тобто в контексті культури. Скажімо, смисл
поняття «живе» з’ясовується на основі функціонування його в певній культурі (в
Греції, наприклад, весь космос мислився як щось живе, механістичний світогляд
зводив його до механізму тощо). Дух культури (ціле) є основою розуміння
окремого (частини).
Аналіз усіх філософських методів спростовує застарілі уявлення про те, що існують
тільки два методи – діалектика і метафізика, утверджує думку
про множинність філософських методів. Існування
різноманітних шкіл і напрямів у філософії пояснюється саме
різноманітністю філософських методів.
2. Філософія і світогляд. Структура і функції світогляду людини
Людина є соціоприродною істотою, єдністю
біологічного
(природного) та духовного начал. Духовне та природне, як її суттєві якості,
існують і виявляють себе у тісному взаємозв’язку. Людина укорінена в життя не
тільки інстинктом,
а й духом, поєднує в собі природу і культуру, тіло і дух.
Людина живе свідомо, мотивує свої вчинки (не лише пропускає через
свідомість, але й певним чином виправдовує). Завдяки свідомості вона
організовує своє життя в часі (співвідносить сучасне з минулим і майбутнім), в
просторі
(бере до уваги співвідношення «ближче – дальше»), враховує в своїй діяльності
причинні зв’язки тощо. Свідомість потрібна їй не тільки для
організації та підтримання природного існування. Вона духовно
укорінює людину в життя. Через релігію, мистецтво, філософію людина духовно
входить у життя, живе зі смислом, вносить у життя певний сенс, формує та
сповідує певну духовну настанову щодо життя.
Втрата сенсу життя, духовних орієнтирів є глибокою трагедією людського
буття. Опитування людей, врятованих від самогубства, свідчать, що
більшість з них ішла на це, вважаючи, що життя втратило сенс, зневірившись в
ідеалах, інших людях, в собі. Однак відомо, що в найнестерпніших умовах
виживали, сягали висот у мистецтві, науці, спорті духовно не зломлені люди.
Тому духовний вимір людини є таким само суттєвим, як і біологічний, природний.
Суспільство витворило певні форми, в яких культивується
(твориться, зберігається і передається) духовність. Це –
мистецтво, мораль, релігія, філософія, їх гармонійне поєднання
в певній особі, в суспільстві формує світогляд. Він постає як духовна
цілісність, у якій із найзагальніших позицій осмислюються світ, суспільство і
людина.
Світогляд – система
найзагальніших знань, цінностей, переконань, практичних настанов, які регулюють
ставлення людини до світу, до іншиз людей і до самої
себе.
Суттєвою рисою світогляду є насамперед певна цілісність поглядів,
які стосуються важливих життєвих проблем: що таке світ, чи існує Бог,
куди прямує людство, в чому полягає покликання людини тощо. Ці проблеми розглядаються
з певної духовної висоти, на основі узагальнення життєвого
досвіду народу, особистості.
Центральна проблема світогляду – відношення людини до світу.
Людина, на відміну від тварин, тільки частково включена в
світ. Вона виокремлює себе з нього, протистоїть йому,
вступає з ним у певне відношення, але так, наче перебуває поряд або ззовні
світу. Між людиною та світом існує дистанція: вона усвідомлює світ як щось зовнішнє.
Виокремлюють три основні типи виявів відношення людини до світу:
пізнавальний, оцінювальний і практичний. Пізнавальне відношення людини
до світу виявляється в тому, що світогляд охоплює
насамперед найбільш загальне знання про світ, історію людства й окрему людину.
Це знання має відповідати дійсності, бути істинним, щоб гарантувати успішну
практичну діяльність. Водночас світогляд включає цінності, ідеали, які
регулюють соціальні стосунки в суспільстві і на основі
яких відбувається оцінювання соціальних явищ (добро – зло, прекрасне – потворне,
справедливе – несправедливе, корисне – некорисне тощо). У
цьому полягає оцінювальне відношення людини до світу. Практичне
відношення людини до світу передбачає наявність у світогляді певних
практичних настанов: чинити або не чинити так чи
інакше.
У філософії постійно дискутується проблема, яке з цих відношень людини до
світу є вихідним. Німецькі мислителі Георг-Вільгельм-Фрідріх Гегель
(1770–1831) та Едмунд Гуссерль (1859–1938) вихідним
вважали пізнавальне відношення, їх співвітчизник Макс Шелер
(1874– 1928) стверджував, що замилування світом (оцінювальне відношення)
породжує практичне і пізнавальне відношення. Марксизм
виходив з того, що практичне відношення є специфічно людським відношенням до
світу і воно породжує інші типи відношення. Однак
жодна з позицій не є бездоганною, незалежно від кількості аргументів вони вразливі
для критики. Очевидно, що ці відношення виникли одночасно, органічно пов’язані
між собою, взаємозалежні. Надання переваги будь-якій із позицій має своєю передумовою
переконання, віру в те, що важливіше, суттєвіше для людини – пізнання,
практична діяльність чи вміння оцінювати.
Структура світогляду органічно зумовлює його функції.
Функція тлумачення, розуміння
світу. Вона є однією з найважливіших,
оскільки покликана розтлумачити людині світ, описати його доступною,
зрозумілою мовою. Адже світогляд – це світорозуміння. Людина може безпечно жити
тільки в тому середовищі, світі, який розуміє. У світі, що не узгоджується з її
уявленнями, недоступному для розуміння, непіддатливому для тлумачення,
жити важко, а для багатьох людей неможливо. Навіть анімізм, найпримітивніший
світогляд наших далеких предків, одухотворюючи
навколишню природу, був спрямований на те, щоб зробити її зрозумілою та
близькою, спорідненою людині. Психологи довели, що людина нерідко може
задовольнятися навіть надуманими, неточними поясненнями, але втрачає впевненість,
рівновагу, дезорієнтовується, стикаючись з незрозумілими
явищами. Розум конфліктує з тим, що недоступне можливостям його сприйняття. З
цієї причини піфагорейці тривалий час приховували
відкриті ними ірраціональні величини в математиці.
Однак буває, що світогляд ґрунтується на тому, що розуму не все
підвладне, що існують глибинні таємниці буття, які неможливо
збагнути розумом. Психологи, наприклад, стверджують про притаманне
людині прагнення до дива, чогось незвичайного; що багатьом людям нецікаво жити
в достеменно зрозумілому світі. Цим породжена віра в НЛО,
екстрасенсорику тощо.
Світогляд як світорозуміння може бути раціоналістичним – таким, що
визнає всевладдя розуму (Гегель визнавав, що світ – це об’єктивний
розум, який за логікою подібний до суб’єктивного розуму людини), та ірраціоналістичним – таким, що вважає основою
світу недоступне, непідвладне розуму (воля у Ніцше).
Оцінювальна (аксіологічна)
функція. Щоб орієнтуватись у світі,
недостатньо тільки здатності пояснити його. Потрібно ще й оцінити світ:
відповісти на запитання, яким він є для людини – добрим чи злим, прекрасним чи
потворним,
вартим того, щоб у ньому жити, чи таким, що змушує покинути його?
У пошуках і знаходженні відповідей на такі запитання виявляється оцінювальна,
або аксіологічна, функція світогляду. Опозиційність світоглядних
цінностей (добро – зло, праведне – грішне тощо) цілком зрозуміла, адже людина
постійно перебуває в полі напруги між протилежними полюсами,
і світогляд покликаний утримувати людське в людині через заперечення
тваринного. З аксіологічної точки зору світогляди поділяють на оптимістичні
й песимістичні, гуманні та антигуманні.
Праксеологічна функція. Вона виявляється у відповідях на питання, як жити людині в
світі, а отже, містить певні практичні настанови щодо
світу і буття людини в ньому. З цього погляду
виділяють практично-активні та споглядальні світогляди. Релігійні
вчення Індії, як правило, є споглядальними, а протестантизм як ідеологія
європейської буржуазії Нового часу проникнутий ак-тивізмом.
Виокремлені три пласти (знання, цінності, практичні настанови) і функції
світогляду дають змогу краще зрозуміти будь-який тип світогляду. Так, марксизм
як світогляд є раціоналістичним, оптимістичним, практичноактивним; фашизм – ірраціоналістичним, оптимістичним, активним; буддизм
– ірраціоналістичним, песимістичним, пасивним.
Крім вищезазначених, світогляд виконує функції об’єднання нації,
релігійної общини, соціальної групи. Взаєморозуміння й
узгодженість суб’єктів цих соціальних утворень можливі лише за умови, що вони
поділяють певний світогляд.
3. Основні історичні типи світогляду: міфологія, релігія, філософія.
Залежно від специфіки формування та функціонування розрізняють
буденний та інституалізований світогляди.
Буденний – сукупність поглядів на світ і покликання людини, які
сформувались у певного народу, спільноти під впливом практичного життя і
функціонують стихійно, без видимих зусиль з боку тих,
хто їх дотримується. Інституалізований світогляд
підтримується певними соціальними інституціями.
Буденний світогляд є своєрідною «життєвою філософією» спільноти, яка
має власне світобачення, своєрідне розуміння покликання
людини тощо. Такі погляди правильніше було б назвати не світоглядом (у
сенсі світорозуміння), а світосприйманням, оскільки вони виражаються в
чуттєвих
образах. Світосприймання народу фіксується в його фольклорі – піснях, казках,
приказках, збагачується історичним досвідом. Так, світосприймання
українського народу ввібрало в себе досвід землероба
і козака-лицаря, захисника своєї землі. Цей світогляд
відтворений у народних думах, історичних піснях, у
творах Т. Шевченка, у «Вечорах на хуторі поблизу Диканьки» М. Гоголя.
Світосприймання є стихійним, несистематизованим. А світогляд постає
цілісною системою поглядів, яка свідомо формується і підтримується. Він є
світорозумінням, інституалізованим формоутворенням,
передбачає наявність певних соціальних груп, які свідомо
поширюють його в суспільстві.
У своєму формуванні та розвитку світогляд пройшов певні історичні етапи, що
дало підстави виділити три історичні його типи: міфологічний,
релігійний, філософський. А для повноцінного уявлення про філософію як тип
світогляду
необхідно з’ясувати її суттєву відмінність від міфології та релігії.
Міфологічний світогляд. Історично міфологія передує
релігії та філософії. Вона є лоном, у якому вони формувалися. Міфологія
є світоглядом родового і нерозвинутого класового суспільства. Суб’єктом-носієм
міфу є рід або інша спільнота, з якої ще не
виокремилась особа. Міфологія є синкретичною (нерозчленованою), цілісною формою
свідомості.
В ній органічно поєднані зародки релігії, філософії, моралі,
права, естетичних канонів і навіть науки. Міфологія не знала
трансцендентного (що існує поза реальним світом, тобто поза простором і
часом) Бога, її боги хоча й відрізняються від людей, але тільки за ступенем
могутності, розуму, а не за суттю, своєю природою.
Сила й істинність міфу для кожної приналежної до роду особи зумовлені
цілісністю роду як соціальної спільноти. Якщо хтось із членів роду
порушував норму поведінки (табу), то покарання, за
тогочасним переконанням, випадало не обов’язково йому, а
будь-кому з роду. Проте це було рівноцінним покаранню справжнього винуватця,
адже рід був єдиним цілим. Природно, що в таких умовах порушення норм одним
членом роду пов’язувалось з нещасним випадком
(«покаранням») будь-кого з роду. Це зумовлювало взаємоконтроль членів роду. При
цьому зв’язок між «злочином» і «карою» функціонував без звертання до
потойбічного світу. Примітивні міфології не знають ідеї потойбічного світу
як пекла і раю. Навіть у Старому Завіті Бог, укладаючи
договір з Авраамом, апелює не до потойбічного світу, а до роду в особі Авраама:
якщо ти будеш слідувати Завіту, примножу твій рід, як пісок на березі моря,
коли ж порушуватимеш Завіт, помщусь і далекому поколінню. Це засвідчує силу
міфу – силу родової тотальної спільноти над індивідом. Міф -це насамперед
зовнішній контроль над індивідом.
Релігійний світогляд. Релігія виникла як засіб соціального
контролю за поведінкою особи після того, як вона виокремилась з роду,
усвідомила свою окремішність. Як наслідок, родові зв’язки слабнуть, особа
перестає вважати справедливим покарання одних за гріхи інших: кожен має сам
нести свій хрест, і соціальний механізм покарання, який становить
основу міфу, вже не спрацьовує.
Релігія постулює потойбічне життя як відплату за земне життя. У «цьому
світі» можна грішити і прекрасно жити, але на «тому світі» за все доведеться
відповісти. У такий спосіб релігія здійснює соціальний контроль за поведінкою
особи.
Релігія виникає в такому суспільстві, де зовнішній контроль (звичаї,
табу) виявляється недостатнім, тому для зміни чи посилення
його виникає внутрішній контроль – мораль. Всевидячий і всемогутній
трансцендентний Бог, з одного боку, і совість як соціальний
контролер – з іншого створюють силове поле, яке утримує особу в межах норм,
вироблених культурою суспільства.
Виникнення релігії – величезний поступ в історії людства. Вона
морально зрівняла всіх людей: нікому не дозволено порушувати
заповіді Бога – ні царю, ні рабу, ні чоловікові, ні жінці, ні здоровому, ні
каліці. Як особи, як носії моральної свідомості – всі люди рівноцінні та рівноправні.
Принципова відмінність релігії від міфології полягає в тому, що носієм
міфологічного світогляду є рід чи інша тотальна спільнота, а релігія спрямована
на особу. У зв’язку з цим змінилися способи контролю
та впливу на особистість. Серцевиною міфу є страх і
зовнішній контроль, релігії -– віра і мораль. Релігія поясненню світу приділяє
значно менше уваги, ніж міфологія. Головне для неї – моральне регулювання
соціального життя.
Філософський світогляд. Філософія виникла водночас
із релігією. Носієм філософського світогляду також є особа. Принципова
відмінність філософського світогляду від попередніх типів полягає в тому, що
він заснований на розумі, тоді як релігія – на вірі, міфологія – на страхові.
По-друге, релігія та міфологія оперують чуттєвими образами, філософія
– абстрактними поняттями. І нарешті, філософія цілком позбавлена функції та
засобів соціального контролю. Міфологію та релігію
індивід приймає в готовому вигляді, часто несвідомо і примусово, особиста
творчість при цьому відсутня. Філософія ж є справою особи, вона
ґрунтується на засадах свободи. Щоправда, марксистсько-ленінська
філософія, будучи в СРСР офіційною ідеологією, виконувала функцію соціального
контролю і примусово нав’язувалась, по суті була ерзацрелігією.
Функції філософії
Значущість певних знань залежить від їх ролі і місця в суспільному та
індивідуальному людському бутті, тобто від їх функцій. Філософія виконує
найрізноманітніші суспільні функції, що і забезпечує її буттєвість ось уже понад дві з половиною тисячі років.
Серед них:
§ світоглядна функція, пов’язана
передусім із системним абстрактно-теоретичним, понятійним поясненням світу;
§ загальнометодологічна функція, що
полягає у формуванні загальних принципів і норм
одержання знань, її координації та інтеграції;
§ пізнавальна (гносеологічна)
функція, що полягає в виясненні найбільш загальних принципів буття та вихідних
основ нашого мислення;
§ прогностична функція, яка
розкриває загальні тенденції (передбачення) розвитку людини
і світу;
§ критична функція з її принципом
«піддавай усе сумніву», виконуючи антидогматичну
роль у розвитку знань;
§ аксіологічна функція з її вимогою
дослідження об’єкта з точки зору найрізноманітніших
цінностей;
§ соціальна функція, завдяки якій
соціальне буття не лише одержує необхідну інтерпретацію, а й може зазнати змін;
§ гуманістична функція, яка шляхом
утвердження позитивного сенсу і мети життя,
формування гуманістичних цінностей та ідеалів виконує роль інтелектуальної
терапії;
§ освітня функція, пов’язана з
впливом філософії насвідомість людей.
Існуючи в певному суспільному середовищі, філософія
прямо чи опосередковано впливає на умонастрої цього суспільства. Водночас
освітню функцію неслід уявляти спрощено, вузько.
Йдеться не про формування однотипних поглядів і переконань,
єдиного світобачення, спрямованого на уніфікацію особи,
своєрідну «підгонку» всіх під єдиний стандарт. Мета
вивчення філософії в системі вищої освіти полягає не лише в засвоєнні певного
обсягу філософських знань і формуванні вміння їх застосовувати (що є
дуже важливим і бажаним), а й у тому, щоб актуалізувати інтелектуально-творчу
діяльність людини, адже справжня філософія – це завжди теоретизування, завжди
праця думки. Опанування змістом філософії є важливою передумовою
нашого духовного збагачення, інтелектуального розвитку, світоглядно-методологічної
культури, здатності як до адекватного розуміння найскладніших і
найрізноманітніших проблем сучасного людського буття, так і участі в їх
розв’язанні.
Отже, як стверджував Гегель, філософія не «галерея людських помилок», а
пантеон, сповнений величних ідей – ідей про всесвіт, по-різному оформлених й
по-різному зіставлених, в яких людина дістає, коли
здобуде ключ до цього пантеону, зразки і матеріали своєї світоглядної творчості.
Філософи часто порушують такі питання: куди прямує людство, чи не
відбувається деградація культури, чи істинні цінності воно сповідує тощо. Оця
самокритика цінностей (культури загалом) є однією з найважливіших функцій
філософії. Філософи не тільки критикують певні цінності, а й пропонують свою
систему цінностей. Але в цьому питанні, як практично в усіх інших, у філософії,
існують розбіжності. Одні філософи вважають, що розум філософа не
здатний укоренити цінності, він спроможний лише усвідомити систему цінностей,
що склалася
стихійно. Інші вважають творення нових цінностей основним завданням філософії.
У поглядах на практичну роль філософії в житті
суспільства існує два протилежних підходи. Перший,
сформульований Гегелем у відомому афоризмі «Сова Мінерви вилітає
в сутінки’: Мінерва (Афіна) є богинею мудрості, а її посланець (сова) – символ
мудрості – приходить тоді, коли день уже минув, події
здійснились, – націлює філософію на пасивну позицію. Вона
повинна тільки пояснювати те, що в житті вже здійснилось. Таких поглядів
дотримуються і філософи, які вважають, що основою життя є воля, інстинкт
(непідвладне розуму), відводячи розуму, філософії пасивну роль в
житті.
Інший погляд на відношення філософії до життя сформульований у
знаменитій 11 тезі Маркса про Фейєрбаха: філософи тільки пояснювали світ, а
йдеться про те, щоб його змінити. Маркс звинуватив попередню філософію в
пасивно-споглядальному ставленні до життя, а свою філософію замислив як
теорію революційного перетворення світу. Наслідки такого зведення філософії до
революційної
теорії відомі. Ця теорія, яка оголосила себе спроможною розсудити
історію і здатною дати теоретичну схему минулого і майбутнього, виявилася,
врешті-решт, посоромленою цією ж історією. Можливості
розуму щодо перетворення і вдосконалення дійсності
виявилися далеко не безмежними, а історична творчість не такою безпроблемною,
якою здавалася вона творцям цих філософських ідей. Тому філософія, яка
претендувала на роль теорії радикальних глобальних соціальних змін,
дискредитувала себе. Однак не може задовольнити і позиція, згідно з якою
історію пояснюють заднім числом. Теорія, яка не націлена на майбутнє, втрачає
сенс.
Ситуація глухого кута зумовлена тим, що філософія претендувала на
невластиві їй функції творця історії. Звідси песимістичні (Гегель) і
оптимістичні (Маркс) варіанти відповіді. Насправді ж роль філософії
значно скромніша. Вона не повинна перетворюватись на
ідеологію. Суб’єктом філософії є не маси, не політичні партії, а окрема особа.
Духовне вдосконалення особи (суспільства через особу) є основним завданням
філософії. Саме через особу філософія виходить на суспільство і
соціальні проблеми.
Філософія за своєю суттю спрямована на утвердження демократичного
суспільства, побудованого на засадах свободи особи і
пошанування загальних принципів співжиття вільних людей. В утвердженні та
функціонуванні громадянського суспільства їй належить
особлива роль. Вона покликана розробляти принципи, на основі яких відбувається
легітимізація державної влади і права, утверджується соціальна
справедливість, досягається громадянська злагода, формуються загальнолюдські
цінності.
Отже, філософія відіграє важливу роль в духовній культурі людства. Вона
виникає водночас із появою особи, яка покладається на розум у спілкуванні зі
світом. А розум за своєю природою націлений на пізнання першооснов у світі, в
культурі, в самому пізнанні. Філософія – закономірний продукт людського розуму,
вища форма його вияву.
4. Історія філософії та її методи. Джерела філософії
Серед
філософських дисциплін історії філософії належить особливе
місце. Оскільки історичний підхід до предмета, дослідження
його становлення і розвитку є одним із способів розкриття його суті, історія
філософії допомагає осягнути суть самої філософії. Знаючи історію становлення
ідей, історичні зразки витлумачення певних філософських проблем, можна
краще зрозуміти й оцінити конкретну філософську концепцію. Зрозуміло,
що і сучасна філософія не може правильно
зорієнтуватися без певної суми знань з історії філософії.
Знання з
історії філософії потрібні не тільки тим, хто вивчає філософію, а кожній
культурній людині. Адже філософія є не тільки елементом культури,
але й системою знання, впливу якої зазнали всі складові
духовної культури – релігія, мистецтво, наука, право тощо. Платон (427–347 до
н. е.), Августин (Блаженний) Аврелій (354–430), Декарт (1596–1650), Фрідріх
Ніцше (1844–1900) були філософами, але вплив їх учень виходить
далеко за межі філософії.
Знання з історії філософії важливі ще й тому, що вона вчить світоглядному
плюралізму та ідеологічній толерантності, сприяє звільненню від
догматизму і духовному розкріпаченню особи. Кожна з
філософських систем самодостатня, обґрунтована й оригінальна.
Відмінності між ними не завжди зводяться до опозиції
«істина – хибність».
Історія
філософії вивчає філософію, її існування в реальній історії.
Об’єктом її вивчення є реальний історико-філософський процес. А те, що вивчає
історія філософії в цьому реальному процесі (предмет дослідження), метод, яким
вона його вивчає, по-різному трактується істориками філософії.
Світовий
філософський процес характеризується кількома основними
етапами свого розвитку:
Давня філософія (VII ст. до н. е. – V ст.). Її репрезентують давньоіндійська філософія
(веданта, міманса, вай-шешика,
санкх’я, йога тощо), давньокитайська
(Лао-цзи, Кун-цзи, Мен-цзи та ін.), давньогрецька (Піфагор, Сократ, Платон, Арістотель та ін.).
Середньовічна філософія (VI ст. – XV ст.). На її теренах працювали
такі видатні мислителі, як А. Аврелій (Блаженний), Ф. Аквінський, Абу Алі
Ібн-Сіна та ін.
Філософія Нового часу (XVI ст. – перша половина XIX ст.). У ній виокремлюють:
1. добу Відродження (М. Кузанський, М. Коперник, Дж. Пікко
делла Мірандола, Дж.
Бруно);
2. Просвітництво і бароко (Ф. Бекон,
Т. Гоббс, Дж. Локк, Р. Декарт, Б. Спіноза, Г. –В. Лейбніц та ін.);
3. німецьку класичну філософію (І.
Кант, Й. Фіхте, Ф.-В.-Й. Шеллінг, Г.-В.-Ф. Гегель);
Сучасна філософія (друга половина XIX – XX ст.). Її репрезентують такі філософські течії:
§ позитивізм (неопозитивізм,
постпозитивізм – О. Конт, Г. Спенсер, Е. Мах, Р.
Авенаріус, К. Поппер, М. Шлік, Р. Карнап
тощо);
§ екзистенціалізм (М. Гайдеггер, К.
Ясперс, Ж.-П. Сартр, Г. Марсель, А. Камю та ін.);
§ філософія життя (З. Фрейд, Ф.
Ніцше, А. Бергсон та ін.);
§ філософія науки (Т. Кун, І. Лакатос, П. Фейєрабенд та ін.);
§ філософська антропологія (М. Шелер, Г. Плесснер, А. Гелен);
§ неотомізм (Ж. Марітен,
Е. Жільсон, Ю. Бохенський
та ін.);
§ феноменологія (Е. Гуссерль, Ф. Брентано, П. Рікер та ін.);
§ герменевтика (Ф. Шлегель, Ф. Шлейєрмахер, В. Дільтей та ін.);
§ структуралізм (К. Леві-Строс, М. –П. Фуко);
§ прагматизм (Ч. Пірс, В. Джемс, Дж. Дьюї).
Філософський
процес відбувається в реальних умовах суспільного життя. Філософія
порушує проблеми, що хвилюють суспільство, зумовлені суспільним життям, а отже,
соціально детерміновані. Однак філософське знання, як і наукове, має і
внутрішню логіку розвитку, оскільки один мислитель розвиває ідеї іншого за законами
логіки.
Методи історико-філософського аналізу
Філософські ідеї мислителів минулого найчастіше людина осягає
завдяки читанню книг, через виклад їх ідей іншими мислителями. У цьому процесі
відбувається логічний аналіз ідей мислителя,
безпосереднє вникнення в їх зміст. Але часто цього
буває недостатньо. Ідеї мислителя, крім змістовно-логічної, можуть мати й інші
інтерпретації.
Вони є складниками певної культури, і, щоб зрозуміти, наприклад,
ідеї філософії Аристотеля, недостатньо читати лише його
твори. Потрібно знати особливості давньогрецької культури
і в контексті цих особливостей «читати» (тобто розуміти) Аристотеля. Ідеї
китайських чи індійських мислителів люди європейської культури можуть зрозуміти
на основі інтерпретації їх через смисловий контекст відповідно
до китайської чи індійської культури. Методом такої інтерпретації тексту є герменевтика.
Герменевтика (грец. gеrтепеvеіп –
пояснювати, тлумачити) – філософський метод тлумачення та
розуміння феноменів культури, зокрема текстів, що враховує їх залежності від
контексту культури, в якому вони існували, і від культури суб’єкта, який здійснює їх інтерпретацію.
Філософські ідеї зумовлені певним рівнем соціально-економічного розвитку
суспільства, вони виражають соціальні інтереси, на них позначається
певне соціальне середовище, їх адекватне розуміння передбачає соціологічну
інтерпретацію, яка виходить із соціальної детермінації ідей.
І нарешті, філософія є справою особи. «Який мислитель, така його
філософія», – стверджував німецький мислитель Йоганн Фіхте (1867–1953). Творець
обов’язково
втілюється у своєму творінні. Знання про мислителя відкриває нові можливості
для розуміння його ідей. Такий підхід може бути плідним, якщо
ґрунтується на певній психологічній концепції
особистості, зокрема на психоаналізі (проникненні у
підсвідомість).
Застосування конкретного методу інтерпретації ідей диктується відповідними
умовами. Так, для розуміння ідей сучасних чи близьких за часом мислителів, які
перебувають
в одному культурному регіоні, достатньо логічного методу. Коли ж ідеться,
наприклад, про сучасну японську філософію, то її розуміння без
знання японської культури буде неповним і проблематичним.
Соціальні умови формування філософії. На відміну від міфології та релігії, які, будучи
духовними
засобами соціального контролю, з необхідністю породжуються
суспільством, філософія покликана до життя особливими соціальними умовами. Уже
Аристотель (384– 322 до н. е.) зазначав, що для заняття філософією потрібно
мати вільний час, тобто не бути зайнятим фізичною працею. Іншими
словами, філософія виникає в тих цивілізаціях, де відбувся поділ праці на
фізичну і розумову. Це є хоч і необхідною, але недостатньою умовою. Наприклад,
в Давньому
Єгипті, Вавилоні існували соціальні стани, не зайняті фізичною
працею, але філософії як світогляду чи систематичної інтелектуальної діяльності
там не було.
Філософський світогляд заснований на розумі, тобто він передбачає
аргументацію, сумніви, дискусії. При цьому предметом філософського дослідження
стають найбільш загальні проблеми: що таке світ, чи існує Бог, чи вічна душа,
що таке добро і зло тощо. Чи всяке суспільство дозволить мислителю
вільно трактувати такі питання? Зрозуміло, що ні. В так званому
традиційному суспільстві, де дії людей суворо регламентовані, відсутня вільна
особа, будь-яке вільнодумство неможливе.
Необхідною передумовою виникнення філософії є терпимість
(толерантність) до інакомислення. А вона може виникнути тільки в демократичному
суспільстві, де більше покладаються на розум людини і
права особи, ніж на традицію і віру. Тож не дивно, що розквіт філософії припадає
на епохи панування демократії (Давня Греція, епоха Нового часу), тоді як в умовах
традиційного і тоталітарного суспільств філософія деградує до
ідеології релігійного типу. Демократія не тільки створює умови, вона, по суті,
викликає філософію до життя. Політичні диспути, побудоване на змаганні
сторін судочинство пробуджують увагу до законів логіки, формують теоретичну
настанову, на якій ґрунтується філософія.
Настанова на загальне, на ідеї, які безпосередньо не мають утилітарного,
практичного значення, створює враження, що філософи – це такі собі
диваки, які займаються нікому не потрібними справами. Спочатку філософія, справді,
сприймалася як гра надлишкових інтелектуальних сил, забавка розуму. Однак у
результаті такої «гри» в Греції, наприклад, виникли засадничі принципи
наукового мислення, було створено логіку
Аристотеля і геометрію Евкліда (III ст. до н. е.). З огляду на це греки вже
могли дозволити собі сказати, що немає нічого практичнішого, ніж добра теорія.
Справді, філософія є позірним відходом від дійсності, адже завдяки цьому
вдається краще зрозуміти дійсність. Соціальна практика демократичного
суспільства підносить авторитет розуму. До нього
апелюють виробництво, торгівля, судочинство. Вона
створює необхідні умови для реалізації свободи особистості і толерантності до
інакомислення.
Таке суспільство не тільки створює необхідні умови для виникнення філософії, а
й закономірно породжує її.
Демократія та філософія суттєво пов’язані. У традиційному чи
тоталітарному суспільствах загальне (політичні інтереси,
правові та моральні норми) тримаються на освяченій традиції або на силі. Воно
не вимагає згоди, виправдання (легітимації) окремого індивіда. В демократичному
ж суспільстві індивід обов’язково включений у процес формування та
функціонування загальних соціальних цінностей. Для функціонування
громадянського суспільства, організованого на легітимності влади, універсальності
права і безумовній значущості моральних цінностей, принципово
важливо утвердити авторитет загального. Позбавлене ореола святості
(як у традиційному суспільстві) чи силової підтримки (як у тоталітарному),
всезагальне, тобто регулятивні принципи соціального життя, може
базуватися в демократичному суспільстві тільки на авторитеті
розуму.
Всупереч відомій тезі, згідно з якою рівень розвитку суспільства
визначається рівнем розвитку техніки, можна запропонувати іншу: рівень розвитку
суспільства визначається рівнем усвідомлення,
авторитетом загального – правових і моральних норм, політичних і
національних ідей, які забезпечують цивілізованість сучасного суспільства. А
формувати вміння підноситись до всезагального, підтримувати його
авторитет філософія вважає одним з найважливіших своїх
завдань. Та повага, з якою в Західній Європі ставляться до
всезагального, значною мірою вихована філософією. І та духовна криза, яку нині
переживає наше суспільство, спричинена значною мірою і недостатнім авторитетом
загального (недостатньою легітимністю влади, низьким авторитетом правових норм,
моральною кризою). В утвердженні цих цінностей громадянського суспільства
філософії (філософії права, філософії політики) належить надзвичайно важлива
роль.
Соціальні умови не тільки сприяли розвиткові філософії чи
гальмували його. Вони часто визначали і коло проблем, що цікавили філософів.
Зосередженість індійських філософів на морально-етичних проблемах, китайських –
на соціально-етичних, греків на різних етапах – на натурфілософії, гносеології
та етиці зумовлена не стільки особливостями духу
цих народів, скільки особливостями їх соціального
життя. Ключ до розуміння багатьох філософських проблем
лежить у соціальній сфері.
Духовні джерела філософії. Виникнення філософії мало і певні ідейні передумови. Воно
стало можливим лише на певному ступені розвитку культури, за певного рівня
інтелектуального розвитку. Історично, як зазначалося, філософії
передувала міфологія. Пам’ятки культури Давньої Греції дають змогу поетапно
простежити перехід від міфологічного мислення до філософського (від
міфу до логосу, значенням якого є думка, поняття, розум, смисл). При цьому, як
зазначав видатний дослідник давньогрецької філософії О. Лосєв, «три основні
міфологічні ідеї – спільне походження, безперервний рух і боротьба
протилежностей – посіли провідне місце в тій натурфілософії, яка замінила
антропологічну міфологію» А індійська філософія взагалі
формувалась у лоні міфології (у Ведах), тому
розмежувати їх часом буває важко.
Міфологія не просто передувала філософії, вплинула на її формування. Вона,
як пізніше і релігія, була загальним культурним тлом, на якому складалась
філософія. Справді, міфологія та релігія є первинними культуротворчими
чинниками,
серцевиною культури. Світогляд грека гомерівських часів, його
мораль, право, мистецтво ґрунтувалися на міфологічних засадах. І хоча
філософія, на відміну від міфології та релігії, не так міцно
укорінена в міф, однак первісні філософські погляди на космос,
необхідність, людину, загальне світовідчуття походять з міфології. Філософія
тільки
підносила до рівня понять те, що давній грек відчував серцем. Це ж стосується і
пізнішої європейської філософії, яка розвивалася в загальному культурному контексті,
витвореному
християнством. Стиль мислення, проблематика, світовідчуття філософів, навіть
філософів-атеїстів, укорінені в світоглядну проблематику
християнства. Щодо цього вплив міфології, а потім і релігії на виникнення та
розвиток
філософії є неоціненним.
На становлення філософії, особливо в її європейському варіанті, відчутно
вплинули зародки наукового знання. Не випадково перший етап давньогрецької
філософії прийнято називати натурфілософією,
філософією природи. Особливе значення мала математика, її
поняття та логічна побудова часто слугували взірцем для
філософії. Перші філософи, Фалес (прибл.
625 – прибл. 545 до н. е.) і Піфагор (580–500 до н.
е.), були й відомими математиками. Тільки на основі певного досвіду, набутого
науковим мисленням, можна було аналізувати поняття, логіку та категорії.
Зрештою, виникнення філософії потребує й певного рівня духовної культури
загалом. Це насамперед моральні сентенції, які закріплюють
життєвий досвід, розвинута система загальних понять у мові,
певний рівень усвідомлення світоглядних опозицій
(правда і кривда, добро і зло).
Філософія як вершина духу може постати тільки на певному фундаменті. На
бідному, недорозвинутому духовному ґрунті вона не проросте.
Філософія, як зазначалося, виникла в VI – IV ст. до н. е. одночасно в трьох
цивілізаціях – індійській, китайській і грецькій. Про зародження філософії
свідчить протиставлення загальноприйнятих думок про
світ справжнім знанням про нього – істині. Філософія
починається там і тоді, де і коли виникає сумнів щодо виправданості традицій,
пануючих
думок, коли фіксуються розбіжності видимого і сущого,
загальноприйнятого і справжнього.
Таке протиставлення може бути породжене різними чинниками: соціальними, що
формують самосвідомість особи (торгівля, держава з регульованими
соціальними відносинами); ознайомлення з іншими
народами та їх звичаями; криза традиційної міфології;
зародки наукового знання. Ці чинники породжують основну
онтологічну (що таке (справжнє) буття і небуття) і гносеологічну (що є істина,
а що тільки видимість її, як досягти істини) проблеми.
Загальна характеристика онтологічних і гносеологічних здобутків
давньогрецької філософії і європейської традиції загалом до
епохи Відродження, а китайської та індійської філософії до XX ст. полягає
в тому, що відношення між видимим та істинно сущим
світом будувались на правдоподібності. Кожна традиція і кожен мислитель
будували
різні моделі співвідношення між видимими і невидимими сторонами
світу (буття), але чітких доказів, зокрема емпіричних фактів,
які б свідчили про справжній характер цього співвідношення, не було.
Цим, зокрема, зумовлена така різноманітність онтологічних і гносеологічних концепцій
цього періоду.
Прорив у надемпіричний позачуттєвий
світ (світ, який лежить за порогом людських відчуттів) було здійснено в Європі
в XVI–XVII ст. з допомогою приладів і математичного
природознавства, що поклало край умоглядним спекуляціям про світ,
про буття. Тепер онтологічні та гносеологічні моделі вибудовуються з огляду
на стан розвитку наукового знання: головна вимога до них – бути науковоподібними.
Ніхто вже не наважиться стверджувати, що основою світу є вода, вогонь чи
щось подібне. Атомізм Нового часу не може бути демокрітівським.
Атомізм давньогрецького філософа Демокрита (прибл. 460 – прибл. 371 до н. е.)
– це лише цікавий здогад, який можна й ігнорувати, а хімічний атомізм
ґрунтується на експерименті та постає основою хімічного виробництва. З цим не
може не рахуватися жодна сучасна філософія природи.
Європейська
наука змусила заговорити про потойбічний (для людських чуттів) світ, що
спричинило зміну моделі філософування про нього. Проте
існує сфера філософського знання, де істина не пов’язана
з науково-технічним поступом. Це – сфера моралі. Морально-етичні концепції,
як і раніше, відчутно впливають на практику моральних стосунків у
суспільстві. Тому роздуми давніх людей про світ мають тільки історико-культурне
значення, а їхні етичні вчення і тепер збуджують інтерес. Адже здебільшого
вони стосувалися реального життя і вибудовувались на його основі.
1. А чи
зможе людина жити с суспільстві не маючи світогляду?
2. Чи може
існувати світогляд без філософських знань? Обґрунтуйте своє розуміння цього
питання.
3. Що таке
мудрість? Чим мудра людина відрізняється від інтелектуальної людини? Яка
різниця між мудрою та розумною людиною?
4. Де, коли, чому і як виникла
філософія?
5. На яку потребу духу відповідає
філософія?
6. У чому полягають особливості
філософських знань?
7. Як
співвідносяться філософія і міфологія? Чи є міфологія формою світоглядної
орієнтації в наш час?
8. Що на
Вашу думку, принципово відрізняє філософію від теології та релігії? Чому
релігія виникла так давно та існує й дотепер?
9. В чому
полягає сутність поняття «наукової картини світу»? Чи може існувати самостійно
науковий тип світогляду?
10.Розкрийте взаємозв’язок філософії
та науки.
11.Як співвідносяться філософія й
ідеологія? Чому філософія не може бути ідеологією?
12.Якщо
жодна з філософських проблем не отримала остаточного розв’язання, то, чи варто
взагалі займатися філософією?
13.Чи має
філософія грунт у повсякденному житті звичайних
людей, чи є вона складовою духовного життя лише духовної інтелектуальної еліти
суспільства?
14.Проаналізуйте структуру та
основні соціально-культурні функції
філософії.
15.Спробуйте пояснити смисл
виразу: «Філософія більше, ніж наука».
16.Що зближує і чим відрізняється
між собою філософія і мистецтво?
17.«Філософія ... одна тільки
відрізняє нас від дикунів і варварів ... і кожен народ, тим більш цивілізований
і освічений, чим краще у ньому філософствують» (Р.Декарт // «Початки
філософії»). Проаналізуйте це судження. Наведіть приклади. Порівняйте відомі
Вам філософські системи у різних народів.
18.Чи
згодні Ви з твердженням Р.Декарта: «Дійсно, ті, хто проводить життя без
вивчення філософії, мають зовсім замкнуті очі і побоюються відкрити їх»? Що дає
людині вивчення філософії?
19.Слово
«філософія» в перекладі з грецького, означає «любов до мудрості». А чи зберігає
вона цей смисл в наш час?
20.Якщо
жодна з філософських проблем не отримала остаточного розв’язання, то, чи варто
взагалі займатися філософією?
21.Чи має
філософія грунт у повсякденному житті звичайних
людей, чи є вона складовою духовного життя лише духовної інтелектуальної еліти
суспільства?
22.Чи може
філософія змінити світ? Якщо так, то яким способом?
Теми рефератів
1. Світоглядна природа філософського
знання. Софійний та епістемний
способи філософського мислення.
2. Передумови виникнення філософії.
3. Міфорелігійні витоки філософствування.
4. Особливості становища людини у
світі та необхідність її самовизначення.
5. Філософія як смислотворче
ядро культури.
6. Міфологія і філософія як форми
знання: єдність і відмінність.
7. Віра і знання: проблеми
розмежування.
8. Філософія як спосіб життя.
9. Філософія як методологія
наукового пізнання.
1. Арцишевский Р.А. Мировоззрение: сущность, специфика
развития / Р.А. Арцишевский.– Львов: «Вища школа» 1986 - 196 с.
2. Берлин И. Назначение философии / И. Берлин //
Вопросы философии. – 1999. – № 5. – с.91-98.
3. Бибихин В. В. Философия и религия // Вопросы
философии. – 1992. – № 7. – С. 34–44.
4. Бубер М. Я и ТЫ / М. Бубер
// Философия: в поисках онтологии: Ежегодник Самар. гуманит. акад. Вып. 1. – Самара: Самар. гуманит. акад., 1994. – С.
3–48.
5. Горський В. Історія філософії у контексті культури / В. Горський // Філософська і соціологічна думка.
–1991. – № 3. – С. 99–109.
6. Заїченко Г. Долі філософії та культури наприкінці XX сторіччя / Г. Заїченко // Філософська і соціологічна думка.– 1994.– № 1–2. – С. 83—98
7. Зотов А.Ф.Существует ли мировая философия? /
А. Ф. Зотов // Вопросы философии. – 1997. – №4. – С. 19-37.
8. Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию /
М.К. Мамардашвили.– Москва: Прогресс, 1990 - с.368.
9. Мир философии: Книга для чтения. В 2-х ч. Ч.
1. Исходные философ. проблемы, понятия и принципы. – М.: Политиздат, 1991. –
672 с.
10.Ортега-и-Гассет Х. Что такое философия? / Х. Ортега-и-Гассет ; [пер. c исп.]. – М.: Наука, 1991. – 408
с. (серия «Мыслители XX века»)
11.Світогляд і духовна творчість:
Зб. наук. праць інституту філософії АН України / Ред. кол. К.П. Шудря,
Є.І. Андрос. – К.: Наукова думка, 1993. – – 173 с.
12.Тлумачний словник основних філософських термінів [Текст] /
В. Л. Петрушенко ; Національний ун-т «Львівська політехніка».
– Л. : Видавництво Національного ун-ту «Львівська політехніка», 2009. – 264 с.
13.Уайтхед А. Н. Наука и философия // Уайтхед
А.Н. // Избранные работы по философии. – М.: Прогресс, – 1990. – С. 540+560.
14.Феномен человека: Антология / Сост., вступ.
ст. – П.С.Гуревича. – М.: Высш. шк.,
1993. – 349 с.
15.Хайдеггер М. Что это такое – философия? / М.
Хайдеггер // Вопросы философии. – 1993. – №8. – с. 113-123.