Page 49

Семінар № 14. Соціальна робота в США: історія, становлення, розвиток

1.     Становлення та розвиток соціальної роботи в США. М. Річмонд та її метод індивідуальної роботи з незаможними людьми.

2.     Підготовка соціальних працівників у США.

3.     Соціальна робота із сім’єю та в школі.

4.     Психолого-педагогічна служба «Гайденс».

 

Основні поняття і категорії: соціальне піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель, корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель

 

ЛІТЕРАТУРА

ОСНОВНА

1.      Волинець Л. Британська модель соціальної допомоги дітям / Л. Волинець // Соціальна політика і соціальна робота. – 2000. – № 1(13).

2.      Вступ до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Т. В. Семигіна [та ін.].  К. : Акадевидав, 2005.  304 с.

3.      Горілий А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий –  Тернопіль : Видавництво Астон, 2004. –  174 с.

4.      Ковчина І.М. Сучасні технології соціальної роботи за рубежем [Текст] : навч.- метод. посібник / І. М. Ковчина ; заг. ред. А. Й. Капська ; Ліга соціальних працівників м. Києва, Соціальна служба для молоді м. Києва. – К. : [б.в.], 2001. – 95 с.

5.      Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах / С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ, 2009. – 298 с.

6.      Поліщук В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А. Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. – 256 с.

7.      Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. – Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.

 

ДОДАТКОВА

1.      Костина Е. История социальной работы / Е. Костина.  Владивосток : Издательство Дальневосточного университета, 2004.  110 с.

2.      Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.]. –  К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2004. –  178 с.

3.      Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.]. –  М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с.  (Серия «Высшее образование»).

4.      Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.]   Ростов н/Д : Феникс, 2006. –  480 с.

 

 

Методичні рекомендації

Висвітлити особливості системи соціальної захищеності в США (соціальне страхування, пенсії по старості, допомога безробітним, забезпечення гарантованого доходу, медичне страхування, житлова політика та житлові субсидії. Показати зміст та розвиток реабілітаційних програм в США.

Слід звернути увагу, що практика підготовки соціальних працівників у США має давню історію, і започаткована ще у другій половині XVII ст. Сьогодні підготовку соціальних працівників здійснюють школи соціальної роботи, коледжі та університети. У їхніх програмах закладені три рівні навчання: для отримання ступеня бакалавра, магістра та доктора соціальної роботи.

Особливу увагу слід приділити діяльності Мері Річмонд – одній із засновниць професійної соціальної роботи. Вона першою зробила спробу відкрити школи для підготовки фахівців в області соціальної роботи, її внесок у становлення соціальної роботи пов’язаний з обґрунтуванням наукових підходів в теорії і практиці організаційної роботи. М. Річмонд розробила метод, який дозволяв аналізувати соціальні і психологічні проблеми клієнтів. До теорії соціальної роботи вводиться термінологія з медичної практики, така, як «діагноз», «лікування», «клієнт», але з новими семантичними значеннями. «Вивчення, діагноз, лікування» – такий зразок, методика роботи з клієнтом.

У системі соціальної роботи в США інституту сім»ї відводиться особливе місце. У США поширені Центри сімейного виховання і сімейної консультації. Робота в цих центрах має переважно психолого-педагогічний характер і їх основна мета – допомогти сім’ям чи подружжю, у яких проблеми у взаємовідносинах привели до порушення поведінки і комунікабельності дітей і самих батьків. Основною формою роботи в цих центрах є бесіда, причому вона відбувається лише на добровільній основі.

Оригінальний підхід до вирішення проблем соціалізації дітей та підлітків у США демонструє широковідома в країні та за її межами психолого-педагогічна служба «Гайденс», яка була організована Френком Парсонсом у 1908 р. Слово «гайденс» походить від англійського дієслова «гайд», що означає «вести, керувати, скеровувати». Ця служба є обов’язковою у структурі освіти США. Американські вчені вважають, що у розвитку кожної дитини є періоди, коли виникають дві важливі проблеми: необхідність прийняття рішення і адаптація в новій ситуації. Саме тут дитині чи підлітку не обійтися без кваліфікованої допомоги.

Спеціальні відділи «Гайденс» є не тільки в Міністерстві освіти США, але і в кожному штаті. Вони координують діяльність подібних служб шкільних округів і проводять консультації з питань, що виникають. У кожній школі розробляють власні програми «Гайденс», спрямовуючи їх на сприяння найповнішому розвитку потенційних можливостей кожного школяра.

 

КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ

1.     Назвіть основні критерії компетентності соціального працівника в США.

2.     Назвіть особливості общинного навчання та общинного виховання.

3.     У чому полягає специфіка соціальної роботи у школі в США?

4.     Яких особливих соціально-педагогічних підходів вимагає в США робота з «важкими» підлітками і неповнолітніми з групи ризику?

5.     Розкрийте особливості психолого-педагогічної служби «Гайденс».

6.     У чому суть психолого-педагогічних досліджень у США?

 

ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ

1.     Становлення системи соціального захисту та соціальних служб у США.

2.     Перші кроки та перехід до формалізованих методів.

3.     «Дружні візитери» і благодійні товариства.

4.     «Добра порада» як найбільш популярний метод роботи благодійних товариств.

5.     Порівняння діяльності благодійних організацій та руху сеттлментів. Становлення індивідуальної соціальної роботи.

6.     Мілфордська конференція: вісім загальних аспектів індивідуальної роботи Становлення та популяризація групової соціальної роботи. Початок соціальної роботи у громаді.

7.     Сім’я у США як об’єкт соціальної роботи та соціально-педагогічної діяльності.

8.     Соціалізація дітей та підлітків у США через систему таборів.