МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ЛУЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ ТЕХНІЧНИЙ
УНІВЕРСИТЕТ
ФАКУЛЬТЕТ ЕКОЛОГІЇ, ТУРИЗМУ ТА
ЕЛЕКТРОІНЖЕНЕРІЇ
ЗАТВЕРДЖУЮ Декан факультету екології, туризму
та електроінженерії _________________ Волинець В.І. «__» _________________ 2020 р. |
ЗАТВЕРДЖУЮ Голова НМР ______________ Ляшенко О.М. «__» _________________ 2020 р. |
РОБОЧА ПРОГРАМА
з
дисципліни «ЗАПОВІДНА СПРАВА»
ступінь
вищої освіти − бакалавр
галузь знань – 10 «Природничі науки»
спеціальність – 101
«Екологія»
освітня програма – «Екологія»
Кафедра екології та агрономії
Форма навчання |
Курс |
Семестр |
Лекції (год.) |
Практ. (семін.) (год.) |
Лаб.роб. (год.) |
Тренінг (год.) |
Самост. робота студ. (год.) |
Разом (год.) |
Залік (сем.) |
Екз. (сем.) |
Денна |
4 |
8 |
28 |
21 |
- |
- |
71 |
120 |
- |
8 |
Заочна |
4 |
8 |
6 |
4 |
- |
- |
110 |
120 |
- |
8 |
Луцьк – 2020
Робоча програма
складена на основі ОП підготовки бакалавра галузі знань – 10 «Природничі науки», спеціальність – 101 «Екологія», затвердженої Вченою
радою Луцького НТУ (протокол № _______ від _________20___
р.).
Робочу програму склала доцент кафедри екології та агрономії, кандидат
географічних наук, доцент Федонюк Віталіна Володимирівна
Робоча програма затверджена на засіданні кафедри екології та агрономії,
протокол № 1 від 31.08.2020 р.
Завідувач кафедри,
кандидат історичних
наук,
доцент _____________________
Іванців В.В.
Розглянуто та
схвалено групою забезпечення ОП «Екологія», протокол № 1 від 31.08.2020 р.
Гарант ОП,
кандидат географічних
наук,
доцент __________________ Федонюк
В.В.
СТРУКТУРА РОБОЧОЇ ПРОГРАМИ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
«ЗАПОВІДНА СПРАВА»
1.
Опис дисципліни «Заповідна справа»
Дисципліна «Заповідна справа» |
Галузь знань, спеціальність, СВО |
Характеристика навчальної дисципліни |
Кількість кредитів – 3 |
галузь знань (шифр, найменування) – 10
«Природничі науки» |
Статус
дисципліни нормативна Мова
навчання Українська |
Кількість залікових модулів – 2 |
Спеціальність (шифр, найменування) – 101 «Екологія» |
Рік
підготовки: Денна – 4-й Заочна – 4-й Семестр: Денна – 8-й Заочна – 8-й |
Кількість
змістових модулів – 2 |
Ступінь вищої освіти – бакалавр |
Лекції: Денна – 28 год. Заочна – 6 Практичні
заняття: Денна – 21 год. Заочна – 4 год. |
Загальна кількість годин – 120 |
|
Самостійна
робота: Денна – 71
год. Заочна – 110 год. |
Тижневих годин – 15, з них аудиторних – 6 |
|
Вид
підсумкового контролю – екзамен |
2. Мета і завдання дисципліни «ЗАПОВІДНА СПРАВА».
2.1. Мета вивчення дисципліни: опанування
студентами-екологами курсу “Заповідна
справа” полягає у оволодінні усією сукупністю знань щодо заповідного аспекту
охорони природи, вивченні категорій і елементів природно-заповідного фонду, їх
ролі, функцій, практичного значення.
Предметом навчальної
дисципліни є: правові, наукові, організаційні і практичні аспекти виділення і
функціонування заповідних територій та об’єктів. Існує і більш вузьке,
практично-професійне розуміння заповідної справи як комплексу організаційних,
правових, наукових, економічних і виховних заходів, спрямованих на збереження
унікальних та типових ландшафтів чи окремих природних об’єктів.
Об’єкт вивчення –
це методика організації, визначення цінності та рангу заповідних об’єктів,
географія, зміст, організаційні засади і наукова значущість певних територій та
окремих елементів довкілля.
Об’єкти
природно-заповідного фонду – це своєрідний екологічний каркас будь-якої
території, краю, області, держави, їх мережа, її густина, наповнюваність,
визначають ступінь і можливість
збереження генофонду, природної недоторканості і унікальності окремих
територій, окремих елементів природних комплексів чи всього ландшафту в цілому.
У цьому полягає їх екологічна цінність та еколого-прикладне значення вивчення
даного курсу студентами-екологами.
2.2. Завдання вивчення дисципліни:
- ознайомлення з метою,
призначенням та функціями основних категорій ПЗФ (природно-заповідного фонду) в
Україні та в світі;
- вивчення класифікації територій та об’єктів ПЗФ, прийнятої в
світовій практиці та запровадженої в Україні;
- вивчення правової бази організації та функціонування природно
- заповідних об’єктів в Україні;
- засвоєння основних критеріїв та принципів вибору місць для
створення заповідних об’єктів та цінності їх територій;
- дослідження та детальне вивчення відмінностей у функціях,
призначенні та меті створення 11 категорій ПЗФ України, що функціонують на
даний час;
- оволодіння навиками проектування територій та об’єктів ПЗФ
різного типу, оформлення клопотання про їх створення та інших право установчих
нормативних документів;
- оволодіння навичками ведення основних структурних розділів
Літопису природи в заповідниках.
2.3. Найменування та
опис компетентностей, формування котрих забезпечує вивчення дисципліни.
Інтегральна компетентність:
Здатність
розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в ході
професійної роботи у галузі природоохоронної діяльності, або у процесі
навчання, що передбачає застосування окремих методів і положень заповідної
справи на практиці у сфері екологічної діяльності.
Загальні компетентності:
К01. Знання та критичне розуміння предметної
області та професійної діяльності.
К02. Навички використання інформаційних і
комунікаційних технологій.
К03. Здатність до адаптації та дії в новій
ситуації.
К05. Здатність спілкуватися з представниками
інших професійних груп різного рівня для донесення інформації та власного
досвіду.
К06. Здатність діяти соціально відповідально та
свідомо.
К07. Здатність до участі у проведенні досліджень
на відповідному рівні.
К08. Здатність працювати в команді,
використовуючи навички міжособистісної взаємодії.
К09. Здатність оцінювати та забезпечувати якість
виконуваних робіт.
Спеціальні (фахові,
предметні) компетентності:
К10. Знання та розуміння теоретичних основ
екології, охорони довкілля та збалансованого природокористування.
К11. Здатність до критичного осмислення основних
теорій, методів та принципів природничих наук.
К13. Знання сучасних досягнень національного та
міжнародного екологічного законодавства.
К15. Здатність до використання основних принципів
та складових екологічного управління.
К16. Здатність проводити моніторинг та оцінювати
поточний стан навколишнього середовища.
К17. Здатність обґрунтовувати необхідність та
розробляти заходи, спрямовані на збереження ландшафтно-біологічного
різноманіття та формування екологічної мережі.
К19. Здатність до використання сучасних
інформаційних ресурсів для екологічних досліджень.
К20. Здатність інформувати громадськість про стан екологічної
безпеки та збалансованого природокористування.
К21. Здатність до опанування міжнародного та
вітчизняного досвіду вирішення регіональних та транскордонних екологічних
проблем.
К22. Здатність до участі в управлінні
природоохоронними діями та/або екологічними проектами.
2.4. Передумови для вивчення дисципліни.
Пререквізити дисципліни:
·
Загальна екологія та неоекологія;
·
Вступ до фаху;
·
Геоекологія;
·
Ландшафтна екологія;
·
Екологічна географія;
·
Основи загального землезнавства;
·
Біологія;
·
Рослини та тварини Червоної книги.
2.5. Результати навчання.
В результаті вивчення
дисципліни студенти повинні знати:
ПР01. Демонструвати розуміння основних принципів
управління природоохоронними діями та/або екологічними проектами.
ПР02. Формулювати основні екологічні
закони, правила та принципи охорони довкілля та природокористування.
ПР03. Розуміти основні концепції,
теоретичні та практичні проблеми в галузі природничих наук, що необхідні для
аналізу і прийняття рішень в сфері екології, охорони довкілля та оптимального
природокористування.
ПР05. Знати концептуальні основи
моніторингу та нормування антропогенного навантаження на довкілля.
ПР06. Аналізувати фактори, що визначають формування ландшафтно-біологічного
різноманіття.
ПР07. Розв’язувати проблеми у сфері захисту
навколишнього середовища із застосуванням інноваційних підходів та міжнародного
і вітчизняного досвіду.
В результаті вивчення
дисципліни студенти повинні також вміти:
ПР08. Проводити пошук інформації з
використанням відповідних джерел для прийняття обґрунтованих рішень.
ПР13. Формувати ефективні комунікаційні
стратегії з метою донесення ідей, проблем, рішень та власного досвіду в сфері
екології.
ПР14. Формувати тексти, робити презентації
та повідомлення для професійної аудиторії та широкого загалу з дотриманням
професійної сумлінності та унеможливлення плагіату.
ПР15. Пояснювати соціальні, економічні та
політичні наслідки впровадження екологічних проектів.
ПР16. Вибирати оптимальну стратегію
проведення громадських слухань щодо проблем та формування територій
природно-заповідного фонду та екологічної мережі.
ПР17. Усвідомлювати відповідальність за
ефективність та наслідки реалізації комплексних природоохоронних заходів.
ПР18. Поєднувати навички самостійної та
командної роботи задля отримання результату з акцентом на професійну
сумлінність та відповідальність за прийняття рішень.
ПР19. Підвищувати професійний рівень шляхом
продовження формальної освіти та самоосвіти.
ПР20. Формувати запити та визначати дії, що
забезпечують виконання норм і вимог екологічного законодавства.
ПР22. Брати участь у розробці проектів і
практичних рекомендацій щодо збереження довкілля із залученням громадськості.
ПР23. Впроваджувати природоохоронні заходи
та проекти.
3.
Програма навчальної дисципліни
Змістовний модуль 1: Основні поняття в галузі заповідної справи
Тема 1. Заповідна справа: предмет, історія становлення,
значення.
Предмет, об’єкт і метод заповідної справи як одного з розділів сучасної загальної
екології. Значення заповідного аспекту охорони елементів довкілля на сучасному
етапі поглиблення глобальної екологічної кризи, в умовах збіднення
біорізноманіття біосфери Землі. Історичні етапи становлення заповідної справи у
світі та в Україні. Від первісних заборонних обрядів – до розуміння наукового
значення заповідної охорони елементів довкілля. Становлення заповідної справи в
Україні, роль вітчизняних дослідників у її розвитку.
Тема 2. Теоретичні засади організації
природно-заповідних об’єктів і територій.
Теоретичні принципи і методологія заповідного аспекту охорони довкілля. Об”єкти природно-заповідного фонду як основа формування
екологічного каркасу територій і регіонів. Основні критерії виділеня
природно-заповідних територій і об’єктів. Критерії цінності об’єктів ПЗФ.
Природознавча, ресурсознавча, наукова, естетична та загально екологічна
цінність об’єктів ПЗФ. Комплексний підхід у теоретичному обґрунтуванні
необхідності виділення заповідних об’єктів.
Тема 3. Правова база заповідної справи в Україні.
Історичні етапи становлення правової бази заповідної справи в Україні.
Закон України “Про природно-заповідний фонд”, його характеристика, основні
положення, зміст, засади. Принципи виділення окремих категорій
природно-заповідного фонду, їх функції, організаційне оформлення,
підпорядкування, охорона, управління діяльністю. Правове регулювання заповідної
охорони довкілля у загальній системі екологічного права України.
Тема 4. Категорії ПЗФ України.
Класифікація об’єктів ПЗФ України. Принципи класифікації. Виділення
об’єктів за їх типом та за режимом заповідання. Заповідники, їх роль та
значення, науково-практичні завдання, що вирішуються у заповідниках. Біосферні
заповідники. Природні національні парки. Заказники, заповідні урочища, пам’ятки
природи. Регіональні ландшафтні парки, ботанічні сади, зоопарки. Парки-пам’ятки
садово-паркового мистецтва. Дендропарки. Заповідно-мисливські господарства.
Роль, значення, підпорядкування та функції окремих категорій природно-заповідного
фонду України.
Змістовний модуль 2: Організація
природно-заповідних територій в Україні та за кордоном
Тема 5. Географія заповідних об’єктів
України та їх роль у підтриманні екологічної рівноваги.
Державні заповідники України, їх географічне розташування, історичні
етапи розвитку мережі державних заповідників України. Новостворені заповідні
об’єкти на території нашої держави. Природні національні парки України, їх роль
у системі охорони довкілля. Характеристика окремих природних національних
парків України. Швацький ПНП та його особливості. Заповідні об’єкти Волині, їх
географія, динаміка зростання ПЗФ Волинської області. Характеристика
найцінніших об’єктів і територій.
Тема 6. Заповідна справа за кордоном. Сучасний стан, перспективи
розвитку.
Особливості та специфіка розвитку заповідної справи у країнах близького
зарубіжжя. Найцікавіші природоохоронні об’єкти Росії, Бєларусі, Молдови,
Кавказу, Середньої Азії, Прибалтики, Польщі. Характеристика окремих заповідних
об’єктів Європи, Північної та Південної Америки, Африки, Азії, Австралії,
Океанії. Основні категорії ПЗФ у зарубіжних країнах, принципи їх виділення і
функціонування.
Тема 7. Основні напрямки розвитку заповідної справи в Україні.
Зростання ролі і значення заповідного аспекту охорони довкілля на
сучасному етапі. Проблеми збереження екологічної рівноваги та біорізноманіття,
гено- і генофонду біосфери Землі та роль об’єктів ПЗФ у їх вирішенні.
Перспективна мережа об’єктів ПЗФ на території України. Проблеми розширення ПЗФ
Волині та шляхи їх оптимізації.
Тема 8. Природно-заповідний фонд
Волині.
Історія становлення та сучасний стан ПЗФ Волині . Динаміка розвитку заповідного фонду області по
періодах. Робота відділу заповідної справи при Державному управлінні екології
та природних ресурсів області. Географічний розподіл територій та об”єктів. Характеристика об”єктів
державного значення. Перспективи розширення ПЗФ області.
Тема 9. Розбудова екологічної
мережі України та світу як завдання загальнодержавного значення.
Перспективна мережа розбудови заповідного
фонду України на 2005-2015 р.р. Наукові завдання та функції, що виконуються у об”єктах державного природно-заповідного фонду, видавнича,
еколого-просвітницька та рекреаційні форми діяльності. Роль
спеціалістів-екологів у організації, функціонуванні та науковій роботі об”єктів ПЗФ: правова база,завдання, функції.
4. Структура залікового
кредиту з дисципліни «ЗАПОВІДНА СПРАВА»
Назви змістових
модулів і тем |
Кількість годин |
|||||||||||||
Денна форма |
Заочна форма |
|||||||||||||
усього |
у тому числі |
усього |
у тому числі |
|||||||||||
Л |
Пр. |
Сам.роб. |
Л. |
Пр. |
Сам.роб. |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||||||
6 семестр |
||||||||||||||
Тема 1.Вступ. Заповідна справа: історія становлення та
сучасний стан природоохоронної та такої, що спрямована на збереження
біорізноманіття, діяльності у світі і
в Україні Лекція 1.
Історія виникнення, становлення та розвитку заповідної справи у світі і в
Україні. Першопричини необхідності заповідного аспекту охорони живої природи.
Лекція 2. Вклад
вітчизняних вчених у створення територій
та об”єктів ПЗФ. Лекція 3. Історія найстаріших
заповідників України і світу. |
17 |
4 |
3 |
10 |
17 |
2 |
- |
15 |
||||||
Тема 2.Природно-заповідний
фонд України: принципи організації, категорії, їх специфіка. Лекція 4.
Сучасний стан заповідної справи в Україні. Розбудова екологічної мережі
держави у роки незалежності. Лекція 5.
Правова база природоохоронної діяльності. Червона книга та Зелена книга
України. Закон України „Про ПЗФ”, його характеристика. Лекція 6.
Категорії природно-заповідних об”єктів в Україні. |
17 |
4 |
3 |
10 |
19 |
2 |
2 |
15 |
||||||
Тема 3.Державні
заповідники. Біосферні заповідники. Лекція 7. Класифікація об”єктів
ПЗФ України. Роль та місце у ній державних заповідників. Структура, функції,
завдання, що виконуються у них. Лекція 8.
Критерії вибору місць та режиму заповідних територій і ділянок. Біосферні
заповідники як основний фактор реалізації програми ЮНЕСКО „Людина і
біосфера”. Лекція 9.
Мережа державних і біосферних заповідників на території України. |
17 |
4 |
3 |
10 |
15 |
- |
- |
15 |
||||||
Тема 4.Природні
національні парки. Лекція 10. Природні національні парки (ПНП) як
категорія заповідних об”єктів у світі та в Україні.
Роль, функції, значення. Історія виникнення перших ПНП у світі. Становлення
системи ПНП в Україні. Лекція 11.
Сучасна мережа природних парків: розподіл по регіонах. Функціональні зони
ПНП, їх специфіка. Лекція 12. Туристично-рекреаційна діяльність на базі
ПНП, та її екологічно-просвітницькі аспекти. |
17 |
4 |
3 |
10 |
19 |
2 |
2 |
15 |
||||||
Тема 5.Заказники, пам”ятки природи, заповідні урочища. Лекція 13.
Заказники як найдавніша категорія ПЗФ у світі. Вибірковість охорони елементів
довкілля у заказниках різних типів. Лекція 14. Ресурсоохоронні заказники як нова форма
природоохоронної роботи. Лекція 15. Пам”ятки природи, заповідні урочища – критерії виділення,
функціонування, розподіл на території України. |
17 |
4 |
3 |
10 |
15 |
- |
- |
15 |
||||||
Тема 6.Ботанічні та зоологічні сади,
дендропарки, парки-пам”ят-ки садово-паркового мисте-цтва, регіональні
ландшафт-ні парки та інші категорії ПЗФ України. Лекція 16.
Роль категорій другого порядку у структурі ПЗФ України. Лекція 17.
Характеристика найцікавіших об”єктів серед категорій
ПЗФ другого порядку в Україні (розподіл по регіонах, історія заснування,
сучасний стан, еколого-просвітницька робота). Лекція 18.
Ботанічні та зоологічні сади, дендропарки, парки-пам”ятки
садово-паркового мистецтва, регіональні ландшафтні парки на Волині. |
17 |
4 |
3 |
10 |
15 |
- |
- |
15 |
||||||
Тема 7.Типи і категорії заповідних територій за рубежем: принципи
організації та функціонування. ПЗФ Волині, його характеристика та
перспективи розвитку. Лекція 19. Історія
становлення та розвитку природно-заповідного фонду у зарубіжних
країнах. Специфіка поширених на даний час категорій ПЗФ,
світовий розподіл. Лекція 20.
Вибірковий аналіз стану та перспектив розвитку заповідної справи у регіонах світу:
Європа, Азія, Америка, Африка, Австралія та Океанія. Лекція 21.
Історія становлення та сучасний стан ПЗФ Волині .
Динаміка розвитку заповідного фонду області по періодах. Робота відділу
заповідної справи при Державному управлінні екології та природних ресурсів
області. Географічний розпо-діл територій та об”єктів.
|
18 |
4 |
3 |
11 |
20 |
- |
- |
20 |
||||||
Всього за семестр |
120 |
28 |
21 |
71 |
120 |
6 |
4 |
110 |
||||||
5. Тематика
практичних занять
№ з/п |
Назва теми практичного
заняття, мета, питання до обговорення |
Кількість годин, денна форма/заочна форма |
1 |
Практичне
заняття 1.
Становлення природно-заповідного фонду України. Хронологічна таблиця. Аналіз
динаміки. Аналітично-графічна робота. Мета: вивчити
історичні етапи становлення заповідної справи та природоохоронної діяльності
у світі та в Україні. Питання
до обговорення: 1. Етапи становлення заповідної справи. 2. Видатні
вчені, громадські та державні діячі, що працювали в галузі організації
природно-заповідних територій. 3. Становлення
заповідної справи в Україні. |
2/2 |
2 |
Практичне
заняття 2.
Класифікація категорій ПЗФ України за режимом охорони та типом самих об”єктів
заповідання. Аналітично-описова робота. Мета: вивчити
сучасну класифікацію територій та об’єктів ПЗФ. Питання
до обговорення: 1. Класифікація категорій ПЗФ за типом об’єктів, що
охороняються. 2. Класифікація категорій ПЗФ за режимом охорони. 3. Право земельної власності у різних категоріях ПЗФ. 4. Режим управління категоріями та об’єктами ПЗФ, |
2/2 |
3 |
Практичне
заняття 3.
Порівняльна характеристика категорій ПЗФ України, близьких за призначенням та режимом охорони. Аналітично-графічна робота. Мета:
вивчити індивідуальні особливості окремих типів об’єктів природно-заповідного
фонду України. Питання
до обговорення: 1. Категорії ПЗФ державного значення. 2. Категорії ПЗФ місцевого значення. 3. Особливості режиму заповідання різних категорій ПЗФ
України. |
2/- |
4 |
Практичне
заняття 4. Державні
заповідники України: географічний розподіл та природні особливості. Аналітично-графічна робота. Мета:
вивчити особливості та специфіку природних заповідників як однієї з
найважливіших категорій ПЗФ України. Питання
до обговорення: 1. Поняття «природний заповідник». 2. Порівняння понять «заповідник» та «резерват». 3. Режим охорони природних заповідників. 4. Географія природних заповідників України. 5. Черемський природний заповідник (Волинська область). |
2/- |
5 |
Практичне
заняття 5.
Порівняльна характеристика НПП та РЛП: правовий статус, роль, функції. Аналітично-графічна робота. Мета:
вивчити особливості національних парків та ландшафтних парків як одних з
найбільших за площею категорій ПЗФ України. Питання
до обговорення: 1. Поняття НПП (національний природний парк). 2. Порівняння завдань та функцій НПП в Україні та у світі. 3. Поняття РЛП (регіональний природний парк). 4. Порівняльний аналіз завдань, функцій, особливостей режиму
охорони НПП та РЛП в Україні. 5. Географія НПП та РЛП в Україні та у світі. 6. Діючі НПП Волинської області. |
2/- |
6 |
Практичне
заняття 6.
Методика аналізу природно-заповідного фонду місцевого значення одного з
адміністративних районів Волині. Аналітично-описова робота. Мета: вивчити
поняття та типи категорій об’єктів ПЗФ місцевого значення, особливості їх
правового та природоохоронного режиму. Питання
до обговорення: 1. Класифікація категорій ПЗФ місцевого значення. 2. Типи категорій ПЗФ місцевого значення на Волині: - Заповідні урочища. - Заказники. - Пам’ятки природи. - Дендропарки. - Парки – пам’ятки садово-паркового мистецтва. |
2/- |
7 |
Практичне
заняття 7.
Карта територій ПЗФ України державного
значення. Державні заповідники. Біосферні заповідники. Описово-картографічна робота. Мета:
вивчити географічну диференціацію екологічного каркасу території України,
сформованого заповідниками (природними та біосферними). Питання
до обговорення: 1. Географія природних заповідників України. 2. Географія біосферних заповідників України. 3. Транскордонні природоохоронні території. 4. Перспективні для заповідання території та ландшафтні
комплекси. |
2/- |
8 |
Практичне
заняття 8.
Карта територій ПЗФ України державного
значення. Національні парки та регіональні парки. Описово-картографічна робота. Мета:
вивчити географічну диференціацію національних природних та регіональних
ландшафтних парків України. Питання
до обговорення: 1. Географія НПП України. 2. Географія РЛП України. 3. Території та ландшафти, перспективні для створення нових
парків. |
2/- |
9 |
Практичне
заняття 9.
Карта територій ПЗФ Україні
місцевого значення. Описово-картографічна робота. Мета:
вивчити географічно-просторову диференціацію об’єктів та територій ПЗФ
місцевого значення в Україні. Питання
до обговорення: 1. Категорії ПЗФ місцевого значення: види та специфіка
режиму охорони (повторення). 2. Розробка карти територій та об’єктів ПЗФ місцевого значення
однієї з адміністративно-територіальних одиниць України. |
2/- |
10 |
Практичне
заняття 10. Структура ПЗФ Волині. Розробка карти розподілу об”єктів державного
та місцевого значення. Описово-картографічна робота. Мета:
вивчити географічну диференціацію об’єктів та територій ПЗФ Волинської
області. Питання
до обговорення: 1. Об’єкти та території ПЗФ Волині державного значення. 2. Об’єкти та території ПЗФ Волині місцевого значення. 3. Розробка картограми ПЗФ Волинської області. 4. Аналіз територій та ландшафтних комплексів Волині,
перспективних для заповідання. |
3/- |
|
ВСЬОГО ЗА СЕМЕСТР |
21/4 |
6. Самостійна робота
№ т е м |
Назва теми |
Кількість годин,
денна/заочне |
1 |
Історія становлення заповідної справи в
Україні. Вклад видатних вчених-природодослідників у розвиток мережі об”єктів ПЗФ. |
4/6 |
2 |
Програма ЮНЕСКО “Людина і біосфера” та її
роль у формуванні мережі біосферних заповідників |
4/6 |
3 |
Історія найстарішого заповідника України
–Асканії-Нової. |
4/6 |
4 |
Регіональні ландшафтні парки як
новостворена категорія ПЗФ України. |
4/6 |
5 |
Вклад Фрідріха Едуардовича Фальц-Фейна у розвиток заповідної справи в
Україні та у світі. |
4/6 |
6 |
Вклад В. В. Станчинського у розвиток заповідної справи |
4/6 |
7 |
Вклад Г. Морозова у розвиток заповідної справи |
4/6 |
8 |
Вклад Г. В. Пачоського у розвиток заповідної справи |
4/6 |
9 |
Вклад В. Тутковського у розвиток заповідної справи на волині |
4/6 |
10 |
Характеристика ПЗФ країн близького
зарубіжжя (Росія, Білорусь, країни Прибалтики і т.д.) |
4/6 |
11 |
Резервати як особлива форма охорони
природних об”єктів у зарубіжних країнах. |
4/6 |
12 |
Можливості розширення ПЗФ Волинської
області. Перспективи створення Південнополіського заповідника та резервату
“Три Полісся” |
4/6 |
13 |
Перспективна мережа ПЗФ України:
концепція, структура, функціонування. |
4/6 |
14 |
Поняття екологічної мережі. Її елементи. |
4/6 |
15 |
Структура, види та призначення екологічних каркасів
території |
4/6 |
16 |
Принципи формування локальної екомережі на прикладі
адміністративного району |
4/6 |
17 |
Транскордонні природно-заповідні об’єкти та території. |
4/7 |
18 |
Новостворені національні парки на Волині |
3/7 |
|
Всього за
семестр |
71/110 |
7. Тренінг з дисципліни, індивідуальні
завдання – не передбачено програмою дисципліни.
8. Засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання
У
процесі вивчення дисципліни «Заповідна справа». використовуються
наступні засоби оцінювання та методи демонстрування результатів навчання:
Ø поточне опитування;
Ø захист виконаних практичних робіт;
Ø залікове модульне тестування та
опитування;
Ø презентації результатів виконаних
завдань, практичних робіт, досліджень;
Ø оцінювання результатів виконання завдань
самостійної роботи (презентації, реферати);
Ø студентські презентації та виступи на
наукових заходах;
Ø ректорська контрольна робота;
Ø екзамен.
9. Критерії, форми поточного та підсумкового контролю
При
вивченні студентами дисципліни
передбачається три види
контролю: поточний, модульний
і підсумковий.
Поточний
контроль здійснюється
під час виконання студентами позааудиторних та аудиторних розрахунково-аналітичних та графічних робіт. На виконання позааудиторних робіт встановлюються відповідні
терміни. Найвищим числом
балів оцінюється робота,
яка виконана у
встановлений термін, без
помилок і на високому
графічному рівні згідно
вимог діючих державних
стандартів. Оцінка знижується при помилках в розрахунках, недостатній
якості графіки, невідповідності вимогам
державних стандартів,
недостатньої якості знань
із даної теми. Роботи із значними
помилками повертаються студенту
для виправлення на
термін до одного
тижня без зниження
оцінки. Оцінка за
роботу, виконану після
встановленого терміну, перераховується із
коефіцієнтом 0,7.
Виконання аудиторних
практичних
робіт супроводжується необхідними консультаціями викладача. На оцінку аудиторної
роботи впливає наявність помилок, графічний рівень і відповідність державним
стандартам в оформленні роботи.
Модульний контроль здійснюється у вигляді виконання
контрольних завдань або відповіді на тестові запитання. У
тестах для кожного запитання подані декілька відповідей, із яких лише
одна вірна.
Семестровий контроль здійснюється:
– у вигляді
екзамену в кінці 8-го семестру (при умові проходження
студентом всіх етапів поточного і модульного контролю) шляхом письмової
відповіді на теоретичні запитання та розв’язку практичних задач. Під час екзамену
оцінюються теоретичні знання та вміння володіти набутими навиками при розв’язанні
метеорологічних задач. На оцінку впливає наявність помилок у розв’язанні практичних
задач і повнота відповіді на теоретичні запитання.
10. Розподіл балів, які отримують
студенти на іспиті (8 семестр)
Контроль |
||||||||||||||
Змістовий модуль №1 |
Змістовий модуль №2 |
Е |
С |
|||||||||||
Поточний контроль |
Модул КР |
Поточний контроль |
Модул КР |
|
|
|||||||||
Т1 |
Т2 |
Т3 |
Т4 |
Т5 |
|
Т6 |
Т7 |
Т8 |
Т9 |
Т10 |
|
|
||
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
30 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
30 |
60 |
100 |
|
Шкала оцінювання:
національна та ECTS
За шкалою Луцького НТУ |
За національною шкалою |
За шкалою ECTS |
90–100 |
Відмінно |
А
(відмінно) |
85–89 |
Добре |
В (дуже
добре) |
75-84 |
С
(добре) |
|
65-74 |
Задовільно |
D
(задовільно) |
60-64 |
E
(достатньо) |
|
35-59 |
незадовільно |
FX (незадовільно
з можливістю повторного складання) |
1-34 |
F
(незадовільно з обов’язковим повторним
курсом) |
11. Рекомендовані джерела інформації
Методичне
забезпечення
1. Заповідна справа. Методичні вказівки
до виконання лабораторних робіт для студентів спеціальності 101 “Екологія”
денної та заочної форм навчання / [упоряд. Федонюк В.В., Федонюк М.А.] –
Луцьк: Луцький НТУ, 2017. – 88 с.
2. Заповідна справа. Методичні вказівки
до виконання самостійної роботи для студентів спеціальності 101 “Екологія”
денної та заочної форм навчання / [упоряд. Федонюк В.В., Федонюк М.А.] –
Луцьк: Луцький НТУ, 2018. – 56 с.
3. Заповідна справа. Методичні вказівки
до виконання контрольних робіт для студентів спеціальності 101 “Екологія”
заочної форм навчання / [упоряд. Федонюк В.В., Федонюк М.А.] – Луцьк:
Луцький НТУ, 2017 – 64 с.
Основна навчальна література:
4. Андронов В.А. Заповідна справа
[Текст] : навчал. посібник / В.А. Андронов, Є.О.
Варивода, Г.В. Тітенко. – Х.: НУЦЗУ, 2018. ‒ 204 с.
5. Гринчишин Н.М. Природно-заповідна
справа [Текст] : навчал. посібник / Н.М. Гринчишин. –
Львів: ЛДУБЖД, 2012. – 224 с.
6. Грищенко Ю.М. Основи заповідної
справи [Текст] : навчал. посібник для студентів
спеціальності «Екологія та охорона навколишнього середовища» / Ю.М. Грищенко –
Рівне: Вид-во РДТУ, 2000. – 234 с.
7. Давиденко В.М. Заповідна справа
[Текст] : навчал. посібник / В.М. Давиденко. –
Миколаїв: Вид-во МФ НаУКМА, 2001. – 140 с.
8. Екологічне законодавство України
[Текст] : – Х. : ТОВ «Одіссей», 2002. – 928 с.
9. Заповідна справа [Текст] : навчал. посібник / Л. Л. Товажнянський, В.Д. Солодкий,
Ю.Г. Масікевич [та ін.]. – Харків: НТУ «ХПІ», 2002. – 240 с.
10. Заповідна справа в Україні [Текст] : навчал. посібник / [за заг. ред. М.Д. Гродзинського,
М.П. Стеценка]. – К. : Географіка, 2003. – 306 с.
11. Иванов А.Н. Охраняемые природные
территории [Текст] : учеб. пособие / А.Н. Иванов, В.П.
Чижова. – М. : Изд-во Моск. унта, 2003. – 119 с.
12. Ковальчук А. А. Заповідна справа
[Текст] : науково-довідкове видання / А. А. Ковальчук.
– Ужгород : «Ліра», 2002. – 312 с.
13. Лысенко И.О. Охрана природы и
заповедное дело (курс лекций) [Текст] : учебное
пособие / И.О. Лысенко, Д.С. Салпагаров. – Ставрополь :
АГРУС. – 2006. – 344 с.
14. Петрина Н.В. Заповідна справа
[Текст] : конспект лекцій у схемах і таблицях / Н.В.
Петрина. – К. : Центр ІТ, 2007. – 116 с.
15. Попович С.Ю. Природно-заповідна
справа [Текст] : навчал. посібник / С.Ю. Попович. – К. : Арістей, 2007. – 480 с.
16. Природно-заповідний фонд України:
території та об’єкти загальнодержавного значення [Текст] :
/ Гол. ред. К.М. Ситник. – К. : ТОВ «Центр екологічної
освіти та інформації», 2009. – 332 с.
17. Реймерс Н.Ф. Особо охраняемые
природные территории [Текст] : / Н.Ф. Реймерс, Ф.Р.
Штильмарк. – М. : Мысль, 1978. – 298 с.
18. Решетюк О.В. Заповідна справа:
теорія та практика [Текст] : навчал.-метод. посібник /
О.В. Решетюк. – Чернівці: Рута, 2007. – Ч.1. – 100 с.
19. Решетюк О.В. Заповідна справа:
теорія та практика [Текст] : навч.-метод. посібник /
О.В. Решетюк. – Чернівці: ЧНУ, 2008. – Ч. 2. – 232 с.
20. Секком П. Учебное пособие для
управления охраняемыми территориями [Текст] : учеб.
пособие / П. Секком. – Кембридж, 2003. – 116 с.
21. Сівак В.К. Заповідна справа [Текст] : навчал. посібник / В.К. Сівак, В.Д. Солодкий. –
Чернівці: Зелена Буковина, 2001. – 208 с.
22. Фурдичко О.І. Заповідна справа в
Україні [Текст] : підручник / О.І. Фурдичко, В.К. Сівак,
В.Д. Солодкій. – Чернівці: Зелена Буковина, 2005. – 336 с.
23. Царик Л.П. Географічні засади
формування і розвитку регіональних природоохоронних систем (концептуальні
підходи, практична реалізація) [Текст] : монографія /
Л.П. Царик. – Тернопіль: «Підручники і посібники», 2009. – 320 c.
Додаткова
література:
24. Андрієнко Т.Л. Наукові дослідження
територій та об’єктів природно-заповідного фонду. Літопис природи [Текст] : / Т.Л. Андрієнко //
Заповідна справа в Україні. – К. : Географіка, 2003. –
С. 183-188.
25. Арсеньева Е.И. Экотуристский
потенциал особо охраняемых природных территорий и проблемы его использования
[Электронный документ] / Е.И. Арсеньева, А.С. Кусков. – Режим доступа:
http://tourlib.net/statti_tourism/arsenjeva6.htm
26. Бевзенко В.М. Управління
природно-заповідним фондом України (організаційно-правові питання) [Текст] : монографія /
В.М. Бевзенко. – Херсон : Айлант, 2005. – 268 с.
27. Биогеография [Текст] : учебник / Г.М. Абдурахманов, Д.А. Криволуцкий, Е.Г. Мяло
[и др.]. – М. : Академия, 2003. – 480 с.
28. Ботанічні сади і дендрологічні
парки вищих навчальних закладів [Електронний документ] / Л.Н. Андрєєв, М.Н.
Бер, А.А. Єгоров [та ін.]. – Режим доступу: hb.karelia.ru/hb3/1.pdf
29. Борейко В.Е. История заповедного
дела в Украине [Текст] : / В.Е. Борейко. – Киев : Киевский эколого-культурный центр, 2002. – 272 с.
30. Борейко В.Е. Этика и менеджмент
заповедного дела [Текст] : / В.Е. Борейко. – К. : Логос, 2005. – 327 с.
31. Герасименко Я. Правова охорона
природно-заповідного фонду України [Текст] : / Я.
Герасименко // Вісник Академії правових наук України. – 2010. – № 4. – С.
266-271.
32. Гриневецький В.Т. До обгрунтування
основних понять і методології досліджень ландшафтного різноманіття в Україні
[Текст] : / В.Т. Гриневецький // Український
географічний журнал. – 2000. – №2. – С. 8-13.
33. Гродзинський М.Д. Збереження та
відтворення ландшафтного різноманіття в контексті сталого розвитку [Текст] : / М.Д. Гродзинський, П.Г. Шищенко // Заповідна справа в
Україні. – 1998.– Т.4.– Вип. 1.– С. 3-7.
34. Довідник з питань економіки та
фінансування природокористування і природоохоронної діяльності [Текст] : / В. Шевчук, М. Пилипчук, Н. Карпенко [та ін.]. – К.:
Геопринт, 2000. – 412 с.
35. Довідник чинних міжнародних
договорів України у сфері охорони довкілля [Текст] : /
А.О. Андрусевич, Н.І. Андрусевич, З.Я. Козак. – Львів, 2009. – 203 с.
36. Дуднікова І.І. Концепція заповідної
справи: сутність, значення, основні тенденції становлення і формування [Текст] : / І.І. Дуднікова // Гуманітарний вісник ЗДІА. – 2012. –
№ 50. – С. 231-242.
37. Екологічне право України.
Академічний курс [Текст] : підручник / [за заг. ред.
Ю.С. Шемшученка]. – К. : ТОВ «Видавництво «Юридична
думка», 2008. – 720 с.
38. Експрес-оцінка стану територій
природно-заповідного фонду України та визначення пріоритетів щодо управління
ними [Текст] : / Б.Г. Проць, І.Б. Іваненко, Т.С.
Ямелинець, Е. Станчу. – Львів : Гриф Фонд, 2010. – 92
с.
39. Заповедники мира [Текст]
: / авт. ст. Б.А. Алексеев [и др.], гл. худож. Т. Евсеева, фот. А.
Мироненко [и др.]; гл. ред. М. Аксенова. – М. : Мир
энциклопедий Аванта+, 2007. – 184 с.
40. Звіт про виконання
загальнодержавної програми формування національної екологічної мережі України
за 2011 рік [Електронний ресурс] / Міністерство екології та природних ресурсів
України. – Режим доступу: www.menr.gov.ua
41. Зелена книга України [Текст] : / під заг. ред.
чл.-кор. НАН України Я.П. Дідуха – К. : Альтерпрес, 2009. – 448 с.
42. Зелена книга України: якою їй бути?
[Текст] : / під заг. ред. Ю.Р. Шеляг-Сосонка. – Київ : Академперіодика, 2002. – 35 с.
43. Карпюк З.К. Природно-заповідний фонд
Волинської області [Текст]: альбом-каталог / З.К. Карпюк, В.О. Фесюк, О.В.
Антипюк. – Луцьк: 2018. – 136 с.
44. Кобеньок Г.В. Збереження
біорізноманіття, створення екомережі та інтегроване управління річковими
басейнами [Текст] : посіб. для вчителів і громад.
природоохорон. організ. / Г.В. Кобеньок, О.П. Закорко, Г.Б. Марушевський – К. : Wetlands International Black Sea Programme, 2008. – 200
с.
45. Ковтун О.М. Законодавство України
про охорону природно-заповідного фонду: становлення, сучасний стан, проблеми
реформування [Текст] : / О.М. Ковтун // Адвокат. –
2008. – № 2. – С. 21-24.
46. Концепція управління екологічною
освітою в об’єктах природно-заповідного фонду (основні засади та принципи)
[Текст] : – К. : Фітосоціоцентр, 2002. – 22 с.
47. Кукурудза М.М. Менеджмент
національних парків [Текст] : навчал. посібник / М.М.
Кукурудза. – Л. : Видавничий центр ЛНУ ім. Івана
Франка, 2003. – 127 с.
48. Маринич О.М. Удосконалена схема
фізико-географічного районування України [Текст] : /
О.М. Маринич, Г.О. Пархоменко, О.М. Петренко, П.Г. Шищенко // Укр. географ.
журн. – 2003. – № 1. – С. 16-20.
49. Мельничук О.І. Міжнародно-правовий статус
всесвітньої культурної і природної спадщини [Текст] :
монографія / О.І. Мельничук. – К. : Наукова думка,
2008. – 284 с.
50. Методичні матеріали щодо створення
та проектування територій ПЗФ України [Електронний документ]. – Режим доступу:
www.dnu.dp.ua
51. Мудрак О.В. Науково-методичні
принципи і підходи формування екологічної мережі [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: www.nbuv.gov.ua
52. Науковий та методичний контекст концепції
стратегії розвитку природно-заповідної справи [Текст] :
/ Ю.Р. Шеляг-Сосонко, С.Ю. Попович // Заповідна справа в Україні. – 2002. – Т.
8. – Вип. 1. – С. 1-14.
53. Національний атлас України / Нац.
акад. наук України ; гол. редкол. Б.Є. Патон ; відп. ред. Л.М. Веклич ; наук. ред. П.Ю. Гриценко ;
ред. І.О. Європіна [та ін.] ; картографи М.В. Беляк [та ін.] ; літ. ред. О.І.
Зуб [та ін.] ; пер. англ. О.А. Герасимчук ; О.К. Підшибіткіна. – К. : ДНВП «Картографія», 2007. – 440 с.
54. Особливості Українських
заповідників та проблеми підтримання біорізноманіття в заповідних екосистемах
[Текст] : / М.Г. Чорний // Заповідна справа в Україні.
– Т. 14. – Вип. 1. – 2008. – С. 2-4.
55. Панъевропейская стратегия в области
биологического и ландшафтного разнообразия [Текст] :
материалы междунар. конф. министров [«Окружающая среда для Европы»]. – София,
1995. – 24 с.
56. Правове регулювання заповідної
справи в Україні [Текст] : спец. зібрання законодав.
док. / [упоряд.: Ю. Г. Масікевич, Я. І. Мовчан, П. М. Цицима]. – Чернівці : Книги – XXI, 2007. – 816 с.
57. Природа Украинской ССР. Ландшафты и
физикогеографическое районирование [Текст] : / [сост.
А.М. Маринич, В.М. Пащенко, П.Г. Шищенко] ; отв. ред. А.М. Маринич. – Киев : Наук. думка, 1985. – 224 с.
58. Програма Літопису природи для
заповідників та національних природних парків [Текст] :
/ [за заг. ред. Т.Л. Андрієнко]. – К. :
Академперіодика, 2002. – 103 с.
59. Система категорій
природно-заповідного фонду України та питання її оптимізації [Текст] : / [уклад. : Т.Л. Андрієнко
(голов. ред.), В.А. Онищенко, М.Л. Клєстов та ін.]. – К. :
Фітосоціоцентр, 2001. – 60 с.
60. Створення об’єктів і територій
природно-заповідного фонду [Електронний документ] / І.Ю. Парнікоза, О.В.
Василюк. – Режим доступу: http://pryroda.in.ua
61. Стеценко М. До питання удосконалення
системи управління установами природно-заповідного фонду України [Текст] : / М. Стеценко // Рідна природа. – 2008. – С. 8-10.
62. Сучасна наука природно-заповідної галузі:
від ідеї до практики [Текст] : / М.П. Стеценко, С.Ю.
Попович // Заповідна справа в Україні на межі тисячоліть (сучасний стан,
проблеми і стратегія розвитку). – Канів, 1999. – С. 200-208.
63. Тарасова О.С. Перспективи
використання системного планування у заповідній справі в Україні [Текст] : / О.С. Тарасова // Наукові записки НаУКМА. – Т. 106.–
2010. – С. 66-70.
64. Формування національної екологічної
мережі та розвиток туризму [Текст] : / Всеукраїнська
екологічна ліга, Центр екологічної освіти та інформації ; [упоряд. Т.В.
Тимочко]. – Ніжин : Аспект-Поліграф, 2009. – 28 с.
65. Цуканова Г.О. Регіональні
ландшафтні (природні) парки в Європі та Україні [Текст] :
/ Г.О. Цуканова // Заповідна справа в Україні. – Т.8. – Вип. 1. – 2002. – С.
18-25.
66. Шеляг-Сосонко Ю.Р. Концепция,
методы и критерии создания экосети Украины [Текст] : /
Ю.Р. Шеляг-Сосонко, М.Д. Гродзинский, В.Д. Романенко. – Киев.
: Фитосоциоцентр, 2004.– 144 с.
67. Щепанський Є.В. Світовий досвід
організації туристичнорекреаційної діяльності [Електронний документ] / Є.В. Щепанський
// Вісник Хмельницького інституту регіонального управління і права. – Режим
доступу: www.univer.km.ua
68. Шищенко П.Г. Принципи та методи
ландшафтного аналізу в регіональному проектуванні [Текст] :
/ П.Г. Шищенко. – К. : Фитосоциоцентр, 1999. – 283 с.
69. Химин М., Тутейко В., Грицай О.,
Жерш Н., Нагалюк В. Природно-заповідний фонд Волинської області [Текст] : / За ред. М. Химина. – Л.: Ініціал, 1999. – 48 с.
70. Химин М. В. Сучасний стан
природно-заповідного фонду Волинської та Рівненської областей. [Текст] : / М. В. Химин // Наук. вісн. Волин. держ. ун-ту імені
Лесі Українки. – Луцьк : Вежа, 2007. – № 11 (ч. ІІ). –
С. 47–55.
Законодавчі
документи в галузі:
71. Закон України «Про загальнодержавну
програму формування національної екологічної мережі України на 2000−2015
роки». - Київ, 2000. –[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/2456-12.
72. Законодавство України в природоохоронній
діяльності [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/showНавчальні електронні карти природно-заповідного фонду
України та Волині масштабу 1:50 000,
1:100 000.
73. Загальна характеристика законодавства
про ПЗФ України [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://pidruchniki.com/1966111152728/pravo/zagalna_harakteristika_zakonodavstva_pro_pzf_ukrayini
74. Проект національної стратегії
зміцнення фінансової стійкості природоохоронних територій України [Електронний
документ] / ГЕФ, ПРООН в Україні, Державна служба заповідної справи. – Режим
доступу: www.pzf.org.ua
75. Про загальнодержавну програму формування
національної екологічної мережі України на 2000 – 2015 роки :
Закон України від 21.09.2000 р. № 1989-ІІІ // Вiдомості Верховної Ради України.
– 2000. – N 47. – Ст. 405.
76. Про ратифікацію Європейської
ландшафтної конвенції : закон України від 7 вересня
2005 р. № 2831-IV // Вiдомості Верховної Ради України. – 2005. – № 51. – Ст.
547.
77. Про екологічну мережу України [Текст] : закон України від 24 червня 2004 р. № 1864-IV //
Вiдомості Верховної Ради України. – 2004. – № 45. – Ст. 502.
78. Рекомендації щодо порядку оголошення
заказників, заповідних урочищ та пам’яток природи на території водноболотних
угідь та малих річках [Електронний документ] / О. Гуцал. – Режим доступу:
http://uarivers.net
79. Розбудова екомережі України:
програма розвитку ООН. Проект «Екомережі» [Текст] :
зб. наук. праць / [наук. ред. Ю.Р. Шеляг-Сосонко]. – Київ, 1999. – 127 с.
80. Червона книга України. Рослинний світ
[Текст] : / за ред. Я. П. Дідуха. – К.
: Глобалконсалтинг, 2009. – 900 с.
81. Червона книга України. Тваринний світ
[Текст] : / за ред. І.А. Акімова – К. :
Глобалконсалтинг, 2009.– 600 с.
Інформаційні
ресурси:
1.Природно-заповідні
комплекси Волинської області. [Електронний ресурс] – Режим доступу:
https://ref.net.ua/work/181601/Prirodno-zapovidni-kompleksi-Volinskoi
2. Сучасний
стан ПЗФ Волині [Електронний ресурс] - Режим доступу: http://
studopedia.com.ua/1_246287_suchasniy-stan-ta-perspektivi-rozvitku-prirodno-zapovidnogo-fondu-volini
3.
Природно-заповідний фонд України: стан, проблеми, перспективи розвитку
[Електронний ресурс] – Режим доступу: https://ridnapriroda.wordpress.com
4. Екомережа
[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://necu.org.ua/ekonet/
5. Екологічна
мережа [Електронний ресурс] – Режим доступу:
http://ecolog.mk.gov.ua/ua/pzf/econet/
6. Регіональні
природоохоронні програми [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://menr.gov.ua/content/article/5973
7. Система
природоохоронних територій [Електронний ресурс] / Міністерство екології та
природних ресурсів України. – Офіц. джерело : сайт
Мінприроди України : menr.gov.ua. – Режим доступу: http://pzf. menr.gov.ua 6.
8. Екологічний
паспорт Волинської області
[Електронний ресурс].–Режим доступу: http://www.menr.gov.ua
/protection/protection1/volynska.
9.
Природно-заповідний фонд Волинської області. Інтерактивна карта. [Електронний
ресурс] – Режим доступу: http://eco.voladm.gov.ua/
12. Інструменти,
обладнання та програмне забезпечення, використання яких передбачає навчальна
дисципліна
Програмне забезпечення, яке використовується в навчальному процесі,
розташовано на 15-и персональних комп’ютерах (ПК) в ауд.263 та 331 кафедри
екології та агрономії.
№ п/п |
Назва |
Наявність |
Місце знаход-ження |
|
Навча-ння |
Конт-роль |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
MapInfo 7.5 |
є |
8 сем. |
(лаб. 263) |
2 |
Google Earth |
є |
8 сем. |
|
3 |
“Surfer 7.0” |
є |
8 сем. |
N |
Навчальні програми |
|
|
1. |
Навчальні
електронні карти природно-заповідного
фонду України та Волині масштабу 1:50
000, 1:100 000 |
7 |
На ПК в лабораторії 263 |
2. |
Електронна
версія «Національного атласу України» |
2 |
На ПК в лабораторії 263 |