Тема
5. Українська СРР в умовах нової економічної політики (1921—1928
рр.)
План
1. Політика
влади у царині культури. Українізація.
2. Освіта
і наука в роки НЕПу.
3. Релігійне
життя в Україні.
1. Перемога більшовиків у боротьбі
зі своїми противниками
й перехід до нової економічної політики визначили зміст і напрями розвитку
національної культури в Україні в 20-х роках.
Пленум ЦК КП(б)У 1922 р. в
директивах з національного питання знову продемонстрував своє безкомпромісне
прагнення здійснювати всеосяжний контроль за розвитком культури в Україні,
націлюючи більшовицькі організації на рішучу боротьбу з будь-якими відхиленнями
від генеральної політичної лінії РКП(б).
В. Ленін став ініціатором нової
кампанії репресій проти інтелігенції. За його розпорядженням за кордон вислали
кілька сотень представників інтелектуальної еліти Росії. Відгомоном цієї
кампанії стала висилка
в жовтні 1922 р. з Одеси, Києва, Катеринослава, Харкова в північні райони Росії
та за кордон 70 вчених, погляди яких розходилися з офіційною лінією властей.
Репресії проти інтелігенції тривали в Україні й у наступні роки непу.
Досвід громадянської війни свідчив,
що без
задоволення мінімуму національних
потреб українського народу доля більшовизму в республіці завжди буде під
загрозою. Саме ця обставина була основою політики «коренізації», яка після XII з'їзду РКП(б) (1923)
впроваджувалася в усіх радянських республіках, а в Україні мала назву
українізації. Українізація стала офіційною лінією більшовицької партії, вона
передбачала виховання кадрів із представників корінної національності,
впровадження в роботу партійного, радянського і господарського апаратів рідної
для населення мови, розширення мережі шкіл та інших навчальних закладів із
навчанням рідною мовою, розвиток національної культури.
Українізація з її гаслами
національного відродження сприяла залученню до культурного будівництва багатьох
представників національної інтелігенції, які щиро прагнули служити народові,
сприяти його соціально-економічному та духовному піднесенню. Не випадково перша
половина 20-х років відзначена
поверненням в Україну ряду відомих
діячів національної культури, котрі залишили батьківщину в роки
національно-визвольних змагань. Зокрема, для наукової роботи в республіці
повернувся видатний український історик М. Грушевський. Частина представників
західноукраїнської інтелігенції переїхала на Наддніпрянщину, щоб своєю працею
сприяти національному відродженню.
3 перших же кроків українізація
зіткнулася з опором партійного і державного апарату. Згідно з даними уряду
УСРР, на початку 20-х років органи радянської влади в Україні переважно
обслуговувалися російськими або російськомовними чиновниками. Багато хто з них
не сприймав українізацію, вважаючи її політичним маневром, поступкою
«петлюрівщині», і всіляко саботував.
У другій половині 20-х років
ситуація дещо змінилась. З великими труднощами вдалося перевести на діловодство
українською мовою 75 % місцевих державних установ і організацій. Українізація
стала поступово охоплювати найважливіші ланки партапарату. В 1927 р. в апараті
ЦК КП(б)У 42 % працівників володіли українською мовою. Повільний хід
українізації керівних комуністичних структур визначив характер і темпи
українізації в цілому.
2. Встановлення тотального контролю
над сферами духовного життя особливо яскраво відбилося на культурно-освітній
роботі. Ще в грудні 1920 р. при Наркоматі освіти УСРР за зразком Російської
Федерації було створено Головний політично-освітній комітет — Головполітосвіту.
Діяльність Головполітосвіти на собі
відчули, насамперед, «Просвіти», які ще працювали в багатьох селах республіки.
Протягом 1921-1923 рр. переважна їх більшість була насильно реорганізована в
сільські будинки (сільбуди) і хати-читальні, які перетворювалися в
організаційні центри політосвітньої роботи на селі. В містах органи
Головполітосвіти використовували існуючі з революційних часів заклади та
установи, провадили свою роботу через клуби, агітпункти, театри, бібліотеки.
Одним із важливих завдань
культурно-освітньої роботи була ліквідація неписьменності серед дорослого
населення. У травні 1920 р. IV Всеукраїнський
з'їзд рад видав постанову про боротьбу з неписьменністю. Все неписьменне населення віком від 8 до
50 років зобов'язувалося навчитися грамоти. До цієї роботи планувалося залучити письменників у порядку трудової
повинності з відповідною оплатою, а загальне керівництво покладалося на
Головполітосвіту, до складу якої входила Всеукраїнська надзвичайна комісія з
боротьби з неписьменністю. Як і раніше, ставилося завдання не лише навчити робітників
і селян читати, писати та лічити, а й прищепити їм комуністичну ідею. У 1923
р., за прикладом РСФРР, в Україні під головуванням Г. Петровського було
утворено товариство «Геть неписьменність!». На кошти товариства у 1924/25
навчальному році утримувалося понад 2,5 тис. пунктів і шкіл лікнепу, де
навчалося до 100 тис. чол.
Оголосивши ліквідацію неписьменності
одним із найважливіших політичних завдань, держава прагнула забезпечити цю
кампанію літературою відповідного політичного спрямування. В Україні видавалися
букварі для дорослих «Геть неписьменність!», «Червоний прапор», «Буквар
залізничника», «Буквар селянина», книга для читання «Ми новий світ збудуємо» та
інші. Зміст цієї літератури мав забезпечити поєднання навчання елементарних
навичок читання й письма з вихованням відданості новому ладу, непримиренності
до його противників.
Перехід до мирного будівництва
сприяв розвитку освіти в Україні. В 1922 р. був прийнятий «Кодекс законів про
народну освіту в УСРР»,
який закріпив курс на підпорядкування школи ідеологічним настановам
більшовицької партії. Метою виховання й освіти Кодекс оголошував «розкріпачення
трудових мас від духовного рабства, розвиток їх самосвідомості, створення
нового покоління людей комуністичного суспільства з психологією колективізму, з
твердою волею, суспільно необхідною кваліфікацією, матеріалістичним
світоглядом».
Однак, у роки непу так і не вдалося
залучити до навчання всіх дітей. Наприкінці 1925 р. поза школою залишалося ще
понад 40 % дітей шкільного віку. Особливо багато їх було у сільській
місцевості.
Проголошений радянською владою курс
на українізацію досить відчутно позначився на роботі школи. Число в УСРР шкіл з
українською мовою викладання зростало. Якщо у 1925 р. вони становили 79,1 %
усіх шкіл, то у 1930 р. — 85 %. У решті
шкіл навчання велося мовами народів, які проживали в Україні: російською,
грецькою, польською, німецькою, чеською, єврейською та іншими.
Новий суспільний лад змінив певним
чином роботу вищих навчальних закладів. Доступ до них дітей священнослужителів,
землевласників, великих підприємців, інших осіб, яких відносили до «ворожих»
радянській владі, був закритий.
Політика українізації сприяла
впровадженню української мови в навчальний процес вищої школи. В 1923 р.
Раднарком УСРР прийняв декрет, згідно з яким поступово, відповідно до наявності
викладачів, що володіють українською мовою, необхідно було перевести вузи на
українську мову викладання. Навіть перед військово-навчальними закладами
України поставили завдання підготувати певну кількість командирів, які б
володіли українською мовою.
Мережа вузів у 20-ті роки швидко
розширювалася.
Найвищою державною науковою
установою республіки
Раднарком УСРР оголосив 1921 р. Всеукраїнську академію наук (ВУАН). У 1922 р.
її очолив український ботанік В. Липський, який перебував на цій посаді до 1928
р. Великий внесок у розвиток Академії зробив С. Єфремов, котрий тривалий час
був віце-президентом ВУАН. У системі ВУАН на середину 20-х років працювало
близько 40 науково-дослідних установ, що входили до трьох відділів:
історично-філологічного, фізично-математичного і соціально-економічного. На
початку 1924 р. в Академії налічувалося 37 дійсних членів і близько 400
наукових співробітників.
У 20-х роках особливо плідно діяв
історично-філологічний відділ Академії, який очолювали визначні мовознавці А.
Кримський і С. Єфремов. Відділ видавав журнал «Записки Історично-філологічного
відділу ВУАН».
У 1921 р. було засновано Інститут
української наукової мови, зусиллями співробітників якого до 1932 р. було
видано 49 термінологічних словників і заплановано ще 34.
У фізично-математичному відділі ВУАН
працювала група видатних учених, котрі своїми дослідженнями здобули міжнародне
визнання. Це — математики Д. Граве, М.
Крилов, хіміки Л. Писаржевський та В. Кістяківський.
У
1919—1920
рр. з України виїхали видатні письменники й поети, зокрема М. Вороний, О. Олесь, В. Винниченко, В.
Самійленко. На зміну їм у літературу прийшло покоління молодих, котре,
спираючись на демократичні традиції дожовтневої української літератури, прагнуло
до оновлення мистецтва, написання художніх творів, співзвучних власному
розумінню нової епохи. Це — О.
Досвітній, М. Драй-Хмара, М. Зеров, Г. Косинка, М. Куліш, М. Рильський, О. Слісаренко, В. Сосюра, П. Тичина, М.
Хвильовий, В. Яловий і багато інших. У
20-х роках в республіці видавалося понад 20 літературно-художніх і
громадсько-політичних альманахів та збірників, 10 республіканських газет і 55
журналів. Виникали і розпадалися численні літературно-художні об'єднання:
«Гарт», «Плуг», «Аспанфут», «Ланка», «Молодняк», «Авангард» та інші.
У центрі дискусій різних
літературних течій другої половини 20-х років був ідейний натхненник провідного
літературного об'єднання України —
Вільної академії пролетарської літератури (ВАПЛІТЕ) —
М. Хвильовий, член більшовицької партії, учасник громадянської війни, один із
засновників новітньої української літератури.
3 переходом до мирного будівництва
значно зростає інтерес до образотворчого мистецтва, музичної та театральної
творчості. Виникає ряд об'єднань художників, у тому числі Асоціація художників
Червоної України, члени якої — С. Іжакевич, К. Трохименко, О. Кокель, Ф.
Кричевський та інші — проголосили своїм
основним завданням правдиве відображення сучасності.
У театральному мистецтві плідно
працювали колективи, об'єднані в Першому державному драматичному театрі ім. Т.
Г. Шевченка в м. Києві на чолі з О. Загаровим та державному драматичному театрі
ім. І. Франка під керівництвом Г. Юри. Нарешті, в 1922 р. у Києві засяяла зірка
театру «Березіль», очолюваного одним із найвидатніших реформаторів українського
театру за всі часи його існування
— Лесем Курбасом. У 20-ті роки його
творчість сягає вершин. Театр «Березіль» зібрав видатних майстрів української
сцени — П. Саксаганського, О. Мар'яненка, М. Крушельницького, О. Сердюка, А.
Бучму, Ю. Шумського та інших. В Україні на середину 20-х років налічувалося 45
професійних театрів.
У галузі музичного мистецтва відбувається
творчий злет композиторів Г. Вірьовки, П. Козицького, Л. Ревуцького, К.
Богуславського та інших. Далеко за межами республіки славилася хорова капела
«Думка» на чолі з її беззмінним керівником Н. Городовенком. Цей колектив
об'їздив усю Україну, виступав на Дону, Кубані, в Грузії, Азербайджані, в
Москві, а в 1929 р. виїздив на гастролі до Франції.
У 20-х роках помітне місце в
культурному О. Довженко житті посіло кіно. 1922 р. введено в експлуатацію
Одеську кінофабрику, в 1927 р. розпочалося будівництво Київської кіностудії — на той час найбільшої в Європі. У
середині 20-х років у містах і селах
України працювало вже понад 500 кінотеатрів. У 1923 р. В. Гардін поставив фільм «Остап
Бандура» за участю М. Заньковецької. В 1924—1925
рр. було створено понад півтора десятка картин. У 20-ті роки зійшла зоря одного
з видатних майстрів українського і світового кіномистецтва О. Довженка. В 1927
р. він поставив фільм «Звенигора», в 1929 р. —
«Арсенал».
Отже, 20-ті роки характеризувалися
бурхливим розвитком літератури та образотворчого мистецтва, музики та театру,
кінематографа. Українська творча інтелігенція включалася в практичну діяльність
зі створення декретованої партією соціалістичної культури, вносячи в неї
національну сутність. Творчий потенціал українського національного мистецтва
виявився настільки потужним, що всупереч усім перепонам і обмеженням
ідеологічного характеру кращі його представники досягли небачених висот.
3. Атеїстичне керівництво
більшовицької партії оголосило
релігію історичним «пережитком», з яким слід боротися і який
необхідно «подолати». На боротьбу з релігією і церквою були мобілізовані партія,
комсомол, преса і навіть репресивні органи.
У цих складних умовах серед
православних священиків і віруючих наростало прагнення до створення незалежної
від Руської православної церкви (РПЦ) Української автокефальної православної
церкви (УАПЦ). 11 жовтня 1921 р. з дозволу влади відбувся Всеукраїнський
православний собор у Києві, який затвердив автокефалію та обрав Василя
Липківського митрополитом УАПЦ.
Служба в автокефальних храмах велася
українською мовою замість малозрозумілої церковнослов'янської, якою користувалися
священики РПЦ. Управління автокефальною церквою ґрунтувалося на демократичних
засадах за участю віруючих. Між РПЦ і УАПЦ точилася гостра боротьба за вплив на
віруючих. Близько 7 млн парафіян пішли за автокефалістами, які об'єдналися в
2800 парафій. Але більшість віруючих в 20-ті роки все ще залишалася в лоні РПЦ.
Дозвіл на існування УАПЦ був
тимчасовою поступкою центральної більшовицької влади національно-релігійним
почуттям українського народу. Існування української автокефалії влада дозволяла,
поки тривав неп і діяв курс на українізацію. У 1928 р. розгорнулося
переслідування автокефальної церкви з метою її повного знищення.
Запитання
для закріплення матеріалу
1. Чим
була викликана політика українізації? Якою була її мета?
2. Якими
були конкретні результати українізації?
3. Яких
змін зазнав освітянський процес в роки непу?
4. Охарактеризуйте
особливості літературного процесу в Україні в 20-ті роки.
5. Охарактеризуйте
особливості релігійного життя в роки непу.