Лабораторна
робота №16
Тема:
Штрихове кодування.
Мета:
вивчити визначення штрихового коду. Його призначення.
Визначити справжність товарів за допомогою штрих коду.
Теоретичні
відомості
Найважливішим видом
маркування товару є штрихові коди (ШК), являють собою за зовнішнім виглядом
прямокутник з комбінацією темних і світлих смуг і цифрових позначень. ШК стали
невід'ємним елементом маркування товарів імпортного та вітчизняного походження.
Відповідно до вимог проведення зовнішньоторговельних операцій наявність
штрихового коду є обов'язковою умовою експорту. Штриховий код - це товарний
знак, який наноситься на товар або його упаковку у вигляді штрихового або
цифрового символу, зчитуваного сканером. Штриховий код є одним із засобів
системи автоматичної ідентифікації товару, до якої також належать засоби
цифрової, магнітної, радіочастотної, звукової та візуальної ідентифікації
(магнітних картка, радіочастотна бирка і т. д.). Його головна перевага перед
іншими засобами автоматичної ідентифікації полягає в можливості оперативно
передавати інформацію про товар за системою електронного зв'язку, тобто ШК є
ефективним засобом телекомунікації. Штриховий код призначений:
● для
оперативної ідентифікації товару і виробника;
● проведення
торгових операцій «без паперів»: ШК скорочує витрати на діловодство від 15 до
0,5-3% вартості товару;
●
автоматизованого обліку та контролю товарних запасів;
● оперативного
управління процесом руху товару: відвантаження, транспортування і складування
товарів (продуктивність праці по забезпеченню руху товару підвищується на 30%,
у деяких випадках - до 80%);
●
інформаційного забезпечення маркетингових досліджень. Розглянемо модельну
ситуацію управління процесом руху товару з використанням автоматичної
ідентифікації товару на основі ШК. Інформація про купівлю товару зі скануючих
пристроїв і касових терміналів, встановлених у торговому залі магазину,
передається в головний комп'ютер торгового складу, який контролює зміну товарних
запасів. При зменшенні їх нижче встановлених нормативів формується заявка на
постачання товарів певного асортименту, яка передається по каналах
супутникового зв'язку в оптове підприємство. В свою чергу оптовик спрямовує
замовлення виробнику. Відповідно до замовлення здійснюється випуск конкретних
товарів, що користуються попитом. Виробник відправляє оптовикові попереднє
повідомлення про поставку товарів і здійснює відвантаження. Оптовик посилає
випереджувальний відвантажувальне повідомлення в магазин і проводить
постачання. Штрихові коди застосовуються в промисловому виробництві, оптової та
роздрібної торгівлі, складському господарстві, транспорті, банківській справі,
митному контролі, страхуванні, охороні здоров'я, видавництві та ін. Кожному
виду, різновиду, модифікації товару присвоюється індивідуальний товарний номер
(позначається штрих-кодом). При зміні споживчих властивостей товару (складу,
розміру, маси, способу упаковки, комплектності і т. д.) його ШК змінюється.
тільки ринкове коливання ціни на товар не тягне за собою зміни його товарного
номера (коду). Існують декілька видів кодів, серед яких найбільш поширеними є
європейські коди типу EAN і американські типу UPC. Коди EAN залежно від числа
знаків символів підрозділяють на EAN-8, EAN-13 і EAN-14.
За структурою кодів
розрізняють ШК:
● дискретні -
знаки розділені межзначнимі інтервалами;
● безперервні -
знаки-роздільники відсутні;
● двонаправлені
- можна зчитувати у двох напрямках – зліва направо і справа наліво. Візьмемо,
наприклад, цифровий код: 4820024700016. Перші дві цифри (482) означають країну
походження (виробника або продавця) продукту, наступні 4 або 5 залежно від
довгі коду країни (0024) - підприємство- виробник, ще п'ять (70001) -
найменування товару, його споживчі властивості, розміри, масу , колір. Остання
цифра (6) контрольна, що використовується для перевірки правильності зчитування
штрихів сканером. EAN - 13:
Рис.
1. Зразок штрихового коду в системі EAN-13
Тринадцятизначний
номер штрихового коду EAN-13 включає: перші 3 знаки - код банку даних
організації, що зареєструвала підприємство-виробник і товар (видала товарний
номер). Необхідно враховувати, що він не завжди збігається за місцем походження
(країною виготовлення) товару, так як фірма може бути зареєстрована не у вітчизняному
банку даних, а в закордонному; 4 знаків - код підприємства, що виробляє або
реалізує товар; 5 знаків - код товару. Підприємство самостійно визначає
кодовану інформацію (з урахуванням споживчих властивостей товару, упаковки,
маси і т. д.) і доводить її до торгового партнера, який повинен отримати
інформацію про ШК мінімум за 3 тижні до поставки самого товару (це правило діє
і в разі зміни ШК);
1 знак (останній) -
контрольна цифра розраховується шляхом найпростіших арифметичних операцій і
призначена для перевірки правильності зчитування (сканування) ШК.
Для коду товару:
1 цифра: найменування
товару,
2 цифра: споживчі
властивості,
3 цифра: розміри,
маса,
4 цифра: інгредієнти,
5 цифра: колір.
Часто ШК супроводжується знаком «старт - Cтоп»,
який розташовується на початку і в кінці кодового повідомлення і
використовується як обмежувач коду. Такими обмежувачами є подовжені крайові
штрихи, що вказують на початок і кінець сканування. Як правило, код країни
привласнюється Міжнародною асоціацією EAN. Звертаємо увагу споживачів на те, що
код країни ніколи не складається з однієї цифри. Таким чином, незалежний
покупець може, навіть користуючись спеціальними класифікаторами, розшифрувати
лише перші 7 знаків штрихового коду. Повністю розшифрувати інформацію може
торговий партнер фірми-виробника. Нерідко на товарі можна побачити напис,
наприклад, «Зроблено в Німеччині», а код, нанесений на етикетку, цій країні не
відповідає.
Причин цього може бути декілька:
·
Фірма була зареєстрована і отримала код
не в своїй країні, а в тій, куди направлений основний експорт продукції;
·
Товар був виготовлений на дочірньому
підприємстві, розташованому в іншій країні;
·
Товар був виготовлений в одній країні,
але за ліцензією фірми з іншої країни;
·
Засновниками підприємства є кілька фірм
з різних держав.
Використовуючи
штрих-код, можна з відомим ступенем достовірності, судити про справжність
товару або ж встановити наявність фальсифікації продукції. Це може бути
зроблено за допомогою наявного в штрих-коді контрольного знака (остання цифра
штрих-коду). Розглянемо методику такого аналізу на прикладі штрих-коду типу
EAN-13 (рис. 1) (код 4820024700016). Для такого аналізу слід провести наступні
обчислення:
1. Скласти цифри, що
стоять на парних місцях: 8 +0 +2 +7 +0 +1 = 18
2. Отриману суму
помножити на 3: 18·3 = 54
3. Скласти цифри, що
стоять на непарних місцях, без контрольної цифри: 4 +2 +0 +4 +0 +0 = 10
4. Скласти числа,
зазначені в пунктах 2 і 3: 54 +10 = 64
5. Відкинути десятки:
отримаємо 4
6. З 10 відняти
отримане в пункті 5: 10-4 = 6
Якщо отримана після
розрахунку цифра не співпадає з контрольною цифрою в штрих-коді, це означає, що
товар вироблений незаконно, а якщо збігається - товар справжній. Існує ряд
правил нанесення штрих-коду, відхилення від яких також може дозволити
відрізнити справжні штрихові коди від підроблених.
По-перше, встановлені
вимоги до розміру ШК:
·
Мінімально можливі розміри коду - 21,0
¸ 30,0 мм;
·
Максимальні - 52,5 ¸ 74,6 мм.
Кольорове виконання
повинно бути наступним:
·
Колір штрихів може бути чорним, синім,
темно-зеленим або темно- коричневим;
·
В якості фону рекомендується
застосовувати білий колір, але можна також використовувати жовтий, помаранчевий
та світло-коричневий. червоний і жовтий тони для друкування штрихів
застосовувати не можна, оскільки де вони розрізняються сканером.
Розміщують ШК, як
правило, на задній стінці упаковки в правому нижньому кутку, на відстані не
менше 20 мм від країв. поверхня упаковки при цьому повинна бути абсолютно
рівна, без перфорації, малюнків і т. д. При використанні м'яких упаковок
(пакетів з полімерних матеріалів) для нанесення ШК вибирають таке місце, на
якому штрихи будуть паралельні днищу упаковки. На кожній упаковці розміщують
лише один код EAN або UPC, однак, якщо товар зареєстрований у двох асоціаціях,
в протилежних кінцях упаковки наносять два коди. Таким чином, навіть знання цих
найпростіших правил іноді може захистити споживача від підробки ШК. Існує 2 варіанти
нанесення ШК на товар або його упаковку:
1) поліграфічним
способом: висока якість друку забезпечують оригінал-макети, виготовляються
спеціалізованими фірмами;
2) у вигляді
самоклеючих етикеток, ярликів і т. д. Для зчитування ШК застосовують:
·
Стаціонарні і портативні лазерні
сканери, що дозволяють зчитувати ШК на різних відстанях від товару: від 60 см
до 5-6 м;
·
Касові термінали, оснащені системами
зчитування ШК;
·
Оптичні контактні зчитувачі у вигляді
ручок, олівців, лазерних пістолетів та ін.
Єдиною організацією в
країнах СНД, що має право реєструвати підприємства в Міжнародній системі EAN і
надавати унікальні штрихові коди EAN і американські коди UPC, є
Зовнішньоекономічна асоціація в області автоматичної ідентифікації «UNISCAN»
(«ЮНІСКАН»). Будь-яке підприємство може стати повноправним членом- користувачем
Міжнародної асоціації EAN і отримати товарний номер (штриховий код) на свою
продукцію.
Завдання
на лабораторну роботу
Розглянути штрих-коди і визначити:
1) справжність
товарів, розрахувавши контрольний знак штрих-кодів.
Завдання
1.
Завдання
2.
№ варі-анта |
Країна |
Код товаро-виробника |
Код товару |
1 |
Японія |
04734 |
22029 |
2 |
Китай |
1144 |
03220 |
3 |
Україна |
3539 |
11027 |
4 |
Білорусія |
2535 |
45391 |
5 |
Польща |
4335 |
67820 |
6 |
Туреччина |
7390 |
22029 |
7 |
Угорщина |
0897 |
77194 |
8 |
Італія |
44900 |
10272 |
9 |
Португалія |
12491 |
23479 |
10 |
Великобританія |
78013 |
05537 |
11 |
Німеччина |
34650 |
77112 |
12 |
Бразилія |
9945 |
00202 |
13 |
Румунія |
8750 |
55339 |
14 |
Чехія |
1521 |
70027 |
15 |
Словаччина |
0033 |
12020 |
16 |
США |
1007 |
20122 |
17 |
США |
2190 |
81076 |
18 |
США |
0733 |
56520 |
19 |
Канада |
7688 |
31327 |
20 |
Канада |
0457 |
90142 |
21 |
США |
2880 |
00110 |
22 |
США |
1100 |
34541 |
23 |
США |
3155 |
55120 |
24 |
Канада |
4410 |
87807 |
25 |
Канада |
9191 |
03225 |
Після виконання завдань оформити та здати
звіт викладачу.