1. Особливості соціальної роботи та
соціально-педагогічної діяльності у Великобританії.
2. Вирішення проблем соціалізації дітей та підлітків у
Франції
3. Реалізація основних принципів теорії та практики
соціалізації в Німеччині.
4. Соціально-педагогічна діяльність соціальних служб
Швеції.
Основні поняття і категорії: соціальне
піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель,
корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель, континентальна
модель, англосаксонська модель.
ЛІТЕРАТУРА
ОСНОВНА
1. Волинець Л. Британська модель соціальної допомоги
дітям / Л. Волинець // Соціальна політика і соціальна робота. – 2000. – №
1(13).
2.
Вступ
до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних
закладів / Т. В. Семигіна [та ін.]. – К.
: Акадевидав, 2005. – 304
с.
3.
Горілий
А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий – Тернопіль : Видавництво Астон,
2004. – 174 с.
4.
Ковчина І.М. Сучасні технології соціальної роботи за рубежем
[Текст] : навч.- метод. посібник / І. М. Ковчина ; заг. ред. А. Й. Капська ; Ліга соціальних працівників м. Києва, Соціальна
служба для молоді м. Києва. – К. : [б.в.], 2001. – 95
с.
5.
Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах /
С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ,
2009. – 298 с.
6. Лукьянова Г.И. Система социальной защиты во Франции
(пути реформирования) /
Г.И. Лукьянова // Современная
Европа. – 2007. – № 4.
7.
Поліщук
В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А.
Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. –
256 с.
8.
Социальная
работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.] – Ростов н/Д : Феникс,
2006. – 480 с.
9.
Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний
посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. –
Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.
ДОДАТКОВА
1. Костина Е. История
социальной работы / Е. Костина. – Владивосток : Издательство Дальневосточного
университета, 2004. – 110 с.
2. Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.].
– К. : Вид. дім «Києво-Могилянська
академія», 2004. – 178 с.
3. Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.].
– М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с. – (Серия «Высшее образование»).
4. Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.] – Ростов н/Д : Феникс, 2006. – 480
с.
Методичні
рекомендації
У висвітленні першого питання слід зазначити, що
соціальною роботою та соціально-педагогічною діяльністю у Великобританії
зайняті, насамперед, соціальні служби, які несуть безпосередню відповідальність
перед місцевою владою. Через це більшість соціальних працівників працює в
общинах, тоді як інша частина зайнята в закладах денного догляду або за місцем
проживання клієнтів.
У сферу діяльності соціальних служб у Великобританії,
які є винятково бюджетними організаціями, потрапляють діти, підлітки, молодь, а
також їх сім'ї, які потребують соціального та психологічного захисту і
матеріальної підтримки. Ці служби незалежні від навчальних та медичних
закладів. Соціальний працівник має право поставити перед місцевою владою
питання про небезпеку для всебічного розвитку дитини чи підлітка з боку
конкретного закладу, фахівця, родича чи приватної особи. Головним завданням
соціального працівника у всіх випадках є безпосередній контакт із клієнтом та
його сім'єю з метою надання психологічної і педагогічної допомоги.
Специфікою соціальної робот у Франції є концепція
педагогіки навколишнього середовища, яка представляє так звану педагогіку дії.
Вона націлює соціальних педагогів та соціальних працівників на розкриття
сутнісних сил особистості, її відкритості світу, орієнтації на гуманну
взаємодію з ним. Основні теоретичні положення цієї концепції об'єднують її з
такими новаторськими концепціями, як: демократична педагогіка, педагогіка
співробітництва, педагогіка успіху, педагогічна анімація та іншими. Сучасні
французькі дослідники Б.Бло, П.Ферран,
Р .Карра, Л.Порше та інші,
обумовлюючи «навколишне середовище» та «виховне
суспільство» як цілісну виховну систему, включають у неї широке коло
структурних компонентів: фізичний, соціальний, міський, сільський, естетичний,
утилітарний, природний, технологічний тощо. Практика соціального виховання
орієнтує дітей та підлітків не тільки на їх безпосереднє оточення, а й на віддаленіше, зокрема планетарне.
У Німеччині тривалий час вся сфера
соціальної діяльності була розділена на соціально-педагогічну і соціальну
роботу. Нині ж такий розподіл вважається застарілим, оскільки чимало аспектів
діяльності соціального педагога і соціального працівника взаємопереплітаються.
Однак питання про ідентичність обох понять ще остаточно не вирішене.
Соціальний педагог у Німеччині - фахівець, який працює
у сфері соціальної роботи і виховної діяльності. Це поняття з'явилося в обігу
лише після створення вищих спеціальних шкіл соціальної педагогіки в 1966 -1967
навчальному році.
Сфера діяльності соціального працівника доволі широка,
позаяк охоплює державні заклади, різноманітні центри і служби соціального
забезпечення, лікарні, підприємства, організації та групи самодопомоги. Він
працює з людьми різноманітних вікових категорій, оскільки доводиться надавати
соціальну допомогу окремим сім'ям, інвалідам, хворим, людям похилого віку,
соціально знедоленим дітям та дорослим, іноземним громадянам.
У Швеції у складі соціальних служб умовно
можна виділити три основні групи фахівців: 1) соціальні працівники, які
доглядають хворих та інвалідів і працюють в основному в медичних закладах; 2)
соціальні педагоги; 3) соціальні працівники (патронаж), які представляють
розгалужену сітку соціальних фахівців різноманітного спрямування. Більша
частина їх зайнята в комунах (community) -
адміністративно-територіальних одиницях, які територіально нагадують області
України. Інші працюють в керівних органах різних рівнів, школах. Представники
цієї сфери доволі повно представлені в парламенті (15 чоловік із 120 членів
парламенту).
Соціальна робота в країні ведеться на всіх рівнях:
індивідуальному, сімейному, общинному, муніципальному, загальнонаціональному,
міжнародному.
КОНТРОЛЬНІ
ПИТАННЯ
1. У чому суть континентальної та англосаксонської
моделей соціального захисту?
2. Коли у Великій Британії розпочалася професійна
підготовка спеціалістів у галузі соціальної роботи?
3. У чому полягає специфіка соціальної роботи в школі у
Великобританії?
4. На яких рівнях здійснюється соціальна робота у
Великобританії?
5. Назвіть загальні принципові положення, якими керуються
у підготовці фахівців соціальної роботи всі вузи Великої Британії.
6. Назвіть особливості проведення благодійництва у
Великій Британії.
7. Коли відбулося становлення соціальної роботи в
Німеччині?
8. Охарактеризуйте основні напрямки діяльності соціальних
працівників у Німеччині.
9.
На яких
рівнях здійснюється підготовка соціальних педагогів у Німеччині?
10. Хто організує соціальну роботу у Франції?
11. Розкрийте поняття «педагогіка оточуючого середовища» у
соціальній роботі у Франції.
12. Назвіть основні причини введення у Франції посади
«аніматорів».
13. Що є характерною ознакою процесу реалізації молодіжної
політики та соціально-педагогічної роботи з молоддю у Франції?
14. Назвіть на яких рівнях здійснюється підготовка
соціальних педагогів у Франції?
15. Назвіть відмінності в підготовці фахівців соціальної
сфери в Україні та Франції.
16. Коли сформувалася служба соціальної роботи у Швеції?
17. За якими основними напрямками ведеться робота
соціальних служб у Швеції?
18. Як забезпечується робочими місцями молодь Китаю?
19. Розвиток виховної роботи в японській сім’ї.
20. Що означає здоровий спосіб життя по-японськи?
ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ
1. Організація юнацьких служб у Великобританії.
2. Особливості роботи з дітьми із неблагополучних сімей у
Великобританії.
3. Особливості соціального захисту дітей у Німеччині.
4. Специфіка діяльності соціальних служб у Німеччині.
5. Особливості соціальної роботи у Франції.
6. Особливості соціальної роботи з дітьми та молоддю у
Франції.
7. Особливості соціальної політики в КНР.
8. Традиційність національного виховання в Японії.