Семінарське
заняття № 3
Тема. Україна в умовах політичної та
економічної лібералізації суспільства (1953—1964)
План
1. Активізація
опозиційного руху в другій половині 60 — на початку 70-х років XX ст. Форми
діяльності дисидентів, їхні політичні вимоги, боротьба за національне
визволення.
2. Економічне,
соціально-політичне та національно-культурне життя у роки “політичної відлиги”.
3. Наростання
кризових та застійних явищ у 70-80-х роках.
Методичні рекомендації
Ознайомившись
з рекомендованою літературою зазначте, що на початку 1950-х років в СРСР
відбулися певні зміни у суспільно-політичному житті. Це було пов’язано зі
смертю Сталіна у березні 1953р. Підкресліть, що суть кардинальних перетворень
полягала в лібералізації всього суспільного життя. Розвиток і поглиблення цього
процесу стало основою десталінізації. Охарактеризуйте їх початковий період,
починаючи з 1953 р. і, закінчуючи 1955 рр. Вкажіть, що за цей час відбулися
значні зміни в Україні, як-от: уповільнення русифікації, реабілітація жертв
сталінського терору, зростання ролі українського чинника в різних сферах
суспільного життя.
Продовжуючи,
покажіть роль М.Хрущова і його виступу на ХХ з’їзді КПРС і постанови ЦК КПРС
від 30.06 1956 на шляху лібералізації. Дайте оцінку цим подіям, які викривали
культ особи Сталіна. Водночас зверніть увагу на те, що критична оцінка сталінського режиму в цих
документах носила абстрактний, однобічний, пасивний характер, не зачіпала суті
адміністративно-командної системи, не викривала її соціальної природи, зводячи
усі непорозуміння в країні до культу особи. Але, незважаючи на недоліки, це був
важливий крок на шляху до десталінізації, який стимулював подальші процеси
лібералізації в державі. Проаналізуйте, як сприймалися зміни оточенням
М.Хрущова у 1957 р. Даючи позитивну оцінку лібералізації, зазначте, що вона
носила суперечливий характер. В чому це проявилося?
Охарактеризуйте
соціально-економічний розвиток в 1954-1958 роках зазначте, що в цей час
проводилися або починалися реформи, що певною мірою сприяли розвитку
промисловості та сільського господарства як в СРСР у цілому, так і Україні,
зокрема. Наведіть приклади зростання продукції села і назвіть причини, які
сприяли досягненням галузі сільського господарства і дайте їм оцінку.
Оцініть
хрущовські надпрограми в сільському господарстві (освоєння цілинних земель,
невиправдане розширення посівів кукурудзи, надпрограма в тваринництві).
Підкресліть, що у 1958 році в сільському господарстві розпочинається спад
виробництва. Назвіть причини.
Потребує
аналізу Хрущовська реформа управління. Визначіть її суть, позитивні і негативні
сторони.
Проаналізуйте
духовне життя в Україні, для якого був характерним хвилеподібний, непослідовний
характер. Виділіть декілька хвиль цього процесу і оцініть їх. Зазначте, що в
період “політичної відлиги” духовне
життя визначали складні і неоднозначні процеси. Перерахуйте їх. Зверніть увагу
на певне розширення меж творчої, культурної та наукової діяльності, пробудження
громадської активності й національного
відродження (Київський клуб творчої молоді “Супутник”, “Пролісок” у Львові,
вихід на літературний та суспільний обрій плеяди творчої молоді –
шестидесятників). Розкажіть про них детальніше.
Зазначте, що позитивні зміни, які відбувалися
в Україні у 1950-х – на початку 1960-х років носили позитивний характер, але їх
втілення в життя зустрічало на своєму шляху непослідовність, суперечливість,
блокування, збереження позицій сталінізму, що особливо проявилося у 1960-х
роках. Проаналізуйте перехідний період від “хрущовської відлиги” до
“брежнєвського застою”.
Прослідкуйте
хід економічних реформ, які розпочалися у 1965-1966 рр. Зверніть увагу на
основне протиріччя цих реформ. Вкажіть на спроби нової влади (Л.Брежнєв, О.
Косигін, М. Суслов) інтенсифікувати два взаємовиключні процеси – з одного боку,
посилити централізм, з іншого – запровадити
ринкові регулятори.
Зауважте, що орієнтація на бюрократизацію
економіки, збереження авторитаризму в політиці та управлінні державою призвели
до кризових явищ в економіці СРСР, і України, зокрема.
Вкажіть,
що адміністративно-командна система не змогла пристосуватися до вимог і змін науково-технічної революції. Серед
негативних явищ визначіть низку важливих довгострокових тенденцій. Перерахуйте
їх і дайте їм оцінку.
Скажіть, що подібні явища були характерними
для багатьох регіонів СРСР. Але в Україні були свої проблеми, які ще більше
ускладнювали ситуацію в республіці. Серед них – деформована структура
розміщення продуктивних сил, хронічне відставання за важливими економічними
показниками. Охарактеризуйте їх.
Вкажіть, що кризові явища вплинули на
посилення соціальних проблем. Розкажіть про це детальніше. Узагальнюючи
викладений матеріал, підкресліть, що для соціально-економічного розвитку
України за 20 років з 1965 по 1985 рр. були характерні: диспропорційність,
затухання, тенденція до застою
Проаналізувавши економічний розвиток України,
розкажіть про суспільно-політичне життя, зазначивши при цьому, що брежнєвська
влада робила все, щоб зберегти існуючий режим, забезпечити курс на
“стабілізацію”. Дайте характеристику цьому курсу.
Розкажіть
про П. Шелеста, В. Щербицького. зазначте, що в брежнєвський період інтенсивно
здійснювався процес злиття функцій партійного і державного апарату.
Варто
вказати на суперечливу ситуацію, яка склалася в духовній сфері республіки.
Наголосіть про русифікаторську політику КПРС.
Особливе місце при вивченні цієї теми повинен
зайняти матеріал про духовну опозицію – дисидентський рух. Зверніть увагу на
те, що він розпочався у кінці 1950-х років, створенням Л. Лук’яненком
“Української робітничо-селянської спілки”. Назвіть три основні течії
дисидентського руху. Вкажіть, що характерною рисою усіх трьох його напрямків
була боротьба за інтереси українців. Визначіть специфіку та ідеологічний спектр
дисидентства в Україні. Перерахуйте активних діячів дисидентського руху і
розкажіть про них, їх переслідування владою,
дві хвилі арештів.
Критична
ситуація, яка склалась в середині 1980-х років, змусила нового керівника КПРС оголосити про зміну
внутрішньої і зовнішньої політики. Був взятий курс на перебудову,
демократизацію, гласність.
Студент
повинен визначити основні причини перебудови в міжнародній, політичній,
соціально-економічній, духовній сферах. Назвати головні етапи перебудови та її
наслідки. Вказати, що кінцевою метою поставленого завдання проголошувалася
побудова “гуманного демократичного суспільства”. Розказати як втілювалася в
життя перебудова в СРСР і, зокрема в Україні. Чому Україна залишалася
“заповідником застою”? Яку позицію в цьому питанні займав В.Щербицький, перший
секретар ЦК КПУ?
Зазначте,
що в 1987-1988 рр. відбулося два корінних зрушення. По-перше, була висунута
стратегічна тріада перебудови – нове політичне мислення, радикальна економічна
реформа, демократизація політичної системи. По-друге, розпочалося активне
формування соціальної бази перебудови. Це пов’язано з появою неформальних
організацій. Назвіть їх і дайте їм оцінку. Охарактеризуйте їх стосунки з владою.
Вкажіть, що вони суттєво розширили базу демократичного руху, надали йому
національного забарвлення. Уособленням цього став Народний Рух України за
перебудову (НРУ) – перша масова політична організація, що перебувала в опозиції
до КПРС. Проаналізуйте процес становлення НРУ, його діяльність і розкрийте
значення Руху в кінці 1980-х – на початку 1990-х років. Визначіть чим
відрізнялись стратегічні плани Руху у 1989р. від завдань у жовтні 1990 р.
Зазначте, що 1989 р. став переломним у трансформації “перебудови” у революцію
Дайте
оцінку Всеукраїнській акції 21.01.1990 р. на трасі Львів – Київ, де було
організовано живий ланцюг на відзначення річниці Акту злуки УНР і ЗУНР від
22.01.1919р. Значну увагу зверніть на виборчий процес до Верховної ради УРСР та
місцевих рад у березні 1990 р. і на роботу новообраних представницьких органів.
Розкажіть про прийняття 16.06.1990 р. Декларації про державний суверенітет УРСР. Назвіть основні принципові положення
цього історичного документу.
Потребує
уваги поляризація й конфронтація, що постійно наростали в суспільстві й сягнули
піку осінню 1990 р., коли студентська молодь Києва організувала акцію голодування і висунула
політичні вимоги. Перерахуйте їх та оцініть. Підкресліть, що під тиском
демократичних сил українське керівництво було змушене підтримувати курс
суверенізації республіки.
Зробивши
короткий аналіз становища, яке склалося в перебудовчий період 1989-1990
рр., перейдіть до висвітлення подій, що
відбулися в СРСР і Україні у першій половині 1991 р. Підкресліть, що спроба
реакційних сил 19-23.08.1991 р. у
Москві, та в Києві задушити демократію закінчилася їх провалом.
Теми рефератів
1.
Зміни в управлінні господарством. Розвиток
промисловості. Аграрна політика. Нові явища в соціальній сфері.
2.
Науково-технічна революція. Реформи освіти.
Здобутки науки. Відлига в українській літературі та в мистецтві.
3.
Культура середини 60-х - початку 80-х років.
4.
«Шістдесятництво в українській культурі».
5.
«Левко
Лук’яненко – організатор Української Робітничо-Селянської Спілки (УРСС)».
Література
1.
Бойко О. Д. Історія України. – К., 2001, С. 418-439, 440-455, 456-472, 473-486.
2.
Грицак Я. Нарис історії України. – К., 1996.
- С. 285-297.
3.
Жуковський А., Субтельний О. Нариси історії
України. – Львів, 1991. - С. 145-151.
4.
Історія України. Під ред. В. Смолія. – К.,
1997. - С. 326-359.
5.
Коваль М., Кульчицький С., Курносов Ю. Історія України. – К., 1992.
- С. 441-444.
6.
Кормич Л.І., Багацький В.В. Історія України
від найдавніших часів і до ХХІ століття: Навчальний посібник. - Видання
четверте. – Х.: ООО «Одіссей», 2004.
7.
Лазарович М.В. Історія України: Навч. посіб.
– К.: Знання, 2008.
8.
Лановик Б.Д., Лазарович М.В. Історія України:
Навч. посіб. – 3-тє вид., випр. і доп. – К.: Знання – Прес, 2006.
9.
Нартов В.В. Історія України з давніх-давен до
сьогодення. – Харків: Книжковий клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2006.
10. Світлична
В.В. Історія України: Навч. посіб./ За ред. Ю.М. Алексєєва. - 3-тє вид. – К.:
Каравела, 2004. - С. 213-231.
11. Субтельний
О. Україна: Історія. – К., 1991. - С. 445-450.
12. Турченко.
Новітня історія України. – К., 1995. - С. 8-22, 39-45, 54-59, 64-70, 78-86,
94-139.