Page 70

Самостійна робота №  5. Практика соціальної допомоги в Київській Русі (Х–ХІІ ст.)

1.     Вплив хрещення Русі на модель соціального захисту населення.

2.     Християнська благодійність за правління князя Володимира Великого (з 980 по 1015 рр.).

3.     Соціальний захист за князів Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха.

 

Основні поняття і категорії: християнство, благодійність, соціальний захист, соціальна підтримка.

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.     Болотіна Н. Б. Право соціального захисту: становлення і розвиток в Україні / Н.Б. Болотіна. – К.: Знання, 2005. – 381 с.

2.     Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.].  К. : Акадевидав, 2005.  304 с.

3.     Горілий А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий –  Тернопіль : Видавництво Астон, 2004. –  174 с.

4.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

5.     Поліщук В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. – 256 с.

6.     Соціальна робота в Україні : навч. посібник / І. Д. Звєрєва [та ін.].–  К. : Центр навчальної літератури, 2004. –  256 с.

7.     Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.

 

ДОДАТКОВА

1.     Костина Е. История социальной работы / Е. Костина.  Владивосток : Издательство Дальневосточного университета, 2004.  110 с.

2.     Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

3.     Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с.  (Серия «Высшее образование»).

4.     Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.]   Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

 

Методичні рекомендації

Християнізація слов’янського світу справила вирішальний вплив на всі сфери життя суспільства, на суспільні відносини, і це не могло не позначитися на характері, формах допомоги та підтримки людини. З цього часу починає формуватися християнська концепція допомоги, в основі якої є філософія любові до ближнього. «Полюби ближнього твого, як самого себе» -  ця формула стає моральним ім­перативом (велінням), що визначає сутність вчинку індивіда. З іншо­го боку, вона виражає сутність єднання суб’єктів, стаючи тим самим показником належності до певної спільності.

Соціальна допомога, що асоціювалася з благодійністю, стає необхідною умовою особистого морального здоров’я осіб, які її здійснювали. Йшлося про те, щоб піднести рівень власної духов­ності, а не суспільного добробуту. За такого підходу допомога нуж­денним була справою окремих осіб, щирих християн, а не держави. Милостиве ставлення до старців було одним з головних засобів морального виховання на Русі.

З прийняттям християнства в Київській Русі стала активно розви­ватися традиція особистої благодійності руських князів, яка вже мала релігійний характер. Великий князь київський Володимир І  статутом 996 р. офіційно зобов’язав духівництво займатися суспільним благодійництвом, визначивши десятину від княжих доходів на утримання мо­настирів, церков, богоділень і лікарень.

«Руська Правда» була першим слов’янським кодексом законів, що включав у себе подобу соціальної програми. Про важливість для князя Ярослава соціальної теми свідчить той факт, що з 37 його статей 8 цілком присвячено проблемам захисту дітей. Ця перша спроба скла­дання руського зводу законів так чи інакше визначила усю подальшу законотворчість в Україні-Русі та Росії. Наступні зведення законів значною мірою будувалися за зразком « Руської Правди» , міцно стве­рджуючи основи соціальної політики.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     Що нового внесло християнство у розуміння милосердя та доброчинності?

2.     Чи зазнала змін модель соціального захисту у Київській Русі з прийняттям християнства? Відповідь обґрунтуйте.

3.     Які категорії населення були основними об’єктами допомоги?

4.     Покажіть релігійний характер особистої добродійності києворуських князів.

5.     Порівняйте системи соціальної доброчинності за правління князів Володимира Великого, Ярослава Мудрого та Володимира Мономаха.

6.     Які питання соціального захисту фігурують у «Руській правді» та «Повчанні дітям»?

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Вплив введення християнства на Русі на піднесення благодійності.

2.     Князівська благодійність у Київській Русі.

3.     Основні підходи щодо пояснення мотивацій благодійної діяльності київських князів.

4.     Суб’єкти, об’єкти та напрямки соціальної допомоги у Київській Русі.

5.     Вплив введення християнства на Русі на піднесення благодійності.

6.     Благодійність Володимира Великого.

7.     Основні напрямки соціальної програми «Руської правди» Ярослава Мудрого, його благодійництво.

8.     Благодійність Володимира Мономаха. Основні напрямки благодійності згідно з «Повчанням дітям».

9.     Відображення ідеології милосердя в пам’ятках давньоруської культури.