1. Становлення та розвиток соціальної роботи в США. М. Річмонд та її метод індивідуальної роботи з незаможними
людьми.
2.
Підготовка
соціальних працівників у США.
3. Соціальна робота із сім’єю та в школі.
4. Психолого-педагогічна служба «Гайденс».
Основні поняття і категорії: соціальне
піклування, соціальне страхування, соціальний розвиток, ліберальна модель,
корпоративна модель, суспільна модель, патерналістська модель
ЛІТЕРАТУРА
ОСНОВНА
1. Волинець Л. Британська модель соціальної допомоги
дітям / Л. Волинець // Соціальна політика і соціальна робота. – 2000. – №
1(13).
2.
Вступ
до соціальної роботи : навчальний посібник для студентів вищих навчальних
закладів / Т. В. Семигіна [та ін.]. – К.
: Акадевидав, 2005. – 304
с.
3.
Горілий
А. Історія соціальної роботи: навчальний посібник / А. Горілий – Тернопіль : Видавництво Астон,
2004. – 174 с.
4.
Ковчина І.М. Сучасні технології соціальної роботи за рубежем
[Текст] : навч.- метод. посібник / І. М. Ковчина ; заг. ред. А. Й. Капська ; Ліга соціальних працівників м. Києва, Соціальна
служба для молоді м. Києва. – К. : [б.в.], 2001. – 95
с.
5.
Кубіцький С. Історія соціальної роботи в зарубіжних країнах /
С. Кубіцький. – К.: ДАКККіМ,
2009. – 298 с.
6.
Поліщук
В. А. Історія соціальної педагогіки та соціальної роботи : курс лекцій / В. А.
Поліщук, О. І. Янкович. – Тернопіль : ТДПУ, 2009. –
256 с.
7.
Фурман А.В., Підгурська М.В. Історія соціальної роботи: [навчальний
посібник] / А. В. Фурман, М.В.Підгурська. –
Тернопіль: ТНЕУ, 2014. – 174 с.
ДОДАТКОВА
1. Костина Е. История
социальной работы / Е. Костина. – Владивосток : Издательство Дальневосточного
университета, 2004. – 110 с.
2. Основи соціальної роботи / Н. Б. Бондаренко [та ін.].
– К. : Вид. дім «Києво-Могилянська
академія», 2004. – 178 с.
3. Социальная работа : теория и практика : учеб. пособие / А. В. Бабушкин [и др.].
– М. : ИНФРА-М, 2002. – 427 с. – (Серия «Высшее образование»).
4. Социальная работа : учеб. пособие / В. Д. Альперович [и др.] – Ростов н/Д : Феникс, 2006. – 480
с.
Методичні
рекомендації
Висвітлити особливості системи
соціальної захищеності в США (соціальне страхування, пенсії по старості,
допомога безробітним, забезпечення гарантованого доходу, медичне страхування,
житлова політика та житлові субсидії. Показати зміст та розвиток
реабілітаційних програм в США.
Слід звернути увагу, що практика підготовки соціальних
працівників у США має давню історію, і започаткована ще у другій половині XVII ст. Сьогодні підготовку соціальних працівників
здійснюють школи соціальної роботи, коледжі та університети. У їхніх програмах
закладені три рівні навчання: для отримання ступеня бакалавра, магістра та
доктора соціальної роботи.
Особливу увагу слід приділити діяльності Мері Річмонд – одній із засновниць професійної соціальної роботи.
Вона першою зробила спробу відкрити школи для підготовки фахівців в області
соціальної роботи, її внесок у становлення соціальної роботи пов’язаний з
обґрунтуванням наукових підходів в теорії і практиці організаційної роботи. М. Річмонд розробила метод, який дозволяв аналізувати
соціальні і психологічні проблеми клієнтів. До теорії соціальної роботи
вводиться термінологія з медичної практики, така, як «діагноз», «лікування»,
«клієнт», але з новими семантичними значеннями. «Вивчення, діагноз, лікування»
– такий зразок, методика роботи з клієнтом.
У системі соціальної роботи в США інституту сім»ї
відводиться особливе місце. У США поширені Центри сімейного виховання і
сімейної консультації. Робота в цих центрах має переважно психолого-педагогічний
характер і їх основна мета – допомогти сім’ям чи подружжю, у яких проблеми у
взаємовідносинах привели до порушення поведінки і комунікабельності дітей і
самих батьків. Основною формою роботи в цих центрах є бесіда, причому вона
відбувається лише на добровільній основі.
Оригінальний підхід до вирішення проблем соціалізації
дітей та підлітків у США демонструє широковідома в країні та за її межами
психолого-педагогічна служба «Гайденс», яка була
організована Френком Парсонсом
у 1908 р. Слово «гайденс» походить від англійського
дієслова «гайд», що означає «вести, керувати,
скеровувати». Ця служба є обов’язковою у структурі освіти США. Американські
вчені вважають, що у розвитку кожної дитини є періоди, коли виникають дві
важливі проблеми: необхідність прийняття рішення і адаптація в новій ситуації.
Саме тут дитині чи підлітку не обійтися без кваліфікованої допомоги.
Спеціальні відділи «Гайденс»
є не тільки в Міністерстві освіти США, але і в кожному штаті. Вони координують
діяльність подібних служб шкільних округів і проводять консультації з питань,
що виникають. У кожній школі розробляють власні програми «Гайденс»,
спрямовуючи їх на сприяння найповнішому розвитку потенційних можливостей
кожного школяра.
КОНТРОЛЬНІ
ПИТАННЯ
1. Назвіть основні критерії компетентності соціального
працівника в США.
2. Назвіть особливості общинного навчання та общинного
виховання.
3. У чому полягає специфіка соціальної роботи у школі в
США?
4. Яких особливих соціально-педагогічних підходів вимагає
в США робота з «важкими» підлітками і неповнолітніми з групи ризику?
5. Розкрийте особливості психолого-педагогічної служби «Гайденс».
6. У чому суть психолого-педагогічних досліджень у США?
ТЕМИ ДОПОВІДЕЙ, РЕФЕРАТІВ І ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ
1. Становлення системи соціального захисту та соціальних
служб у США.
2. Перші кроки та перехід до формалізованих методів.
3. «Дружні візитери» і благодійні товариства.
4. «Добра порада» як найбільш популярний метод роботи
благодійних товариств.
5. Порівняння діяльності благодійних організацій та руху сеттлментів. Становлення індивідуальної соціальної роботи.
6. Мілфордська конференція: вісім загальних аспектів індивідуальної
роботи Становлення та популяризація групової соціальної роботи. Початок
соціальної роботи у громаді.
7. Сім’я у США як об’єкт соціальної роботи та
соціально-педагогічної діяльності.
8. Соціалізація дітей та підлітків у США через систему
таборів.