Page 79

Самостійна робота №  13. Основні технологічні моделі соціальної політики та соціальної підтримки населення у сучасному світі

1.     Особливості соціальної роботи та соціально-педагогічної діяльності у Великобританії.

2.     Вирішення проблем соціалізації дітей та підлітків у Франції

3.     Реалізація основних принципів теорії та практики соціалізації в Німеччині.

4.     Соціально-педагогічна діяльність соціальних служб Швеції.

 

Основні поняття і категорії: соціальне піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель, корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель, континентальна модель, англосаксонська модель.

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.     Волинець Л. Британська модель соціальної допомоги дітям / Л. Волинець // Соціальна політика і соціальна робота. – 2000. – № 1(13).

2.     Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.].  К. : Акадевидав, 2005.  304 с.

3.     Горілий А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий –  Тернопіль : Видавництво Астон, 2004. –  174 с.

4.     Ковчина І.М. Сучасні технології соціальної роботи за рубежем [Текст] : навч.- метод. посібник / І. М. Ковчина ; заг. ред. А. Й. Капська ; Ліга соціальних працівників м. Києва, Соціальна служба для молоді м. Києва. – К. : [б.в.], 2001. – 95 с.

5.     Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах / С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2009. – 298 с.

6.     Лукьянова Г.И. Система социальной защиты во Франции (пути реформирования) / Г.И. Лукьянова // Современная Европа. – 2007. – № 4.

7.     Поліщук В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. – 256 с.

8.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.]   Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

9.     Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.

 

ДОДАТКОВА

1.     Костина Е. История социальной работы / Е. Костина.  Владивосток : Издательство Дальневосточного университета, 2004.  110 с.

2.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

3.     Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с.  (Серия «Высшее образование»).

4.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.]   Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

 

Методичні рекомендації

У висвітленні першого питання слід зазначити, що соціальною роботою та соціально-педагогічною діяльністю у Великобританії зайняті, насамперед, соціальні служби, які несуть безпосередню відповідальність перед місцевою владою. Через це більшість соціальних працівників працює в общинах, тоді як інша частина зайнята в закладах денного догляду або за місцем проживання клієнтів.

У сферу діяльності соціальних служб у Великобританії, які є винятково бюджетними організаціями, потрапляють діти, підлітки, молодь, а також їх сім'ї, які потребують соціального та психологічного захисту і матеріальної підтримки. Ці служби незалежні від навчальних та медичних закладів. Соціальний працівник має право поставити перед місцевою владою питання про небезпеку для всебічного розвитку дитини чи підлітка з боку конкретного закладу, фахівця, родича чи приватної особи. Головним завданням соціального працівника у всіх випадках є безпосередній контакт із клієнтом та його сім'єю з метою надання психологічної і педагогічної допомоги.

Специфікою соціальної робот у Франції є концепція педагогіки навколишнього середовища, яка представляє так звану педагогіку дії. Вона націлює соціальних педагогів та соціальних працівників на розкриття сутнісних сил особистості, її відкритості світу, орієнтації на гуманну взаємодію з ним. Основні теоретичні положення цієї концепції об'єднують її з такими новаторськими концепціями, як: демократична педагогіка, педагогіка співробітництва, педагогіка успіху, педагогічна анімація та іншими. Сучасні французькі дослідники Б.Бло, П.Ферран, Р .Карра, Л.Порше та інші, обумовлюючи «навколишне середовище» та «виховне суспільство» як цілісну виховну систему, включають у неї широке коло структурних компонентів: фізичний, соціальний, міський, сільський, естетичний, утилітарний, природний, технологічний тощо. Практика соціального виховання орієнтує дітей та підлітків не тільки на їх безпосереднє оточення, а й на віддаленіше, зокрема планетарне.

У Німеччині тривалий час вся сфера соціальної діяльності була розділена на соціально-педагогічну і соціальну роботу. Нині ж такий розподіл вважається застарілим, оскільки чимало аспектів діяльності соціального педагога і соціального працівника взаємопереплітаються. Однак питання про ідентичність обох понять ще остаточно не вирішене.

Соціальний педагог у Німеччині - фахівець, який працює у сфері соціальної роботи і виховної діяльності. Це поняття з'явилося в обігу лише після створення вищих спеціальних шкіл соціальної педагогіки в 1966 -1967 навчальному році.

Сфера діяльності соціального працівника доволі широка, позаяк охоплює державні заклади, різноманітні центри і служби соціального забезпечення, лікарні, підприємства, організації та групи самодопомоги. Він працює з людьми різноманітних вікових категорій, оскільки доводиться надавати соціальну допомогу окремим сім'ям, інвалідам, хворим, людям похилого віку, соціально знедоленим дітям та дорослим, іноземним громадянам.

У Швеції у складі соціальних служб умовно можна виділити три основні групи фахівців: 1) соціальні працівники, які доглядають хворих та інвалідів і працюють в основному в медичних закладах; 2) соціальні педагоги; 3) соціальні працівники (патронаж), які представляють розгалужену сітку соціальних фахівців різноманітного спрямування. Більша частина їх зайнята в комунах (community) - адміністративно-територіальних одиницях, які територіально нагадують області України. Інші працюють в керівних органах різних рівнів, школах. Представники цієї сфери доволі повно представлені в парламенті (15 чоловік із 120 членів парламенту).

Соціальна робота в країні ведеться на всіх рівнях: індивідуальному, сімейному, общинному, муніципальному, загальнонаціональному, міжнародному.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     У чому суть континентальної та англосаксонської моделей соціального захисту?

2.     Коли у Великій Британії розпочалася професійна підготовка спеціалістів у галузі соціальної роботи?

3.     У чому полягає специфіка соціальної роботи в школі у Великобританії?

4.     На яких рівнях здійснюється соціальна робота у Великобританії?

5.     Назвіть загальні принципові положення, якими керуються у підготовці фахівців соціальної роботи всі вузи Великої Британії.

6.     Назвіть особливості проведення благодійництва у Великій Британії.

7.     Коли відбулося становлення соціальної роботи в Німеччині?

8.     Охарактеризуйте основні напрямки діяльності соціальних працівників у Німеччині.

9.     На яких рівнях здійснюється підготовка соціальних педагогів у Німеччині?

10. Хто організує соціальну роботу у Франції?

11. Розкрийте поняття «педагогіка оточуючого середовища» у соціальній роботі у Франції.

12. Назвіть основні причини введення у Франції посади «аніматорів».

13. Що є характерною ознакою процесу реалізації молодіжної політики та соціально-педагогічної роботи з молоддю у Франції?

14. Назвіть на яких рівнях здійснюється підготовка соціальних педагогів у Франції?

15. Назвіть відмінності в підготовці фахівців соціальної сфери в Україні та Франції.

16. Коли сформувалася служба соціальної роботи у Швеції?

17. За якими основними напрямками ведеться робота соціальних служб у Швеції?

18. Як забезпечується робочими місцями молодь Китаю?

19. Розвиток виховної роботи в японській сім’ї.

20. Що означає здоровий спосіб життя по-японськи?

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Організація юнацьких служб у Великобританії.

2.     Особливості роботи з дітьми із неблагополучних сімей у Великобританії.

3.     Особливості соціального захисту дітей у Німеччині.

4.     Специфіка діяльності соціальних служб у Німеччині.

5.     Особливості соціальної роботи у Франції.

6.     Особливості соціальної роботи з дітьми та молоддю у Франції.

7.     Особливості соціальної політики в КНР.

8.     Традиційність національного виховання в Японії.