Форма № Н-3.04

 

Луцький національний технічний університет

Кафедра електроніки та телекомунікацій

 

                    ЗАТВЕРДЖУЮ

Завідувач кафедри

________________    Заблоцький В.Ю.

 

“______”_______________2018 року

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

 

                  Основи теорії систем____________     .

 (шифр і назва навчальної дисципліни)

 

галузь знань                   17 Електроніка та телекомунікації

          (шифр і назва напряму підготовки)

 

спеціальність __  172 Телекомунікації та радіотехніка______

(шифр і назва спеціальності)

 

спеціалізація______________________________________

(назва спеціалізації)

 

інститут, факультет, відділення                  ТФ                  .

                         (назва інституту, факультету, відділення)

 

 

2018-2019 навчальний рік

        Робоча програма з  дисципліни «Основи теорії систем» для студентів  галузі знань  17 Електроніка та телекомунікації, спеціальності 172 Телекомунікації та радіотехніка.

 

Розробник: Якимчук Н.М.

 

Робоча програма затверджена на засіданні кафедри  електроніки та телекомунікацій

Протокол від  “28” серпня  2018 року № 1

                    Завідувач кафедри електроніки та телекомунікацій

 

  _______________________ (       Заблоцький В.Ю.           )

           (підпис)                          (прізвище та ініціали)        

 

 

                                                                Ó Якимчук Н.М., 2018

 

1.Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

заочна форма навчання

Кількість кредитів  – 6

Галузь знань:

17 Електроніка та телекомунікації

Нормативна

 

 

спеціальність 172 Телекомунікації та радіотехніка

Модулів – 2

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 2

1-й

3-й

Індивідуальне науково-дослідне завдання - немає

Семестр

Загальна кількість годин – 180

2-й

6-й

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

 

аудиторних – 5

самостійної роботи студента – 7

Освітньо-кваліфікаційний рівень:   бакалавр

45 год.

4 год.

Практичні, семінарські

30 год.

4 год.

Лабораторні

-

2 год.

Самостійна робота

105 год.

80 год.

Індивідуальні завдання

 

Вид контролю: екзамен

 

Примітка.

Співвідношення кількості годин аудиторних занять до самостійної роботи становить:

для денної форми навчання – 75/105

 

2. Мета та завдання навчальної дисципліни

Мета: формування  знань  про  методи системного аналізу при розробці, дослідженні та експлуатації інтелектуальних засобів та систем прийняття рішень.

Завдання: засвоїти теоретичні знання і практичні навички з застосування системного аналізу до вирішення конкретної проблеми з метою підвищення ступеню обґрунтованості прийнятого рішення,  розширення  множини  варіантів, серед яких проводиться вибір.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

-      основи системного підходу до вивчення технологічних процесів та об’єктів;

-      принципи побудови і аналізу математичних моделей систем;

-      основи теорії інформації;

-      основи теорії управління;

-      методи моделювання великих і складних систем;

вміти:

-      самостійно формулювати постановку проблеми

-      застосовувати методи побудови моделей систем;

-      користуватись програмними засобами моделювання і проектування;

-      аналізувати отримані результати .

 

3.   Програма навчальної дисципліни

Модуль 1. Системний аналіз 

Тема 1.  Поняття системного аналізу.

Тема 2.  Методи системного аналізу.

Тема 3.  Оцінка даних в системному аналізі.

Тема 4.  Етапи системного аналізу.

Тема 5.  Методи математичного моделювання.

Модуль 2. Теорія систем масового обслуговування

Тема 6.  Системи масового обслуговування.

Тема 7. Випадкові процеси в системах масового обслуговування.

Тема 8.  Розрахунок основних параметрів СМО.

Тема 9. Телекомунікаційні мережі як система масового обслуговування.

Тема 10. Ефективність, надійність і управління в ТКМ.

 

  1. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Заочна форма

усього

у тому числі

усього

у тому числі

л

п

лаб

інд

с.р.

л

п

лаб

інд

с.р

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

Змістовий модуль 1.

Тема 1.  Поняття системного аналізу.

16

4

2

-

-

10

6

2

-

-

-

4

Тема 2.  Методи системного аналізу.

18

4

4

-

-

10

6

-

-

-

-

6

Тема 3.  Оцінка даних в системному аналізі.

18

6

2

-

-

10

12

-

2

-

-

10

Тема 4.  Етапи системного аналізу.

16

4

2

-

-

10

10

-

-

-

-

10

Тема 5.  Методи математичного моделювання.

22

6

6

-

-

10

12

-

2

-

-

10

Разом за змістовим модулем 1

90

22

16

-

-

50

46

2

4

-

-

40

Змістовий модуль 2.

Тема 6.  Системи масового обслуговування.

19

4

2

-

-

13

6

2

-

-

-

4

Тема 7. Випадкові процеси в системах масового обслуговування.

18

4

4

-

-

10

6

-

-

-

-

6

Тема 8.  Розрахунок основних параметрів СМО.

19

5

4

-

-

10

12

-

-

2

-

10

Тема 9. Телекомунікаційні мережі як система масового обслуговування.

18

4

2

-

-

10

10

-

-

-

-

10

Тема 10. Ефективність, надійність і управління в ТКМ.

18

4

2

-

-

12

10

-

-

-

-

10

Разом за змістовим модулем 2

90

23

14

-

-

55

44

2

-

2

-

40

Усього годин

180

45

30

-

-

105

90

4

4

2

 

80

 

  1. Теми семінарських занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Не передбачені навчальним планом.

 

 

6. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Модуль 1

 

1

 Практичне заняття 1. Оцінка параметрів системи при різних типах групування даних

2

2

Практичне заняття 2.  Ухвалення рішення в умовах ризику

2

3

Практичне заняття 3. Прийняття рішень умовах неповної інформації

2

4

Практичне заняття 4. Оцінка статистичних параметрів  рядів випадкових даних

2

 

Практичне заняття 5. Ідентифікація закону розподілу

4

 

Практичне заняття 6. Парна Лінійна регресія

2

 

Модуль 2.

 

5

Практичне заняття 7. Багатофакторна і нелінійна регресія

4

6

Практичне заняття 8. Задача лінійного програмування

4

7

Практичне заняття 9.  Імітаційне моделювання випадкових процесів з використанням вейвлет-перетворення

2

8

Практичне заняття 10.  Графічне моделювання систем масового обслуговування

2

9

Практичне заняття 11.   Одноканальні СМО

2

10

Практичне заняття 12. Багатоканальні СМО.

2

 

Усього годин

30

 

7. Теми лабораторних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Не передбачені навчальним планом.

 

 

8. Самостійна робота

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

2

3

 

Модуль 1

 

1

Математичне моделювання, як метод вивчення систем. Задачі моделювання. Вимоги до моделей.

16

2

Процес розробки моделі складної системи: етапи, опис взаємодії систем в загальній моделі.

8

3

Динамічні системи, математичний апарат динамічних систем.

16

4

Поняття фазового простору.

9

 

Модуль 2

 

5

Імітаційне моделювання: суть і сфери застосування.

12

6

Комп’ютерний експеримент, види комп’ютерних експериментів.

16

7

Оптимізація в імітаційному моделюванні.

10

8

Програмні засоби імітаційного моделювання.

18

 

Усього годин

105

 

9. Індивідуальні завдання

з/п

Назва теми

Кількість

годин

 

Не передбачені навчальним планом.

 

 

10. Методи навчання

Курс “Основи теорії систем” для студентів спеціальності 172 Телекомунікації та радіотехніка читається протягом 2 семестру для денної форми навчання.

  Курс передбачає:

-            лекції;

-            практичні  заняття;

-            самостійну  роботу студентів;

По  закінченню  курсу студенти складають екзамен.

Контроль знань студентів проводиться у формі модульної організації навчального процесу.

Дисципліна читається після курсів «Вища математика», «Інформатика». Тематично ця дисципліна пов’язана з дисциплінами: «Системи передачі даних», «Комп’ютерні технології вимірювання у телекомунікації», «Комп’ютерні мережі та Іnternet», «Цифрова обробка сигналів», «Інформаційне забезпечення телекомунікаційних систем».

 

11. Методи контролю

При вивченні студентами дисципліни передбачається три види контролю: поточний, модульний та підсумковий.

1.6.1. Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних занять, а також у результаті співбесіди за окремими мікромодулями знань. Застосовується три типи поточного контролю:

·         короткочасне опитування на початку практичного заняття з метою оцінити ступінь підготовленості студента з теоретичних питань окремої роботи;

·         захист студентом результатів виконаної ним роботи;

·         опитування на практичних заняттях та здача виконаних домашніх завдань.

1.6.2. Модульний контроль здійснюється протягом кожного навчального семестру у вигляді 2-х контрольних робіт, як відповіді на тестові запитання. У тестах для кожного запитання подано кілька відповідей, з яких лише одна правильна. (Тестові завдання містяться у розроблених кафедрою методичних вказівках [8]).

1.6.3. Підсумковий контроль у вигляді заліку та екзамену проводиться за умови виконання та захисту студентами всіх запланованих лабораторних робіт та успішному тестуванні у процесі співбесіди з окремих модулів знань.

        Підсумкова (результуюча) оцінка засвоєння студентом навчального матеріалу може визначатись без проведення семестрового екзамену (заліку), як інтегральна (рейтингова) оцінка за всіма змістовними модулями. При цьому студент, який набрав протягом семестру необхідну кількість балів, має змогу:

·         не складати іспит (залік) й отримати підсумкову оцінку за здобутим рейтингом по набраній кількості балів;

·         складати іспит із метою підвищення свого рейтингу за даною навчальною дисципліною;

·         ліквідувати академічну різницю навчальних обсягів, пов’язану з переходом на інший напрям підготовки чи до іншого вищого навчального закладу;

Студент, який набрав протягом семестру меншу від необхідної кількості балів, зобов’язаний складати іспит (залік). При цьому він допускається до його складання лише тоді, коли попередньо виконав увесь обов’язковий перелік завдань, передбачених навчальним графіком із даної дисципліни.     

                                                          

12. Розподіл балів, які отримують студенти

Приклад для екзамену

Поточне тестування та самостійна робота

Сума

Змістові модулі №1,2

Змістові модулі № 3,4

Пр

Лаб.

РГР

МК

Пр.

Лаб.

РГР

МК

100

20

-

-

30

20

-

-

30

 

Шкала оцінювання: національна та ECTS

Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для екзамену, курсового проекту (роботи), практики

для заліку

90 – 100

А

відмінно 

 

 

зараховано

82-89

В

добре

74-81

С

64-73

D

задовільно

60-63

Е

35-59

FX

незадовільно з можливістю повторного складання

не зараховано з можливістю повторного складання

0-34

F

незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

не зараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

 

13. Рекомендована література

Базова

1.  Катренко А.В. Системний аналіз: підручник. – Львів: Новий світ – 2000, 2009. – 396 с.

2.  Микони  С.В.,  Ходаковский  В.А.  Основы  системного  анализа:  учеб. пособие – СПб.: ПГУПС, 2011. – 143 с.

3.  Хомяков  П.М.  Системный  анализ:  Экспресс-курс  лекций.    М.:  УРСС, 2008. – 288 с.

4.  Самарский  А.А.,  Михайлов  А.П.  Математическое  моделирование.    М.: Наука, 2005. 

5.  Бережная  Е.В.,  Бережной  В.И.  Математические  методы  моделирования экономических систем: Учебное пособие. - М.: финансы и статистика, 2002. - 386 с.: ил.

 

Допоміжна

1.  Карпов  Ю.Г.  Имитационное  моделирование  систем.  Введение  в моделирование  систем  с    AnyLogic  5.    СПб.:  БХВ-Петербург,  2006.   

400с.

2.  Чернавский Д.С. Синергетика и информация – М.: УРСС, 2005. –  300 с.

3.  Малинецкий Г.Г. Математические основы синергетики: Хаос, структуры, вычислительный эксперимент. Изд. 5-е. – М.: Изд-во ЛКИ, 2007. – 312 с.

4.  Корн Г., Корн Т. Справочник по математике (для научных работников и

инженеров). М.: Наука, 1974, 832 с.